Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
Sodajr

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av Sodajr »

Da var Hazard ferdig i Real Madrid

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Spesielt. Ser at det er offisielt nå.



En av de aller beste, om ikke den beste, som har spilt i Premier League.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Portugisiske Record (aner ikke hvor troverdige de er) melder Ugarte til Chelsea er done deal

VisionQuest

Legg inn av VisionQuest »

Det meldes fra Portugal at Ugarte har valgt oss fremfor PSG nå.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Sodajr skrev: lør jun 03, 2023 8:25 pm Da var Hazard ferdig i Real Madrid
Wow, eller ikke så overrasket og det var kanskje å ta i.

Har jo ikke prestert og som flere journalister spør seg nå og som jeg selv lurer på: hva skjedde...?!

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

InsVerderben skrev: lør jun 03, 2023 8:44 pm
Sodajr skrev: lør jun 03, 2023 8:25 pm Da var Hazard ferdig i Real Madrid
Wow, eller ikke så overrasket og det var kanskje å ta i.

Har jo ikke prestert og som flere journalister spør seg nå og som jeg selv lurer på: hva skjedde...?!
Er vell litt Rooney/Higuain syndromet. Tok altfor dårlig vare på kroppen. Funket når man var ung, men grunn til at både Rooney, Higuain og nå Eden ikke er i nærheten av hva Benz Ronaldo Messi Lewa etc bedrev med etter 28-29 fylte.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Spesielt at det kommer 5000 transferrykter lørdag kveld.

Ryktene:
Mendy+cash for Onana
Mount nesten enig med United
Real Madrid går for Havertz
Ugarte skal være klar for Chelsea
Chelsea og Newcastle går for Messi (😂)

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Tenk om vi får både Messi og Neymar i Premier League neste sesong!

Da skal ligaen få se et nivå som den aldri før har sett.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Sjøpe messi cr7 å hent hazze back. spark poch i november å hent mou eller carlo.


Men fra spøk til revolver. Ugarte, hvis han virkelig har valgt oss til tross for at vi er ute av Europa og tilbyr mindre lønn enn PSG, er et scoop. Da kan man faktisk begynne å tro på Prosjekt Chelsea igjen. Om en del av de salgssummene som figurerer nå stemmer, selv om det er for min Loverboy Havertz, så er våre nye direktører større kremmere enn Marina var. Hvis vi på toppen av Ugarte og salg av spillere som a) ikke passer inn, b) ikke er gode nok eller c) har for høye lønninger skal hente Caicedo, uten å sende Colwill i retur på verken lån eller salg, så går en halvkram over til å bli rock solid.

Jeg mener fortsatt at vi burde la Havertz få et år med Poch, i sin naturlige posisjon. Tror de passer veldig bra sammen. Men forstår også at 60 mill for en spiller som aldri har slått gjennom for fullt kan være for godt til å være sant. Det gjør uansett at vi må ut å hente en ny angriper. Lakmustesten til våre nye direktører og speidere blir om de får til det. Hadde det vært Marina og Roman og Tuchel som skulle ut på tokt hadde jeg vært helt sikker på at vi ville feilet.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Sett en del av de siste kampene til Leipzig, samt dagens cupfinale. Nkunku er en spiss. Hans beste arbeid gjøres i og rett utenfor boksen. Kan ikke fortelle meg annet, faktisk. Nei, han er ikke Oshimen, Kane eller Drogba, men hvis det er et reellt alternativ å blåse et statsbudsjett på L. Martinez så mister jeg troen igjen. Da har vi negativ mengde is i magen. La heller Broja være alternativet til mobile Nkunku. Vips, to forskjellige spillertyper, begge spennende. En fra akademiet som burde vært fast siste halvdel av denne sesongen, mens den andre er toppscorer i Tyskland selv om han var skadet i to-tre måneder.

