Flykrasj i Larvik, ingen overlevende

Svar
startelver

Flykrasj i Larvik, ingen overlevende

Legg inn av startelver »

Så har det skjedd igjen , nok en flyulykke, denne gangen er det en Diamond DA42, 2 motors småfly som brukes av pilotskolene i Norge.

Ifølge øyenvitnet skal flyet ha vært i spinn i høy hastighet så ingen mulighet å overleve dette. Jeg mistenker at det er en pilotfeil, hvis dette var et skolefly må det ha skjedd en svikt i rutinene.

Man trener f.eks på stall fra en viss høyde, flyet kan fort få spinn hvis det gjøres feil.


https://www.nettavisen.no/nyheter/smafl ... 3424209390

Bilde

Bilde

startelver

Legg inn av startelver »

Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen sier at flyet som har gått ned, er et lite tomotors fly som var relativt nytt.
– Vi har akkurat ankommet stedet. Nå vil vi koordinere oss opp mot innsatsstyrkene som er der og forsøke å få en oversikt over ulykkesstedet, sier Kåre Halvorsen til NTB klokken 12.50 tirsdag ettermiddag.

Han er direktør for luftfartsavdelingen i Havarikommisjonen.

– Vi har fått bekreftet hvilket fly det er snakk om, og jeg kan si at det er snakk om et relativt lite tomotors fly som var nokså nytt, sier Halvorsen.

startelver

Legg inn av startelver »

Bilde

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Triste greier. Syntes det begynner å bli litt vel mange ulykker med helikopter, småfly og mikrofly!

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

VivaLV skrev: tir nov 23, 2021 5:37 pm Triste greier. Syntes det begynner å bli litt vel mange ulykker med helikopter, småfly og mikrofly!
Enig, virker ikke mye trygt

startelver

Legg inn av startelver »

VivaLV skrev: tir nov 23, 2021 5:37 pm Triste greier. Syntes det begynner å bli litt vel mange ulykker med helikopter, småfly og mikrofly!
Jeg har flydd i Cessna og det føltes ganske trygt ut. Cessnaen kan dessuten nødlande på et lite jorde uten motorkraft. Men disse andre flytypene er ikke helt det samme, flyet som styrtet var tyngre med to motorer og kom tydeligvis helt ut av kontroll.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Må si det er ganske heftig å utdanne seg til pilot i disse tider

startelver

Legg inn av startelver »

Oslogg123 skrev: tir nov 23, 2021 6:50 pm Må si det er ganske heftig å utdanne seg til pilot i disse tider
Det koster 900000 kr å fullføre 2 år og få sertifikat hos denne skolen. Trening inkluderer også i USA.

Så er vel bare sønner og døtre fra rike familier eller de som har råd til millionlån som kaster seg på dette.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Først helikopreret som styret i Porsgrunn og nå denne flyulykken i Larvik. Hva er det med denne regionen? Sikkert bare tilfeldigheter, men uansett merkelig.

startelver

Legg inn av startelver »

Da fikk vi bekreftet det jeg mistenkte hele tiden , en feil under opplæring førte til styrten. Skal være mulig å komme ut av en stall når instruktøren sitter ved siden av , tydeligvis ikke erfaren nok.

"Ulykka skjedde under en ferdighetsprøve, der kandidaten skulle manøvrere flyet til første indikasjon på steiling. Da steilevarselet kom på, forsøkte man desperat å gjenopprette flyet, men verken kandidaten eller fartøyssjefen klarte å forhindre at flyet låste seg i en «deep stall»."

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

startelver skrev: tor nov 25, 2021 10:35 am Da fikk vi bekreftet det jeg mistenkte hele tiden , en feil under opplæring førte til styrten. Skal være mulig å komme ut av en stall når instruktøren sitter ved siden av , tydeligvis ikke erfaren nok.

"Ulykka skjedde under en ferdighetsprøve, der kandidaten skulle manøvrere flyet til første indikasjon på steiling. Da steilevarselet kom på, forsøkte man desperat å gjenopprette flyet, men verken kandidaten eller fartøyssjefen klarte å forhindre at flyet låste seg i en «deep stall»."
Dårlig opplæring, mangelfulle rutiner eller en kombinasjon. Kanskje skolen blir straffet.

