Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Svar
Brezjnev

Re: Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Legg inn av Brezjnev »

hauge23 skrev: tor jan 13, 2022 6:21 pm
Brezjnev skrev: tor jan 13, 2022 3:32 pm
hauge23 skrev: tor jan 13, 2022 3:30 pm

Stoltenberg tar gjerne de øverste krem-jobbene, kan han overta etter kongen?
HAHAHAHAHAHAAHAAHAHAAAAAAAAAAAAAAA, så morsomt og ikke minst treffende.

Nei, det kan han ikke.
Stoltenberg ville kanskje bli fornærmet ved å bli tilbudt stillingen som konge, han tar jo ikke hva som helst heller.... :lol:
AAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHHAAAA, jeg gir meg ende over! Hvor tar du det fra?

Downlight

Legg inn av Downlight »

hauge23 skrev: tor jan 13, 2022 3:30 pm
Brezjnev skrev: tor jan 13, 2022 3:13 pm
Optimist1 skrev: tor jan 13, 2022 2:06 pm Støre har vel litt egeninteresse i at Stoltenberg får jobben og ikke kommer inn i politikken med det første. Personlig maktkamp skal man aldri lukke øynene for i noen som helst politisk parti.
Godt poeng, faktisk. Støre er ikke partileder og statsminister fordi det var noe krav i partiet at han skulle overta, men fordi Stoltenberg ble utilgjengelig. Når kommer Stoltenberg tilbake. Han er langt fra klar til å bli pensjonist, han har åpenbart ikke tenkt å trekke seg unna rampelyset, han har fortsatt et svært omfattende nettverk og enorm standing i partiet - det er i høyeste grad i Støres interesse at denne mannen ikke skal ha for mye fritid, han bør helst plasseres der han kan gjøre minst mulig ut av seg. Hvis Stoltenberg ikke får jobben som sentralbanksjef vil Støres posisjon i stor grad være avhengig av Stoltenberg er så flink til å holde seg fingrene av fatet som vi blir bedt om å tro, og ikke blir en slags partileder emeritus.
Stoltenberg tar gjerne de øverste krem-jobbene, kan han overta etter kongen?
Ja, det tror jeg dersom noen snakker sammen først😁😁😁

Corvus

Legg inn av Corvus »

Downlight skrev: tor jan 13, 2022 7:16 pm
hauge23 skrev: tor jan 13, 2022 3:30 pm
Brezjnev skrev: tor jan 13, 2022 3:13 pm

Godt poeng, faktisk. Støre er ikke partileder og statsminister fordi det var noe krav i partiet at han skulle overta, men fordi Stoltenberg ble utilgjengelig. Når kommer Stoltenberg tilbake. Han er langt fra klar til å bli pensjonist, han har åpenbart ikke tenkt å trekke seg unna rampelyset, han har fortsatt et svært omfattende nettverk og enorm standing i partiet - det er i høyeste grad i Støres interesse at denne mannen ikke skal ha for mye fritid, han bør helst plasseres der han kan gjøre minst mulig ut av seg. Hvis Stoltenberg ikke får jobben som sentralbanksjef vil Støres posisjon i stor grad være avhengig av Stoltenberg er så flink til å holde seg fingrene av fatet som vi blir bedt om å tro, og ikke blir en slags partileder emeritus.
Stoltenberg tar gjerne de øverste krem-jobbene, kan han overta etter kongen?
Ja, det tror jeg dersom noen snakker sammen først😁😁😁
Går nok bra, NRK stiller med ressursene for å få Stoltenberg som konge.
De vil nok gjøre en god jobb med å få Stoltenberg til å fremstå som et langt bedre valg enn kronprins Haakon.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Xpoolman skrev: tor jan 13, 2022 12:24 pm ARK driter på draget og presenterer, ikke uventet, Stoltenberg som den best kvalifiserte til jobben:

https://kampanje.com/medier/2022/01/kri ... oltenberg/
Der krøp ARK til korset og viste hele Ida Wolden Bache's CV gitt :lol:

https://m24.no/dagsrevyen-ida-wolden-ba ... seg/437561

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Xpoolman skrev: tor jan 13, 2022 12:23 pm
Gårdsdattra skrev: tor jan 13, 2022 12:04 am
Oddesen skrev: ons jan 12, 2022 11:50 pm Hvis Norge skal holde seg med en uavhengig sentralbanksjef, er Jens Stoltenberg den siste kandidaten. Do-vakten på Oslo-S vil være et bedre valg.