b0lle

Legg inn av b0lle »

tbb skrev: lør jun 03, 2023 7:36 pm Jeg er litt overrasket over at man, basert på et relativt spinkelt grunnlag, nesten kan få inntrykk av at Chelseasupportere har et rivaliserende forhold til Man Utd. Hva er grunnen til dette og hvem er egentlig rivalen til Chelsea?
Fullham.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Inbetweener skrev: lør jun 03, 2023 9:41 pm Sett en del av de siste kampene til Leipzig, samt dagens cupfinale. Nkunku er en spiss. Hans beste arbeid gjøres i og rett utenfor boksen. Kan ikke fortelle meg annet, faktisk. Nei, han er ikke Oshimen, Kane eller Drogba, men hvis det er et reellt alternativ å blåse et statsbudsjett på L. Martinez så mister jeg troen igjen. Da har vi negativ mengde is i magen. La heller Broja være alternativet til mobile Nkunku. Vips, to forskjellige spillertyper, begge spennende. En fra akademiet som burde vært fast siste halvdel av denne sesongen, mens den andre er toppscorer i Tyskland selv om han var skadet i to-tre måneder.
Og Nkunku er jo også en betydelig bedre spillende spiss enn Osimhen. Sistnevnte tipper jeg er et av de dårligste "value for money"-kjøpene det går an å kjøre i Europa denne sommeren.

b0lle

Legg inn av b0lle »

chelsea8 skrev: lør jun 03, 2023 8:36 pm Spesielt. Ser at det er offisielt nå.



En av de aller beste, om ikke den beste, som har spilt i Premier League.
Håpet vi henter han på 1-2 år. Han trenger ikke spille men kan bli med å trene.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

b0lle skrev: lør jun 03, 2023 11:16 pm Han trenger ikke spille men kan bli med å trene.
Hvis det er noe han er dogshit på så er det vel nettopp det å trene.

taknina

Legg inn av taknina »

Jolla skrev: lør jun 03, 2023 8:52 pm Tenk om vi får både Messi og Neymar i Premier League neste sesong!

Da skal ligaen få se et nivå som den aldri før har sett.
Her synest jeg MESSI burde tatt den største sportslige utfordringen over penger om det blir hva dette står i å gått for å få Newcastle opp blandt kremen.

Om de er interessert å har ett opplegg som er ambisiøst nok. Men det sitter vel gjerne bakmenn å trekker i trådene her som hos alle toppaktører , så spillerne er vel mye som puppet on a string..

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Orakelet skrev: man apr 10, 2023 9:05 am Det er det jeg håper. Hvis vi går over til hva jeg frykter er det at alle skal over på ny kontrakt og at det betyr salg av Mount, Havertz, Chillwell, Kova, RLC, Pulisic, Kepa, Mendy, Gallagher m.fl., forutsatt at de ikke signerer ny kontrakt (og blir tilbudt) og vi finner kjøper. I et slikt scenario vil det selvsagt komme flere inn også og vi får en ny sommer med for mye endringer... :cry:
Henter opp et tidligere innlegg for nå ser man at dette trolig blir en realitet. Selv spillere som av rent sportslige grunner opplagt ikke bør selges (særlig Mount og Havertz) ryktes bort og jeg syns det er skuffende at ingen journalister har sett og skrevet om det åpenbare mønsteret: Vi prøver å få alle spillere (som betyr noe) over på ny og lang kontrakt, med ønsket avtale om "image rights", før vi lanserer nye kommersielle avtaler.

Jeg har ventet på at planen skulle bli "avslørt", slik at den ikke fungerer lenger, men det virker som at vi skal få lov til å holde på litt til fordi journalister, agenter og konkurrenter sover på jobb. Jaja, deres problem.

Vi vet at eierne er avhengig av mye høyere inntekter for å få avkastning på en absurd stor investering.
I den forbindelse er det i hovedssak to måter å øke inntektene: 1. Selge dyrere. 2. Selge mer.

Fotballen nærmer seg en smertegrense for hvor mye dyrere den kan bli - mange vil si at vi er over grensen allerede - og planen er derfor trolig å selge mer.

En viktig del av dette er trolig å selge mer av det samme i nye markeder, men det er trolig også å selge noe nytt. I den forbindelse vet våre eiere, som har en fot i underholdningsindustrien i USA, hvor mye penger som kan genereres rundt et merkenavn som "Jordan", "CR7" eller "Kardashian".

Samtidig er det et "good bet" at de som vil være fotballens superstjerner i årene 2025-30 er "supertalenter" nå. Det betyr at hvis vi sikrer oss disse nå, på lang kontrakt, kan vi eie den neste superstjernen i den mest lukrative perioden. Det forutsetter imidlertid at klubben eier mest mulig av spillerens kommersielle potensial. Det er her "image rights" kommer inn i bildet og jeg tipper vi driver med disruption også på dette området.

