Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 11:04 am
Uproblematisk. Det er lov markedsføre seg selv.
Ingen som har påstått at det er ulovlig. Men det avslører hvordan uformelle maktstrukturer sørger for "sine". Gutteklubben grei om du vil.

Dette ble så overtydelig i denne saken at det kom en motreaksjon. Det er ikke ofte.

Jeg satser på at Stoltenberg tar hintet og trekker kandidaturet. Det tror jeg nok Støre gjør også...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gårdsdattra skrev: søn jan 16, 2022 11:53 pm Hva er det som skurrer? Stoltenberg sa at han ville søke, og Støre ville ikke snakke om dette, var det da en samtale om tema eller ikke? i mitt hode så ble det ingen samtale fordi Støre sa nei.
Tangen har også uttalt at Støre ikke ville snakke om ansettelsen av JS som ny sentralbanksjef da han brakte det på bane i en privat middag hos Knut Brundtland.
Og hvorfor skulle vi ikke tro på dette? Ingen av de som spiste middager sammen har noe med ansettelsen å gjøre, og kan derfor ikke påvirke den. Det er embetsverket i finansdepartementet som først ba både Ida og Jens om å søke, og som nå er i en prosess der de intervjuer kandidatene og etterhvert utferdiger sin innstilling. Så er det Vedums tur til å godkjenne innstillingen eller ikke, og til slutt er det kongen i statsråd som avgjør. Siden kan kontrollkomiteen i stortinget be om å få se på saken. Ryddigere kan det ikke bli.
For ordens skyld så har Stoltenberg kontaktet lovavdelingen i justisdepartementet for egen habilitetskontroll, som altså er helt ok.
Både Stoltenberg og Støre har vært i gamet lenge. Tror du virkelig Stoltenberg ikke vet at Støre vil være inhabil i behandlingen av denne saken? Hvorfor ta opp dette i første omgang?

Så kan en selvfølgelig diskutere om dette var en samtale eller ikke, det er irrelevant. Støre sa at han hørte om dette for første gang igjennom media. Det er rett og slett feil. Og det svekker troverdigheten ytterlige at han forsvarer det med at han ikke definerer det som en samtale...

Så nei, dette er ingen ryddig håndtering. Hverken fra Støre, Stoltenberg eller Tangen.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: man jan 17, 2022 4:35 pm
Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 11:04 am
Uproblematisk. Det er lov markedsføre seg selv.
Ingen som har påstått at det er ulovlig. Men det avslører hvordan uformelle maktstrukturer sørger for "sine". Gutteklubben grei om du vil.

Dette ble så overtydelig i denne saken at det kom en motreaksjon. Det er ikke ofte.

Jeg satser på at Stoltenberg tar hintet og trekker kandidaturet. Det tror jeg nok Støre gjør også...
Stadig vekk snakk om "maktstrukturer" og gutteklubben Grei her.

Men, det er ingen tvil om at Stoltenberg er godt kvalifisert. Hvorvidt han faglig sett holder mål må avdekkes i intervju, men bortsett fra det har han førsteklasses kvaliteter. Det også lite som tyder på at "maktstrukturene" vil ha han i posten for å utøve politisk makt, institusjonene er som kjent trolig den mest uavhengige i hele statsapparatet. Det kan ikke være slik at man avviser kandidater utelukkende basert i markedsføringen, "maktstrukturer" og gutteklubben Grei , selv om de skulle være den beste kandidaten. Det er ingen tjent med.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 5:22 pm
Stadig vekk snakk om "maktstrukturer" og gutteklubben Grei her.

Men, det er ingen tvil om at Stoltenberg er godt kvalifisert. Hvorvidt han faglig sett holder mål må avdekkes i intervju, men bortsett fra det har han førsteklasses kvaliteter. Det også lite som tyder på at "maktstrukturene" vil ha han i posten for å utøve politisk makt, institusjonene er som kjent trolig den mest uavhengige i hele statsapparatet. Det kan ikke være slik at man avviser kandidater utelukkende basert i markedsføringen, "maktstrukturer" og gutteklubben Grei , selv om de skulle være den beste kandidaten. Det er ingen tjent med.
Det er jo ikke så rart at det er snakk om maktstrukturer og gutteklubben grei når det er dette saken handler om?

Den som først og fremst ønsker denne jobben er nok Stoltenberg selv. Slik saken har utviklet seg tror jeg ikke Støre er like ivrig for å si det forsiktig...

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: man jan 17, 2022 5:41 pm
Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 5:22 pm
Stadig vekk snakk om "maktstrukturer" og gutteklubben Grei her.

