Oslo-bobla`s klimamål

Svar
perchri
Innlegg: 659

Re: Oslo-bobla`s klimamål

Legg inn av perchri »

Xpoolman skrev: tir des 21, 2021 9:30 am
FjodorDVD skrev: ons des 01, 2021 5:56 pm Selvsagt vil Vestland være med i bruke oljepenger for å redde klima. Vestland vil gå fra verst til best i klassen. Men det koster 223 milliarder.
https://www.nrk.no/vestland/utsleppsfyl ... 1.15735418
Dette såkalte "grønne skiftet" kommer til å sende Norge og resten av den vestlige verden inn i en resesjon som vil få 1930-tallet og krakket i 2008 til å blekne fullstendig !
Hvordan i all verden skal vi komme oss ut av dette uføret ?
Bore enda flere olje/gasshøl. Ingen vei utenom. Resten av verden borer etter kull så det holder. Men mulig norge blir igjen som Langøyene......den grønne prakt.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Kan Oslo-bobla få hjelp fra en Hamburg-boble for å plassere aktivismen sterkere inn i en politisk sammenheng?
Det kan jo bli en Oslo-babling som monner.
Her er ord-salaten fra Hamburg: Kilde: Hamburg Climate Futures Outlook

"Fortetting av den globale mulighetsstrukturen for klimatiltak
En tett global mulighetsstruktur som gir en rekke ressurser for klimatiltak er en nødvendig forutsetning for å øke momentumet eller endre retningen til sosiale drivere mot dyp dekarbonisering. I denne Outlook viser de sosiale plausibilitetsvurderingene at globale muligheter for klimatiltak multipliserer, får synlighet og materialiserer seg i det minste gradvis. I forhold til forrige utgave observerer vi en kvantitativ økning av klimarelaterte aktiviteter, som flere klimarelaterte reguleringer, protester, netto-null-løfter og transnasjonale initiativer innenfor FNs klimastyring og utover (avsnitt 6.1.1, 6.1. 2, 6.1.3 og 6.1.4). Disse aktivitetene betyr imidlertid ikke nødvendigvis en reduksjon av vedvarende ambisjoner, implementering og kunnskapshull. Vi observerer bare begrensede bevis når det gjelder kvalitative endringer i den globale mulighetsstrukturen for klimatiltak. Disse er knyttet til trinnvise endringer i myk og hard lov eller til frivillige og forpliktende ordninger for klimastyring (avsnitt 6.1.1 og 6.1.5). Forhandlingene på COP26 i Glasgow, Storbritannia, har ikke klart å løse implementeringshull og nødvendige skritt for å fase ut fossilt brensel. Dette gjelder i det store og hele også for COP27 i Sharm el-Sheikh, Egypt, som fant sted etter at vår vurdering av FNs klimastyring var ferdigstilt. Nasjonalt bestemte bidrag (NDC), transnasjonale initiativer, avhending av fossilt brensel og selskapenes reaksjoner forblir stort sett frivillige, til tross for presset fra klimarettssaker og sosiale bevegelser for å gjøre disse til juridiske bestemmelser eller retningslinjer (avsnitt 6.1.2, 6.1.6 og 6.1.7). Faktisk,krever kvalitative forskyvninger i ressursene for klimahandlinger, som nye former for aktivisme, nye virkemidler og skjerping av myk lov (punkt 6.1.3, 6.1.4 og 6.1.5). Det samme gjelder lavkarbonforbruksmønstre (avsnitt 6.1.8) og økt integrering av ulike aktører og måter å vite på i kunnskapsproduksjon, beslutningstaking og klimastyringsprosesser (avsnitt 6.1.10). I denne forbindelse spiller urfolk en avgjørende rolle i å bringe disse spørsmålene på banen sammen med klimaprotester og sosiale bevegelser og i å bidra til å bevare eksisterende naturskoger, som kan gi et større bidrag når det gjelder naturlige synker mot karbonnøytralitet enn skogplanting. (Avsnitt 6.1.4, 6.1.10 og 6.2.5)."

