Drapet i akebakken

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Drapet i akebakken

Legg inn av newsflash »

Tankevekkende dokumentarserie fra NRK om drapet på Silje Marie Redergaard i 1994, der tre jevnaldrende barn fikk skylden for drapet på den 5 år gamle jenta.

Link

Dette er jo en tragisk sak for alle de involverte, men jeg må innrømme at jeg blir skeptisk til politiets konklusjon vedrørende hvem som sto bak, ikke minst etter den siste tidens avsløringer om norsk politis tvilsomme avhørsmetoder på 90-tallet.

Er det slik at de virkelige gjerningsmennene faktisk gikk fri, så er det en skandale.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

newsflash skrev: tor nov 18, 2021 6:49 pm Tankevekkende dokumentarserie fra NRK om drapet på Silje Marie Redergaard i 1994, der tre jevnaldrende barn fikk skylden for drapet på den 5 år gamle jenta.

Link

Dette er jo en tragisk sak for alle de involverte, men jeg må innrømme at jeg blir skeptisk til politiets konklusjon vedrørende hvem som sto bak, ikke minst etter den siste tidens avsløringer om norsk politis tvilsomme avhørsmetoder på 90-tallet.

Er det slik at de virkelige gjerningsmennene faktisk gikk fri, så er det en skandale.
Disse "tvilsomme avhørsmetoder" var omtalt allerede den gang i flere kritiske omgang, blant annet i bøker utgitt i 1980-tallet og 1990-tallet hvor det skildres eksempler på mulig justismord, slett politiarbeid og for høy selvarroganse omkring politiet den gang. Det er fremdeles tre drapssaker hvor politikonstabler myrdet andre under skjerpende omstendigheter, som er "henlagt". Folk den gang var så sterk troskyldig - det var Olsenbandens tid - at man ikke fatte at politiet må betraktes med kritiske øyne.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det er skremmende å se nok en sak der politiets slette arbeid ødelegger liv.

Jeg har mistet mye tillit til politiet de siste årene. Det er sak etter sak etter sak der de velger de mest lettvindte løsningene. Grundighet er et fremmedord.

Det var direkte vondt å se denne serien.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

PapaSmurf skrev: tor nov 18, 2021 7:15 pm Det er skremmende å se nok en sak der politiets slette arbeid ødelegger liv.

Jeg har mistet mye tillit til politiet de siste årene. Det er sak etter sak etter sak der de velger de mest lettvindte løsningene. Grundighet er et fremmedord.

Det var direkte vondt å se denne serien.
Ja dette fremstår som drøyt. Husker jo forsåvidt at alderen på gjerningsmennene var oppsiktsvekkende, men trodde faktisk at dette var oppklart.

Virker som at norsk politis innsats står til stryk.

guru

Legg inn av guru »

Det er utrolig viktig at dette kommer fram. Samtidig veldig ille at vi nok engang ser et eksempel på det som kan være en stor politiskandale.

Hedning

Legg inn av Hedning »

Ferdig med tre episoder nå. Hårreisende av politiet å konkludere etter så kort tid. Enda villere at de fikk skryt av statsadvokaten for bra etterforskning,og job well done.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Fy faen så sterkt.

Ikke så mye mer å si. Brennpunkt i mesterklasse det her.

Jeg tenker på Tengs-saken og fetteren.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Begynte å lese denne saken på NRK i dag, men orket rett og slett ikke å komme meg igjennom den. Ble fysisk uvel, og lei meg.

Noe fikk jeg med meg, og det var ikke akkurat positivt for politiet. Avhør av barn skal man ha mye kunnskap og fintfølelse for å gjøre riktig, uten at noe av det synes å ha vært tilstede her. Håper virkelig at denne saken kan tas opp igjen, og gjøres ordentlig. Om tilfellet er at det er noen lokale ungdommer som har gjort dette, må det jo være noen som har sittet på en fryktelig vond hemmelighet i mange år. De kan godt sperres inne resten av livet for min del.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Moren til avdøde Silje ønsker saken gjenopptatt, og sier at hun alltid har tvilt på at Silje ble drept av barn.

Link (pluss-sak)

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Minner mye om den svenske "Fallet Kevin" på SVT. Tror muligens den også ligger på NRK.no under "Saken Kevin" Begge sakene er like dårlig politiarbeid, som Norsk og Svensk politi i samarbeid utførte, med/mot Sture Bergwall aka Thomas Quick.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Barn som er beskyldt for alvorlig kriminalitet trenger langt bedre rettssikkerhet, det vil si at politiet må gjennomføre en fullstendig etterforskning lik den gjøres i saker som skal føres for retten. Barn må også ha advokat som jobber for seg og ser til at barnets rettsikkerhet blir ivaretatt.

