Førstegangstjenesten

Svar
Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Førstegangstjenesten

Legg inn av sertono »

Førstegangstjenesten ses.2 begynner kl 18:00 på NRK nett-tv i kveld, det slippes 4 episoder. Ellers vises 1 episode kl 22.30 på NRK1.

Gleder meg til å se hva som skjer med Ola Halvorsen, Preben Lohrengren, Tanja-Laila Gaup og Ahre-Ketil Lillehagen :D

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Endelig!

Spent på om Flesvig klarer å følge opp suksessen. Det skal jo noe til, nå som du ikke får nyhetseffekten lengre. Men blir sikkert bra underholdning dette også.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Terningkast 6 i VG. 10/10 i Nettavisen.

Visa

Legg inn av Visa »

Da er nyeste sesong ute. Sett 5 minutter og allerede ledd meg i hjel.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Jeg syntes det var skuffende. Fra terningkast 6 til 1. Dog bare sett 2 episoder.

Rent Trav

Legg inn av Rent Trav »

Kan bli litt vel grovt til tider.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Sesong 1: kjempebra
Sesong 2: grei underholdning
Sesong 3: zzzzZZZ

Edit - Ser nå at det er sesong 2 dette ja. Hvordan har jeg fått til 3? Jaja, gradvis nedgang kan vel være konklusjonen.
Sist redigert av anbessa den fre nov 12, 2021 8:41 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

anbessa skrev: fre nov 12, 2021 8:39 pm Sesong 1: kjempebra
Sesong 2: grei underholdning
Sesong 3: zzzzZZZ
Utdyp.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

anbessa skrev: fre nov 12, 2021 8:39 pm Sesong 1: kjempebra
Sesong 2: grei underholdning
Sesong 3: zzzzZZZ

Edit - Ser nå at det er sesong 2 dette ja. Hvordan har jeg fått til 3? Jaja, gradvis nedgang kan vel være konklusjonen.
Første sesong kom i to deler, med ett halvt år mellom hver del. Sikkert derfor.

anbessa

Legg inn av anbessa »

qbah skrev: fre nov 12, 2021 8:40 pm Utdyp.
Lite morsomme karakterer får for mye plass (typ Tanja-Laila og Grim-Torkild).

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Litt variabelt. Litt mye av hun Gaup. Ett av Høydepunktene var Ajer Ketil sitt møte med mor i fengslet med kols.

storpeder

Legg inn av storpeder »

anbessa skrev: fre nov 12, 2021 8:39 pm Sesong 1: kjempebra
Sesong 2: grei underholdning
Sesong 3: zzzzZZZ

Edit - Ser nå at det er sesong 2 dette ja. Hvordan har jeg fått til 3? Jaja, gradvis nedgang kan vel være konklusjonen.
Enig om de to første, dvs «1. del» av sesong 1 var lovende, men resten, med unntak av noen sekvenser, temmelig svak. Fikk litt «keiserens nye klær»-vibber.

Ikke noen spesielt tro på den nye sesongen, så får vi se om jeg gidder se noe.

Leste et sted at Flesvig selv aldri har vært i militæret. Det synes, neppe noen andre involverte med innflytelse, heller. En klar svakhet, det hadde nok vært mye potensielt god humor man kunne tatt rett ut av den reelle hverdagen i både førstegangstjenesten og Heimevernet for den saks skyld, som man dermed har gått glipp av.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

storpeder skrev: fre nov 12, 2021 9:06 pm
Leste et sted at Flesvig selv aldri har vært i militæret. Det synes, neppe noen andre involverte med innflytelse, heller. En klar svakhet, det hadde nok vært mye potensielt god humor man kunne tatt rett ut av den reelle hverdagen i både førstegangstjenesten og Heimevernet for den saks skyld, som man dermed har gått glipp av.
Det er jo masse fra både førstegangstjenesten og personene som avtjener den som virkelig blir tatt på kornet her, så noe innflytelse må han ha fått.

Ola Halvorsen, Ahre-Ketil og Tove-Laila er alle karakterer jeg kjenner igjen fra min egen tid i Forsvaret.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

storpeder skrev: fre nov 12, 2021 9:06 pm
anbessa skrev: fre nov 12, 2021 8:39 pm
Leste et sted at Flesvig selv aldri har vært i militæret. Det synes, neppe noen andre involverte med innflytelse, heller. En klar svakhet, det hadde nok vært mye potensielt god humor man kunne tatt rett ut av den reelle hverdagen i både førstegangstjenesten og Heimevernet for den saks skyld, som man dermed har gått glipp av.
Deter vel ingen av de moderne disco-homsene som har vært i militære, er vel snart flere kvinner enn menn som tjenestegjør nå?

