SV vil fjerne EMV - tidenes vissvass

Svar
ulefos

Re: SV vil fjerne EMV - tidenes vissvass

Legg inn av ulefos »

Karatel skrev: man nov 22, 2021 9:33 am
Da er du enig med FrP i at staten skal slutte å subsidiere norsk landbruk?
hvis jeg ga totalt f*en i vår sikkerhet og bare fokuserte på hvor mye skattelette jeg kunne få så hadde jeg også stemt FRP, men heldigvis for deg er vi ikke alle slik

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

ulefos skrev: ons nov 24, 2021 9:18 am
Karatel skrev: man nov 22, 2021 9:33 am
Da er du enig med FrP i at staten skal slutte å subsidiere norsk landbruk?
hvis jeg ga totalt f*en i vår sikkerhet og bare fokuserte på hvor mye skattelette jeg kunne få så hadde jeg også stemt FRP, men heldigvis for deg er vi ikke alle slik
Så hadde du også stemt FrP? Hvem andre stemmer FrP? Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste FrP-velger, så hva mener du nå?

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

alseboy skrev: tir nov 23, 2021 11:34 pm Siden du har vært på innsiden:
Hva er grunnen til at kjedene (Rema, Norgesgruppen, COOP) satser stadig mer på EMV? Hvorfor er det knapt mulig å finne et produkt fra Gilde hos Norgesgruppens butikker, men flust av varer fra First Price, Folkets eller Jakobs?
Spørsmålet ditt er sammensatt og har ikke noe entydig svar. I all hovedsak kutter EMV kostnadsledd. Det er store fordeler ved å etablere egne merker med egne design, egen kommunikasjon og aktiviteter i butikkene og la leverandørene av produktene primært fokusere på innholdet. EMV benyttes også av de mindre kjedene i forsøk på å utjevne innkjøpsulempene mot den største i og med at de jevnt over har bedre priser på de samme varene.

Det handler ikke om økt profitt per vare. Dagligvarebransjen er en millimeterbransje. Kampen vinnes av de som selger mest volum. Dersom man kan selge EMV til en billigere pris enn en merkevare og samtidig opprettholde nødvendig bruttooverskudd, er hele ideen med EMV at den lavere prisen gir volumvekst og et konkurransefortrinn.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Starstruck skrev: tor nov 25, 2021 11:19 pm EMV benyttes også av de mindre kjedene i forsøk på å utjevne innkjøpsulempene mot den største i og med at de jevnt over har bedre priser på de samme varene.
det er et poeng at små butikker har dårligere innkjøpsvilkår enn de store, det har de store sørget for og vi vet alle hvorfor
men har virkelig de mindre kjedene økonomi til å starte med egne merkevarer, jeg tviler på det, men du kan kanskje gi meg eksempler

ut over det så er EMV nok en konkurranseulempe for de små butikkene i den grad de finnes lenger, for hvor skal de kjøpe makrell i tomat hvis dagens leverandør slutter å produsere annet enn EMVer

alseboy

Legg inn av alseboy »

Starstruck skrev: tor nov 25, 2021 11:19 pm
alseboy skrev: tir nov 23, 2021 11:34 pm Siden du har vært på innsiden:
Hva er grunnen til at kjedene (Rema, Norgesgruppen, COOP) satser stadig mer på EMV? Hvorfor er det knapt mulig å finne et produkt fra Gilde hos Norgesgruppens butikker, men flust av varer fra First Price, Folkets eller Jakobs?
Spørsmålet ditt er sammensatt og har ikke noe entydig svar. I all hovedsak kutter EMV kostnadsledd. Det er store fordeler ved å etablere egne merker med egne design, egen kommunikasjon og aktiviteter i butikkene og la leverandørene av produktene primært fokusere på innholdet. EMV benyttes også av de mindre kjedene i forsøk på å utjevne innkjøpsulempene mot den største i og med at de jevnt over har bedre priser på de samme varene.

Det handler ikke om økt profitt per vare. Dagligvarebransjen er en millimeterbransje. Kampen vinnes av de som selger mest volum. Dersom man kan selge EMV til en billigere pris enn en merkevare og samtidig opprettholde nødvendig bruttooverskudd, er hele ideen med EMV at den lavere prisen gir volumvekst og et konkurransefortrinn.
Så det handler overhodet ingenting om at dagligvaredetaljistene ønsker økt makt og en økt bit av dagligvarehandelen...?

Når det gjelder eget design...Nå ser jo de fleste av oss at så godt som samtlige EMV kopierer markedslederne. Følgelig må man være våken så man ikke blander Stabburet makrell i tomat med Eldorado sin, Fun sukkerfri saft med Eldorado sin.

Vi skjønner at dette handler 100% om økt markedsmakt, hvor det gjelder å skvise mest mulig ut av produsentleddet.

