Forbud mot bemanningsbransjen

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Forbud mot bemanningsbransjen

Legg inn av newsflash »

Arbeiderpartietgikk til valg på å forby innleie av arbeidstakere der disse fortrenger faste ansatte. I praksis ville dette være et forbud mot bemanningsbransjen. Dette var et krav Ap tidligere har hatt støtte for både fra Sv, Rødt og Sp.

Så kommer Hurdalsplattformen, og en skulle tro at dette forbudet var på plass. Men neida, her står det at en skal:

«Sette i gang et lovarbeid for å begrense bemanningsbransjens omfang og rolle». og «Gjeninnføre en kollektiv søksmålsrett for å forhindre ulovlig innleie og arbeidslivskriminalitet.»

Hva er det som har skjedd?

Er det Sp som har snudd 180 grader? Eller er det som Thomas Vermes sier i sin kronikk, at dette skyldes at Ap ikke våger å utfordre EØS avtalen?

trønderen

Legg inn av trønderen »

Dette er en av sakene der jeg er uenig med venstresiden, til tross for at jeg selv stemmer til venstre. Bemanningsbransjen har på mange måter vært redningen for meg. Og det vet jeg at den har vært for flere jeg kjenner. For mange er det steget inn i arbeidslivet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

trønderen skrev: søn nov 07, 2021 9:06 pm Dette er en av sakene der jeg er uenig med venstresiden, til tross for at jeg selv stemmer til venstre. Bemanningsbransjen har på mange måter vært redningen for meg. Og det vet jeg at den har vært for flere jeg kjenner. For mange er det steget inn i arbeidslivet.
Bemanningsselskapene har fungert som dop for norsk næringsliv: Billig, medgjørlig arbeidskraft har stått i kø for å jobbe for en inntekt under norsk minstelønn, og jobba svært lange skift uten overtidsbetaling. Dette er arbeidstider som ikke er forenlig med et familieliv og som fastboende fagarbeidere ikke kan konkurrere mot, men det har vært svært lønnsomt for arbeidsgiverne.

Selvfølgelig finnes det noen "solskinnshistorier", men tror nok det hadde vært enda bedre dersom fast arbeid hadde vært hovedregelen, ikke unntaket.

peraleks

Legg inn av peraleks »

trønderen skrev: søn nov 07, 2021 9:06 pm Dette er en av sakene der jeg er uenig med venstresiden, til tross for at jeg selv stemmer til venstre. Bemanningsbransjen har på mange måter vært redningen for meg. Og det vet jeg at den har vært for flere jeg kjenner. For mange er det steget inn i arbeidslivet.
Kjenner en god del studenter som har brukt dette for både verdifull arbeidserfaring samt sårt tiltrengte inntekter under studietiden og igjen også etter. Har selv et meget positivt inntrykk.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Bemanningsbransjen er så mykje rart. Slik den har utvikla seg til å bli i enkelte bransjar er den blitt ein måte å begå arbeidslivkriminalitet. I andre bransjar ei pengemaskin som utnytte sjukepleiemangelen i det offentlege. Når ein ber om å få leige 2 erfarne sjukepleiarar ein sommar, og det ein får er 2 rykande ferske sjukepleiar som knapt kan eit ord norsk, då har ein eit problem. I dette tilfelle måtte ein sende den eine sjukepleiaren tilbake, og den andre fungerte som ein ekstra dyr helsefagarbeidar.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

trønderen skrev: søn nov 07, 2021 9:06 pm Dette er en av sakene der jeg er uenig med venstresiden, til tross for at jeg selv stemmer til venstre. Bemanningsbransjen har på mange måter vært redningen for meg. Og det vet jeg at den har vært for flere jeg kjenner. For mange er det steget inn i arbeidslivet.
Må man virkelig ha en bemanningsbransje for å hjelpe studenter og andre arbeidssøkere for å kunne besette ledige jobber? Er det ikke NAV sin oppgave? Å sørge for at at folk får nødvendig opplæring til jobbene er oppgave for regjering/storting. Må vel være noe som funker etter åtte år med blå-svart regjering. :?:

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: søn nov 07, 2021 4:38 pm Arbeiderpartietgikk til valg på å forby innleie av arbeidstakere der disse fortrenger faste ansatte. I praksis ville dette være et forbud mot bemanningsbransjen. Dette var et krav Ap tidligere har hatt støtte for både fra Sv, Rødt og Sp.