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Biltrafikken i Oslo skulle ned 20 % innen i år men har bare falt 1,3 % :)

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... kmal-ryker

anbessa

Legg inn av anbessa »

ingenkanvite skrev: fre feb 03, 2023 12:00 pm Her er ord-salaten fra Hamburg: Kilde: Hamburg Climate Futures Outlook

"Fortetting av den globale mulighetsstrukturen for klimatiltak
En tett global mulighetsstruktur som gir en rekke ressurser for klimatiltak er en nødvendig forutsetning for å øke momentumet eller endre retningen til sosiale drivere mot dyp dekarbonisering. I denne Outlook viser de sosiale plausibilitetsvurderingene at globale muligheter for klimatiltak multipliserer, får synlighet og materialiserer seg i det minste gradvis. I forhold til forrige utgave observerer vi en kvantitativ økning av klimarelaterte aktiviteter, som flere klimarelaterte reguleringer, protester, netto-null-løfter og transnasjonale initiativer innenfor FNs klimastyring og utover (avsnitt 6.1.1, 6.1. 2, 6.1.3 og 6.1.4). Disse aktivitetene betyr imidlertid ikke nødvendigvis en reduksjon av vedvarende ambisjoner, implementering og kunnskapshull. Vi observerer bare begrensede bevis når det gjelder kvalitative endringer i den globale mulighetsstrukturen for klimatiltak.
:lol:
Dette er strålende. I dag skal jeg gjøre en klimarelatert aktivitet - gå på ski!

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

anbessa skrev: tor mar 23, 2023 7:48 am
Dette er strålende. I dag skal jeg gjøre en klimarelatert aktivitet - gå på ski!
What ???????

Finnes det snø og gå på ?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Xpoolman skrev: tor mar 23, 2023 8:01 am
anbessa skrev: tor mar 23, 2023 7:48 am
Dette er strålende. I dag skal jeg gjøre en klimarelatert aktivitet - gå på ski!
What ???????

Finnes det snø og gå på ?
Bombe at nedbør kommer som snø i Norge om vinteren, gitt!

Pernille

Legg inn av Pernille »

Xpoolman skrev: tor mar 23, 2023 7:37 am Biltrafikken i Oslo skulle ned 20 % innen i år men har bare falt 1,3 % :)

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... kmal-ryker
Når to av Norges kanskje mest trafikkerte veier på død og liv skal rutes rett gjennom Oslo så blir det jo mange biler.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Pernille skrev: tor mar 23, 2023 9:22 am
Xpoolman skrev: tor mar 23, 2023 7:37 am Biltrafikken i Oslo skulle ned 20 % innen i år men har bare falt 1,3 % :)

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... kmal-ryker
Når to av Norges kanskje mest trafikkerte veier på død og liv skal rutes rett gjennom Oslo så blir det jo mange biler.
Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.

fargerik

Legg inn av fargerik »

FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am
Pernille skrev: tor mar 23, 2023 9:22 am
Xpoolman skrev: tor mar 23, 2023 7:37 am Biltrafikken i Oslo skulle ned 20 % innen i år men har bare falt 1,3 % :)

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... kmal-ryker
Når to av Norges kanskje mest trafikkerte veier på død og liv skal rutes rett gjennom Oslo så blir det jo mange biler.
Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Superenkel forskning har dokumentert at flere reiser kollektivt dersom prisene senkes og tilbudet blir bedre.
Hva skjer for å møte utfordringen? Tilbudet reduseres, ruter nedlegges og prisene økes.
Dermed må folk kjøre bil.
Jeg for min del, som ikke har bil, ble helårssyklist når de la ned bussen her.
Sykling er sunt, året rundt. Det eneste skjæret i sjøen er at de har sluttet å brøyte snø her jeg bor.
Det er dyrt å brøyte snø på den kommunale veien.
Sist redigert av fargerik den tor mar 23, 2023 11:43 am, redigert 1 gang totalt.