Hvor lenge må man være utenfor norsk politikk for å ansees som uavhengig? 8 år er tydeligvis ikke nok for enkelte, jeg mener det har skjedd mye innen norsk politikk som Jens Stoltenberg ikke hat fått med seg. Nå er han vel mer opptatt av hva Putin tenker og gjør enn hva norske politikere tenker og mener.
Stoltenberg vil alltid være AP-politiker og bør derfor ikke få en så viktig stilling som sentralbanksjef.



Nå er Jens Stoltenberg ute av norsk politikk, og har vært det i åtte år. Jeg har aldri hørt at en arbeidsgiver etterspør politisk ståsted, jeg mener dere re ulovlig. Også for staten.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Gårdsdattra skrev: tor jan 13, 2022 11:10 pm Nå er Jens Stoltenberg ute av norsk politikk, og har vært det i åtte år. Jeg har aldri hørt at en arbeidsgiver etterspør politisk ståsted, jeg mener dere re ulovlig. Også for staten.
Var du forelsket i denne mannen før han ble gammel og grå? Hva er det som gjør at du ønsker en slimål som prøver å lure seg unna å bulke en borgers bil mens han var Statsminister? Den hendelsen burde jo egentlig fortelle mer enn nok om han personlige moral.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Gårdsdattra skrev: tor jan 13, 2022 11:10 pm
Xpoolman skrev: tor jan 13, 2022 12:23 pm
Gårdsdattra skrev: tor jan 13, 2022 12:04 am



Hvor lenge må man være utenfor norsk politikk for å ansees som uavhengig? 8 år er tydeligvis ikke nok for enkelte, jeg mener det har skjedd mye innen norsk politikk som Jens Stoltenberg ikke hat fått med seg. Nå er han vel mer opptatt av hva Putin tenker og gjør enn hva norske politikere tenker og mener.
Stoltenberg vil alltid være AP-politiker og bør derfor ikke få en så viktig stilling som sentralbanksjef.



Nå er Jens Stoltenberg ute av norsk politikk, og har vært det i åtte år. Jeg har aldri hørt at en arbeidsgiver etterspør politisk ståsted, jeg mener dere re ulovlig. Også for staten.
Du kan nok være trygg på at ingen har spurt Stoltenberg om hans politiske ståsted i denne prosessen. Men du, siden du er her, så kanskje du endelig kan svare på hvorfor du mener at det bare er Stoltenberg som er i stand til å holde Nicolai Tangen i øra? Det virker jo som Øystein Olsen har klart det ganske greit, så hvorfor skal ikke Ida Wolden Bache kunne håndtere fyren?

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Xpoolman skrev: tor jan 13, 2022 12:23 pm
Gårdsdattra skrev: tor jan 13, 2022 12:04 am
Oddesen skrev: ons jan 12, 2022 11:50 pm Hvis Norge skal holde seg med en uavhengig sentralbanksjef, er Jens Stoltenberg den siste kandidaten. Do-vakten på Oslo-S vil være et bedre valg.


Hvor lenge må man være utenfor norsk politikk for å ansees som uavhengig? 8 år er tydeligvis ikke nok for enkelte, jeg mener det har skjedd mye innen norsk politikk som Jens Stoltenberg ikke hat fått med seg. Nå er han vel mer opptatt av hva Putin tenker og gjør enn hva norske politikere tenker og mener.
Stoltenberg vil alltid være AP-politiker og bør derfor ikke få en så viktig stilling som sentralbanksjef.






Hva er problemet?