Så kommer Hurdalsplattformen, og en skulle tro at dette forbudet var på plass. Men neida, her står det at en skal:

«Sette i gang et lovarbeid for å begrense bemanningsbransjens omfang og rolle». og «Gjeninnføre en kollektiv søksmålsrett for å forhindre ulovlig innleie og arbeidslivskriminalitet.»

Hva er det som har skjedd?

Er det Sp som har snudd 180 grader? Eller er det som Thomas Vermes sier i sin kronikk, at dette skyldes at Ap ikke våger å utfordre EØS avtalen?
Hva som har skjedd? Senterpartiet har vel fått beskjed fra støttespillere om at de trenger bemanningsbyråer, vi fikk jo innsyn i hvordan jordbærbønder opererer i løpet av de siste par årene, og det er sikkert mange større bønder som opererer på samme måte.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

trønderen skrev: søn nov 07, 2021 9:06 pm Dette er en av sakene der jeg er uenig med venstresiden, til tross for at jeg selv stemmer til venstre. Bemanningsbransjen har på mange måter vært redningen for meg. Og det vet jeg at den har vært for flere jeg kjenner. For mange er det steget inn i arbeidslivet.
Mener du at arbeidsgiveres behov for arbeidskraft forsvinner uten bemanningsbyråene?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

hauge23 skrev: søn nov 07, 2021 11:55 pm
trønderen skrev: søn nov 07, 2021 9:06 pm Dette er en av sakene der jeg er uenig med venstresiden, til tross for at jeg selv stemmer til venstre. Bemanningsbransjen har på mange måter vært redningen for meg. Og det vet jeg at den har vært for flere jeg kjenner. For mange er det steget inn i arbeidslivet.
Må man virkelig ha en bemanningsbransje for å hjelpe studenter og andre arbeidssøkere for å kunne besette ledige jobber?
Nei.

Mange av mine studievenner jobbet. Ingen gikk gjennom bemanningsbyråer.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: man nov 08, 2021 9:56 am
Hva som har skjedd? Senterpartiet har vel fått beskjed fra støttespillere om at de trenger bemanningsbyråer, vi fikk jo innsyn i hvordan jordbærbønder opererer i løpet av de siste par årene, og det er sikkert mange større bønder som opererer på samme måte.
Det vil ikke være problemer med å leie inn arbeidstakere i jordbruket, selv om bemanningsbyråene forbys. Forbudet vil kun gjelde der bemanningsbyråene fortrenger faste ansatte, ikke der en har et midlertidig behov for arbeidskraft av typen sesongarbeid.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Rainmaker skrev: man nov 08, 2021 9:56 am
newsflash skrev: søn nov 07, 2021 4:38 pm Arbeiderpartietgikk til valg på å forby innleie av arbeidstakere der disse fortrenger faste ansatte. I praksis ville dette være et forbud mot bemanningsbransjen. Dette var et krav Ap tidligere har hatt støtte for både fra Sv, Rødt og Sp.

Så kommer Hurdalsplattformen, og en skulle tro at dette forbudet var på plass. Men neida, her står det at en skal:

«Sette i gang et lovarbeid for å begrense bemanningsbransjens omfang og rolle». og «Gjeninnføre en kollektiv søksmålsrett for å forhindre ulovlig innleie og arbeidslivskriminalitet.»

Hva er det som har skjedd?