Pernille

Legg inn av Pernille »

FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Tja... det viser vel bare at folk er avhengig av bil, også de som bor i Oslo, men akkurat i denne saken: er det "Oslo-fiffen" som gjør at skoen trykker mest eller er det alle som bor i områdene rundt Oslo og som må gjennom byen, enten via E6 eller E18, for å komme seg til og fra jobb eller frakte varer eller hva man nå bruker kjøretøyet til?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: tor mar 23, 2023 11:41 am
FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Tja... det viser vel bare at folk er avhengig av bil, også de som bor i Oslo, men akkurat i denne saken: er det "Oslo-fiffen" som gjør at skoen trykker mest eller er det alle som bor i områdene rundt Oslo og som må gjennom byen, enten via E6 eller E18, for å komme seg til og fra jobb eller frakte varer eller hva man nå bruker kjøretøyet til?
sukk....hvor mange stortingsperioder er gått siden det ble innført belønningsordninger for de som valgte elbil?
Det er så lenge siden at jeg har mistet tellinga....

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: tor mar 23, 2023 11:45 am
Pernille skrev: tor mar 23, 2023 11:41 am
FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Tja... det viser vel bare at folk er avhengig av bil, også de som bor i Oslo, men akkurat i denne saken: er det "Oslo-fiffen" som gjør at skoen trykker mest eller er det alle som bor i områdene rundt Oslo og som må gjennom byen, enten via E6 eller E18, for å komme seg til og fra jobb eller frakte varer eller hva man nå bruker kjøretøyet til?
sukk....hvor mange stortingsperioder er gått siden det ble innført belønningsordninger for de som valgte elbil?
Det er så lenge siden at jeg har mistet tellinga....
Og poenget ditt er? Om folk kjører elbil eller bensinbil spiller da ingen rolle i dette tilfellet da tallene det her er snakk om handler om biltrafikk totalt såvidt jeg kan se.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: tor mar 23, 2023 12:08 pm
fargerik skrev: tor mar 23, 2023 11:45 am
Pernille skrev: tor mar 23, 2023 11:41 am

Tja... det viser vel bare at folk er avhengig av bil, også de som bor i Oslo, men akkurat i denne saken: er det "Oslo-fiffen" som gjør at skoen trykker mest eller er det alle som bor i områdene rundt Oslo og som må gjennom byen, enten via E6 eller E18, for å komme seg til og fra jobb eller frakte varer eller hva man nå bruker kjøretøyet til?
sukk....hvor mange stortingsperioder er gått siden det ble innført belønningsordninger for de som valgte elbil?
Det er så lenge siden at jeg har mistet tellinga....
Og poenget ditt er? Om folk kjører elbil eller bensinbil spiller da ingen rolle i dette tilfellet da tallene det her er snakk om handler om biltrafikk totalt såvidt jeg kan se.
Beklager. Det var FjodorDVD som dro opp elbilsubsidier.
Det ble selvfølgelig helt feil å sitere ditt innlegg.
Stygg feil som jeg skal gjøre alt for å prøve å unngå i fremtiden.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: tor mar 23, 2023 12:14 pm
Pernille skrev: tor mar 23, 2023 12:08 pm
fargerik skrev: tor mar 23, 2023 11:45 am
sukk....hvor mange stortingsperioder er gått siden det ble innført belønningsordninger for de som valgte elbil?
Det er så lenge siden at jeg har mistet tellinga....
Og poenget ditt er? Om folk kjører elbil eller bensinbil spiller da ingen rolle i dette tilfellet da tallene det her er snakk om handler om biltrafikk totalt såvidt jeg kan se.
Beklager. Det var FjodorDVD som dro opp elbilsubsidier.
Det ble selvfølgelig helt feil å sitere ditt innlegg.
Stygg feil som jeg skal gjøre alt for å prøve å unngå i fremtiden.
No problem. :)

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

fargerik skrev: tor mar 23, 2023 11:40 am
FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am
Pernille skrev: tor mar 23, 2023 9:22 am

