Geografiquiz

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Re: Geografiquiz

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: man mai 02, 2022 11:25 am [quote

Du har mistet troen på meg ja :lol: det forstår jeg godt.
jeg begynte å tenke på Ballo og Wara - samiske navn. Men stoppet opp på kommunen som ikke lå ved havet. Da gav jeg opp.
Se der ja, der fant du politikeren. Tor Mikkel Wara har vært både stortingsrepresentant og justisminister. «Vaara» er finsk og betyr «skogkledd ås». Kvener i Norge, som het Vaara, har fornorsket navnet til Vara og Wara, da det ellers ville blitt uttalt «våra».

Da skal du fram til fugl+vaara, fisk+vaara og fisk+vaara. Da finner du fuglen uten vaara og da er du i mål.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Dette havet 6-8 km unna: har dette noe med Hellemobotn i Tysfjord å gjøre- stedet som vi lenge trodde var Norge på sitt smaleste?
Dermed skal vi til Nord-Sverige et sted?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

JODDEMM skrev: man mai 02, 2022 1:21 pm Dette havet 6-8 km unna: har dette noe med Hellemobotn i Tysfjord å gjøre- stedet som vi lenge trodde var Norge på sitt smaleste?
Dermed skal vi til Nord-Sverige et sted?
Nå brenner tampen så du snart svir fingrene

boombis

Legg inn av boombis »

Langskudd, men Gällivare?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

boombis skrev: man mai 02, 2022 7:32 pm Langskudd, men Gällivare?
Nå er du så nær som du kan komme, men Gällivare passer ikke til alle hintene. Men -vare er forsvenskning av lulesamisk várre, nordsamisk várri og finsk vaara. Bare et lite skritt til nå.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Kiruna

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: ons mai 04, 2022 12:05 pm Kiruna
Kiruna er riktig. Kiruna er Sveriges største kommune , større enn Skåne, Halland og Blekinge tilsammen. Kiruna er den eneste svenske kommune som grenser til to andre land, nemlig Norge og Finland. Kiruna er en innlandkommune, men fra kommunegrensen/riksgrensen er det bare litt over åtte kilometer til Rombaksfjorden i Norge. Før nevnte Hellemobotn har Jokkmokk som nærmeste svenske kommune.

Foruten svensk har Kiruna nordsamisk, finsk og meänkieli (tornedalsfinsk) som offisielle minoritetsspråk.

Kiiruna er fjellrype på finsk, og Kiruna har en fjellrype i sitt kommunevåpen.

Byen Kiruna ligger mellom Kiirunavaara (Rypefjellet) og Luossavaara (Laksefjellet) og på de nederste skråningene av Haukivaara (GJeddefjellet). Kiruna ble først kalt Luossavare, men det var så tungvint å uttale at navnet ble endret til Kiruna.

Kiruna er anlagt utelukkende på grunn av de store og rike forkomstene av jernmalm som finnes der, uten denne malmen ville ikke byen eksistert. Jermalmen blir fraktet med tog til Narvik i Norge der det er en fin havn som er isfri året rundt. Uten denne malmtransporten fra Kiruna ville heller ikke Narvik eksistert, da det ellers ikke er noen grunn til at det skulle være en by det.

Din tur.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: ons mai 04, 2022 2:33 pm
egilfinnbogason skrev: ons mai 04, 2022 12:05 pm Kiruna
Kiruna er riktig. Kiruna er Sveriges største kommune , større enn Skåne, Halland og Blekinge tilsammen. Kiruna er den eneste svenske kommune som grenser til to andre land, nemlig Norge og Finland. Kiruna er en innlandkommune, men fra kommunegrensen/riksgrensen er det bare litt over åtte kilometer til Rombaksfjorden i Norge. Før nevnte Hellemobotn har Jokkmokk som nærmeste svenske kommune.

Foruten svensk har Kiruna nordsamisk, finsk og meänkieli (tornedalsfinsk) som offisielle minoritetsspråk.

