Qatar mot Josimar

Svar
Lezah

Qatar mot Josimar

Legg inn av Lezah »

Fortjener ikke dette en egen tråd?

Kort fortalt, så publiserte Josimar en sak som er kritisk mot det flotte regimet i Qatar. Det gjelder en kar som fikk 5 år i fengsel, tilsynelatende for å ha kjempet for slav...immigrantarbeidernes rettigheter. an leses her: http://josimarfootball.com/the-trial-of ... ah-ibhais/

Qatar liker jo ikke dette, og har nå via det norske advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig blitt lei seg og krever at Josimar holder kjeft: http://josimarfootball.com/legal-threat ... committee/

Flere medier har fanget opp dette nå. Mina Berg, som jeg i utgangspunktet ikke er kjempefan av, skriver greit om det på TV2 blant annet https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14346947/

At folk gleder seg til VM er litt beyond me, må jeg innrømme "Vemm bryr seg om folk dauær, dem råaset spelleranne er jo emd å sånt wæwæwæ!" etc biter ikke på undertegnede i all fall.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Det er få publikasjoner jeg liker bedre enn Josimar. Selv om jeg ikke hadde lest en bokstav av hva de skriver så hadde de fått min støtte. Helt utrolig hvor feigt NFF har opptrådd i 2020 siden boikott-kampanjen fikk fart. Ser nå at det danske FA har tatt grep, og håper og tror flere FA'er vil gjøre lignende eller mer drastiske tiltak. Det flotteste hadde naturligvis vært en større boikott, men det blir med drømmen.

Så er det hele selvsagt 10 år for sent, arbeiderne har allerede dødt, men hvitvaskingen av Qatar lykkes ikke særlig bra.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Kan jo legge til artikkelen fra Dagsavisen, og ja dette fortjener selvsagt en egen tråd.

https://www.dagsavisen.no/sport/fotball ... orsk-exit/

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

k9b skrev: fre nov 19, 2021 9:14 am Det er få publikasjoner jeg liker bedre enn Josimar. Selv om jeg ikke hadde lest en bokstav av hva de skriver så hadde de fått min støtte. Helt utrolig hvor feigt NFF har opptrådd i 2020 siden boikott-kampanjen fikk fart. Ser nå at det danske FA har tatt grep, og håper og tror flere FA'er vil gjøre lignende eller mer drastiske tiltak. Det flotteste hadde naturligvis vært en større boikott, men det blir med drømmen.

Så er det hele selvsagt 10 år for sent, arbeiderne har allerede dødt, men hvitvaskingen av Qatar lykkes ikke særlig bra.
Basert på det jeg har lest virker legitimering av regimet som en selvstendig stat trumfe hvitvasking. Selv om de to tingene går over i hverandre.

De ønsket at dersom Qatar skulle bli angrepet av storebror Saudi Arabia vil Verden stå opp. På samme måte et fyrstedømme fra i Tyskland forsøkte å bli anerkjent som selvstendig istedenfor å bli slukt av Preussen. Saudi styrte over Qatar før britene kom...

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

TrondLFC skrev: tir nov 23, 2021 6:45 am Kan jo legge til artikkelen fra Dagsavisen, og ja dette fortjener selvsagt en egen tråd.

https://www.dagsavisen.no/sport/fotball ... orsk-exit/
God artikkel

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, verden er enkel i noen øyne.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

"The tiny Arab nation of Qatar has for years employed a former CIA officer to help spy on soccer officials as part of a no-expense-spared effort to win and hold on to the 2022 World Cup tournament, an investigation by The Associated Press has found."
https://apnews.com/article/soccer-sport ... ce=Twitter

Lezah

Legg inn av Lezah »

Beleilig nok ble Josimar-redaktøren arrestert i Qatar nå. Skal ha vært pga munnhuggeri med en hotell-ansatt, som jo virker som en voldsom overreaksjon.

https://www.nettavisen.no/sport/josimar ... 3424212344

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Overrasket over at han tør ferdes i Qatar, under omstendighetene.
– Jeg var på vei ut av et hotell da jeg så en godt voksen mann skjelle ut to unge hotellansatte som bar koffertene hans. Jeg ba ham om å ta det litt med ro. Det endte med et lite verbalt munnhuggeri, forteller Melnæs til VG.