I England har slike avtaler som oftest blitt sett på som et triks for å få lavere skatt (slike inntekter kan komme til et selskap og beskattes lavere) og ikke en stor inntektskilde for klubbene. I USA har man imidlertid flere eksempler på at slike rettigheter kan bli ekstremt verdifulle. "Jordan" er et skoleeksempel. Det er også en utvikling og en kommersialiserings bølge som pågår i USA rundt slike rettigheter og særlig musikkrettigheter og de kommersielle rettighetene til artister selges av artistene og kjøpes av amerikanske fond i stor skala. Denne trenden vil snart komme til andre bransjer, herunder fotballen.

Jeg tipper Boehly & co bruker de samme advokatene som disse fondene og de samme klubbvennlige avtalene om "image rights" i nye kontrakter med spillerne. I praksis sikrer det klubben svært vide rettigheter og jeg tror en viktig del av de kommersielle planene til Boehly & co er å være i forkant av kommersialiseringsbølgen som treffe fotballspiller-rettigheter ganske snart.

Et veldig interessant element i dette er at musikkdealene som skjer nå viser at et fond kan kjøpe alle rettigheter til et merkenavn (f-eks. "Elvis") til evig tid. Slike avtaler er ikke lovregulert innen fotballen og det betyr at noen smartinger i et PE-fond kan kjøpe alle rettigheter til en spillers merkenavn, til evig tid, på et tidlig stadium av karrieren hvor disse rettighetene har liten verdi. Jeg blir veldig lite overasket hvis det er en vesentlig del av forretningsplanen bak vår støvsuging av markedet etter talenter som gis lange kontrakter med "riktige" formuleringer rundt "image rights". Vi / eierne ønsker å eie den neste "CR7" merkevaren og den skal gjennomkommersialiseres og leve lenger enn fotball karrieren til spilleren.

Det forklarer også den overdrevne kjøpingen første år fordi markedet vil snart forstå hva som skjer og da er det for sent. Da vil spillerne kreve mye bedre betalt for å selge rettigheter som snart vil bli mer verdifulle. Trolig vil det være slutt på "billige" avtaler straks vi offentliggjør ny sponsoravtale for jeg tror vi allerede da vil se at klubben har tenkt til å selge mer av spillerne.

"Problemet" med en slik modell er at det blir svært vanskelig å få en spiller som allerede har et merkenavn til å akseptere det. Jeg tenker da på Mount. Han er kanskje vår mest kommersielt interessante spiller og derfor taper han mer på å gi oss mye av verdien av hans merkenavn. Fotballjournalister rapporterer i disse dager tall for hva han angivelig har avslått (200 000 ol), men hvis ManU tilbyr standard "image rights" avtale mens vi har en amerikansk PE-variant utgjør det veldig store penger for en spiller som Mount.

Jeg tror at Chelsea er avhengig av en tropp hvor alle har nye kontrakter for å nå de kommersielle målene og at Mount (og Havertz) ikke vil la seg "lure" til det. Altså at de forsvinner selv om det sportslig sett er et selvmål.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Fotballen er på vei i en retning som får meg til å miste interessen.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

GatlingGun skrev: søn jun 04, 2023 10:24 am Fotballen er på vei i en retning som får meg til å miste interessen.

Sunn reaksjon det, men hvis jeg for en gangs skyld skal forsvare eierne :roll: så er det et tilsynelatende fornuftig kompromiss mellom sportslige og kommersielle hensyn i planene.

Vi har ikke kjøpt en asiatisk "mr T-shirt" eller en karismatisk SOME-stjerne (Pogba). Vi virker å kjøpe basert på sportslige hensyn og den kommersielle biten er først og fremst at vi må lete blant spillere under 22 år som er villig til å signere en kontrakt på 6 år pluss hvor klubben får en stor del av eventuell fremtidig kommersiell suksess.

