Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
GatlingGun

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av GatlingGun »

Flott at TT ikke havnet i Spurs. TT er i bunn og grunn en fin fyr sånn isolert sett, så jeg ønsker ham alt godt.

Lolzalot

Legg inn av Lolzalot »

Jolla skrev: tor mar 23, 2023 10:09 pm
Tinkler skrev: tor mar 23, 2023 9:28 pm
Nagelsmann inn om Potter får fyken?
Bayern driver ikke seriøst på og vurderer å sparke Nagelsmann.

Jeg nekter å tro at det stemmer.


Det sagt så er han nummer 4 på min høyst uoffisielle liste over de beste trenerne i verden.
At du sa? :D

Det finnes ingen seriøse aktører i toppfotball

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

En fantastisk trener, og mye mulig den eneste jeg ville vurdert en (etter min mening) forhastet sparking av Potter for. Det sagt så er heller ikke Nagelsmann en kynisk cereal winner, så han ville sikkert blitt mobbet ut av fansen når han trenger et innkjøringsår han også.
Sist redigert av Inbetweener den tor mar 23, 2023 10:37 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Der snakker man en kraftig nedgradering fra Bayern sin side.

For Chelsea så gjør det for første gang mening å erstatte Potter (siden Pep og Klopp som er de andre som ville vært klare oppgraderinger av Potter ikke har vært tilgjengelige.)

Jeg håper ikke at Chelsea gjør det, ettersom at jeg unner Potter å snu dette, men her snakker man om et unikum av en fotballtrener - som også er en prosjekttrener.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Inbetweener skrev: tor mar 23, 2023 10:35 pm En fantastisk trener, og mye mulig den eneste jeg ville vurdert en (etter min mening) forhastet sparking av Potter for.
Great minds osv.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Lolzalot skrev: tor mar 23, 2023 10:35 pm
Det finnes ingen seriøse aktører i toppfotball
Mulig jeg må vedkjenne meg dette...

Når jeg ikke en gang kan stole på Bayern München til å gjøre korrekte og veloverveide avgjørelser...


For et pubertalt, følelsesledet rottereir hele fotballverden er.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Jolla skrev: tor mar 23, 2023 10:09 pm
Tinkler skrev: tor mar 23, 2023 9:28 pm
Nagelsmann inn om Potter får fyken?
Bayern driver ikke seriøst på og vurderer å sparke Nagelsmann.

Jeg nekter å tro at det stemmer.


Det sagt så er han nummer 4 på min høyst uoffisielle liste over de beste trenerne i verden.
Hva er din uoffisielle liste? Enig i at dette er latterlig av Bayern.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Jolla skrev: tor mar 23, 2023 10:38 pm
Lolzalot skrev: tor mar 23, 2023 10:35 pm
Det finnes ingen seriøse aktører i toppfotball
Mulig jeg må vedkjenne meg dette...

Når jeg ikke en gang kan stole på Bayern München til å gjøre korrekte og veloverveide avgjørelser...


For et pubertalt, følelsesledet rottereir hele fotballverden er.
Enig.

Må ha vært noe som ulmet her, synes Nagelsmann sine sitater etter tapet i helgen var litt voldsomme.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Over til noe annet.

I dagens fotballverden og omegn har jeg tre store fiender. Conte, Matt Law og Alex Goldberg. Sistemann på lista her kunne like gjerne vært nevnt først. En rotte. Nok en person som bruker sin status for å fronte sin ekstreme bias.



Nå er han Potter Out. Eneste logiske grunn er at hans loverboy Mount er på vei ut døra. Vi har til og med gjort store fremskritt siden han postet den første tweeten.

Klovn.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Jolla skrev: tor mar 23, 2023 10:38 pm
Lolzalot skrev: tor mar 23, 2023 10:35 pm
Det finnes ingen seriøse aktører i toppfotball
Mulig jeg må vedkjenne meg dette...

Når jeg ikke en gang kan stole på Bayern München til å gjøre korrekte og veloverveide avgjørelser...


