Dagens handlerunde

Svar
DoktorS

Dagens handlerunde

Legg inn av DoktorS »

Ja - det synes jeg kan være litt artig å fortelle om. Men mest for å lufte litt frustrasjon kanskje - skjønt noen ganger har man også veldig gode opplevelser.

Denne helgen skar det seg. Jeg har jo sett elg - fersk vakuumpakket i flere Meny-butikker. Tenkte kanksje kjøpe en bit og ha liggende, men tenkte det var greit å vente også. Men det nytter jo ikke - de to lokale Meny-butikkene var nå helt rensket for elg. Jeg forstår ikke helt at alt er utsolgt (orka ikke spørre)... Nå var alle disker fylt opp av hauger med storfe på tilbud.

Da ble det storfe. Entrecote. På Meny. Med en gang jeg kom på Rema angret jeg meg - for der fantes et helt perfekt høyt og mørkt stykke Kongeentrecote. Jeg gjorde noe jeg aldri ellers gjør - kjøpte det også! For det så så mye bedre ut. Da ble det dobbelthandel, men er ikke verre enn at det andre stykket fra Meny får bli til burger.

Neste helg blir det å oppsøke en skikkelig butikk for å skaffe elg eller noe anent vilt. Rema hadde i fjor flotte stykker fra Kolonihagen, men dette produktet har jeg ikke sett igjen i år.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Torsdag var det Sverige-tur. Første siden februar 2020.
Det ble ingen storhandel, mest for en tur.
Ble noe kjøttpålegg, noen vegetarprodukter, god svensk ost og selvsagt litt sjokolade.
Og noe annet enn mat da.
Ble liksom ingen stor opplevelse.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Er det bare meg - men er det ikke i enkelte butikker forferdelig mange ansatte som holder på? Synes ofte at det er veldig mye varepåfylling når jeg handler. Ble skikkelig irritert her en dag på Coop Extra da en fyr sperret hele tilgangen til ostedisken, og han var ikke noe behjelpelig når jeg prøvde å skaffe meg en ost heller.... .På Meny Grønland er jo det ekstremt trangt og veldig ofte tar de ansatte stor plass. Apropos Grønland - var innom den store grønnsaksbutikken - lenge siden sist. Det er jo ofte trangt og fullt der. Men det som irriterer meg mest er disse brautende påfyllerne av varer. De står ofte i klynger og prater høyt. Andre ganger er de veldig pushy når de skal fulle på varer, og fote er det fullt nok av varer allerede....

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

DoktorS skrev: ons des 01, 2021 1:42 pm Er det bare meg - men er det ikke i enkelte butikker forferdelig mange ansatte som holder på? Synes ofte at det er veldig mye varepåfylling når jeg handler.
Det er så absolutt ikke bare deg, det kan jeg love deg. ;)
Husker et par nyåpna Rema 1000 sjapper på 90-tallet, og hvor de raskt ble omdøpt til "pappesker og dritt!" av pappa, grunnet at hver gang vi var innom, så var det trangt, alltids grinete ansatte som jobba med ræven føre og søppel og papp som fløyt rundt på gulvet, eller blokkerte handletraller og kunder i å passere.

Dessverre virker Rema ofte å være blant verstingene. Senest i dag, skulle man lete etter et produkt som lå bortgjemt i en trang hyllerad, og ble sendt dit av kassadama, og hva møtte meg? Pappesker og dritt, samt 2 stykk meget stressa ansatte, som tok opp all plass, og de hadde selvsagt en svær handletralle som også sto og blokkerte hvor jeg skulle prøve å kave meg frem.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mange varepåfyllere på Meny i går, men bare en kar bak ferskvaredisken - som var mest opptatt av å fylle opp lunsjfolket med varm kylling... Lutefisken måtte jeg vente på... Men jeg fikk.