Det er greit at det ikke får betydning for straff eller rulleblad, men som denne saken viser så blir det et stempel som barna må leve med i alle år og i tillegg så førte dette med seg at barnevernet grep inn i familiene - som kanskje ikke hadde skjedd om barna ikke hadde blitt fremstilt som skyldige.

Det er også bekymringsfullt i det at en eller flere drapsmenn kan ha gått fri, og om man er i stand til å drepe et barn så er sannsynligheten stor for at man vil begå mer alvorlig kriminalitet. Det er jo noe som også har fått alt for lite oppmerksomhet i Thomas Quick-saken, at det faktisk går løs drapsmenn som har sluppet unna for at politiet konstruerte opp en sak mot Quick. I verste fall har det kostet et eller flere menneskeliv.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Håper på erstatning fra minst en etat her

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

MatsEn89 skrev: man nov 22, 2021 1:53 pm Håper på erstatning fra minst en etat her
Hva har du blitt utsatt for

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Jeg er riktignok 89-modell, men ikke fra Trhm!

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Etter alle justismordene, lov- og rettighetsbruddene, finnes det noen grunn til å stole på politiet og jobben de gjør? Dette er en forferdelig trist sak for alle ofrene. Måtte ta meg flere pauser mens jeg så på for ikke å koke over.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Satt på serien litt på måfå, rett og slett fordi jeg ikke husket saken særlig og lurte på om det dukket opp minner når jeg så gamle nyhetsinnslag. Endte opp med å se alle fire episodene i strekk.

Forferdelig sak, selvsagt for jenta, men også for tre små gutter som så tydelig har blitt manipulert av politiet til å si det de etterhvert trodde de måtte si. Alle vet jo at så små barn ikke skiller godt mellom virkelighet og fantasi. Avhør på ti minutter for så å konkludere er så drøyt.

At de ikke fulgte opp ungdomssporet, en navngitt gutt, og med forskjellige vitner som så han, og pekte ut antrekket hans, er jo absurd.

Som psykologen sa, små barn glemmer ikke at de har gjort noe forferdelig. Og så små barn er knapt i stand til å volde slik skade, rett og slett fordi de ikke er sterke eller tunge nok. Så små barn mishandler ikke et annet barn med vold i over en time. For dem er en time svært lenge. Små barn sloss i maks et minutt eller to.I tillegg var Silje en lekekamerat de var sammen med stort sett hver dag. Man endrer ikke karakter og finner ut at man skal torturere og drepe vennen sin sånn plutselig, selv som fem-seks åring.

Kan ha vært dramaturgi, men da «femåringen» var tilbake på åstedet gikk han altså rett forbi stedet der Silje ble funnet uten å reagere. Ville han gjort det dersom han var skyldig?

Har ingen tro på at disse tre små guttene er skyldige etter å ha sett dokumentaren.

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

Stjerten skrev: man nov 22, 2021 1:26 pm Minner mye om den svenske "Fallet Kevin" på SVT. Tror muligens den også ligger på NRK.no under "Saken Kevin" Begge sakene er like dårlig politiarbeid, som Norsk og Svensk politi i samarbeid utførte, med/mot Sture Bergwall aka Thomas Quick.
Det er mange likhetstrekk.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fallet_Kevin

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

FranciscoM skrev: tir nov 23, 2021 12:52 am Etter alle justismordene, lov- og rettighetsbruddene, finnes det noen grunn til å stole på politiet og jobben de gjør? Dette er en forferdelig trist sak for alle ofrene. Måtte ta meg flere pauser mens jeg så på for ikke å koke over.
Man kan jo også trekke frem Monica-saken, hvor langt flere i politiet var villige til å gå for å dekke over en katastrofal etterforskning hvor et drap ble henlagt som selvmord. En ting er jo at noen ikke har gjort en god nok jobb, og at det får store konsekvenser, men istedenfor å ta tak i problemet og løse det best mulig, så var det altså mer hensiktsmessig at drapet, på en 8-åring, skulle forbli henlagt og at en morder fikk gå fri.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Andre episode på lineær tv nå, anbefales fremdeles.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

"Politiet i Trøndelag innrømmer at de ville etterforsket drapet på fem år gamle Silje Marie Redergård annerledes om det hadde skjedd i dag."