Når to av Norges kanskje mest trafikkerte veier på død og liv skal rutes rett gjennom Oslo så blir det jo mange biler.
Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Superenkel forskning har dokumentert at flere reiser kollektivt dersom prisene senkes og tilbudet blir bedre.
Hva skjer for å møte utfordringen? Tilbudet reduseres, ruter nedlegges og prisene økes.
Dermed må folk kjøre bil.
Jeg for min del, som ikke har bil, ble helårssyklist når de la ned bussen her.
Sykling er sunt, året rundt. Det eneste skjæret i sjøen er at de har sluttet å brøyte snø her jeg bor.
Det er dyrt å brøyte snø på den kommunale veien.
Når det skal sies, har jeg alltid ønsket at mange flere skal reise kollektivt, men i de siste tiårene hadde det vært alt annet enn enkelt; stadig underfinanisering, bransjekonflikt som trikk vers buss og organisasjonsmessig kaos i den tiden Høyre regjerte hadde vært katastrofalt fram til de rødgrønne overtok, i begynnelsen klarte de å bringe orden i kollektivmaskineriet, fikk inn en rekke fornyelser og iverksette interessante forslag. Men Solberg sulteforet hele Norge for viktige pengestøtte, under ideen om å spare, og Oslo sliter dermed med å komme i havn med Oslopakke 3 i år etter år. Bompenger hentes inn som en alternativ løsning, men da gjort folk opprør med rette. Da Støre overtok var det sterke forhåpninger, ettersom pandemien hadde kostet for mye, og underfinaniseringen hadde tæret for meget på budsjettet i Oslo hvor sykkelveger og MDGs uvane med å legge seg ut med vanlige folk avledet altfor mye fokus og ressurser.

Alle vet deretter hvordan det gikk. Solberg var ingen god statsminister for kollektiv-Norge. Høyre har tradisjonelt alltid rotet det til. Strømpriskrisen og inflasjonen har fulgt til store problemer for alle, og nå den fallende kronen som er ved å bli meget faretruende. Ingen økonomiprofessor er i stand til å forstå hvorfor kronen er på vei nedover, i likhet med en lang rekke "små" valutaer, selv i disse med sterk økonomi. Det spekuleres nå at dette er AI (kunstige intelligens) som er den skyldige. Det er simpelt ikke mulig å få ned biltrafikken, pandemien hadde vært en total katastrofe fordi vi var på det rette sporet i 2019, det var sterk optimisme, men da den sluttet, ble det oppdaget at mange vil ikke tilbake. Og Solberg holdt tilbake pengene fram til Støre vant i 2021, men da Ap og Sp kom til, hadde den økonomiske situasjonen forverret seg. Alt måtte utsettes.

I verste fall må kollektivtrafikken underlegges direkte statlig støtte, ettersom utslippene må ned i dette tiåret fram til 2030, og da må bilbruken reduseres til det nødvendige. Da mener det billigere billetter, bedre tilbud og bedre områdedekking med tog, buss, båt og trikk som metro.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Varulv2468 skrev: tor mar 23, 2023 8:16 pm
fargerik skrev: tor mar 23, 2023 11:40 am
FjodorDVD skrev: tor mar 23, 2023 10:19 am

Jeg Vil føye til at privat-elbilismen er sinnsykt subsidiert og hyklerisk innsolgt som miljøvennlig. Fiffen inni Oslo-bobla har virkelig fått brukt oljepenger på el-biler, mens prisene på kollektivtransport har blitt dyrere.
Superenkel forskning har dokumentert at flere reiser kollektivt dersom prisene senkes og tilbudet blir bedre.
Hva skjer for å møte utfordringen? Tilbudet reduseres, ruter nedlegges og prisene økes.
Dermed må folk kjøre bil.
Jeg for min del, som ikke har bil, ble helårssyklist når de la ned bussen her.
Sykling er sunt, året rundt. Det eneste skjæret i sjøen er at de har sluttet å brøyte snø her jeg bor.
Det er dyrt å brøyte snø på den kommunale veien.
Når det skal sies, har jeg alltid ønsket at mange flere skal reise kollektivt, men i de siste tiårene hadde det vært alt annet enn enkelt; stadig underfinanisering, bransjekonflikt som trikk vers buss og organisasjonsmessig kaos i den tiden Høyre regjerte hadde vært katastrofalt fram til de rødgrønne overtok, i begynnelsen klarte de å bringe orden i kollektivmaskineriet, fikk inn en rekke fornyelser og iverksette interessante forslag. Men Solberg sulteforet hele Norge for viktige pengestøtte, under ideen om å spare, og Oslo sliter dermed med å komme i havn med Oslopakke 3 i år etter år. Bompenger hentes inn som en alternativ løsning, men da gjort folk opprør med rette. Da Støre overtok var det sterke forhåpninger, ettersom pandemien hadde kostet for mye, og underfinaniseringen hadde tæret for meget på budsjettet i Oslo hvor sykkelveger og MDGs uvane med å legge seg ut med vanlige folk avledet altfor mye fokus og ressurser.

