Må Stortingspresidenten gå av?

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Må Stortingspresidenten gå av?

Legg inn av newsflash »

Stadig mer dritt flyter til overflaten angående den tidligere stortingspresidenten:

"Eva Kristin Hansen fikk pendlerbolig fordi hun sa hun bodde i Trondheim. Samtidig krevde hun refusjon for reiser hjem til Ski."

I tillegg fakturerte hun for hotellovernatting i Trondheim, 700 meter unna hybelen.

Link

Det virker som at det gamle jungelordet slo til igjen: Hyrer du Elden er du skyldig som f...

TwoKey

Legg inn av TwoKey »

Dette blir bare verre og verre, nærmest parodisk. Hun har altså, i forbindelse med en valgvake, krevd å få dekket hotellovernatting på det stedet hun har sin primærbolig, og også reiseutgifter til hotellet på primærboligstedet fra en bolig hun «ikke hadde». Kan ikke forstå at noen kan forsvare dette.

guru

Legg inn av guru »

....og der kom svaret på hvorfor hun hyret Elden.

Jukset med reiseregninger også. Uttalelsen "Jeg er ingen kjeltring" nærmer seg nå legendestatus.

Lukter siktelse og tiltale dette.

TwoKey

Legg inn av TwoKey »

guru skrev: ons des 01, 2021 9:25 am Uttalelsen "Jeg er ingen kjeltring" nærmer seg nå legendestatus.
Uttalelsen var berømt allerede før Hansen kom med den

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Noe av dette blir blåst opp av Aftenposten, bla at hun tok nattoget tilbake til Oslo.

Det problematiske er at hun har fakturert overnattinger på hotell i Trondheim, og området rundt, samtidig som hun har hatt full tilgang på hybel og påstått at hun pendler dit.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Harduetforslag skrev: ons des 01, 2021 9:51 am Noe av dette blir blåst opp av Aftenposten, bla at hun tok nattoget tilbake til Oslo.

Det problematiske er at hun har fakturert overnattinger på hotell i Trondheim, og området rundt, samtidig som hun har hatt full tilgang på hybel og påstått at hun pendler dit.
Og fakturert 21 turer turer til Ski, hvor 20 var "tjeneste reiser" og en var direkte oppført som pendler reise.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

TwoKey skrev: ons des 01, 2021 9:37 am
guru skrev: ons des 01, 2021 9:25 am Uttalelsen "Jeg er ingen kjeltring" nærmer seg nå legendestatus.
Uttalelsen var berømt allerede før Hansen kom med den
Med andre ord, så har Hansen til-og-med stjålet denne uttalelsen...
Finnes det i hele tatt noe hun har tilegnet seg på en ærlig, hederlig.. måte(?).

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Baguette skrev: ons des 01, 2021 9:57 am
Harduetforslag skrev: ons des 01, 2021 9:51 am Noe av dette blir blåst opp av Aftenposten, bla at hun tok nattoget tilbake til Oslo.

Det problematiske er at hun har fakturert overnattinger på hotell i Trondheim, og området rundt, samtidig som hun har hatt full tilgang på hybel og påstått at hun pendler dit.
Og fakturert 21 turer turer til Ski, hvor 20 var "tjeneste reiser" og en var direkte oppført som pendler reise.
Jepp, uheldig kombinasjon.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Dette blir nok fengsel ja. Kan ikke tenke meg noe annet. Rart at Stortinget ikke politianmelder.
Nå må jo snart Økokrim kople seg på og ta en skikkelig etterforskningen av alle reiserefusjoner og pendlerboliger? Ikke bare hos kjeltringen Hansen. For det er helt sikkert flere kjeltringer.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Har vi en masochistisk tendens til å velge kjeltringer som våre politikere, eller er det bare slik at kjeltringer naturlig graviterer mot yrket? Eg undres. 🤔

lund

Legg inn av lund »

