Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:09 am Det er relativt åpent og uvisst hvem som blir ansatt, og jeg personlig vil anse saken som avsluttet når det skjer, uansett hvem som blir ansatt.
Dette opptar for mye av debatten i disse tider hvor både landet, europa og verden forøvrig står over for en liste av problemer som er verre enn alle tiders tidligere vanskelige tider sammenlagt.
Nei det er det ikke. Stoltenberg ligger an til å få jobben, og det har han gjort siden "noen" lekket at han ikke kom til å takke nei dersom han fikk muligheten.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 11:20 am
fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:09 am Det er relativt åpent og uvisst hvem som blir ansatt, og jeg personlig vil anse saken som avsluttet når det skjer, uansett hvem som blir ansatt.
Dette opptar for mye av debatten i disse tider hvor både landet, europa og verden forøvrig står over for en liste av problemer som er verre enn alle tiders tidligere vanskelige tider sammenlagt.
Nei det er det ikke. Stoltenberg ligger an til å få jobben, og det har han gjort siden "noen" lekket at han ikke kom til å takke nei dersom han fikk muligheten.
Det vet ikke jeg. Intet er lekket om det som skjer meg bekjent.
Det ligger an til at èn av to kandidater blir ansatt.
Hva "noen" lekker, kan ikke jeg personlig bry meg om.
Jeg vet ikke engang hvem "noen" er.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Brezjnev skrev: lør jan 15, 2022 9:32 pm
fargeblind skrev: lør jan 15, 2022 5:42 pm Debatten er ikke tull, og den er ikke tryllet frem av verken medier eller opposisjon. Tvert imot er den en god illustrasjon på hvordan situasjonen vil kunne bli seende ut sett fra utlandet om Stoltenberg får jobben.
---------------------------------------------------------------------------------------
Debatten er OK, det skulle bare mangle at det er debatt. Alle i dette landet har faktisk ytringsfrihet.
Jeg savner linker til debatten i utlandet, da.
Er det i det hele tatt noen debatt i utlandet rundt hvem som skal bli banksjef i Verdens Navle.....Norge?
Det er nok ikke noen veldig inngående debatt i utlandet om hvem som skal bli sentralbanksjef i Norge, men de kommer helt sikkert til å registrere hvem som overtar når den tiden kommer. Jens Stoltenberg, former NATO gen.sec., long time prime minister of Norway for the labour party has been appointed head of the Norwegian central bank. The appointment was made by the government lead by his close friend the current prime minister, also Labour. The appointment was preceded by some controversy, when it became known that the two had discussed the appointment earlier.
Hvis man skulle lage en liste over verdens minst interessante nyhetssaker for en utlending uten noen som helst bånd til Norge, så hadde nok den der kommet høyt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:25 am
Det vet ikke jeg. Intet er lekket om det som skjer meg bekjent.
Det ligger an til at èn av to kandidater blir ansatt.
Hva "noen" lekker, kan ikke jeg personlig bry meg om.
Jeg vet ikke engang hvem "noen" er.
Du får bla deg tilbake til de første innleggene i denne tråden. Den ble startet på en tilsynelatende koordinert kampanje der en rekke aviser "plutselig" skrev om hvor bra Stoltenberg passer som sentralbanksjef og at han ikke kom til å takke nei dersom han fikk muligheten.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

CliffC skrev: søn jan 16, 2022 1:14 am
ehall skrev: lør jan 15, 2022 11:48 pm Jeg vil ikke si partitilhørigheten er et problem, uansett parti vil hans vurderinger stilles opp mot hans politiske syn.
Nå er vel det "geniale" med nåværende og tidligere sentralbanksjefer at de ikke har vært aktive politikere (meg bekjent, korriger gjerne om det er feil), og følgelig ikke "har" noe offentlig politisk syn.
Den første, Karl Gether Bomhoff, i perioden 1893-1920, stortingsrepresentant for Venstre fra 1895 til 1897.

- Gunnar Jahn, 1946-1954, hadde statsrådposter for Venstre i to regjeringer.