– Plutselig ropte mannen på politiet og et halvt minutt senere satt jeg i en politibil, påført håndjern, fortsetter han.
Høres ut som om det var en annen gjest han kom i konflikt med, tipper det var noen med kontakter høyt oppe siden han nesten virker å ha kommandert politiet til å arrestere.

Yourexperiencemaydif

Legg inn av Yourexperiencemaydif »

Lezah skrev: ons nov 10, 2021 1:26 pm
At folk gleder seg til VM er litt beyond me, må jeg innrømme "Vemm bryr seg om folk dauær, dem råaset spelleranne er jo emd å sånt wæwæwæ!" etc biter ikke på undertegnede i all fall.
Min mening er at det er helt hinsides, men jeg forstår at ikke alle er helt på nett med meg her. Så kan en jo alltids trekke frem at det skjer kjipe ting overalt i verden, og at en på et eller annet nivå, direkte eller indirekte, er med på å støtte bedritne langt oftere enn det en er klar over.

Men at fotballen, som er et trivselsprosjekt,skal klare å bevare noen som helst verdi når den har blit kidnappet og misbrukt slik FIFA har latt den bli klarer jeg ikke å skjønne. Jeg tror det var Nils Henrik Smith (Josimar bidragsyter) som på alvor mener at Norge bør melde seg ut av FIFA. I første omgang er det jo en absurd tanke, men det begynner å bli få gode alternativer. Hadde noen sagt til meg for 15-20 år siden at FIFA skulle selge VM til land som ønsker å bruke fotballens goodwill for å gjøre seg lekre for vesten , samtidig som de bruker arbeidskraft som ligger tett opp mot slaveri for å klargjøre arrangementet hadde jeg hatt vondt for å tro på det. Så er det sikkert ikke et eneste VM de siste 40 år som ikke har vært tildelt etter en eller annen grad av korrupsjon, men dersom en på et tidspunkt ikke setter ned foten vil VM bli et evig Axis of evil sirkus, med Saudi Arabia som vinner av neste budrunde.

Rotete tekst, men poenget: Drit. Drit i ente potens. Søppel. Nei.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Lezah skrev: man nov 29, 2021 12:00 pm Beleilig nok ble Josimar-redaktøren arrestert i Qatar nå. Skal ha vært pga munnhuggeri med en hotell-ansatt, som jo virker som en voldsom overreaksjon.

https://www.nettavisen.no/sport/josimar ... 3424212344
Melnæs er jo en kødd av ganske episke proporsjoner, det ville ikke akkurat overrasket meg hvis han har gått inn for å bli arrestert for å skape blest rundt Josimar og fremstille det som om Qatar er ute etter å ta de (i en langt større grad enn de egentlig er)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Yourexperiencemaydif skrev: man nov 29, 2021 12:21 pm
Lezah skrev: ons nov 10, 2021 1:26 pm
At folk gleder seg til VM er litt beyond me, må jeg innrømme "Vemm bryr seg om folk dauær, dem råaset spelleranne er jo emd å sånt wæwæwæ!" etc biter ikke på undertegnede i all fall.
Min mening er at det er helt hinsides, men jeg forstår at ikke alle er helt på nett med meg her. Så kan en jo alltids trekke frem at det skjer kjipe ting overalt i verden, og at en på et eller annet nivå, direkte eller indirekte, er med på å støtte bedritne langt oftere enn det en er klar over.

Men at fotballen, som er et trivselsprosjekt,skal klare å bevare noen som helst verdi når den har blit kidnappet og misbrukt slik FIFA har latt den bli klarer jeg ikke å skjønne. Jeg tror det var Nils Henrik Smith (Josimar bidragsyter) som på alvor mener at Norge bør melde seg ut av FIFA. I første omgang er det jo en absurd tanke, men det begynner å bli få gode alternativer. Hadde noen sagt til meg for 15-20 år siden at FIFA skulle selge VM til land som ønsker å bruke fotballens goodwill for å gjøre seg lekre for vesten , samtidig som de bruker arbeidskraft som ligger tett opp mot slaveri for å klargjøre arrangementet hadde jeg hatt vondt for å tro på det. Så er det sikkert ikke et eneste VM de siste 40 år som ikke har vært tildelt etter en eller annen grad av korrupsjon, men dersom en på et tidspunkt ikke setter ned foten vil VM bli et evig Axis of evil sirkus, med Saudi Arabia som vinner av neste budrunde.