Men, det er ingen tvil om at Stoltenberg er godt kvalifisert. Hvorvidt han faglig sett holder mål må avdekkes i intervju, men bortsett fra det har han førsteklasses kvaliteter. Det også lite som tyder på at "maktstrukturene" vil ha han i posten for å utøve politisk makt, institusjonene er som kjent trolig den mest uavhengige i hele statsapparatet. Det kan ikke være slik at man avviser kandidater utelukkende basert i markedsføringen, "maktstrukturer" og gutteklubben Grei , selv om de skulle være den beste kandidaten. Det er ingen tjent med.
Det er jo ikke så rart at det er snakk om maktstrukturer og gutteklubben grei når det er dette saken handler om?

Den som først og fremst ønsker denne jobben er nok Stoltenberg selv. Slik saken har utviklet seg tror jeg ikke Støre er like ivrig for å si det forsiktig...
Det er ikke noe poeng å snakke om maktstrukturer om det ikke har uregelmessigheter i prosessen og den beste kandidaten får jobben. At stoltenberg har venner er ikke i seg selv nok til å skrike ut om maktstrukturer. Han er en meget sterk kandidat, så det blir ikke en politisk plassering. Ap har svært lite å tjene på bånd til sentralbansjefen.

hvorfor skal man snakke om maktstrukturer, om det ikke er maktmisbruk?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 6:10 pm
Det er ikke noe poeng å snakke om maktstrukturer om det ikke har uregelmessigheter i prosessen og den beste kandidaten får jobben. At stoltenberg har venner er ikke i seg selv nok til å skrike ut om maktstrukturer. Han er en meget sterk kandidat, så det blir ikke en politisk plassering. Ap har svært lite å tjene på bånd til sentralbansjefen.

hvorfor skal man snakke om maktstrukturer, om det ikke er maktmisbruk?
Ingen uregelmessigheter i prosessen? Du har ikke fått med deg Tangen som gjentatte ganger lanserer Stoltenberg som sin egen sjef? Støre som rett og slett ikke snakket sant om første gang han hørte om at Stoltenberg var interessert? En samordnet aksjon i en rekke aviser der de skriver om Stoltenbergs fortreffelighet og at han "ikke kom til å takke nei dersom han ble spurt"?

Hver for seg episoder litt på kanten, ser en det samlet så danner det seg definitivt et bilde av skjulte maktstrukturer og gutteklubben grei.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: man jan 17, 2022 6:25 pm

Ingen uregelmessigheter i prosessen?
Riktig. Ingen uregelmessigheter.
Tangen kan si hva han vil, han er ikke en del av prosessen og kan ønske seg Stoltenberg som sjef så mye han vil.
Støre er inhabil.
Stoltenberg har lov til å markedsføre seg.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 6:35 pm Riktig. Ingen uregelmessigheter.
Tangen kan si hva han vil, han er ikke en del av prosessen og kan ønske seg Stoltenberg som sjef så mye han vil.
Støre er inhabil.
Stoltenberg har lov til å markedsføre seg.
Vel, jeg har pekt på det jeg mener samlet sett utgjør uregelmessigheter og sementerer bildet av skjulte maktstrukturer og gutteklubben grei.

Du vet, det som sto i innleget, men du valgte å ikke sitere...

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: man jan 17, 2022 6:41 pm
Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 6:35 pm Riktig. Ingen uregelmessigheter.
Tangen kan si hva han vil, han er ikke en del av prosessen og kan ønske seg Stoltenberg som sjef så mye han vil.
Støre er inhabil.
Stoltenberg har lov til å markedsføre seg.
Vel, jeg har pekt på det jeg mener samlet sett utgjør uregelmessigheter og sementerer bildet av skjulte maktstrukturer og gutteklubben grei.

Du vet, det som sto i innleget, men du valgte å ikke sitere...
null ganger tre er fortsatt null.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 6:48 pm
newsflash skrev: man jan 17, 2022 6:41 pm
Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 6:35 pm Riktig. Ingen uregelmessigheter.
Tangen kan si hva han vil, han er ikke en del av prosessen og kan ønske seg Stoltenberg som sjef så mye han vil.
Støre er inhabil.
Stoltenberg har lov til å markedsføre seg.
Vel, jeg har pekt på det jeg mener samlet sett utgjør uregelmessigheter og sementerer bildet av skjulte maktstrukturer og gutteklubben grei.

