Pantelotteriet

Svar
DoktorS

Pantelotteriet

Legg inn av DoktorS »

Var inne på det samme på VGD, hva i all verden er det som gjør at VG og andre medier helt uten videre lar seg bruke til å fortelle at folk vinner i Pantelotteriet? Er det tilsvarende oppslag når noen vinner 1 mill kr i Flax??? I så fall er det innslag som er kjøpt og betalt, direkte, av Norsk Tipping. Pantelotteriet ser ut til å få ut til å få helt gratis reklame. Hvorfor???

Denne saken ligger som nummer 4 på fredag kveld...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/o ... llionaerer

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

DoktorS skrev: fre nov 12, 2021 9:40 pm Var inne på det samme på VGD, hva i all verden er det som gjør at VG og andre medier helt uten videre lar seg bruke til å fortelle at folk vinner i Pantelotteriet? Er det tilsvarende oppslag når noen vinner 1 mill kr i Flax??? I så fall er det innslag som er kjøpt og betalt, direkte, av Norsk Tipping. Pantelotteriet ser ut til å få ut til å få helt gratis reklame. Hvorfor???

Denne saken ligger som nummer 4 på fredag kveld...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/o ... llionaerer
Som blant andre folk så finnes det journalister som er late eller ikke klarer å finne på noe selv å skrive om. De tråler enten FB, Instagram Twitter eller Tiktok for å kunne skrive nøyaktig det samme som står der eller så tar de gladelig imot ferdigskrevne artikler fra ulike aktører. Det være seg næringsaktører eller interesseorganisasjoner.

Da har de levert noe denne dagen også og får betalt for det. Hvor lenge det blir stående og hvilken plassering det får er vel ellers litt avhengig av hvor mange som klikker på artikkelen.

Så jeg tipper på latskap. Forhåpentligvis bare i dag. Det kan hende at han leverer bedre i morgen.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Jeg synes faktisk det der var en gladsak som var verdt trykksverten. Med historikken til vinneren unner jeg dem av hele mitt hjerte den millionen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Som blant andre folk så finnes det journalister som er late eller ikke klarer å finne på noe selv å skrive om. De tråler enten FB, Instagram Twitter eller Tiktok for å kunne skrive nøyaktig det samme som står der eller så tar de gladelig imot ferdigskrevne artikler fra ulike aktører. Det være seg næringsaktører eller interesseorganisasjoner.

Da har de levert noe denne dagen også og får betalt for det. Hvor lenge det blir stående og hvilken plassering det får er vel ellers litt avhengig av hvor mange som klikker på artikkelen.

Så jeg tipper på latskap. Forhåpentligvis bare i dag. Det kan hende at han leverer bedre i morgen.
[/quote]

Men jeg stusser på flere ting - det ene er nyhetsverdien. Det skal tross alt vurderes. Jeg synes ikke det er noe mer nyhetsverdig nå, etters å mange år med Pantelotteriet, at det er noe særlig mer interessant enn at noen vinner 1 millionen på et Flaxlodd eller et par millioner i Lotto. Det skjer jo hver uke.

Selvsag er det late journalister, men det betyr ikke at de biter på hver eneste pressemelding eller stoff fra PR-byråer, snarere tvert imot, det er svært sjelden VG trykker byråstoff.

Derfor må det være "blindhet" for nyhetsverdien eller et eller annet meget dyktig PR-byrå, som tross lav nyhetsverdi, klarer å få fram sakene gang på gang - med til dels svært sentralt plasserte oppslag.

Nå skal det sies at jeg sitter litt med dette på begge sider i jobben min og derfor finner jeg det ekstra underlig at akkurat Pantelotteriet får en særstilling på denne måten.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

DoktorS skrev: lør nov 13, 2021 11:15 am
Som blant andre folk så finnes det journalister som er late eller ikke klarer å finne på noe selv å skrive om. De tråler enten FB, Instagram Twitter eller Tiktok for å kunne skrive nøyaktig det samme som står der eller så tar de gladelig imot ferdigskrevne artikler fra ulike aktører. Det være seg næringsaktører eller interesseorganisasjoner.

Da har de levert noe denne dagen også og får betalt for det. Hvor lenge det blir stående og hvilken plassering det får er vel ellers litt avhengig av hvor mange som klikker på artikkelen.

Så jeg tipper på latskap. Forhåpentligvis bare i dag. Det kan hende at han leverer bedre i morgen.
[/quote]

Men jeg stusser på flere ting - det ene er nyhetsverdien. Det skal tross alt vurderes. Jeg synes ikke det er noe mer nyhetsverdig nå, etters å mange år med Pantelotteriet, at det er noe særlig mer interessant enn at noen vinner 1 millionen på et Flaxlodd eller et par millioner i Lotto. Det skjer jo hver uke.

Selvsag er det late journalister, men det betyr ikke at de biter på hver eneste pressemelding eller stoff fra PR-byråer, snarere tvert imot, det er svært sjelden VG trykker byråstoff.

