Geografiquiz

Svar
SlimWhitman

Re: Geografiquiz

Legg inn av SlimWhitman »

Ett eller annet sted i (Nord) Makedonia da, med albansk etnisitet? Det var vel noe bråk der på begynnelsen av 2000 tallet.

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Du er nok inne på noe der. Får jeg et bynavn?

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: ons nov 17, 2021 5:03 pm Du er nok inne på noe der. Får jeg et bynavn?
Måtte google.
Kumanovo? Det var vel flere byer som ble rammet.

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Jeg skulle egentlig fram til Tetovo hvor mesteparten av konflikten utspilte seg, men ser at Kumanovo oppfylte de fleste kriteriene så du får den.

Lite kjent konflikt her til lands. Albanerne i Nord-Makedonia utgjorde cirka 25% av landets befolkning men fikk både språket og flagget sitt undertrykket og tok opp våpen mot styresmaktene. Cirka 1000 dødsfall totalt i den makedonske konflikten i 2001.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Ok. Fin oppgave.
Noen andre kan gjerne ta neste, siden jeg er opptatt resten av kvelden.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: ons nov 17, 2021 5:39 pm Ok. Fin oppgave.
Noen andre kan gjerne ta neste, siden jeg er opptatt resten av kvelden.
En småby der to arméer utkjempet et slag som varte i tre dager. Sentralt i dette slaget var en åsrygg med form som en fiskekrok, på denne åsryggen lå en kirkegård.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Usa borgerkrig....Lee?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Bjoro33 skrev: ons nov 17, 2021 5:53 pm Usa borgerkrig....Lee?
Du er på rett spor.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Gettysburg?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Bjoro33 skrev: ons nov 17, 2021 6:42 pmGettysburg?
Gettysburg med Cemetery Hill er riktig.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Da vil jeg at dere flytter dere til en by som ligger ca 5 meter over havet. For mange år siden en stor og viktig by med over 100 000 innbyggere. Nå ca 3000.
Skaperen av det moderne epigram skrev om byen, at drt var paradis, hvor han ønsket å leve sine siste dager.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Bjoro33 skrev: ons nov 17, 2021 7:24 pm Da vil jeg at dere flytter dere til en by som ligger ca 5 meter over havet. For mange år siden en stor og viktig by med over 100 000 innbyggere. Nå ca 3000.
Skaperen av det moderne epigram skrev om byen, at drt var paradis, hvor han ønsket å leve sine siste dager.
Hvis det hadde vært 500 meter over havet, ville jeg sagt Bambola (Bibilis) der Martialis ble født og der han døde.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Martialis drømte om et annet land, og prøvde å smiske seg til statsborgersksap i landet.
Men vi befinner oss ved Middelhavet. Rett nok 10 kilometer fra

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Bjoro33 skrev: ons nov 17, 2021 8:19 pm Martialis drømte om et annet land, og prøvde å smiske seg til statsborgersksap i landet.
Men vi befinner oss ved Middelhavet. Rett nok 10 kilometer fra
Ostia?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Nei. Der er det fortsatt folksomt. Byen "min" ligger noe lengre nord. Var en veldig viktig havneby. Navnet er også beskrivende for hvordan det var. Malplassert navn i dag

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Bjoro33 skrev: ons nov 17, 2021 8:48 pm Nei. Der er det fortsatt folksomt. Byen "min" ligger noe lengre nord. Var en veldig viktig havneby. Navnet er også beskrivende for hvordan det var. Malplassert navn i dag
Aquileia i Friuli Venezia Giulia.

Aemula Baianis Altini litora villis
et Phaethontei conscia silva rogi,
quaeque Antenoreo Dryadum pulcherrima Fauno
nupsit ad Euganeos Sola puella lacus,
5et tu Ledaeo felix Aquileia Timavo,
hic ubi septenas Cyllarus hausit aquas:
vos eritis nostrae requies portusque senectae,
si iuris fuerint otia nostra sui.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

👍
Artig sted å besøke.
Ballen er din

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Den nest største byen i landet. Der er graven til en stor hærfører og erobrer. Byen forbindes ofte med et materiale til å lage klær.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: ons nov 17, 2021 10:09 pm Den nest største byen i landet. Der er graven til en stor hærfører og erobrer. Byen forbindes ofte med et materiale til å lage klær.
Samarkan?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: ons nov 17, 2021 10:11 pm
Karatel skrev: ons nov 17, 2021 10:09 pm Den nest største byen i landet. Der er graven til en stor hærfører og erobrer. Byen forbindes ofte med et materiale til å lage klær.
Samarkan?
Ja. Var det så enkelt?

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: ons nov 17, 2021 10:14 pm
SlimWhitman skrev: ons nov 17, 2021 10:11 pm
Karatel skrev: ons nov 17, 2021 10:09 pm Den nest største byen i landet. Der er graven til en stor hærfører og erobrer. Byen forbindes ofte med et materiale til å lage klær.
Samarkan?
Ja. Var det så enkelt?
Tja. Var vel det, da.
Prøv en til, siden jeg mangler fantasi til å lage oppgave! :-)

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

En øy. En kvinne hjalp en prins over til denne øya.

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Isle of Skye

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: tor nov 18, 2021 2:12 am Isle of Skye
Riktig. Isle of Skye, Bonnie Prince Charlie og Flora MacDonald.

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Fra denne byen kan man se et fjell som ikke lenger ligger i samme land som byen vi skal fram til. I byen er det både gatenavn, statue og museum til ære for en nordmann.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: tor nov 18, 2021 2:32 pm Fra denne byen kan man se et fjell som ikke lenger ligger i samme land som byen vi skal fram til. I byen er det både gatenavn, statue og museum til ære for en nordmann.
Min umiddelbare tanke var Kars i Tyrkia som tidligere var Armensk. Tipper de ser Araratfjellet derfra. Men jeg hadde blitt svært overrasket om de i det hele tatt har hørt om nordmenn der.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: tor nov 18, 2021 2:32 pm Fra denne byen kan man se et fjell som ikke lenger ligger i samme land som byen vi skal fram til. I byen er det både gatenavn, statue og museum til ære for en nordmann.
Jerevan der man kan se Ararat og der Fritjof Nansen er hedret med statue, museum og gatenavn etter hans store humanitære innsats for armenerne etter første verdenskrig.

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Jerevan er riktig. Ararat ligger på tyrkisk side av grensen cirka 60 km fra Jerevan sentrum men kan ses fra hvor som helst i byen.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

En elv. Den første europeer som så denne elva trodde at den måtte komme fra Edens hage fordi slike mengder vann bare kunne komme fra den elva som renner ut fra Edens hage.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Donau?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»