Geografiquiz

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Re: Geografiquiz

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: tir nov 08, 2022 11:19 am
egilfinnbogason skrev: tir nov 08, 2022 11:01 am
Jaauda skrev: tir nov 08, 2022 8:22 am

Trodde jeg hadde svart her. Feil verdensdel.
Vi skal til et toppunkt som kanskje ikke er så topp i grunnen.
Vi får prøve Dødehavet da, laveste punktet på jordkloden
Ikke det laveste, men det laveste høyeste..
Red Rock i Gambia? 53 moh.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: tir nov 08, 2022 11:58 am
Jaauda skrev: tir nov 08, 2022 11:19 am
egilfinnbogason skrev: tir nov 08, 2022 11:01 am

Vi får prøve Dødehavet da, laveste punktet på jordkloden
Ikke det laveste, men det laveste høyeste..
Red Rock i Gambia? 53 moh.
Dette er i følge mine kilder korrekt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: tir nov 08, 2022 12:00 pm
Karatel skrev: tir nov 08, 2022 11:58 am
Jaauda skrev: tir nov 08, 2022 11:19 am

Ikke det laveste, men det laveste høyeste..
Red Rock i Gambia? 53 moh.
Dette er i følge mine kilder korrekt.
Dette laveste høyeste punket skulle ligge i det minste landet i sin verdensdel, da var Gambia det eneste mulige landet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Da skal vi til en ikke så veldig stor by som ligger ved bredden av en stor innsjø. Denne byen har en nasjonal historisk og kulturell betydning i landet der den ligger. Byen er kjent for et møte mellom to mennesker som aldri tidligere hadde møtt hverandre.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: tir nov 08, 2022 7:55 pm Da skal vi til en ikke så veldig stor by som ligger ved bredden av en stor innsjø. Denne byen har en nasjonal historisk og kulturell betydning i landet der den ligger. Byen er kjent for et møte mellom to mennesker som aldri tidligere hadde møtt hverandre.
Entebbe?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: ons nov 09, 2022 9:06 am
Karatel skrev: tir nov 08, 2022 7:55 pm Da skal vi til en ikke så veldig stor by som ligger ved bredden av en stor innsjø. Denne byen har en nasjonal historisk og kulturell betydning i landet der den ligger. Byen er kjent for et møte mellom to mennesker som aldri tidligere hadde møtt hverandre.
Entebbe?
Nei, men tampen brenner.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: ons nov 09, 2022 9:08 am
egilfinnbogason skrev: ons nov 09, 2022 9:06 am
Karatel skrev: tir nov 08, 2022 7:55 pm Da skal vi til en ikke så veldig stor by som ligger ved bredden av en stor innsjø. Denne byen har en nasjonal historisk og kulturell betydning i landet der den ligger. Byen er kjent for et møte mellom to mennesker som aldri tidligere hadde møtt hverandre.
Entebbe?
Nei, men tampen brenner.
Stanley og Livingstone da kanskje? Men jg vet ikke nøyaktig hvor de møtts, men det var i alle fall ved Tanganyikasjøen. Bujumbura i Burundi kanskje?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: ons nov 09, 2022 12:47 pm
Karatel skrev: ons nov 09, 2022 9:08 am
egilfinnbogason skrev: ons nov 09, 2022 9:06 am

Entebbe?
Nei, men tampen brenner.
Stanley og Livingstone da kanskje? Men jg vet ikke nøyaktig hvor de møtts, men det var i alle fall ved Tanganyikasjøen. Bujumbura i Burundi kanskje?
Stanley og Livingstone er riktig, stedet er feil. Men etter at de hadde møtt hverandre, reiste Stanley og Livingstone sammen til Bujumbura og tilbrakte to døgn der.

Stedet der de møttes?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Jeg tenkte på Burton og Speke, men Stanley og Livingstone høres jo mye mer riktig ut. De møttes såvidt jeg husker i Kigoma i Tanzania (hvis det er riktig så synes jeg seieren likevel skal gå til Egil).

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: ons nov 09, 2022 5:20 pm Jeg tenkte på Burton og Speke, men Stanley og Livingstone høres jo mye mer riktig ut. De møttes såvidt jeg husker i Kigoma i Tanzania (hvis det er riktig så synes jeg seieren likevel skal gå til Egil).
Det er feil. Første bokstav i navnet på byen er et prefiks som på swahili betegner utstrekning, lengde, bredde, form.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: ons nov 09, 2022 5:46 pm
Pernille skrev: ons nov 09, 2022 5:20 pm Jeg tenkte på Burton og Speke, men Stanley og Livingstone høres jo mye mer riktig ut. De møttes såvidt jeg husker i Kigoma i Tanzania (hvis det er riktig så synes jeg seieren likevel skal gå til Egil).
Det er feil. Første bokstav i navnet på byen er et prefiks som på swahili betegner utstrekning, lengde, bredde, form.
Nå måtte google til pers, svaret er visst Ujiji. Fint der om våren.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: ons nov 09, 2022 6:35 pm
Karatel skrev: ons nov 09, 2022 5:46 pm
Pernille skrev: ons nov 09, 2022 5:20 pm Jeg tenkte på Burton og Speke, men Stanley og Livingstone høres jo mye mer riktig ut. De møttes såvidt jeg husker i Kigoma i Tanzania (hvis det er riktig så synes jeg seieren likevel skal gå til Egil).
Det er feil. Første bokstav i navnet på byen er et prefiks som på swahili betegner utstrekning, lengde, bredde, form.
Nå måtte google til pers, svaret er visst Ujiji. Fint der om våren.
Ujiji er riktig, men jeg er noe undrende til våren. Når er det vår 4,5 grader sør for ekvator?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: ons nov 09, 2022 6:50 pm
egilfinnbogason skrev: ons nov 09, 2022 6:35 pm
Karatel skrev: ons nov 09, 2022 5:46 pm