Er det Sp som har snudd 180 grader? Eller er det som Thomas Vermes sier i sin kronikk, at dette skyldes at Ap ikke våger å utfordre EØS avtalen?
Hva som har skjedd? Senterpartiet har vel fått beskjed fra støttespillere om at de trenger bemanningsbyråer, vi fikk jo innsyn i hvordan jordbærbønder opererer i løpet av de siste par årene, og det er sikkert mange større bønder som opererer på samme måte.
Bøndene gjør som mange andre næringsdrivende, nemlig benytter seg av EU-bestemmelsene Norge er underlagt gjennom EØS-avtalen, nemlig muligheten til å hente råbillig arbeidskraft fra der den fins i verden.
Som selvstendig land kunne vi ha hatt regelverk som hindret sosial dumping, samt for å gjøre det attraktivt for egne innbyggere å jobbe i sesongarbeid.

dani07

Legg inn av dani07 »

Kjenner bransjen intimt.
Om man forholder seg til de 5-10 store byråene i norge, så er det 100% sikkert at det er ikke byråene som er problemet, men de bedriftene som mener de må bruke byråer.

En simpel forenkling:

Om Kåre ikke finner seg en 100% fast jobb, men må heller sjonglere 2-3 deltidsjobber. Er det størst sannsynlighet at han finner 3 individuelle jobber, som ikke kræsjer med hverandre, men som sørger for at han får jobbet 80-100% - eller er det størst sjanse at et bemanningsbyrå klarer å gi han jobb hos 3 forskjellige kunder og dermed sørger for at det ikke blir en utfordring for Kåre og forklare hvorfor han må komme forsent til fredagsvakten sin hos jobb nr 2?

Selvfølgelig finnes det råtne epler i bransjen. Og ikke minst råtne kunder. Men de store byråene som utgjør 90% av markedet er 97% legit (sikkert noen lokalkontor som gjør ting som ikke er etter korrekt praksis) og er en berikelse for næringslivet og mennesker som jobber i disse stillingene.

ulefos

Legg inn av ulefos »

trønderen skrev: søn nov 07, 2021 9:06 pm Dette er en av sakene der jeg er uenig med venstresiden, til tross for at jeg selv stemmer til venstre. Bemanningsbransjen har på mange måter vært redningen for meg. Og det vet jeg at den har vært for flere jeg kjenner. For mange er det steget inn i arbeidslivet.
hva om det er slik at steget inn til fast jobb er kortere om bemanningsbransjen ikke hadde eksistert?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Bra innlegg fra Mímir Kristjánsson, som tar opp noen av de grunnleggende problemene med bemanningsbransjen:

"De som jobber i bemanningsselskaper og som opplever dette er redd de mister jobben hvis de står fram med sine historier:
  • Over 20 ansatte i et større bemanningsselskap kjemper i disse dager for å få utbetalt i underkant av en million for overtidsarbeid.
  • Det er helt vanlig, på kort varsel, å måtte «avspasere» uten lønn. Avspasering skal skje etter avtale mellom leder og ansatt. I bemanningsselskaper må du avspasere når bemanningsselskapet ikke har oppdrag til deg.
  • Ansatte i bemanningsbyråene får lavere lønn enn fast ansatte som gjør samme jobb.
  • Det er helt vanlig å ha mye lavere stillingsbrøk i ansettelsesavtalen enn det du faktisk jobber, fordi byråene sikrer seg mot å måtte betale for perioder uten oppdrag."

Link

Det er nettopp slik eksempel som gjør at et forbud er nødvendig. Mener Høyre virkelig at det er slik arbeidslivet skal være organisert?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

newsflash skrev: søn nov 07, 2021 9:31 pm Bemanningsselskapene har fungert som dop for norsk næringsliv: Billig, medgjørlig arbeidskraft har stått i kø for å jobbe for en inntekt under norsk minstelønn, og jobba svært lange skift uten overtidsbetaling. Dette er arbeidstider som ikke er forenlig med et familieliv og som fastboende fagarbeidere ikke kan konkurrere mot, men det har vært svært lønnsomt for arbeidsgiverne.