En ting er nå at hun er en kjeltring ala Liadal, Keshvari og andre, men det verste er at hun ikke skjønner selv at hun er en kjeltring. En ting er at en vanlig stortingsrepresentant er det, men her får hun jobben som stortingspresident og skjønner ikke at hun ødelegger for eget partis rykte, men viktigst, Stortingets rykte. Sånne som henne skaper politikerforakt som det vil ta mange år å reparere. I tillegg later hun ikke til å synes at hun har gjort noe som helst galt. Det er det aller mest skremmende.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Liadal skjønner vel heller ikke selv at hun er kjeltring. Der var det også masse misforståelser. Hun hadde for eksempel ikke forstått at hun ikke skulle kompensere for utgifter hun ikke hadde hatt på turer hun ikke hadde vært på. Keshvari seiler etter hvert opp som stortingshistoriens mest ærlige skurk.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Solvgutt1 skrev: ons des 01, 2021 10:10 am Dette blir nok fengsel ja. Kan ikke tenke meg noe annet. Rart at Stortinget ikke politianmelder.
Nå må jo snart Økokrim kople seg på og ta en skikkelig etterforskningen av alle reiserefusjoner og pendlerboliger? Ikke bare hos kjeltringen Hansen. For det er helt sikkert flere kjeltringer.
Det er vel ikke noe stort poeng å politianmelde når politet allerede har sagt at de har innledet etterforskning på hele sakskomplekset?
Jeg blir overrasket om denne etterforskningen fører til at noen blir stilt for retten. Da må man kunne bevise underslag, eller bedrageri. Jeg tipper reglene til Stortinget rundt dette ikke er klare nok til at det er mulig å bevise bedrageri utover enhver rimelig tvil.

Jeg er ikke veldig i tvil om at Hansen visste hva hun gjorde her og at dette er kritikkverdig, men å dømme noen for bedrageri el. er et godt stykke videre fra det.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Jaauda skrev: ons des 01, 2021 10:23 am
Solvgutt1 skrev: ons des 01, 2021 10:10 am Dette blir nok fengsel ja. Kan ikke tenke meg noe annet. Rart at Stortinget ikke politianmelder.
Nå må jo snart Økokrim kople seg på og ta en skikkelig etterforskningen av alle reiserefusjoner og pendlerboliger? Ikke bare hos kjeltringen Hansen. For det er helt sikkert flere kjeltringer.
Det er vel ikke noe stort poeng å politianmelde når politet allerede har sagt at de har innledet etterforskning på hele sakskomplekset?
Jeg blir overrasket om denne etterforskningen fører til at noen blir stilt for retten. Da må man kunne bevise underslag, eller bedrageri. Jeg tipper reglene til Stortinget rundt dette ikke er klare nok til at det er mulig å bevise bedrageri utover enhver rimelig tvil.

Jeg er ikke veldig i tvil om at Hansen visste hva hun gjorde her og at dette er kritikkverdig, men å dømme noen for bedrageri el. er et godt stykke videre fra det.
Skatteunndragelse og bedrageri er vel det mest nærliggende.

Nå er jeg ikke jurist, men så vidt jeg har forstått så spiller intensjonen også en vesentlig rolle. Hvis det er sånn at hun med vilje og viten har gjort uærlige grep for å sikre seg goder hun ikke har krav på, som for eksempel å oppgi en falsk bostedsadresse og skjule sin reelle for å få tilgang på en skattefri pendlerbolig, så kan man være strafferettslig ansvarlig selv om regelverket ikke veldig tydelig sier at dette ikke er lov.

De nye opplysningene sår jo tvil om hybelen i Trondheim i det hele tatt var et reelt bosted. Eller om det bare fra et "proforma"-bosted, hvis eneste funksjon var å utløse pendlerbolig. Sistnevnte er jo ganske åpenbart en kriminell handling i mine øyne.

Men skal noen dømmes for bedrageri, så hjelper det jo med en anmeldelse fra den bedratte, vil jeg tro.