Link

Ja det får vi virkelig håpe, etterforskningen står til stryk. Vi får håpe for alle parters skyld at saken gjenåpnes.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

FranciscoM skrev: tir nov 23, 2021 12:52 am Etter alle justismordene, lov- og rettighetsbruddene, finnes det noen grunn til å stole på politiet og jobben de gjør? Dette er en forferdelig trist sak for alle ofrene. Måtte ta meg flere pauser mens jeg så på for ikke å koke over.
Blind tillit har uansett aldri gagnet noen, så det å ha en sunn skepsis til alle deler av samfunnet, særlig de med makt eller stort ansvar, er viktig. Det er mennesker i alle roller og utilstrekkelighet er noenlunde jevnt fordelt.

Når det kommer til den type avhørs"teknikker" (eller fravær, som sådan) som man ser konturene av her, som bare bygger på en confirmation bias fra politiets side, så er jo det noe som går igjen i akebakke-saken, såvel som Thomas Quick-saken og Baneheia, og antakelig mer til. Nå har imidlertid verden gått fremover fra den gang og en har antakelig utviklet langt bedre metoder i dag.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Meget trist sak.

Hvor var foreldrene? Jeg lot ihvertfall ikke mitt barn leke alene ute da det var 4-5 år gammelt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Merker at jeg blir forbannet når jeg ser denne serien. Hva faen er det politiet driver med? Uansett hva som skjedde her så er politiets håndtering av fakta, behandling av barna og slurvete etterforskning under en hver kritikk.

Og denne sakene er jo ikke unik. Det finnes mange. Baneheia- og Birigitte-saken for eksempel.

Er par ting går igjen i disse sakene. En usedvanlig arrogant leder av etterforskningen som tenker mer på sin egen prestisje og kollegaer og andre i rettssystemet som i ettertid virker mer opptatt å forsvare etterforskningen enn å gjøre urett til rett.

Og man kan jo lure på hvordan ting hadde vært hvis det ikke fantes folk i politiet som Rachlew. Jeg tipper at han har møtt mye internt motbør for det arbeidet han har bedrevet de siste 20+ årene.

Hvis ikke denne saken blir tatt opp igjen skjønner jeg ingenting. Og også her tror jeg det blir snakk om store erstatningsbeløp. Stakkars barn.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

oddvar_kjempebra skrev: søn nov 28, 2021 10:24 pm Merker at jeg blir forbannet når jeg ser denne serien. Hva faen er det politiet driver med? Uansett hva som skjedde her så er politiets håndtering av fakta, behandling av barna og slurvete etterforskning under en hver kritikk.

Og denne sakene er jo ikke unik. Det finnes mange. Baneheia- og Birigitte-saken for eksempel.

Er par ting går igjen i disse sakene. En usedvanlig arrogant leder av etterforskningen som tenker mer på sin egen prestisje og kollegaer og andre i rettssystemet som i ettertid virker mer opptatt å forsvare etterforskningen enn å gjøre urett til rett.

Og man kan jo lure på hvordan ting hadde vært hvis det ikke fantes folk i politiet som Rachlew. Jeg tipper at han har møtt mye internt motbør for det arbeidet han har bedrevet de siste 20+ årene.

Hvis ikke denne saken blir tatt opp igjen skjønner jeg ingenting. Og også her tror jeg det blir snakk om store erstatningsbeløp. Stakkars barn.
I dette tilfelle tror jeg det er mer nærliggende å peke på systemfeil. Hovedpoenget er at siden de antatte gjerningsmennene var så unge, la man ned hele utredningen allerede ette én dag. I følge Rachlew for å gjøre det skånsomt for barna.

Dermed gjorde verken påtalemyndigheten eller domstolene jobben sin, og det som var en absurd slett etterforskning fikk bli stående. Jævla trist for disse tre guttene som i grunn fikk ødelagt barndommen.

Men et så dårlig håndverk skal ikke få bli stående - her har systemet sviktet.

Champis

Legg inn av Champis »

GoingKronos skrev: man nov 22, 2021 1:51 pm Barn som er beskyldt for alvorlig kriminalitet trenger langt bedre rettssikkerhet, det vil si at politiet må gjennomføre en fullstendig etterforskning lik den gjøres i saker som skal føres for retten. Barn må også ha advokat som jobber for seg og ser til at barnets rettsikkerhet blir ivaretatt.

Det er greit at det ikke får betydning for straff eller rulleblad, men som denne saken viser så blir det et stempel som barna må leve med i alle år og i tillegg så førte dette med seg at barnevernet grep inn i familiene - som kanskje ikke hadde skjedd om barna ikke hadde blitt fremstilt som skyldige.