Selvfølgelig finnes det noen "solskinnshistorier", men tror nok det hadde vært enda bedre dersom fast arbeid hadde vært hovedregelen, ikke unntaket.
Hvordan løser man det om en bransje trenger midlertidig eller sesongarbeidskraft? Man kan godt ha klare reguleringer, men ikke bli så dogmatisk at man skal forby absolutt alt man ikke liker.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: lør jan 08, 2022 11:41 am Hvordan løser man det om en bransje trenger midlertidig eller sesongarbeidskraft? Man kan godt ha klare reguleringer, men ikke bli så dogmatisk at man skal forby absolutt alt man ikke liker.
Sesongarbeid og vikariater er jo ikke noe som har oppstått nå. Det ble løst tidligere også, helt uten hjelp fra bemanningsbransjen.

Bemanningsbransjen er gjennomsyret av sosial dumping, ulovlige kontrakter og en bruk og kast mentalitet i forhold til arbeidstakerne. En har lenge forsøkt å rydde opp. Det har en ikke klart, da er det et forbud som gjenstår.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

dani07 skrev: man nov 08, 2021 1:07 pm Kjenner bransjen intimt.
Om man forholder seg til de 5-10 store byråene i norge, så er det 100% sikkert at det er ikke byråene som er problemet, men de bedriftene som mener de må bruke byråer.

En simpel forenkling:

Om Kåre ikke finner seg en 100% fast jobb, men må heller sjonglere 2-3 deltidsjobber. Er det størst sannsynlighet at han finner 3 individuelle jobber, som ikke kræsjer med hverandre, men som sørger for at han får jobbet 80-100% - eller er det størst sjanse at et bemanningsbyrå klarer å gi han jobb hos 3 forskjellige kunder og dermed sørger for at det ikke blir en utfordring for Kåre og forklare hvorfor han må komme forsent til fredagsvakten sin hos jobb nr 2?

Selvfølgelig finnes det råtne epler i bransjen. Og ikke minst råtne kunder. Men de store byråene som utgjør 90% av markedet er 97% legit (sikkert noen lokalkontor som gjør ting som ikke er etter korrekt praksis) og er en berikelse for næringslivet og mennesker som jobber i disse stillingene.
Da er et forbud ikke nødvendig, men mye strengere lovhåndtering for å holde bedriftene i sjakk og tvinge bemanningsbyråene til å rette seg etter påbud der man ikke skal fortrenge faste ansatte. Da ment det at alvorgraden må løftes - og at rettsmyndighetene gjør sin jobb. For hvis bemanningsbyråene ikke gjør sin jobb, må det få konsekvens - og i større grad for bedriftene. Hver vinter valgt mange lokale bedrifter å hyre utenlandske lastebiler som lager mange problemer på vinterveger og nedsnødde veger fordi de kunne komme så langt vekk som varme Bulgaria, fremfor å hyre profesjonelle norskeide lastebiler.

Så hvis loven enten er for liberalt eller for dårlig oppfulgt, må det settes inn strengere håndtering.

Og; hvis bransjen ikke kan håndteres - da er et forbud det eneste som gjenstår.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 4:50 pm
trønderen skrev: søn nov 07, 2021 9:06 pm Dette er en av sakene der jeg er uenig med venstresiden, til tross for at jeg selv stemmer til venstre. Bemanningsbransjen har på mange måter vært redningen for meg. Og det vet jeg at den har vært for flere jeg kjenner. For mange er det steget inn i arbeidslivet.
hva om det er slik at steget inn til fast jobb er kortere om bemanningsbransjen ikke hadde eksistert?
Situasjons og bransjebetinget hvorvidt dette steget er kortere eller ikke.
Men det sier seg selv at hvis man skal kutte en strek over alle bemanningsbyråer og ansette 100% i stedet så ville man iallefall i min bransje sett antall permitteringer som hadde skutt i været.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

newsflash skrev: lør jan 08, 2022 11:36 am Bra innlegg fra Mímir Kristjánsson, som tar opp noen av de grunnleggende problemene med bemanningsbransjen:

"De som jobber i bemanningsselskaper og som opplever dette er redd de mister jobben hvis de står fram med sine historier:
  • Over 20 ansatte i et større bemanningsselskap kjemper i disse dager for å få utbetalt i underkant av en million for overtidsarbeid.
  • Det er helt vanlig, på kort varsel, å måtte «avspasere» uten lønn. Avspasering skal skje etter avtale mellom leder og ansatt. I bemanningsselskaper må du avspasere når bemanningsselskapet ikke har oppdrag til deg.
  • Ansatte i bemanningsbyråene får lavere lønn enn fast ansatte som gjør samme jobb.
  • Det er helt vanlig å ha mye lavere stillingsbrøk i ansettelsesavtalen enn det du faktisk jobber, fordi byråene sikrer seg mot å måtte betale for perioder uten oppdrag."

Link

Det er nettopp slik eksempel som gjør at et forbud er nødvendig. Mener Høyre virkelig at det er slik arbeidslivet skal være organisert?
Helt enig med Mimir her, få det vekk

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Tror det er mer snakk om å regulere bemanningsbransjen. Å få bort slike arbeids- og ansettelsersforhold som man finner i byggebransjen er viktig. Det er denne bransje og kanskje innen transport hvor man finner helt syke og uønskede forhold.I Tyskland er slike forhold som man finner i Norge forbudt og ansettelsesforhold og ansvarsforhold greit regulert.
Har familie som er ansatt innen bemanningsbransjen og synes det er bra arbeidsforhold og lønn, helt som man venter i lønnsforhold. Har familie som driver innen bemanningsbransjen og er enig i regulering for å få bort værstingene.

Atlanta

Legg inn av Atlanta »

Det blir SV og Rødt fremover. Arbeiderpartiet er ikke pålitelige.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

Når St. Olav hospital har over 1.000 sykmeldte. Er bemanningsbyrå kjekk å ringe til.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

PerryAndre skrev: søn jan 09, 2022 11:08 pm Når St. Olav hospital har over 1.000 sykmeldte. Er bemanningsbyrå kjekk å ringe til.
Det er det jo, alltid kjekt at det sitter folke klare (helst på dagen eller timen) til å trå til ved behov. Og så gå på arbeidsledighetstrygd når det ikke er behov for dem resten av året... Men ikke så kjekt for de som bare får lov til å være vikarer nødvendigvis. Inntekten vil variere kraftig, boliglån kan man selvsagt se langt etter...

Ikke blir man nødvendigvis behandlet så veldig bra heller når man blir kalt inn på denne måten. (Uten at jeg har sagt noe om St. Olav Hospital, det vet jeg ikke noe om)

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

Ka9nen skrev: søn jan 09, 2022 11:41 pm
PerryAndre skrev: søn jan 09, 2022 11:08 pm Når St. Olav hospital har over 1.000 sykmeldte. Er bemanningsbyrå kjekk å ringe til.
Det er det jo, alltid kjekt at det sitter folke klare (helst på dagen eller timen) til å trå til ved behov. Og så gå på arbeidsledighetstrygd når det ikke er behov for dem resten av året... Men ikke så kjekt for de som bare får lov til å være vikarer nødvendigvis. Inntekten vil variere kraftig, boliglån kan man selvsagt se langt etter...

