Er laktose og glutenallergier et nytt fenomen i størrelsesorden?

Svar
espandis

Er laktose og glutenallergier et nytt fenomen i størrelsesorden?

Legg inn av espandis »

Jeg har opplevd at flere og flere har intoleranse mot ditt og datt - spesiellt hvete-gluten og melk (laktose). Men det er også mye allergi.

Hva kommer dette av?

Det ble sagt at peanøtt-allergi gjerne kom fra vaksiner som ble dyrket ut i peanøtter. Men hvete har vel aldri blitt brukt til det? Eller melk?

Hvorfor har vi en tilsynelatende mat-allergi-pandemi som ingen snakker om?

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Kan det være at vi alltid har hatt disse allergiene men at det først er de siste årene vi faktisk har visst hva det er ?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Når det gjelder særlig gluten, må en skille mellom sykdommen cøliaki og en intoleranse. Cøliaki var nok underdiagnostisert i veldig mange år.
Når det gjelder intoleransen, snakkes det vel en del om bakteriesammensetningen i tarmene. Kanskje dagens kosthold med mye sukker og prefabrikert mat påvirker negativt?

espandis

Legg inn av espandis »

Men hva med allergi?

Allergi er ikke cøliaki, og det er ikke intoleranse. Det er en svakere (men fortsatt ganske sterk) auto-immun respons.

Og hvorfor er det vanlig at gluten og laktoseallergikere opplever at de har mindre eller umerkelig effekt av e.g. hvete og ost i utlandet - f.ex. Italia og Canari-øyene, da de i Nord-Europa blir syke av å spise samme ingredienser?

Har hørt at måten vi prosesserer maten på i Nord-Europa er annerledes pga klima. Men jeg hører ikke at vårt samfunn diskuterer dette. Det begynner jo å bli en meget utbredt lidelse?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Det er ikke godt å si. Det er nok en kombinasjon av forskjellige ting som gjør det. Bare tenk på hvordan asiater og afrikanere og mange andre er mer laktoseintolerante enn oss nordeuropeere. En genforandring over tid?

espandis

Legg inn av espandis »

Det kan godt være. Kanskje det er en genforandring med tanke på laktose.

Men hva med gluten? Er det en kjent issue for mennesker i andre deler av verden?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Vet ikke, men det er jo cøliaki f.eks. i alle folkegrupper. Og denne sykdommen følges ofte av laktoseintoleranse i kortere eller lenger, og også av andre autoimmune sykdommer.

espandis

Legg inn av espandis »

Interessant. Så det er faktisk et komplekst forhold mellom forskjellige typer intoleranse og allergier i tarmsystemet.

Skulle ønske det var mer offentlig diskusjon, opplysning og forskning på dette temaet - da det angår så mange. Er sikker på at dem som driver restauranter hadde blitt lykkelige om det fantes en kur.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

espandis skrev: ons jul 21, 2021 12:36 pm Interessant. Så det er faktisk et komplekst forhold mellom forskjellige typer intoleranse og allergier i tarmsystemet.

Skulle ønske det var mer offentlig diskusjon, opplysning og forskning på dette temaet - da det angår så mange. Er sikker på at dem som driver restauranter hadde blitt lykkelige om det fantes en kur.
Ser det står "korter eller lenger" - det mangler selvfølgelig "tid" der. Akkurat laktoseintoleransen i forbindelse med cøliaki, er nok delvis fordi ubehandlet cøliaki "ødelegger" tarmene og man derfor blir følsom. Men for noen var laktoseintoleransen resten av livet.
Når det gjelder de autoimmune sykdommene virker det som om en av typen, kan deg litt mer følsom for andre, men en viss økt forekomst.

Denne er jo litt interessant: Felles celletyper

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

TrondLFC skrev: ons jul 21, 2021 8:53 am Kan det være at vi alltid har hatt disse allergiene men at det først er de siste årene vi faktisk har visst hva det er ?
Selvsagt. Folk er mer og mer vant til å føle seg bra hele tiden også, fordi vi er så flinke til å optimalisere kosthold og medisiner.

Vi bryr oss rett og slett mer om minimale plager, fordi folk flest ikke har større plager. Og så vet man nå også oftere årsaken til disse plagene.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

espandis skrev: tir jul 20, 2021 11:34 pm Jeg har opplevd at flere og flere har intoleranse mot ditt og datt - spesiellt hvete-gluten og melk (laktose). Men det er også mye allergi.