Det er også bekymringsfullt i det at en eller flere drapsmenn kan ha gått fri, og om man er i stand til å drepe et barn så er sannsynligheten stor for at man vil begå mer alvorlig kriminalitet. Det er jo noe som også har fått alt for lite oppmerksomhet i Thomas Quick-saken, at det faktisk går løs drapsmenn som har sluppet unna for at politiet konstruerte opp en sak mot Quick. I verste fall har det kostet et eller flere menneskeliv.

Jeg har sett hele denne serien nå, som er veldig interessant. Normalt sett er jeg ganske tolerant overfor politiets arbeid, da det som regel kan være både vanskelig og komplisert, pluss at alle saker er helt forskjellige. Som regel er det folk som gjør sitt beste og har et genuint ønske om å gjøre en god jobb. Det er små marginer som kan gjøre at man ikke klarer å oppklare ting eller at man havner i feil spor. De er i tillegg utsatt og i søkelyset hvis de skulle "misse", og de har alltid et trykk på seg fra flere sider samtidig, med en befolkning/offere som krever svar/oppklaring og advokater/mistenkte, som krever rettsikerhet.

Men i denne saken, så forstår man som lekmann at det e rgjort en del rart.

1. Det var ikke advokater i bildet for å sikre rettssikkerheten til guttene. De burde selvsagt vært med i alle avhør, spesielt for å sikre at de spørsmålene som stilles er ok, og at ikke de mistenkte blir utsatt for et større press enn de skal. Hvis det stemmer at moren til 5-åringen ikke var med på avhøret i tillegg, er det en skandale.

2. Man har knapt gjort tekniske undersøkelser, og de undersøkelsene som ble gjort, var ikke klare før konklusjonen allerede var tatt. Dette er jo helt sykt i en drapssak. Og det gjelder uansett om noen har innrømt hva som har skjedd eller ikke. Når det e ren så alvorlig sak, så bør alt av teknsike undersøkelser gjennomføres på en ordentlig måte.

3. Og akkurat det samme gjelder mtp. andre spor. Kunne historien som to av barna fortalte være sanne? Man er selvsagt nødt til å følge opp alle spor rundt mulige gjerningsmenn når det handler om en drapssak!

4. Avhørene virker også å være under enhver kritikk. De som blir bedt av Brennpunkt om å se på dette, ser selvsagt dette i et kritisk lys, siden de også vet at det er en sak man tror det kan ha blitt begått feil i, og det er lett å bli kritisk til alle mulige detaljer i avhørene. Men det faktum at flere uavhengige personer er såpass kritiske - og i tillegg reagerer på de samme tingene - sier en del om at her har ikke alt blitt gjort etter boka.


Når man ser på alle tingene som dukker opp i en total, så tror jeg det er ganske mye større sjanse for at guttene ikke har drept jenta enn at de har gjort det. Dette har i så fall ført til enorme konsekvenser for disse familiene. Som du sier, så er det også en enormt stor tilleggskonsekvens at det faktisk går én eller flere drapsmenn fri fordi man evt. har gjort feil her.

Den skal dog sies at det høres helt utrolig ut hvis det var noen ungdommer som gjorde dette! At én gal person kan ha hatt en sinnsykt øyeblikk og gjort noe sånt, går jo an - men hvis flere personer har vært med på dette og bare drept jenta helt uprovosert, så virker det helt ulogisk og uforklarlig.

Kjempevanskelig sak, men at disse guttene ikke har fått krav på den behandlingen og etterforskningen de skulle hatt, er det ingen tvil om!

Champis

Legg inn av Champis »

Starstruck skrev: tir nov 23, 2021 9:41 pm Satt på serien litt på måfå, rett og slett fordi jeg ikke husket saken særlig og lurte på om det dukket opp minner når jeg så gamle nyhetsinnslag. Endte opp med å se alle fire episodene i strekk.

Forferdelig sak, selvsagt for jenta, men også for tre små gutter som så tydelig har blitt manipulert av politiet til å si det de etterhvert trodde de måtte si. Alle vet jo at så små barn ikke skiller godt mellom virkelighet og fantasi. Avhør på ti minutter for så å konkludere er så drøyt.

At de ikke fulgte opp ungdomssporet, en navngitt gutt, og med forskjellige vitner som så han, og pekte ut antrekket hans, er jo absurd.

Som psykologen sa, små barn glemmer ikke at de har gjort noe forferdelig. Og så små barn er knapt i stand til å volde slik skade, rett og slett fordi de ikke er sterke eller tunge nok. Så små barn mishandler ikke et annet barn med vold i over en time. For dem er en time svært lenge. Små barn sloss i maks et minutt eller to.I tillegg var Silje en lekekamerat de var sammen med stort sett hver dag. Man endrer ikke karakter og finner ut at man skal torturere og drepe vennen sin sånn plutselig, selv som fem-seks åring.