For et pubertalt, følelsesledet rottereir hele fotballverden er.
Nå vet man jo ikke hva som har skjedd her. Kan være noe alvorlig som gjorde at BM så seg nødt til å sparke ham på dagen, for alt vi vet.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Canucks skrev: tor mar 23, 2023 10:42 pm

Hva er din uoffisielle liste? Enig i at dette er latterlig av Bayern.
Mitt guess for Jollas topp 5:
1. Pep
2. Klopp
3. Simeone
4. Nagelsmann
5. Ancelotti

Nr 5 er en spøk

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Klokt av Bayern. Nagelsmann er spennende han, men når verdens beste trener blir tilgjengelig er det klokt å handle. Virker som at de fryktet at Tottenham og / eller Real skulle komme de i forkjøpet og da våget de ikke å vente lenger:



Når jeg så CL trekningen tenkte jeg at City ville avansere, men med Tuchel som Bayern-trener er det mer åpent. Tuchel har slått Pep mange ganger før og han kan absolutt gjøre det igjen.

Våre muligheter har jeg blitt mer skeptisk til etter Everton-kampen. Jeg holder Real som favoritt, men hvis vi skulle avansere og møter Tuchel i semien.... så er det garantert slutt! Tuchel er på et helt annet nivå enn Potter taktisk og for sistnevntes del håper jeg han slipper ydmykelsen.

Jeg tror vi nå kommer til å gjøre det samme med Nagelsmann som Bayern gjorde når Tuchel ble ledig: Vi kommer til å følge med og hvis det er tegn til at han nærmer seg ny jobb vil vi reagere. For vår det passer det helt klart best til sommeren og det kan sikkert passe greit også for Nagelsmann, men Tottenham jakter ny trener i disse dager så vi må følge nøye med her.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Er ganske sikker på at en Potter vs Tuchel CL-semifinale er hendelse som kunne trigget borgerkrig.

Ellers fint å se at verken Chilwell eller James fikk spilletid av betydning ikveld. Gallagher fikk et innhopp.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Gallagher og James kom på helt på slutten. Jeg håper Chelsea har en finger med i spillet når både Chilwell og James får hvile (nesten) hele matchen.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Potter ikke nominert til månedens trener for mars.



Arteta: 3 seiere
De Zerbi: 2 seiere, 1 uavgjort
Emery: 2 seiere, 1 uavgjort
Pep: 2 seiere

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Wellé skrev: tor mar 23, 2023 10:49 pm
Canucks skrev: tor mar 23, 2023 10:42 pm

Hva er din uoffisielle liste? Enig i at dette er latterlig av Bayern.
Mitt guess for Jollas topp 5:
1. Pep
2. Klopp
3. Simeone
4. Nagelsmann
5. Ancelotti

Nr 5 er en spøk
Damn du er god. Det var rett før jeg skulle til å arrestere deg på femtemann, men jaggu var det en liten tekst på bunn der!

Topp fire er korrekt, selv om jeg ikke klarer å rangere Klopp og Simeone siden de er såpass ulike og begge har gjort mirakler (men da gjennom å vinne uten å egentlig være best - så litt flaks er det jo inne i bildet.)

Jeg har Pep på topp, så en OK luke, deretter Kloppern og Cholo på delt andreplass, og så Nagelsmann som Best of the Rest (og potensielt bedre enn de to foran seg, men veldig kort karriere enn så lenge.)


Skal sies at dette er for klubblag, ikke landslag. Og som du ser så er alle sammen trenere som har sine styrker i å utvikle lag over tid, ikke turneringstrenere. Jeg har respekt for gode turneringstrenere/korttidstrenere. Som kan komme inn i en gruppe som ikke kjenner hverandre ut og inn, sette et simpelt system og få resultater. Det sagt så foretrekker jeg helt klart det som i denne tråden blir kalt "prosjekttrenere".

Lolzalot

Legg inn av Lolzalot »

Jolla skrev: tor mar 23, 2023 10:38 pm
Lolzalot skrev: tor mar 23, 2023 10:35 pm
Det finnes ingen seriøse aktører i toppfotball
Mulig jeg må vedkjenne meg dette...

Når jeg ikke en gang kan stole på Bayern München til å gjøre korrekte og veloverveide avgjørelser...


For et pubertalt, følelsesledet rottereir hele fotballverden er.
Tror det faktisk er noe i det med klubber som har store, berettigede fans. Fanskaren når en kritisk masse, går over til mobmentalitet hvor all rasjonalitet faller ut, klubbene begynner å føle på urimelig press, etc.

Eventuelt så har BM bare regressert tilbake til FC Hollywod, hvem vet

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Lolzalot skrev: fre mar 24, 2023 7:47 am Fanskaren når en kritisk masse, går over til mobmentalitet hvor all rasjonalitet faller ut, klubbene begynner å føle på urimelig press, etc.

