Gjør dokkeseng a.

Svar
Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Gjør dokkeseng a.

Legg inn av Oddesen »

Alf Prøysens julefortelling om "Snekker Andersen og julenissen" er for meg kandidat for å gå rett inn på UNESCOs liste over immatrielle verdier. Den lille nissejentas bønn til snekker Andersen om å lage en dukkeseng slik at hun kunne fortsette å låne museungene og ha seng for dem, står for meg som et av de mest rørende høydepunktene i norsk barnelitteratur.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ble lullet i seng mange fine julekvelder på hytta med stearinlys som eneste lyskilde og denne fortellingen fortalt med den beste (og eneste som ble godkjent) fortellerstemmen fra far. Det var julestemning det

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Queenie skrev: ons nov 17, 2021 10:50 pm Ble lullet i seng mange fine julekvelder på hytta med stearinlys som eneste lyskilde og denne fortellingen fortalt med den beste (og eneste som ble godkjent) fortellerstemmen fra far. Det var julestemning det
Nå blir jeg bekymret. Det er ikke en bok jeg snakker om. Om far i huset ønsket å ha kontroll på julestemninga, måtte han ta Alv Prøysen i kragen. "Snekker Andersen og julenissen" er ikke noe som en hvilken som helst far kan ta over. Ingen fedre får lov til det!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 11:07 pm
Queenie skrev: ons nov 17, 2021 10:50 pm Ble lullet i seng mange fine julekvelder på hytta med stearinlys som eneste lyskilde og denne fortellingen fortalt med den beste (og eneste som ble godkjent) fortellerstemmen fra far. Det var julestemning det
Nå blir jeg bekymret. Det er ikke en bok jeg snakker om. Om far i huset ønsket å ha kontroll på julestemninga, måtte han ta Alv Prøysen i kragen. "Snekker Andersen og julenissen" er ikke noe som en hvilken som helst far kan ta over. Ingen fedre får lov til det!
Lol. Ok!

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Kringkastingssjef Bjartmar Gjerde utformet både "Snekker Andersen og julenissen" og "Jul i Skomakergata" på en sånn måte at all uenighet ble satt til side. Bjartmar Gjerde var sjefs-pønken som visste verdien av Tramteateret. Dataspill på syttitallet er like fortiet som olje/kull/gass-forbrennings betydning av klimakrisen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 11:07 pm
Queenie skrev: ons nov 17, 2021 10:50 pm Ble lullet i seng mange fine julekvelder på hytta med stearinlys som eneste lyskilde og denne fortellingen fortalt med den beste (og eneste som ble godkjent) fortellerstemmen fra far. Det var julestemning det
Nå blir jeg bekymret. Det er ikke en bok jeg snakker om.
Ikke lett å vite hva du vil diskutere her, så lenge du sier det ikke er en bok du snakker om.
Men likevel sier du: " står for meg som et av de rørende høydepunktene i norsk barnelitteratur"..

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Men veldig tøft av deg, Queenie, å si at alle fedre ikke oppførter seg som de skulle. Din far elsket deg. Men han visste ikke hvordan han skulle vise det. Å deklamere Prøysen var et dårlig forsøk. "Pappa: Kan du la være å si at julenissen er snill? Han drog jo fra sin egen familie for å jobbe. Og snekker Andersen er også ufin mot sin egen familie. Han ser bare andre. Men egen barn ser han ikke.". Bare tull og tøys og ugagn. Alf Prøysen er best. Han er konge.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 11:13 pm Kringkastingssjef Bjartmar Gjerde utformet både "Snekker Andersen og julenissen" og "Jul i Skomakergata" på en sånn måte at all uenighet ble satt til side. Bjartmar Gjerde var sjefs-pønken som visste verdien av Tramteateret. Dataspill på syttitallet er like fortiet som olje/kull/gass-forbrennings betydning av klimakrisen.
Bjartmar Gjerde ble kringkastingssjef i 1981, "Jul i skomakergata" er fra 1979 og "Snekker Andersen og julenissen" ble første gang sendt i 1973.

