Triatlon under Sommer-OL 2020

Svar
Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Triatlon under Sommer-OL 2020

Legg inn av lok1 »

Triatlon under Sommer-OL 2020 finner sted 25., 26. og 31. juli. Triatlon har vært på programmet siden 2000. Naturligvis en spennende øvelse for oss med tanke på hvem vi sender. Analyse følger.

Menn
Vi kan begynne med nordmennene. Den beste av de er naturligvis Kristian Blummenfelt som er ranket som nummer 3 i verden. Han er vel den i Norge som trener mest (1300 timer i året!), noe som har gitt han en verdensmestertittel i mellomdistanse i 2018, samt to seire i verdensserien. Den siste av de to kom i årets første konkurranse i Yokohama, og selv om han ikke lyktes helt i Leeds så tror jeg vi kan si at han er i favorittgruppen ganske klart. Kan godt ta en av våre medaljer i OL, da løypen i Tokyo og Yokohama ligner på hverandre.

Nordmann nummer to er Gustav Iden. Iden er en outsider til medaljene. Han ble nummer 9 i Yokohama og deltok ikke i Leeds, men mer verdt å nevne er at han ble verdensmester i 70.3 i 2019. Han tok også en stor seier da han vant Challenge Daytona i fjor, som var ett av det mest prestisjetunge arrangementet i 2020. Han er nok bedre på lengre distanser enn den olympiske, men hvem vet hva som kan skje i varmen i Tokyo.

Nordmann nummer tre er Casper Stornes. Han har slitt litt med skader i år, og også han sto over Leeds. Ble nummer 18 i Yokohama, men han er vel mest kjent for å ta seieren på Bermuda i 2018, hvor han gikk i brudd i sykkeldelen. Bruddseier er også mulig i OL, for sykkeldelen er ganske hilly til olympisk triatlon å være. Om Casper er i god nok form etter skadene er nok spørsmålet, og jeg tror nok OL kommer litt for tidlig for han.
Jeg er uansett positiv til alle tre, de har ligget i Spania, Portugal og Frankrike og trent siden januar, og alle er ekstremt dedikerte til det de gjør. Om noen her har Strava, så anbefaler jeg å følge de for å få et innblikk i hvordan de trener.

Utlendingene: Vincent Luis er ranket som nummer 1 i verden. Dette kommer av at han vant verdensserien både i 2019 og 2020 (i 2020 var det kun ett løp). Ble nummer 6 i Yokohama.
Alex Yee ble valgt ut til det britiske laget på bekostning av Allistair Brownlee. Han vant WTS i Leeds, så er nok i form. Lillebror Jonathan er også med, og med sølv fra Rio 2016 må han regnes med. Verdenstoer Morgan Pearson fra USA vil også melde seg på i medaljekampen.

Kvinner
Lotte Miller representerer Norge for kvinnene. Hun har 25. plass og DNF som årets resultater i WTS, og må nok kjempe for å komme så høyt opp som hun klarer. Topp 10 er nok ikke innen rekkevidde, og hun har dårligst odds av alle deltakere. Trener i alle fall som gutta, så muligheten er der for en bedre plassering, men kanskje Tokyo kommer litt for tidlig for hun.

Utlendingene: Mange om beinet for kvinnene, og det er nok totalt flere medaljekandidater her enn hos gutta. Taylor Knibb fra USA og Maya Kingma er årets to vinnere i WTS, mens Katie Zafares er verdensener. Vicki Holland som tok bronse i Rio er tatt ut også til årets OL. Det er også landskvinnen Non Stanford, som også kan gjøre det bra.

Blandet stafett
Norge fikk dessverre ikke med Solveig Løseth til OL, og kan dermed ikke delta i stafetten. Målet til triatlonforbundet er uansett Paris 2024 for denne øvelsen. Øvelsen er ny på programmet til dette OL. Frankrike vant fjorårets eneste stafett, og vant også en stafett i 2019. Storbritannia har kanskje på papiret det beste laget, da de har to medaljekandidater både hos menn og kvinner. Australia og New Zealand er de to andre som har vunnet mixed i WTS siden 2019.