Jeg tror du har rett i det. Det er viktig å huske på at moderne toppmanagere er bedrifter som omsetter for hundrevis av millioner. De mest effektive av de engasjerer PR-folk og skaper et personlig "brand" som lever et eget liv i sportspressen uavhengig av hva som skjer på banen og treningsfeltet. Dette "trust the process", "prosjektmanager" ol. er effektive narrativ som både sikrer manageren en lukrativ jobb, og lar de beholde den lenger enn ellers.

For mange supportere vil et narrativ som "trust the process" være omtrent uangripelig. De ser ikke hva som skjer på trening, de vet ikke hva spillere sier til klubben, de vet ikke hva dataene sier. De vet "basically" ingenting, men likevel kan man se blind tro på at klubben er på rett vei og at det bare handler om tid. Dette kan som du påpeker skape urimelig press på klubbene. De kan føle seg presset til å forlenge et prosjekt som de ser går feil vei, men ikke i en klubb som Bayern med såpass mye fotballkompetanse og erfaring i ledelsen. De ser forskjellen på rett kurs og feil kurs.

Jeg er mer bekymret for fotballklubber uten tilsvarende tung fotballkompetanse i styret. Da vil det være vanskelig også for de å vite om klubben er på rett vei (null sammenligningsgrunnlag) og en manager med et svært effektivt PR-apparat bak seg kan få for lang tid i stolen. Det er også mye psykologi i dette. Ingen liker å ta feil og når man først har bundet seg til masten med "trust the process" er det vanskelig å snu uten å miste ansikt. Pga dette tror jeg "trust the process" snart vil dø som narrativ ift fotballmanagere. Vi må kanskje se et stort mageplask først (Potter?), men så er det tilbake til at managere sitter trygt så lenge de presterer, men kun da.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Nagels fyken og Tuchel inn, den så jeg ikke komme. Jeg er overhodet ikke imot å fjerne Potter for Nagels, en trener jeg personlig ønsket etter Lampard. Nagels er Potter, men bare med de resultatene og stegene jeg etterlyser fra en trener og som jeg har nevnt flere ganger her inne, et storsuksess kriteriet vi har sett i moderne fotball.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Jeg ønsker fortsatt at vi gir Potter tillit og står ved valget. Samtidig så regner jeg med at det blir foretatt en evaluering ved sesongslutt (jeg forventer jevnlige evalueringer), og jeg tror, håper og forventer at konklusjonen fortsatt er den samme som tidligere, at Potter er riktig mann videre. Samtidig er det at Nagelsmann er ledig noe som kan påvirke litt, selv om det ikke burde det. Jeg er av typen som mener at man må se på jobben som er gjort isolert sett og uavhengig av hvem som er tilgjengelig. Hvem som er tilgjengelig bør ikke påvirke konklusjonen om man har riktig trener eller ikke mener jeg.

Skulle Potter mot formodning få sparken er Nagelsmann den jeg definitivt ønsker meg, uten at jeg blir like trist eller sur over at Potter får sparken og at klubben ikke lot han få mer tid på seg. Denne utviklingen hadde nok ingen sett for seg. Men førsteprioritet for min del er fortsatt å beholde Potter, selv om de amerikanske eierne kan ha en tankegangen hvor de ser at en enda bedre kandidat er tilgjengelig og dermed ønsker å oppgradere selv om de mener den som allerede har jobben er i stand til å gjøre en veldig god jobb.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Bare sånn for å sette det litt i perspektiv: Jeg mener at det er like rett/galt av Manchester United å sparke EtH og hyre Nagelsmann som jeg mener det er rett/galt av Chelsea å sparke Potter og hyre Nagelsmann.

Hvis han er tilgjengelig så er det mange klubber som bør kjenne sin besøkelsestid. Godt mulig den beste treneren som har vært på det åpne markedet siden Klopp dro til Liverpool.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Jolla skrev: fre mar 24, 2023 10:37 am Bare sånn for å sette det litt i perspektiv: Jeg mener at det er like rett/galt av Manchester United å sparke EtH og hyre Nagelsmann som jeg mener det er rett/galt av Chelsea å sparke Potter og hyre Nagelsmann.

