Geografiquiz

Svar
Kjetil-e

Geografiquiz

Legg inn av Kjetil-e »

Hei starter opp Geografiquiz her. Liten endring fra den jeg hadde på VGD, der lagde jeg alle oppgavene. Men her tenkte jeg at den som gir rett svar lager ny oppgave. Ikke lag ny før rett svar er bekreftet.

Jeg skal til en by i Europa. Byen er den største i den regionen den ligger, den er dog ikke regionens "hovedstad". Men regionens hovedstad ligger ikke langt unna. Og på andre siden av den store og kjente elven for regionens hovedstad finner man naboregionens hovedstad. I tillegg er byen vi skal til regnet som verdens forlagshovedstad. Selv om det er en helt annen bransje folk over hele verden forbinder med denne byen. Hvilken by skal vi til?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Tror jeg vet hva det er, men gidder ikke å lage ny oppgave ;)

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: lør nov 06, 2021 6:52 pm Tror jeg vet hva det er, men gidder ikke å lage ny oppgave ;)
Kan lage ny oppgave jeg hvis du har rett svar.

Så hvis noen som ikke ønsker å lage oppgave selv, bare gi beskjed så er ikke det noe problem.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: lør nov 06, 2021 9:38 pm
KongOlav2 skrev: lør nov 06, 2021 6:52 pm Tror jeg vet hva det er, men gidder ikke å lage ny oppgave ;)
Kan lage ny oppgave jeg hvis du har rett svar.

Så hvis noen som ikke ønsker å lage oppgave selv, bare gi beskjed så er ikke det noe problem.
Frankfurt.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: lør nov 06, 2021 9:50 pm
Kjetil-e skrev: lør nov 06, 2021 9:38 pm
KongOlav2 skrev: lør nov 06, 2021 6:52 pm Tror jeg vet hva det er, men gidder ikke å lage ny oppgave ;)
Kan lage ny oppgave jeg hvis du har rett svar.

Så hvis noen som ikke ønsker å lage oppgave selv, bare gi beskjed så er ikke det noe problem.
Frankfurt.
Jeg skal til et skisted i Østerike. Belligende på nesten 2000 meters høyde er landsbyen Østerikes høyest belligende kirkesogn. Alpinannlgget her henger sammen med et lite sted 200 meter høyere opp som er Østerikes høyest belligende hotellområde. Litt lenger ned i dalen finner du en litt større landsby som blant annet er kjent for verdenscuprenn. Alpinannlegget i denne landsbyen henger dog ikke sammen med landsbyen vi skal til.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: lør nov 06, 2021 10:29 pm
Jeg skal til et skisted i Østerike. Belligende på nesten 2000 meters høyde er landsbyen Østerikes høyest belligende kirkesogn. Alpinannlgget her henger sammen med et lite sted 200 meter høyere opp som er Østerikes høyest belligende hotellområde. Litt lenger ned i dalen finner du en litt større landsby som blant annet er kjent for verdenscuprenn. Alpinannlegget i denne landsbyen henger dog ikke sammen med landsbyen vi skal til.
Obergurgl

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: lør nov 06, 2021 10:38 pm
Kjetil-e skrev: lør nov 06, 2021 10:29 pm
Jeg skal til et skisted i Østerike. Belligende på nesten 2000 meters høyde er landsbyen Østerikes høyest belligende kirkesogn. Alpinannlgget her henger sammen med et lite sted 200 meter høyere opp som er Østerikes høyest belligende hotellområde. Litt lenger ned i dalen finner du en litt større landsby som blant annet er kjent for verdenscuprenn. Alpinannlegget i denne landsbyen henger dog ikke sammen med landsbyen vi skal til.
Obergurgl
Jepp siden du ikke ønsket å lage oppgave lager jeg en ny.

Jeg skal til en landsby i Østerike. Frem til 1980 var eneste måte å komme inn dit via Sveits. Den ligger i et dalføre som i hvodesak ligger i Sveits. Og i utgangspunktet snakket man retroromansk i området. Men idag er det tysk som gjelder også i den sveitsiske delen av området. Kommunen som bærer samme navn som landsbyen er østerikes minste med kun drøye 700 innbyggere. Forøvrig er den sveitsiske landsbyen en del av et stort alpint skiområde som henger sammen med et velkjent østerisk skisted.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: søn nov 07, 2021 2:26 pm
Jeg skal til en landsby i Østerike. Frem til 1980 var eneste måte å komme inn dit via Sveits. Den ligger i et dalføre som i hvodesak ligger i Sveits. Og i utgangspunktet snakket man retroromansk i området. Men idag er det tysk som gjelder også i den sveitsiske delen av området. Kommunen som bærer samme navn som landsbyen er østerikes minste med kun drøye 700 innbyggere. Forøvrig er den sveitsiske landsbyen en del av et stort alpint skiområde som henger sammen med et velkjent østerisk skisted.
Det første som slo meg var Samnaun, men den ligger vel i Sveits.......