Program:
Menn = Søndag 25 .juli klokken 23.30
Kvinner = Mandag 26. juli klokken 23.30
Blandet stafett = Lørdag 31. juli klokken 00.30

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Starter om to timer!

anbessa

Legg inn av anbessa »

Ah, takker. Ypperlig. Har sett minimalt med OL så langt. Små barn og OL i det fjerne østen er en særdeles dårlig kombo, men i kveld blir det TV-titting. Eneste hele triatlon jeg har sett var da jeg ramlet borti europacup eller noe i den duren på ferietur i Riga. Fascinerende idrett.

Brukeravatar
abc
Innlegg: 175

Legg inn av abc »

Dette blir spennende! Håper på norsk medalje her!

janesaj

Legg inn av janesaj »

For dere som vil vite mer om de norske utøverne - her er en glimrende NRK-artikkel om de tre gutta som skal i aksjon om tre kvarters tid.

Blir utrolig spennende!

janesaj

Legg inn av janesaj »

Målene til gutta:

Blummenfelt: "Må ha medalje, helst vinne, ellers blir eg skuffet."
Iden: Medalje.
Stornes: Medalje.

De setter nå iallfall listen for seg selv...

anbessa

Legg inn av anbessa »

janesaj skrev: søn jul 25, 2021 11:03 pm De setter nå iallfall listen for seg selv...
Det lukter medalje lang vei, hele veien fra Tokyo. Bare å krysse fingrene for at de unngår uhell og starter på løpingen i teten.

janesaj

Legg inn av janesaj »

anbessa skrev: søn jul 25, 2021 11:18 pm
janesaj skrev: søn jul 25, 2021 11:03 pm De setter nå iallfall listen for seg selv...
Det lukter medalje lang vei, hele veien fra Tokyo. Bare å krysse fingrene for at de unngår uhell og starter på løpingen i teten.
Også ganske stor fallhøyde når man har slike mål, alle sammen. Kan fort ende med et mageplask, for det er nok ganske mange utlendinger også som har de samme målene. Men vi får håpe på det beste. Har absolutt troen, ikke minst på Blummenfelt.

Brukeravatar
abc
Innlegg: 175

Legg inn av abc »

janesaj skrev: søn jul 25, 2021 11:24 pm
anbessa skrev: søn jul 25, 2021 11:18 pm
janesaj skrev: søn jul 25, 2021 11:03 pm De setter nå iallfall listen for seg selv...
Det lukter medalje lang vei, hele veien fra Tokyo. Bare å krysse fingrene for at de unngår uhell og starter på løpingen i teten.
Også ganske stor fallhøyde når man har slike mål, alle sammen. Kan fort ende med et mageplask, for det er nok ganske mange utlendinger også som har de samme målene. Men vi får håpe på det beste. Har absolutt troen, ikke minst på Blummenfelt.
Selv kommentator Iden nevnte vel at alt annet enn en medalje var en skuffelse... Blir ulidelig spennende dette.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Tenk å få se en hel triathlon. Det blir stas.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Ekstra grunn til å håpe på norsk suksess:

"Sjansane for norsk medalje i triatlon er store. Dersom det går veldig bra med nordmennene i gjennomsiktig drakt, kjem suksessen med ein liten bismak for ein av bidragsytarane bak drakta.

– Me har eit veddemål: Viss me får to på pallen, må kjernetemperaturen deira på målstreken bli tatovert på rumpa mi. Og får me tre på pallen, skal dei barbera hovudet mitt i same slengen, fortel Ole Aleksander Bu."

Sak om de nye draktene som visstnok skal være designet for varmen på nrk.no

I tillegg har de vel pushet grensene i regelverket når det kommer til sykkelen også slik jeg forstår det, slik at man får en mer aerodynamisk posisjon på sykkelen som ligner på slik landeveissyklistene sykler tempo. Så de ligger ikke på latsiden når det kommer til utstyret og det å utnytte alle mulig marginer heller.

