Harduetforslag skrev: ↑ons jul 05, 2023 5:00 pm I all den tid du har moderert deg fra å snakke om alle kommersielle rettigheter til en ANDEL, så tror jeg diskusjonen om hvem som ikke skjønner en dritt er en av mange diskusjoner du burde la ligge.
Jeg har ikke moderert noe som helst. I avsnittet du siterer snakker jeg generelt om at salg av rettigheter, til evig tid, er i vekst. Det er et faktum, men det er mest relevant for artisten / skuespilleren / idrettsutøveren som har blitt "mett", f.eks. en Messi som ønsker å trekke seg tilbake og la noen andre selge Messi-sko og Messi-sengesett. Messi er kanskje tidenes beste fotballspiller, men det er ikke opplagt at han er tidenes beste til å selge sengesett. Det kan være gode grunner til å la bransjens beste kremmere gjøre den jobben og så kan Messi isteden telle penger på en argentinsk strand.
For artister og fotballspillere som er i startfasen i karrieren er "joint ventures" det vanlige. Mudryk må ha et incentiv for å stille opp i hotpants og rosa singlet i Pepsi sin "Pride-kampanje" for 2028 og derfor ønsker ikke PE-fondene å kjøpe 100 % med en gang. De foretrekker at Mudryk beholder minimum 50 % og sikrer seg heller klausuler om at de kan kjøpe mer / alt av rettighetene når tiden er moden.
Vi vet fortsatt ikke at BlueCo har sikret seg eierandeler i spillernes IP, men vi vet at de må øke inntektene dramatisk for å få fortjeneste, og at de har erfaring med denne delen av idretts-business fra amerikansk idrett og underholdningsindustri. Det gjør at dette blir "to pluss to", men de har null incentiv til å bekrefte for offentligheten og konkurrentene at dette er en plan så jeg tror det vil ta flere år før man vil se artikler som forklarer dette for "meningmann". Først må sportsjournalistene forstå dette og de ble ikke sportsjournalister fordi de var gode i finans.
Men for all del: Det er lov å tro at det er tilfeldig at vi har kvittet oss med nær sagt alle på gammel kontrakt på mindre enn et år og at alle som satses på har ny og lang kontrakt. Det er lov å tro det, men det er omtrent som å tro på julenissen: Søtt, men naivt. Dette er ikke tilfeldig. Vi har hatt en plan i over ett år om at alle skal ha ny kontrakt innen disse tider og straks skal vi over i neste fase hvor nye kommersielle avtaler gjør disse klausulene nødvendige.