SV vil fjerne EMV - tidenes vissvass

Svar
Starstruck

Re: SV vil fjerne EMV - tidenes vissvass

Legg inn av Starstruck »

[/quote]

grantre.
[/quote]

Korrekt. Vanillin produseres på Borregård og brukes i Piano. Smaken er som baken, poenget mitt var at den som heter Nydli’ er den eneste av de tre som faktisk kan kalle seg ekte vaniljesaus.

Saken er jo også at Piano har definert nordmenns opplevelse av hva vaniljesaus skal være. På lik linje som at Mills har definert hva majones skal være, selv om de aller fleste med smaksløkene iorden nok vil kjenne at eksempelvis importproduktet Hellmanns er av vesentlig høyere kvalitet.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Starstruck skrev: ons nov 17, 2021 11:56 pm
Korrekt. Vanillin produseres på Borregård og brukes i Piano. Smaken er som baken, poenget mitt var at den som heter Nydli’ er den eneste av de tre som faktisk kan kalle seg ekte vaniljesaus.
Det varer nok ikke lenge. Også denne inneholder både melk og fløte, så da er nok skifteretten like rundt hjørnet.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

PapaSmurf skrev: ons nov 17, 2021 11:50 pm Men å forby EMV, hva slags politikk er det SV forfekter?
Tipper det i stor grad er preventivt. Man ønsker å unngå at man får monopolister, og at det store mektige Kjeden kopierer og så utkonkurrerer andre produsenter. Vi har sett at det har skjedd f.eks på Amazon, hvor Amazon kopierer suksessfulle produkter fra selgere på markedsplassen, selger egen kopi billigere enn originalselgeren, til denne er borte, og så setter prisen opp til "vanlig" nivå igjen, når de ikke har konkurrenter.

Når en kjede kontrollerer hele verdikjeden, og til og med produktet, så er vi på feil retning. Et symptom på "late stage capitalism".

ulefos

Legg inn av ulefos »

PapaSmurf skrev: ons nov 17, 2021 11:50 pm
Men å forby EMV, hva slags politikk er det SV forfekter? Helst ville de vel hatt 1 type hvitost, 1 type melk og 1 type kjøttdeig
det er presis motsatt

det burde ikke være vanskelig å skjønne at en type gulost på sikt kan bli resultatet hvis Norgesgruppen eller Rema klarer å knekke ryggen på dagens leverandrer

ulefos

Legg inn av ulefos »

Starstruck skrev: ons nov 17, 2021 11:32 pm Tines og Eldorado sin inneholder kun vaniljeekstrakt, som er fremstilt av tømmer fra vaniljetreet.
hvor vokser dette vaniljetreet?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Rainmaker skrev: tor nov 18, 2021 9:24 am

Man ønsker å unngå at man får monopolister, og at det store mektige Kjeden kopierer og så utkonkurrerer andre produsenter.
Monopolister som Tine, mener du ?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 9:52 am
Rainmaker skrev: tor nov 18, 2021 9:24 am

Man ønsker å unngå at man får monopolister, og at det store mektige Kjeden kopierer og så utkonkurrerer andre produsenter.
Monopolister som Tine, mener du ?
Meg bekjent er det flere aktører innen meieribransjen.

Men hva er relevansen?

Monopol er noe man generelt sett bør unngå, selv om det innen enkelte bransjer/produkter kan være både ønskelig og nødvendig.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Rainmaker skrev: tor nov 18, 2021 10:33 am
Meg bekjent er det flere aktører innen meieribransjen.

Men hva er relevansen?

Monopol er noe man generelt sett bør unngå, selv om det innen enkelte bransjer/produkter kan være både ønskelig og nødvendig.
Meg bekjent er det også flere aktører innen dagligvarebransjen.

Er det ønskelig og nødvendig med monopol innen meieribransjen ?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 10:37 am
Er det ønskelig og nødvendig med monopol innen meieribransjen ?
i butikken der jeg handler kan jeg velge mellom Tine, Q og Røros, hvor mange fler leverandører av melkeprodukter vil du ha?

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 12:12 pm
Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 10:37 am
Er det ønskelig og nødvendig med monopol innen meieribransjen ?
i butikken der jeg handler kan jeg velge mellom Tine, Q og Røros, hvor mange fler leverandører av melkeprodukter vil du ha?
Ja, ja, så du er fornøyd med tre leverandører av meieriprodukter.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 12:12 pm
i butikken der jeg handler kan jeg velge mellom Tine, Q og Røros, hvor mange fler leverandører av melkeprodukter vil du ha?
347,5.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 10:37 am
Rainmaker skrev: tor nov 18, 2021 10:33 am
Meg bekjent er det flere aktører innen meieribransjen.

Men hva er relevansen?

Monopol er noe man generelt sett bør unngå, selv om det innen enkelte bransjer/produkter kan være både ønskelig og nødvendig.
Meg bekjent er det også flere aktører innen dagligvarebransjen.

Er det ønskelig og nødvendig med monopol innen meieribransjen ?
Det hjelper ikke med flere aktører i dagligvarebransjen dersom de 2-3 stykk vi har lager monopol inne i de enkelte butikker.

Vi har ikke monopol i meieribransjen.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Rainmaker skrev: tor nov 18, 2021 12:52 pm
Vi har ikke monopol i meieribransjen.
Nei, vi har bare èn gedigen aktør med 80-90% markedsandel. Kanskje på tide med noen preventive tiltak ?