Du vet, det som sto i innleget, men du valgte å ikke sitere...
null ganger tre er fortsatt null.
Så er det jo ikke det som er regnestykket heller. Selv om noen av de mest ignorante påstår det.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Stoltenberg bør ikke få den jobben i dag heller.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 11:04 am
newsflash skrev: søn jan 16, 2022 11:29 am
fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:25 am
Det vet ikke jeg. Intet er lekket om det som skjer meg bekjent.
Det ligger an til at èn av to kandidater blir ansatt.
Hva "noen" lekker, kan ikke jeg personlig bry meg om.
Jeg vet ikke engang hvem "noen" er.
Du får bla deg tilbake til de første innleggene i denne tråden. Den ble startet på en tilsynelatende koordinert kampanje der en rekke aviser "plutselig" skrev om hvor bra Stoltenberg passer som sentralbanksjef og at han ikke kom til å takke nei dersom han fikk muligheten.
Uproblematisk. Det er lov markedsføre seg selv.
Slik kan man selvsagt se det, når Stoltenberg bruker sine svært gode kontakter for å oppnå noe han ønsker. Personlig vinning, som det også heter. Man kan imidlertid like gjerne se det som at som et bevis på at han ikke forstår hvor viktig det er at sentralbanksjefen ikke bare er men også fremstår uavhengig, og helst ikke bør være en del av et nettverk hvor man gjør tjenester og formodentlig gjentjenester.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Ansettelsen av ny sentralbanksjef drøyer. Så vidt jeg vet er ingen konkret tidsplan oppgitt, bare at det skjer "snart".

Uansett en interessant artikkel i Dagbladet der de mener støyen rundt Stoltenberg har påvirket ansettelsesprosessen negativt og svekket tilliten til Stoltenberg. Det er det jo vanskelig å være uenig i.

Link

Det som er minst like alvorlig (i hverfall dersom en ser det med AP øyne) er jo at den nøyaktig samme mekanismen gjelder for Jonas G Støre. Han er også medlem av den samme gutteklubben grei og det samme nettverket. Alle vet jo at det er slik, noe annet blir når vi får det eksponert på denne måten.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg leste i avisa nå nettopp at NATO ber Jens om å fortsette som generalsekretær.
Det har han jo allerede sagt nei til, problemet for NATO er kanskje at de sliter med å finne en etterfølger.
Det er vanskelige tider for NATO.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Det er vel ingen som kan bruke NATO til å sette verden i brann så godt som herr Stoltenberg, ikke rart at USA er begeistret for ham.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Fremdeles ingen avgjørelse i denne saken, så det virker jo at debatten rundt Stoltenberg i hvertfall har hatt en viss effekt. Stoltenberg selv er imidlertid upåvirket, han har ikke trukket søknaden.

Link

Downlight

Legg inn av Downlight »

Bra intervju av Tangen av Cathrine Graff i TV2 i dag.
Flott at hun pepret han med kritiske spørsmål om hvorfor han nevnte Stoltenberg som kandidat i middagen hos Brundtland.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Ser ut som utnevnelse av ny sentralbanksjef ikke kommer idag heller.
De venter kanskje til situasjonen i Ukraina har roet seg litt slik at det blir fullt fokus på Stoltenberg som ny sjef.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Downlight skrev: fre jan 28, 2022 7:17 am Ser ut som utnevnelse av ny sentralbanksjef ikke kommer idag heller.
De venter kanskje til situasjonen i Ukraina har roet seg litt slik at det blir fullt fokus på Stoltenberg som ny sjef.
Det kan selvfølgelig være en faktor. Jeg tror det er viktigere at de vet det blir bråk i Stortinget, jfr Solbergs SMS til Vedum:

"«Jeg ble, som parlamentarisk leder i Høyre, ringt opp av finansministeren i desember og orientert om at søkerlisten til stillingen som sentralbanksjef ville bli offentliggjort og at Stoltenberg var søker» bekrefter Solberg i en epost til TV 2.

I dialogen mellom henne og Vedum sier Solberg at det var lite sannsynlig med kontrollsak fra Stortingets side ved en eventuell ansettelse av Stoltenberg.

«Jeg understreket i samtalen at det er regjeringens privilegium å ansette sentralbanksjef, og at jeg derfor ikke anså det som sannsynlig med kontrollsak etter en eventuell utnevnelse av Stoltenberg.» bekrefter Solberg til TV 2.

Men i etterkant av dette kom det flere mediesaker blant annet om middager mellom Stoltenberg, oljefondssjef Nicolai Tangen og Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre.

Solberg skrev at uryddigheten kunne «bety runder i kontrollkomiteen etter en eventuell utnevnelse»."


