Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Legg inn av newsflash »

De siste dagene dukket det "plutselig" opp anonyme kilder som fortalte til media at Jens Stoltenberg ikke kom til å takke nei dersom han ble spurt om å bli sentralbanksjef i Norge.

Nå er det vel neppe tilfeldig når dette dukker opp i hva som bare må karakteriseres som en koordinert mediekampanje. Og Stoltenberg har jo vist seg å være en dyktig politiker. Men bør ikke en sentralbanksjef først og fremst velges ut i fra sin økonomiske kompetanse? Hvilke kvalifikasjoner er det Stoltenberg innehar som gjør han kvalifisert for en slik stilling? Kjenner han bankens analyseverktøy? Styringssystemer?

Hvordan vil omverdenen se på det når Statsminister Støre utpeker nettopp Jens som sin etterfølger? Etter at Jens tidligere pekte på Støre som sin?

Dagsavisen drar den lengst i lederartikkel sin fra i går:

"At en kompetent og erfaren kvinne settes til side av en formelt sett dårligere kvalifisert mann på den måten, er opplagt uheldig. Men det kan ikke stå i veien for det åpenbare faktum: Norge kan ikke få en bedre sentralbanksjef enn Jens Stoltenberg"

Er det mulig?!?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Nå er nok Stoltenberg mer enn kvalifisert til en slik stilling, men jeg er enig med Rotevatn at hans sterke partitilhørighet til Ap gjør han uaktuell for nettopp den stillingen, da det er lang tradisjon for at sentralbanksjefen skal være politisk uavhengig - ihvertfall mer enn hva Stoltenberg er.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Kul_Djevel skrev: ons nov 10, 2021 9:42 pm Nå er nok Stoltenberg mer enn kvalifisert til en slik stilling, men jeg er enig med Rotevatn at hans sterke partitilhørighet til Ap gjør han uaktuell for nettopp den stillingen, da det er lang tradisjon for at sentralbanksjefen skal være politisk uavhengig - ihvertfall mer enn hva Stoltenberg er.
Nja, nå er det vel over 30 år siden Stoltenberg studerte økonomi, så jeg mener han faller igjennom faglig. Noe kan selvfølgelig kompenseres ved at han har ledererfaring fra kompliserte organisasjoner som politiker på heltid, men langt i fra alt.

Og ja, han bør være uaktuell dersom han neppe kan ansees som som uavhengig av en Ap-ledet regjering.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hvorfor skal en sentralbanksjef være så jævlig "god" for da? Har ikke Skånland, Gjerdrem og Olsen funka greit da, ute at det har vært noen større saker i negativ retning. Skulle jo tro det passet vel så bra for en byråkrat - ikke en tidligere NATO-sjef og statsminister.... Dessuten - hvorfor skulle han gidde, han kan vel finne på noe mer givende, f.eks. innen bistand eller klima, hvis han vil jobbe mer....

Synes hele greiene høres rart ut. Som om noen bare ønsker å ha noe å spekulere på. Men ellers er jeg selvagt enig med Rotevatn også her.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

DoktorS skrev: ons nov 10, 2021 9:48 pm Hvorfor skal en sentralbanksjef være så jævlig "god" for da? Har ikke Skånland, Gjerdrem og Olsen funka greit da, ute at det har vært noen større saker i negativ retning. Skulle jo tro det passet vel så bra for en byråkrat - ikke en tidligere NATO-sjef og statsminister.... Dessuten - hvorfor skulle han gidde, han kan vel finne på noe mer givende, f.eks. innen bistand eller klima, hvis han vil jobbe mer....

Synes hele greiene høres rart ut. Som om noen bare ønsker å ha noe å spekulere på. Men ellers er jeg selvagt enig med Rotevatn også her.
Det kommer en tydelig arrangert mediekampanje noen få dager før jobben lyses ut offisielt. Der "Stoltenberg har bestemt seg for å takke ja dersom han blir spurt".

