Må Stortingspresidenten gå av?

Svar
GoingKronos

Må Stortingspresidenten gå av?

Legg inn av GoingKronos »

Syns tross alt det mulige fallet til Stortingspresidenten fortjener en egen tråd selv om det diskuteres i Ropstad-tråden også.

Adressa avslørte at Eva Kristin Hansen var folkebokført i leiligheten til Trond Giske i Trondheim og slik fått rett til pendlerbolig selv om hun hadde eget hushold i Ski utenfor Oslo. Likhetene med Ropstad-saken er selvsagt store, selv om vi ikke har noen grunn til å tro at Giske på noen måte har vært en Daddy i dette arrangementet.

Det som kan være formildende om hun faktisk har betalt husleie til Giske, og faktisk brukt leiligheten jevnlig. Hun bør selvsagt forklare seg om dette.

Men det at hun har holdt dette skjult i prosessen der hun ble Stortingspresident er alvorlig, for særlig etter at Ropstad og andre ble avslørt så burde man forvente åpenhet. Og det at hun sa at hun skulle rydde opp i dette som Stortingspresident samtidig som hun var klar over at hun selv var en av synderne er uærlig og fullstendig tillitsbrytende.

Kan hun overleve dette? Det ser vanskelig ut, både Rødt og MDG er på hugget og da spørs det om SV som var høy og mørk under Ropstad-saken vil legge seg på rygg for å berge Hansen. Så kan hun selvsagt reddes av noen av de borgerlige partiene, men en Stortingspresident skal jo ikke være omstridt og det vil hun jo opplagt være etter en slik sak.

Hva tror dere, overlever hun dette?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Nei, hun er ferdig.

Andy

Legg inn av Andy »

Bør bli dømt til fengsel for svindel, dette er en langt større forseelse enn NAV-klienter som blir straffet for sin uvitenhet. Men hun slipper vel unna i likhet med andre stortingspolitikere. Likhet for loven osv...

MentalM

Legg inn av MentalM »

Bør gå av og tiltales.

Samtidig få som oss andre dødelig tilbakebetaling med samme frister som de vanligvis opererer med. Altså 2 uker på å betale halve beløpet, 1 og en halv måned på siste del. Om hun ikke har det liggende må hun ta opp lån. Det må jo vi...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Ser ingen mulighet for at hun ikke må gå av.

Dette handler om tillit, og selv om hun snakker sant og at hun faktisk er så nedsnødd at hun ikke skjønte reglene, så er tilliten borte.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Om hun ikke går av, så kommer vell SV til å kaste henne. Jeg hadde ihvertfall blitt veldig overrasket om hun får støtte etter at venstresiden har vært store i munnene etter skandalene i valg kampen.

Om hun får sitte så burde folk ha null tiltro til flertalls partiene. Att hun ikke la alle kortene på bordet med en gang er røde flagg nok. En beklagelse for at hun ble tatt har null verdi.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

"– Jeg har blitt valgt som stortingspresident med tillit i Stortinget, og har ingen planer om å gjøre noe annet."

Dette sier hun altså til NRK. Snakk om frekkhet, hun hadde ikke informert Stortinget om dette før hun ble valgt - selv om det var en stor sak allerede i forkant av valget - og nå bruker hun det som argument for at hun skal fortsette i jobben.

Olaien

Legg inn av Olaien »

Jeg mener hun må gå av. Det er lite tillitsfullt når ellers oppegående mennesker, som har greie på alt fra klimakrise til kjernekraft, plutselig blir stokk dumme når de skal forholde seg til relativt enkle regler. Så tror jeg også at de ansvarlige for leilighetene på Stortinget har vært alt for lempfeldig med å følge reglene selv. Det har utviklet seg til en ukultur der reglene ikke er så nøye å følge.
Sist redigert av Olaien den ons nov 17, 2021 2:41 pm, redigert 1 gang totalt.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Vel, nå har hun ikke tillit i Stortinget lenger. Jeg regner med hun må gå an, og hun burde vel gjøre det først som sist istedet for å seigpine seg ut.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Hva er reglene rundt å gå av?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Hun fremstår som et vaskekte rasshøl. Hun "misforstod" reglene(Les: Hun ville utnytte en ordning hun egentlig ikke falt inn under med å oppgi falsk bostedsadresse, men trodde regelverket var hullete nok til at det ikke var formelt sett uregelmessig), men det falt henne ikke inn å fortelle dette til Stortinget og eget parti før hun ble valgt som Stortingspresident? Sånn i kjølvannet av Ropstad-saken forresten=
Sist redigert av Solvgutt1 den ons nov 17, 2021 2:52 pm, redigert 1 gang totalt.