Downlight

Legg inn av Downlight »

Xpoolman skrev: tor jan 13, 2022 9:37 pm
Xpoolman skrev: tor jan 13, 2022 12:24 pm ARK driter på draget og presenterer, ikke uventet, Stoltenberg som den best kvalifiserte til jobben:

https://kampanje.com/medier/2022/01/kri ... oltenberg/
Der krøp ARK til korset og viste hele Ida Wolden Bache's CV gitt :lol:

https://m24.no/dagsrevyen-ida-wolden-ba ... seg/437561
Presenterte at Stoltenberg hadde en kort jobb som konsulent i SSB, men flere tunge jobber som Bache har hatt ble utelatt.
Ikke rart det reageres.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Ida Wolden Bache gjør jobben sin som visesentralbanksjef daglig. Dyktig på alle områder.
Samarbeider sikkert bra med Olsen.
Blir hun i NB dersom Stoltenberg får jobben tro og hun selv ikke har nådd opp.
Kanskje tvilsomt.
NB trenger ikke Stoltenberg ut i fra noen hensyn så langt jeg kan se.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skulle ikke avgjørelsen komme denne uken?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

oddvar_kjempebra skrev: fre jan 14, 2022 8:48 am Skulle ikke avgjørelsen komme denne uken?
Jo, men er utsatt pga at SP (finansministeren utnevner formelt) kvier seg for å innta rollen som svarteper, men det er jo uunngåelig så lenge partiet samrører med AP :D

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg har et forslag.
Hva med å forfremme Bache til sjef, og tilby Stoltenberg den jobben som hun har nå?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

fargeblind skrev: fre jan 14, 2022 11:39 am Jeg har et forslag.
Hva med å forfremme Bache til sjef, og tilby Stoltenberg den jobben som hun har nå?
Ja, så kan han gå i lære og friske opp finanskunnskapen.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Jeg var ikke klar over denne kandidaten, men han her burde jo blitt nevnt i konkurransen.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-374181

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

trønderen skrev: fre jan 14, 2022 1:26 pm Jeg var ikke klar over denne kandidaten, men han her burde jo blitt nevnt i konkurransen.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-374181
Jøss, han så jo ut som en meget sterk kandidat. Burde absolutt være med i racet, om ikke vinne det til slutt.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Chromeback skrev: fre jan 14, 2022 1:36 pm
trønderen skrev: fre jan 14, 2022 1:26 pm Jeg var ikke klar over denne kandidaten, men han her burde jo blitt nevnt i konkurransen.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-374181
Jøss, han så jo ut som en meget sterk kandidat. Burde absolutt være med i racet, om ikke vinne det til slutt.
Han er sterk innfor forvaltning av pensjon, men ikke på sentranbanking.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Rhabagatz skrev: fre jan 14, 2022 1:52 pm
Chromeback skrev: fre jan 14, 2022 1:36 pm
trønderen skrev: fre jan 14, 2022 1:26 pm Jeg var ikke klar over denne kandidaten, men han her burde jo blitt nevnt i konkurransen.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-374181
Jøss, han så jo ut som en meget sterk kandidat. Burde absolutt være med i racet, om ikke vinne det til slutt.
Han er sterk innfor forvaltning av pensjon, men ikke på sentranbanking.
Det er godt mulig ja. Men jeg synes det uansett er rart at han i det minste har blitt nevnt mer i media. Jeg tenkte at det bare var 2 seriøse søkere (skal sies at jeg bare leste raskt over søkerlisten), men jammen var det ikke enda en god søker.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Gårdsdattra skrev: tor jan 13, 2022 11:10 pm
Xpoolman skrev: tor jan 13, 2022 12:23 pm
Gårdsdattra skrev: tor jan 13, 2022 12:04 am



Hvor lenge må man være utenfor norsk politikk for å ansees som uavhengig? 8 år er tydeligvis ikke nok for enkelte, jeg mener det har skjedd mye innen norsk politikk som Jens Stoltenberg ikke hat fått med seg. Nå er han vel mer opptatt av hva Putin tenker og gjør enn hva norske politikere tenker og mener.
Stoltenberg vil alltid være AP-politiker og bør derfor ikke få en så viktig stilling som sentralbanksjef.



Nå er Jens Stoltenberg ute av norsk politikk, og har vært det i åtte år. Jeg har aldri hørt at en arbeidsgiver etterspør politisk ståsted, jeg mener dere re ulovlig. Også for staten.
Tror du virkelig at arbeidsgiver hadde behov for å spørre Stoltenberg om politisk ståsted?