Kiiruna er fjellrype på finsk, og Kiruna har en fjellrype i sitt kommunevåpen.

Byen Kiruna ligger mellom Kiirunavaara (Rypefjellet) og Luossavaara (Laksefjellet) og på de nederste skråningene av Haukivaara (GJeddefjellet). Kiruna ble først kalt Luossavare, men det var så tungvint å uttale at navnet ble endret til Kiruna.

Kiruna er anlagt utelukkende på grunn av de store og rike forkomstene av jernmalm som finnes der, uten denne malmen ville ikke byen eksistert. Jermalmen blir fraktet med tog til Narvik i Norge der det er en fin havn som er isfri året rundt. Uten denne malmtransporten fra Kiruna ville heller ikke Narvik eksistert, da det ellers ikke er noen grunn til at det skulle være en by det.

Din tur.
'
siden jeg har vist mine begrensinger i Skandinavisk geografi så må jeg ut i den store verden.

Jeg skal til en by/byområdet som er på førsteplass på en liste som har med størrelse å gjøre. Det er en smeltedigel av mange nasjonaliteter og ligger i et land med mange offisielle språk.
Byen ble bygget der den ligger pga rike mineralforekomster i nærheten.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: ons mai 04, 2022 2:47 pm
siden jeg har vist mine begrensinger i Skandinavisk geografi så må jeg ut i den store verden.

Jeg skal til en by/byområdet som er på førsteplass på en liste som har med størrelse å gjøre. Det er en smeltedigel av mange nasjonaliteter og ligger i et land med mange offisielle språk.
Byen ble bygget der den ligger pga rike mineralforekomster i nærheten.
Johannesburg?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: ons mai 04, 2022 8:39 pm
egilfinnbogason skrev: ons mai 04, 2022 2:47 pm
siden jeg har vist mine begrensinger i Skandinavisk geografi så må jeg ut i den store verden.

Jeg skal til en by/byområdet som er på førsteplass på en liste som har med størrelse å gjøre. Det er en smeltedigel av mange nasjonaliteter og ligger i et land med mange offisielle språk.
Byen ble bygget der den ligger pga rike mineralforekomster i nærheten.
Johannesburg?
korrekt.
Det største byområdet som ikke ligger ved sjø/hav

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Vi skal til et lite og avsides territorium der hovedstaden har samme navn som en gift kvinne som fikk et barn med en mann hun ikke var gift med, faren til dette barnet var gift med en kvinne som ikke var mor til dette barnet.

En statue av denne mannen, faren til barnet, står på en høy søyle i en stor verdensby.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: tor mai 05, 2022 8:43 pm Vi skal til et lite og avsides territorium der hovedstaden har samme navn som en gift kvinne som fikk et barn med en mann hun ikke var gift med, faren til dette barnet var gift med en kvinne som ikke var mor til dette barnet.

En statue av denne mannen, faren til barnet, står på en høy søyle i en stor verdensby.
Dette hørtes litt ut som Nelson og hans affærer og da datteren Horatia, men territoriet var verre.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: tor mai 05, 2022 9:10 pm
Karatel skrev: tor mai 05, 2022 8:43 pm Vi skal til et lite og avsides territorium der hovedstaden har samme navn som en gift kvinne som fikk et barn med en mann hun ikke var gift med, faren til dette barnet var gift med en kvinne som ikke var mor til dette barnet.

