Re: Bibeloversettelser - generelt og spesifikt
Lagt inn: tor sep 16, 2021 5:06 pm
return_of_drakkar: Nei, han påkalte.
'epikaleo' forekommer 30 ganger i NT.
Det er ikke dette man tenker på angående såkalt bønn.
Det er mer å henvende seg til, men også da slik jeg skrev det om å være en troende.
Jamfør også Apgj 10:5, 15:17, 25:12 etc.
Vi ser at det også da brukes om det å henvise til noen, også en som har større autoritet.
Altså, når du ikke kan se eller innrømme at Stefanus ber/påkaller sine Herre Jesus i Apg 7:59, da han ble steinet til døde, kan jeg lure på om du har dårlig leseforståelse. Eller kan det være at med nebb og klør skal forsvare Selskapet Vakttårnets lære om at man ikke skal be til Jesus. For det betrakter Vakttårnet som avgudsdyrkelse.
Du vil ikke engang erkjenne at ordet "påkalle" av sammenhengen her i Apg 7:59 og 1Kor 1:2 nemlig betyr det som også deres blad Vakttårnet sier: Å påkalle vil si å «anrope i bønn». (Vakttårnet 2009, 15. nov. s. 3)
Hva vil du med å fortelle at "epikaleo" forekommer 30 ganger i NT, er da ikke annet enn å forsøke villede og avspore. Vi vet vel alle at ett og samme ord kan ha forskjellige betydninger. Det ligger klart i dagen at Stefanus virkelig ba til Jesus. Det er like klart at Paulus vitner om at de kristne på forskjellige steder "påkaller vår Herre Jesu Kristi navn – han som er deres og vår Herre.* (1Kor 1:2)
Doku
'epikaleo' forekommer 30 ganger i NT.
Det er ikke dette man tenker på angående såkalt bønn.
Det er mer å henvende seg til, men også da slik jeg skrev det om å være en troende.
Jamfør også Apgj 10:5, 15:17, 25:12 etc.
Vi ser at det også da brukes om det å henvise til noen, også en som har større autoritet.
Altså, når du ikke kan se eller innrømme at Stefanus ber/påkaller sine Herre Jesus i Apg 7:59, da han ble steinet til døde, kan jeg lure på om du har dårlig leseforståelse. Eller kan det være at med nebb og klør skal forsvare Selskapet Vakttårnets lære om at man ikke skal be til Jesus. For det betrakter Vakttårnet som avgudsdyrkelse.
Du vil ikke engang erkjenne at ordet "påkalle" av sammenhengen her i Apg 7:59 og 1Kor 1:2 nemlig betyr det som også deres blad Vakttårnet sier: Å påkalle vil si å «anrope i bønn». (Vakttårnet 2009, 15. nov. s. 3)
Hva vil du med å fortelle at "epikaleo" forekommer 30 ganger i NT, er da ikke annet enn å forsøke villede og avspore. Vi vet vel alle at ett og samme ord kan ha forskjellige betydninger. Det ligger klart i dagen at Stefanus virkelig ba til Jesus. Det er like klart at Paulus vitner om at de kristne på forskjellige steder "påkaller vår Herre Jesu Kristi navn – han som er deres og vår Herre.* (1Kor 1:2)
Doku