Ropstad-saken er mer åpenbart skattesvik. Jeg kan ikke tenke meg at noen med litt mindre ressurser ville sluppet unna både straffeskatt og politianmeldelse for det stuntet hans.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons des 01, 2021 10:43 am, redigert 1 gang totalt.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Jaauda skrev: ons des 01, 2021 10:23 am
Solvgutt1 skrev: ons des 01, 2021 10:10 am Dette blir nok fengsel ja. Kan ikke tenke meg noe annet. Rart at Stortinget ikke politianmelder.
Nå må jo snart Økokrim kople seg på og ta en skikkelig etterforskningen av alle reiserefusjoner og pendlerboliger? Ikke bare hos kjeltringen Hansen. For det er helt sikkert flere kjeltringer.
Det er vel ikke noe stort poeng å politianmelde når politet allerede har sagt at de har innledet etterforskning på hele sakskomplekset?
Jeg blir overrasket om denne etterforskningen fører til at noen blir stilt for retten. Da må man kunne bevise underslag, eller bedrageri. Jeg tipper reglene til Stortinget rundt dette ikke er klare nok til at det er mulig å bevise bedrageri utover enhver rimelig tvil.

Jeg er ikke veldig i tvil om at Hansen visste hva hun gjorde her og at dette er kritikkverdig, men å dømme noen for bedrageri el. er et godt stykke videre fra det.
På generell basis, ja. Til gjengjeld: Det er vanskelig å gjemme seg bak regelverket når man er kommet til det punktet hvor man aktivt jobber for at noe ikke skal oppdages.

Ropstad f.eks, som tross alt har dratt det så langt at han ba foreldrene fakturere han slik at han skulle slippe å skatte for fordelen ved å ha leilighet dekket av stortinget, og når han trodde det ikke var behov for det så droppet de det. Intensjonene hans er jo åpenbare.

TwoKey

Legg inn av TwoKey »

Solvgutt1 skrev: ons des 01, 2021 10:35 am Nå er jeg ikke jurist, men så vidt jeg har forstått så spiller intensjonen også en vesentlig rolle. Hvis det er sånn at hun med vilje og viten har gjort uærlige grep for å sikre seg goder hun ikke har krav på, som for eksempel å oppgi en falsk bostedsadresse og skjule sin reelle for å få tilgang på en skattefri pendlerbolig, så kan man være strafferettslig ansvarlig selv om regelverket ikke veldig tydelig sier at dette ikke er lov.
Definisjonen på bedrageri er at man «med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen». Altså kan hun dømmes for bedrageri hvis det kan bevises utover enhver rimelig tvil at hun forsto at hun ga feilaktige opplysninger til Stortinget, og at dette utløste goder (pendlerbolig, dekning av reiseutgifter) som hun ikke ville fått dersom hun hadde gitt riktige opplysninger. Det er ikke nødvendig at Stortingets reglement må være brutt. Det finnes også noe som heter grovt uaktsomt bedrageri, hvor man ikke må ha gjort det med hensikt, men åpenbart burde skjønt at man skulle ha gitt andre opplysninger.

Jeg er heller ikke jurist, og det er sikkert en del finurligheter her om hva som skal til for at noe skal være et bedrageri.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

TwoKey skrev: ons des 01, 2021 11:14 am
Solvgutt1 skrev: ons des 01, 2021 10:35 am Nå er jeg ikke jurist, men så vidt jeg har forstått så spiller intensjonen også en vesentlig rolle. Hvis det er sånn at hun med vilje og viten har gjort uærlige grep for å sikre seg goder hun ikke har krav på, som for eksempel å oppgi en falsk bostedsadresse og skjule sin reelle for å få tilgang på en skattefri pendlerbolig, så kan man være strafferettslig ansvarlig selv om regelverket ikke veldig tydelig sier at dette ikke er lov.