Derfor må det være "blindhet" for nyhetsverdien eller et eller annet meget dyktig PR-byrå, som tross lav nyhetsverdi, klarer å få fram sakene gang på gang - med til dels svært sentralt plasserte oppslag.

Nå skal det sies at jeg sitter litt med dette på begge sider i jobben min og derfor finner jeg det ekstra underlig at akkurat Pantelotteriet får en særstilling på denne måten.
[/quote]
Det er nok reklame. Olav Thon drar litt i trådene, og Røde Kors har nok også en viss posjon goodwill.
Husk at man må pante for minimum 30 kroner for å være med i lotteriet.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

DoktorS skrev: lør nov 13, 2021 11:15 am

Men jeg stusser på flere ting - det ene er nyhetsverdien. Det skal tross alt vurderes. Jeg synes ikke det er noe mer nyhetsverdig nå, etters å mange år med Pantelotteriet, at det er noe særlig mer interessant enn at noen vinner 1 millionen på et Flaxlodd eller et par millioner i Lotto. Det skjer jo hver uke.

Selvsag er det late journalister, men det betyr ikke at de biter på hver eneste pressemelding eller stoff fra PR-byråer, snarere tvert imot, det er svært sjelden VG trykker byråstoff.

Derfor må det være "blindhet" for nyhetsverdien eller et eller annet meget dyktig PR-byrå, som tross lav nyhetsverdi, klarer å få fram sakene gang på gang - med til dels svært sentralt plasserte oppslag.

Nå skal det sies at jeg sitter litt med dette på begge sider i jobben min og derfor finner jeg det ekstra underlig at akkurat Pantelotteriet får en særstilling på denne måten.
Det er vel klikkbarheten som vurderes. Og den tror jeg faktisk er der. Her er det en historie om muligheten til å vinne penger og slikt interesserer jo tross alt en del. I tillegg har vi litt livshistorie og følelser også i historien så dette fungerer også på det planet. Såkalte "gode nyheter" dette her.

Ikke spør om å få artikler om flaxloddvinnere. Det kan hende du får det du ber om. Det er heldigvis ikke slik at dersom noen har skrevet om noe så må også noe lignende bli skrevet om.

Journalister biter oftere på dette enn man skulle ønske seg. Hvor mange ganger er det ikke artikler som er basert på en interesseorganisasjon eller fagforening, NHO eller lignende har fått foretatt en meningsmåling, fått laget en rapport som de selger inn til media på alle mulige måter? Det er minst en hver uke om ikke flere ganger i uken.

Journalister er ikke supermennesker og blir de tilbudt en lett vei for å produsere noe så tar de den dersom de ikke har noe bedre å presentere.

Det er en grunn til at det finnes kommunikasjonsrådgivere og kommunikasjonsdirektører som leder kommunikasjonsavdelinger. Det er fordi det er et fag å få ting på trykk i pressen. Kanskje ikke det mest kompliserte faget men et fag som kan ha stor betydning for gjennomslag og til syvende og sist økonomisk gevinst. Tar man de rette grepene og har man de rette kontaktene så er det ikke spesielt vanskelig for slik folk å få ting i pressen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Det er vel klikkbarheten som vurderes. Og den tror jeg faktisk er der. Her er det en historie om muligheten til å vinne penger og slikt interesserer jo tross alt en del. I tillegg har vi litt livshistorie og følelser også i historien så dette fungerer også på det planet. Såkalte "gode nyheter" dette her.

Ikke spør om å få artikler om flaxloddvinnere. Det kan hende du får det du ber om. Det er heldigvis ikke slik at dersom noen har skrevet om noe så må også noe lignende bli skrevet om.

Journalister biter oftere på dette enn man skulle ønske seg. Hvor mange ganger er det ikke artikler som er basert på en interesseorganisasjon eller fagforening, NHO eller lignende har fått foretatt en meningsmåling, fått laget en rapport som de selger inn til media på alle mulige måter? Det er minst en hver uke om ikke flere ganger i uken.

Journalister er ikke supermennesker og blir de tilbudt en lett vei for å produsere noe så tar de den dersom de ikke har noe bedre å presentere.

Det er en grunn til at det finnes kommunikasjonsrådgivere og kommunikasjonsdirektører som leder kommunikasjonsavdelinger. Det er fordi det er et fag å få ting på trykk i pressen. Kanskje ikke det mest kompliserte faget men et fag som kan ha stor betydning for gjennomslag og til syvende og sist økonomisk gevinst. Tar man de rette grepene og har man de rette kontaktene så er det ikke spesielt vanskelig for slik folk å få ting i pressen.
[/quote]

Det er nok klikkbarhet, ja - men like fullt forstår jeg ikke helt hvorfor Pantelotteriet klarer å få dette på trykk hver gang. Det er litt underlig.

Ja, det er en uting med disse spørreunderøkelsene som hele tiden blir gjengitt. Det er helt åpenbart noen klassikere som går igjen. Husker at det for mange år siden var en klassiker i radionens distriktsendinger, helst på Vestlandet, særlig på Møre, å hver måned i nyhetssendingene melde om hvor mye eksportverdien av laks var - måned for måned. Akkurat som dette er noe som iteresserer folk. De holdt på med det i noen år. Det virker som om det bare var en slags ryggmargrefleks på at dette var noe de brukte å gjøre - uten at de løftet litt perspektivet og tenkte seg om - hvorfor i all verden rapporterer vi dette i nyhetene?...