Tenkte kjøpe litt juleblomster i dag - for det bugnet jo hos lokal Rema og Extra tidligere i uken - men, jaggu - det var tomt for julestjerner og røde tulipaner... Heldigvis hadde grønnsakshandleren på hjørne plenty av tulipaner - veldig fine røde, hvite og lilla. Ellers hadde han fått inn et større parti med mange varianter av Ritter Sport som han soltgte for 30 kroner stykker. Bra tilbud!

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Uten disse irriterende varepåfyllerne så blir det dog ingen varer i hyller og dårlig rullering. Er ikke så gøy å komme hjem og finne ut at servelaten gikk ut på dato for en måned siden heller.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Meny har bra tilbud på kveite om dagen. Men har ikke sett snurten av fisken på Meny Grønland. Sjekket derfor innom sånn 11:30, og de hadde da faktisk kveite inne. Det var dog kø - og til dels trengsel. Jeg ville bare sjekke om de hadde inne først... Ved kassa lå det en hel kveite på gulvet... Kveite-kaos i dag, altså!

Sjekka raskt innom Meny City også, men så ingen kveite i den minimale fiskedisken de har der. Så stolte dermed på at Grønland hadde mer igjen....

... på vegen var jeg også innom Europris, fordi de annoserer litt sånn utenlandsk konfekt av ymse slag, også inneholdene likør. Men det ble samme bomtur som sist, da de annonsterte Anthon Berg marsipanbrød. Det var helt skrapt - tomme hyller av denslags. Temmelig meningsløst.

På Rema i Brugata fant jeg endelig røkt NK-pinnekjøtt, som den nærmere meg ikke har hatt inne.

Så var det kveita da - det som en time før var en disk med mye kveite var nå redusert til en disk med en halv kveite!! Mannen før meg skulle ha en hel laks. Men ikke nok med det - ikke før laksen var pakket skulle han også ha kveite!!!!

Makan - men så skulle han ha en hel, og ikke den halve, så da fikk han den siste hele. Jeg var selvsagt nervøs for at han også skulle ha den halve - for jeg hadde jo stått der i 10 minutter for å se på fyren pakke inn den hersens laksen og den hersens hele kveita....

.. men det gikk bra. Jeg fikk en bit kveite. Akkurat i det jeg ble ekspedert kom det inn en rasende fyr som sa han hadde vært innom tidlig om morgenen og fikk beskjed om at det ikke var noe kveite. Ekspeditøren sa ellers at det var mange restaurantfolk som var innom pga tilbudet - ordinær lav julepris og i tillegg i dag 30 prosent...

.. og sjefen hadde gitt beskjed om at det var maks 1 per kunde.. Jaja. Men da blir det i alle fall en bra middag i dag.

Someone

Legg inn av Someone »

Mens Rema Nesbru hadde fått prisen på Tine Edemer ned til 59kr stykket. Så da kjøpte jeg årets lagring. Skrev på årstall, og la det innerst i kjølerommet for bruk om 1-3 år

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Prøvde å lagre Edamer i kjøleskapet - det ble ikke så vellykket. Muligens for fuktig....

Ny handlerunde i dag. Og flere tomme hyller. Forstår ikke hvorfor lokal Coop Extra har vært tomme for lutefisk i vakuumpakker i et par uker. Har de feilberegnet produksjonen, mon tor... Ellers tomt for et par andre varer jeg skulle hatt også, inkludert Granola og noe papirgreier.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det å ankomme til egen husholdning etter ferien er alltid litt utfordrende, selv om man har forbredt seg litt. Handla basisvarer i dag. Men så er jo det en slags langhelg...

Først en taktisk tur innom Coop Extra for å sjekke om de hadde tulipaner, og kjøpte også en spiralloff..... Så videre - det var kø på Fiskeriet, men fikk tak i et glass Sikrogn (dyr, ja!) og en liten bit gravlaks. På vei tilbake ble jeg tilbut hasj over Vaterland bro... Takket nei til dette, for jeg skulle jo uansett på polet. Litt kø der, men den gikk kjemperaskt unna. Tok med en flaske Champagne og litt Bordeaux. Så var det tur opp til det gamle Munch-museet for vaksine....