Visa

Legg inn av Visa »

Forstår ikke hvorfor dagens visesentralbanksjef ikke får ta over?

trønderen

Legg inn av trønderen »

Visa skrev: fre jan 14, 2022 10:09 pm Forstår ikke hvorfor dagens visesentralbanksjef ikke får ta over?
Det kan jo bli henne. Er jo ikke bestemt enda.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Visa skrev: fre jan 14, 2022 10:09 pm Forstår ikke hvorfor dagens visesentralbanksjef ikke får ta over?
Hun må nok søke om jobben hun også, slik som alle andre.

ejor

Legg inn av ejor »

Folk_flesk skrev: fre jan 14, 2022 10:30 pm
Visa skrev: fre jan 14, 2022 10:09 pm Forstår ikke hvorfor dagens visesentralbanksjef ikke får ta over?
Hun må nok søke om jobben hun også, slik som alle andre.
Dette må være verdensrekord i kommentere uten å ha fulgt med i saken.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

ejor skrev: fre jan 14, 2022 10:36 pm
Folk_flesk skrev: fre jan 14, 2022 10:30 pm
Visa skrev: fre jan 14, 2022 10:09 pm Forstår ikke hvorfor dagens visesentralbanksjef ikke får ta over?
Hun må nok søke om jobben hun også, slik som alle andre.
Dette må være verdensrekord i kommentere uten å ha fulgt med i saken.
Det var sagt litt på spøk, Tørrdal.

ejor

Legg inn av ejor »

Folk_flesk skrev: fre jan 14, 2022 10:39 pm
ejor skrev: fre jan 14, 2022 10:36 pm
Folk_flesk skrev: fre jan 14, 2022 10:30 pm

Hun må nok søke om jobben hun også, slik som alle andre.
Dette må være verdensrekord i kommentere uten å ha fulgt med i saken.
Det var sagt litt på spøk, Tørrdal.
Well done! :lol: Men man kan jo aldri vite...

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Brezjnev skrev: tor jan 13, 2022 12:33 am
Gårdsdattra skrev: tor jan 13, 2022 12:27 am
Brezjnev skrev: tor jan 13, 2022 12:14 am

Wolden Bache har en faglig oppdatert bakgrunn som går langt utenpå Stoltenbergs, har i motsetning til Stoltenberg bakgrunn også fra finans, og har også solid bakgrunn som leder. Hva er det egentlig som får deg til å mene at Wolden Bache vil la seg dupere av NBIM-sjefen? Mener du virkelig at det "trengs [Stoltenbergs] bakgrunn som NATO-sjef" for å kunne vite noe om verden eller håndtere Nicolai Tangen? Har du inntrykk av at han vært så veldig uregjerlig den tiden har vært ansatt, kan du nevne 3 tilfeller hvor folk har tenkt "Han Tangen, azz. Dette hadde ikke skjedd om Stoltenberg var sjefen hans"?


Dette har ingenting med hva jeg svarte på, men uansett så mhåper jeg beste kandidat vinner.
Stoltenberg er helt klart den beste kandidaten, da han også skal være Tangens sjef. Da trengs hans bakgrunn...

Dine ord. Så; hvorfor trengs Stoltenbergs bakgrunn i NATO for å være Tangens sjef? Tangen har allerede en god stund hatt en ikke tidligere NATO-leder som sjef, mitt inntrykk er at det har vært null problemer. Har du informasjon som tilsier at det har vært problematisk, eventuelt hvorfor vil det begynne å bli problematisk fra den dagen Wolden Bache får oppgaven?