Hvis han er tilgjengelig så er det mange klubber som bør kjenne sin besøkelsestid. Godt mulig den beste treneren som har vært på det åpne markedet siden Klopp dro til Liverpool.
Spenstig.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jeg ville tatt dette med en klype salt siden jeg ikke tror DiMarzio har de beste kildene i England, men hvis det er sant så syns i hvert fall jeg at det fremstår som en ganske håpløs overgangsstrategi og en som lett kan utnyttes av andre klubber. Det er jo disse ryktene som får man til å tro at Boehly er helt cowboy uten en overordnet plan.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jolla skrev: fre mar 24, 2023 12:10 am
Wellé skrev: tor mar 23, 2023 10:49 pm Mitt guess for Jollas topp 5:
1. Pep
2. Klopp
3. Simeone
4. Nagelsmann
5. Ancelotti

Nr 5 er en spøk
Damn du er god. Det var rett før jeg skulle til å arrestere deg på femtemann, men jaggu var det en liten tekst på bunn der!

Topp fire er korrekt, selv om jeg ikke klarer å rangere Klopp og Simeone siden de er såpass ulike og begge har gjort mirakler (men da gjennom å vinne uten å egentlig være best - så litt flaks er det jo inne i bildet.)

Jeg har Pep på topp, så en OK luke, deretter Kloppern og Cholo på delt andreplass, og så Nagelsmann som Best of the Rest (og potensielt bedre enn de to foran seg, men veldig kort karriere enn så lenge.)


Skal sies at dette er for klubblag, ikke landslag. Og som du ser så er alle sammen trenere som har sine styrker i å utvikle lag over tid, ikke turneringstrenere. Jeg har respekt for gode turneringstrenere/korttidstrenere. Som kan komme inn i en gruppe som ikke kjenner hverandre ut og inn, sette et simpelt system og få resultater. Det sagt så foretrekker jeg helt klart det som i denne tråden blir kalt "prosjekttrenere".
Jeg føler jeg begynner å såpass koll på hvordan du vurderer trenere at du aldri ville hatt Ancelotti i en topp 5 :P

Husker jeg fikk latterlig mye tyn for å ha han på en 8.-plass eller noe i en rangering om PL-trenere på Twitter da han var Everton-trener. Hadde selvfølgelig Potter i topp4, men er litt usikker på om jeg hadde han bak Tuchel. Er en mulighet for at jeg feiget ut og tok Tuchel over selvom jeg personlig mente (og mener) at Potter er en mye mer spennende trener.

Hvis jeg skulle gjort en rangering i PL per i dag:
1. Klopp
2. Pep
3. Arteta
4. Potter
5. RDZ
6. ETH

RDZ og ETH er veldig close, men syns grunnspillet til Brighton er mye bedre (arvet fra gogutten) enn Man Utd sitt, og Man Utd må gjøre en stor endring her fra å gå fra et kontringslag som kjemper om topp 4 til å kunne bli en reell tittelkandidat. Nagelsmann hadde sneket seg mellom Arteta og Pep på listen min, men håpet er at Arteta med tid vil innhente han (og de to andre over han). Klopp og Pep er litt hipp som happ for meg, men siden jeg liker bedre hvilke jobber Klopp har tatt så får han førsteplassen.

På generell basis så tror jeg at landslagstrenere er påå et lavere nivå enn klubbtrenere. Det er kun et fåtall nasjoner som har mulighet til å betale konkurransedyktige lønninger til disse trenerne, og ironisk nok så syns jeg sjeldent de landene har de mest spennende alternativene. Jeg tror jeg har Mancini som den beste landslagstreneren til tross for at de ikke kom til VM. Det spillermaterialet er betydelig svakere enn hos de andre beste landslagene. Var et fortjent "mirakel" at de vant EM så det veier tungt.

Deschamps og Southgate syns jeg ikke er spesielt gode trenere selvom de har løftet begge sine landslag. Mener mer at det skyldes en sterk forbedring av spillermaterialet enn at de er så gode trenere. Jeg trodde Löw var en veldig god trener, men kan se mer ut som han også ble båret av gode spillere. Syns riktignok Tyskland spilte bedre fotball på sitt beste enn Frankrike og England har gjort. Jeg vet det er Flick som er treneren der nå, men har ikke sett nok av Tyskland enda til å kunne vurdere dem. Ditchet som kjent VM i år.

Generelt så er landslagstrenere vanskelige å vurdere ettersom de spiller mye færre kamper så de blir til en viss grad vurdert etter resultater som er påvirket av flaks/uflaks.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Å sammenligne Klopp, Potter og RDZ med resten på lista går ikke an. De andre inklusive Nagelsmann har alle vært i klubber der man tilnærmet kan gjøre hva man vil mtp overganger og lønninger, i hele manager karrierene sine.

