Geografiquiz

Svar
pava

Re: Geografiquiz

Legg inn av pava »

Lezah skrev: man nov 14, 2022 9:43 am
egilfinnbogason skrev: man nov 14, 2022 9:36 am
pava skrev: man nov 14, 2022 9:26 am

Bratislava?
Nei, dessverre. Min by ligger på et sted som er fysisk adskilt fra resten av landet.
Vil da tenke det er en øy-nasjon, eller at hovedstaden ligger på en øy mens resten av landet er "fastland". Akkurat det siste kan det jo ikke være så mange som passer, prøver på Malabo..?
Prøver meg på Jakarta mens vi venter..

MentalM

Legg inn av MentalM »

Etter å ha spilt Chile i Victoria 3 merket jeg meg at i Paraguay er hovedstaden Asuncion... Den ligger merkelig til mtp elvene mot Argentina. Prøver meg på det.

Lezah

Legg inn av Lezah »

pava skrev: man nov 14, 2022 9:58 am
Prøver meg på Jakarta mens vi venter..
Tenkte på den selv.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Lezah skrev: man nov 14, 2022 9:43 am
egilfinnbogason skrev: man nov 14, 2022 9:36 am
pava skrev: man nov 14, 2022 9:26 am

Bratislava?
Nei, dessverre. Min by ligger på et sted som er fysisk adskilt fra resten av landet.
Vil da tenke det er en øy-nasjon, eller at hovedstaden ligger på en øy mens resten av landet er "fastland". Akkurat det siste kan det jo ikke være så mange som passer, prøver på Malabo..?
Jepp, Malabo it is. Hovedstaden i Equatorial Guinea - ligger strengt tatt utenfor Kamerun, men er intill videre hovedstad i Equatorial Guinea.

Trodde jeg hadde hørt at den skulle flyttes til fastlandet, men finner ikke igjen artikkelen så det kan hende jeg har drømt dette. Rar drøm i såfall. Edit: Fant det, de holder på å bygge ny hovedstad, stod på Wiki gitt.

well done

Lezah

Legg inn av Lezah »

egilfinnbogason skrev: man nov 14, 2022 12:20 pm
well done
Danke, danke.

Får prøve meg med en røver selv, da.

Vi skal til en by som har blitt forsøkt inntatt militært fra havet under en verdenskrig, og hvis navn er det samme som det norske ordet for et klesplagg (gjør det vel kanskje litt for lett, men dette er mitt første forsøk).

pava

Legg inn av pava »

Lezah skrev: man nov 14, 2022 12:37 pm
egilfinnbogason skrev: man nov 14, 2022 12:20 pm
well done
Danke, danke.

Får prøve meg med en røver selv, da.

Vi skal til en by som har blitt forsøkt inntatt militært fra havet under en verdenskrig, og hvis navn er det samme som det norske ordet for et klesplagg (gjør det vel kanskje litt for lett, men dette er mitt første forsøk).
Cardigan?

Lezah

Legg inn av Lezah »

pava skrev: man nov 14, 2022 1:28 pm
Lezah skrev: man nov 14, 2022 12:37 pm
egilfinnbogason skrev: man nov 14, 2022 12:20 pm
well done
Danke, danke.

Får prøve meg med en røver selv, da.

Vi skal til en by som har blitt forsøkt inntatt militært fra havet under en verdenskrig, og hvis navn er det samme som det norske ordet for et klesplagg (gjør det vel kanskje litt for lett, men dette er mitt første forsøk).
Cardigan?
Nei. eneste byen ved navn Cardigan jeg vet om ligger i Wales og tyskerne forsøkte seg ikke på noen invasjon her i verken 1914-18 eller 1939-45 :)

Plagget er mye mindre sofistikert, og vi skal utenfor Europas grenser.

pava

Legg inn av pava »

Da prøver vi oss på Tanga.

Lezah

Legg inn av Lezah »

pava skrev: man nov 14, 2022 2:47 pm Da prøver vi oss på Tanga.
Spot on. Var en del av Tysk Øst-Afrika (i dag en del av Tanzania), og forsøkt inntatt tidlig i november 1914 av indiske og britiske tropper. Gikk ikke så bra. Din tur.

pava

Legg inn av pava »

Da prøver jeg meg. Også min første.

Vi skal til en "romantisk" by, høyt over havet.