Økonomoske hensyn er heller ikke noe nytt. United har kjøpt både mr. T-shirt og Pogba`er og går man lenger tilbake har man Reals "Galacticos" som angivelig var selvfinansiert basert på en tidlig variant av "image rights"; draktsalg. Chelseas plan minner litt om sistnevnte, men istedenfor å kjøpe Zidane, Figo, Ronaldo m.fl. på toppen av deres karriere, prøver vi å kjøpe de når de er pluss / minus 20 år og låse de på en klubbvennlig 8 års kontrakt.

Det er også sportslige fordeler knyttet til en fornuftig økonomisk strategi. Min "drøm" de siste årene har vært Mount og Rice "bromance" på midtbanen og jeg er overbevist om at vi kunne fått til det hvis vi var villig til å gå på kompromiss med "image right" strategien. Jeg er også overbevist om at det ville gitt sportslig suksess på kort og lang sikt, men jeg er ikke nødvendigvis overbevist om at det klubben isteden gjør er en dårligere løsning.

Sett at vi får Enzo, Ugarte, Caicedo, Santos og Chukwuemeka på langtidskontrakter med lavere lønninger og høyere inntektspotensiale på sikt (image rights) så er dette både sportslig og finansielt veldig sterkt. De lønningene vi sparer, og inntektene vi får senere, kan brukes sportslig på andre posisjoner og vi vil trolig være på et bedre sted i 2027 enn hvis vi på dette tidspunkt satt med to uerstattelige stjerner i Mount og Rice på utgående kontrakter. Vi beveger oss mot et lag hvor ingen er uerstattelige, takket være god og løpende rekruttering, og hvor klubben har råd til å stille krav som tjener klubben på lengre sikt. Jeg liker utviklingen selv om det kanskje torpederer min drøm om Mount og Rice som kjernen i laget.

Jack

Legg inn av Jack »

Orakelet skrev: søn jun 04, 2023 11:20 am
GatlingGun skrev: søn jun 04, 2023 10:24 am Fotballen er på vei i en retning som får meg til å miste interessen.

Sunn reaksjon det, men hvis jeg for en gangs skyld skal forsvare eierne :roll: (...)

Jeg er også overbevist om at (...)
Det eneste du er overbevist om er at du er bevist på hva klubben gjør i gjerningsøyeblikket. Intet mer. Intet mindre.

PS. Du har enda ikke svart på @Jolla sitt innlegg til deg i denne tråden. Tenker bare siden du var så interessert i å hente opp gamle innlegg.

Ellers snakker du om en "strategi" i innlegget ditt som har vært ganske standard i europeisk toppfotball siden Reals galacticos herjet.
Sist redigert av Jack den søn jun 04, 2023 11:34 am, redigert 1 gang totalt.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Orakelet skrev: søn jun 04, 2023 10:17 am
Orakelet skrev: man apr 10, 2023 9:05 am Det er det jeg håper. Hvis vi går over til hva jeg frykter er det at alle skal over på ny kontrakt og at det betyr salg av Mount, Havertz, Chillwell, Kova, RLC, Pulisic, Kepa, Mendy, Gallagher m.fl., forutsatt at de ikke signerer ny kontrakt (og blir tilbudt) og vi finner kjøper. I et slikt scenario vil det selvsagt komme flere inn også og vi får en ny sommer med for mye endringer... :cry:
Henter opp et tidligere innlegg for nå ser man at dette trolig blir en realitet. Selv spillere som av rent sportslige grunner opplagt ikke bør selges (særlig Mount og Havertz) ryktes bort og jeg syns det er skuffende at ingen journalister har sett og skrevet om det åpenbare mønsteret: Vi prøver å få alle spillere (som betyr noe) over på ny og lang kontrakt, med ønsket avtale om "image rights", før vi lanserer nye kommersielle avtaler.

Jeg har ventet på at planen skulle bli "avslørt", slik at den ikke fungerer lenger, men det virker som at vi skal få lov til å holde på litt til fordi journalister, agenter og konkurrenter sover på jobb. Jaja, deres problem.

Vi vet at eierne er avhengig av mye høyere inntekter for å få avkastning på en absurd stor investering.
I den forbindelse er det i hovedssak to måter å øke inntektene: 1. Selge dyrere. 2. Selge mer.

Fotballen nærmer seg en smertegrense for hvor mye dyrere den kan bli - mange vil si at vi er over grensen allerede - og planen er derfor trolig å selge mer.