Tro meg, dette er en jobb Jens har lyst på :P

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

newsflash skrev: ons nov 10, 2021 9:51 pm
DoktorS skrev: ons nov 10, 2021 9:48 pm Hvorfor skal en sentralbanksjef være så jævlig "god" for da? Har ikke Skånland, Gjerdrem og Olsen funka greit da, ute at det har vært noen større saker i negativ retning. Skulle jo tro det passet vel så bra for en byråkrat - ikke en tidligere NATO-sjef og statsminister.... Dessuten - hvorfor skulle han gidde, han kan vel finne på noe mer givende, f.eks. innen bistand eller klima, hvis han vil jobbe mer....

Synes hele greiene høres rart ut. Som om noen bare ønsker å ha noe å spekulere på. Men ellers er jeg selvagt enig med Rotevatn også her.
Det kommer en tydelig arrangert mediekampanje noen få dager før jobben lyses ut offisielt. Der "Stoltenberg har bestemt seg for å takke ja dersom han blir spurt".

Tro meg, dette er en jobb Jens har lyst på :P
Han har åpenbart lyst på den, men heller ikke jeg forstår helt hvorfor. Med den CV-en, og ikke minst det faktum at han har gjort en så god figur i NATO, så vil han få jobbtilbud fra internasjonale hyller som er betydelig høyere opp enn sjef i NB. Kan være at han vil gjenforenes med sitt barn Handlingsregelen.

Men han bør ikke få den, til det er bindingen til AP altfor sterk. Enhver beslutning han tar - eller ikke tar - vil kunne mistenkes å ta hensyn til hva som er best for AP, ikke landet. Ikke at jeg tror han ville tatt lett på oppgaven, langt mindre tror jeg at han faktisk bevisst ville hjulpet AP på noen måte. Han er også utvilsomt kvalifisert, med sin utdannelse og karriere. Men mistanken vil ligge der. Den i seg selv vil fort gi negative utslag, når utenlandske valutahandlere uten inngående kjennskap til mannen skal ta sine beslutninger. Det er en risiko NB ikke skal utsettes for.

alseboy

Legg inn av alseboy »

Stoltenberg bør ikke bli sentralbanksjef.

Dog ikke fordi han ikke er formelt kvalifisert, eller fordi han ikke er kompetent. For det er han.

Trådstarter tror åpenbart at en sentralbanksjef i Norges Bank sitter alene med sin business Hewlett Packard kalkulator og regner ut hva økonomisk vekst vil bli de neste fem årene, og hvor styringsrenta bør ligge.

Men det gjør vedkommende altså ikke...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

alseboy skrev: ons nov 10, 2021 11:10 pm

Trådstarter tror åpenbart at en sentralbanksjef i Norges Bank sitter alene med sin business Hewlett Packard kalkulator og regner ut hva økonomisk vekst vil bli de neste fem årene, og hvor styringsrenta bør ligge.

Men det gjør vedkommende altså ikke...
Denne?
http://www.vcalc.net/images2/HP/hp32c-690x440.jpg

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Nei takk. Fag uten politikk.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

På tide med en ny månelanding, kanskje?

Viktig at ei slik stilling blir besatt av en ubegrenset tilhenger av norsk integrering til EU, slik at den politiske kursen ligger stabil.

Fstop

Legg inn av Fstop »

newsflash skrev: ons nov 10, 2021 9:48 pm
Kul_Djevel skrev: ons nov 10, 2021 9:42 pm Nå er nok Stoltenberg mer enn kvalifisert til en slik stilling, men jeg er enig med Rotevatn at hans sterke partitilhørighet til Ap gjør han uaktuell for nettopp den stillingen, da det er lang tradisjon for at sentralbanksjefen skal være politisk uavhengig - ihvertfall mer enn hva Stoltenberg er.
Nja, nå er det vel over 30 år siden Stoltenberg studerte økonomi, så jeg mener han faller igjennom faglig. Noe kan selvfølgelig kompenseres ved at han har ledererfaring fra kompliserte organisasjoner som politiker på heltid, men langt i fra alt.