- Erik Brofoss, 1954-1970, ble finansminister i Einar Gerhardsens første rene Ap-regjering i 1945.

- Knut Getz Wold, 1970-1985, jobbet i Finansdep. etter krigen, og også i Handelsdep. og Sosialdep senere.

- Hermod Skånland, 1985-1993, jobbet i flere år i Finansdepartementet før han begynte i Norges Bank i 1971.

- Torstein Moland, 1994-1995, statssekretær (Ap) ved statsministerens kontor i perioden 1986-1989.

- Kjell Storvik, 1995-1998, statssekretær i Finansdepartementet under statsråd Rolf Presthus i 1981-1985.

- Svein Gjedrem, 1999-2010, erfaring fra Finansdepartementet i perioden 1979-1998 og finansråd fra 1996 til 1998.

- Øystein Olsen, 2010- . var ekspedisjonssjef for Økonomiavdelingen i Finansdepartementet i 1999-2005, og er en av arkitektene bakom handlingsregelen.

Ja jøss, her var det mye "genialt"..
Sist redigert av pfrog567 den søn jan 16, 2022 11:44 am, redigert 1 gang totalt.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Rhabagatz skrev: søn jan 16, 2022 6:36 am
Brezjnev skrev: lør jan 15, 2022 3:26 pm
Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 1:57 pm

Ja, jeg kaller det konspiskrull når man kaster frem grunnløse antydninger om at noe er galt, når det er helt normale ting som har skjedd. Det er uproblematisk at Tangen oppfordrer Stoltenberg til å søke. Stoltenberg har unik kompetanse og vil være en unik kandidat, blant andre kandidater. "Alle" ønsker seg Stoltenberg i søkerbunken. Eneste jeg kan se var feil i den samtalen, var at Tangen avslørte at Øystein Olsen ville gå noen måneder før åremålets slutt, men det må Tangen ta smellen for. Når mediene hauser dette opp, så nører de opp om noe som på meg ser ut som konpiskrull. Dette er så uproblematisk at de impliserte partene var helt åpne om det.

Det betyr ikke at jeg mener at det ikke eksisterer nettverk. Men jeg mener at mediene har et ansvar for at det skal være hold når de kommer med slike anklager (eller antydninger, anklagene utformes av leserne), Det samme gjelder samtalen med sin nære venn Støre. Det er det mest naturlige spørsmålet i verden, "hva er planene fremover?". Dette problematiseres fordi Støre ikke umiddelbart fortalte alle og enhver om sine private samtaler. Igjen, dette er bare luft.

Når mediene trigger i gang en debatt basert på noe som jeg fra første stund har kalt en spikersuppe, da tar det fokus bort fra den viktige debatten. Det skaper politikerforakt, og politiske motstandere utnytter situasjonen til egen fordel, ikke nødvendigvis fordi de er imot Stoltenberg, men fordi de ønsker å klistre merkelappen korrupsjon til AP. Alt dette skjer fordi noen redaksjoner velger å skrive ikke-nyheter til folket.

Slik jeg ser det har det ikke skjedd noe galt i utvelgelsesprosessen. Stillingsannonseringen var åpen, søkelisten også, i den grad det er juridisk mulig. Nå vil et rekrutteringsselskap screene søkerne før et ansettelsesutvalg kommer med sin anbefaling. Den prosessen er knapt i gang.

Det som faktisk er trist er at mediene trolig har ødelagt Stoltenbergs kandidatur. Han kunne ha vært den perfekte kandidaten, som enkelte synes å mene. Da er det medienes sensasjonsjag som fratok oss den beste kandidaten. Jeg anser at de som mener dette har all mulig rett til å føle seg snytt.
Debatten er ikke tull, og den er ikke tryllet frem av verken medier eller opposisjon. Tvert imot er den en god illustrasjon på hvordan situasjonen vil kunne bli seende ut sett fra utlandet om Stoltenberg får jobben. For ingrediensene til det du kaller spikersuppe finnes, både spiker, vann, kokekar og brennbart materiale finnes i rikt monn, i form av Stoltenbergs bakgrunn og nettverk. At Stoltenberg og dette nettverket ikke evner å håndtere dette skikkelig er bare fyrstikken som tenner på det hele.