En viktig del av dette er trolig å selge mer av det samme i nye markeder, men det er trolig også å selge noe nytt. I den forbindelse vet våre eiere, som har en fot i underholdningsindustrien i USA, hvor mye penger som kan genereres rundt et merkenavn som "Jordan", "CR7" eller "Kardashian".

Samtidig er det et "good bet" at de som vil være fotballens superstjerner i årene 2025-30 er "supertalenter" nå. Det betyr at hvis vi sikrer oss disse nå, på lang kontrakt, kan vi eie den neste superstjernen i den mest lukrative perioden. Det forutsetter imidlertid at klubben eier mest mulig av spillerens kommersielle potensial. Det er her "image rights" kommer inn i bildet og jeg tipper vi driver med disruption også på dette området.

I England har slike avtaler som oftest blitt sett på som et triks for å få lavere skatt (slike inntekter kan komme til et selskap og beskattes lavere) og ikke en stor inntektskilde for klubbene. I USA har man imidlertid flere eksempler på at slike rettigheter kan bli ekstremt verdifulle. "Jordan" er et skoleeksempel. Det er også en utvikling og en kommersialiserings bølge som pågår i USA rundt slike rettigheter og særlig musikkrettigheter og de kommersielle rettighetene til artister selges av artistene og kjøpes av amerikanske fond i stor skala. Denne trenden vil snart komme til andre bransjer, herunder fotballen.

Jeg tipper Boehly & co bruker de samme advokatene som disse fondene og de samme klubbvennlige avtalene om "image rights" i nye kontrakter med spillerne. I praksis sikrer det klubben svært vide rettigheter og jeg tror en viktig del av de kommersielle planene til Boehly & co er å være i forkant av kommersialiseringsbølgen som treffe fotballspiller-rettigheter ganske snart.

Et veldig interessant element i dette er at musikkdealene som skjer nå viser at et fond kan kjøpe alle rettigheter til et merkenavn (f-eks. "Elvis") til evig tid. Slike avtaler er ikke lovregulert innen fotballen og det betyr at noen smartinger i et PE-fond kan kjøpe alle rettigheter til en spillers merkenavn, til evig tid, på et tidlig stadium av karrieren hvor disse rettighetene har liten verdi. Jeg blir veldig lite overasket hvis det er en vesentlig del av forretningsplanen bak vår støvsuging av markedet etter talenter som gis lange kontrakter med "riktige" formuleringer rundt "image rights". Vi / eierne ønsker å eie den neste "CR7" merkevaren og den skal gjennomkommersialiseres og leve lenger enn fotball karrieren til spilleren.

Det forklarer også den overdrevne kjøpingen første år fordi markedet vil snart forstå hva som skjer og da er det for sent. Da vil spillerne kreve mye bedre betalt for å selge rettigheter som snart vil bli mer verdifulle. Trolig vil det være slutt på "billige" avtaler straks vi offentliggjør ny sponsoravtale for jeg tror vi allerede da vil se at klubben har tenkt til å selge mer av spillerne.

"Problemet" med en slik modell er at det blir svært vanskelig å få en spiller som allerede har et merkenavn til å akseptere det. Jeg tenker da på Mount. Han er kanskje vår mest kommersielt interessante spiller og derfor taper han mer på å gi oss mye av verdien av hans merkenavn. Fotballjournalister rapporterer i disse dager tall for hva han angivelig har avslått (200 000 ol), men hvis ManU tilbyr standard "image rights" avtale mens vi har en amerikansk PE-variant utgjør det veldig store penger for en spiller som Mount.

Jeg tror at Chelsea er avhengig av en tropp hvor alle har nye kontrakter for å nå de kommersielle målene og at Mount (og Havertz) ikke vil la seg "lure" til det. Altså at de forsvinner selv om det sportslig sett er et selvmål.
Jeg er usikker på hvor du har vært de siste titalls årene, men de kommersielle inntektene til de store spillerne har overgått lønnsinntektene fra klubbene i Europa i ganske så mange år nå. Neymar tjente ikke rent lite i Brasil, på den kommersielle siden, også lenge før han gikk til Barcelona. Kommersialiseringsbølgen inntraff for ganske så lenge siden, et enkelt resultat av sosiale medier og dette med å nå ut til hele verden samtidig. Yngre og yngre talenter tjener mer og mer på sosiale medier. Real Madrid har i en årrekke praktisert at de får en kurant andel av de kommersielle inntektene til spillerne. Dette er jo ikke noe nytt. Det er ønsketenkning å se for seg at spillere selger kommersielle rettigheter for en slikk og ingenting.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Jack skrev: søn jun 04, 2023 11:29 am
Orakelet skrev: søn jun 04, 2023 11:20 am
GatlingGun skrev: søn jun 04, 2023 10:24 am Fotballen er på vei i en retning som får meg til å miste interessen.