.. nå har de sluttet med det. Noe av det aller største innslaget som drives overfor mediene er forbrukerøkonomer. Her er det unge kvinner som råder markedet. Og det er en voldsom konkurranse mellom bankene å få si forbrukerøkonom, kvinne 25-45, innsolgt i alle kanaler.

Her er det nærmest sjokkerende hvordan mediene lar seg bruke. TV2 har jo sågar ansatt DNBs forbrukerøkonom. Prinsipielt svært betenkelig.

Det er både lett og vanskelig å få saker på trykk. Jeg har skrevet noen pressemeldinger de siste månedene, for en veldig smal aktør, det er ganske artig - men det er klart at det helst må ha en spesiell vinkling for å få plass. Nisjepressen tar gjerne sakene, men å få saker i de store avisene er veldig vanskelig.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

DoktorS skrev: lør nov 13, 2021 2:21 pm
Det er nok klikkbarhet, ja - men like fullt forstår jeg ikke helt hvorfor Pantelotteriet klarer å få dette på trykk hver gang. Det er litt underlig.

Ja, det er en uting med disse spørreunderøkelsene som hele tiden blir gjengitt. Det er helt åpenbart noen klassikere som går igjen. Husker at det for mange år siden var en klassiker i radionens distriktsendinger, helst på Vestlandet, særlig på Møre, å hver måned i nyhetssendingene melde om hvor mye eksportverdien av laks var - måned for måned. Akkurat som dette er noe som iteresserer folk. De holdt på med det i noen år. Det virker som om det bare var en slags ryggmargrefleks på at dette var noe de brukte å gjøre - uten at de løftet litt perspektivet og tenkte seg om - hvorfor i all verden rapporterer vi dette i nyhetene?...

.. nå har de sluttet med det. Noe av det aller største innslaget som drives overfor mediene er forbrukerøkonomer. Her er det unge kvinner som råder markedet. Og det er en voldsom konkurranse mellom bankene å få si forbrukerøkonom, kvinne 25-45, innsolgt i alle kanaler.

Her er det nærmest sjokkerende hvordan mediene lar seg bruke. TV2 har jo sågar ansatt DNBs forbrukerøkonom. Prinsipielt svært betenkelig.

Det er både lett og vanskelig å få saker på trykk. Jeg har skrevet noen pressemeldinger de siste månedene, for en veldig smal aktør, det er ganske artig - men det er klart at det helst må ha en spesiell vinkling for å få plass. Nisjepressen tar gjerne sakene, men å få saker i de store avisene er veldig vanskelig.
De er vel flinke i kommunikasjonsfaget da.

Jeg har egentlig ikke noe problemer med at spørreundersøkelsene blir brukt som grunnlag. Pressen kan ikke betale for alle disse og de er en del av det grunnlaget som er viktig bakgrunnsinformasjon i mange tilfeller. Men pressen må stille kritiske spørsmål og de må dykke dypere ned i tallene (kreve det dersom noe skal trykkes). Kanskje også se om det finnes tidligere undersøkelser og se om historien som forsøkes å selges er reell eller fiktiv.

Agurknyheter er et uttrykk av en grunn. Da er det bare fyll.

Følg pengene. Det er mye penger å tjene i banksektoren og dersom man kan få solgt seg inn som troverdig så er det penger å tjene på det. Da sender man selvsagt den som best gir et godt inntrukk av banken.

Det er selvsagt både lett og vanskelig. Man må ta noen valg om man vil representere det vanskelige stoffet der svarene ikke er krystallklare den ene eller andre veien eller om man skal ta den enklere veien der svarene er enten A eller B. Det siste er selvsagt enklere å selge inn og så kan det hende at du da også får mulighet til det første. Eventuelt har du ødelagt enhver form for kredibilitet med de første enkle svarene. Men man vet hva som selger.

Her var det tross alt ikke at noen som vant på pantelotteriet som var grunnen til at det ble en sak men livshistorien bak. Hadde en ukjent person med null personlige problemer og grei bankkonto vunnet hadde det ikke blitt en sak.

Det var vel Fredric Hauge som nevnte en gang at når de fant noe utslipp så lette de etter nærmeste barnehage eller skole for å få solgt inn saken i mediene.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Fernandovonarb skrev: lør nov 13, 2021 12:33 am Jeg synes faktisk det der var en gladsak som var verdt trykksverten. Med historikken til vinneren unner jeg dem av hele mitt hjerte den millionen.
Enig. Sjelden har en slik premie truffet bedre!

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

I Sverige har de skrapelodd hvor man kunne skrape frem en mulighet til å skrape et kjempelodd på Gomorron Sverige. Der var hovedgevinsten 5 mill. En venn av meg i Sverige vant denne. Sjelden har jeg sett noen svi av 5 mill fortere, uten å sitte igjen med en dritt å vise til etterpå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»