Hva kommer dette av?

Det ble sagt at peanøtt-allergi gjerne kom fra vaksiner som ble dyrket ut i peanøtter. Men hvete har vel aldri blitt brukt til det? Eller melk?

Hvorfor har vi en tilsynelatende mat-allergi-pandemi som ingen snakker om?
Angående gluten og laktose aner jeg ikke. Men jeg leste noe interessant angående peanøttallergi i en av bøkene til professor Jonathan Haidt.
Jeg husker ikke alle detaljene, men det hadde blitt gjort noen kontrollerte studier der de gav gravide kvinner, og senere babyer, en type maissnacks som har et tynt lag med peanøttpulver utenpå. Jeg husker ikke tallene i detalj, men det viste seg at de som ikke spiste peanøtter hadde en vesentlig større sjanse for å utvikle allergi enn de som hadde spist peanøtter. Det var en veldig merkbar forskjell, nok til at vi i prinsippet kan utrydde peanøttallergi ved å gi alle babyer små mengder peanøtter så snart de er gammel nok til å spise det. Det har med immunforsvaret å gjøre, at dersom det ikke blir eksponert for det tidlig nok så får det ikke muligheten til å utvikle resistens.

For alt jeg vet så kan det være noe lignende med gluten og laktose og, men det virker jo ikke logisk at unger venter like lenge med å bli eksponert for disse enn peanøtter.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

SlimWhitman skrev: ons jul 21, 2021 5:29 pm
espandis skrev: tir jul 20, 2021 11:34 pm Jeg har opplevd at flere og flere har intoleranse mot ditt og datt - spesiellt hvete-gluten og melk (laktose). Men det er også mye allergi.

Hva kommer dette av?

Det ble sagt at peanøtt-allergi gjerne kom fra vaksiner som ble dyrket ut i peanøtter. Men hvete har vel aldri blitt brukt til det? Eller melk?

Hvorfor har vi en tilsynelatende mat-allergi-pandemi som ingen snakker om?
Angående gluten og laktose aner jeg ikke. Men jeg leste noe interessant angående peanøttallergi i en av bøkene til professor Jonathan Haidt.
Jeg husker ikke alle detaljene, men det hadde blitt gjort noen kontrollerte studier der de gav gravide kvinner, og senere babyer, en type maissnacks som har et tynt lag med peanøttpulver utenpå. Jeg husker ikke tallene i detalj, men det viste seg at de som ikke spiste peanøtter hadde en vesentlig større sjanse for å utvikle allergi enn de som hadde spist peanøtter. Det var en veldig merkbar forskjell, nok til at vi i prinsippet kan utrydde peanøttallergi ved å gi alle babyer små mengder peanøtter så snart de er gammel nok til å spise det. Det har med immunforsvaret å gjøre, at dersom det ikke blir eksponert for det tidlig nok så får det ikke muligheten til å utvikle resistens.

For alt jeg vet så kan det være noe lignende med gluten og laktose og, men det virker jo ikke logisk at unger venter like lenge med å bli eksponert for disse enn peanøtter.

Noe genetikk slår jo inn, spesielt når det gjelder laktose i Øst-Asia. Men en del allergener er vel i utgangspunktet veldig "tunge" for systemet, så denne tidlige eksponeringen er nok viktig. Samtidig bør en nok se hvor vidt allergier har blitt hyppigere ifm endringer i matproduksjon.

espandis

Legg inn av espandis »

Samtidig bør en nok se hvor vidt allergier har blitt hyppigere ifm endringer i matproduksjon.
Tror dette er en viktig betraktning. Har det skjedd noe med matproduksjonen som ikke tidligere var like påvirkende på matallergi?

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Vet ikke om det gjelder gluten og laktose, men folk får stadig mer allergier fordi vi rett og slett er for renslige i vår del av verden.

Men man vet at mens mange bakterieinfeksjoner er utryddet i vår del av verden, har antall allergikere økt voldsomt. - Det har trolig å gjøre med at vi eksponeres for lite for bakterier – som er viktig for å utvikle immunapparatet.
I andre land, der bakteriefloraen er stor og renholdet en helt annen enn her hos oss, er det svært lite allergi blant folk.


https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/hvor ... e-allergi/

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Sulfat skrev: tor jul 22, 2021 8:17 pm Vet ikke om det gjelder gluten og laktose, men folk får stadig mer allergier fordi vi rett og slett er for renslige i vår del av verden.