Ønsker gutta lykke til!

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Er det ikke norske kommentatorer?

Bruker ES Player.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Aiaiai, drama allerede før man starter!

Liten skandale med en falsk start da.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Er det mulig?

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Første øvelse jeg ser i OL. Første gang jeg ser triatlon. Artig. Hvor lenge kommer dette til å vare?
Sist redigert av Haugzu den søn jul 25, 2021 11:33 pm, redigert 1 gang totalt.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Men i helsike... hva pokker gjorde den svære båten der når startskuddet gikk?? Ikke bra.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Gud bedre

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Zanick skrev: søn jul 25, 2021 11:29 pm Er det ikke norske kommentatorer?

Bruker ES Player.
Norske kommentatorer på tvnorge i alle fall, så burde vært mulig å få til på ES player også.

Brukeravatar
abc
Innlegg: 175

Legg inn av abc »

Litt bekymret for denne starten...

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

anbessa skrev: søn jul 25, 2021 11:32 pm Men i helsike... hva pokker gjorde den svære båten der når startskuddet gikk?? Ikke bra.
Eller hvorfor starter man konkurransen når den båten er der. Amatørmessig er det uansett.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Zanick skrev: søn jul 25, 2021 11:29 pm Er det ikke norske kommentatorer?

Bruker ES Player.
Bruker Discovery-appen. Står at kan velge norsk kommentator vis lydmenyen. Men finner ingen lydmeny i farten ... Noen som vet?

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Haugzu skrev: søn jul 25, 2021 11:32 pm Første øvelse jeg ser i OL. Første gang jeg ser triatlon. Artig. Hvor lenge kommer dette til å vare?
Vinnertiden i Rio var 1.45.01

anbessa

Legg inn av anbessa »

tartaglia2 skrev: søn jul 25, 2021 11:34 pm Amatørmessig er det uansett.
Ja, dette stemmer overhodet ikke med mine fordommer mot japanere. Hadde forventet 100% stålkontroll på absolutt alt.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Puttemans skrev: søn jul 25, 2021 11:34 pm
Haugzu skrev: søn jul 25, 2021 11:32 pm Første øvelse jeg ser i OL. Første gang jeg ser triatlon. Artig. Hvor lenge kommer dette til å vare?
Vinnertiden i Rio var 1.45.01
Høres perfekt ut :D

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

anbessa skrev: søn jul 25, 2021 11:36 pm
tartaglia2 skrev: søn jul 25, 2021 11:34 pm Amatørmessig er det uansett.
Ja, dette stemmer overhodet ikke med mine fordommer mot japanere. Hadde forventet 100% stålkontroll på absolutt alt.
Du blander med tyskere. Tyskere har kontroll, japanere rydder på tribunen.

Brukeravatar
abc
Innlegg: 175

Legg inn av abc »

Håper det ikke blir alt for mange reklamepauser..

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Utestengt for å dra en annen under vann. De er såpass gærne ja

janesaj

Legg inn av janesaj »

abc skrev: søn jul 25, 2021 11:41 pm Håper det ikke blir alt for mange reklamepauser..
Eller for lange, for den saks skyld. Denne reklamepausen har allerede pushet en del grenser, spør du meg.

Brukeravatar
abc
Innlegg: 175

Legg inn av abc »

janesaj skrev: søn jul 25, 2021 11:43 pm
abc skrev: søn jul 25, 2021 11:41 pm Håper det ikke blir alt for mange reklamepauser..
Eller for lange, for den saks skyld. Denne reklamepausen har allerede pushet en del grenser, spør du meg.
Nå har vel snart halve løpet vært reklame

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Nå må dere slutte å klage. Vi fikk 5 minutter med idrett før det ble reklame! Det er lenge det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»