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Justice 97 skrev: fre nov 12, 2021 8:48 pm
anbessa skrev: fre nov 12, 2021 8:46 pm
qbah skrev: fre nov 12, 2021 8:40 pm Utdyp.
Lite morsomme karakterer får for mye plass (typ Tanja-Laila og Grim-Torkild).
Veldig enig. Spesielt Tanja blir fort gørr kjedelig.

Må si meg enig nå etter å ha sett episodene i kveld. En del jeg ler av, men de prøver litt for hardt nå. Og alt for mye av Tanja ja, enig.
Alt i alt rimelig skuffende.

12dd

Legg inn av 12dd »

Merkelig høye karakterer fra media....absolutt seerverdig, men ikke veldig mye mer. Forhåpningene var høye, men dette falt igjennom.

Terningkast 4 minus.....

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Bare sett de to episodene som gikk på NRK i kveld. Kjempeskuffet!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg tror den godeste Herman gjør rett i å kutte nå i allefall.

Figurene har liksom ikke så mye å spille på. Ola er «wannabeinnvandrer» Preben er klisjevestkant på speed, Ahre-Ketil er skyteglad, naiv østfoldgutt. En slags militær-Emil i Lønneberget og Tanja er vulgærnordnorsk og brutal. Den amerikanske offiseren raper og driter. Men alt dette så vi sist sesong. Nå er det ikke mer å hente.

Jeg følte humoren som var frisk sist sesong nå har blitt anstrengt. Jeg ler innimellom og det er jo forsåvidt morsomt, men det føles som en reprise.

Jeg tror det hadde vært smartere å komme med et nytt kull førstegangstjenestesoldater når man først skulle lage en ny sesong.

Jeg legger meg på en firer, mye på grunn av de små digresjonene i Flesvigs komikk. Det er der han kommer med små bi-kommentarer som ikke har noe med storyen å gjøre jeg ler mest.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Justice 97 skrev: lør nov 13, 2021 12:21 am
12dd skrev: lør nov 13, 2021 12:16 am Merkelig høye karakterer fra media....absolutt seerverdig, men ikke veldig mye mer. Forhåpningene var høye, men dette falt igjennom.

Terningkast 4 minus.....
Husk at Herman Flesvig har signert for Schibsted/VG. At de gir ham sekser ser jeg på som taktikk. God reklame for en som nå er i deres stall. Sesong 2 er aldri en sekser verdig, ikke tale om.
Now youre thinking. VG rører i så mange gryter 😂

anbessa

Legg inn av anbessa »

Ah, den amerikaneren ja. Han glemte jeg å nevne blant kjedelige karakterer. Er virkelig promp, rap og bæsj terningkast 6???

Det sagt, jeg er neppe i målgruppen. Femteklassingene jeg underviser gledet seg ekstremt til sesong2, og de synes nok både downs, promp og nordnorske groviser er toppen av humor.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Sesong 1 var knall, men føler det blir vanskelig å følge opp med de samme karakterne her. Prøver nok litt for hardt. Gir dette terning 4.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Ja, gir det en firer, egentlig litt skuffet denne gangen jeg også. Noen scener er morsomme men de kommer langt ifra like ofte som forrige sesong. Litt mye over the top. Brutal slosskamp mellom Noora og Tanja dog, og satan så flink Tanja er til å joike.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Terningkast 3 eller 4. Mye gjenbruk fra forrige sesong og lite utvikling. Noe mer vulgært i sesong 2. Bæsj, tiss og propp.

Josefine Frida Pettersen var et friskt pust. Et av høydepunktene var Ahre Ketil sitt møte med sin mor i fengslet.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

7,5 av 10, lo mye jeg

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Ble litt bedre epiosde 3+4. Josefine Pettersen er ganske digg :-)

storpeder

Legg inn av storpeder »

Chromeback skrev: fre nov 12, 2021 9:09 pm
storpeder skrev: fre nov 12, 2021 9:06 pm
Leste et sted at Flesvig selv aldri har vært i militæret. Det synes, neppe noen andre involverte med innflytelse, heller. En klar svakhet, det hadde nok vært mye potensielt god humor man kunne tatt rett ut av den reelle hverdagen i både førstegangstjenesten og Heimevernet for den saks skyld, som man dermed har gått glipp av.
Det er jo masse fra både førstegangstjenesten og personene som avtjener den som virkelig blir tatt på kornet her, så noe innflytelse må han ha fått.