Alle vet deretter hvordan det gikk. Solberg var ingen god statsminister for kollektiv-Norge. Høyre har tradisjonelt alltid rotet det til. Strømpriskrisen og inflasjonen har fulgt til store problemer for alle, og nå den fallende kronen som er ved å bli meget faretruende. Ingen økonomiprofessor er i stand til å forstå hvorfor kronen er på vei nedover, i likhet med en lang rekke "små" valutaer, selv i disse med sterk økonomi. Det spekuleres nå at dette er AI (kunstige intelligens) som er den skyldige. Det er simpelt ikke mulig å få ned biltrafikken, pandemien hadde vært en total katastrofe fordi vi var på det rette sporet i 2019, det var sterk optimisme, men da den sluttet, ble det oppdaget at mange vil ikke tilbake. Og Solberg holdt tilbake pengene fram til Støre vant i 2021, men da Ap og Sp kom til, hadde den økonomiske situasjonen forverret seg. Alt måtte utsettes.

I verste fall må kollektivtrafikken underlegges direkte statlig støtte, ettersom utslippene må ned i dette tiåret fram til 2030, og da må bilbruken reduseres til det nødvendige. Da mener det billigere billetter, bedre tilbud og bedre områdedekking med tog, buss, båt og trikk som metro.
Jeg skal ikke påstå at dette er mulig i Norge, men i knøttlille og rike Luxembourg har de rett og slett gjort all kollektivtrafikk gratis.
Det kan selvfølgelig ikke vi.
Men personlig mener jeg staten kan bruke en god del penger for å gjenopprette tilbud som har blitt nedlagt for å spare penger.
Å bruke kollektivtrafikken som salderingspost er som å spare seg til fant.
https://www.vg.no/spesial/c/stories/BRE4Qv

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

fargerik skrev: fre mar 24, 2023 10:02 am Jeg skal ikke påstå at dette er mulig i Norge.
Unnskyld for at jeg sitere bare en setning. Som attpåtil ikke er hel eller særlig relevant etter hensikten.

Men la gå. I Norge er det mulig å subsidiere innkjøp av en elbil med flere hundre tusen. Betrakt det for eksempel som en person av fiffen mottar en pengesum på 200 tusen. På bussen sitter en gjennomsnittlige Ola og Kari. Om disse skulle mottatt samme pengesum for å reise kollektivt ville de fått utbetalt 80 kroner hver gang.

Det hadde vært en forbilledlig samfunnskontrakt. Om du ikke har bil vil du få 80 kroner hver gang du tar bussen. Det kunne jeg absolutt støttet.

Til info har jeg bensinbil og busskort. Kjører minst mulig.

fargerik

Legg inn av fargerik »

FjodorDVD skrev: lør mar 25, 2023 8:10 am
fargerik skrev: fre mar 24, 2023 10:02 am Jeg skal ikke påstå at dette er mulig i Norge.
Unnskyld for at jeg sitere bare en setning. Som attpåtil ikke er hel eller særlig relevant etter hensikten.

Men la gå. I Norge er det mulig å subsidiere innkjøp av en elbil med flere hundre tusen. Betrakt det for eksempel som en person av fiffen mottar en pengesum på 200 tusen. På bussen sitter en gjennomsnittlige Ola og Kari. Om disse skulle mottatt samme pengesum for å reise kollektivt ville de fått utbetalt 80 kroner hver gang.