Jeg er heller ikke jurist, og det er sikkert en del finurligheter her om hva som skal til for at noe skal være et bedrageri.
Denne går til flere som har svart meg.
Jeg forsøker ikke å forsvare hva Hansen har gjort, og jeg har ikke nok juridisk kompetanse til å gi en god vurdering av om hun kommer til å bli dømt, og da til fengselsstraff. Jeg registrerer at flere antar at hun må i fengsel.
Jeg personlig blir overrasket om det er det som blir utfallet.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Jaauda skrev: ons des 01, 2021 10:23 am
Solvgutt1 skrev: ons des 01, 2021 10:10 am Dette blir nok fengsel ja. Kan ikke tenke meg noe annet. Rart at Stortinget ikke politianmelder.
Nå må jo snart Økokrim kople seg på og ta en skikkelig etterforskningen av alle reiserefusjoner og pendlerboliger? Ikke bare hos kjeltringen Hansen. For det er helt sikkert flere kjeltringer.
Det er vel ikke noe stort poeng å politianmelde når politet allerede har sagt at de har innledet etterforskning på hele sakskomplekset?
Jeg blir overrasket om denne etterforskningen fører til at noen blir stilt for retten. Da må man kunne bevise underslag, eller bedrageri. Jeg tipper reglene til Stortinget rundt dette ikke er klare nok til at det er mulig å bevise bedrageri utover enhver rimelig tvil.

Jeg er ikke veldig i tvil om at Hansen visste hva hun gjorde her og at dette er kritikkverdig, men å dømme noen for bedrageri el. er et godt stykke videre fra det.
At dette er bedrageri er åpenbart, men enig i at det ikke alltid er slikt at det som er åpenbart er mulig å bevise så grundig at det ender med domfellelse. Det dårlige regelverket vil være et moment Elden kommer til å bruke for å holde den tidligere stortingspresidenten ute av fengsel. Noe som ikke akkurat vil minske inntrykket av at Stortinget har hatt som jobb nummer 1 å sørge for at de kan svindle til seg penger fra felleskassen helt risikofritt.

Det kan fungere å hevde forvirring om regelverket, men hun har et stort problem i at hun minst én gang har fått direkte spørsmål om hun disponerer flere boliger enn den i Trondheim - og svart uten å fortelle om boligen i Ski. Svaret hun ga er av typen som ligger i kjernen av bedrageribestemmelsen.

Så selv om politiet alt er inne og ser på sakskomplekset, og det selvsagt ikke er sikkert at det ender med dom, så burde Stortinget anmelde sin ex-president. Om ikke annet for å markere at de nå faktisk ser alvorlig på saken, at de ikke fortsatt mener at snøen som falt i fjor ikke er noe å bry seg med.

Er vel også snart på tide at politiet tildeler Hansen de rettigheter som følger med å være siktet.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Det vil jo være vesentlig om hun med forsett eller til og med overlegg har oppgitt opplysninger som hun vet ikke stemmer, med hensikt i å få goder hun ikke skal ha.

Man må gjerne snakke om uklart regelverk, men hvis hun sier at primærboligen er i Trondheim og det viser seg at hun nesten aldri benyttet denne, selv ikke da hun var i Trondheim, mens hun bodde fast i boligen hun eide på Ski, så vil man slite veldig med å overbevise retten om at man ikke bevisst ga feil informasjon.

Her blir det mindre og mindre snakk om et tvilstilfelle i mine øyne. Det virker ikke som "primærboligen" hennes var hennes foretrukne bolig når hun var i Trondheim engang. Hadde det vært snakk om to boliger hun brukte ganske jevnbyrdig, men her ser man jo lett at "primærboligen" bare var en bolig på papiret.

Men det er vanskelig for påtalemyndigheter å argumentere for at Hansen har bedratt Stortinget hvis Stortinget selv ikke anmelder henne.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Solvgutt1 skrev: ons des 01, 2021 12:38 pm Det vil jo være vesentlig om hun med forsett eller til og med overlegg har oppgitt opplysninger som hun vet ikke stemmer, med hensikt i å få goder hun ikke skal ha.
Det er muligens vesentlig, men om mann skal gå etter regler for oss normale folk, så er det våre oppgave å finne ut hva som er lov og ikke. NAV skandalen viste jo klart att hvermansen blir straffet med fengsel uansett.

