Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Svar
InternalExile

Re: Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Legg inn av InternalExile »

Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 12:07 pm
Solvgutt1 skrev: lør jan 15, 2022 12:01 pm

For å påvirke ansettelsesprosessen har jo Stoltenberg mer nytte av sine gode venner i pressen.
Venner i pressen? Som bruker krigstyper om bagateller?

Ærlig talt, han har vært i middag med Tangen hvor Tangen foreslo at han skulle søke. Skandale!
Gått tur med Støre, hvor han nevnte at han kanskje ville søke. Skandale!

Ærlig talt, dette er mennesker. Det er et normalt samtaleemne. Så lenge det ikke påvirker prosessen direkte er det helt innafor.
Bedre kjent som Gutteklubben grei.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 12:07 pm
Solvgutt1 skrev: lør jan 15, 2022 12:01 pm

For å påvirke ansettelsesprosessen har jo Stoltenberg mer nytte av sine gode venner i pressen.
Venner i pressen? Som bruker krigstyper om bagateller?

Ærlig talt, han har vært i middag med Tangen hvor Tangen foreslo at han skulle søke. Skandale!
Gått tur med Støre, hvor han nevnte at han kanskje ville søke. Skandale!

Ærlig talt, dette er mennesker. Det er et normalt samtaleemne. Så lenge det ikke påvirker prosessen direkte er det helt innafor.
Venner i pressen ja. Med Ulstein som den mest skamløse.

Jeg registrerer at du ikke forstår problemstillingen her.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

InternalExile skrev: lør jan 15, 2022 12:10 pm
Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 12:07 pm
Solvgutt1 skrev: lør jan 15, 2022 12:01 pm

For å påvirke ansettelsesprosessen har jo Stoltenberg mer nytte av sine gode venner i pressen.
Venner i pressen? Som bruker krigstyper om bagateller?

Ærlig talt, han har vært i middag med Tangen hvor Tangen foreslo at han skulle søke. Skandale!
Gått tur med Støre, hvor han nevnte at han kanskje ville søke. Skandale!

Ærlig talt, dette er mennesker. Det er et normalt samtaleemne. Så lenge det ikke påvirker prosessen direkte er det helt innafor.
Bedre kjent som Gutteklubben grei.
Det er jo mye av problemet her, det er en sirkelargumentasjon.

Det er gutteklubben grei. De snakker sammen. Det beviser at det er gutteklubben grei.

Problemet er når det ikke er noe galt i snakket.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Solvgutt1 skrev: lør jan 15, 2022 12:14 pm
Venner i pressen ja. Med Ulstein som den mest skamløse.

Jeg registrerer at du ikke forstår problemstillingen her.

Og jeg registrerer at man stadig vekk tillegger de som forsvarer Stoltenberg merkelapper som "venner". Skartveit var jo også en "venn" som ødslet bort sin troverdighet på å mene det samme som meg.

Og la det være klart, jeg anser at Stoltenberg ikke er noen ideell kandidat, det er den usle kvaliteten på kritikken som engasjerer meg.
Sist redigert av Rhabagatz den lør jan 15, 2022 12:23 pm, redigert 2 ganger totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 12:20 pm
Solvgutt1 skrev: lør jan 15, 2022 12:14 pm
Venner i pressen ja. Med Ulstein som den mest skamløse.

Jeg registrerer at du ikke forstår problemstillingen her.

Og jeg registrerer at man stadig vekk tillegger de som forsvarer Stoltenberg merkelapper som "venner". Skartveit var jo også en "venn" som ødslet bort sin troverdighet på å mene det samme som meg.

Og la det være klart, jeg anser at Stoltenberg ikke er noen ideell kandidat, det er den usle kvaliteten på kritikken som engasjerer mer.
"Venner i media" er kanskje et begrep som krever litt ekstra språkforståelse for å forstå, men det er ikke nødvendigvis snakk om nære personlige relasjoner. Men leser du Usteins pinlige kommentarer der hun argumenterer for Stoltenberg, så ser du tydelig at det er mer der enn at hun bare mener han er den mest kvalifiserte kandidaten.

Støre og Stoltenberg er imidlertid nære personlige venner, i tillegg til at de har vært nære politiske allierte. Det er grunnen til at mange er skeptisk til Stoltenberg som sentralbanksjef. De frykter at det vil bli en for tett relasjon mellom statsministeren og sentralbanksjefen. En mistanke som ikke akkurat svekkes når de snakker om jobben på private turer rundt Sognsvann.
Sist redigert av Solvgutt1 den lør jan 15, 2022 12:24 pm, redigert 1 gang totalt.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Solvgutt1 skrev: lør jan 15, 2022 12:22 pm

Støre og Stoltenberg er imidlertid nære personlige venner, i tillegg til at de har vært nære politiske allierte. Det er grunnen til at mange er skeptisk til Stoltenberg som sentralbanksjef. De frykter at det vil bli en for tett relasjon mellom statsministeren og sentralbanksjefen. En mistanke som ikke akkurat svekkes når de snakker om jobben på private turer rundt Sognsvann.

I stedet for denne konspiratoriske Gutteklubbe Grei tematikken burde vi diskutert om sentralbanksjefen trenger doktorgrad, hvordan hans politiske bindinger vil oppfattes i utlandet og i hvilken grad det er greit å ansette en sentralbanksjef uten politisk konsensus.

Tulledebatten er i veien for den viktige debatten

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 12:24 pm
Solvgutt1 skrev: lør jan 15, 2022 12:22 pm

Støre og Stoltenberg er imidlertid nære personlige venner, i tillegg til at de har vært nære politiske allierte. Det er grunnen til at mange er skeptisk til Stoltenberg som sentralbanksjef. De frykter at det vil bli en for tett relasjon mellom statsministeren og sentralbanksjefen. En mistanke som ikke akkurat svekkes når de snakker om jobben på private turer rundt Sognsvann.

I stedet for denne konspiratoriske Gutteklubbe Grei tematikken burde vi diskutert om sentralbanksjefen trenger doktorgrad, hvordan hans politiske bindinger vil oppfattes i utlandet og i hvilken grad det er greit å ansette en sentralbanksjef uten politisk konsensus.

Tulledebatten er i veien for den viktige debatten
"Konspiratoriske Gutteklubben Grei"

Haha, ok. Jeg tror vi avslutter der.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Gårdsdattra skrev: lør jan 15, 2022 1:40 am
Brezjnev skrev: tor jan 13, 2022 11:20 pm
Gårdsdattra skrev: tor jan 13, 2022 11:10 pm




Nå er Jens Stoltenberg ute av norsk politikk, og har vært det i åtte år. Jeg har aldri hørt at en arbeidsgiver etterspør politisk ståsted, jeg mener dere re ulovlig. Også for staten.
Du kan nok være trygg på at ingen har spurt Stoltenberg om hans politiske ståsted i denne prosessen. Men du, siden du er her, så kanskje du endelig kan svare på hvorfor du mener at det bare er Stoltenberg som er i stand til å holde Nicolai Tangen i øra? Det virker jo som Øystein Olsen har klart det ganske greit, så hvorfor skal ikke Ida Wolden Bache kunne håndtere fyren?