Eventuelt fase ut de som finnes fra før av.

ulefos

Legg inn av ulefos »

InternalExile skrev: tor nov 18, 2021 12:15 pm Ja, ja, så du er fornøyd med tre leverandører av meieriprodukter.
helt klart, så lengde disse tre ikke kontrolleres av Coop, Norgesgruppen eller Rema

ulefos

Legg inn av ulefos »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 1:10 pm
Nei, vi har bare èn gedigen aktør med 80-90% markedsandel. Kanskje på tide med noen preventive tiltak ?
er du en ropert for FRP, siden du "dokumenterer" med et partsinnlegg fra en av FRPs stortingsrepresentanter

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 2:25 pm
er du en ropert
Nei, jeg er Gullars.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 9:52 am
Monopolister som Tine, mener du ?
At enkeltleverandører eventuelt oppfører seg ufint i konkurransen med andre blir en annen debatt. Jeg synes ikke det er et argument for å gjøre forholdene for alle leverendører verre.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 9:52 am Monopolister som Tine, mener du ?
er det rimelig at Q-meieriene får 50 millioner i statstilskudd for det de kaller mellomtransport?

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 9:46 am
Starstruck skrev: ons nov 17, 2021 11:32 pm Tines og Eldorado sin inneholder kun vaniljeekstrakt, som er fremstilt av tømmer fra vaniljetreet.
hvor vokser dette vaniljetreet?
Ingen steder. Hvis du hadde giddet å lese hadde du skjønt at det skulle stått grantre. Poenget er at det ikke er ekte vanilje i Piano, men vanillin.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 2:53 pm
er det rimelig at Q-meieriene får 50 millioner i statstilskudd for det de kaller mellomtransport?
Stoltenberg II syntes åpenbart det.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Starstruck skrev: tor nov 18, 2021 3:39 pm Hvis du hadde giddet å lese hadde du skjønt at det skulle stått grantre. Poenget er at det ikke er ekte vanilje i Piano, men vanillin.
ok så det var slip of the figers altså, ganske omfattende slip da :roll:

ulefos

Legg inn av ulefos »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 3:47 pm
Stoltenberg II syntes åpenbart det.
jeg spurte deg, ikke Stoltenberg, trenger du virkelig å gjemme deg bak han?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Starstruck skrev: tor nov 18, 2021 3:39 pm Poenget er at det ikke er ekte vanilje i Piano, men vanillin.
slik det er i mange vaniljeprodukter, tror du vaniljesukker er laget av frukter fra en orkide?

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 3:54 pm
Starstruck skrev: tor nov 18, 2021 3:39 pm Hvis du hadde giddet å lese hadde du skjønt at det skulle stått grantre. Poenget er at det ikke er ekte vanilje i Piano, men vanillin.
ok så det var slip of the figers altså, ganske omfattende slip da :roll:
Herregud for en kranglefant du må være.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 4:00 pm
Starstruck skrev: tor nov 18, 2021 3:39 pm Poenget er at det ikke er ekte vanilje i Piano, men vanillin.
slik det er i mange vaniljeprodukter, tror du vaniljesukker er laget av frukter fra en orkide?
Da jeg faktisk har, i motsetning til antagelig deg, jobbet med denne type produkter så kan jeg fortelle deg at vanlig vaniljesukker slik folk flest kjenner det kun er kunstig fremstilt. Unntaket er de produktene som inneholder ekte bourbon vanilje, som blant annet Dr Oetker selger, som har innslag av ekte vanilje.

Piano inneholder ikke ekte vanilje, kun aroma, den ukjente varianten gjør derimot det, hvor man tydelig ser vaniljefrøene i sausen. Om det nødvendigvis gjør smaken bedre er en annen sak, mange foretrekker den kunstig fremstilte smaken.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Starstruck skrev: tor nov 18, 2021 4:57 pm
Herregud for en kranglefant du må være.
jeg sa vel bare at du er en bløffmaker, du trodde vaniljestenger vokste på trær og at dette treet het vaniljetre, det faktiske forhold er at vaniljestenger er fruktene av en orkide. Du fikk muligheten til å innrømme tabben, men svarer heller med et nytt angrep

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 5:31 pm
Starstruck skrev: tor nov 18, 2021 4:57 pm
Herregud for en kranglefant du må være.
jeg sa vel bare at du er en bløffmaker, du trodde vaniljestenger vokste på trær og at dette treet het vaniljetre, det faktiske forhold er at vaniljestenger er fruktene av en orkide. Du fikk muligheten til å innrømme tabben, men svarer heller med et nytt angrep
Bløffmaker faktisk. Fordi jeg ved en feiltagelse skrev vaniljetre i stedet for grantre fordi diskusjonen dreide seg om vanilje. Mulig du lever for å krangle som en idiot på nettet, jeg gjør det ikke.

Forøvrig tok du jo feil variant da, når du sa at kun en av de tre inneholdt ekte vanilje, men det svarer du ikke på.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 3:55 pm
jeg spurte deg, ikke Stoltenberg, trenger du virkelig å gjemme deg bak han?
Ja, du har jo allerede avfeid mine økonomikunnskaper litt lengre opp i tråden, så jeg tenkte jeg kunne støtte meg til en erfaren samfunnsøkonom med den rette, politiske fargen.

Forøvrig var det ikke Stoltenberg selv jeg refererte til, men regjeringen hans, bestående av Ap, SP og SV. I dette tilfellet var det, overraskende nok, SP som hadde landbruksministeren, og når selveste Sp innfører konkurransefremmende tiltak i meieribransjen, så burde det vel være en smal sak å legge sammen to og to.

ulefos

Legg inn av ulefos »

du svarer fortsatt ikke på om du mener at Q-meieriet fortjener 50 millioner av våre skattepenger til transport

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

ulefos skrev: fre nov 19, 2021 10:52 am du svarer fortsatt ikke på om du mener at Q-meieriet fortjener 50 millioner av våre skattepenger til transport
Ja, jeg er helt på linje med Regjeringen Stoltenberg anno 2007 her.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»