Avisene har ihvertfall dokumentert grovt misbruk på alt i fra pendlerbolig til reiseregninger. Att partier til ut for å støtte en slik kriminell dame har ihvertfall fått meg til å få stor forakt for de partiene det gjaldt.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

https://www.nrk.no/nyheter/hansen-kjort ... 1.15772915

Sterke tall for å bli kjørt til ikke-hjem.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Haha, Hansen må virker være redd for fengsel, for det Elden driver med er jo direkte raserende for omdømmet hennes. Legger ikke skjul på at hun med vilje og viten har misbrukt et mangelfult regelverk for egen vinning.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Borealis88 skrev: ons des 15, 2021 11:47 am https://www.nrk.no/nyheter/hansen-kjort ... 1.15772915

Sterke tall for å bli kjørt til ikke-hjem.
Både ho og Asphjell frå Sør Trøndelag i trøbbel. Må være flaut for AP at topp 2 er begge frå AP på diettutbetalinger. Den andre er Liadal som akkurat no er i retten for sine reiseregninger.

Det er ingen tvil om at det er ein ukultur på stortinget.

Heldigvis måtte Hansen gå, men Stortinget må absolutt søke ekstern hjelp for å rydde opp med godene til sine folkevalde

https://www.aftenposten.no/norge/i/OrmW ... 1-maaneder

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Borealis88 skrev: ons des 15, 2021 11:47 am https://www.nrk.no/nyheter/hansen-kjort ... 1.15772915

Sterke tall for å bli kjørt til ikke-hjem.
Det skal i rettferdighetens navn sies at i perioden saken omtaler, så var Hansen også offisielt bosatt i Ski. Så selv om saken befester inntrykket av at hun ser på slike ordninger som en del av lønna snarere enn en velferdsordning som skal brukes med varsomhet, så sender den henne ikke noe særlig nærmere fengsel.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Justice 97 skrev: tir nov 30, 2021 9:47 pm Utspekulert kjeltring hun der, intet mindre. Hun burde fengsles.
Lurer på om det skremmende nok er denne type egenskaper som skal til for å karre seg til toppen av arbeidslivet nå. Gå over grenser, karre til seg alt mulig og utnytte alt og alle. Det har vært mange artikler om psykopater som gjør kjempesuksess i arbeidslivet. Jeg vet ikke altså, men man kan jo begynne å lure.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

HELT UTROLIG.
Her har man en person som bruker det som finnes av ordninger uten å tenke ett sekund på om det er en rettferdig ordning!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

lol


Det kan jo være for å spare inn drosjeutgifter, og det har også vært mens Hansen har vært skadet. Hun er vel den eneste i presidentskapet som ikke selv kjører bil, sier Elden blant annet til avisen om hvorfor Hansen har brukt biltjenesten så ofte.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Når jeg ser det dumme "stakkars meg"-trynet hennes i nettavisene så får jeg en oppriktig lys til å klappe til det. Det er ikke ofte jeg genuint for den lysten, men Hansen fremstår for meg som den mest ufyselige personen vi har hatt på Stortinget i nyere tid og det er imponerende.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Håper hun selv tar seg råd til Elden som talsmann og ikke at dette belastes Stortinget, for den figuren tar ca. 19.900 pluss + mva. pr. avisartikkel hvor han må uttale seg.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

B.O.B. skrev: ons des 15, 2021 3:38 pm Håper hun selv tar seg råd til Elden som talsmann og ikke at dette belastes Stortinget, for den figuren tar ca. 19.900 pluss + mva. pr. avisartikkel hvor han må uttale seg.
Blir ikke overrasket hvis den summen stemmer!
Hadde heller ikke blitt overrasket hvis de har noen forsikringer eller slikt som dekker regninga hennes. Har hun tjent såpass mye at hun har råd til Elden. Koster vel henne noen hundretusen det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»