Kunnskap, og atter kunnskap om geopolitiske sfærer. Slik også Tangen bør ha. Hva Tangen ønsker i den forbindelse bør veie tungt, det samme med hva Moland mener. (I et tidligere innlegg i kveld var det Moland jeg mente, men så var det med å huske etter en lang dags ferd mot kveld.)
I det ene øyeblikket er Nicolai Tangen en så ustyrlig villbasse at den eneste som kan forpurre hans egenrådige planer er Jens Stoltenberg. I det neste så er det selvsagt at Nicolai Tangen skal få peke ut hvem som skal være hans egen sjef. Torstein Moland er bare en spøk. Det skal liksom være interessant at en gammel AP-pamp synes at en annen gammel AP-pamp er beste mann til jobben?

Det virker som du har misforstått hvilken stilling som skal besettes, det er ikke snakk om at sentralbanksjefen skal bruke arbeidsdagene til å følge med på BBC for så å fortelle styret om at nå blir det krig i Ukraina. Eller ikke krig i Ukraina, eller hvordan maktforholdene egentlig er i kongefamilien i Saudi-Arabia, hvordan den politiske dynamikken er i USA, hvilke formelle og uformelle maktstrukturer som finnes i Kreml, eller hvem som til enhver tid har Xi Jinpings øre. Und so weiter til evigheten sluker oss alle.

CliffC

Legg inn av CliffC »

Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 12:20 pm Skartveit var jo også en "venn" som ødslet bort sin troverdighet på å mene det samme som meg.
Første gangen jeg registrerte at JS ble lansert som kandidat til denne jobben var da Skartveit skrev en kommentar hvor hun sterkt talte for at dette var en god løsning, og dette var lenge før stillingen ble utlyst og hovedpersonen selv hadde uttalt at han var kandidat. Spørsmålet er hvorfor hun her i det hele tatt skrev denne artikkelen hvor hun tok for seg hans fortreffelighet for stillingen? Det må jo ha vært en pågående prosess hvor "noen" jobbet for hans kandidatur.

Det er uansett følgende forhold som bør vurderes her:

1) Hans habilitet i forhold til partitilhørighet: At han selv og andre mener at dette går greit er i og for seg kurant nok, men problemet er at mange stiller spørsmål om dette. Dette er i seg selv grunn til å ikke ansette ham i denne stillingen.

2) Hvorfor er han bedre kvalifisert enn motkandidaten? Ja, han har hatt mange framtredende stillinger, men er dette noe som automatisk gjør ham bedre kvalifisert enn Backe, som i motsetning til Stoltenberg stort sett har hatt stillinger som er mer skreddersydd for akkurat denne jobben? Personer som tidligere har vært ansatt i denne stillingen har aldri vært det man kan kalle A-kjendiser i utgangspunktet, uansett om det var Olsen, Gjedrem, Storvik, Moland, Skånland osv det var snakk om. Hvorfor er det da så viktig å få en sterk personlighet som JS inn her, i stedet for en mer annonym motkandidat?

3) Hvorfor er det uansett slik at gamle politikere skal sikres slike attraktive retrettstillinger pga nettverk og gamle meritter, når det er andre og sannsynligvis bedre motkandidater? Det er greit at det er mange posisjoner som i dag er forbeholdt avdankede politikere (statsforvaltere og andre innen offentlig forvaltning), men trenger man å gjøre en av de stillingene som til nå ikke har vært en slik typisk retrettposisjon til å nå bli dette?

Det virker som om noen mener at Norge ikke har råd til å ikke utnytte Stoltenbergs kapasitet nå når de har muligheten til dette. Dette er definitivt feil. Jeg er sikker på at Norge klarer seg bra uten ham i denne stillingen, og det gjør også Stoltenberg om han ikke får jobben. Å ikke få alt man ønsker er forsåvidt bare den samme hverdagen alle må gå gjennom, så hva er problemet med at han denne gangen evt. ikke får det som han ønsker?

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

CliffC skrev: lør jan 15, 2022 12:48 pm
Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 12:20 pm Skartveit var jo også en "venn" som ødslet bort sin troverdighet på å mene det samme som meg.
Første gangen jeg registrerte at JS ble lansert som kandidat til denne jobben var da Skartveit skrev en kommentar hvor hun sterkt talte for at dette var en god løsning, og dette var lenge før stillingen ble utlyst og hovedpersonen selv hadde uttalt at han var kandidat. Spørsmålet er hvorfor hun her i det hele tatt skrev denne artikkelen hvor hun tok for seg hans fortreffelighet for stillingen? Det må jo ha vært en pågående prosess hvor "noen" jobbet for hans kandidatur.

Det er uansett følgende forhold som bør vurderes her:

1) Hans habilitet i forhold til partitilhørighet: At han selv og andre mener at dette går greit er i og for seg kurant nok, men problemet er at mange stiller spørsmål om dette. Dette er i seg selv grunn til å ikke ansette ham i denne stillingen.

2) Hvorfor er han bedre kvalifisert enn motkandidaten? Ja, han har hatt mange framtredende stillinger, men er dette noe som automatisk gjør ham bedre kvalifisert enn Backe, som i motsetning til Stoltenberg stort sett har hatt stillinger som er mer skreddersydd for akkurat denne jobben? Personer som tidligere har vært ansatt i denne stillingen har aldri vært det man kan kalle A-kjendiser i utgangspunktet, uansett om det var Olsen, Gjedrem, Storvik, Moland, Skånland osv det var snakk om. Hvorfor er det da så viktig å få en sterk personlighet som JS inn her, i stedet for en mer annonym motkandidat?

3) Hvorfor er det uansett slik at gamle politikere skal sikres slike attraktive retrettstillinger pga nettverk og gamle meritter, når det er andre og sannsynligvis bedre motkandidater? Det er greit at det er mange posisjoner som i dag er forbeholdt avdankede politikere (statsforvaltere og andre innen offentlig forvaltning), men trenger man å gjøre en av de stillingene som til nå ikke har vært en slik typisk retrettposisjon til å nå bli dette?

