Geografiquiz

Svar
MentalM

Re: Geografiquiz

Legg inn av MentalM »

Siden vi er på mysterier.

Vi skal til et sted hvor noe spesielt skjedde i 2012. Noe som bekrefter noe som hadde skjedd tidligere i 1974. Hvorfor dette skjedde kan man skylde på noe som skjedde for over 200 år siden.

Området stedet ligger i har et navn som tilhører et helt annet sted på nesten motsatt side av kloden.

storpeder

Legg inn av storpeder »

egilfinnbogason skrev: fre jun 10, 2022 12:46 pm Denne halvøyen har et navn som skulle tilsi den ligger i et annet land enn det den gjør.
Californiahalvøya i Mexico.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

storpeder skrev: fre jun 10, 2022 1:26 pm
egilfinnbogason skrev: fre jun 10, 2022 12:46 pm Denne halvøyen har et navn som skulle tilsi den ligger i et annet land enn det den gjør.
Californiahalvøya i Mexico.
Det er 100% korrekt, men du var litt for sen

MentalM

Legg inn av MentalM »

MentalM skrev: fre jun 10, 2022 1:16 pm Siden vi er på mysterier.

Vi skal til et sted hvor noe spesielt skjedde i 2012. Noe som bekrefter noe som hadde skjedd tidligere i 1974. Hvorfor dette skjedde kan man skylde på noe som skjedde for over 200 år siden.

Området stedet ligger i har et navn som tilhører et helt annet sted på nesten motsatt side av kloden.
Skal legge til: man mistenker at årsaken til det som skjedde for 200 år siden var en undervannsvulkan sitt utbrudd

(ble muligens litt vagt den først)

boombis

Legg inn av boombis »

Så vi skal altså ikke til den franske revolusjonen?

storpeder

Legg inn av storpeder »

egilfinnbogason skrev: fre jun 10, 2022 1:40 pm
storpeder skrev: fre jun 10, 2022 1:26 pm
egilfinnbogason skrev: fre jun 10, 2022 12:46 pm Denne halvøyen har et navn som skulle tilsi den ligger i et annet land enn det den gjør.
Californiahalvøya i Mexico.
Det er 100% korrekt, men du var litt for sen
Her skjedde det visst mye i tråden på kort tid uten at jeg trykket F5 i mellomtiden.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

MentalM skrev: fre jun 10, 2022 3:06 pm
MentalM skrev: fre jun 10, 2022 1:16 pm Siden vi er på mysterier.

Vi skal til et sted hvor noe spesielt skjedde i 2012. Noe som bekrefter noe som hadde skjedd tidligere i 1974. Hvorfor dette skjedde kan man skylde på noe som skjedde for over 200 år siden.

Området stedet ligger i har et navn som tilhører et helt annet sted på nesten motsatt side av kloden.
Skal legge til: man mistenker at årsaken til det som skjedde for 200 år siden var en undervannsvulkan sitt utbrudd

(ble muligens litt vagt den først)
Har dette noen forbindelse med "del lille istid" og 1816, året uten sommer?

MentalM

Legg inn av MentalM »

boombis skrev: fre jun 10, 2022 4:46 pm Så vi skal altså ikke til den franske revolusjonen?
Nei, men en fransk administrativ enhet er innblandet i 1974 hendelsen.
Sist redigert av MentalM den søn jun 12, 2022 1:06 pm, redigert 2 ganger totalt.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Karatel skrev: søn jun 12, 2022 12:40 pm Har dette noen forbindelse med "del lille istid" og 1816, året uten sommer?
Nei, faktisk skal vi til et sted i verden som ofte er forbundet med varme.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

MentalM skrev: søn jun 12, 2022 1:04 pm
Karatel skrev: søn jun 12, 2022 12:40 pm Har dette noen forbindelse med "del lille istid" og 1816, året uten sommer?
Nei, faktisk skal vi til et sted i verden som ofte er forbundet med varme.
Den eneste spesielle hendelsen i et fransk territorium i 1974 som jeg vet om, er atombombesprengningen på Mururoa da radioaktiv støv drev mot Tahiti.

Men det får jeg ikke til å stemme med noen hendelse i 2012 og med undersjøiske vulkanutbrudd for 200 år siden, og med et navn som hører til på den andre siden av kloden.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Karatel skrev: søn jun 12, 2022 4:45 pm
MentalM skrev: søn jun 12, 2022 1:04 pm
Karatel skrev: søn jun 12, 2022 12:40 pm Har dette noen forbindelse med "del lille istid" og 1816, året uten sommer?
Nei, faktisk skal vi til et sted i verden som ofte er forbundet med varme.
Den eneste spesielle hendelsen i et fransk territorium i 1974 som jeg vet om, er atombombesprengningen på Mururoa da radioaktiv støv drev mot Tahiti.