For det er dårlig håndtering av Stoltenberg å i det hele tatt nevne ordet "sentralbanksjef" i samtaler med Støre, hans gode venn som antakeligvis vil være regjeringssjef når stillingen skal besettes. Det er dårlig håndtering av Støre å først si at han ikke har snakket med Stoltenberg om stillingen før han senere må innrømme at det utsagnet nok ikke var helt sant. Det er dårlig håndtering av Brundtland å samle disse menneskene til middag som gir grunnlag for spekulasjoner, og Nicolai Tangens håndtering med både å diskutere stillingen med Stoltenberg og så spille ham inn som et godt navn i samtale med Støre er helt hårreisende dårlig håndtering av det brennbare materialet. Når han forsvarer den manglende åpenheten om samtalene med at dette ikke var i offisiell regi er det nesten så ørene ramler av; det er ikke offisielle protokollførte møter det er spesielt viktig å ha åpenhet rundt.

Dette dreier seg ikke om hvorvidt prosessen foregår formelt korrekt, det er faktisk komplett irrelevant hvorvidt det formelle er på plass. Det handler om at det finnes koblinger som i utgangspunktet er mildt sagt problematiske, og som de involverte beviser at de ikke klarer å håndtere skikkelig.
Sett fra utlandet er prosessen uinteressant. Det er ikke det finansmarkedene er opptatt av, og tillitten til norske politiske prosesser er skyhøy. Det er dessuten helt normalt at kandidater forsøker å manøvrere, men ansvaret for at prosessen er rettferdig ligger alltid hos den som ansetter.

Faren ligger i at dersom NB opptrer på en avvikende måte eller om kronen av en eller annen grunn settes under press, vil eventuelle feil bli dobbelt straffet dersom markedene bestemmer seg for at Stoltenberg er en politisk aktør. Man vil altså ha en viss frykt for at pengepolitikken settes politisk, og ikke som en uavhengig balansering mellom vekst og inflasjon.

Sannsynligheten for å havne i en slik situasjon er liten, men den avhenger av at Stoltenberg er forhenværende politiker med sterke bindinger til statsministeren og et ledende politisk parti. Jeg mener at dette taler mot Stoltenberg, men kan ikke se hva tulledebatten har med dette å gjøre.
Vi er enige om hvor faren ligger, jeg synes det er åpenbart at den faren forsterkes ved at Stoltenberg og bindingene som beskrevet ikke evner å håndtere dem skikkelig.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 am
CliffC skrev: søn jan 16, 2022 1:14 am
ehall skrev: lør jan 15, 2022 11:48 pm Jeg vil ikke si partitilhørigheten er et problem, uansett parti vil hans vurderinger stilles opp mot hans politiske syn.
Nå er vel det "geniale" med nåværende og tidligere sentralbanksjefer at de ikke har vært aktive politikere (meg bekjent, korriger gjerne om det er feil), og følgelig ikke "har" noe offentlig politisk syn.
- Øystein Olsen, 2010- . var ekspedisjonssjef for Økonomiavdelingen i Finansdepartementet i 1999-2005, og er en av arkitektene bakom handlingsregelen.