Det virker som om noen mener at Norge ikke har råd til å ikke utnytte Stoltenbergs kapasitet nå når de har muligheten til dette. Dette er definitivt feil. Jeg er sikker på at Norge klarer seg bra uten ham i denne stillingen, og det gjør også Stoltenberg om han ikke får jobben. Å ikke få alt man ønsker er forsåvidt bare den samme hverdagen alle må gå gjennom, så hva er problemet med at han denne gangen evt. ikke får det som han ønsker?
Som jeg har skrevet før, jeg er ikke noen talsmann for at Stoltenberg skal få stillingen. I tillegg til dine ankepunkter vil jeg legge disse:

4) Stoltenberg har ikke doktorgrad og hans økonomikunnskaper er i beste fall litt rustne. Vi må anta at han faktisk er faglig svak. På den annen side har har verdifull erfaring fra Finansdepartementet. Å vurdere hans kompetanse er krevende, trolig må han intervjues inngående om pengepolitikk.

5) En utnevnelse av Stoltenberg kan fort bli betraktet som politisk i utlandet, som vil følge sentralbanken med argusøyne. Ved minste feilskjær kan risikopremien på kroner øke, noe vi alle vil betale for.

Det er denne debatten som er viktig, ikke tulledebatten om hva Tangen sa og Støre ikke sa. Men det må være helt i orden å mene at Stoltenmberg er en fantastisk kandidat, uten at man skal få et stempel av den grunn (og vice versa).

CliffC

Legg inn av CliffC »

Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 1:00 pm Det er denne debatten som er viktig, ikke tulledebatten om hva Tangen sa og Støre ikke sa. Men det må være helt i orden å mene at Stoltenmberg er en fantastisk kandidat, uten at man skal få et stempel av den grunn (og vice versa).
Jeg er enig i dette. Jeg synes det blir mye fokus på at noen har vært i middagselskap, og snakket sammen, og dette er i seg selv ikke noe problem. Det som evt. er et problem er om eksempelvis Knut Brundtland eller Nikolai Tangen faktisk har innflytelse når det gjelder å bekle slike stillinger. Dette er ikke usannsynlig at de har, all den tid det er et stort fokus på akkurat dette, men da burde man rettet oppmerksomheten mer mot et slik nettverk, og ikke gjøre det til at det var feil å være i et middagsselskap eller å ha snakket om en stilling og en persons kandidatur, som altså i seg selv er en ikke-sak.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 12:24 pm
Solvgutt1 skrev: lør jan 15, 2022 12:22 pm

Støre og Stoltenberg er imidlertid nære personlige venner, i tillegg til at de har vært nære politiske allierte. Det er grunnen til at mange er skeptisk til Stoltenberg som sentralbanksjef. De frykter at det vil bli en for tett relasjon mellom statsministeren og sentralbanksjefen. En mistanke som ikke akkurat svekkes når de snakker om jobben på private turer rundt Sognsvann.

I stedet for denne konspiratoriske Gutteklubbe Grei tematikken burde vi diskutert om sentralbanksjefen trenger doktorgrad, hvordan hans politiske bindinger vil oppfattes i utlandet og i hvilken grad det er greit å ansette en sentralbanksjef uten politisk konsensus.

Tulledebatten er i veien for den viktige debatten
Det du kaller "konspiskrull" er noe som har helt reelle innvirkninger på den virkelige verden, f.eks. ser vi i USA at betydelig mer skrullete konspi holder på å rive samfunnet i filler. Det vil være naivt å tro at beslutninger kan tas helt uten hensyn til hvordan de også oppfattes, noe du synes å ha forståelse for når du skriver at vi bl.a. bør diskutere hvordan hans politiske bindinger vil oppfattes i utlandet. Selv habilitetsreglene forutsetter at man ikke bare skal være reelt habil, man skal også oppfattes slik av omverden.

Dernest er det ikke noe konspiratorisk i å hevde at det finnes uformelle maktstrukturer her i landet. Den tiden er over da "noen av oss har snakket sammen" holdt som offisielt beslutningsgrunnlag, men det er ikke bare fordi vi har så få dyktige folk i dette landet at innflytelsesrike stillinger til stadighet fordeles på de samme få hendene. Folk kjenner hverandre, man gjør hverandre mer eller mindre uttalte tjenester og gjentjenester.

Du var inne på hvordan dette oppfattes i utlandet. Selv om vi forutsetter at disse middagene og samtalene foregikk akkurat slik som de involverte forklarer - altså lite problematiske - så bidrar det at de i det hele fant sted til med å gi inntrykk av at den påtroppende sentralbanksjefen, om det blir ham, er del av slike strukturer. Dette kommer da selvsagt på toppen av hans velkjente livslange politiske virke, det vil se rart ut rundt også rundt om kring i verden, det vil kunne medføre at norsk økonomi utsettes for en helt unødvendig risikopremie. Konspiskrull eller ei.

Den helt unødvendige risikoen skal ikke Norges Bank, og derigjennom Norges innbyggere, utsettes for.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Brezjnev skrev: lør jan 15, 2022 1:20 pm
Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 12:24 pm
Solvgutt1 skrev: lør jan 15, 2022 12:22 pm

Støre og Stoltenberg er imidlertid nære personlige venner, i tillegg til at de har vært nære politiske allierte. Det er grunnen til at mange er skeptisk til Stoltenberg som sentralbanksjef. De frykter at det vil bli en for tett relasjon mellom statsministeren og sentralbanksjefen. En mistanke som ikke akkurat svekkes når de snakker om jobben på private turer rundt Sognsvann.

I stedet for denne konspiratoriske Gutteklubbe Grei tematikken burde vi diskutert om sentralbanksjefen trenger doktorgrad, hvordan hans politiske bindinger vil oppfattes i utlandet og i hvilken grad det er greit å ansette en sentralbanksjef uten politisk konsensus.

Tulledebatten er i veien for den viktige debatten
Det du kaller "konspiskrull" er noe som har helt reelle innvirkninger på den virkelige verden, f.eks. ser vi i USA at betydelig mer skrullete konspi holder på å rive samfunnet i filler. Det vil være naivt å tro at beslutninger kan tas helt uten hensyn til hvordan de også oppfattes, noe du synes å ha forståelse for når du skriver at vi bl.a. bør diskutere hvordan hans politiske bindinger vil oppfattes i utlandet. Selv habilitetsreglene forutsetter at man ikke bare skal være reelt habil, man skal også oppfattes slik av omverden.

Dernest er det ikke noe konspiratorisk i å hevde at det finnes uformelle maktstrukturer her i landet. Den tiden er over da "noen av oss har snakket sammen" holdt som offisielt beslutningsgrunnlag, men det er ikke bare fordi vi har så få dyktige folk i dette landet at innflytelsesrike stillinger til stadighet fordeles på de samme få hendene. Folk kjenner hverandre, man gjør hverandre mer eller mindre uttalte tjenester og gjentjenester.