Det hadde vært en forbilledlig samfunnskontrakt. Om du ikke har bil vil du få 80 kroner hver gang du tar bussen. Det kunne jeg absolutt støttet.

Til info har jeg bensinbil og busskort. Kjører minst mulig.
Jeg hadde også busskort. Men etter at bussen ble nedlagt trenger jeg det ikke lengre ;-)

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

FjodorDVD skrev: man nov 22, 2021 8:02 am Oslo`s klimamål går fløyten. EU sier nei til å støtte prosjektet med 2 milliarder og da sier staten nei til 5 milliarder og da går CO2en fra Oslo`s søppelforbrenning rett til værs. Det beste spør du meg, men så er jeg skeptisk til statlige miljøsubsidier som skal gjøre oss teoretisk klimanøytrale.
Trodde de fleste voksne var ferdig med å tro på Julenissen? Mange barn er fortalt at denne Julenissen, bare er noe vi voksne har funnet på? Kanskje trykke opp flere "klokebøker"?

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Slutt for Klemetsrud karbonfangstanlegg.

https://www.nrk.no/osloogviken/budsjett ... 1.16388134
Pengene er brukt opp og Hafslund drar i nødbremsen. (Aftenpostens populærformulering)

Er det ikke ett utpresningsforsøk fra klimaspekulantene? Ikke moro å være politiker å måtte fortsette denne galskapen mens man innerst inne vet det er lureri alt sammen.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

FjodorDVD skrev: ons apr 26, 2023 5:34 pm Slutt for Klemetsrud karbonfangstanlegg.

https://www.nrk.no/osloogviken/budsjett ... 1.16388134
Pengene er brukt opp og Hafslund drar i nødbremsen. (Aftenpostens populærformulering)

Er det ikke ett utpresningsforsøk fra klimaspekulantene? Ikke moro å være politiker å måtte fortsette denne galskapen mens man innerst inne vet det er lureri alt sammen.
Direktør i Hafslund: "Nye kostnadsberegninger viser at vi ikke kan gjennomføre karbonfangstprosjektet etter opprinnelig plan innenfor eksisterende budsjett". "Til NRK sier Inderhaug at det er først nå de har hatt muligheten til å se kostnadsbildet etter å ha fått priser fra underleverandører."
Staten støtter karbonfangst på Klemetsrud med 3,4 milliarder kroner.
Oslo kommune har forpliktet seg til å bidra med 2,1 milliarder kroner direkte til prosjektet.

Gåte. Hvordan kaste 5,5 milliarder kroner av våre skattepenger rett ut av vinduet under jubel fra alarmister?
Med en historie om at det redder verden?

rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

ingenkanvite skrev: tor apr 27, 2023 12:25 am Direktør i Hafslund: "Nye kostnadsberegninger viser at vi ikke kan gjennomføre karbonfangstprosjektet etter opprinnelig plan innenfor eksisterende budsjett". "Til NRK sier Inderhaug at det er først nå de har hatt muligheten til å se kostnadsbildet etter å ha fått priser fra underleverandører."
Staten støtter karbonfangst på Klemetsrud med 3,4 milliarder kroner.
Oslo kommune har forpliktet seg til å bidra med 2,1 milliarder kroner direkte til prosjektet.

Gåte. Hvordan kaste 5,5 milliarder kroner av våre skattepenger rett ut av vinduet under jubel fra alarmister?
Med en historie om at det redder verden?
Med en kostnad på 5.5 mrd, pluss det de mot formodning har tenkt å spytte inn selv, så hadde det kanskje vært en tanke å få en prisantydning fra underleverandørene litt tidligere?
Eller kanskje til og med (gods forbid) avtale en pris på forhånd?