Rösenborger

Legg inn av Rösenborger »

Jeg finner det krenkende at hun har på seg RBK-lue på de bildene "alle" på nett bruker, det der hun står foran villaen sin vinterstid. Det er i hvert fall oppsigelsesgrunn.

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Med forbehold om at det kommer en veldig god forklaring utover det foreløpige ingen kommentar, så soleklart ja, hun må trekke seg.

Det er jo mye likt Ropstad etter det jeg ser, i tillegg ble hun valgt til stortingspresident med "lik i lasten". Om hun har "misforstått" så kunne hun umulig unngå oppstyret rundt Ropstad, og forstått at hun selv var i samme situasjon.

Følte forøvrig det var litt på kanten at kongen spøkte rundt dette temaet i talen under slottsmiddagen, da jeg gikk ut i fra at ikke alle ville føle at dette temaet var like morsomt, og det viser jo seg å stemme!

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

GoingKronos skrev: ons nov 17, 2021 12:13 pm Syns tross alt det mulige fallet til Stortingspresidenten fortjener en egen tråd selv om det diskuteres i Ropstad-tråden også.

Adressa avslørte at Eva Kristin Hansen var folkebokført i leiligheten til Trond Giske i Trondheim og slik fått rett til pendlerbolig selv om hun hadde eget hushold i Ski utenfor Oslo. Likhetene med Ropstad-saken er selvsagt store, selv om vi ikke har noen grunn til å tro at Giske på noen måte har vært en Daddy i dette arrangementet.

Det som kan være formildende om hun faktisk har betalt husleie til Giske, og faktisk brukt leiligheten jevnlig. Hun bør selvsagt forklare seg om dette.

Men det at hun har holdt dette skjult i prosessen der hun ble Stortingspresident er alvorlig, for særlig etter at Ropstad og andre ble avslørt så burde man forvente åpenhet. Og det at hun sa at hun skulle rydde opp i dette som Stortingspresident samtidig som hun var klar over at hun selv var en av synderne er uærlig og fullstendig tillitsbrytende.

Kan hun overleve dette? Det ser vanskelig ut, både Rødt og MDG er på hugget og da spørs det om SV som var høy og mørk under Ropstad-saken vil legge seg på rygg for å berge Hansen. Så kan hun selvsagt reddes av noen av de borgerlige partiene, men en Stortingspresident skal jo ikke være omstridt og det vil hun jo opplagt være etter en slik sak.

Hva tror dere, overlever hun dette?
I politikken kan alt skje, men hun bør ikke overleve. Jeg tror heller ikke hun gjør det, selv om hun hos NRK nå prøver å spille sympati-kortet ved å fortelle hvor vondt hun har det.

La oss for et øyeblikk tenke at hun snakker sant når hun sier hun virkelig trodde hun opptrådte innenfor regelverket. Ikke at jeg et sekund tror på det, hun har tross alt mentale evner som gjør at hun ikke har ikke behov for omsorgsbolig, men la oss for diskusjonens skyld si at hun ikke lyver.

Hun har aktivt opprettholdt denne boligen, også etter at hun begynte å bo sammen med ektemannen et - i pendlersammenheng - litt langt steinkast unna stortingsbygningen. Hun hadde en avstand til jobben som gud vet hvor mange pendler hver eneste dag helt uten å få noen goder, men for henne skulle det gjelde andre regler. Hun så på situasjonen og tenkte at her er det rett å trekke hundretusener ut av felleskassa, så hun skulle slippe å reise frem og tilbake til Ski. En som har fjernet seg så mye fra befolkningen Stortinget skal tjene, og som har et så defekt moralsk kompass, skal ikke være den fremste blant likepersoner.

Og det er altså før vi i det hele tatt har begynt å vurdere ting som tilbakeholdelse av informasjon, både til administrasjonen i den aktuelle perioden og til Stortinget nå før de skulle velge henne.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Brezjnev skrev: ons nov 17, 2021 2:55 pm
GoingKronos skrev: ons nov 17, 2021 12:13 pm Syns tross alt det mulige fallet til Stortingspresidenten fortjener en egen tråd selv om det diskuteres i Ropstad-tråden også.

Adressa avslørte at Eva Kristin Hansen var folkebokført i leiligheten til Trond Giske i Trondheim og slik fått rett til pendlerbolig selv om hun hadde eget hushold i Ski utenfor Oslo. Likhetene med Ropstad-saken er selvsagt store, selv om vi ikke har noen grunn til å tro at Giske på noen måte har vært en Daddy i dette arrangementet.

Det som kan være formildende om hun faktisk har betalt husleie til Giske, og faktisk brukt leiligheten jevnlig. Hun bør selvsagt forklare seg om dette.