Og ja, han bør være uaktuell dersom han neppe kan ansees som som uavhengig av en Ap-ledet regjering.
Ja, en stund siden han gikk på steinerskolen nå, men ville heller hatt han som al leder, eter at han har frynset seg noen år med 700 000 kr skattefritt i månedslønn.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Stoltenberg får nok jobben, og selvfølgelig vil kameraderiet koste Norge på en eller annen måte. Stoltenbergerne her hjemme får endelig et opprykk igjen når sjefen inntar landet. Han må være tidenes mest korrumperende politiker i Norge.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

alseboy skrev: ons nov 10, 2021 11:10 pm
Trådstarter tror åpenbart at en sentralbanksjef i Norges Bank sitter alene med sin business Hewlett Packard kalkulator og regner ut hva økonomisk vekst vil bli de neste fem årene, og hvor styringsrenta bør ligge.

Men det gjør vedkommende altså ikke...
Neida, jeg er da klar over at Stoltenberg excell...

Spøk til side, jeg har troen på dette med faglig ledelse. Her faller Stoltenberg igjennom.

Gjør en dette til en politisk stilling, så er en på ville veier.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Synes ikke Stoltenberg er en opplagt kandidat her. Så lenge det diskuteres om habilitet så bør han si at han ikke er kandidat. Finnes mange andre sterke kandidater til denne stillingen. Forøvrig synes jeg at det noen ganger er vanskelig å skjønne budskapet i det han sier.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Jens har alle de egenskaper som skal til for stillingen. Han har bakgrunnen faglig, har efaringen politisk, har tillit til medarbeidere inntil de viser ikke å være tilliten verdig, da er det ut, han kan altå både der faglige og det politiske håndverket.

Blant tidligere innehavere har det vært flere politisk aktive på regjereingsnivå så partitilhørighet tror jeg ikke er negativt.:

Karl Gether Bomhoff (1893–1920)
Nicolai Rygg (1920–1946)
Gunnar Jahn (1946–1954)
Erik Brofoss (1954–1970)
Knut Getz Wold (1970–1985)
Hermod Skånland (1985–1993)
Torstein Moland (1994–1995)
Kjell Storvik (1996–1998)
Svein Gjedrem (1999–-2010)
Øystein Olsen (2011–)

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

NRK har gjennomgått stillingsannonsen nå og sammenliknet den med forrige gang denne stillingen ble lyst ut:

"I 2017 stod det:

Det blir stilt krav om solid kunnskap om pengepolitikk, finansmarknadane og kapitalforvaltning.I 2021 står det:

Innsikt i relevante utviklingstrekk både nasjonalt og internasjonalt, og korleis desse kan påverke norsk økonomi og internasjonale kapitalmarknader.
God forståing for sentrale sider ved kapitalforvaltning.

I 2021 er dei faglege kvalifikasjonanen betydeleg nedtona. Søkjaren treng ikkje lenger ha solid kunnskap om pengepolitikk, finans og kapitalforvaltning

I 2021 annonsen er det også stilt krav som var fråverande for fire år sidan:

Det er nødvendig å kunne handtere krevjande situasjonar, som til dømes kriser og beredskapssituasjonar.
Sentralbanksjefen skal ha fagleg autoritet og relevant leiarerfaring frå komplekse organisasjonar.
Omfattande leiarerfaring.
I 2017 stod dette om internasjonal erfaring:

Sentralbanksjefen må også ha brei samfunnsorientering og god forståing for sentralbanken si rolle og internasjonal økonomi.
I 2021 står det:

Innsikt i relevante utviklingstrekk både nasjonalt og internasjonalt
I 2021 blir kollegiale organ omtalt spesifikt: «Erfaring frå kollegiale organa, f.eks. styre, med stort ansvar er ein fordel». Også regjering og store organisasjonar, kan vere døme på kollegiale organ."