Link

Ønsker de minst mulig oppstyr så blir dette offentliggjort under OL.

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

Har vært mye støy rundt statsforfaltdfen i Akershus i det siste, tro om det er noen som ønsker å feie plass for en av kandidatene til sentralbankstillingen. Kun høyttenking

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

newsflash skrev: ons jan 26, 2022 5:18 pm Fremdeles ingen avgjørelse i denne saken, så det virker jo at debatten rundt Stoltenberg i hvertfall har hatt en viss effekt. Stoltenberg selv er imidlertid upåvirket, han har ikke trukket søknaden.

Link
Don Jens må ikke få alt han peker på.
Virker som en skikkelig samrøre med gutteklubben grei. Er det Knut Brundland som er edderkoppen? Har Tangen lite lyst på en kvinne som sjef?
Gjennom en link herifra på FD, fant jeg en link på VGd, som kan virke litt vel konspiratorisk, men om kun en brøkdel har noe kjøtt på seg, så er det i beste fall kontroversielt.
https://www.jostemikk.com/den-skjulte-s ... g-ohlin/
En mektig familie uansett, og nettopp Jens og Jonas, omtalte hun som mine gutter. Uansett så har Jens antakeligvis skremt bort tre, fire, fem sterke søkere.
Håper de tar til fornuft og lar være å ansette han, men jeg tror dessverre han får jobben. Ergo frykter jeg enda sterkere tilknytning til EU og mer privatisering av arvesølv og lignende.
Både Jens og Thorvald er Bilderbergere i tillegg. Sammen med Børge Brende m.fler.

PS Om dere orker å komme igjennom alt, les også kommentarene til artikkelen. Spesielt av Julia, som omhandler sønnen Jørgen Brundtland.
Sist redigert av Stjerten den fre jan 28, 2022 1:20 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Stjerten skrev: fre jan 28, 2022 12:52 pm Don Jens må ikke få alt han peker på.
Virker som en skikkelig samrøre med gutteklubben grei. Er det Knut Brundland som er edderkoppen? Har Tangen lite lyst på en kvinne som sjef?
Gjennom en link herifra på FD, fant jeg en link på VGd, som kan virke litt vel konspiratorisk, men om kun en brøkdel har noe kjøtt på seg, så er det i beste fall kontroversielt.
https://www.jostemikk.com/den-skjulte-s ... g-ohlin/
En mektig familie uansett, og nettopp Jens og Jonas, omtalte hun som mine gutter. Uansett så har Jens antakeligvis skremt bort tre, fire, fem sterke søkere.
Håper de tar til fornuft og lar være å ansette han, men jeg tror dessverre han får jobben. Ergo frykter jeg enda sterkere tilknytning til EU og mer privatisering av arvesølv og lignende.
Både Jens og Thorvald er Bilderbergere i tillegg. Sammen med Børge Brende m.fler.
En kjapp titt på wikipedia viser at denne linken er ytterst tvilsom. Finner både navnet på mor, artikkel om Knut Brundtland osv. Skjønner jo at slikt deles på VGD, men vi burde ha en høyere standard på FD.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

newsflash skrev: fre jan 28, 2022 12:58 pm
Stjerten skrev: fre jan 28, 2022 12:52 pm Don Jens må ikke få alt han peker på.
Virker som en skikkelig samrøre med gutteklubben grei. Er det Knut Brundland som er edderkoppen? Har Tangen lite lyst på en kvinne som sjef?
Gjennom en link herifra på FD, fant jeg en link på VGd, som kan virke litt vel konspiratorisk, men om kun en brøkdel har noe kjøtt på seg, så er det i beste fall kontroversielt.
https://www.jostemikk.com/den-skjulte-s ... g-ohlin/
En mektig familie uansett, og nettopp Jens og Jonas, omtalte hun som mine gutter. Uansett så har Jens antakeligvis skremt bort tre, fire, fem sterke søkere.
Håper de tar til fornuft og lar være å ansette han, men jeg tror dessverre han får jobben. Ergo frykter jeg enda sterkere tilknytning til EU og mer privatisering av arvesølv og lignende.
Både Jens og Thorvald er Bilderbergere i tillegg. Sammen med Børge Brende m.fler.
En kjapp titt på wikipedia viser at denne linken er ytterst tvilsom. Finner både navnet på mor, artikkel om Knut Brundtland osv. Skjønner jo at slikt deles på VGD, men vi burde ha en høyere standard på FD.
Joda, ikke uenig i det. Var ikke en artikkel som ga umiddelbar høy tillit. Men muligens kan det ligge noe sannhet i litt av det? Kjenner ikke til nettsiden eller skribenten fra før. Men kan han og kommentarene ha hentet alt ut av ræva?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

newsflash skrev: fre jan 28, 2022 7:30 am
Downlight skrev: fre jan 28, 2022 7:17 am Ser ut som utnevnelse av ny sentralbanksjef ikke kommer idag heller.
De venter kanskje til situasjonen i Ukraina har roet seg litt slik at det blir fullt fokus på Stoltenberg som ny sjef.
Det kan selvfølgelig være en faktor. Jeg tror det er viktigere at de vet det blir bråk i Stortinget, jfr Solbergs SMS til Vedum:

"«Jeg ble, som parlamentarisk leder i Høyre, ringt opp av finansministeren i desember og orientert om at søkerlisten til stillingen som sentralbanksjef ville bli offentliggjort og at Stoltenberg var søker» bekrefter Solberg i en epost til TV 2.

I dialogen mellom henne og Vedum sier Solberg at det var lite sannsynlig med kontrollsak fra Stortingets side ved en eventuell ansettelse av Stoltenberg.

«Jeg understreket i samtalen at det er regjeringens privilegium å ansette sentralbanksjef, og at jeg derfor ikke anså det som sannsynlig med kontrollsak etter en eventuell utnevnelse av Stoltenberg.» bekrefter Solberg til TV 2.

Men i etterkant av dette kom det flere mediesaker blant annet om middager mellom Stoltenberg, oljefondssjef Nicolai Tangen og Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre.

Solberg skrev at uryddigheten kunne «bety runder i kontrollkomiteen etter en eventuell utnevnelse»."


Link

Ønsker de minst mulig oppstyr så blir dette offentliggjort under OL.
Eller så velger de Ida. Blir mindre oppstyr.
Det blir sikkert ubehagelig for gutteklubben internt, når de har lovet Jens jobben om han søkte, men det blir forstått av folket, som vel er det viktigste for en regjering som skal representere oss.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

seriemester2013 skrev: fre jan 28, 2022 1:36 pm Eller så velger de Ida. Blir mindre oppstyr.
Det blir sikkert ubehagelig for gutteklubben internt, når de har lovet Jens jobben om han søkte, men det blir forstått av folket, som vel er det viktigste for en regjering som skal representere oss.
Tja, jeg tipper at dersom det ligger an til at Jens vrakes, så vil han trekke kandidaturet.

Alt ligger jo egentlig til rette for det nå som situasjonen er så spendt i Øst-Europa, og at han av mektige land blir oppfordret til å fortsette som NATO generalsekretær.

Ble derfor overrasket når dagbladet slo opp at han ikke trakk kandidaturet i går. Det tyder på at det fortsatt jobbes for å gi han sentralbanksjefjobben.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

I følge VG kommer utnevnelsen av ny sentralbanksjef på fredag.

Link

Som tatt ut av læreboka for å minimere støy der altså, utnevnelse rett før helgen, og i tillegg samme dag som OL starter...

Noen som fremdeles ikke tror det blir Stoltenberg?

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

newsflash skrev: tir feb 01, 2022 8:41 pm I følge VG kommer utnevnelsen av ny sentralbanksjef på fredag.

Link

Som tatt ut av læreboka for å minimere støy der altså, utnevnelse rett før helgen, og i tillegg samme dag som OL starter...

Noen som fremdeles ikke tror det blir Stoltenberg?
Dette er et spill Jens og gutta greie, behersker til fingerspissene. Han får det nok som han vil, nå også.

Downlight

Legg inn av Downlight »

newsflash skrev: tir feb 01, 2022 8:41 pm I følge VG kommer utnevnelsen av ny sentralbanksjef på fredag.

Link

Som tatt ut av læreboka for å minimere støy der altså, utnevnelse rett før helgen, og i tillegg samme dag som OL starter...

Noen som fremdeles ikke tror det blir Stoltenberg?
At Stoltenberg ikke har trukket seg betyr at han får jobben.
Hadde han skjønte at han ikke fikk jobben hadde han trukket seg for å ikke "tape ansikt".

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Jens Stoltenberg er i Oslo i følge Aftenposten. Og Nato nekter å utlevere hans timeplan for i morgen...

Sikkert bare en tilfeldighet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

newsflash skrev: tir feb 01, 2022 8:41 pm I følge VG kommer utnevnelsen av ny sentralbanksjef på fredag.

Som tatt ut av læreboka for å minimere støy der altså, utnevnelse rett før helgen, og i tillegg samme dag som OL starter...
Super Bowl trikset der altså.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»