Rotete tekst, men poenget: Drit. Drit i ente potens. Søppel. Nei.
Fette enig.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det var nok ikke tilfeldig at Mælnes ble arrestert, han var nok på radaren til Qatarske myndigheter allerede før han landet.

De ønsker ingen kritiske journalister inn i landet. Dette er nok et signal på det. Og de kommer til å lykkes, er nok ikke mange journalister som har vært kritiske til Qatar som er lysten på et tur dit nå.

Yourexperiencemaydif

Legg inn av Yourexperiencemaydif »

Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 12:24 pm
Lezah skrev: man nov 29, 2021 12:00 pm Beleilig nok ble Josimar-redaktøren arrestert i Qatar nå. Skal ha vært pga munnhuggeri med en hotell-ansatt, som jo virker som en voldsom overreaksjon.

https://www.nettavisen.no/sport/josimar ... 3424212344
Melnæs er jo en kødd av ganske episke proporsjoner, det ville ikke akkurat overrasket meg hvis han har gått inn for å bli arrestert for å skape blest rundt Josimar og fremstille det som om Qatar er ute etter å ta de (i en langt større grad enn de egentlig er)
Jeg skal innrømme at jeg også tenkte tanken, men da tror jeg han hadde agert annerledes når han uttalte seg i etterkant. Ganske mild tone i kommentarene til nettavisen. Men om det var det han ønsket med turen så har i alle fall de Qatarske myndighetene gitt han rett, uten at jeg føler det setter de i noe bedre lys.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 12:24 pm
Lezah skrev: man nov 29, 2021 12:00 pm Beleilig nok ble Josimar-redaktøren arrestert i Qatar nå. Skal ha vært pga munnhuggeri med en hotell-ansatt, som jo virker som en voldsom overreaksjon.

https://www.nettavisen.no/sport/josimar ... 3424212344
Melnæs er jo en kødd av ganske episke proporsjoner, det ville ikke akkurat overrasket meg hvis han har gått inn for å bli arrestert for å skape blest rundt Josimar og fremstille det som om Qatar er ute etter å ta de (i en langt større grad enn de egentlig er)
Da melker han dette jævlig dårlig til tross for at det gikk helt etter planen.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Kanskje en upopulær mening, men jeg begynner å tro at å gi VM til Qatar var en dårlig idé.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Lezah skrev: man nov 29, 2021 12:40 pm
Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 12:24 pm
Lezah skrev: man nov 29, 2021 12:00 pm Beleilig nok ble Josimar-redaktøren arrestert i Qatar nå. Skal ha vært pga munnhuggeri med en hotell-ansatt, som jo virker som en voldsom overreaksjon.

https://www.nettavisen.no/sport/josimar ... 3424212344
Melnæs er jo en kødd av ganske episke proporsjoner, det ville ikke akkurat overrasket meg hvis han har gått inn for å bli arrestert for å skape blest rundt Josimar og fremstille det som om Qatar er ute etter å ta de (i en langt større grad enn de egentlig er)
Da melker han dette jævlig dårlig til tross for at det gikk helt etter planen.
Vi får se når han kommer seg hjem igjen.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 12:45 pm
Lezah skrev: man nov 29, 2021 12:40 pm
Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 12:24 pm

Melnæs er jo en kødd av ganske episke proporsjoner, det ville ikke akkurat overrasket meg hvis han har gått inn for å bli arrestert for å skape blest rundt Josimar og fremstille det som om Qatar er ute etter å ta de (i en langt større grad enn de egentlig er)
Da melker han dette jævlig dårlig til tross for at det gikk helt etter planen.
Vi får se når han kommer seg hjem igjen.
Du tror ikke han prøver å få seg selv henrettet for å bygge opp saken :)?
Joa, vi får se. For min del trengs ikke konstruerte saker fra Josimars redaktør til for å forme min mening, antall døde/drepte og brudd på menneskerettigheter holdt i den forstand, kan du si.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

silkyglenjohnson skrev: man nov 29, 2021 12:44 pm Kanskje en upopulær mening, men jeg begynner å tro at å gi VM til Qatar var en dårlig idé.
En ildsprutende brannfakkel du kommer med der :twisted:

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Melnæs er jo en kødd av ganske episke proporsjoner, det ville ikke akkurat overrasket meg hvis han har gått inn for å bli arrestert for å skape blest rundt Josimar og fremstille det som om Qatar er ute etter å ta de (i en langt større grad enn de egentlig er)
[/quote]

Selvsagt har han det - det har jo selvsagt vært et mål for ham å bli arrestert, slik at han kan framstå som en sann helt.....
..