I dag skulle jeg kjøpe kjøttdeig til tacoen. Etter litt arbeid fant jeg noen 400 grams fra Gilde. 59,- kroner. FP kostet 39,-. "Folkets" kostet kr 52,-. For alt jeg vet, så kommer kjøttet fra samme kua. Hva tenker folk flest? "Fy fa¤# så dyrt det der jævla bondesamvirket er", og så velger de noe annet. Uten den minste anelse om at Norgesgruppen har priset Gilde sin kjøttdeig kunstig høyt for å få folk til å velge deres egne EMV. Slik at de deretter kan si til Nortura at kjøttdeigen deres selger ikke godt nok, dere må gå enda mer ned i pris..

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

alseboy skrev: fre nov 26, 2021 10:53 pm,

Vi skjønner at dette handler 100% om økt markedsmakt, hvor det gjelder å skvise mest mulig ut av produsentleddet.
Siden du nevner «vi» antar jeg at du mener du snakker for mange og ikke bare deg selv (?). Hvorfor legge opp til diskusjon dersom du allerede har bestemt deg?

Du nevner kjøttdeig, i mine år var det et rent tapssluk for butikkene. Kostet gjerne 49-59 når det burde kostet 30-40 kr mer ift hva man betalte for varene. Det er en myte at man tjener så godt på norske landbruksprodukter og fisk, selv om det var noen unntak.

Nå er jeg ikke sikker på hvor Eldorado produserer sin makrellfilet, men Stabburets er i hvert fall fra Sverige, så veldig norsk er den ikke.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

ulefos skrev: fre nov 26, 2021 7:08 pm
har virkelig de mindre kjedene økonomi til å starte med egne merkevarer, jeg tviler på det, men du kan kanskje gi meg eksempler
Da må du nesten nevne hvilke kjeder du tenker på.

alseboy

Legg inn av alseboy »

Starstruck skrev: søn nov 28, 2021 7:03 pm
alseboy skrev: fre nov 26, 2021 10:53 pm,

Vi skjønner at dette handler 100% om økt markedsmakt, hvor det gjelder å skvise mest mulig ut av produsentleddet.
Siden du nevner «vi» antar jeg at du mener du snakker for mange og ikke bare deg selv (?). Hvorfor legge opp til diskusjon dersom du allerede har bestemt deg?

Du nevner kjøttdeig, i mine år var det et rent tapssluk for butikkene. Kostet gjerne 49-59 når det burde kostet 30-40 kr mer ift hva man betalte for varene. Det er en myte at man tjener så godt på norske landbruksprodukter og fisk, selv om det var noen unntak.

Nå er jeg ikke sikker på hvor Eldorado produserer sin makrellfilet, men Stabburets er i hvert fall fra Sverige, så veldig norsk er den ikke.

Pussig nok så velger du å kommentere butikkenes avanse på norsk landbruk og fiskeprodukter og hvor Stabburet makrell i tomat er produsert.

Når ble plutselig det tema?

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

alseboy skrev: tir nov 30, 2021 12:19 am
Starstruck skrev: søn nov 28, 2021 7:03 pm
alseboy skrev: fre nov 26, 2021 10:53 pm,

Vi skjønner at dette handler 100% om økt markedsmakt, hvor det gjelder å skvise mest mulig ut av produsentleddet.
Siden du nevner «vi» antar jeg at du mener du snakker for mange og ikke bare deg selv (?). Hvorfor legge opp til diskusjon dersom du allerede har bestemt deg?

Du nevner kjøttdeig, i mine år var det et rent tapssluk for butikkene. Kostet gjerne 49-59 når det burde kostet 30-40 kr mer ift hva man betalte for varene. Det er en myte at man tjener så godt på norske landbruksprodukter og fisk, selv om det var noen unntak.

Nå er jeg ikke sikker på hvor Eldorado produserer sin makrellfilet, men Stabburets er i hvert fall fra Sverige, så veldig norsk er den ikke.

Pussig nok så velger du å kommentere butikkenes avanse på norsk landbruk og fiskeprodukter og hvor Stabburet makrell i tomat er produsert.

Når ble plutselig det tema?
Det var nå du selv som nevnte makrell i tomat og kjøttdeig først. Hva er det du egentlig vil diskutere?

Når du sier at «kjøttdeigen prises kunstig høyt» så påpeker jeg kun at det ikke nødvendigvis er tilfelle. Uten at jeg har den fulle innsikt i dag lengre.

alseboy

Legg inn av alseboy »

[/quote]

Det var nå du selv som nevnte makrell i tomat og kjøttdeig først. Hva er det du egentlig vil diskutere?