Link

Det er ingen tvil om at stillingsannonsen i 2021 passer Stoltenberg bedre enn stillingsannonsen fra 2017. Sikkert bare en tilfeldighet :P

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Skittent 😅 Stakkars Ida, hun får Sikkert jobben om 8 år

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

MatsEn89 skrev: lør nov 13, 2021 12:02 pm Skittent 😅 Stakkars Ida, hun får Sikkert jobben om 8 år
Stoltenberg? NEI, NEI, NEI, NEI!!!!!

1. Habilitet
2. Kvalifikasjoner
3. Alder
4. CV


Ida Wolden Bache Er klar for opprykk. At en eldre mektig herre utenfra tildeles forrang er umusikalsk og diskriminerende.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jonas vil selvfølgelig sørge for at Jensemann får denne jobben, selv om kvinnen er både mer egnet og bedre kvalifisert. Ingen korrupsjon i Norge? Tenk om igjen.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Vil være en skandale om det "ryddes plass" til Jens her. Kan evt. bli gode tider for eksportnæringene igjen, da kronekursen fort går til bunns sammen med troverdigheten til Norges Banks uavhengighet. Og svak krone øker jo verdien til SPU i kroner og øre, så... nei, spøk til revolver, forhåpentligvis legges denne ballen død snart

alseboy

Legg inn av alseboy »

FjodorDVD skrev: lør nov 13, 2021 12:26 pm
MatsEn89 skrev: lør nov 13, 2021 12:02 pm Skittent 😅 Stakkars Ida, hun får Sikkert jobben om 8 år
Stoltenberg? NEI, NEI, NEI, NEI!!!!!

1. Habilitet
2. Kvalifikasjoner
3. Alder
4. CV


Ida Wolden Bache Er klar for opprykk. At en eldre mektig herre utenfra tildeles forrang er umusikalsk og diskriminerende.
Er jeg langt unna når jeg gjetter at Fjodor aldri før hadde hørt om Ida Wolden Bache før han fikk med seg at Stoltenberg var aktuell kandidat til stillingen som sentralbanksjef?

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

alseboy skrev: søn nov 14, 2021 12:43 am
FjodorDVD skrev: lør nov 13, 2021 12:26 pm
MatsEn89 skrev: lør nov 13, 2021 12:02 pm Skittent 😅 Stakkars Ida, hun får Sikkert jobben om 8 år
Stoltenberg? NEI, NEI, NEI, NEI!!!!!

1. Habilitet
2. Kvalifikasjoner
3. Alder
4. CV


Ida Wolden Bache Er klar for opprykk. At en eldre mektig herre utenfra tildeles forrang er umusikalsk og diskriminerende.
Er jeg langt unna når jeg gjetter at Fjodor aldri før hadde hørt om Ida Wolden Bache før han fikk med seg at Stoltenberg var aktuell kandidat til stillingen som sentralbanksjef?
Kamerat Alseboy, overhodet ikke. Snarere innertier. Det rokker ikke ved ankepunktene mot etablissementets førstevalg. Habilitet, kvalifikasjoner, alder og CV.
Doktor Ida har jeg ikke hørt om før. Stoltenberg har jeg hørt om. Det er nok for meg.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Stoltenberg er nok fullt kompetent til en slik jobb, men siden han har vært AP-politiker nesten hele livet.....bortsett fra de siste 8 årene.....blir det betent å sette ham inn i en slik jobb.
Jeg tror det blir mye murring, og personlig sier jeg nei.
(som om det skulle ha noe å si, hvem gidder høre på en anonym fyr i et diskusjonsforum)

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Tilbake i 2015 skrev sentralbanksjef Øystein Olsen følgende i sin årstale:

"Uten en egen valuta ville situasjonen vært mer utfordrende. Da måtte partene i arbeidslivet gjort jobben alene. Erfaringer fra andre land i Europa viser at det kan være krevende. Med en flytende valutakurs kan den nødvendige justeringen av kostnadsnivået skje raskere og bli mindre smertefull. Kronekursen kan fungere som en stabilisator. Svekkelsen av kronen gjennom høsten i fjor tyder på at denne mekanismen fungerer"

Dette var stikk i strid med det daværende statsminister Erna Solberg har uttalt tidligere, som har uttalt at det vil være en fordel for Norge å bruke euro.