Men det at hun har holdt dette skjult i prosessen der hun ble Stortingspresident er alvorlig, for særlig etter at Ropstad og andre ble avslørt så burde man forvente åpenhet. Og det at hun sa at hun skulle rydde opp i dette som Stortingspresident samtidig som hun var klar over at hun selv var en av synderne er uærlig og fullstendig tillitsbrytende.

Kan hun overleve dette? Det ser vanskelig ut, både Rødt og MDG er på hugget og da spørs det om SV som var høy og mørk under Ropstad-saken vil legge seg på rygg for å berge Hansen. Så kan hun selvsagt reddes av noen av de borgerlige partiene, men en Stortingspresident skal jo ikke være omstridt og det vil hun jo opplagt være etter en slik sak.

Hva tror dere, overlever hun dette?
I politikken kan alt skje, men hun bør ikke overleve. Jeg tror heller ikke hun gjør det, selv om hun hos NRK nå prøver å spille sympati-kortet ved å fortelle hvor vondt hun har det.
Tar jeg feil når jeg sier att det føles som det har vært non stop sympati overskrifter med denne saken? I forhold til f.eks Ropestad. Stakkars dame, hun ble tatt, og håpet att det skulle bli gjemt under en stein, og nå har hun det vanskelig.

Baldor

Legg inn av Baldor »

Hadde adresse på gutterommet til Giske i Trøndelag! Bodde på Ski, og hadde attpå til tillegg en gratis pendlerbolig Oslo. Kan det bli enda verre enn dette?

Hvis jeg ikke husker feil hadde Giske også en gratis pendlerbolig og eide en egen leilighet i Oslo? Hadde han også adressen på gutterommet i Trøndelag?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hun bør ikke gå.
Hun må få sparken.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Tenk at dette ikke blir anmeldt fordi det er så mange på Stortinget som har "misforstått reglene". Det i seg selv er jo perverst.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Kan vi anmelde disse personene? Eller må Stortinget gjøre det?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Aasrud sier at regelverket for stortingsleiligheter har vært vanskelig å forholde seg til.


Er ikke måte på hvor komplisert det er, for ikke å snakke om hvor vanskelig det er å levere inn korrekte reiseregninger.
Har reist verden over siden jeg fullførte utdannelsen min for nærmere 12 år siden, selv de mest ubetydelige utleggene på reisene har blitt dokumentert for å få utlegget dekket.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Baguette skrev: ons nov 17, 2021 3:00 pm
Brezjnev skrev: ons nov 17, 2021 2:55 pm
I politikken kan alt skje, men hun bør ikke overleve. Jeg tror heller ikke hun gjør det, selv om hun hos NRK nå prøver å spille sympati-kortet ved å fortelle hvor vondt hun har det.
Tar jeg feil når jeg sier att det føles som det har vært non stop sympati overskrifter med denne saken? I forhold til f.eks Ropestad. Stakkars dame, hun ble tatt, og håpet att det skulle bli gjemt under en stein, og nå har hun det vanskelig.
Hva du føler er aldri feil, men jeg synes mediene har holdt ganske greit trøkk her (etter at de ble ferdige med å skrive om fotball).

Men den NRK-saken som ligger ute nå er fryktelig svak. Der er det knapt noen virkelig kritiske perspektiver, og hvor er spørsmålene om hvorfor hun ikke fortalte om dette da hun ble kandidat til President-vervet?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 3:03 pm Hun bør ikke gå.
Hun må få sparken.
For å avsette henne fra stillingen som stortingspresident må vel saken tas opp til avstemning i Stortinget der over halvparten av representantene må stemme for å avsette henne.
Er dt ikke slik?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Kan folk som svindler f.eks NAV også bare si at de tok feil?

Og dem har jo faktisk et avansert regelverk å forholde seg til også.
Sist redigert av Ka9nen den ons nov 17, 2021 3:14 pm, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Harduetforslag skrev: ons nov 17, 2021 3:09 pm Aasrud sier at regelverket for stortingsleiligheter har vært vanskelig å forholde seg til.


Er ikke måte på hvor komplisert det er, for ikke å snakke om hvor vanskelig det er å levere inn korrekte reiseregninger.
Har reist verden over siden jeg fullførte utdannelsen min for nærmere 12 år siden, selv de mest ubetydelige utleggene på reisene har blitt dokumentert for å få utlegget dekket.
Det er komplisert for de som har hatt som hensikt å utnytte det. Når du bor 30 km unna Stortinget og regelverket sier at pendlerbolig er for de som bor mer enn 40 km unna i kjøring, så er det ukomplisert for ærlige folk å skjønne at "Ok, da er dette ikke noe jeg har krav på".