Men det får jeg ikke til å stemme med noen hendelse i 2012 og med undersjøiske vulkanutbrudd for 200 år siden, og med et navn som hører til på den andre siden av kloden.
En Fransk administriv enhet(ikke nødvendig at territoriet er fransk) valgte å gjøre noe med stedet vi skal til. Området stedet ligger i har navn som hører til på et annet kontinent (samme kontinent som Frankrike)

Mururoa er ganske nærme det mystiske stedet vi skal til

Så får jeg beklage dårlige hint, ikke voldsomt godt kjent der... Men ble inspirert av forrige quiz spørsmål

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

MentalM skrev: søn jun 12, 2022 4:57 pm
Karatel skrev: søn jun 12, 2022 4:45 pm
MentalM skrev: søn jun 12, 2022 1:04 pm

Nei, faktisk skal vi til et sted i verden som ofte er forbundet med varme.
Den eneste spesielle hendelsen i et fransk territorium i 1974 som jeg vet om, er atombombesprengningen på Mururoa da radioaktiv støv drev mot Tahiti.

Men det får jeg ikke til å stemme med noen hendelse i 2012 og med undersjøiske vulkanutbrudd for 200 år siden, og med et navn som hører til på den andre siden av kloden.
En Fransk administriv enhet(ikke nødvendig at territoriet er fransk) valgte å gjøre noe med stedet vi skal til. Området stedet ligger i har navn som hører til på et annet kontinent (samme kontinent som Frankrike)

Mururoa er ganske nærme det mystiske stedet vi skal til

Så får jeg beklage dårlige hint, ikke voldsomt godt kjent der... Men ble inspirert av forrige quiz spørsmål
Hvis det hadde vært 1985, kunne det ha vært Auckland på New Zealand der fransk etterretning senktet Rainbow Warrior, men det stemmer ikke med år og med undersjøisk vulkan.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Karatel skrev: søn jun 12, 2022 5:44 pm Hvis det hadde vært 1985, kunne det ha vært Auckland på New Zealand der fransk etterretning senktet Rainbow Warrior, men det stemmer ikke med år og med undersjøisk vulkan.
Vi skal nordvest for new zealand.

Det er kun en teori om undersjøiske vulkan. Det er fortsatt et mysterium om hvorfor det skjedde for over 200 år siden.

Siste del av Navnet på stedet kan forøvrig være misvisende mtp utviklingen 🤷🏼‍♂️

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

MentalM skrev: søn jun 12, 2022 6:24 pm
Karatel skrev: søn jun 12, 2022 5:44 pm Hvis det hadde vært 1985, kunne det ha vært Auckland på New Zealand der fransk etterretning senktet Rainbow Warrior, men det stemmer ikke med år og med undersjøisk vulkan.
Vi skal nordvest for new zealand.

Det er kun en teori om undersjøiske vulkan. Det er fortsatt et mysterium om hvorfor det skjedde for over 200 år siden.

Siste del av Navnet på stedet kan forøvrig være misvisende mtp utviklingen 🤷🏼‍♂️
Et sted på eller ved Nouvelle Caledonie, New Britain, New Hebrides (Vanuatu)?

MentalM

Legg inn av MentalM »

Karatel skrev: søn jun 12, 2022 8:11 pm
MentalM skrev: søn jun 12, 2022 6:24 pm
Karatel skrev: søn jun 12, 2022 5:44 pm Hvis det hadde vært 1985, kunne det ha vært Auckland på New Zealand der fransk etterretning senktet Rainbow Warrior, men det stemmer ikke med år og med undersjøisk vulkan.
Vi skal nordvest for new zealand.

Det er kun en teori om undersjøiske vulkan. Det er fortsatt et mysterium om hvorfor det skjedde for over 200 år siden.

Siste del av Navnet på stedet kan forøvrig være misvisende mtp utviklingen 🤷🏼‍♂️
Et sted på eller ved Nouvelle Caledonie, New Britain, New Hebrides (Vanuatu)?
New Caledonia er riktig område! Så er det et mystisk sted der som er destinasjonen.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

MentalM skrev: søn jun 12, 2022 10:45 pm
Karatel skrev: søn jun 12, 2022 8:11 pm
MentalM skrev: søn jun 12, 2022 6:24 pm

Vi skal nordvest for new zealand.

Det er kun en teori om undersjøiske vulkan. Det er fortsatt et mysterium om hvorfor det skjedde for over 200 år siden.

Siste del av Navnet på stedet kan forøvrig være misvisende mtp utviklingen 🤷🏼‍♂️
Et sted på eller ved Nouvelle Caledonie, New Britain, New Hebrides (Vanuatu)?
New Caledonia er riktig område! Så er det et mystisk sted der som er destinasjonen.
Har hatt lyst å svare Sandy Island en stund, men får det ikke til å stemme med navnet

MentalM

Legg inn av MentalM »

egilfinnbogason skrev: man jun 13, 2022 8:08 am
MentalM skrev: søn jun 12, 2022 10:45 pm
Karatel skrev: søn jun 12, 2022 8:11 pm

Et sted på eller ved Nouvelle Caledonie, New Britain, New Hebrides (Vanuatu)?
New Caledonia er riktig område! Så er det et mystisk sted der som er destinasjonen.
Har hatt lyst å svare Sandy Island en stund, men får det ikke til å stemme med navnet
Joda! Sandy Island er riktig.