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: søn nov 07, 2021 3:24 pm
Kjetil-e skrev: søn nov 07, 2021 2:26 pm
Jeg skal til en landsby i Østerike. Frem til 1980 var eneste måte å komme inn dit via Sveits. Den ligger i et dalføre som i hvodesak ligger i Sveits. Og i utgangspunktet snakket man retroromansk i området. Men idag er det tysk som gjelder også i den sveitsiske delen av området. Kommunen som bærer samme navn som landsbyen er østerikes minste med kun drøye 700 innbyggere. Forøvrig er den sveitsiske landsbyen en del av et stort alpint skiområde som henger sammen med et velkjent østerisk skisted.
Det første som slo meg var Samnaun, men den ligger vel i Sveits.......
Men du er veldig på sporet når du nevner Samnaun.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: søn nov 07, 2021 4:43 pm
Men du er veldig på sporet når du nevner Samnaun.
Hva med Nauders da?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: søn nov 07, 2021 5:43 pm
Kjetil-e skrev: søn nov 07, 2021 4:43 pm
Men du er veldig på sporet når du nevner Samnaun.
Hva med Nauders da?
Nei kommunen jeg skal til liggen Samnaundalen og har veiforbindelse med Samnaun. Det har ikke Nauders.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: søn nov 07, 2021 7:29 pm
Nei kommunen jeg skal til liggen Samnaundalen og har veiforbindelse med Samnaun. Det har ikke Nauders.
Ser det er en knøttliten plass som heter Spiss som ligger nær Samnaun. Er det denne?

Har forøvrige en oppgave klar om det er riktig.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: søn nov 07, 2021 8:30 pm
Kjetil-e skrev: søn nov 07, 2021 7:29 pm
Nei kommunen jeg skal til liggen Samnaundalen og har veiforbindelse med Samnaun. Det har ikke Nauders.
Ser det er en knøttliten plass som heter Spiss som ligger nær Samnaun. Er det denne?

Har forøvrige en oppgave klar om det er riktig.
Den er helt rett. Da kan du lage ny oppgave.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: man nov 08, 2021 12:01 pm Den er helt rett. Da kan du lage ny oppgave.
Oki. Trodde jeg hadde nærmest encyclopedisk kunnskap om alpelandsbyer (tok f.eks Obergurgl umiddelbart), men denne Spiss hadde jeg aldri hørt om før!

Da skal vi til en by i et vest-europeisk land. Den har et sekssifret antall innbyggere etter nylig sammenslåing med noen nærliggende kommuner. Den ligger i nordenden på en relativt stor innsjø og regnes som svært vakker og havner ofte på lister over Europas vakreste byer. I tillegg har byen på 2000-tallet søkt om OL, men nådde ikke frem.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: man nov 08, 2021 12:11 pm
Kjetil-e skrev: man nov 08, 2021 12:01 pm Den er helt rett. Da kan du lage ny oppgave.
Oki. Trodde jeg hadde nærmest encyclopedisk kunnskap om alpelandsbyer (tok f.eks Obergurgl umiddelbart), men denne Spiss hadde jeg aldri hørt om før!

Da skal vi til en by i et vest-europeisk land. Den har et sekssifret antall innbyggere etter nylig sammenslåing med noen nærliggende kommuner. Den ligger i nordenden på en relativt stor innsjø og regnes som svært vakker og havner ofte på lister over Europas vakreste byer. I tillegg har byen på 2000-tallet søkt om OL, men nådde ikke frem.
Tar et råtips på Annecy

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: man nov 08, 2021 12:41 pm
Tar et råtips på Annecy
Fullstendig korrekt!

Ville du klart det uten OL-hintet?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: man nov 08, 2021 12:45 pm
Kjetil-e skrev: man nov 08, 2021 12:41 pm
Tar et råtips på Annecy
Fullstendig korrekt!

Ville du klart det uten OL-hintet?
Nope, for øvrig fokkuserte jeg lenge på litt for store sjøer. Begynte med Baltonasjøen, inntil jeg kom på at du skrev Vest Europa.

Jeg skal til en landsby i alpene. Landsbyen er bilfri, og du kan komme hit med taubane. Eller med tog, skal du komme til landsbyen med tog, må du dog først ta en taubane fra dalbunnen og opp. PÅ en fjelltopp i nærheten finner du et James bond museum i forbindelse med en roterende resturant. På andre siden av dalen finner du nok det som for mange vintersportsentusiaster er dette landets aller mest kjente bilfrie landsby.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: man nov 08, 2021 12:53 pm Jeg skal til en landsby i alpene. Landsbyen er bilfri, og du kan komme hit med taubane. Eller med tog, skal du komme til landsbyen med tog, må du dog først ta en taubane fra dalbunnen og opp. PÅ en fjelltopp i nærheten finner du et James bond museum i forbindelse med en roterende resturant.
Murren? Rett over landsbyen ligger Schilthorn som var brukt i en av JB-filmene med Roger Moore. Evt Wengen. Den er også bilfri.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: man nov 08, 2021 12:55 pm
Kjetil-e skrev: man nov 08, 2021 12:53 pm Jeg skal til en landsby i alpene. Landsbyen er bilfri, og du kan komme hit med taubane. Eller med tog, skal du komme til landsbyen med tog, må du dog først ta en taubane fra dalbunnen og opp. PÅ en fjelltopp i nærheten finner du et James bond museum i forbindelse med en roterende resturant.
Murren? Rett over landsbyen ligger Schilthorn som var brukt i en av JB-filmene med Roger Moore. Evt Wengen. Den er også bilfri.
Murren er rett svar. Ikke Roger Moore men George Landsbury som spilte den Bond filmen.