Du var inne på hvordan dette oppfattes i utlandet. Selv om vi forutsetter at disse middagene og samtalene foregikk akkurat slik som de involverte forklarer - altså lite problematiske - så bidrar det at de i det hele fant sted til med å gi inntrykk av at den påtroppende sentralbanksjefen, om det blir ham, er del av slike strukturer. Dette kommer da selvsagt på toppen av hans velkjente livslange politiske virke, det vil se rart ut rundt også rundt om kring i verden, det vil kunne medføre at norsk økonomi utsettes for en helt unødvendig risikopremie. Konspiskrull eller ei.

Den helt unødvendige risikoen skal ikke Norges Bank, og derigjennom Norges innbyggere, utsettes for.
Ja, jeg kaller det konspiskrull når man kaster frem grunnløse antydninger om at noe er galt, når det er helt normale ting som har skjedd. Det er uproblematisk at Tangen oppfordrer Stoltenberg til å søke. Stoltenberg har unik kompetanse og vil være en unik kandidat, blant andre kandidater. "Alle" ønsker seg Stoltenberg i søkerbunken. Eneste jeg kan se var feil i den samtalen, var at Tangen avslørte at Øystein Olsen ville gå noen måneder før åremålets slutt, men det må Tangen ta smellen for. Når mediene hauser dette opp, så nører de opp om noe som på meg ser ut som konpiskrull. Dette er så uproblematisk at de impliserte partene var helt åpne om det.

Det betyr ikke at jeg mener at det ikke eksisterer nettverk. Men jeg mener at mediene har et ansvar for at det skal være hold når de kommer med slike anklager (eller antydninger, anklagene utformes av leserne), Det samme gjelder samtalen med sin nære venn Støre. Det er det mest naturlige spørsmålet i verden, "hva er planene fremover?". Dette problematiseres fordi Støre ikke umiddelbart fortalte alle og enhver om sine private samtaler. Igjen, dette er bare luft.

Når mediene trigger i gang en debatt basert på noe som jeg fra første stund har kalt en spikersuppe, da tar det fokus bort fra den viktige debatten. Det skaper politikerforakt, og politiske motstandere utnytter situasjonen til egen fordel, ikke nødvendigvis fordi de er imot Stoltenberg, men fordi de ønsker å klistre merkelappen korrupsjon til AP. Alt dette skjer fordi noen redaksjoner velger å skrive ikke-nyheter til folket.

Slik jeg ser det har det ikke skjedd noe galt i utvelgelsesprosessen. Stillingsannonseringen var åpen, søkelisten også, i den grad det er juridisk mulig. Nå vil et rekrutteringsselskap screene søkerne før et ansettelsesutvalg kommer med sin anbefaling. Den prosessen er knapt i gang.

Det som faktisk er trist er at mediene trolig har ødelagt Stoltenbergs kandidatur. Han kunne ha vært den perfekte kandidaten, som enkelte synes å mene. Da er det medienes sensasjonsjag som fratok oss den beste kandidaten. Jeg anser at de som mener dette har all mulig rett til å føle seg snytt.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 1:57 pm
Brezjnev skrev: lør jan 15, 2022 1:20 pm
Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 12:24 pm


I stedet for denne konspiratoriske Gutteklubbe Grei tematikken burde vi diskutert om sentralbanksjefen trenger doktorgrad, hvordan hans politiske bindinger vil oppfattes i utlandet og i hvilken grad det er greit å ansette en sentralbanksjef uten politisk konsensus.

Tulledebatten er i veien for den viktige debatten
Det du kaller "konspiskrull" er noe som har helt reelle innvirkninger på den virkelige verden, f.eks. ser vi i USA at betydelig mer skrullete konspi holder på å rive samfunnet i filler. Det vil være naivt å tro at beslutninger kan tas helt uten hensyn til hvordan de også oppfattes, noe du synes å ha forståelse for når du skriver at vi bl.a. bør diskutere hvordan hans politiske bindinger vil oppfattes i utlandet. Selv habilitetsreglene forutsetter at man ikke bare skal være reelt habil, man skal også oppfattes slik av omverden.

Dernest er det ikke noe konspiratorisk i å hevde at det finnes uformelle maktstrukturer her i landet. Den tiden er over da "noen av oss har snakket sammen" holdt som offisielt beslutningsgrunnlag, men det er ikke bare fordi vi har så få dyktige folk i dette landet at innflytelsesrike stillinger til stadighet fordeles på de samme få hendene. Folk kjenner hverandre, man gjør hverandre mer eller mindre uttalte tjenester og gjentjenester.

Du var inne på hvordan dette oppfattes i utlandet. Selv om vi forutsetter at disse middagene og samtalene foregikk akkurat slik som de involverte forklarer - altså lite problematiske - så bidrar det at de i det hele fant sted til med å gi inntrykk av at den påtroppende sentralbanksjefen, om det blir ham, er del av slike strukturer. Dette kommer da selvsagt på toppen av hans velkjente livslange politiske virke, det vil se rart ut rundt også rundt om kring i verden, det vil kunne medføre at norsk økonomi utsettes for en helt unødvendig risikopremie. Konspiskrull eller ei.

Den helt unødvendige risikoen skal ikke Norges Bank, og derigjennom Norges innbyggere, utsettes for.
Ja, jeg kaller det konspiskrull når man kaster frem grunnløse antydninger om at noe er galt, når det er helt normale ting som har skjedd. Det er uproblematisk at Tangen oppfordrer Stoltenberg til å søke. Stoltenberg har unik kompetanse og vil være en unik kandidat, blant andre kandidater. "Alle" ønsker seg Stoltenberg i søkerbunken. Eneste jeg kan se var feil i den samtalen, var at Tangen avslørte at Øystein Olsen ville gå noen måneder før åremålets slutt, men det må Tangen ta smellen for. Når mediene hauser dette opp, så nører de opp om noe som på meg ser ut som konpiskrull. Dette er så uproblematisk at de impliserte partene var helt åpne om det.

Det betyr ikke at jeg mener at det ikke eksisterer nettverk. Men jeg mener at mediene har et ansvar for at det skal være hold når de kommer med slike anklager (eller antydninger, anklagene utformes av leserne), Det samme gjelder samtalen med sin nære venn Støre. Det er det mest naturlige spørsmålet i verden, "hva er planene fremover?". Dette problematiseres fordi Støre ikke umiddelbart fortalte alle og enhver om sine private samtaler. Igjen, dette er bare luft.

Når mediene trigger i gang en debatt basert på noe som jeg fra første stund har kalt en spikersuppe, da tar det fokus bort fra den viktige debatten. Det skaper politikerforakt, og politiske motstandere utnytter situasjonen til egen fordel, ikke nødvendigvis fordi de er imot Stoltenberg, men fordi de ønsker å klistre merkelappen korrupsjon til AP. Alt dette skjer fordi noen redaksjoner velger å skrive ikke-nyheter til folket.