Ola Halvorsen, Ahre-Ketil og Tove-Laila er alle karakterer jeg kjenner igjen fra min egen tid i Forsvaret.
Man trenger nok ikke ha erfaring fra Forsvaret for å komme opp med disse stereotypene, for å si det forsiktig.

Det er ellers som nevnt mye rundt som tyder på særdeles lite research eller at folk med faktisk erfaring har vært involvert i særlig grad. Noe som er synd, siden det kunne vært mange hakk bedre om det hadde vært mer inspirert av noe virkelighetsnært.

Mon tro hvordan Dilbert eller Lunch hadde vært uten at serieskaperne faktisk hadde hatt erfaring fra kontorjobb selv.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

storpeder skrev: lør nov 13, 2021 11:51 am
Chromeback skrev: fre nov 12, 2021 9:09 pm
storpeder skrev: fre nov 12, 2021 9:06 pm
Leste et sted at Flesvig selv aldri har vært i militæret. Det synes, neppe noen andre involverte med innflytelse, heller. En klar svakhet, det hadde nok vært mye potensielt god humor man kunne tatt rett ut av den reelle hverdagen i både førstegangstjenesten og Heimevernet for den saks skyld, som man dermed har gått glipp av.
Det er jo masse fra både førstegangstjenesten og personene som avtjener den som virkelig blir tatt på kornet her, så noe innflytelse må han ha fått.

Ola Halvorsen, Ahre-Ketil og Tove-Laila er alle karakterer jeg kjenner igjen fra min egen tid i Forsvaret.
Man trenger nok ikke ha erfaring fra Forsvaret for å komme opp med disse stereotypene, for å si det forsiktig.

Det er ellers som nevnt mye rundt som tyder på særdeles lite research eller at folk med faktisk erfaring har vært involvert i særlig grad. Noe som er synd, siden det kunne vært mange hakk bedre om det hadde vært mer inspirert av noe virkelighetsnært.

Mon tro hvordan Dilbert eller Lunch hadde vært uten at serieskaperne faktisk hadde hatt erfaring fra kontorjobb selv.
Tja. Ingenting er mer irriterende når de som har vært i militæret skal fortelle sine historier :-) De har opplevd ditt og opplevd datt. Flesteparten som ser på serien har vel uansett ikke vært i militæret tipper jeg :-)

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

VivaLV skrev: lør nov 13, 2021 12:10 pm
storpeder skrev: lør nov 13, 2021 11:51 am
Chromeback skrev: fre nov 12, 2021 9:09 pm

Det er jo masse fra både førstegangstjenesten og personene som avtjener den som virkelig blir tatt på kornet her, så noe innflytelse må han ha fått.

Ola Halvorsen, Ahre-Ketil og Tove-Laila er alle karakterer jeg kjenner igjen fra min egen tid i Forsvaret.
Man trenger nok ikke ha erfaring fra Forsvaret for å komme opp med disse stereotypene, for å si det forsiktig.

Det er ellers som nevnt mye rundt som tyder på særdeles lite research eller at folk med faktisk erfaring har vært involvert i særlig grad. Noe som er synd, siden det kunne vært mange hakk bedre om det hadde vært mer inspirert av noe virkelighetsnært.

Mon tro hvordan Dilbert eller Lunch hadde vært uten at serieskaperne faktisk hadde hatt erfaring fra kontorjobb selv.
Tja. Ingenting er mer irriterende når de som har vært i militæret skal fortelle sine historier :-) De har opplevd ditt og opplevd datt. Flesteparten som ser på serien har vel uansett ikke vært i militæret tipper jeg :-)

Så trur ikke serien i seg selv har blitt dårligere ut av det.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Hoppidioten skrev: fre nov 12, 2021 12:33 pm Terningkast 6 i VG. 10/10 i Nettavisen.
Ganske sykt. Har ikke lest anmeldelsene, men tipper dette er det vanlige "greit til å være norsk, la oss toppa karakteren - selv om det strengt tatt i beste fall er middelmådig". Nekter å tro at dette er så jæskla bra. Så de forrige sesongene (eller de to forrige delene), og det er jo ikke spesielt morsomt på noen som helst måte. Mulig jeg lo av den aller første episoden. Synes ikke han Flesvig er spesielt morsom, egentlig, så tvilsomt at jeg gidder å se den nye sesongen.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Terningkast 2 etter å ha sett 2 episoder og det spørs om jeg gidder se resten. Hvis jeg holder ut blir det takket være muligheten for å spole fremover, den der transkarakteren orker jeg ikke mer av og ikke wannabe-blatten heller.

Første del av sesong 1 var for så vidt OK men så gikk det bratt nedover. Det eneste lysglimtet i andre del var vel når Monica MILF dukket opp :D

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»