Wengen er jo landsbyen jeg hinter til som ligger rett på andre siden av dalen. Til Wengen kan du jo ta tog direkte fra Lautebrunnen, men til Murren må du først ta taubane og så en 4km lang jernbane. Eventuelt dra lenger inn i dalen og ta taubane direkte opp.

Lager du ny oppgave?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: man nov 08, 2021 1:06 pm Murren er rett svar. Ikke Roger Moore men George Landsbury som spilte den Bond filmen.

Wengen er jo landsbyen jeg hinter til som ligger rett på andre siden av dalen. Til Wengen kan du jo ta tog direkte fra Lautebrunnen, men til Murren må du først ta taubane og så en 4km lang jernbane. Eventuelt dra lenger inn i dalen og ta taubane direkte opp.

Lager du ny oppgave?
Jepp. Jeg skal til en kystby i Sør-Europa. Byen er en av tre større i sin region, men er ikke regionshovedstad. Byen har to navn, ett på det nasjonale språket og ett på det regionale. Byen er kjent for å være et kulinarisk sentrum med masse gode restauranter og er en populær turistby.

Bolle

Legg inn av Bolle »

KongOlav2 skrev: man nov 08, 2021 1:16 pm Jepp. Jeg skal til en kystby i Sør-Europa. Byen er en av tre større i sin region, men er ikke regionshovedstad. Byen har to navn, ett på det nasjonale språket og ett på det regionale. Byen er kjent for å være et kulinarisk sentrum med masse gode restauranter og er en populær turistby.
Kan det være San Sebastian?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Bolle skrev: man nov 08, 2021 3:27 pm
KongOlav2 skrev: man nov 08, 2021 1:16 pm Jepp. Jeg skal til en kystby i Sør-Europa. Byen er en av tre større i sin region, men er ikke regionshovedstad. Byen har to navn, ett på det nasjonale språket og ett på det regionale. Byen er kjent for å være et kulinarisk sentrum med masse gode restauranter og er en populær turistby.
Kan det være San Sebastian?
Det stemmer!

Bolle

Legg inn av Bolle »

Flott! Skal forsøke å lage en quiz:

Vi skal fram til en by i Vest-Europa. Den er såvidt inne blant de 20 største byene i sitt land.
Byen har en spesiell form for offentlig transport, som nesten ingen andre har, og har den lengste i Europa av typen.
Byen er også kjent for å være fødestedet til én, som sammen med en annen fra samme land, skrev et verk som har fått stor betydning for verdenshistorien de siste 150+ år

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Funchal?
Mulig jeg staver feil. Men der er det trekjelker som transportmiddel. Mest for turister dog.

Bolle

Legg inn av Bolle »

Bjoro33 skrev: man nov 08, 2021 7:25 pm Funchal?
Mulig jeg staver feil. Men der er det trekjelker som transportmiddel. Mest for turister dog.
Godt forslag, men ikke det jeg tenkte på.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Da prøver jeg bergamo

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Bolle skrev: man nov 08, 2021 8:02 pm
Bjoro33 skrev: man nov 08, 2021 7:25 pm Funchal?
Mulig jeg staver feil. Men der er det trekjelker som transportmiddel. Mest for turister dog.
Godt forslag, men ikke det jeg tenkte på.
Wuppertal

Svevebane og Friedrich Engels fødeby, skjønt byen da het Barmen

Bolle

Legg inn av Bolle »

Karatel skrev: man nov 08, 2021 8:21 pm Wuppertal

Svevebane og Friedrich Engels fødeby, skjønt byen da het Barmen
Wuppertal var riktig. Svevebanen kan forresten anbefales å prøves

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Bolle skrev: man nov 08, 2021 9:08 pm
Karatel skrev: man nov 08, 2021 8:21 pm Wuppertal

Svevebane og Friedrich Engels fødeby, skjønt byen da het Barmen
Wuppertal var riktig. Svevebanen kan forresten anbefales å prøves
En hovedstad i Europa. På landets eget språk har denne byen et navn som betyr "Byen ved vadestedet med hekkene". Hos oss er byen kjent under et navn som på landets eget språk betyr "Den svarte pølen".

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Moskva kan vel oversettes med mørk elle skitten...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»