Slik jeg ser det har det ikke skjedd noe galt i utvelgelsesprosessen. Stillingsannonseringen var åpen, søkelisten også, i den grad det er juridisk mulig. Nå vil et rekrutteringsselskap screene søkerne før et ansettelsesutvalg kommer med sin anbefaling. Den prosessen er knapt i gang.

Det som faktisk er trist er at mediene trolig har ødelagt Stoltenbergs kandidatur. Han kunne ha vært den perfekte kandidaten, som enkelte synes å mene. Da er det medienes sensasjonsjag som fratok oss den beste kandidaten. Jeg anser at de som mener dette har all mulig rett til å føle seg snytt.
Synes det er høyst merkverdig at Tangen lufter Stoltenberg som ny sjef. Betyr det at han ikke ønsker Wolden Bache?
Her beveger han seg på kanten av det som er akseptabelt.
Alle skjønner nok at Stoltenberg dessverre får denne jobben. Har vanskelig for å se at NB trenger ham og synes det er håpløst at han fortrenger en like god kvinnelig kandidat.
Hvorfor er denne jobben så viktig for han tro.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Downlight skrev: lør jan 15, 2022 2:07 pm
Synes det er høyst merkverdig at Tangen lufter Stoltenberg som ny sjef. Betyr det at han ikke ønsker Wolden Bache?
Her beveger han seg på kanten av det som er akseptabelt.
Det er legitimt å mene. Jeg mener at det er i hans arbeidsgivers interesse å få Stoltenberg med i søkerbunken. Stoltenberg er en unik søker. Normalt sett vil en arbeidsgiver oppmuntre ansatte til å få kvalifiserte søkere til å søke på ledige stillinger.

Men uansett er dette noe Tangen får svare for, ikke Stoltenberg. Det burde ikke påvirke hans kandidatur.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Downlight skrev: lør jan 15, 2022 2:07 pm Synes det er høyst merkverdig at Tangen lufter Stoltenberg som ny sjef. Betyr det at han ikke ønsker Wolden Bache?
Her beveger han seg på kanten av det som er akseptabelt.
Alle skjønner nok at Stoltenberg dessverre får denne jobben. Har vanskelig for å se at NB trenger ham og synes det er håpløst at han fortrenger en like god kvinnelig kandidat.
Hvorfor er denne jobben så viktig for han tro.
Det er egentlig et godt ledelseprinsipp at ingen skal få velge sin sjef. Ingen tvil om at Tangen forsøker å påvirke den prosessen.

Det er vel neppe fordi han anser Stoltenberg som den beste til å holde seg selv i ørene...

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hvis Akershus AP bruker kjøttvekta og stopper oppløsningen av Viken, kan jo SP svare med å stoppe ansettelsen av Jens ;-)

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 1:57 pm
Brezjnev skrev: lør jan 15, 2022 1:20 pm
Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 12:24 pm


I stedet for denne konspiratoriske Gutteklubbe Grei tematikken burde vi diskutert om sentralbanksjefen trenger doktorgrad, hvordan hans politiske bindinger vil oppfattes i utlandet og i hvilken grad det er greit å ansette en sentralbanksjef uten politisk konsensus.

Tulledebatten er i veien for den viktige debatten
Det du kaller "konspiskrull" er noe som har helt reelle innvirkninger på den virkelige verden, f.eks. ser vi i USA at betydelig mer skrullete konspi holder på å rive samfunnet i filler. Det vil være naivt å tro at beslutninger kan tas helt uten hensyn til hvordan de også oppfattes, noe du synes å ha forståelse for når du skriver at vi bl.a. bør diskutere hvordan hans politiske bindinger vil oppfattes i utlandet. Selv habilitetsreglene forutsetter at man ikke bare skal være reelt habil, man skal også oppfattes slik av omverden.

Dernest er det ikke noe konspiratorisk i å hevde at det finnes uformelle maktstrukturer her i landet. Den tiden er over da "noen av oss har snakket sammen" holdt som offisielt beslutningsgrunnlag, men det er ikke bare fordi vi har så få dyktige folk i dette landet at innflytelsesrike stillinger til stadighet fordeles på de samme få hendene. Folk kjenner hverandre, man gjør hverandre mer eller mindre uttalte tjenester og gjentjenester.

Du var inne på hvordan dette oppfattes i utlandet. Selv om vi forutsetter at disse middagene og samtalene foregikk akkurat slik som de involverte forklarer - altså lite problematiske - så bidrar det at de i det hele fant sted til med å gi inntrykk av at den påtroppende sentralbanksjefen, om det blir ham, er del av slike strukturer. Dette kommer da selvsagt på toppen av hans velkjente livslange politiske virke, det vil se rart ut rundt også rundt om kring i verden, det vil kunne medføre at norsk økonomi utsettes for en helt unødvendig risikopremie. Konspiskrull eller ei.

Den helt unødvendige risikoen skal ikke Norges Bank, og derigjennom Norges innbyggere, utsettes for.
Ja, jeg kaller det konspiskrull når man kaster frem grunnløse antydninger om at noe er galt, når det er helt normale ting som har skjedd. Det er uproblematisk at Tangen oppfordrer Stoltenberg til å søke. Stoltenberg har unik kompetanse og vil være en unik kandidat, blant andre kandidater. "Alle" ønsker seg Stoltenberg i søkerbunken. Eneste jeg kan se var feil i den samtalen, var at Tangen avslørte at Øystein Olsen ville gå noen måneder før åremålets slutt, men det må Tangen ta smellen for. Når mediene hauser dette opp, så nører de opp om noe som på meg ser ut som konpiskrull. Dette er så uproblematisk at de impliserte partene var helt åpne om det.

Det betyr ikke at jeg mener at det ikke eksisterer nettverk. Men jeg mener at mediene har et ansvar for at det skal være hold når de kommer med slike anklager (eller antydninger, anklagene utformes av leserne), Det samme gjelder samtalen med sin nære venn Støre. Det er det mest naturlige spørsmålet i verden, "hva er planene fremover?". Dette problematiseres fordi Støre ikke umiddelbart fortalte alle og enhver om sine private samtaler. Igjen, dette er bare luft.

Når mediene trigger i gang en debatt basert på noe som jeg fra første stund har kalt en spikersuppe, da tar det fokus bort fra den viktige debatten. Det skaper politikerforakt, og politiske motstandere utnytter situasjonen til egen fordel, ikke nødvendigvis fordi de er imot Stoltenberg, men fordi de ønsker å klistre merkelappen korrupsjon til AP. Alt dette skjer fordi noen redaksjoner velger å skrive ikke-nyheter til folket.

Slik jeg ser det har det ikke skjedd noe galt i utvelgelsesprosessen. Stillingsannonseringen var åpen, søkelisten også, i den grad det er juridisk mulig. Nå vil et rekrutteringsselskap screene søkerne før et ansettelsesutvalg kommer med sin anbefaling. Den prosessen er knapt i gang.