.... deretter var det tur ned til Meny Grønland. Har vært litt i tvil, har en tanke om reinsdyr i morgen, men i fjor husket jeg at det ble litt mektig etter forrett og Champagne. De hadde, nær sagt selvsagt, ikke noe mer av ferskt rein. Men så hadde de heller ikke andrebryst! Da ble det frossen ytrefilet av Finnmark Rein. Det får gå. Men må si det irriterer meg - hvorfor har de ikke godsaker som fersk rein og and, mens de har hauger med disse meningsløse "kalkunfilet" - det tørreste kjøttet fra kalkunen ribbet for skinn! Meningsløst!!

Så var det tilbake til Extra for kjøp av tulipaner og litt andre basisvarer... Sannelig godt at man kunne ta litt fri fra jobben, det tar jo på med 9.000 skritt og en tur på nesten 2,5 time tilsammen, inkludert 20 min venting etter vaksine da...

I morgen blir det bare en liten tur for ekstra supplering av småting.

Someone

Legg inn av Someone »

Hmmmm, er romanesco bare en sesongvare? Forsøkte flere butikker i dag, da planen var å ha det som tilbehør i morgen

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Usikker på romanesco, ikke en grønnsak som jeg har brukt, tror jeg. En annen grønnsak jeg sjelden ser er slike tynne brokkoli-greier....

Dagens handerunde unnagjort. En god en, vil jeg si - med alt tilgjengelig og lite folk. Alltid greit å få handlet før 13-15 på lørdager. Dagens raritet var at Coop Extra hadde salg på oksetunge - nedsatt 70 prosent og med holdbarhet til onsdag, så tenkte det kunen være litt artig å prøve å koke seg litt pålegg. Det koster jo 300 kr/kg ferdig skivet, og jeg får 1,.5 kg til 60 kroner, så relativt rimelig..

.. men litt usikker på hvor godt det er. Lenge siden jeg har smakt.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: lør jan 08, 2022 1:39 pm Usikker på romanesco, ikke en grønnsak som jeg har brukt, tror jeg. En annen grønnsak jeg sjelden ser er slike tynne brokkoli-greier....
Tenker du på Brokkolini? Virker som de fleste Meny og bedre grønnsaksbutikkene har denne fast inne, her ute i Asker

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg leste om svart hvitløk ( ! ) men har ikke sett det i butikken.
Har noen testet dette?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Frustrerende handerunde i dag. Stangeland Mølles sin potetballmiks fantes ikke. Og egg XL-egg fra Ek hadde de verken på Meny City eller Grønland... Den første butikken hadde ikke små loff, så jeg kjøpte en spiralloff der, når jeg så kom på Meny Grønland så hadde de små loff der... Akk. Dog hadde Rema plutselig fått inn XL-egg fra Ek igjen, så da var jo det i boks. Og så fikk jeg det jeg trengte ellers på Rema, så alt i alt greit nok... Men ingenting er så forustrerende å gå på en velassotert butikk for å forsøke å finne varer man forventer i en velassotert butikk, og så har de ingenting..