Samme gjelder egentlig Tramteateret, i alle fall de første seriene.

Litt problem med tidslinjen her?

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Snekker Andersen outsourset sin familie. Og Nissen gjorde det samme. Begge var like flinke. Men de utfylte hverandre ved sitt personlige talent. Dermed ble nissemor tatt av snekkeren. Mens ho Dora på Odora ble tatt av nissen. Sånn er det!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 11:24 pm Men veldig tøft av deg, Queenie, å si at alle fedre ikke oppførter seg som de skulle. Din far elsket deg. Men han visste ikke hvordan han skulle vise det. Å deklamere Prøysen var et dårlig forsøk. "Pappa: Kan du la være å si at julenissen er snill? Han drog jo fra sin egen familie for å jobbe. Og snekker Andersen er også ufin mot sin egen familie. Han ser bare andre. Men egen barn ser han ikke.". Bare tull og tøys og ugagn. Alf Prøysen er best. Han er konge.
Unger tåler det meste så lenge det er gjort med kjærlighet, omsorg og humor. Jeg vokste opp med røverhistorier, krim og allskens ville fortellinger. Tok ikke skade av det annet enn at det fortsatt er underholdende

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Når jeg leser denne tråden ser jeg for meg hvordan de som tar LSD må ha det.

Forøvrig er det mer enn innafor å lese Prøysen sine julehistorier til ungene. Selv likte jeg best å høre Den vesle bygda som glemte at det var jul da jeg var liten pjokk.
Sist redigert av PapaSmurf den ons nov 17, 2021 11:36 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Ale skrev: ons nov 17, 2021 11:18 pm Prøysen er en nasjonalskatt.
Hallo! Jeg skjønner ikke hvordan dere finner mine kommentarer på helt andre tråder enn hvor jeg er vant til å finne dere. Men det er bare så hyggelig!

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Nå er det igjen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

palimpsest skrev: ons nov 17, 2021 11:37 pm Nå er det igjen.
Komler på torsdager.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

kytec skrev: ons nov 17, 2021 11:28 pm
Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 11:13 pm Kringkastingssjef Bjartmar Gjerde utformet både "Snekker Andersen og julenissen" og "Jul i Skomakergata" på en sånn måte at all uenighet ble satt til side. Bjartmar Gjerde var sjefs-pønken som visste verdien av Tramteateret. Dataspill på syttitallet er like fortiet som olje/kull/gass-forbrennings betydning av klimakrisen.
Bjartmar Gjerde ble kringkastingssjef i 1981, "Jul i skomakergata" er fra 1979 og "Snekker Andersen og julenissen" ble første gang sendt i 1973.

Samme gjelder egentlig Tramteateret, i alle fall de første seriene.

Litt problem med tidslinjen her?
Dette er sterkt urovekkende opplysninger. Ble virkelig Bjartmar Gjerde kringkastingssjef først i 1981? Jo, jeg trodde Henki Kolstad i rollen som skomaker Andersen i "Jul i skomakergata" var Gjerdes personlige valg. Men så feil kan man ta. Felberg: Heng meg! Nei da, jeg lar meg ikke knekke så lett. Thomas Felberg er en genial programleder i programmet Tidsbonanza på NRK. Jeg så nettopp episoden om 1983. Jeg gråt gledestårer! Thomas Felberg er genial! Elsker hans humor!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Thomas F. er grei. Likte programmet fra 1985, mitt år :-)

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Nei, men kytec: Det er kanskje litt slemt å si at Thomas og Bjartmar var forbilder. Det finnes bare ett forbilde. Og det er verken Arne Bendiksen - jeg tror ikke hans bendiks var så stor som navnet skulle tilsi - eller "mor-eg-vil-tilbake"-bergenseren. Men vi vestlendinger har sendt trailerlass med penger over til Oslo i alle år. Olje, fisk og annen eksportindustri på vestlandet har blitt solgt. Og overskuddet har blitt sendt til Oslo.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