Men man vet at mens mange bakterieinfeksjoner er utryddet i vår del av verden, har antall allergikere økt voldsomt. - Det har trolig å gjøre med at vi eksponeres for lite for bakterier – som er viktig for å utvikle immunapparatet.
I andre land, der bakteriefloraen er stor og renholdet en helt annen enn her hos oss, er det svært lite allergi blant folk.


https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/hvor ... e-allergi/
Da kan en jo lure på hva de langsiktige konsekvensene av konstant antibac marinering de siste 18 månedene (and counting) vil være…

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Godt poeng. Antibac, munnbind og sosial distansering. Kanskje får en eksposjon av allergi de neste årene.

espandis

Legg inn av espandis »

Det kan godt være. Det er mye der ute som blir gjort mot befolkningen - e.g. Roundup (som nå reklameres for på Youtube?) - og disse tingene stopper aldri. Det bare fortsetter.

Våre politikere ser ikke ut til å ta dette med befolkningens helse noe særlig alvorlig på dette området.

startelver

Legg inn av startelver »

Dette er jo et nytt fenomen i den vestlige verden. Når jeg vokste opp var det eneste man snakket om høysnue og pollenallergi. De som slet med pollen fikk medisiner.

Så ser jeg at mange i generasjonen under meg ikke tåler å drikke melk, ikke tåler all slags mat , om dette skyldes oppveksten eller til og med vaksiner er ikke godt å si .

En liten baby er det ingen som tester for allergi, da de er for små. Moren prøver å få barnet til å prøve mye forskjellig for å teste, men hva er det legene sier? Er vi for overbeskyttende i den vestlige verden ?

At asiater er laktoseintolerante ligger i genene deres, ikke i de norske i utgangspunktet.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

startelver skrev: fre jul 23, 2021 2:10 pm Dette er jo et nytt fenomen i den vestlige verden. Når jeg vokste opp var det eneste man snakket om høysnue og pollenallergi. De som slet med pollen fikk medisiner.

Så ser jeg at mange i generasjonen under meg ikke tåler å drikke melk, ikke tåler all slags mat , om dette skyldes oppveksten eller til og med vaksiner er ikke godt å si .
Allergier kan nok i noen sammenhenger ha med hva man utsettes for/ikke utsettes for når man vokser opp. Noen får til og med støvallergi, fordi foreldrene har støv på hjernen. Det finnes faktisk noe som heter for rent, barn skal ikke vokse opp i tilnærmede sterile hjem.

Men så er det også et element med at så og si alt var verre før. Man hadde flere plager, fordi man visste mindre om årsakssammenheng. Folk fant seg i mye mer enn nå. Om man ble litt uggen av denne matvaren, eller denne, så var det kanskje ikke så viktig. I hvert fall ikke for folk som hadde opplevd rasjonering under krigen.

Desto mer vi optimaliserer medisinering og kosthold, desto mindre detaljer bryr vi oss om. Og da avdekker vi at noen er mindre egnet enn andre til å fordøye enkelte matvarer.

Så alt i alt er nok dette en kombinasjon av flere faktorer, og det er med all sannsynlighet bare tegn på fremskritt.

espandis

Legg inn av espandis »

Som en som har erfaring med matallergi, så er det ikke bare litt ubehag. Det kan være diare i 3 måneder. Eller mer. Etter en bit med ost.

Det eneste som virker er medisiner som L-Glutamin (rekeskall) og en aktiv diettkontroll. Da kan alt være ok.

Hvis det kommer melkeprotein eller hvete inn i dietten, kan det gå skikkelig galt med en mat-allergiker. Det er lite bevissthet rundt dette blandt leger, så det er vanskelig å få hjelp av helsesystemet.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

espandis skrev: fre jul 23, 2021 7:51 pm Som en som har erfaring med matallergi, så er det ikke bare litt ubehag. Det kan være diare i 3 måneder. Eller mer. Etter en bit med ost.

Det eneste som virker er medisiner som L-Glutamin (rekeskall) og en aktiv diettkontroll. Da kan alt være ok.