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

DoktorS skrev: lør jan 15, 2022 1:01 pm Men ingenting er så forustrerende å gå på en velassotert butikk for å forsøke å finne varer man forventer i en velassotert butikk, og så har de ingenting..
Ja, Ekstra hadde ikke frosne kirsebær, men Meny hadde det, Kiwi hadde heller ikke.
Fant og noen Waldorf-salater til halv pris.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Grrrr. Innom Meny for å kjøpe speltbrød, på tilbud i dag.... Og de fire "kassene" som er forbehold dette brødet er helt tomme. Det står en trillevogn full av brød ved siden av, men dette tilhører en sliten type som er i ferd med å skjære opp skiver i den der harry-maskina.. :-) Altså - nok et eksempel på at et tilbud bare betyr tomme hyller. Jeg fikk med meg en pakke nakkekoteletter. Resten av innkjøpet ble lagt til Extra.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: man jan 24, 2022 3:20 pm Grrrr. Innom Meny for å kjøpe speltbrød, på tilbud i dag.... Og de fire "kassene" som er forbehold dette brødet er helt tomme. Det står en trillevogn full av brød ved siden av, men dette tilhører en sliten type som er i ferd med å skjære opp skiver i den der harry-maskina.. :-) Altså - nok et eksempel på at et tilbud bare betyr tomme hyller. Jeg fikk med meg en pakke nakkekoteletter. Resten av innkjøpet ble lagt til Extra.
Jeg var innom en Coop Mega i dag, der bugnet det av varer på tilbud, mye 10-kroners marked. Men også en del godt kjøttpålegg, bla Tromsøsylte. To pakker til 33kr, normalpris 100. Samme med Jegerfilet og Hamburgerrygg. Og masse andre varer.
Tror kanskje du er litt uheldig med din nærbutikk, er nok mange prisbevisste folk i nærheten som er der før deg.😉

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Jeg var innom en Coop Mega i dag, der bugnet det av varer på tilbud, mye 10-kroners marked. Men også en del godt kjøttpålegg, bla Tromsøsylte. To pakker til 33kr, normalpris 100. Samme med Jegerfilet og Hamburgerrygg. Og masse andre varer.
Tror kanskje du er litt uheldig med din nærbutikk, er nok mange prisbevisste folk i nærheten som er der før deg.😉
[/quote]

Ja, det er nok ikke tilfeldig at det ikke er fullt så mange som er ute etter svinekjøtt. Ellers ser jeg at Mega ofte har bra tilbud, også Spar. Begge disse er langt unna. Extra derimot har stort sett ekstremt kjedelige/dårlige tilbud.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Huff/grrr - enkelte kunder må skjerpe seg. I tettbefolkede strøk er det faktisk slik at det er stor sannsynlighet for at noen andre enn akkurat deg skal ha melk fra skapet med meieriprodukter. Så - når du da har forsynt deg med den literen lettmelk, så er det en god ide å ta ut den kartongen med en gang og legge den i handekurven. Ikke stå der å somle. Og når du velger en scanner for betaling - når butikken er full av kunder er det ingen spesielt god idé å la en 5-åring scanne alle varene, fordi det sikkert er morsomt...

Vinmonopolet Grøland i dag. Kom inn rett bak en mager medioker utseende dame med briller i 40-årene. Jeg skulle bort hylla for Andre land for å finne den eneste de hadde fra Uruguay. Jeg hadde selvsagt funnet denne på nett på forhånd og skulle ha denne i tillegg til en Bordeaux som er greit å ha på lager. Denne dama skulle også bort til Andre land og fant så en omfangsrik ekspeditør som hjalp henne. De ble stående veeeeeeeeelig lenge og det var ikke måte på hva hun skulle vite. De blokkerte hele den 1,5 hylla som omfattet andre viner. Når ekspeditøren så drøyet ut det hele ved å spørre om det var en flaske av den hun hadde bestemt seg for hun skulle ha, begynte hun å antyde at det hadde vært greit med en til. Kanskje fra samme omrdåde bl.a. bl.a...

Dermed benyttet jeg anledningen mens dette drøyde ut - jeg kunne jo ikke akkurat avbryte eller måke meg fram, til å gå bort i den franske hylla for å plukke den jeg skulle ha der. Når jeg så kom tilbake var det to gamle kjerringer som stod foran samme seksjon og pratet med den samme omfangsrike mannen. Nå var det bla bla om en vin til over 300 kroner var verdt det, generelt pisspreik og økte priser og bla bla. Makan! Jeg klarte å snike meg rundt andre veien, og så så jeg min flaske stod bak ryggen på den omfangsrike mannen, så var jeg ferdig. Brukte jo nær 10 minutterr ekstra på dette surret!