kytec skrev: ons nov 17, 2021 11:52 pm Thomas F. er grei. Likte programmet fra 1985, mitt år :-)
Nei, men herregud! Jo, det er noe med ens "eget år". For meg var 1983 egentlig "året før". Og 1984 og 1985 kunne sikkert vært mit eget-året. Punktum. Nei, men la meg spørre litt pyntelig: "Mitt år" - hva betyr det? For meg betyr det det året jeg forstod hva listepop betyr. Og det eneste myndige ved meg var at jeg nettopp hadde blitt "ungdom" - hva nå enn det betyr.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Ale skrev: ons nov 17, 2021 11:18 pm Prøysen er en nasjonalskatt.
Tusen takk, holdt jeg på å si. Men det er bare Prøysen som kan si det. Vi andre må bøye oss i stolthet over gleden av å kunne presentere ham i tekster som "Snekker Andersen og julenissen". Nå i dag er det ministeren som besøker samene på Fosen. Men julegaven hennes, 150 vindmøller, er allerede gitt. Lenge før julaften! Spenningen er allerede utløst!

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

PapaSmurf skrev: ons nov 17, 2021 11:35 pm Når jeg leser denne tråden ser jeg for meg hvordan de som tar LSD må ha det.

Forøvrig er det mer enn innafor å lese Prøysen sine julehistorier til ungene. Selv likte jeg best å høre Den vesle bygda som glemte at det var jul da jeg var liten pjokk.
Nei, men herregud. Ingen skal "lese" Prøysen! Han skal jo bare opptre på statskanalen! Hvorfor sier dere "lese" om ting dere har sett på TV?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Oddesen skrev: tor nov 18, 2021 12:33 am
PapaSmurf skrev: ons nov 17, 2021 11:35 pm Når jeg leser denne tråden ser jeg for meg hvordan de som tar LSD må ha det.

Forøvrig er det mer enn innafor å lese Prøysen sine julehistorier til ungene. Selv likte jeg best å høre Den vesle bygda som glemte at det var jul da jeg var liten pjokk.
Nei, men herregud. Ingen skal "lese" Prøysen! Han skal jo bare opptre på statskanalen! Hvorfor sier dere "lese" om ting dere har sett på TV?
Du vet at det ikke er Prøysen som har stemmen til Snekker Andersen og Julenissen når det går på TV? Det er en jeg mener heter Brodal.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

PapaSmurf skrev: tor nov 18, 2021 1:13 am
Oddesen skrev: tor nov 18, 2021 12:33 am
PapaSmurf skrev: ons nov 17, 2021 11:35 pm Når jeg leser denne tråden ser jeg for meg hvordan de som tar LSD må ha det.

Forøvrig er det mer enn innafor å lese Prøysen sine julehistorier til ungene. Selv likte jeg best å høre Den vesle bygda som glemte at det var jul da jeg var liten pjokk.
Nei, men herregud. Ingen skal "lese" Prøysen! Han skal jo bare opptre på statskanalen! Hvorfor sier dere "lese" om ting dere har sett på TV?
Du vet at det ikke er Prøysen som har stemmen til Snekker Andersen og Julenissen når det går på TV? Det er en jeg mener heter Brodal.
Når jeg var liten, så opplevde jeg at julenissen kom i bl.a. brannbil, UH-1B, F-5B (sekken bak).., så jeg også skulle bite på at julenissen også var snekker -vel, den må man nok dra lenger ut på landet med (bokstavelig talt).
Noen ganger er julenissen bare såå tam 'ass.. 😒

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Nå blir jeg sint, ikke bare på vegne av meg sjøl, men også på vegne av julenissen. De unga som snikker Andersen besøkte var faktisk nisseunger.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Zpiff skrev: tor nov 18, 2021 9:58 am
PapaSmurf skrev: tor nov 18, 2021 1:13 am
Oddesen skrev: tor nov 18, 2021 12:33 am