Noen som tror at Jens Stoltenberg kunne uttalt dette dersom vi har en Ap ledet regjering? Vil Stoltenberg kunne irettesette Støre på samme måte?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: søn nov 14, 2021 10:44 am Tilbake i 2015 skrev sentralbanksjef Øystein Olsen følgende i sin årstale:

"Uten en egen valuta ville situasjonen vært mer utfordrende. Da måtte partene i arbeidslivet gjort jobben alene. Erfaringer fra andre land i Europa viser at det kan være krevende. Med en flytende valutakurs kan den nødvendige justeringen av kostnadsnivået skje raskere og bli mindre smertefull. Kronekursen kan fungere som en stabilisator. Svekkelsen av kronen gjennom høsten i fjor tyder på at denne mekanismen fungerer"

Dette var stikk i strid med det daværende statsminister Erna Solberg har uttalt tidligere, som har uttalt at det vil være en fordel for Norge å bruke euro.

Noen som tror at Jens Stoltenberg kunne uttalt dette dersom vi har en Ap ledet regjering? Vil Stoltenberg kunne irettesette Støre på samme måte?
Der kan du se. Uansett hva Stoltenberg eventuelt måtte si eller gjøre, ville det bli satt opp mot hans livslange ekteskap med AP.

alseboy

Legg inn av alseboy »

FjodorDVD skrev: søn nov 14, 2021 8:30 am
alseboy skrev: søn nov 14, 2021 12:43 am
FjodorDVD skrev: lør nov 13, 2021 12:26 pm

Stoltenberg? NEI, NEI, NEI, NEI!!!!!

1. Habilitet
2. Kvalifikasjoner
3. Alder
4. CV


Ida Wolden Bache Er klar for opprykk. At en eldre mektig herre utenfra tildeles forrang er umusikalsk og diskriminerende.
Er jeg langt unna når jeg gjetter at Fjodor aldri før hadde hørt om Ida Wolden Bache før han fikk med seg at Stoltenberg var aktuell kandidat til stillingen som sentralbanksjef?
Kamerat Alseboy, overhodet ikke. Snarere innertier. Det rokker ikke ved ankepunktene mot etablissementets førstevalg. Habilitet, kvalifikasjoner, alder og CV.
Doktor Ida har jeg ikke hørt om før. Stoltenberg har jeg hørt om. Det er nok for meg.
Så du brydde deg egentlig ikke om Bache er kvalifisert, bare at hun er en annen enn Stoltenberg.

Min første kommentar i tråden er forøvrig at Stoltenberg ikke bør få jobben. Men det har ikke noe med kvalifikasjonene og kompetansen hans å gjøre. For det er det lite å si på. Derimot er det uheldig at NB ledes av en som oppfattes så partipolitisk av store deler av befolkningen.

Corvus

Legg inn av Corvus »

fargeblind skrev: søn nov 14, 2021 10:51 am
newsflash skrev: søn nov 14, 2021 10:44 am Tilbake i 2015 skrev sentralbanksjef Øystein Olsen følgende i sin årstale:

"Uten en egen valuta ville situasjonen vært mer utfordrende. Da måtte partene i arbeidslivet gjort jobben alene. Erfaringer fra andre land i Europa viser at det kan være krevende. Med en flytende valutakurs kan den nødvendige justeringen av kostnadsnivået skje raskere og bli mindre smertefull. Kronekursen kan fungere som en stabilisator. Svekkelsen av kronen gjennom høsten i fjor tyder på at denne mekanismen fungerer"

Dette var stikk i strid med det daværende statsminister Erna Solberg har uttalt tidligere, som har uttalt at det vil være en fordel for Norge å bruke euro.