Navnene offentliggjøres vel snart.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

startelver skrev: tor nov 25, 2021 10:35 am Da fikk vi bekreftet det jeg mistenkte hele tiden , en feil under opplæring førte til styrten. Skal være mulig å komme ut av en stall når instruktøren sitter ved siden av , tydeligvis ikke erfaren nok.

"Ulykka skjedde under en ferdighetsprøve, der kandidaten skulle manøvrere flyet til første indikasjon på steiling. Da steilevarselet kom på, forsøkte man desperat å gjenopprette flyet, men verken kandidaten eller fartøyssjefen klarte å forhindre at flyet låste seg i en «deep stall»."
Det du siterer er fra en ulykke utenfor Sotra i 2008:
https://www.dagbladet.no/nyheter/fjerde ... y/74729228

Men det er bekreftet at flyet ved Larvik drev med tilsvarende øvelser på ulykkesdagen så det er sannsynligvis dette som er årsaken til ulykken også her.

startelver

Legg inn av startelver »

Haugzu skrev: tor nov 25, 2021 11:21 am
startelver skrev: tor nov 25, 2021 10:35 am Da fikk vi bekreftet det jeg mistenkte hele tiden , en feil under opplæring førte til styrten. Skal være mulig å komme ut av en stall når instruktøren sitter ved siden av , tydeligvis ikke erfaren nok.

"Ulykka skjedde under en ferdighetsprøve, der kandidaten skulle manøvrere flyet til første indikasjon på steiling. Da steilevarselet kom på, forsøkte man desperat å gjenopprette flyet, men verken kandidaten eller fartøyssjefen klarte å forhindre at flyet låste seg i en «deep stall»."
Dårlig opplæring, mangelfulle rutiner eller en kombinasjon. Kanskje skolen blir straffet.

Navnene offentliggjøres vel snart.
De har vel ikke plikt til å oppgi navn, med mindre de pårørende selv ønsker det.

Jeg har lest litt om denne flytypen, Diamond DA42, og den har vært involvert i tilsvarende ulykker tidligere. Den er adskillig tyngre enn f.eks en Cessna og 2 motorer gjør den adskillig mer kraftfull.

Instruktøren er kanskje vant til andre flytyper, hvem vet, men det virker ganske ufattelig at en erfaren instruktør ikke greier å rette opp en stall fra 4000 fot. Med mindre det var en teknisk feil selvsagt, det svaret kommer ikke med det første, flyet er bare en vrakhaug.

Fstop

Legg inn av Fstop »

Ikke det at jeg kan noe om dette men har gjort meg noen tanker utifra ts sine innlegg. Det er svært sjeldent at små 2 motorsfly med stempelmotorer forulykker. Det som er utfordringen med dem er at de som flyr dem er rykende ferske piloter som har tatt sertifikatene sine i vanlige 1 motor fly og avslutter utdanningen sin med en utsjekk på 2 motor, som i dette tilfellet antakeligvis. En slik utsjekk er bare noen få timer, mens en har flydd over 200 timer i 1 motors før det.. Man kan også ta utsjekk på to motor kun med privatflysertefikat men det er ikke så vanlig. At elevene flyr veldig lite i to motor gjør at instruktørene også flyr veldig lite i tomotors, naturligvis, slik at begge parter har lite trening i et slikt fly. Såkalt CRM er også lite trening på i grunnleggende sdrtefikagutdannelse og kan fort lede til at eleven tror at instruktøren har kontroll mens instruktøren tror at eleven har kontroll, siden ingen av dem har ytret noe annet..da kan de fort komme i den situasjon at de oppdager at ingen av dem har kontroll og at det da er for sent til å rette det opp. Her var det utført 360 graders clearence turn, som er obligatorisk før man begynner med treningsmanøvrer, det for å se etter om det er andre fly i området.. Slik at manøvrene har vært planlagt. Bare noen tanker fra meg

startelver

Legg inn av startelver »