Ikke blir man nødvendigvis behandlet så veldig bra heller når man blir kalt inn på denne måten. (Uten at jeg har sagt noe om St. Olav Hospital, det vet jeg ikke noe om)
Er det ment som en spøk? Det er stor mangel på sykepleiere i Norge. De som kommer på så kort varsel er sykepleiere som ikke har 100% stillinger.
Mange sykepleiere ønsker ikke vå arbeide hele sitt liv. Eller arbeide i 50% stillinger og ta på seg vikar jobber når det passer.

Sykefraværet ved kvinnelige dominerte arbeidsplasser er på 7-10%. Derfor trenger man vikarer. En vikar sykepleier kan ha arbeidsavtale i 2 år. Samme sykepleier kan inngå ny arbeidsavtale med samme sykepleier. Helst vil sykehusene at vikarene velger å søke om fast jobb.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

PerryAndre skrev: man jan 10, 2022 11:07 pm
Er det ment som en spøk? Det er stor mangel på sykepleiere i Norge. De som kommer på så kort varsel er sykepleiere som ikke har 100% stillinger.
Mange sykepleiere ønsker ikke vå arbeide hele sitt liv. Eller arbeide i 50% stillinger og ta på seg vikar jobber når det passer.

Sykefraværet ved kvinnelige dominerte arbeidsplasser er på 7-10%. Derfor trenger man vikarer. En vikar sykepleier kan ha arbeidsavtale i 2 år. Samme sykepleier kan inngå ny arbeidsavtale med samme sykepleier. Helst vil sykehusene at vikarene velger å søke om fast jobb.
Så det er en god ide for de som ønsker å jobbe deltid, men ikke for alle andre? ok

Dersom det er konstant 7-10% borte fra en arbeidsplass med tusenvis så kan man vel ha flere ansatte der istedet for å betale 2 lønninger ekstra per fravær kontinuerlig (1 lønn til vikaren, 1 lønn til bemanningsbyrået)

Jeg er selvsagt enig i at det er svært praktisk for bedriftene og arbeidsplassene at det sitter mennesker klare til å stille opp på dagen ved behov, for så å leve på offentlige stønader resten av tiden. Men for de fleste av de menneskene så er ikke akkurat noen god deal. Det er jo faktisk kynisk utnyttelse av mennesker, sånn egentlig. Noe annet jeg kom borti: de faste ansatte ble glade da jeg kom, for da kunne de endelig få delegert den delen av arbeidet de likte minst over på meg. Jeg skulle jo tross alt "være glad jeg hadde en jobb", som en av de sa. Og dermed skal man godta hva som helst. Var flere steder jeg ble behandlet fullstendig hårreisende dårlig. Forhåpentligvis aldri igjen!

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

KongOlav2 skrev: lør jan 08, 2022 11:41 am
newsflash skrev: søn nov 07, 2021 9:31 pm Bemanningsselskapene har fungert som dop for norsk næringsliv: Billig, medgjørlig arbeidskraft har stått i kø for å jobbe for en inntekt under norsk minstelønn, og jobba svært lange skift uten overtidsbetaling. Dette er arbeidstider som ikke er forenlig med et familieliv og som fastboende fagarbeidere ikke kan konkurrere mot, men det har vært svært lønnsomt for arbeidsgiverne.

Selvfølgelig finnes det noen "solskinnshistorier", men tror nok det hadde vært enda bedre dersom fast arbeid hadde vært hovedregelen, ikke unntaket.
Hvordan løser man det om en bransje trenger midlertidig eller sesongarbeidskraft? Man kan godt ha klare reguleringer, men ikke bli så dogmatisk at man skal forby absolutt alt man ikke liker.
På samme måte som før bemanningsbyråene så sitt inntog...?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