Ja jøss, her var det mye "genialt"..
Forskjellen på Øystein Olsen og Stoltenberg i denne jobben er nok minimal. Skulle det blitt en stor forskjell måtte man vel ansatt en sentralbanksjef som hadde forkastet handlingsregelen. Kanskje Bård Hoksrud?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Folk_flesk skrev: søn jan 16, 2022 11:26 am
Brezjnev skrev: lør jan 15, 2022 9:32 pm
fargeblind skrev: lør jan 15, 2022 5:42 pm Debatten er ikke tull, og den er ikke tryllet frem av verken medier eller opposisjon. Tvert imot er den en god illustrasjon på hvordan situasjonen vil kunne bli seende ut sett fra utlandet om Stoltenberg får jobben.
---------------------------------------------------------------------------------------
Debatten er OK, det skulle bare mangle at det er debatt. Alle i dette landet har faktisk ytringsfrihet.
Jeg savner linker til debatten i utlandet, da.
Er det i det hele tatt noen debatt i utlandet rundt hvem som skal bli banksjef i Verdens Navle.....Norge?
Det er nok ikke noen veldig inngående debatt i utlandet om hvem som skal bli sentralbanksjef i Norge, men de kommer helt sikkert til å registrere hvem som overtar når den tiden kommer. Jens Stoltenberg, former NATO gen.sec., long time prime minister of Norway for the labour party has been appointed head of the Norwegian central bank. The appointment was made by the government lead by his close friend the current prime minister, also Labour. The appointment was preceded by some controversy, when it became known that the two had discussed the appointment earlier.
Hvis man skulle lage en liste over verdens minst interessante nyhetssaker for en utlending uten noen som helst bånd til Norge, så hadde nok den der kommet høyt.
For utlendinger flest - ja. De utlendingene som har som jobb å holde et øye på hva Norges Bank driver med vil få den med seg, og den vil være med på å påvirke deres oppfatning av hva NB foretar seg.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Har Jens Stoltenberg noen gang vært uprofesjonell? Som sagt, han fikk Donald Trump til å tro at han var "bestevennen hans" :lol:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 11:29 am
fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:25 am
Det vet ikke jeg. Intet er lekket om det som skjer meg bekjent.
Det ligger an til at èn av to kandidater blir ansatt.
Hva "noen" lekker, kan ikke jeg personlig bry meg om.
Jeg vet ikke engang hvem "noen" er.
Du får bla deg tilbake til de første innleggene i denne tråden. Den ble startet på en tilsynelatende koordinert kampanje der en rekke aviser "plutselig" skrev om hvor bra Stoltenberg passer som sentralbanksjef og at han ikke kom til å takke nei dersom han fikk muligheten.
Jeg har fulgt tråden siden den ble opprettet.
Les mitt første innlegg, der jeg spådde at det vil bli murring dersom Jens ble jobbsøker.
Og jaggu har det blitt murring!
Nærmer seg alle murringers mor.
Dog har den koordinerte kampanjen MOT Jens nå blitt så godt organisert og omfattende at jeg har gått fra å være tvilende til å ønske Jens like velkommen i ny jobb som Backe.
Opposisjonen legger for mye krefter i "Stopp Stoltenberg"-kampanjen sin.
Det er for mange ufine stikk, spinn rundt ikke-tema og bagateller, og motivene er ikke lengre vanskelig å skjule.
Alt for mye spekulasjoner ala dersom ditt og dersom datt.
Dette blir så bra, så. Uansett hvem av de to som blir ansatt.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Gårdsdattra skrev: lør jan 15, 2022 1:46 am Hvilken regjering var nå det igjen du?
I denne saken spiller det ingen rolle. Ap og H er helt enige.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 am

Ja jøss, her var det mye "genialt"..
Veldig få statsministere, statsråder, partiledere og stortingsrepresentanter på den lista. Stort sett fagfolk, noen med politiske verv knyttet opp til sin fagkunnskap - men med sitt hovedsakelige virke utenfor partipolitikken.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Ka9nen skrev: søn jan 16, 2022 11:50 am Har Jens Stoltenberg noen gang vært uprofesjonell? Som sagt, han fikk Donald Trump til å tro at han var "bestevennen hans" :lol:
Ja, alt han trengte å gjøre var å gjøre alt Trump ba om og posere som en lydig, logrende valp ved siden av Trump når media var til stede.