Fstop skrev: fre nov 26, 2021 7:56 am Ikke det at jeg kan noe om dette men har gjort meg noen tanker utifra ts sine innlegg. Det er svært sjeldent at små 2 motorsfly med stempelmotorer forulykker. Det som er utfordringen med dem er at de som flyr dem er rykende ferske piloter som har tatt sertifikatene sine i vanlige 1 motor fly og avslutter utdanningen sin med en utsjekk på 2 motor, som i dette tilfellet antakeligvis. En slik utsjekk er bare noen få timer, mens en har flydd over 200 timer i 1 motors før det.. Man kan også ta utsjekk på to motor kun med privatflysertefikat men det er ikke så vanlig. At elevene flyr veldig lite i to motor gjør at instruktørene også flyr veldig lite i tomotors, naturligvis, slik at begge parter har lite trening i et slikt fly. Såkalt CRM er også lite trening på i grunnleggende sdrtefikagutdannelse og kan fort lede til at eleven tror at instruktøren har kontroll mens instruktøren tror at eleven har kontroll, siden ingen av dem har ytret noe annet..da kan de fort komme i den situasjon at de oppdager at ingen av dem har kontroll og at det da er for sent til å rette det opp. Her var det utført 360 graders clearence turn, som er obligatorisk før man begynner med treningsmanøvrer, det for å se etter om det er andre fly i området.. Slik at manøvrene har vært planlagt. Bare noen tanker fra meg
Her tror jeg du treffer spikeren på hodet. Håper vi får vite hvor mange timer instruktøren hadde i 2-motors og jeg lurer også på hvordan det er å rette opp en stall med denne flytypen i forhold til f.eks Cessna.

Jeg har bare trent i FS simulator og der er Cessnaen ganske enkel å få ut av en stall.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

startelver skrev: tor nov 25, 2021 10:35 am Da fikk vi bekreftet det jeg mistenkte hele tiden , en feil under opplæring førte til styrten. Skal være mulig å komme ut av en stall når instruktøren sitter ved siden av , tydeligvis ikke erfaren nok.

"Ulykka skjedde under en ferdighetsprøve, der kandidaten skulle manøvrere flyet til første indikasjon på steiling. Da steilevarselet kom på, forsøkte man desperat å gjenopprette flyet, men verken kandidaten eller fartøyssjefen klarte å forhindre at flyet låste seg i en «deep stall»."

Nå gjelder sitatet ditt ikke denne ulykken - som man ikke vet årsaken til ennå!

startelver

Legg inn av startelver »

missChance skrev: fre nov 26, 2021 6:47 pm
startelver skrev: tor nov 25, 2021 10:35 am Da fikk vi bekreftet det jeg mistenkte hele tiden , en feil under opplæring førte til styrten. Skal være mulig å komme ut av en stall når instruktøren sitter ved siden av , tydeligvis ikke erfaren nok.

"Ulykka skjedde under en ferdighetsprøve, der kandidaten skulle manøvrere flyet til første indikasjon på steiling. Da steilevarselet kom på, forsøkte man desperat å gjenopprette flyet, men verken kandidaten eller fartøyssjefen klarte å forhindre at flyet låste seg i en «deep stall»."

Nå gjelder sitatet ditt ikke denne ulykken - som man ikke vet årsaken til ennå!
Sitatet er hentet fra Dagbladet og gjelder denne ulykken jo, det var en uttalelse fra flyskolen.

startelver

Legg inn av startelver »

Men kan fortsatt være en teknisk feil, poenget er at det var en stall som skjedde etter 360 grader som var innledningen til treningen.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

startelver skrev: fre nov 26, 2021 6:58 pm
missChance skrev: fre nov 26, 2021 6:47 pm
startelver skrev: tor nov 25, 2021 10:35 am Da fikk vi bekreftet det jeg mistenkte hele tiden , en feil under opplæring førte til styrten. Skal være mulig å komme ut av en stall når instruktøren sitter ved siden av , tydeligvis ikke erfaren nok.

"Ulykka skjedde under en ferdighetsprøve, der kandidaten skulle manøvrere flyet til første indikasjon på steiling. Da steilevarselet kom på, forsøkte man desperat å gjenopprette flyet, men verken kandidaten eller fartøyssjefen klarte å forhindre at flyet låste seg i en «deep stall»."

Nå gjelder sitatet ditt ikke denne ulykken - som man ikke vet årsaken til ennå!
Sitatet er hentet fra Dagbladet og gjelder denne ulykken jo, det var en uttalelse fra flyskolen.
Nei ...