Noen som tror at Jens Stoltenberg kunne uttalt dette dersom vi har en Ap ledet regjering? Vil Stoltenberg kunne irettesette Støre på samme måte?
Der kan du se. Uansett hva Stoltenberg eventuelt måtte si eller gjøre, ville det bli satt opp mot hans livslange ekteskap med AP.
Selvsagt, noe annet ville vært unaturlig.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: søn nov 14, 2021 10:51 am
newsflash skrev: søn nov 14, 2021 10:44 am Tilbake i 2015 skrev sentralbanksjef Øystein Olsen følgende i sin årstale:

"Uten en egen valuta ville situasjonen vært mer utfordrende. Da måtte partene i arbeidslivet gjort jobben alene. Erfaringer fra andre land i Europa viser at det kan være krevende. Med en flytende valutakurs kan den nødvendige justeringen av kostnadsnivået skje raskere og bli mindre smertefull. Kronekursen kan fungere som en stabilisator. Svekkelsen av kronen gjennom høsten i fjor tyder på at denne mekanismen fungerer"

Dette var stikk i strid med det daværende statsminister Erna Solberg har uttalt tidligere, som har uttalt at det vil være en fordel for Norge å bruke euro.

Noen som tror at Jens Stoltenberg kunne uttalt dette dersom vi har en Ap ledet regjering? Vil Stoltenberg kunne irettesette Støre på samme måte?
Der kan du se. Uansett hva Stoltenberg eventuelt måtte si eller gjøre, ville det bli satt opp mot hans livslange ekteskap med AP.
Selvfølgelig. Og jeg tror neppe Stoltenberg ville skrevet det samme som Øystein Olsen tilbake i 2015, selv om forutsetningen var kliss lik. Det ville i såfall stride mot hele hans politiske overbevisning.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: søn nov 14, 2021 11:25 am
fargeblind skrev: søn nov 14, 2021 10:51 am
newsflash skrev: søn nov 14, 2021 10:44 am Tilbake i 2015 skrev sentralbanksjef Øystein Olsen følgende i sin årstale:

"Uten en egen valuta ville situasjonen vært mer utfordrende. Da måtte partene i arbeidslivet gjort jobben alene. Erfaringer fra andre land i Europa viser at det kan være krevende. Med en flytende valutakurs kan den nødvendige justeringen av kostnadsnivået skje raskere og bli mindre smertefull. Kronekursen kan fungere som en stabilisator. Svekkelsen av kronen gjennom høsten i fjor tyder på at denne mekanismen fungerer"

Dette var stikk i strid med det daværende statsminister Erna Solberg har uttalt tidligere, som har uttalt at det vil være en fordel for Norge å bruke euro.

Noen som tror at Jens Stoltenberg kunne uttalt dette dersom vi har en Ap ledet regjering? Vil Stoltenberg kunne irettesette Støre på samme måte?
Der kan du se. Uansett hva Stoltenberg eventuelt måtte si eller gjøre, ville det bli satt opp mot hans livslange ekteskap med AP.
Selvfølgelig. Og jeg tror neppe Stoltenberg ville skrevet det samme som Øystein Olsen tilbake i 2015, selv om forutsetningen var kliss lik. Det ville i såfall stride mot hele hans politiske overbevisning.
Det kan tenkes, men er egentlig hypotetisk. Altså dersom du ikke er inne i hjernen på Jens og vet hva han ville skrevet for seks år siden, da.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: søn nov 14, 2021 11:38 am Det kan tenkes, men er egentlig hypotetisk. Altså dersom du ikke er inne i hjernen på Jens og vet hva han ville skrevet for seks år siden, da.
Kanskje hypotetisk, men slike mistanker vil alltid kunne rettes mot Stoltenberg i en slik jobb. At det ligger politiske hensyn fremfor økonomiske i det han uttaler.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»