Det som faktisk er trist er at mediene trolig har ødelagt Stoltenbergs kandidatur. Han kunne ha vært den perfekte kandidaten, som enkelte synes å mene. Da er det medienes sensasjonsjag som fratok oss den beste kandidaten. Jeg anser at de som mener dette har all mulig rett til å føle seg snytt.
Debatten er ikke tull, og den er ikke tryllet frem av verken medier eller opposisjon. Tvert imot er den en god illustrasjon på hvordan situasjonen vil kunne bli seende ut sett fra utlandet om Stoltenberg får jobben. For ingrediensene til det du kaller spikersuppe finnes, både spiker, vann, kokekar og brennbart materiale finnes i rikt monn, i form av Stoltenbergs bakgrunn og nettverk. At Stoltenberg og dette nettverket ikke evner å håndtere dette skikkelig er bare fyrstikken som tenner på det hele.

For det er dårlig håndtering av Stoltenberg å i det hele tatt nevne ordet "sentralbanksjef" i samtaler med Støre, hans gode venn som antakeligvis vil være regjeringssjef når stillingen skal besettes. Det er dårlig håndtering av Støre å først si at han ikke har snakket med Stoltenberg om stillingen før han senere må innrømme at det utsagnet nok ikke var helt sant. Det er dårlig håndtering av Brundtland å samle disse menneskene til middag som gir grunnlag for spekulasjoner, og Nicolai Tangens håndtering med både å diskutere stillingen med Stoltenberg og så spille ham inn som et godt navn i samtale med Støre er helt hårreisende dårlig håndtering av det brennbare materialet. Når han forsvarer den manglende åpenheten om samtalene med at dette ikke var i offisiell regi er det nesten så ørene ramler av; det er ikke offisielle protokollførte møter det er spesielt viktig å ha åpenhet rundt.

Dette dreier seg ikke om hvorvidt prosessen foregår formelt korrekt, det er faktisk komplett irrelevant hvorvidt det formelle er på plass. Det handler om at det finnes koblinger som i utgangspunktet er mildt sagt problematiske, og som de involverte beviser at de ikke klarer å håndtere skikkelig.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Debatten er ikke tull, og den er ikke tryllet frem av verken medier eller opposisjon. Tvert imot er den en god illustrasjon på hvordan situasjonen vil kunne bli seende ut sett fra utlandet om Stoltenberg får jobben.
---------------------------------------------------------------------------------------
Debatten er OK, det skulle bare mangle at det er debatt. Alle i dette landet har faktisk ytringsfrihet.
Jeg savner linker til debatten i utlandet, da.
Er det i det hele tatt noen debatt i utlandet rundt hvem som skal bli banksjef i Verdens Navle.....Norge?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

fargeblind skrev: lør jan 15, 2022 5:42 pm Debatten er ikke tull, og den er ikke tryllet frem av verken medier eller opposisjon. Tvert imot er den en god illustrasjon på hvordan situasjonen vil kunne bli seende ut sett fra utlandet om Stoltenberg får jobben.
---------------------------------------------------------------------------------------
Debatten er OK, det skulle bare mangle at det er debatt. Alle i dette landet har faktisk ytringsfrihet.
Jeg savner linker til debatten i utlandet, da.
Er det i det hele tatt noen debatt i utlandet rundt hvem som skal bli banksjef i Verdens Navle.....Norge?
Det er nok ikke noen veldig inngående debatt i utlandet om hvem som skal bli sentralbanksjef i Norge, men de kommer helt sikkert til å registrere hvem som overtar når den tiden kommer. Jens Stoltenberg, former NATO gen.sec., long time prime minister of Norway for the labour party has been appointed head of the Norwegian central bank. The appointment was made by the government lead by his close friend the current prime minister, also Labour. The appointment was preceded by some controversy, when it became known that the two had discussed the appointment earlier.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

GoingKronos skrev: lør jan 15, 2022 9:56 am
Gårdsdattra skrev: lør jan 15, 2022 12:42 am
Det er ikke Støre som skal avgjøre hvem som skal bli sjef for Norges Bank, det er det Vedum som skal. Støre har erklært seg inhabil.
Det er i praksis umulig siden det vil påvirke regjeringen og Støre sin stilling i lang tid fremover, en regjering som har fått en grusom start og mislykkes i håndtering av de to store spørsmålene som velgerne er opptatt av gjør neppe lurt å gå mot folket og stortingsflertallet i dette spørsmålet. Og siden de har minst en annen kvalifisert kandidat, som i tillegg er kvinne, er det jo egentlig en lett avgjørelse. Men klart det vil bli en nedtur for gutteklubben grei, og som trodde at Ap gikk til valg på at det var vanlige statsministere sin tur.


Stortinget har ingenting med ansettelsen å gjøre, og det har heller ikke folk flest. Det er embetsverket i finansdepartementet som vurderer søknadene og gir sin innstilling, så er det Vedum i kraft av å være finansminister som godkjenner avgjørelsen, som endelig blir avgjort i statsråd, der Støre ikke vil være til stede.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

CliffC skrev: lør jan 15, 2022 12:48 pm Første gangen jeg registrerte at JS ble lansert som kandidat til denne jobben var da Skartveit skrev en kommentar hvor hun sterkt talte for at dette var en god løsning, og dette var lenge før stillingen ble utlyst og hovedpersonen selv hadde uttalt at han var kandidat. Spørsmålet er hvorfor hun her i det hele tatt skrev denne artikkelen hvor hun tok for seg hans fortreffelighet for stillingen? Det må jo ha vært en pågående prosess hvor "noen" jobbet for hans kandidatur.

Hun lanserte Stolteberg faktisk allerede i september, mens SV fortsatt var med i diskusjonene om ny regjeringsplattform:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/rE ... er-vi-jens

Det er tydelig at noen "ikke har snakket sammen". Hvor tidlig visste egentlig Skartveit, Brundtland, Tangen og Støre at Stoltenberg ville bli ny sentralbanksjef? Her ser vi en plan som iverksettes straks valget er over så planen var klar. Noen har spist middag i forkant...

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

CliffC skrev: lør jan 15, 2022 12:48 pm
Det er uansett følgende forhold som bør vurderes her:

1) Hans habilitet i forhold til partitilhørighet: At han selv og andre mener at dette går greit er i og for seg kurant nok, men problemet er at mange stiller spørsmål om dette. Dette er i seg selv grunn til å ikke ansette ham i denne stillingen.

3) Hvorfor er det uansett slik at gamle politikere skal sikres slike attraktive retrettstillinger pga nettverk og gamle meritter, når det er andre og sannsynligvis bedre motkandidater? Det er greit at det er mange posisjoner som i dag er forbeholdt avdankede politikere (statsforvaltere og andre innen offentlig forvaltning), men trenger man å gjøre en av de stillingene som til nå ikke har vært en slik typisk retrettposisjon til å nå bli dette?
Jeg vil ikke si partitilhørigheten er et problem, uansett parti vil hans vurderinger stilles opp mot hans politiske syn.