Det er noen få mennesker i Norge som tror de kjenner Stoltenberg og at han "egentlig" ikke mente det han sa og gjorde. Det var bare for å "lure" Trump. Men for resten av verden er Stoltenberg bare en av Trumps "puppets" og det er irrelevant om han egentlig var enig med Trump eller ikke. Man blir dømt for hva man gjør og Stoltenberg var som du sier Trumps "bestevenn" og ikke en av de som gjorde motstand.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Orakelet skrev: søn jan 16, 2022 12:01 pm
Ja, alt han trengte å gjøre var å gjøre alt Trump ba om og posere som en lydig, logrende valp ved siden av Trump når media var til stede.
Det var ihvertfall det han lurte Trump til å tro. En viktig rolle for en NATO-sjef er selvsagt å bevare samarbeidet over atlanteren.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:51 am Opposisjonen legger for mye krefter i "Stopp Stoltenberg"-kampanjen sin.
Dette er ikke styrt av opposisjonen. Jeg registrerer at "Stoltenbergs venner" skylder på opposisjon og "AP-hat", men det handler ikke om det i det hele tatt. Det handler om at ansettelsesprosessen fremstår som en pro forma prosess. Mektige mennesker i AP-nettverket har allerede gitt jobben til Stoltenberg og "vanlig folk" blir lurt i en "Kafka-prosess".

Min første tanke når jeg hørte at Stoltenberg kunne bli ny sentralbanksjef var "kult!". Jeg ble først skeptisk når Skartveit & co endret argumentasjon for 14 gang. Det blir for dumt med "holde Tanken i øre" og "internasjonal kriseerfaring" og det tøvet der.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 11:53 am
pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 am
Ja jøss, her var det mye "genialt"..
Veldig få statsministere, statsråder, partiledere og stortingsrepresentanter på den lista. Stort sett fagfolk, noen med politiske verv knyttet opp til sin fagkunnskap - men med sitt hovedsakelige virke utenfor partipolitikken.
Så stortingsrepresentant Bomhoff, statsråd Jahn, finansminister Brofoss, statssekretærene Moland Storvik, samt finansråd Gjedrem, hadde ikke noe med politikken å gjøre altså.. og veldig "få" når det gjelder 5 av 9 stk..

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:51 am Jeg har fulgt tråden siden den ble opprettet.
Les mitt første innlegg, der jeg spådde at det vil bli murring dersom Jens ble jobbsøker.
Og jaggu har det blitt murring!
Nærmer seg alle murringers mor.
Dog har den koordinerte kampanjen MOT Jens nå blitt så godt organisert og omfattende at jeg har gått fra å være tvilende til å ønske Jens like velkommen i ny jobb som Backe.
Opposisjonen legger for mye krefter i "Stopp Stoltenberg"-kampanjen sin.
Det er for mange ufine stikk, spinn rundt ikke-tema og bagateller, og motivene er ikke lengre vanskelig å skjule.
Alt for mye spekulasjoner ala dersom ditt og dersom datt.
Dette blir så bra, så. Uansett hvem av de to som blir ansatt.
Vel, har du fulgt tråden fra starten så burde du jo fått med deg at den ble startet som en reaksjon på Stoltenbergs kampanje, ikke motsatt :)

Så mye støy som dette skaper er det ingen som er tjent med at Stoltenberg blir sentralbanksjef. Bortsett i fra kanskje Stoltenberg selv? De som vil tape mest er nok Ap og Støre, noe Støre må ta sin del av skylden for med å påstå at han først hørte om dette fra media, for å etterpå innrømme at Stoltenberg hadde tatt opp dette tidligere.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 12:09 pm
Så stortingsrepresentant Bomhoff, statsråd Jahn, finansminister Brofoss, statssekretærene Moland Storvik, samt finansråd Gjedrem, hadde ikke noe med politikken å gjøre altså.. og veldig "få" når det gjelder 5 av 9 stk..
Det har jo skjedd ting i pengepolitikken de siste årene, ikke minst er det blitt formalisert at sentralbanken skal ha en uavhengig rolle.