Hvis det kommer melkeprotein eller hvete inn i dietten, kan det gå skikkelig galt med en mat-allergiker. Det er lite bevissthet rundt dette blandt leger, så det er vanskelig å få hjelp av helsesystemet.
Jeg mente ikke alle typer allergi, bare så det er sagt. Jeg mente alle disse intoleransene som "dukker opp". Noen er selvsagt langt mer allergiske enn andre, og selv de som bare føler litt ubehag vil jo foretrekke å ikke føle det.

Så det var ikke meningen å snakke ned folks plager her.

espandis

Legg inn av espandis »

Non taken :D

Snellman

Legg inn av Snellman »

espandis skrev: tir jul 20, 2021 11:34 pm Det ble sagt at peanøtt-allergi gjerne kom fra vaksiner som ble dyrket ut i peanøtter. Men hvete har vel aldri blitt brukt til det? Eller melk?
Hva er dette for noe, egentlig? Er det et debattforum, eller ei samtale rundt leirbålet hvor målet er å finne ut akkurat hvor mange som sluker alt de får servert av historier, rått? Noe lignende skjedde nylig da jeg kom i snakk med noen om allergi, i et selskap jeg var i. Da ble det påstått at moren til den ene stakkaren som var med, hadde spist bl.a. reker under svangerskapet, og at denne uforsiktige dietten antagelig var årsaken til de mange allergiene barnet hennes hadde fått.
espandis skrev: ons jul 21, 2021 10:20 am Og hvorfor er det vanlig at gluten og laktoseallergikere opplever at de har mindre eller umerkelig effekt av e.g. hvete og ost i utlandet - f.ex. Italia og Canari-øyene, da de i Nord-Europa blir syke av å spise samme ingredienser?
Uten å vite om dette er normalen eller ikke, så vet jeg hvertfall at de ulike kornsortene varierer såpass at de har andre egenskaper her enn i sørligere strøk, i tillegg til et noe annerledes næringsinnhold (hvor særlig proteinmengden i kornet kan være relevant). Jeg ser forresten at cøliaki visstnok (iflg. wikip.) forekommer i så mye som 5-6 % av befolkningen i Vest-Sahara, mens det såklart er vanskeligere å anslå andelen av de med en mer diffus glutenintoleranse.
Tjaaah skrev: ons jul 21, 2021 4:04 pm Folk er mer og mer vant til å føle seg bra hele tiden også, fordi vi er så flinke til å optimalisere kosthold og medisiner.
Vi bryr oss rett og slett mer om minimale plager, fordi folk flest ikke har større plager.
I gamle dager kunne laktoseintoleranse være fatalt hos spedbarn, men for de uheldige det gjaldt, telte det kanskje ikke som en plage lenger? Sånn sett har medisiner hjulpet, ja, men jeg er dypt uenig i at vi har optimalisert kosten (selv om jeg nok bør vente med å få en utdypelse på hva du legger i dette, før jeg evt. protesterer).
Sulfat skrev: tor jul 22, 2021 8:17 pm Vet ikke om det gjelder gluten og laktose, men folk får stadig mer allergier fordi vi rett og slett er for renslige i vår del av verden.
Utifra det jeg kan om emnet, har nok dette mer med antibiotika å gjøre, enn med antibac. Verken isolering, munnbind eller håndsprit skal kunne påvirke tarmfloraen vår i nevneverdig grad. Nei, jeg tror det først og fremst handler om at vi får tilsatt diverse skadelige E-stoffer i maten vår, enkelte for å hemme bakterievekst (og det fortsetter de å gjøre inne i tarmsystemet), som riktignok gir maten vi oppbevarer, lengre holdbarhet. Mange kan også lide av lite variasjon i kosten sin. Ikke minst ang. tarmbakteriefloraen i utlandet er det nok lettere å illustrere hvorfor de har en så mye rikere flora ved å bruke et afrikanskt stammefolk (eller andre som lever på en såkalt 'primitiv måte' ute i naturen) som eksempel. For selv om de 'bare' skulle steke en fugl til middag, så får de gjerne et bredt spekter av sunne bakterier fra omgivelsene sine, i seg. Allikevel er det visstnok livsstilen deres og ikke vår, som er primitiv. Noen råd jeg har lest mtp. bedring av tarmfloraen er ting som å 'klappe hunden', og å 'grave i jorda'. Kombineres så dette med å spise sunn mat etterpå (uten bestikk, og med 'skitne' hender), da vil tarmfloraen kunne normaliseres over tid.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Snellman skrev: søn jul 25, 2021 12:57 pm
I gamle dager kunne laktoseintoleranse være fatalt hos spedbarn, men for de uheldige det gjaldt, telte det kanskje ikke som en plage lenger? Sånn sett har medisiner hjulpet, ja, men jeg er dypt uenig i at vi har optimalisert kosten (selv om jeg nok bør vente med å få en utdypelse på hva du legger i dette, før jeg evt. protesterer).
Med optimalisering så mener jeg i ekstremt grove trekk, som at de færreste sulter eller er undernært i oppveksten. Er faktisk ikke så veldig lenge siden sånt var vanlig. Det er klart at mye fast-food ikke er veldig optimalt. Men samtidig er det nok alikevel færre lidelser som følge av vitaminmangler, og annet. Siden kosttilskudd er rimelig vanlig.