Ja - det det er fint at ekspeditørene på polet er flinke. Det er også utmerket at folk kan spørre om råd. Men vær så snill å tenke på at det faktisk er andre kunder som skal handle akkurat på en lørdag kl 13:00. Faktisk ganske mange. Disse ber bare om at man ikke stiller seg pal opp foran hyllelen. Det er et selvbetjeningspol.

Someone

Legg inn av Someone »

At #vanligefolk surrer mellom klementin og mandarin er nå sånt, men en matbutikk burde i det minste vite hva de selger. Lette forgjeves etter klementin som et valg hos Coops selvbetjeningskasse, før jeg fant ut at de kaller det mandarin. Selv Coop burde skjønne forskjell, selv om de forsøker være folkelige

Mehell

Legg inn av Mehell »

Røyk og snus. Dagens handleliste er såpass enkel at jeg gambler på å kunne memorisere den.

Fullstendig uten jukselapp i dag, med andre ord. Wish me løck.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Someone skrev: tor feb 03, 2022 7:57 pm At #vanligefolk surrer mellom klementin og mandarin er nå sånt, men en matbutikk burde i det minste vite hva de selger. Lette forgjeves etter klementin som et valg hos Coops selvbetjeningskasse, før jeg fant ut at de kaller det mandarin. Selv Coop burde skjønne forskjell, selv om de forsøker være folkelige
Men jeg kjøpte mandariner på Coop for et par uker siden. Det var dog i en slik Anglamark-pose, økologisk. Smakte ikke veldig mye mandarin, men klart mye mer smak og syrlighet enn klementiner. Det er i alle fall fint at det er å få. Vurderer å kjøpe en pose eller to til, om de fortsatt har, kanksje lage marmelade også.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: lør jan 29, 2022 2:12 pm Huff/grrr - enkelte kunder må skjerpe seg. I tettbefolkede strøk er det faktisk slik at det er stor sannsynlighet for at noen andre enn akkurat deg skal ha melk fra skapet med meieriprodukter. Så - når du da har forsynt deg med den literen lettmelk, så er det en god ide å ta ut den kartongen med en gang og legge den i handekurven. Ikke stå der å somle. Og når du velger en scanner for betaling - når butikken er full av kunder er det ingen spesielt god idé å la en 5-åring scanne alle varene, fordi det sikkert er morsomt...

Det der er veldig merkelig. Bor på bygda, men denne bygda og bygdene rundt blir nedrent av hyttefolk hver eneste helg. Og en skulle tro det var omvendt, altså at bygdefolk somler på butikken, mens folk fra mer sentrale strøk er raskere på butikken. Men nei, fra og med torsdag ettermiddag til og med søndag okkuperer disse folkene fra Oslo, Bærum, Asker og omegn plass ved kjøleskapene, frukt og grønt-avdelingen og kjøttdisken som om de skulle ha all verdens tid og det er første gangen de er inne på en matbutikk, der de går frem og tilbake i lokalet uten mål og mening samtidig som handlevognene deres står i veien overalt. Det er ikke akkurat rart at ting tar irriterende lang tid inne i byene når man skal noe. Kødannelse er ikke bare grunnet flere folk, for å si det sånn. Det er et mentalitetsproblem.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: søn feb 06, 2022 10:27 am
Someone skrev: tor feb 03, 2022 7:57 pm At #vanligefolk surrer mellom klementin og mandarin er nå sånt, men en matbutikk burde i det minste vite hva de selger. Lette forgjeves etter klementin som et valg hos Coops selvbetjeningskasse, før jeg fant ut at de kaller det mandarin. Selv Coop burde skjønne forskjell, selv om de forsøker være folkelige
Men jeg kjøpte mandariner på Coop for et par uker siden. Det var dog i en slik Anglamark-pose, økologisk. Smakte ikke veldig mye mandarin, men klart mye mer smak og syrlighet enn klementiner. Det er i alle fall fint at det er å få. Vurderer å kjøpe en pose eller to til, om de fortsatt har, kanksje lage marmelade også.
Dette var klementiner i løsvekt. Stod riktig på hylla, bare ikke i kassemenyen

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mandariner på plass hos Extra igjen, også som løsvekt. Veldig gode. Legger de i kjøleskapet og spiser de etter å ha delt de i fire, for skallet kan være litt vanskelig å fjerne..