Ellers stusser jeg på at FIFA får all pepper når VM i Friidrett ganske nylig ble arrangert der... Og en haug andre arrangementer også.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Lezah skrev: man nov 29, 2021 12:47 pm
Harduetforslag skrev: man nov 29, 2021 12:45 pm
Lezah skrev: man nov 29, 2021 12:40 pm

Da melker han dette jævlig dårlig til tross for at det gikk helt etter planen.
Vi får se når han kommer seg hjem igjen.
Du tror ikke han prøver å få seg selv henrettet for å bygge opp saken :)?
Joa, vi får se. For min del trengs ikke konstruerte saker fra Josimars redaktør til for å forme min mening, antall døde/drepte og brudd på menneskerettigheter holdt i den forstand, kan du si.
Tja, tror ikke jeg hadde brydd meg all verdens:) har ikke akkurat all verdens sans for Melnæs, men det er nok en annen sak.

Når det kommer til Qatar, på generell basis, så er jeg helt enig. Dessverre så kommer man nok aldri noen vei så lenge maktfordelingen er som den er. Fifa gir uansett beng, fotballsupportere kunne blitt henrettet utenfor stadion for en eller annen meningsløs forbrytelse og Fifa hadde fortsatt sett en annen vei. Så lenge inntektene er store nok, og havner i rett lomme, så spiller det ikke all verdens rolle hvem som får VM.

Har hatt sjåfør i mange land, men Qatar er vel inntil videre den eneste plassen hvor sjåføren tømte kjøleskapet mitt og senere tigget penger når han slapp meg av på flyplassen. Har forferdelig liten sans for plassen.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

DoktorS skrev: man nov 29, 2021 1:01 pm Ellers stusser jeg på at FIFA får all pepper når VM i Friidrett ganske nylig ble arrangert der... Og en haug andre arrangementer også.
Handler nok litt om skala, fotball-VM er på et helt annet nivå i forhold til hvor mye penger som er involvert, og hvor stor interesse og prestisje som knyttes til arrangementet.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Yourexperiencemaydif skrev: man nov 29, 2021 12:21 pm
Lezah skrev: ons nov 10, 2021 1:26 pm
At folk gleder seg til VM er litt beyond me, må jeg innrømme "Vemm bryr seg om folk dauær, dem råaset spelleranne er jo emd å sånt wæwæwæ!" etc biter ikke på undertegnede i all fall.
Min mening er at det er helt hinsides, men jeg forstår at ikke alle er helt på nett med meg her. Så kan en jo alltids trekke frem at det skjer kjipe ting overalt i verden, og at en på et eller annet nivå, direkte eller indirekte, er med på å støtte bedritne langt oftere enn det en er klar over.

Men at fotballen, som er et trivselsprosjekt,skal klare å bevare noen som helst verdi når den har blit kidnappet og misbrukt slik FIFA har latt den bli klarer jeg ikke å skjønne. Jeg tror det var Nils Henrik Smith (Josimar bidragsyter) som på alvor mener at Norge bør melde seg ut av FIFA. I første omgang er det jo en absurd tanke, men det begynner å bli få gode alternativer. Hadde noen sagt til meg for 15-20 år siden at FIFA skulle selge VM til land som ønsker å bruke fotballens goodwill for å gjøre seg lekre for vesten , samtidig som de bruker arbeidskraft som ligger tett opp mot slaveri for å klargjøre arrangementet hadde jeg hatt vondt for å tro på det. Så er det sikkert ikke et eneste VM de siste 40 år som ikke har vært tildelt etter en eller annen grad av korrupsjon, men dersom en på et tidspunkt ikke setter ned foten vil VM bli et evig Axis of evil sirkus, med Saudi Arabia som vinner av neste budrunde.

Rotete tekst, men poenget: Drit. Drit i ente potens. Søppel. Nei.
På ingen måte rotete tekst, og veldig enig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»