Det er feil. Første bokstav i navnet på byen er et prefiks som på swahili betegner utstrekning, lengde, bredde, form.
Nå måtte google til pers, svaret er visst Ujiji. Fint der om våren.
Ujiji er riktig, men jeg er noe undrende til våren. Når er det vår 4,5 grader sør for ekvator?
Jeg skal til en by på størrelse med Oslo. Byen har opplevd mye elendighet med krig, hungersnød og ikke minst naturkatastrofer. Grunnen til naturkatastrofene er et fjell som kun ligger 12 km. fra byen.

Fjellet er nevnt i en krimbok som er skrevet av en relativt kjent krimforfatter.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: tor nov 10, 2022 8:16 am Jeg skal til en by på størrelse med Oslo. Byen har opplevd mye elendighet med krig, hungersnød og ikke minst naturkatastrofer. Grunnen til naturkatastrofene er et fjell som kun ligger 12 km. fra byen.

Fjellet er nevnt i en krimbok som er skrevet av en relativt kjent krimforfatter.
Det eneste jeg kommer på er Napoli med Vesuv like ved. Vesuv er omtalt i The Angry Mountain (1950) av Hammond Innes, men Napoli er da mye større enn Oslo og Vesuv har vel i moderne tid ikke forårsaket så mange naturkatastrofer.

Hvis Napoli er feil, aner jeg ikke.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Napoli er ikke et sted jeg først og fremst forbinder med hungersnød for å si det sånn. :)

Men siden forrige oppgave var Ujiji så skal vi kanskje bare litt lenger nord til Goma og Nyiragongo? Trekker jeg en strek fra Nyiragongo til Goma så blir den på ca. 12 km og Goma har vel en demografisk størrelse omtrent på nivå med Oslo. Jeg aner ikke hvilken bok det er snakk om. Den eneste boken jeg har lest fra Congo er Heart of Darkness, men den foregikk jo mye lenger vest.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Pernille skrev: fre nov 11, 2022 9:18 am Napoli er ikke et sted jeg først og fremst forbinder med hungersnød for å si det sånn. :)

Men siden forrige oppgave var Ujiji så skal vi kanskje bare litt lenger nord til Goma og Nyiragongo? Trekker jeg en strek fra Nyiragongo til Goma så blir den på ca. 12 km og Goma har vel en demografisk størrelse omtrent på nivå med Oslo. Jeg aner ikke hvilken bok det er snakk om. Den eneste boken jeg har lest fra Congo er Heart of Darkness, men den foregikk jo mye lenger vest.
Veldig bra, 100% korrekt.
I Panserhjerte av Jo Nesbø så var deler av handlingen lagt til Gomo og Nyiragongo

Pernille

Legg inn av Pernille »

Da må jeg også kanskje lage en oppgave... Jeg prøver meg med denne:

Stikkordet her er to søsken men ikke i bokstavelig forstand. De bor i samme land men snakker ikke alltid samme språk. Den ene er vakker å se på, har stramme linjer og er ofte veldig pyntet. Den andre ser litt "rough around the edges" ut men har et knasende godt indre. De er begge oppkalt etter to byer. Hvilke?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: fre nov 11, 2022 1:15 pm Da må jeg også kanskje lage en oppgave... Jeg prøver meg med denne:

Stikkordet her er to søsken men ikke i bokstavelig forstand. De bor i samme land men snakker ikke alltid samme språk. Den ene er vakker å se på, har stramme linjer og er ofte veldig pyntet. Den andre ser litt "rough around the edges" ut men har et knasende godt indre. De er begge oppkalt etter to byer. Hvilke?
Paris (Hilton) og (Joaquin) Phoenix?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Morsomt forslag, men det er ett land vi skal til -- og søskene, de er til å spise opp!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: lør nov 12, 2022 3:49 pm Morsomt forslag, men det er ett land vi skal til -- og søskene, de er til å spise opp!
Siden det er du som har laget oppgaven, var Belgia det første jeg tenke på. Belgia er kjent for å lage god sjokolade

Pernille

Legg inn av Pernille »

Karatel skrev: lør nov 12, 2022 4:22 pm
Pernille skrev: lør nov 12, 2022 3:49 pm Morsomt forslag, men det er ett land vi skal til -- og søskene, de er til å spise opp!
Siden det er du som har laget oppgaven, var Belgia det første jeg tenke på. Belgia er kjent for å lage god sjokolade
Sjokolade og...?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: søn nov 13, 2022 10:20 am
Karatel skrev: lør nov 12, 2022 4:22 pm
Pernille skrev: lør nov 12, 2022 3:49 pm Morsomt forslag, men det er ett land vi skal til -- og søskene, de er til å spise opp!
Siden det er du som har laget oppgaven, var Belgia det første jeg tenke på. Belgia er kjent for å lage god sjokolade
Sjokolade og...?
Øl? Men øl blir ikke spist, det blir drukket.