Sunn reaksjon det, men hvis jeg for en gangs skyld skal forsvare eierne :roll: (...)

Jeg er også overbevist om at (...)
Det eneste du er overbevist om er at du er bevist på hva klubben gjør i gjerningsøyeblikket. Intet mer. Intet mindre.

PS. Du har enda ikke svart på @Jolla sitt innlegg til deg i denne tråden. Tenker bare siden du var så interessert i å hente opp gamle innlegg.

Ellers snakker du om en "strategi" i innlegget ditt som har vært ganske standard i europeisk toppfotball siden Reals galacticos herjet.
Man kan mene mye om Orakelet, men han har truffet på et par punkter angående Boehly og co

Tyvenbjarne

Legg inn av Tyvenbjarne »

Inbetweener skrev: lør jun 03, 2023 9:41 pm Nkunku er en spiss. Hans beste arbeid gjøres i og rett utenfor boksen.


Nkunku er (endelig) en spiss med ballbehandling. Alt for lenge så har Chelsea hentet div. spisser med varierende teknikk. Virker nesten som det har vært en fellesnevner at alle spissene vi har hentet de siste 10 årene skulle være rask og dårlig med ball, og i ekstreme* tilfeller totalt fraværende grunnteknikk. Noe som på papiret gir veldig lite mening da 90% av hjemmekampene** består av lavtliggende lag, samt at Stamford Bridge har en av de minste mattene i PL (Old Trafford er feks. over 200 m^2 større). Denne comboen gir mildt sagt dårlige betingelser for en hurtig spiss med tvilsom teknikk.

Det skal bli en fryd å se en spiss som kan føre ball lengere enn 5 meter uten å sparken den over sidelinjen, og kanskje tilogmed drible av en forsvarer!

*Lukaku
**Vanlig sesong og ikke denne dritten vi ble servert i år.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Savner da oligarker uten forventning om avkastning på investeringen sin eide fotballklubber.

En enklere tid, man kunne slippe å tenke på alt det greiene knyttet til økonomi og administrasjon.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

@Orakelet godt å ha deg tilbake! Håper alt står bra til.

Lolzalot

Legg inn av Lolzalot »

Sjeldent jeg har hatt så stor tro på en spiller inn som Nkunku. Flopper han så legger jeg opp som armchair-scout/analyst.


For øvrig så er det mange som har skrevet om hvem de ønsker inn/ut, og hvilket lag de vil se neste år. Men hvor legger folk seg på forventninger? Topp 6? Eller må det være topp 4?

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Lew_Ashby skrev: søn jun 04, 2023 12:20 pm Savner da oligarker uten forventning om avkastning på investeringen sin eide fotballklubber.

En enklere tid, man kunne slippe å tenke på alt det greiene knyttet til økonomi og administrasjon.
Savner tiden der informasjon ikke var like tilgjengelig som nå.

Jo mindre man visste desto lykkeligere var man. Så kan man mene hva man vil om det, men sant er det.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Harduetforslag skrev: søn jun 04, 2023 11:32 am Jeg er usikker på hvor du har vært de siste titalls årene, men de kommersielle inntektene til de store spillerne har overgått lønnsinntektene fra klubbene i Europa i ganske så mange år nå. Neymar tjente ikke rent lite i Brasil, på den kommersielle siden, også lenge før han gikk til Barcelona. Kommersialiseringsbølgen inntraff for ganske så lenge siden, et enkelt resultat av sosiale medier og dette med å nå ut til hele verden samtidig. Yngre og yngre talenter tjener mer og mer på sosiale medier. Real Madrid har i en årrekke praktisert at de får en kurant andel av de kommersielle inntektene til spillerne. Dette er jo ikke noe nytt. Det er ønsketenkning å se for seg at spillere selger kommersielle rettigheter for en slikk og ingenting.
Du overser de sentrale poengene:

1. Inntektene har kommet en stund og de vil komme i økende grad fremover, men de har tradisjonelt kommet til artisten / fotballspilleren / manageren / fotballklubben. Det som har kommet i større grad de siste årene, og som vil komme i økende grad fremover, er at disse selger alle rettigheter, til evig tid, til et PE-fond.

