En lignelse er et middel for å forklare noe, å få tilhører til å forstå noe spesielt.DOKU skrev: ↑søn feb 06, 2022 5:17 pm return of drakkar skrev: "Lukas-versene er en illustrasjon. En lignelse.
Den vanlige norske bibelen som du også bruker har dette (lignelse) som overskrift."
Likevel er denne fortelling en fremstilling av dødsrikets tilstand, som fariseerne også trodde på. Det er jo forunderlig at Jesus støtter denne dødens tilstand dersom Jesus ikke mente at det var slik som hans fortelling beretter. Det er ikke noe poeng i at dette var en lignelse eller ikke!
Det andre er at hele NT ikke polemiserer mot denne allmenne forståelse av dødens tilstand. Tilstanden er dødens tilstand mellom dette livet og fremtidens dom. Du kan lese om fariseernes forestillinger i deres oppslagsverk INNSIKT, bind 1. Josefus skrev i apostlenes samtid: «Og så stor er deres innflytelse over massene, at selv når de taler imot en konge eller øversteprest, oppnår de straks folks tiltro.» – Jewish Antiquities [Jødenes oldtidshistorie], XIII, 288 (x, 5).
Doku
Og Jesus talte til dem i lignelser.
Forkynneren 12:7, i tillegg til de andre versene, viser at når et menneske dør, så blir det til
støv igjen, mens ånden (hebraiske for pusten) går tilbake til Gud.
Det er ikke noe som lever videre ifølge bibelen.
Forkynneren 3:19 sier at mennesket og dyret går det samme i møte i døden.
Mennesket har intet fortrinn i så måte.
De har samme livsånde, og i skapelsen kalles begge for sjeler.
Ja, dødsriket er en tilstand, en tilstand hvor man bare finnes i Guds minne, eller som ingenting konkret.
Det er informasjonen om hvem man var som ligger der.
Vi kan si at det er den koden som brukes ved oppstandelsen for å gjenskape en person.
Faktisk har DNK sannhet i: av jord er du kommet, til jord skal du bli, og av jord gjenoppstå.
Man settes sammen av jordens stoffer og livs-pusten som Gud gir er bryteren som kan vi si,
slår på strømmen.
Gud sa de ville dø om de spiste av treet.
Nei, sa Satan.
De døde.
Derfra kommer tankene om at noe lever etterpå, men altså ikke bibelsk.
Altså at noe lever etter døden.
I Johannes 8:31 og utover skryter fariseerne av å være Abrahams barn.
Nei – sier Jesus, han sier de er av hans ætt , men ikke hans barn.
Han sier at deres far er djevelen.
De hadde skriftene, men fulgte dem ikke, og ville endog drepe Jesus.
I Lukas 16 (lignelsen) viser han fariseerne som hevdet de var Abrahams barn, forkastes.
Fariseerne var onde, se vers 21, de brydde seg ikke om den fattige.
Fariseerne så ned på de vanlige menneskene.
Jesus sier at man ville lære sannheten å kjenne hvis de ble i hans ord.
Og den ville frigjøre.
Skal man ta dette bokstavelig, så må man gjøre det.
Det betyr at de som har hatt det godt i livet sendes inn i en tilstand av smertefull pine.
Mens de som er fattige her i verden trøstes av Abraham.
Paulus sier at døden er syndens lønn, slik Gud sa til Adam. Romerne 6:23.
Paulus sier også at den som dør er fridd fra synden. Romerne 6:7.
En bokstavelig tolkning av lignelsen blir at man tar med seg synd og straffes for den.
Så den kristne forkynnelsen er her like klar som GT, se Romerversene ovenfor.
Bibelen sier at alle dør på grunn av Adam. 1.Korinter 15:22.
Og at alle kan få liv ved Jesus Kristus.
Bibelen sier at Gud gjør ikke forskjell på folk. Romerne 2:11.
I døden er alle like inntil oppstandelsen.
Det er ikke slik at noen trøstes og noen pines etter døden.