Det ble for øvrig mistillitsforslag også i 1994, da Moland ble utnevnt, så dette er ikke noe nytt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 12:14 pm
pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 12:09 pm
Så stortingsrepresentant Bomhoff, statsråd Jahn, finansminister Brofoss, statssekretærene Moland og Storvik, samt finansråd Gjedrem, hadde ikke noe med politikken å gjøre altså.. og veldig "få" når det gjelder 5 av 9 stk..
Det har jo skjedd ting i pengepolitikken de siste årene, ikke minst er det blitt formalisert at sentralbanken skal ha en uavhengig rolle.

Det ble for øvrig mistillitsforslag også i 1994, da Moland ble utnevnt, så dette er ikke noe nytt.
Ja, og jeg ser at noen av de tidligere sentralbanksjefene, har vært visesentralbanksjef før de "arvet" jobben som sentralbanksjef. Da er det vel mest naturlig at hun visesentralbanksjefen nå blir utnevnt til sentralbanksjef. Eller?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 12:24 pm Ja, og jeg ser at noen av de tidligere sentralbanksjefene, har vært visesentralbanksjef før de "arvet" jobben som sentralbanksjef. Da er det vel mest naturlig at hun visesentralbanksjefen nå blir utnevnt til sentralbanksjef. Eller?
Åpenbart.

Og slik ville det også blitt, helt til media begynte å skrive om at "Stoltenberg ikke kom til å takke nei dersom han ble spurt".

Det første Bache bør gjøre dersom hun faktisk får jobben er å kalle Tangen inn på teppet for hans rolle i denne saken og forsøket på å få velge sin egen sjef.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 12:09 pm
GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 11:53 am
pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 am
Ja jøss, her var det mye "genialt"..
Veldig få statsministere, statsråder, partiledere og stortingsrepresentanter på den lista. Stort sett fagfolk, noen med politiske verv knyttet opp til sin fagkunnskap - men med sitt hovedsakelige virke utenfor partipolitikken.
Så stortingsrepresentant Bomhoff, statsråd Jahn, finansminister Brofoss, statssekretærene Moland Storvik, samt finansråd Gjedrem, hadde ikke noe med politikken å gjøre altså.. og veldig "få" når det gjelder 5 av 9 stk..
Gjedrem har ikke politisk bakgrunn, finansråd er en jobb ikke et verv. Han hadde for øvrig den jobben under både AP-regjering, sentrumsregjering og H/FrP-regjering.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 12:09 pm
Så stortingsrepresentant Bomhoff, statsråd Jahn, finansminister Brofoss, statssekretærene Moland Storvik, samt finansråd Gjedrem, hadde ikke noe med politikken å gjøre altså.. og veldig "få" når det gjelder 5 av 9 stk..
Finansråd er en embetsfunksjon i finansdepartementet, som jo peker mot at du kanskje ikke har så mye kunnskap om det du skriver om.

Og det er en grunn til at vi gikk over til en uavhengig sentralbank, og det er faktisk lovfestet. Det var det ikke måten sentralbanken var organisert etter krigen under f.eks Brofoss.

Jeg syns heller ikke det er veldig vanskelig å se at det er forskjell på å være statssekretær i et fagdepartement og det å være partileder, statsråd, stortingsrepresentant og statsminister - du er naturligvis på en helt annen måte knyttet til partipolitikken i slike sentrale roller enn i en rådgiverrolle. Så syns jeg av det jeg har lest nå i ettertid om Moland at han ikke burde ha blitt utnevnt til jobben og det endte jo også at han måtte trekke seg.

CliffC

Legg inn av CliffC »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 am
Den første, Karl Gether Bomhoff, i perioden 1893-1920, stortingsrepresentant for Venstre fra 1895 til 1897.

- Gunnar Jahn, 1946-1954, hadde statsrådposter for Venstre i to regjeringer.

- Erik Brofoss, 1954-1970, ble finansminister i Einar Gerhardsens første rene Ap-regjering i 1945.

- Knut Getz Wold, 1970-1985, jobbet i Finansdep. etter krigen, og også i Handelsdep. og Sosialdep senere.

- Hermod Skånland, 1985-1993, jobbet i flere år i Finansdepartementet før han begynte i Norges Bank i 1971.