Jeg mistenker at Ronaldo fortsatt eier mesteparten av CR7. Den neste "CR7" vil trolig ha solgt sine rettigheter lenge før disse rettighenene ble svært verdifulle.

2. Du sier det er ønsketenkning av en spiller selger "kommersielle rettigheter for en slikk og ingenting" og det er det selvsagt, men det er ikke det som skjer. De selges til markedspris før markedsverdien stiger. Boehly & co har en plan i skuffen som gjør at disse rettighetene vil bli mye mer verdt i årene som kommer. Derfor selges de nå mens prisen er lavere. I praksis: Alle må som blir værende må over på ny kontrakt i sommer.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GatlingGun skrev: søn jun 04, 2023 12:48 pm Jo mindre man visste desto lykkeligere var man. Så kan man mene hva man vil om det, men sant er det.
Er en grunn til at barn er sånn cirka 1000x lykkeligere enn voksne. Ignorance is bliss.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Orakelet skrev: søn jun 04, 2023 12:52 pm
Harduetforslag skrev: søn jun 04, 2023 11:32 am Jeg er usikker på hvor du har vært de siste titalls årene, men de kommersielle inntektene til de store spillerne har overgått lønnsinntektene fra klubbene i Europa i ganske så mange år nå. Neymar tjente ikke rent lite i Brasil, på den kommersielle siden, også lenge før han gikk til Barcelona. Kommersialiseringsbølgen inntraff for ganske så lenge siden, et enkelt resultat av sosiale medier og dette med å nå ut til hele verden samtidig. Yngre og yngre talenter tjener mer og mer på sosiale medier. Real Madrid har i en årrekke praktisert at de får en kurant andel av de kommersielle inntektene til spillerne. Dette er jo ikke noe nytt. Det er ønsketenkning å se for seg at spillere selger kommersielle rettigheter for en slikk og ingenting.
Du overser de sentrale poengene:

1. Inntektene har kommet en stund og de vil komme i økende grad fremover, men de har tradisjonelt kommet til artisten / fotballspilleren / manageren / fotballklubben. Det som har kommet i større grad de siste årene, og som vil komme i økende grad fremover, er at disse selger alle rettigheter, til evig tid, til et PE-fond.

Jeg mistenker at Ronaldo fortsatt eier mesteparten av CR7. Den neste "CR7" vil trolig ha solgt sine rettigheter lenge før disse rettighenene ble svært verdifulle.

2. Du sier det er ønsketenkning av en spiller selger "kommersielle rettigheter for en slikk og ingenting" og det er det selvsagt, men det er ikke det som skjer. De selges til markedspris før markedsverdien stiger. Boehly & co har en plan i skuffen som gjør at disse rettighetene vil bli mye mer verdt i årene som kommer. Derfor selges de nå mens prisen er lavere. I praksis: Alle må som blir værende må over på ny kontrakt i sommer.
Du er fullstendig frakoblet alt som heter virkelighet hvis du tror artister, spillere, whatnot, selger kommersielle rettigheter, til evig tid, basert på nåværende verdi og ikke en enorm premium basert på hva det er realistisk at de vil tjene på det kommersielle gjennom karrieren og etterpå. Det er så naivt at det finnes omtrent ikke ord. Bortsett fra noen ekstreme enkelttilfeller i nyere tid, Ronaldo sin kontrakt i Saudi, hva enn Messi plukker opp fremover, så er det et kjent faktum at de store navnene tjener vesentlig mer på kommersielle rettigheter enn direkte lønn fra arbeidsgivere (klubb).

Ellers så skal man heller ikke glemme den enorme risikoen involvert ved å si fra seg rettighetene, og oppleve at merkevaren blir brukt i ekstreme tilfeller som går fullstendig på tvers av det man representerer.