Jeg mente heller ikke at laktoseintoleranse var noe nytt, eller ikke alvorlig. Laktoseintoleranse er så vidt jeg husker at man ikke har genet som gjør at man kan bryte ned melkeprotein, dette har vel med evulosjon, og hvor viktig melk var for gruppen man kommer fra, å gjøre.

Hele posten var ment å male med veldig bred pensel der, og jeg kunne sikkert heller sagt at folk flest har bedre helse nå, og har det lengre. Da fokuserer man ofte mer og mer på mindre plager, så klart. Men med mindre plager mener jeg ikke veldig alvorlige allergier og intoleranser. Jeg mener på det nivået hvor folk kanskje føler seg slappe, har mindre fordøyelsesplager osv...

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

espandis skrev: tir jul 20, 2021 11:34 pm Jeg har opplevd at flere og flere har intoleranse mot ditt og datt - spesiellt hvete-gluten og melk (laktose). Men det er også mye allergi.

Hva kommer dette av?

Det ble sagt at peanøtt-allergi gjerne kom fra vaksiner som ble dyrket ut i peanøtter. Men hvete har vel aldri blitt brukt til det? Eller melk?

Hvorfor har vi en tilsynelatende mat-allergi-pandemi som ingen snakker om?
Det er vel mye selvdiagnostisering også inne i bildet her.

espandis

Legg inn av espandis »

Chromeback skrev: søn jul 25, 2021 8:06 pm Det er vel mye selvdiagnostisering også inne i bildet her.
Kunne hørtes logisk ut, hvis det var belegg for det. Men tror det er "støy" i statistikken, ikke en reell faktor.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

espandis skrev: man jul 26, 2021 5:15 pm
Chromeback skrev: søn jul 25, 2021 8:06 pm Det er vel mye selvdiagnostisering også inne i bildet her.
Kunne hørtes logisk ut, hvis det var belegg for det. Men tror det er "støy" i statistikken, ikke en reell faktor.
Det er det nok fort absolutt, og dette blir ikke særlig vitenskapelig, men man ser det spesielt i barnehager og foreldre som selvdiagnostiserer;

https://www.barnehage.no/allergi-mat-og ... -to/210658

espandis

Legg inn av espandis »

Ja, foreldre er blitt ganske bonkers for tiden. De er Photoshopperne i UFO diskusjonen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

espandis skrev: tir jul 27, 2021 9:52 am Ja, foreldre er blitt ganske bonkers for tiden. De er Photoshopperne i UFO diskusjonen.
:lol: :lol: :lol: :lol:

HarryH

Legg inn av HarryH »

espandis skrev: tir jul 20, 2021 11:34 pm Jeg har opplevd at flere og flere har intoleranse mot ditt og datt - spesiellt hvete-gluten og melk (laktose). Men det er også mye allergi.
Hva kommer dette av?
Det ble sagt at peanøtt-allergi gjerne kom fra vaksiner som ble dyrket ut i peanøtter. Men hvete har vel aldri blitt brukt til det? Eller melk?
Hvorfor har vi en tilsynelatende mat-allergi-pandemi som ingen snakker om?
Jeg tror den viktigste forklaringsfaktoren er at mye av dette er genetisk betinget, og at disse genene i mindre grad ble ført videre i tidligere tider. Folk som hadde Cøliaki for eksempel, levde ikke lenge nok til å føre slekten videre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»