- Torstein Moland, 1994-1995, statssekretær (Ap) ved statsministerens kontor i perioden 1986-1989.

- Kjell Storvik, 1995-1998, statssekretær i Finansdepartementet under statsråd Rolf Presthus i 1981-1985.

- Svein Gjedrem, 1999-2010, erfaring fra Finansdepartementet i perioden 1979-1998 og finansråd fra 1996 til 1998.

- Øystein Olsen, 2010- . var ekspedisjonssjef for Økonomiavdelingen i Finansdepartementet i 1999-2005, og er en av arkitektene bakom handlingsregelen.

Ja jøss, her var det mye "genialt"..
Ut i fra denne beskrivelsen er det vel fra Brofoss bare Moland og Storvik som har vært politikere. Jeg understreker at jeg er på tynn is her, da jeg ikke kjenner historikken på det politiske feltet til disse karene, men å jobbe i et departement tilsier ikke at man er politiker. Å være statssekretær derimot er dette.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 10:39 am
fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 10:27 am
GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 10:07 am

Heldigvis lever vi i et demokrati, og ikke i en embetsmannstat.
Riktig. Her ligger et demokratisk stortingsvedtak i bunn.
Når Stortinget har vedtatt at regjeringen v/ finansdepartets embetsverk ansetter sentralbanksjefen, er det slik.
Skal dette endres, må det et nytt stortingsvedtak til.
En regjering godkjenner ingen avgjørelser fra embetsverket, de tar selvstendig avgjørelse. Det er en grunn til at vi har politikere som øverste ansvarlig i departementene. Så har Stortinget rett til å blande seg inn i hva de så måtte ønske av det regjeringen gjør, og en statsråd er hele tiden avhengig av tillit i Stortinget. Så Gårdsdattra sin virkelighetsoppfatning hører hjemme i en tid før 1884.
Utrolig naivt å tro at ikke statsråden v/regjeringen bestemmer hvem som skal bli sentralbanksjef. Om de ikke hadde en finger med i spillet, ville ikke politikere hatt så mange retrett stillinger, som fylkesmann.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 12:26 pm
pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 12:24 pm Ja, og jeg ser at noen av de tidligere sentralbanksjefene, har vært visesentralbanksjef før de "arvet" jobben som sentralbanksjef. Da er det vel mest naturlig at hun visesentralbanksjefen nå blir utnevnt til sentralbanksjef. Eller?
Åpenbart.

Og slik ville det også blitt, helt til media begynte å skrive om at "Stoltenberg ikke kom til å takke nei dersom han ble spurt".

Det første Bache bør gjøre dersom hun faktisk får jobben er å kalle Tangen inn på teppet for hans rolle i denne saken og forsøket på å få velge sin egen sjef.
Da blir nok Bache neste sentralbanksjef vil jeg tro. Hun har CV`en i orden :)

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

jakral skrev: lør jan 15, 2022 11:37 am
Orakelet skrev: lør jan 15, 2022 10:16 am Jeg skulle til å kommentere dette. Jeg leste det nettopp og tankene som slo meg var:

1. Hvorfor er det så viktig for Skartveit at Stoltenberg blir ny sjef at hun ofrer hele sin journalistiske troverdighet? Jeg skjønte at hun måtte ha en AP tilknytning og et google-søk bekreftet det. Hun var med i AUF og er kun noen år yngre enn Stoltenberg. Her er det tydeligvis flere som "ikke har møttes"
Det har muligens vært nevnt tidligere her (gidder ikke lese gjennom 9 sider), men Hanne Skartveit har jo vært tett knyttet til Stoltenberg-familien i hele sitt liv som barndomsvenninne med avdøde Nini.
Gammel AUFer også? Og sånn sett kanskje møtt Jens i ungdommen over en rev💨

Downlight

Legg inn av Downlight »

MatsEn89 skrev: søn jan 16, 2022 8:19 pm
jakral skrev: lør jan 15, 2022 11:37 am
Orakelet skrev: lør jan 15, 2022 10:16 am Jeg skulle til å kommentere dette. Jeg leste det nettopp og tankene som slo meg var:

1. Hvorfor er det så viktig for Skartveit at Stoltenberg blir ny sjef at hun ofrer hele sin journalistiske troverdighet? Jeg skjønte at hun måtte ha en AP tilknytning og et google-søk bekreftet det. Hun var med i AUF og er kun noen år yngre enn Stoltenberg. Her er det tydeligvis flere som "ikke har møttes"
Det har muligens vært nevnt tidligere her (gidder ikke lese gjennom 9 sider), men Hanne Skartveit har jo vært tett knyttet til Stoltenberg-familien i hele sitt liv som barndomsvenninne med avdøde Nini.
Gammel AUFer også? Og sånn sett kanskje møtt Jens i ungdommen over en rev💨
Det er vel en kommentators privilegium å ytre sine meninger uten at leserne kjenner noe til kommentatorens bakgrunn og bekjentskapskrets, men noen ganger slår det litt uheldige ut.

Skippern12

Legg inn av Skippern12 »

Er ganske sikker på at Jugejonas allerede har bestemt at han skal ha den jobben.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 10:12 am
Gårdsdattra skrev: søn jan 16, 2022 12:22 am Reaksjonene handler ikke om annet enn hat mot AP. Når opposisjonen begynner med å ikke bare antyde, men beskylde statsministeren for løgn når han referer fra en skogstur og fra private middager, så har det gått for langt.
Jeg husker at denbforrige regjeringen ikke ville ha åpenhet om postlister og annet.
Nå generalisere du, mine innvendinger mot dette skyldes definitivt ikke noe hat mot Ap.

Jeg ønsker mest mulig åpenhet, når Støre først sier at han hørte om dette fra media, men senere må innrømme at joda, Stoltenberg har nevnt dette før, men de har ikke snakket om det, så får jeg (og mange med meg) følelsen av at her er det noe som skurrer.

Hva er det som skurrer? Stoltenberg sa at han ville søke, og Støre ville ikke snakke om dette, var det da en samtale om tema eller ikke? i mitt hode så ble det ingen samtale fordi Støre sa nei.
Tangen har også uttalt at Støre ikke ville snakke om ansettelsen av JS som ny sentralbanksjef da han brakte det på bane i en privat middag hos Knut Brundtland.
Og hvorfor skulle vi ikke tro på dette? Ingen av de som spiste middager sammen har noe med ansettelsen å gjøre, og kan derfor ikke påvirke den. Det er embetsverket i finansdepartementet som først ba både Ida og Jens om å søke, og som nå er i en prosess der de intervjuer kandidatene og etterhvert utferdiger sin innstilling. Så er det Vedums tur til å godkjenne innstillingen eller ikke, og til slutt er det kongen i statsråd som avgjør. Siden kan kontrollkomiteen i stortinget be om å få se på saken. Ryddigere kan det ikke bli.
For ordens skyld så har Stoltenberg kontaktet lovavdelingen i justisdepartementet for egen habilitetskontroll, som altså er helt ok.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Gårdsdattra skrev: lør jan 15, 2022 1:27 am
Starstruck skrev: tor jan 13, 2022 4:58 pm Nå er det slitsomt å lese alt i denne tråden, enhver oppegående person ser jo at Jens overhodet ikke er partipolitisk uavhengig, men det mest gøyale argumentet for at han skal få jobben var utvilsomt at han gjennom sitt virke som NATOs generalsekretær er bedre egnet til å holde Nicolai Tangen i ørene enn noen andre.

Hva er morsomt med at Nicolay Tangen også ønsker Stoltenberg som sin sjef på grunn av sin geopolitiske kunnskap? Jeg finner det logisk.
Det er dobbeltmorsomt at Tangen skal kunne velge sin egen sjef. Da snakker vi privilegert ansatt!

De færreste ser vel Stoltenbergs NATO-bakgrunn som direkte relevant for sjefstolen i NB, ingen andre tidligere sentralbanksjefer har i hvert fall hatt en lignende stilling.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»