Alle ser hva merkevaren til Ronaldo genererer av inntekter, så ethvert up and coming megatalent nummer ditt og datt i rekken med forhåpninger om å nå det nivået vil jo også være innforstått med at det kommersielle potensialet i såfall er milliarder og noe de kan leve av resten av livet.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Jack skrev: søn jun 04, 2023 11:29 am PS. Du har enda ikke svart på @Jolla sitt innlegg til deg i denne tråden. Tenker bare siden du var så interessert i å hente opp gamle innlegg.
Det tar 30 sekunder å sette opp en stråmann og 30 minutter å tilbakevise den. Deretter en ny stråmann. Jeg kan ikke bruke tid på sånt. Når et forum blir slik forsvinner jeg.

Jeg gidder heller ikke å "krangle" på et debattforum. Det er ikke derfor jeg er her. Ei heller ser jeg meg selv som en "speider" som leverer og forsvarer spillerrapporter på fridiskusjon. Min tilnærming er at jeg stoler på de som tar slike vurderinger for Chelsea (så lenge "track recorden" gir grunn til det).

Hvis jeg skal være litt mer konkret på mannen som er en gjenganger her (Gordon) betyr det at jeg stoler på Neil Bath. Det var det jeg skrev i sommer, det er fortsatt situasjonen nå og vil med all sannsynlighet være det samme neste år. Gordon var sannsynligvis en Bath-ledet signing tilsvarende Casadei. Også Casadei ble litt avskrevet for noen måneder siden, men nå herjer han i U20 mesterskapet og viser at Bath har peil (som vi har visst lenge, derav min store tillit til hans vurderinger).

Når det gjelder Gordon registrerer jeg at Newcastle kjøpte han for mer enn vi tilbydde, at han scorte mot oss i siste kamp og at det er han som skal spille CL neste år, ikke oss. Samtidig er han bare 22 år. Jeg tror det vil vise seg å være et svært godt kjøp for Newcastle, men som sagt: Jeg ser det ikke som min rolle å tro så mye om dette. Jeg stoler på Bath og våre nye direktører. Eller Newcastles ift Gordon. Jeg scouter ikke selv og jeg kommer alltid til å stole mer på klubbansatte speidere og det klubbene gjør ved handling enn meninger på fridiskusjon.

Jeg har mer meninger om det økonomiske og det er i den konteksten jeg syns kjøp som Gordon, Casadei, Santos, Paez m.fl. er smarte. Noen av de vil mislykkes, men det lever vi greit med så så lenge flertallet av investeringene lykkes. Dette er "high risk, high reward". Det ligger i kortene at ikke alle vil lykkes, men som jeg har skrevet mer om tidligere tror jeg vi vil klare å unngå store tap selv i "worst cases" og vi vil tjene stort når vi treffer. Det syns jeg erfaringen så langt viser. Vi har mange spillere med store latente gevinster og selv vårt "worst case" pt (Mudryk) er jeg ikke bekymret over. Han vil være salgbar selv om han ikke skulle slå til hos oss og med stigende spillerpriser generelt kan vi kanskje også få en gevinst, selv om han ikke skulle slå til. Det samme gjelder Newcastle og Gordon. Enten får de en god spiller de får nytte av eller et greit salg.

Det er en stund siden jeg leste innlegget til Jolla nå og jeg gidder ikke søke det opp, men jeg tror det var en kobling mot Enzo, med en antydning om at vi enten kunne kjøpe en billig Enzo eller en dyrere Gordon. Det er en misvisende kobling. Det var ikke slik at vi valgte mellom de. Jeg hører på masse fotballpodcaster og det ekspertene sier var at alle visste om Enzo sitt talent i sommer, men han valgte en fornuftig progresjon med gode "mellomsteg" ala Haaland. Det var gjennomtenkt og åpenbart klokt og jeg skjønner godt at enkelte spillere tenker slik. Jeg syns vi har vært flinke til å "lure" store talenter som Santos, Paez m.fl. inn på lange kontrakter med oss, men vi MÅ få på plass multiklubbmodellen i sommer hvis vi skal lykkes med det fremover, nå som stallen eser ut. De største talentene er bevisste på at de trenger spilletid og pt. har vi et dårlig tilbud på den fronten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»