Tangen har selv pekt på Stoltenberg som sin sjef, nettopp på grunn av hans geopolitiske kunnskap. Og jeg er helt enig med alle de som mener det samme, slik som en tidligere sjef for Norges bank også mener. Det er sent og jeg gidder ikke å søke opp saker nå.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Downlight skrev: tor jan 13, 2022 1:45 pm
fargeblind skrev: tor jan 13, 2022 1:35 pm
Ljot skrev: tor jan 13, 2022 1:30 pm
Du vil endre mening fordi du ikke liker noen av motivene og argumentene til de som har samme mening som deg? Det er jo en interessant tilnærming. Det er helt greie argumenter både for og mot Stoltenberg som sentralbanksjef. Kanskje burde vi holde oss til disse argumentene da? Så får politikere og presse heller rulle rundt i gjørma alene?
Syns ikke også du at det var påfallende at hele opposisjonen unngikk sentralbanksjef-tema i gårsdagens spørretime, men byttet hatt og ikke ville snakke om noe annet i vandrehallen etter at spørretimen var over?
Stortinget har INTET med ansettelse av sentralbanksjef å gjøre.
Men å piske rundt i opprørt vann som privatpersoner.....det er opportunt for dem.
Det er regjeringen som ansetter sentralbanksjef. Dette er vedtatt av stortinget.
Ja, vi vet at det er regjerningen som ansetter.
Vi vet også at Støre har erklært seg inhabil og at også andre regjeringsmedlemmer har bedt om habilitetsvurdering. Vi vet at Vedum tidligere var minister under Stoltenberg.
Tett bånd overalt uavhengig av habilitet eller ikke.
Vi vet også at finansdepartementet anmodet Stoltenberg om å søke.
Jeg har meget vondt for å tro at embetsverket i departementet gjorde dette på eget initiativ, hvorfor skulle de det.


Kanskje fordi departementet ser at Stoltenberg er den best kvalifiserte? Slik vi som ikke er AP-hatere også ser. (jeg stemmer SP)

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

HNilsen skrev: tor jan 13, 2022 2:28 pm
Downlight skrev: tor jan 13, 2022 2:20 pm
HNilsen skrev: tor jan 13, 2022 1:58 pm

Man må gjerne spekulere i om den ene kandidaten har bindinger til statsministeren osv. Men å fastslå at den ene er mer kvalifisert enn den andre er tåpelig. Det er nesten rørende naivt. Dette vet bare de som sitter på søknadene og som har snakket med kandidatene. Eventuelt noen få andre i dette landet som har oversikt over sentralbanksjefens oppgaver. Selv driter jeg en lang i hvem av disse to som blir ansatt. Jeg har imidlertid fått med meg at mange har vikarierende årsaker til at de ikke ønsker akkurat den ene kandidaten. De egentlige årsakene til at den ene kandidaten mislikes så sterkt handler ikke om hans kvalifikasjoner, men om helt andre ting.
Tror at grunnen til at det er mange som synes at Stoltenberg ikke bør bli sjef er begrunnet i hans tette bindinger til maktapparatet og ikke pga av at han er faglig dårligere kvalifisert enn andre søkere.
Når det gjelder synspunkter om hvem som er best kvalifisert kan det henvises til Hege Ulstein i Dagsavisen og Hanne Skartveit i VG.
Har ikke sett at noen som har uttalt seg i negativ retning om Stoltenbergs kandidatur har begrunner det med hans faglige kvalifikasjoner.
Har du sjekket hvilket innlegg jeg svarte på?

Ellers er det jo merkverdig at ingen har reagert på at partiet Høyre utnevnte tre ministere til toppstillinger i offentlig sektor da de satt i regjering. Hvis man var så bekymret for "tette bindinger" - merkelig at ingen reagerte med harmdirrende og moralsk indignasjon på det. Mon tro hvorfor?

Dette handler om AP, og det blir noe annet.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

GoingKronos skrev: tor jan 13, 2022 2:59 pm Velgerne ønsker ikke Stoltenberg som sentralbanksjef, det kan hende Støre blir reddet av folks sunne fornuft og vraker Stoltenberg sitt kandidatur.

Det er ikke Støre som skal avgjøre hvem som skal bli sjef for Norges Bank, det er det Vedum som skal. Støre har erklært seg inhabil.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

GoingKronos skrev: tor jan 13, 2022 2:59 pm Velgerne ønsker ikke Stoltenberg som sentralbanksjef, det kan hende Støre blir reddet av folks sunne fornuft og vraker Stoltenberg sitt kandidatur.

Det er ikke Støre som skal avgjøre hvem som skal bli sjef for Norges Bank, det er det Vedum som skal. Støre har erklært seg inhabil.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»