"I 2011 leverte Havarikommisjonen sin rapport, etter at et fly styrtet i havet utenfor Sotra 20. juni 2008. Tre personer omkom." Og kommer sitatet ditt.

De vet selvfølgelig ikke hvordan denne ulykken skjedde ennå.

startelver

Legg inn av startelver »

Da så, var den artikkelen i Dagbladet ja. Men indikasjonene tyder på det samme har skjedd her. Svaret kommer når granskningen er over.

Fstop

Legg inn av Fstop »

startelver skrev: fre nov 26, 2021 6:42 pm
Fstop skrev: fre nov 26, 2021 7:56 am Ikke det at jeg kan noe om dette men har gjort meg noen tanker utifra ts sine innlegg. Det er svært sjeldent at små 2 motorsfly med stempelmotorer forulykker. Det som er utfordringen med dem er at de som flyr dem er rykende ferske piloter som har tatt sertifikatene sine i vanlige 1 motor fly og avslutter utdanningen sin med en utsjekk på 2 motor, som i dette tilfellet antakeligvis. En slik utsjekk er bare noen få timer, mens en har flydd over 200 timer i 1 motors før det.. Man kan også ta utsjekk på to motor kun med privatflysertefikat men det er ikke så vanlig. At elevene flyr veldig lite i to motor gjør at instruktørene også flyr veldig lite i tomotors, naturligvis, slik at begge parter har lite trening i et slikt fly. Såkalt CRM er også lite trening på i grunnleggende sdrtefikagutdannelse og kan fort lede til at eleven tror at instruktøren har kontroll mens instruktøren tror at eleven har kontroll, siden ingen av dem har ytret noe annet..da kan de fort komme i den situasjon at de oppdager at ingen av dem har kontroll og at det da er for sent til å rette det opp. Her var det utført 360 graders clearence turn, som er obligatorisk før man begynner med treningsmanøvrer, det for å se etter om det er andre fly i området.. Slik at manøvrene har vært planlagt. Bare noen tanker fra meg
Her tror jeg du treffer spikeren på hodet. Håper vi får vite hvor mange timer instruktøren hadde i 2-motors og jeg lurer også på hvordan det er å rette opp en stall med denne flytypen i forhold til f.eks Cessna.

Jeg har bare trent i FS simulator og der er Cessnaen ganske enkel å få ut av en stall.
Et spinn er aldri et direkte utfall fra en stall, det er viktig å huske. Et spinn er resultatet av en ukoordinert flyging ved stall. Jeg kan si mye om koordinert flyging men for å gjøre det veldig kort så dreier det seg om bruken av sideror for å unngå skid og slip i luften ved flyging..i flyets instrumentpanelet er det et inklinometer, varer, som er likt et vater en kjenner fra snikkerboden, som viser om en har for mye venstre eller høyre sideror, vateret skal være sentret.. Hvis du har litt for mye venstre sideror ved en utsteiling så vil flyet falle mot venstre og du vil få en anti clockwise rotasjon, for mye høyre sideror en clockwise rotasjon. Prosedyren er å bryte steiling og stoppe rotasjon, forward trykk på stikka, balanserorene straight and level og fullt motsatt sideror.. Når rotasjonen er over så kommer flyet i en stupfase, der fart og høydetapp øker betraktelig.. Da er det å trekke rolig tilbake for å hindre ny steiling og at loadfactor blir for høy.. Steiling kan skje uavhengig av fart høyde og positur, kun når vinkelen mellom vingens korde og relativ vind er for høy. Hastigheten i et spinn er liten...i ulykken har media skrevet at hastighet ved impact var ca 200 kmt, det er lav hastighet.. Det som også muligens er et issue er at et slikt fly har vridbare propeller, noe som elever ved slike skoler har veldig liten erfaring med og kan ha vært med på å forvirre piloten.. Uansett så er det havarikommisjonen som må finne ut hva som har resultert i hendelsen.

startelver

Legg inn av startelver »

Tommel opp. Det var en flott forklaring fra en som har kompetanse. Selvsagt kan det være noe helt annet enn vi tror. Synd det ikke er black box på småfly.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»