Artig observasjon om hyttefolket som bruker lang tid. Interssant. Har ikke tenkt på at det har vært sånn, skjønt, jeg tilhører hverken hyttefolket eller bygdefolket her.

Herlig handlerunde i dag- først innom GOD for delikatesser, dvs surdeigsbrød og litt annet. Ble en stor pakke pepper og tre vaniljestenger fra noe som heter House of Madagascar. De har ikke fått egen nettside opp ennå, og så vidt je forstod var GOD den første butikken som har tatt inn varene.

http://www.houseofmadagascar.no/

Ellers ble det lammekoteletter og bra godsaker i grønnsaksbutikken. Ellers merker man at man begynner å kjenne litt folk i nabolaget når man i løpet av en liten handlerunde dukker opp 2-3 personer som man må prate med på vegen..

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Greit å ta trikken til Jacobs en lørdag formiddag. Leste nylig at de skal foreta en stor rehabilitering av butikken. Da håper jeg virkelig de gjør noe med adkomsten for folk som kommer til fots og/eller med trikken. Nå må man gå kanossagang mellom biler på parkeringsplassen og det hele virker veldig lite innbydende. Butikken er jo bygget for den gangen bilen var kongen, og selvsagt må Audiene og Mercene få parkere fortsatt, men det må være mulig å gjøre det litt hyggeligere for oss som tar beina fat...

Ellers var utvalget godt. Så de hadde kalvelever også. Det er jo noe som virkelig frister. Men i alle fall - fikk med meg både kje og ikke misnt boknafisk (frossen fra Halvors) på tilbud, så fornøyd med handelen. Billig er jo det aldri, der, dog.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jacobs fører brød både fra Ille Brød og Åpent Bakeri - men hvorfor ta de ikke inn noe lysere brød? Åpent Bakeri har sitt lyse surdeigsbrød, som er en favoritt - og jeg leste nettopp et intervju med han som startet bakeriet, det var også hans favoritt. Men fra disse og mer eksklusive bakerier var det utelukkende grovt brød å finne. Men det er vel kundekretsen - loff og lyst brød er vel ansett som nok man ikke en gang kan tenke på ! Det var nok symptomatisk da en kvinne ved siden av meg spurte dama bak disken om "vet du hvor grovt dette brødet er?" Det var ikke sånn skala på det.

Men så tenker jeg også - det er helg - det er sågar fastelavn, man skal kunne skeie ut såpass at man kjøper det brødet man har lyst på, uavhenig hvor grovt det er !

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

DoktorS skrev: søn feb 27, 2022 9:59 am Men så tenker jeg også - det er helg - det er sågar fastelavn, man skal kunne skeie ut såpass at man kjøper det brødet man har lyst på, uavhenig hvor grovt det er !
Jeg tror ikke det er så farlig med lyst brød eller loff iblant.
Noen må faktisk ha det fordi man ikke bør ha for mye grovt.
Det er faktisk mellomting her også.
Loff med masse meierismør er i seg selv en delikatesse, gjerne med pultost på.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da fikk jeg sikret meg den siste Lerstang-kyllingen på Meny i dag.... Jaggu hadde jeg blitt sur om de var tomme, for da måtte jeg innom Rema også.... Det er nok med polet, Meny, Extra og grønnsaksbutikken på hjørnet. Det er da tross alt lørdag og man ønsker seg en øl på balkongen før solen forsvinner bak Trine Skei Grande... skjønt, hun har nå flyttet, men huset står nå der.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»