En statue av denne mannen, faren til barnet, står på en høy søyle i en stor verdensby.
Dette hørtes litt ut som Nelson og hans affærer og da datteren Horatia, men territoriet var verre.
Du har funnet far og barn.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Ah. Vi skal til byen Emma? Eller kanskje Hamilton NZ?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: tor mai 05, 2022 10:11 pm Ah. Vi skal til byen Emma? Eller kanskje Hamilton NZ?
Nei, denne byen har mindre enn tusen innbyggere og territoriet er svært avsideliggende og svært populært blant en viss gruppe mennesker.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: tor mai 05, 2022 10:23 pm
Jaauda skrev: tor mai 05, 2022 10:11 pm Ah. Vi skal til byen Emma? Eller kanskje Hamilton NZ?
Nei, denne byen har mindre enn tusen innbyggere og territoriet er svært avsideliggende og svært populært blant en viss gruppe mennesker.
Hamilton på Bermuda?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: fre mai 06, 2022 10:38 am
Karatel skrev: tor mai 05, 2022 10:23 pm
Jaauda skrev: tor mai 05, 2022 10:11 pm Ah. Vi skal til byen Emma? Eller kanskje Hamilton NZ?
Nei, denne byen har mindre enn tusen innbyggere og territoriet er svært avsideliggende og svært populært blant en viss gruppe mennesker.
Hamilton på Bermuda?
Bermuda er korrekt. Bermuda er et lite (53 kvadratkilometer) og avsidesliggende (nærmeste tørre land, Cape Hatteras i USA, er over tusen kilometer unna) britisk territorium. Hovedstaden Hamilton har mellom 800 og 900 innbyggere.

Bermuda er et skatteparadis der rike mennesker kan plassere pengene sine og registrere skipene sine.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: fre mai 06, 2022 10:51 am
egilfinnbogason skrev: fre mai 06, 2022 10:38 am
Karatel skrev: tor mai 05, 2022 10:23 pm

Nei, denne byen har mindre enn tusen innbyggere og territoriet er svært avsideliggende og svært populært blant en viss gruppe mennesker.
Hamilton på Bermuda?
Bermuda er korrekt. Bermuda er et lite (53 kvadratkilometer) og avsidesliggende (nærmeste tørre land, Cape Hatteras i USA, er over tusen kilometer unna) britisk territorium. Hovedstaden Hamilton har mellom 800 og 900 innbyggere.

Bermuda er et skatteparadis der rike mennesker kan plassere pengene sine og registrere skipene sine.
Jeg skal til et sted som fra starten av 1977 til slutten av 1978 økte innbyggertallet sitt med 20-gangeren. Det økte jevnt og trutt første halvdel av 77 før det "tok av" mot slutten i 77 og i starten av 78.

En hendelse gjorde at stedet ble fraflyttet i 1978 og det bor ingen der nå, selv om det er landsbyer ikke så langt fra dette stedet jeg skal til.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: fre mai 06, 2022 10:55 am

Jeg skal til et sted som fra starten av 1977 til slutten av 1978 økte innbyggertallet sitt med 20-gangeren. Det økte jevnt og trutt første halvdel av 77 før det "tok av" mot slutten i 77 og i starten av 78.

En hendelse gjorde at stedet ble fraflyttet i 1978 og det bor ingen der nå, selv om det er landsbyer ikke så langt fra dette stedet jeg skal til.
Johnestown i Guyana der 918 mennesker fra Jim Jones' Folkets Tempel begikk kolletivt masseselvmord 18. november 1978?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: fre mai 06, 2022 1:59 pm
egilfinnbogason skrev: fre mai 06, 2022 10:55 am

Jeg skal til et sted som fra starten av 1977 til slutten av 1978 økte innbyggertallet sitt med 20-gangeren. Det økte jevnt og trutt første halvdel av 77 før det "tok av" mot slutten i 77 og i starten av 78.

En hendelse gjorde at stedet ble fraflyttet i 1978 og det bor ingen der nå, selv om det er landsbyer ikke så langt fra dette stedet jeg skal til.
Johnestown i Guyana der 918 mennesker fra Jim Jones' Folkets Tempel begikk kolletivt masseselvmord 18. november 1978?
jøss, det er korrekt det. Enten er jeg for enkel eller så er du et geni.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: fre mai 06, 2022 2:03 pm
Karatel skrev: fre mai 06, 2022 1:59 pm
egilfinnbogason skrev: fre mai 06, 2022 10:55 am

Jeg skal til et sted som fra starten av 1977 til slutten av 1978 økte innbyggertallet sitt med 20-gangeren. Det økte jevnt og trutt første halvdel av 77 før det "tok av" mot slutten i 77 og i starten av 78.