Belgiske vafler?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: søn nov 13, 2022 10:20 am
Karatel skrev: lør nov 12, 2022 4:22 pm
Pernille skrev: lør nov 12, 2022 3:49 pm Morsomt forslag, men det er ett land vi skal til -- og søskene, de er til å spise opp!
Siden det er du som har laget oppgaven, var Belgia det første jeg tenke på. Belgia er kjent for å lage god sjokolade

Sjokolade og...?
[/quote)

Gourmet Liege stekes med perlesukker i deigen, da er den vel knasende god innvendig.

Beklager rot med siteringen

Pernille

Legg inn av Pernille »

Liège (og goufre de Liège) er den ene byen. Tar du den andre også?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: søn nov 13, 2022 10:20 am
Karatel skrev: lør nov 12, 2022 4:22 pm
Pernille skrev: lør nov 12, 2022 3:49 pm Morsomt forslag, men det er ett land vi skal til -- og søskene, de er til å spise opp!
Siden det er du som har laget oppgaven, var Belgia det første jeg tenke på. Belgia er kjent for å lage god sjokolade
Sjokolade og...?
Brussel og Liège?

Vaflene gaufres de Bruxelles og gaufres de Liège?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Korrekt. Som omtrent alt annet i Belgia er også vaflene delt i to. I Brussel serveres som regel vafler laget av en røre. De smaker litt som våre vafler og har litt av den samme konsistensen, men de er større, tykkere og helt firkantede og serveres ofte med is, sjokolade, syltetøy og krem på toppen. Disse kalles vanligvis for Gaufre de Bruxelles og fåes på de fleste konditorier og spises gjerne med kniv og gaffel. I Vallonia derimot er vaflene laget av en brioche-lignende gjærdeig sammen med en god porsjon vanilje og et spesielt perlesukker som blir halvt karamellisert under stekning og som gir en helt ufattelig god smak og konsistens. Disse kalles for Gaufre de Liege og kjøpes ofte fra enkle vogner som står rundt i byene og spises på farten.

(I tillegg har også Flandern sin egen vaffel (som egentlig kommer fra Nord-Frankrike), en tynn og sprø sak med en slags karamellfylling i midten, men de er egentlig ikke noe gode synes jeg).

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Da skal vi til en by som er kjent under litt ulike navn, grunnleggeren av en viss religiøs trosretning er gravlagt der. I denne byen utfører to personer hver eneste kveld året rundt et bestemt ritual, for åtte år siden, sommeren 2015, var dette ritualet blitt utført 30 000 ganger, nå er det enda flere.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Karatel skrev: søn nov 13, 2022 9:27 pm Da skal vi til en by som er kjent under litt ulike navn, grunnleggeren av en viss religiøs trosretning er gravlagt der. I denne byen utfører to personer hver eneste kveld året rundt et bestemt ritual, for åtte år siden, sommeren 2015, var dette ritualet blitt utført 30 000 ganger, nå er det enda flere.
Skal vi til Medina hvor Profeten ligger gravlagt?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Kjetil-e skrev: søn nov 13, 2022 9:55 pm
Karatel skrev: søn nov 13, 2022 9:27 pm Da skal vi til en by som er kjent under litt ulike navn, grunnleggeren av en viss religiøs trosretning er gravlagt der. I denne byen utfører to personer hver eneste kveld året rundt et bestemt ritual, for åtte år siden, sommeren 2015, var dette ritualet blitt utført 30 000 ganger, nå er det enda flere.
Skal vi til Medina hvor Profeten ligger gravlagt?
Nei, feil verdensdel og feil religion.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Karatel skrev: søn nov 13, 2022 10:08 pm
Kjetil-e skrev: søn nov 13, 2022 9:55 pm
Karatel skrev: søn nov 13, 2022 9:27 pm Da skal vi til en by som er kjent under litt ulike navn, grunnleggeren av en viss religiøs trosretning er gravlagt der. I denne byen utfører to personer hver eneste kveld året rundt et bestemt ritual, for åtte år siden, sommeren 2015, var dette ritualet blitt utført 30 000 ganger, nå er det enda flere.
Skal vi til Medina hvor Profeten ligger gravlagt?
Nei, feil verdensdel og feil religion.
Skal vi til Trondheim, hvor Olav den Hellige ble gravlagt?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»