Fascinerende med en øy som ikke er en øy allikevel. Fjerner i fransk sjøkart i 1974, så i alle verden sine sjøkart den 2012 da øyen ble "uoppdaget".

Kan ha vært litt dårlige hint. Navnet som var misvisende var både Island (siden det ikke er en øy) og territoriet det lå i var New Caledonia som er skotskættet

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

MentalM skrev: man jun 13, 2022 8:26 am
egilfinnbogason skrev: man jun 13, 2022 8:08 am
MentalM skrev: søn jun 12, 2022 10:45 pm

New Caledonia er riktig område! Så er det et mystisk sted der som er destinasjonen.
Har hatt lyst å svare Sandy Island en stund, men får det ikke til å stemme med navnet
Joda! Sandy Island er riktig.

Fascinerende med en øy som ikke er en øy allikevel. Fjerner i fransk sjøkart i 1974, så i alle verden sine sjøkart den 2012 da øyen ble "uoppdaget".

Kan ha vært litt dårlige hint. Navnet som var misvisende var både Island (siden det ikke er en øy) og territoriet det lå i var New Caledonia som er skotskættet
Hurra, det var nok jeg som misforstod.

Tar en ny jeg da:

Jeg skal til en tidligere hovedstad. Hovedstaden ble flyttet til et mer geografisk sentralt sted, selv om dette stedet er midt i ødemarken.
Byen jeg skal til er moderne og har vært kjent for store idrettsprestasjoner.

MentalM

Legg inn av MentalM »

egilfinnbogason skrev: man jun 13, 2022 10:40 am Hurra, det var nok jeg som misforstod.

Tar en ny jeg da:

Jeg skal til en tidligere hovedstad. Hovedstaden ble flyttet til et mer geografisk sentralt sted, selv om dette stedet er midt i ødemarken.
Byen jeg skal til er moderne og har vært kjent for store idrettsprestasjoner.
Første gjetning er Melbourne? OL i 56 og diverse Commenwealth games, og Canberra ligger i ingenmannsland spør du meg :D

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Almaty, tidligere Alma-Ata.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Puttemans skrev: man jun 13, 2022 10:48 am Almaty, tidligere Alma-Ata.
jeppsipeppsi

boombis

Legg inn av boombis »

Er det nå fritt frem for å lage en egen?

MentalM

Legg inn av MentalM »

boombis skrev: fre jun 17, 2022 10:23 am Er det nå fritt frem for å lage en egen?
Var vel egentlig @Puttemans som skulle laget etter han gjettet forrige :D Siden det ikke har skjedd er jeg sikker på at du kan lage en ganske fritt.

boombis

Legg inn av boombis »

Da prøver vi:

Vi skal til et sted hvor det stod et slag.
Under dette slaget kjempet Det skandinaviske korps mot blant annet Skotske høylandsregimenter.
Hvis du besøker stedet i dag, kan du finne et minnesmerke hvor det står følgende:
"De kunde icke vika, blott falla kunde de"

Kor ska vi reis hen?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

boombis skrev: fre jun 17, 2022 12:12 pm Da prøver vi:

Vi skal til et sted hvor det stod et slag.
Under dette slaget kjempet Det skandinaviske korps mot blant annet Skotske høylandsregimenter.
Hvis du besøker stedet i dag, kan du finne et minnesmerke hvor det står følgende:
"De kunde icke vika, blott falla kunde de"

Kor ska vi reis hen?
Jeg visste ikke dette, men såpass greit med hint at det ikke var svårgooglat..
Sitatet er vel egentlig om Karl XII, men i denne sammenheng skal vi til et slag i 1899 i Sør-Afrika.
Det skandinaviske korps kjempet på Boernes side mot Storbrittania.
Slaget sto og minnesmerket står ved Magersfontein
https://www.kimberley.co.za/places/kimb ... ttlefield/

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Sliter med nye oppgaver og har vel syndet en gang før så tar det med en gang.

Vi skal til en by som for lenge siden var et viktig sentrum. Den var kjent for sine mysterier og gudinner.
Nå er den mer, eller mindre oppslukt av en annen by. Likevel blir den hovedstad om ikke lenge.
Hvor skal vi nå da?

boombis

Legg inn av boombis »

Et sted i Egypt?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

boombis skrev: fre jun 17, 2022 5:50 pm Et sted i Egypt?
Ikke riktig, men det er ikke forferdelig langt unna.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

boombis skrev: fre jun 17, 2022 5:50 pm Et sted i Egypt?
Stedet vi skal fram til ligger også i tilknytning til Middelhavet.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Skal vi til en av forstedene rundt Aten? Gresk mytologi merker jeg kan være aktuelt? For å slenge ut et navn: Eleusis?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»