En hendelse gjorde at stedet ble fraflyttet i 1978 og det bor ingen der nå, selv om det er landsbyer ikke så langt fra dette stedet jeg skal til.
Johnestown i Guyana der 918 mennesker fra Jim Jones' Folkets Tempel begikk kolletivt masseselvmord 18. november 1978?
jøss, det er korrekt det. Enten er jeg for enkel eller så er du et geni.
En tredje mulighet er at jeg tok et raskt søk på nettet.

https://www.70tallet.no/category/1978/

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: fre mai 06, 2022 2:12 pm
egilfinnbogason skrev: fre mai 06, 2022 2:03 pm
Karatel skrev: fre mai 06, 2022 1:59 pm

Johnestown i Guyana der 918 mennesker fra Jim Jones' Folkets Tempel begikk kolletivt masseselvmord 18. november 1978?
jøss, det er korrekt det. Enten er jeg for enkel eller så er du et geni.
En tredje mulighet er at jeg tok et raskt søk på nettet.

https://www.70tallet.no/category/1978/
haha, sant nok

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Vi skal til et endepunkt som innehar en rekord. Navnet på dette endepunktet får en til å tenke på en kvinne ikke har seksuelle erfaringer og som sitter på ryggen til et dyr. Like ved dette endepunket er det en bygning som har navn etter et fabelvesen fra en annen verdensdel.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Her var det stille og taust. Dette endepunktet er en jernbanestasjon som foruten å være endestasjon for banen også innehar en rekord.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Er det Jungfraujoch i Sveits- at det er Europas høyeste jernbanestrekning?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

JODDEMM skrev: tir mai 17, 2022 8:46 pm Er det Jungfraujoch i Sveits- at det er Europas høyeste jernbanestrekning?
Korrekt, den underjordisk stasjonen Jungfraujoch,3 454 meter over havet, er Europas høyest beliggende jernbanestasjon. Jungfraujoch, Jomfrusalen, er ryggen mellom Jungfrau, 4 158 mov, og Mønch 4 107 mov.

Like ved jernbanestasjonen ligger observatoriet Sphinx.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Da prøver jeg meg med en bildeoppgave:

Hvilken bru er dette?
Får "hjelpe til" og si at vi er i Norge ;)
Screenshot_20220517-205145_Gallery.jpg

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

JODDEMM skrev: tir mai 17, 2022 11:25 pm Da prøver jeg meg med en bildeoppgave:

Hvilken bru er dette?
Får "hjelpe til" og si at vi er i Norge ;)
Screenshot_20220517-205145_Gallery.jpg
Siden jeg leste om Glomma i helgen og måtte inn på kartet for å se nøyaktig hvor starten av Glomma er, så tipper jeg det. Den første broa over Glomma, ikke så langt fra Glåmos

Den ligner i alle fall litt :D

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Riktig! Den øverste, eller "første brua" over Glomma bare noen kilometer nedenfor innsjøen Rien et stykke innenfor Røros og Tydal og hvor altså Glomma starter sin ferd mot Fredrikstad

Skiltet på venstre side av veien på bildet mitt av brua indikerer også dette 🙂
Screenshot_20220518-144804_Samsung Internet.png

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

JODDEMM skrev: ons mai 18, 2022 2:58 pm Riktig! Den øverste, eller "første brua" over Glomma bare noen kilometer nedenfor innsjøen Rien et stykke innenfor Røros og Tydal og hvor altså Glomma starter sin ferd mot Fredrikstad

Skiltet på venstre side av veien på bildet mitt av brua indikerer også dette 🙂
Screenshot_20220518-144804_Samsung Internet.png
haha, rare greier.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»