TrondLFC skrev: lør jan 08, 2022 12:38 pm
ulefos skrev: tor nov 18, 2021 4:50 pm
trønderen skrev: søn nov 07, 2021 9:06 pm Dette er en av sakene der jeg er uenig med venstresiden, til tross for at jeg selv stemmer til venstre. Bemanningsbransjen har på mange måter vært redningen for meg. Og det vet jeg at den har vært for flere jeg kjenner. For mange er det steget inn i arbeidslivet.
hva om det er slik at steget inn til fast jobb er kortere om bemanningsbransjen ikke hadde eksistert?
Situasjons og bransjebetinget hvorvidt dette steget er kortere eller ikke.
Men det sier seg selv at hvis man skal kutte en strek over alle bemanningsbyråer og ansette 100% i stedet så ville man iallefall i min bransje sett antall permitteringer som hadde skutt i været.
Forsvinner behovet for arbeidskraft uten bemanningsbyråene?

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Rainmaker skrev: tir jan 11, 2022 9:25 am
TrondLFC skrev: lør jan 08, 2022 12:38 pm
ulefos skrev: tor nov 18, 2021 4:50 pm
hva om det er slik at steget inn til fast jobb er kortere om bemanningsbransjen ikke hadde eksistert?
Situasjons og bransjebetinget hvorvidt dette steget er kortere eller ikke.
Men det sier seg selv at hvis man skal kutte en strek over alle bemanningsbyråer og ansette 100% i stedet så ville man iallefall i min bransje sett antall permitteringer som hadde skutt i været.
Forsvinner behovet for arbeidskraft uten bemanningsbyråene?
Selvsagt ikke, men i industrien for eksempel vil det ofte være høyaktivitets perioder på sommerhalvåret mens det ofte er roligere i vinterhalvåret. Man kan jo selvsagt kutte ut innleie og ansette under en lav sko men det vil jo resultere i årlige permitteringer og oppsigelser.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

TrondLFC skrev: tir jan 11, 2022 10:43 am
Rainmaker skrev: tir jan 11, 2022 9:25 am
TrondLFC skrev: lør jan 08, 2022 12:38 pm
Situasjons og bransjebetinget hvorvidt dette steget er kortere eller ikke.
Men det sier seg selv at hvis man skal kutte en strek over alle bemanningsbyråer og ansette 100% i stedet så ville man iallefall i min bransje sett antall permitteringer som hadde skutt i været.
Forsvinner behovet for arbeidskraft uten bemanningsbyråene?
Selvsagt ikke, men i industrien for eksempel vil det ofte være høyaktivitets perioder på sommerhalvåret mens det ofte er roligere i vinterhalvåret. Man kan jo selvsagt kutte ut innleie og ansette under en lav sko men det vil jo resultere i årlige permitteringer og oppsigelser.
Og hva er problemet med midlertidige ansettelser når det er høyaktivitet?

Hvorfor skulle permitteringer og oppsigelser være verre enn å ikke få fortsette i jobben gjennom bemanningsbyrået?

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Rainmaker skrev: tir jan 11, 2022 12:38 pm
TrondLFC skrev: tir jan 11, 2022 10:43 am
Rainmaker skrev: tir jan 11, 2022 9:25 am

Forsvinner behovet for arbeidskraft uten bemanningsbyråene?
Selvsagt ikke, men i industrien for eksempel vil det ofte være høyaktivitets perioder på sommerhalvåret mens det ofte er roligere i vinterhalvåret. Man kan jo selvsagt kutte ut innleie og ansette under en lav sko men det vil jo resultere i årlige permitteringer og oppsigelser.
Og hva er problemet med midlertidige ansettelser når det er høyaktivitet?

Hvorfor skulle permitteringer og oppsigelser være verre enn å ikke få fortsette i jobben gjennom bemanningsbyrået?
Har ikke sagt at det er noe problem jeg... Det er bare å ansette midlertidig det. Men nå er jo det og blitt omtalt som et problem i like stor grad som bemanningsbyråer.
Og jeg vil tro at å bli permittert/oppsagt er verre enn å bli omplassert til et annet sted av et bemanningsbyråd.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»