Nei, men herregud. Ingen skal "lese" Prøysen! Han skal jo bare opptre på statskanalen! Hvorfor sier dere "lese" om ting dere har sett på TV?
Du vet at det ikke er Prøysen som har stemmen til Snekker Andersen og Julenissen når det går på TV? Det er en jeg mener heter Brodal.
Når jeg var liten, så opplevde jeg at julenissen kom i bl.a. brannbil, UH-1B, F-5B (sekken bak).., så jeg også skulle bite på at julenissen også var snekker -vel, den må man nok dra lenger ut på landet med (bokstavelig talt).
Noen ganger er julenissen bare såå tam 'ass.. 😒
Zpiff! Skjerp deg! For et barn - i dette tilfellet et nissebarn - som aldri har sett en snikker før, er det et av de mest eksotiske tingene du kan påtreffe! Det var jo nettopp denne relativismen Prøysen ville påpeke - det eksotiske trenger ikke å være dyrt og eksepsjonelt. En enkel snikker er magi for den som aldri har møtt en snikker før. Din opplisting av kjøretøy er bare tull! En snikker er magisk! Yrkesfaget er hedret ved denne fortellingen! Og det er høyst fortjent! Snikkerne er samfunnets helter! Nå ble det mange utropstegn. Unnskyld

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

"Og det er verken Arne Bendiksen - jeg tror ikke hans bendiks var så stor som navnet skulle tilsi". Jeg har faktisk skrevet dette. Da må jeg dø.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Oddesen skrev: tor nov 25, 2021 1:03 am "Og det er verken Arne Bendiksen - jeg tror ikke hans bendiks var så stor som navnet skulle tilsi". Jeg har faktisk skrevet dette. Da må jeg dø.
Gidder du avsløre hvor du kjøper vitaminene dine?

Elvebakken

Legg inn av Elvebakken »

Haha. Tenkte det hadde blitt for mye portvin men dette må være noe slags syre vel?

Lezah

Legg inn av Lezah »


Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Stjerten skrev: tor nov 25, 2021 8:56 am
Oddesen skrev: tor nov 25, 2021 1:03 am "Og det er verken Arne Bendiksen - jeg tror ikke hans bendiks var så stor som navnet skulle tilsi". Jeg har faktisk skrevet dette. Da må jeg dø.
Gidder du avsløre hvor du kjøper vitaminene dine?
[/quote
I dette tilfellet må jeg ha kjøpt dem på et dårlig sted. Jeg nøyer meg ikke med å være flau over en dårlig uttalelse. I stedet gjentar jeg uttalelsen, for å beklage. En klassisk dårlig strategi som fortjener din knusende dom. Men det må være lov - jeg slår et slag for større toleranse for cringe.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Oddesen skrev: ons nov 24, 2021 10:22 pm
Zpiff skrev: tor nov 18, 2021 9:58 am
PapaSmurf skrev: tor nov 18, 2021 1:13 am

Du vet at det ikke er Prøysen som har stemmen til Snekker Andersen og Julenissen når det går på TV? Det er en jeg mener heter Brodal.
Når jeg var liten, så opplevde jeg at julenissen kom i bl.a. brannbil, UH-1B, F-5B (sekken bak).., så jeg også skulle bite på at julenissen også var snekker -vel, den må man nok dra lenger ut på landet med (bokstavelig talt).
Noen ganger er julenissen bare såå tam 'ass.. 😒
Zpiff! Skjerp deg! For et barn - i dette tilfellet et nissebarn - som aldri har sett en snikker før, er det et av de mest eksotiske tingene du kan påtreffe! Det var jo nettopp denne relativismen Prøysen ville påpeke - det eksotiske trenger ikke å være dyrt og eksepsjonelt. En enkel snikker er magi for den som aldri har møtt en snikker før. Din opplisting av kjøretøy er bare tull! En snikker er magisk! Yrkesfaget er hedret ved denne fortellingen! Og det er høyst fortjent! Snikkerne er samfunnets helter! Nå ble det mange utropstegn. Unnskyld
Det er jo det jeg sier, og du strør bare salt i sårene.
Jeg ble som barn altså snytt for den heltemodige eksotisk-magiske julenissen, som da er snikker (hvor utrolig dét enn måtte være).
Men som plaster på sårene, så hadde nissen i hvert fall langt hvitt skjegg, og rød-hvit drakt, samt en stooor sekk med gaver.
🎅

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»