Brokkoli tilberedning

Svar
Bjoneroa

Brokkoli tilberedning

Legg inn av Bjoneroa »

Jeg elsker brokkoli. Så godt! :D :lol:

Personlig liker jeg å overkoke brokkolien, så den blir myk og kan moses og kuttes som en potet.

Hvordan tilbereder dere brokkolien deres?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Dampes, med masse ost på🤤

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Chromeback skrev: man nov 08, 2021 12:03 am Dampes, med masse ost på🤤
Hvordan blir konsistensen etter damping? Og hvilken ost? Selv er jeg ingen ostefan, men dette høres ikke altfor ille ut.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Lager smoothie av det, blandet med blåbær og litt banan. Blåbæra er så dominant på smak at man slipper den litt bitre smaken av brokkoli.

Perfekt mellommåltid, eller etter trening hvis man tilsetter litt proteinpulver.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Bjoneroa skrev: man nov 08, 2021 12:07 am
Chromeback skrev: man nov 08, 2021 12:03 am Dampes, med masse ost på🤤
Hvordan blir konsistensen etter damping? Og hvilken ost? Selv er jeg ingen ostefan, men dette høres ikke altfor ille ut.
Nå er jeg veldig glad i brokkoli og blomkål, så jeg er egentlig ikke så kresen på konsistensen, men jeg foretrekker rett og slett dampet fordi det da fortsatt er en del tyggemotstand uten at den er helt rå.

Osten varierer vi veldig på, alt fra cheddar til blåmuggost. Det spørs litt på hva vi har lyst på.

Det eneste obs obs’et her er at redskapet man bruker til å dampe, som feks en sil, blir veldig klissete og småvanskelig å rengjøre etter at man har dampet med ost :lol:

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Fosskoker de relativt kort tid, så det er igjen en del tyggemotstand.

Eller spiser den rå 😄

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Bruker gjerne i wok, stekt smaker godt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Chromeback skrev: man nov 08, 2021 12:27 am
Bjoneroa skrev: man nov 08, 2021 12:07 am
Chromeback skrev: man nov 08, 2021 12:03 am Dampes, med masse ost på🤤
Hvordan blir konsistensen etter damping? Og hvilken ost? Selv er jeg ingen ostefan, men dette høres ikke altfor ille ut.
Nå er jeg veldig glad i brokkoli og blomkål, så jeg er egentlig ikke så kresen på konsistensen, men jeg foretrekker rett og slett dampet fordi det da fortsatt er en del tyggemotstand uten at den er helt rå.

Osten varierer vi veldig på, alt fra cheddar til blåmuggost. Det spørs litt på hva vi har lyst på.

Det eneste obs obs’et her er at redskapet man bruker til å dampe, som feks en sil, blir veldig klissete og småvanskelig å rengjøre etter at man har dampet med ost :lol:
Tviler ikke. Hva med å kjøpe seg en dampkjele? Den er hyppig i bruk her i huset, og ganske lett å rengjøre.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Wok, stekt, eller koker opp vann med litt salt, tar panna av varmen og lar brokkolien trekke under det varme vannet i tre-fire minutter.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tilberedning er veldig viktig av brokkoli. Godt tilbered er det veldig godt. Jeg har veldig gode minner fra barndommen om en klassiker som ble mye brukt - forvellet brokkoli som får ostesaus over seg og så toppes dette med bacon/pølser. Veldig godt ! Men samtidig kan brokkoli få en litt "råtten gressmak" om den er litt overmoden eller får for mye varmebehandling. Da blir det litt sånn svovelaktig som jeg tror de som ikke liker brokkoli har vært utsatt for.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Bjoneroa skrev: man nov 08, 2021 12:02 am Jeg elsker brokkoli. Så godt! :D :lol:

Personlig liker jeg å overkoke brokkolien, så den blir myk og kan moses og kuttes som en potet.

Hvordan tilbereder dere brokkolien deres?


Smørdampet, grateng med brokkoli, blomkål, makaroni og skinke. Eller jeg lager blomkål- og brokkolisuppe.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: tir nov 09, 2021 8:06 am Tilberedning er veldig viktig av brokkoli. Godt tilbered er det veldig godt. Jeg har veldig gode minner fra barndommen om en klassiker som ble mye brukt - forvellet brokkoli som får ostesaus over seg og så toppes dette med bacon/pølser. Veldig godt ! Men samtidig kan brokkoli få en litt "råtten gressmak" om den er litt overmoden eller får for mye varmebehandling. Da blir det litt sånn svovelaktig som jeg tror de som ikke liker brokkoli har vært utsatt for.
Har en «familieoppskrift» det som ligner, bare 50:50 brokkoli og blomkål

Ellers skal brokkolien helst koke kortest mulig. I hjelkokt brokkoli er bare ikke godt

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»