Punkt 3 er for meg det som trumfer alt. Det er mer enn nok retrettstillinger for avdankede politikere. Hvis de i tillegg skal bruke Norges Bank til det, vil alle offentlige stillinger være tilgjengelig for politikere, og til slutt sitter man med bare politikere på toppen i det offentlige.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

HNilsen skrev: lør jan 15, 2022 11:14 am
Gårdsdattra skrev: lør jan 15, 2022 12:37 am
HNilsen skrev: tor jan 13, 2022 2:28 pm

Har du sjekket hvilket innlegg jeg svarte på?

Ellers er det jo merkverdig at ingen har reagert på at partiet Høyre utnevnte tre ministere til toppstillinger i offentlig sektor da de satt i regjering. Hvis man var så bekymret for "tette bindinger" - merkelig at ingen reagerte med harmdirrende og moralsk indignasjon på det. Mon tro hvorfor?

Dette handler om AP, og det blir noe annet.
Nei, det blir ikke noe annet. Reaksjonen må stå i forhold til slik vi reagerer når situasjonen er tilsvarende for andre partier. Hvorfor skal vi reagere sterkere og mer følelsesladd når det gjelder Arbeiderpartiet?


Reaksjonene handler ikke om annet enn hat mot AP. Når opposisjonen begynner med å ikke bare antyde, men beskylde statsministeren for løgn når han referer fra en skogstur og fra private middager, så har det gått for langt.
Jeg husker at denbforrige regjeringen ikke ville ha åpenhet om postlister og annet.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Gårdsdattra skrev: søn jan 16, 2022 12:22 am Reaksjonene handler ikke om annet enn hat mot AP. Når opposisjonen begynner med å ikke bare antyde, men beskylde statsministeren for løgn når han referer fra en skogstur og fra private middager, så har det gått for langt.
Jeg husker at denbforrige regjeringen ikke ville ha åpenhet om postlister og annet.

For en "tåkefyrste" er det kanskje et skarpt skille mellom "en samtale", "en middag" og "en tur". For vanlig folk er det ikke det og et forsøk på å forklare forskjellen på "en samtale" og "en tur hvor vi pratet" vil ende opp med at vanlig folk tenker: "Støre, ny lyver du og det er helt åpenbart for alle".

Personlig har jeg mer sans for klar tale enn tåkespråk. I klar tale er Støre en løgner som attpåtil er elendig på bortforklaringer.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Orakelet skrev: søn jan 16, 2022 12:33 am
Gårdsdattra skrev: søn jan 16, 2022 12:22 am Reaksjonene handler ikke om annet enn hat mot AP. Når opposisjonen begynner med å ikke bare antyde, men beskylde statsministeren for løgn når han referer fra en skogstur og fra private middager, så har det gått for langt.
Jeg husker at denbforrige regjeringen ikke ville ha åpenhet om postlister og annet.

For en "tåkefyrste" er det kanskje et skarpt skille mellom "en samtale", "en middag" og "en tur". For vanlig folk er det ikke det og et forsøk på å forklare forskjellen på "en samtale" og "en tur hvor vi pratet" vil ende opp med at vanlig folk tenker: "Støre, ny lyver du og det er helt åpenbart for alle".

Personlig har jeg mer sans for klar tale enn tåkespråk. I klar tale er Støre en løgner som attpåtil er elendig på bortforklaringer.



Jeg aner ikke hva det er du tror du hører, men det er tydeligvis ikke det samme som vi som kun hører det som blir sagt. Du hører noe annet. Jeg vet ikke hva.

CliffC

Legg inn av CliffC »

Registrerer ellers at noen sammenligner det at forrige regjering utnevnte tre statsforvaltere fra Høyre, og mener at de som reagerer på prosessen med Stoltenbergs kandidatur også burde reagert på dette, og noen att på til mener at dette kan begrunnes i "hat" mot AP.

For det første er det slik at man har full rett til å reagere på en sak, uten at man trenger å reagere på en annen. Man har full rett både til å bry seg mer om en sak kontra en annen, og også vurdere disse ulikt på saklig eller subjektivt grunnlag. For det andre er det en vesentlig forskjell på sakene, da statsforvalterposisjoner vanligvis bekles av gamle politikere, og slik har det vært lenge. Det er statsforvaltere fra veldig mange partier rundt omkring, ikke bare Høyre. i Norges Bank derimot har det derimot ikke vært praksis for å utnevne politikere i toppstillingen, og dette vil noen altså endre på nå i og med at de åpenbart jobber for en kandidat som er politisk merket for livet. At andre mener at dette er uheldig får man akseptere i et demokrati, tro det eller ei.

Men det er jo umulig å argumentere saklig for noe som helst i dette landet lenger, uten at noen skal trekke inn at kritikken skyldes hat mot stakkars AP. Det er vel bare et tidspørsmål før innvendinger mot Stoltenbergs kandidatur stemples som hatefulle ytringer, selv om den uttrykkes aldri så saklig og begrunnet.

CliffC

Legg inn av CliffC »

ehall skrev: lør jan 15, 2022 11:48 pm Jeg vil ikke si partitilhørigheten er et problem, uansett parti vil hans vurderinger stilles opp mot hans politiske syn.
Nå er vel det "geniale" med nåværende og tidligere sentralbanksjefer at de ikke har vært aktive politikere (meg bekjent, korriger gjerne om det er feil), og følgelig ikke "har" noe offentlig politisk syn.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

CliffC skrev: søn jan 16, 2022 1:14 am
ehall skrev: lør jan 15, 2022 11:48 pm Jeg vil ikke si partitilhørigheten er et problem, uansett parti vil hans vurderinger stilles opp mot hans politiske syn.
Nå er vel det "geniale" med nåværende og tidligere sentralbanksjefer at de ikke har vært aktive politikere (meg bekjent, korriger gjerne om det er feil), og følgelig ikke "har" noe offentlig politisk syn.
Jeg var nok litt uklar. Det jeg mente var at om det er en tidligere politiker, Stoltenberg fra AP eller for den saks skyld Siv Jensen fra FrP, skulle bli sentralbanksjef ville de politiske meningene til disse bli brukt mot dem. Altså kun tidligere politikere.