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

ingenkanvite skrev: tor apr 27, 2023 12:25 am
FjodorDVD skrev: ons apr 26, 2023 5:34 pm Slutt for Klemetsrud karbonfangstanlegg.

https://www.nrk.no/osloogviken/budsjett ... 1.16388134
Pengene er brukt opp og Hafslund drar i nødbremsen. (Aftenpostens populærformulering)

Er det ikke ett utpresningsforsøk fra klimaspekulantene? Ikke moro å være politiker å måtte fortsette denne galskapen mens man innerst inne vet det er lureri alt sammen.
Direktør i Hafslund: "Nye kostnadsberegninger viser at vi ikke kan gjennomføre karbonfangstprosjektet etter opprinnelig plan innenfor eksisterende budsjett". "Til NRK sier Inderhaug at det er først nå de har hatt muligheten til å se kostnadsbildet etter å ha fått priser fra underleverandører."
Staten støtter karbonfangst på Klemetsrud med 3,4 milliarder kroner.
Oslo kommune har forpliktet seg til å bidra med 2,1 milliarder kroner direkte til prosjektet.

Gåte. Hvordan kaste 5,5 milliarder kroner av våre skattepenger rett ut av vinduet under jubel fra alarmister?
Med en historie om at det redder verden?
Hvordan? Det er lett å svare på. Det er bare å bygge noe som ikke virker. ref. historien.
Hvorfor? Det er vanskelig å svare på. Jeg sitter og undrer meg over dette meningsløse grønne skiftet hver eneste dag, og finner ingen sakelig grunn til å kaste bort penger.

mvh

HB.

Ambient

Legg inn av Ambient »

FjodorDVD skrev: lør mar 25, 2023 8:10 am
fargerik skrev: fre mar 24, 2023 10:02 am Jeg skal ikke påstå at dette er mulig i Norge.
Unnskyld for at jeg sitere bare en setning. Som attpåtil ikke er hel eller særlig relevant etter hensikten.

Men la gå. I Norge er det mulig å subsidiere innkjøp av en elbil med flere hundre tusen. Betrakt det for eksempel som en person av fiffen mottar en pengesum på 200 tusen. På bussen sitter en gjennomsnittlige Ola og Kari. Om disse skulle mottatt samme pengesum for å reise kollektivt ville de fått utbetalt 80 kroner hver gang.

Det hadde vært en forbilledlig samfunnskontrakt. Om du ikke har bil vil du få 80 kroner hver gang du tar bussen. Det kunne jeg absolutt støttet.

Til info har jeg bensinbil og busskort. Kjører minst mulig.
Du subsidieres allerede med 40kr hver gang du tar bussen i Oslo.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Ambient skrev: tor apr 27, 2023 11:46 pm
FjodorDVD skrev: lør mar 25, 2023 8:10 am
fargerik skrev: fre mar 24, 2023 10:02 am Jeg skal ikke påstå at dette er mulig i Norge.
Unnskyld for at jeg sitere bare en setning. Som attpåtil ikke er hel eller særlig relevant etter hensikten.

Men la gå. I Norge er det mulig å subsidiere innkjøp av en elbil med flere hundre tusen. Betrakt det for eksempel som en person av fiffen mottar en pengesum på 200 tusen. På bussen sitter en gjennomsnittlige Ola og Kari. Om disse skulle mottatt samme pengesum for å reise kollektivt ville de fått utbetalt 80 kroner hver gang.

Det hadde vært en forbilledlig samfunnskontrakt. Om du ikke har bil vil du få 80 kroner hver gang du tar bussen. Det kunne jeg absolutt støttet.

Til info har jeg bensinbil og busskort. Kjører minst mulig.
Du subsidieres allerede med 40kr hver gang du tar bussen i Oslo.
Bruken av slike regnestykker er preget av hvilken mening man ønsker å legge vekt på. Kommunikasjonsbyråer og spinndoktorer jobber iherdig med å overbevise oss om hva som er problem og løsning.

Jeg har ingen problemer med å godta at hver tur på bussen er subsidiert med 40 kroner. Det stiller seg annerledes med subsidiering av privatbilisme. Til en mye høyere pris også.