Er man derimot en uærlig person, som er høy på seg selv, og man tenker at 30 kilometer reisevei er litt ubehagelig, så det hadde vært kjekt med en pendlerbolig og man begynner å se på om regelverket teknisk sett sier at man ikke kan folkeregistrere seg et helt annet sted i landet, si at man bor der, fortsette å bo i nærheten av Stortinget, men også få en pendlerbolig, så blir det komplisert.
For det er åpenbart at regelverket, og kontrollfunksjonene rundt det, ikke har tatt høyde for at de folkevalgte på Stortinget skulle lete etter smutthull for å lure seg til goder de egentlig ikke skulle ha.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Karatel skrev: ons nov 17, 2021 3:12 pm
fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 3:03 pm Hun bør ikke gå.
Hun må få sparken.
For å avsette henne fra stillingen som stortingspresident må vel saken tas opp til avstemning i Stortinget der over halvparten av representantene må stemme for å avsette henne.
Er dt ikke slik?
Formelt sett. Uformelt sett trenger bare Støre å gro seg noen baller og be henne gå av. Men vi snakker om en fyr som sniker på trikken og later som at appen ikke funker når han blir tatt. Så det spørs om han egentlig ser noe problem i dette.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Karatel skrev: ons nov 17, 2021 3:12 pm
fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 3:03 pm Hun bør ikke gå.
Hun må få sparken.
For å avsette henne fra stillingen som stortingspresident må vel saken tas opp til avstemning i Stortinget der over halvparten av representantene må stemme for å avsette henne.
Er dt ikke slik?
Jo, formelt er det vel slik, men det er også tradisjon for at sittende president har tillit fra et samlet Storting. Dersom en tilstrekkelig andel ikke lenger har tillit, burde Presidenten gå - selv om det forutsetter skamvett, noe det vel skorter på i denne sammenhengen.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Med andre ord, så lenge du tilhører vennlige partier så er det greit å bare si unnskyld. Rødt og MDG har ihvertfall hatt nok baller til å gå ut mot henne.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

MentalM skrev: ons nov 17, 2021 3:06 pm Kan vi anmelde disse personene? Eller må Stortinget gjøre det?
Hvem som helst kan anmelde hvem som helst for hva som helst. Anmeldelsen kan leveres ved personlig oppmøte hos politiet, ved å sende brev i posten eller digitalt.

Om politiet vil følge opp anmeldelsen eller hive den, er en helt annen sak.

"Kan politiet nekte å ta imot en anmeldelse?
Politiet er pliktig til å ta imot anmeldelser, så lenge anmeldelsen ikke er åpenbar grunnløs eller på annen måte bare er tull og tøys. Dette kan gjelde dersom du for eksempel ønsker å anmelde naboen for noe så tullete som at han bruker grønne sko på lørdager.

Utover slike forhold som åpenbart bare er grunnløst, tull og tøys, så er politiet pliktig til å ta imot anmeldelse. Dette gjelder selv om personen som tar imot anmeldelsen mener at det anmeldte forholdet ikke er straffbart, er foreldet, ikke er alvorlig nok eller at politiet ikke har ressurser til å etterforske"

https://www.hvordan.org/kategorier/20-l ... l-politiet

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Solvgutt1 skrev: ons nov 17, 2021 3:14 pm
Karatel skrev: ons nov 17, 2021 3:12 pm
fargeblind skrev: ons nov 17, 2021 3:03 pm Hun bør ikke gå.
Hun må få sparken.
For å avsette henne fra stillingen som stortingspresident må vel saken tas opp til avstemning i Stortinget der over halvparten av representantene må stemme for å avsette henne.
Er dt ikke slik?
Formelt sett. Uformelt sett trenger bare Støre å gro seg noen baller og be henne gå av. Men vi snakker om en fyr som sniker på trikken og later som at appen ikke funker når han blir tatt. Så det spørs om han egentlig ser noe problem i dette.
Er det så enkelt? Har statsministeren lov til å blande seg inn i Stortingets arbeid og disposisjoner?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Karatel skrev: ons nov 17, 2021 3:28 pm
Solvgutt1 skrev: ons nov 17, 2021 3:14 pm
Karatel skrev: ons nov 17, 2021 3:12 pm

For å avsette henne fra stillingen som stortingspresident må vel saken tas opp til avstemning i Stortinget der over halvparten av representantene må stemme for å avsette henne.
Er dt ikke slik?
Formelt sett. Uformelt sett trenger bare Støre å gro seg noen baller og be henne gå av. Men vi snakker om en fyr som sniker på trikken og later som at appen ikke funker når han blir tatt. Så det spørs om han egentlig ser noe problem i dette.
Er det så enkelt? Har statsministeren lov til å blande seg inn i Stortingets arbeid og disposisjoner?
Han er partileder

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»