Og det påståtte hatet mot AP surrer kun i hodet på endel på venstresiden. Den finnes ikke i den virkelige verden, jeg har i alle fall ikke sett noe til den.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Brezjnev skrev: lør jan 15, 2022 3:26 pm
Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 1:57 pm
Brezjnev skrev: lør jan 15, 2022 1:20 pm

Det du kaller "konspiskrull" er noe som har helt reelle innvirkninger på den virkelige verden, f.eks. ser vi i USA at betydelig mer skrullete konspi holder på å rive samfunnet i filler. Det vil være naivt å tro at beslutninger kan tas helt uten hensyn til hvordan de også oppfattes, noe du synes å ha forståelse for når du skriver at vi bl.a. bør diskutere hvordan hans politiske bindinger vil oppfattes i utlandet. Selv habilitetsreglene forutsetter at man ikke bare skal være reelt habil, man skal også oppfattes slik av omverden.

Dernest er det ikke noe konspiratorisk i å hevde at det finnes uformelle maktstrukturer her i landet. Den tiden er over da "noen av oss har snakket sammen" holdt som offisielt beslutningsgrunnlag, men det er ikke bare fordi vi har så få dyktige folk i dette landet at innflytelsesrike stillinger til stadighet fordeles på de samme få hendene. Folk kjenner hverandre, man gjør hverandre mer eller mindre uttalte tjenester og gjentjenester.

Du var inne på hvordan dette oppfattes i utlandet. Selv om vi forutsetter at disse middagene og samtalene foregikk akkurat slik som de involverte forklarer - altså lite problematiske - så bidrar det at de i det hele fant sted til med å gi inntrykk av at den påtroppende sentralbanksjefen, om det blir ham, er del av slike strukturer. Dette kommer da selvsagt på toppen av hans velkjente livslange politiske virke, det vil se rart ut rundt også rundt om kring i verden, det vil kunne medføre at norsk økonomi utsettes for en helt unødvendig risikopremie. Konspiskrull eller ei.

Den helt unødvendige risikoen skal ikke Norges Bank, og derigjennom Norges innbyggere, utsettes for.
Ja, jeg kaller det konspiskrull når man kaster frem grunnløse antydninger om at noe er galt, når det er helt normale ting som har skjedd. Det er uproblematisk at Tangen oppfordrer Stoltenberg til å søke. Stoltenberg har unik kompetanse og vil være en unik kandidat, blant andre kandidater. "Alle" ønsker seg Stoltenberg i søkerbunken. Eneste jeg kan se var feil i den samtalen, var at Tangen avslørte at Øystein Olsen ville gå noen måneder før åremålets slutt, men det må Tangen ta smellen for. Når mediene hauser dette opp, så nører de opp om noe som på meg ser ut som konpiskrull. Dette er så uproblematisk at de impliserte partene var helt åpne om det.

Det betyr ikke at jeg mener at det ikke eksisterer nettverk. Men jeg mener at mediene har et ansvar for at det skal være hold når de kommer med slike anklager (eller antydninger, anklagene utformes av leserne), Det samme gjelder samtalen med sin nære venn Støre. Det er det mest naturlige spørsmålet i verden, "hva er planene fremover?". Dette problematiseres fordi Støre ikke umiddelbart fortalte alle og enhver om sine private samtaler. Igjen, dette er bare luft.

Når mediene trigger i gang en debatt basert på noe som jeg fra første stund har kalt en spikersuppe, da tar det fokus bort fra den viktige debatten. Det skaper politikerforakt, og politiske motstandere utnytter situasjonen til egen fordel, ikke nødvendigvis fordi de er imot Stoltenberg, men fordi de ønsker å klistre merkelappen korrupsjon til AP. Alt dette skjer fordi noen redaksjoner velger å skrive ikke-nyheter til folket.

Slik jeg ser det har det ikke skjedd noe galt i utvelgelsesprosessen. Stillingsannonseringen var åpen, søkelisten også, i den grad det er juridisk mulig. Nå vil et rekrutteringsselskap screene søkerne før et ansettelsesutvalg kommer med sin anbefaling. Den prosessen er knapt i gang.

Det som faktisk er trist er at mediene trolig har ødelagt Stoltenbergs kandidatur. Han kunne ha vært den perfekte kandidaten, som enkelte synes å mene. Da er det medienes sensasjonsjag som fratok oss den beste kandidaten. Jeg anser at de som mener dette har all mulig rett til å føle seg snytt.
Debatten er ikke tull, og den er ikke tryllet frem av verken medier eller opposisjon. Tvert imot er den en god illustrasjon på hvordan situasjonen vil kunne bli seende ut sett fra utlandet om Stoltenberg får jobben. For ingrediensene til det du kaller spikersuppe finnes, både spiker, vann, kokekar og brennbart materiale finnes i rikt monn, i form av Stoltenbergs bakgrunn og nettverk. At Stoltenberg og dette nettverket ikke evner å håndtere dette skikkelig er bare fyrstikken som tenner på det hele.

For det er dårlig håndtering av Stoltenberg å i det hele tatt nevne ordet "sentralbanksjef" i samtaler med Støre, hans gode venn som antakeligvis vil være regjeringssjef når stillingen skal besettes. Det er dårlig håndtering av Støre å først si at han ikke har snakket med Stoltenberg om stillingen før han senere må innrømme at det utsagnet nok ikke var helt sant. Det er dårlig håndtering av Brundtland å samle disse menneskene til middag som gir grunnlag for spekulasjoner, og Nicolai Tangens håndtering med både å diskutere stillingen med Stoltenberg og så spille ham inn som et godt navn i samtale med Støre er helt hårreisende dårlig håndtering av det brennbare materialet. Når han forsvarer den manglende åpenheten om samtalene med at dette ikke var i offisiell regi er det nesten så ørene ramler av; det er ikke offisielle protokollførte møter det er spesielt viktig å ha åpenhet rundt.

Dette dreier seg ikke om hvorvidt prosessen foregår formelt korrekt, det er faktisk komplett irrelevant hvorvidt det formelle er på plass. Det handler om at det finnes koblinger som i utgangspunktet er mildt sagt problematiske, og som de involverte beviser at de ikke klarer å håndtere skikkelig.
Sett fra utlandet er prosessen uinteressant. Det er ikke det finansmarkedene er opptatt av, og tillitten til norske politiske prosesser er skyhøy. Det er dessuten helt normalt at kandidater forsøker å manøvrere, men ansvaret for at prosessen er rettferdig ligger alltid hos den som ansetter.

Faren ligger i at dersom NB opptrer på en avvikende måte eller om kronen av en eller annen grunn settes under press, vil eventuelle feil bli dobbelt straffet dersom markedene bestemmer seg for at Stoltenberg er en politisk aktør. Man vil altså ha en viss frykt for at pengepolitikken settes politisk, og ikke som en uavhengig balansering mellom vekst og inflasjon.

Sannsynligheten for å havne i en slik situasjon er liten, men den avhenger av at Stoltenberg er forhenværende politiker med sterke bindinger til statsministeren og et ledende politisk parti. Jeg mener at dette taler mot Stoltenberg, men kan ikke se hva tulledebatten har med dette å gjøre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»