Lezah

Legg inn av Lezah »

pava skrev: man nov 14, 2022 4:40 pm Da prøver jeg meg. Også min første.

Vi skal til en "romantisk" by, høyt over havet.
Forbinder ikke Nepal eller Peru med voldsomt mye romantikk, så er vi i Europa? Alpene?

MentalM

Legg inn av MentalM »

Ville sagt Verona siden det var romantisk, men Verona er ikke voldsomt høyt over vannet.

Praha er ikke voldsomt høyt det heller med 400m...

pava

Legg inn av pava »

Tja, usikker på om romantisk var det beste ordet, derav "romantisk". Men vi skal til en verdensdel som ikke er nevnt.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Er det en by som heter Valentine et sted i verden? 🙄

Lezah

Legg inn av Lezah »

MentalM skrev: tir nov 15, 2022 3:38 pm Er det en by som heter Valentine et sted i verden? 🙄
Jeg vet det fins steder som heter "Amor". Eneste jeg vet hvor ligger sånn cirka (grunnet en quiz en gang i tiden) er et sted i Minnesota/Nordlie USA. Om det er høyt der vet jeg ikke :D

pava

Legg inn av pava »

Det var nok litt lite å gå på, spesifiserer litt mer:

Byen er ikke nødvendigvis romantisk, men den er kjent for ting som mange forbinder med romantikk i en eller annen form.
Den ligger i et gammelt rike.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

pava skrev: tir nov 15, 2022 6:26 pm Det var nok litt lite å gå på, spesifiserer litt mer:

Byen er ikke nødvendigvis romantisk, men den er kjent for ting som mange forbinder med romantikk i en eller annen form.
Den ligger i et gammelt rike.
Mondsee, 493 moh, der vielsen i Sound of Music ble filmet i Basilika Mondsee?

pava

Legg inn av pava »

Karatel skrev: tir nov 15, 2022 6:34 pm
pava skrev: tir nov 15, 2022 6:26 pm Det var nok litt lite å gå på, spesifiserer litt mer:

Byen er ikke nødvendigvis romantisk, men den er kjent for ting som mange forbinder med romantikk i en eller annen form.
Den ligger i et gammelt rike.
Mondsee, 493 moh, der vielsen i Sound of Music ble filmet i Basilika Mondsee?
Niks :)

MentalM

Legg inn av MentalM »

Romantikk er et pyramidespill derav skal vi til Cairo? 😁

MentalM

Legg inn av MentalM »

Palmyra er daddelbyen som på engelsk er dates. En City of dates høres romantisk ut?

pava

Legg inn av pava »

Riktig del av verden nå.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

pava skrev: tir nov 15, 2022 8:13 pm Riktig del av verden nå.
Taif i Saudi er i alle fall kjent for roser og den ligger i alle fall høyt over havet. Men om det er riktig aner ikke jeg

Lezah

Legg inn av Lezah »

Gammelt rike, som i at det eksisterer fremdeles eller snakker vi fordums rike? Antar det er et land med mye fjell?

pava

Legg inn av pava »

Lezah skrev: ons nov 16, 2022 11:01 am Gammelt rike, som i at det eksisterer fremdeles eller snakker vi fordums rike? Antar det er et land med mye fjell?
Det eksisterer absolutt fortsatt, i en eller annen form. Og vi skal til et sted med fjell.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Det er romantisk med ja til sex, så kanskje vi skal til et sted som lærer deg å respektere nei til sex? For det er greit å SINAI

Egypt og det gamle egyptiske rike...?

pava

Legg inn av pava »

Ok, la oss få den i mål.

Navnet på byen har ingenting med det den er kjent for, eller romantikk.

En av tingene den er kjent for er faktisk nevnt i tråden.
Det ligger relativt høyt over havet, og dere har fått verdensdelen :)

Og som sagt; ikke tolk romantisk alt for bokstavlig.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Tabriz?

MentalM

Legg inn av MentalM »

Baku?

pava

Legg inn av pava »

Gjellsimle skrev: ons nov 16, 2022 2:36 pmTabriz?
Tampen brenner!

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

pava skrev: ons nov 16, 2022 5:06 pm
Gjellsimle skrev: ons nov 16, 2022 2:36 pmTabriz?
Tampen brenner!
Qom?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»