Edit: Simeone har kanskje vært i klubber som ikke har en enorm økonomisk fordel

Wellé

Legg inn av Wellé »

MentalM skrev: fre mar 24, 2023 12:41 pm Å sammenligne Klopp, Potter og RDZ med resten på lista går ikke an. De andre inklusive Nagelsmann har alle vært i klubber der man tilnærmet kan gjøre hva man vil mtp overganger og lønninger, i hele manager karrierene sine.

Edit: Simeone har kanskje vært i klubber som ikke har en enorm økonomisk fordel
Eh, Simeone har vært i en klubb hvor han har stort sett hatt tredje høyest lønnskostnader hver eneste sesong. Arteta til sammenligning hadde 6.-høyest forrige sesong i PL (basert på regnskap). De har selvfølgelig hatt betydelig mer å rutte med en lag som Aston Villa, men det samme har Simeone hatt over lagene under seg. Begge har enorme gap opp til de største lagene i sine respektive lag i ligaen.

Det samme kan sies om Klopp utenom Mainz, og det er ikke det han gjorde i den klubben som han vurderes etter av de fleste. Det er hva han har gjort i Liverpool og BvB, hvor han stort sett har vært topp 3 i lønnskostnader. Det trekker ikke ned på jobben han har gjort, men å si at han har hatt en tøffere jobb med hhv. BvB og Liverpool enn Arteta virker noget rart.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Nagelsmann startet vel i Hoffenheim, usikker på hvordan de økonomiske rammene var da kontra nå men hadde ikke inntrykk at at Hoffenheim hadde særlig mer å rutte mer enn de rundt seg på den tiden. Men så har jeg ikke fulgt Bundesliga veldig tett heller da.

Wellé

Legg inn av Wellé »

thewaterfall skrev: fre mar 24, 2023 12:48 pm Nagelsmann startet vel i Hoffenheim, usikker på hvordan de økonomiske rammene var da kontra nå men hadde ikke inntrykk at at Hoffenheim hadde særlig mer å rutte mer enn de rundt seg på den tiden. Men så har jeg ikke fulgt Bundesliga veldig tett heller da.
Hoffenheim var (er?) veldig upopulære i Tyskland siden de hadde ekstern finansiering gjennom en eller annen riking som jeg ikke husker navnet på. Så han hadde nok bedre forutsetninger enn hva str på Hoffenheim vil tilsi, men det er heller ikke til å stikke under en stol at han gjorde en absolutt fantastisk jobb med laget.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Wellé skrev: fre mar 24, 2023 12:46 pm
MentalM skrev: fre mar 24, 2023 12:41 pm Å sammenligne Klopp, Potter og RDZ med resten på lista går ikke an. De andre inklusive Nagelsmann har alle vært i klubber der man tilnærmet kan gjøre hva man vil mtp overganger og lønninger, i hele manager karrierene sine.

Edit: Simeone har kanskje vært i klubber som ikke har en enorm økonomisk fordel
Eh, Simeone har vært i en klubb hvor han har stort sett hatt tredje høyest lønnskostnader hver eneste sesong. Arteta til sammenligning hadde 6.-høyest forrige sesong i PL (basert på regnskap). De har selvfølgelig hatt betydelig mer å rutte med en lag som Aston Villa, men det samme har Simeone hatt over lagene under seg. Begge har enorme gap opp til de største lagene i sine respektive lag i ligaen.

Det samme kan sies om Klopp utenom Mainz, og det er ikke det han gjorde i den klubben som han vurderes etter av de fleste. Det er hva han har gjort i Liverpool og BvB, hvor han stort sett har vært topp 3 i lønnskostnader. Det trekker ikke ned på jobben han har gjort, men å si at han har hatt en tøffere jobb med hhv. BvB og Liverpool enn Arteta virker noget rart.
Henviste til at de trenerne har oppnådd gode resultater i klubber med begrenset økonomisk styrke. Det har ikke de andre gjort.

Simeone sin karriere i Argentina vet jeg ikke så mye om, derfor jeg skrev det om han.

MentalM

Legg inn av MentalM »

thewaterfall skrev: fre mar 24, 2023 12:48 pm Nagelsmann startet vel i Hoffenheim, usikker på hvordan de økonomiske rammene var da kontra nå men hadde ikke inntrykk at at Hoffenheim hadde særlig mer å rutte mer enn de rundt seg på den tiden. Men så har jeg ikke fulgt Bundesliga veldig tett heller da.
Hoffenheim er samme ulla som RB Leipzig. En klubb som har kunnet unngå 50+1 regelen

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»