Når du sier at «kjøttdeigen prises kunstig høyt» så påpeker jeg kun at det ikke nødvendigvis er tilfelle. Uten at jeg har den fulle innsikt i dag lengre.
[/quote]

Makrell i tomat (kunne nevnt mange andre eksempler) ble nevnt for å vise at din påstand om at EMV blant annet handler om "eget design".
Realiteten er at EMV legger seg så nærme markedslederen som det er mulig å gjøre, uten å bli anklaget for plagiat (dog, ingen norske produsenter vil noensinne ta risikoen med å saksøke Norgesgruppen for plagiat, er jeg redd)

Når det gjelder prising, så handler det om alt annet enn kostnad på produktene. Det mest interessante for prissetting handler om betalingsvillighet. I tillegg brukes det også i et forsøk på å ta markedsandeler fra konkurrenter eller i et forsøk på å skvise produsenter. Høy pris på Gildes kjøttdeig er et godt eksempel på sistnevnte. Som en av de største matvarelprodusentene i Norge, så har Nortura fremdeles en viss makt, og det passer Norgesgruppen dårlig.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

alseboy skrev: tir nov 30, 2021 10:17 am

Makrell i tomat (kunne nevnt mange andre eksempler) ble nevnt for å vise at din påstand om at EMV blant annet handler om "eget design".
Realiteten er at EMV legger seg så nærme markedslederen som det er mulig å gjøre, uten å bli anklaget for plagiat (dog, ingen norske produsenter vil noensinne ta risikoen med å saksøke Norgesgruppen for plagiat, er jeg redd)

Når det gjelder prising, så handler det om alt annet enn kostnad på produktene. Det mest interessante for prissetting handler om betalingsvillighet. I tillegg brukes det også i et forsøk på å ta markedsandeler fra konkurrenter eller i et forsøk på å skvise produsenter. Høy pris på Gildes kjøttdeig er et godt eksempel på sistnevnte. Som en av de største matvarelprodusentene i Norge, så har Nortura fremdeles en viss makt, og det passer Norgesgruppen dårlig.
Forstår fremdeles ikke hvor du vil. Det fremstår mest som en tirade og ikke en diskusjon. At jeg tidligere har jobbet i denne businessen er ikke det samme som at det var i Norgesgruppen.

Det er jo masse EMV som ikke ligner på en såkalt markedsleder. Jacobs, Kolonihagen, Salatmesteren eller Smak fra Coop for å nevne noe.

Hvis du mener at dagligvarekjeder må ha et sett av politisk utvalgte leverandører å kjøpe varer fra (Gilde, Tine, Gartnerhallen, Prior, Hoff, Findus og så videre) så er det fair det. Jeg har ingen grunn for å forsvare bransjen, kommenterer bare at det er masse myter som ikke stemmer.

Produkter prises ikke alltid etter betalingsvillighet. Et massivt antall varer selges med tap. Når frosne blåbær kostet 4,90 og prisen øker til 15,90 så er jo det en stor økning, men det kan jo være den første prisen det var noe feil med og ikke den siste.

Men som sagt, du har jo allerede bestemt deg for hvordan det er, så da er det bortkastet tid å gi ytterligere innspill.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Stortinget skal nå behandle forslaget fra SV og Venstre (!) om å forby Egne Merkevarer.
Onsdag denne uken var forslaget ute til høring i Stortinget.
Et eventuelt forbud mot EMV vil for eksempel ramme Europris meget hardt og føre til høyere priser for forbrukerne.
Over en tredel av varesortimentet hos Europris er EMV.
https://www.nettavisen.no/okonomi/over- ... -95-466397

Man får da jaggu håpe på at de politikerne som fremdeles er oppegående tar til vett og avviser dette tåpelige forslaget.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Xpoolman skrev: fre apr 29, 2022 7:35 am Stortinget skal nå behandle forslaget fra SV og Venstre (!) om å forby Egne Merkevarer.
Onsdag denne uken var forslaget ute til høring i Stortinget.
Et eventuelt forbud mot EMV vil for eksempel ramme Europris meget hardt og føre til høyere priser for forbrukerne.
Over en tredel av varesortimentet hos Europris er EMV.
https://www.nettavisen.no/okonomi/over- ... -95-466397

Man får da jaggu håpe på at de politikerne som fremdeles er oppegående tar til vett og avviser dette tåpelige forslaget.
Europris ja. Eid av Norges suverent mest blodharry rikmannsfamilie. Kjenner det ikke plager meg om disse rammes hardt!

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Jeg ser for meg at et forbud mot EMV vil være mot noe EØS-rett eller i den duren. Hvorfor i all verden skal myndighetene bestemme hvilke produkter private aktører skal få selge?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Trolljegeren skrev: fre apr 29, 2022 8:20 am Jeg ser for meg at et forbud mot EMV vil være mot noe EØS-rett eller i den duren. Hvorfor i all verden skal myndighetene bestemme hvilke produkter private aktører skal få selge?
...for ikke å si hva publikum kan få kjøpe...

For, og det er kluet, produktene oppfyller kravene for mat-trygghet...så da kan man lure på motivet...

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Sosialistene foreslår en lov for at vi skal få dyrere matpriser. Spesielt for å si det forsiktig.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Det eneste jeg kan tenke meg att inspirerte dette forslaget var den sangen her.


Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Hva med ei utredning om saken. Svaret er selvsagt å fjerne importvernet og den høye tollen.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Frode57 skrev: man mai 02, 2022 7:59 pm Hva med ei utredning om saken. Svaret er selvsagt å fjerne importvernet og den høye tollen.
Nettopp. Det er hovedgrunnen til de høye prisene og det dårlige utvalget i de små norske butikker.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»