Kan ha vært dramaturgi, men da «femåringen» var tilbake på åstedet gikk han altså rett forbi stedet der Silje ble funnet uten å reagere. Ville han gjort det dersom han var skyldig?

Har ingen tro på at disse tre små guttene er skyldige etter å ha sett dokumentaren.

4-åringen forklarte jo at 6-åringen hadde hoppet opp i lufta og sparket jenta i brystet. Dette høres mer ut som fantasi enn noe annet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da blir saken gjenopptatt, dette i følge dagsrevyen.

Det skulle bare mangle.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Champis skrev: man nov 29, 2021 1:00 pm
Starstruck skrev: tir nov 23, 2021 9:41 pm Satt på serien litt på måfå, rett og slett fordi jeg ikke husket saken særlig og lurte på om det dukket opp minner når jeg så gamle nyhetsinnslag. Endte opp med å se alle fire episodene i strekk.

Forferdelig sak, selvsagt for jenta, men også for tre små gutter som så tydelig har blitt manipulert av politiet til å si det de etterhvert trodde de måtte si. Alle vet jo at så små barn ikke skiller godt mellom virkelighet og fantasi. Avhør på ti minutter for så å konkludere er så drøyt.

At de ikke fulgte opp ungdomssporet, en navngitt gutt, og med forskjellige vitner som så han, og pekte ut antrekket hans, er jo absurd.

Som psykologen sa, små barn glemmer ikke at de har gjort noe forferdelig. Og så små barn er knapt i stand til å volde slik skade, rett og slett fordi de ikke er sterke eller tunge nok. Så små barn mishandler ikke et annet barn med vold i over en time. For dem er en time svært lenge. Små barn sloss i maks et minutt eller to.I tillegg var Silje en lekekamerat de var sammen med stort sett hver dag. Man endrer ikke karakter og finner ut at man skal torturere og drepe vennen sin sånn plutselig, selv som fem-seks åring.

Kan ha vært dramaturgi, men da «femåringen» var tilbake på åstedet gikk han altså rett forbi stedet der Silje ble funnet uten å reagere. Ville han gjort det dersom han var skyldig?

Har ingen tro på at disse tre små guttene er skyldige etter å ha sett dokumentaren.

4-åringen forklarte jo at 6-åringen hadde hoppet opp i lufta og sparket jenta i brystet. Dette høres mer ut som fantasi enn noe annet.



På den tiden het det fra faglige hold, at dess yngre barnet var, dess mer troverdig var det, så da så. Og dermed ble alt av sunn fornuft og årevis erfaring frakoplet. Det viser både denne -og Bjugn-saken alt om.

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Harduetforslag skrev: tir nov 23, 2021 11:34 pm Man kan jo også trekke frem Monica-saken, hvor langt flere i politiet var villige til å gå for å dekke over en katastrofal etterforskning hvor et drap ble henlagt som selvmord. En ting er jo at noen ikke har gjort en god nok jobb, og at det får store konsekvenser, men istedenfor å ta tak i problemet og løse det best mulig, så var det altså mer hensiktsmessig at drapet, på en 8-åring, skulle forbli henlagt og at en morder fikk gå fri.
Og den ansvarlige politimesteren ble belønnet med ny stilling som spesialrådgiver i Europol om jeg ikke husker feil, i stedet for å sitte i fengsel for å "forhindre å la rettferdigheten skje fyllest" eller "hindre politiet i sitt arbeid".
Det er skremmende at justismord kan skje så lett, med null konsekvenser for de skyldige.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Kronologus skrev: lør des 04, 2021 9:47 am
Harduetforslag skrev: tir nov 23, 2021 11:34 pm Man kan jo også trekke frem Monica-saken, hvor langt flere i politiet var villige til å gå for å dekke over en katastrofal etterforskning hvor et drap ble henlagt som selvmord. En ting er jo at noen ikke har gjort en god nok jobb, og at det får store konsekvenser, men istedenfor å ta tak i problemet og løse det best mulig, så var det altså mer hensiktsmessig at drapet, på en 8-åring, skulle forbli henlagt og at en morder fikk gå fri.
Og den ansvarlige politimesteren ble belønnet med ny stilling som spesialrådgiver i Europol om jeg ikke husker feil, i stedet for å sitte i fengsel for å "forhindre å la rettferdigheten skje fyllest" eller "hindre politiet i sitt arbeid".
Det er skremmende at justismord kan skje så lett, med null konsekvenser for de skyldige.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... pa-livstid

https://www.nrk.no/vestland/_-politimes ... 1.13151601

Smått håpløst at slike mennesker får nye lederstillinger

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»