Kollektivtrafikken avhjelper på et globalt problem som er privatbilismen. Så jeg velger meg subsidier i den retning.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

FjodorDVD skrev: fre apr 28, 2023 10:30 am
Jeg har ingen problemer med å godta at hver tur på bussen er subsidiert med 40 kroner. Det stiller seg annerledes med subsidiering av privatbilisme. Til en mye høyere pris også.
Menigheten har talt:
Elektrifisering = høyverdig mål
Kollektivtrafikk = ikke så høyverdig mål
Det gjelder å redde verden, og kollektivtrafikken spyr ut CO2.
At strømmen kunne blitt brukt til noe mye mer miljøvennlig globalt sett, er uten interesse i denne sammenheng.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Ambient skrev: tor apr 27, 2023 11:46 pm Du subsidieres allerede med 40kr hver gang du tar bussen i Oslo.
Hvor har du det tallet ifra? Jeg har fått opplyst helt andre tall.

mvh

HB

Ambient

Legg inn av Ambient »

HB4596 skrev: fre apr 28, 2023 3:05 pm
Ambient skrev: tor apr 27, 2023 11:46 pm Du subsidieres allerede med 40kr hver gang du tar bussen i Oslo.
Hvor har du det tallet ifra? Jeg har fått opplyst helt andre tall.

mvh

HB
Var en veldig forenkling, men slik jeg leste det så betaler kundene 50% av kostnaden for kollektivtransport og Oslo/Aksershus de andre 50%
Så da for en enkeltbillett så blir mine 40kr halvparten av total kostnaden, altså subsidieres jeg 40kr

Men virkeligheten er ikke helt slik, men ikke så alt for galt

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Så har også Månelanding 2.0 også havarert. Langskipet er ikke flytedyktig.

Fra Nettavisen: "Regjeringen beskriver det på denne måten:
«Langskip er regjeringens satsing på CO₂-håndtering og er et fullskala CO₂-håndteringsprosjekt som skal demonstrere fangst av CO₂ fra industrielle kilder, transport og sikker lagring av CO₂. CO₂ skal fanges på Norcems sementfabrikk og Hafslund Oslo Celsios avfallsforbrenningsanlegg, gjøres flytende og hentes av skip.
Deretter skal den fraktes til et mellomlager i Øygarden nordvest for Bergen for så å pumpes gjennom rør ut på sokkelen hvor den skal lagres trygt 2600 meter under havbunnen.»
Tanken er i stor grad at Norge skal pumpe tilbake CO₂ i bakken under havet, fra der vi har hentet ut olje og gass. Dette skal være en industriell satsing der Norge også skal lagre andre lands fangede CO₂."

Men: Dobbel smell for CO₂-rensingen
"Men i løpet av kort tid har det kommet to svært dårlige nyheter for planene. Fredagen før påske la Regjeringen ut en liten melding på sine nettsider: CO₂-renseanlegget på Norcem antas å bli 1,3 milliarder kroner dyrere enn antatt og blir et halvt år forsinket.
Meldingen kom et drøyt år etter forrige gang det kom melding om at anlegget ble nærmere en milliard dyrere."
https://www.nettavisen.no/okonomi/norge ... 95-1060577

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 691
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Ambient skrev: fre apr 28, 2023 5:11 pm
HB4596 skrev: fre apr 28, 2023 3:05 pm
Ambient skrev: tor apr 27, 2023 11:46 pm Du subsidieres allerede med 40kr hver gang du tar bussen i Oslo.
Hvor har du det tallet ifra? Jeg har fått opplyst helt andre tall.

mvh

HB
Var en veldig forenkling, men slik jeg leste det så betaler kundene 50% av kostnaden for kollektivtransport og Oslo/Aksershus de andre 50%
Så da for en enkeltbillett så blir mine 40kr halvparten av total kostnaden, altså subsidieres jeg 40kr

Men virkeligheten er ikke helt slik, men ikke så alt for galt
Ok. Kjøper den.

Buss er billig i drift, men ting som går på skinner har et helt annet regnskap. Det er svinedyrt.
Jeg har ikke sett de siste tallene for el-buss så bussregnskapet har blitt endret.

mvh.

HB

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»