Bybanen - Bryggen eller tunnel

Svar
TWU

Re: Bybanen - Bryggen eller tunnel

Legg inn av TWU »

Varulv2468 skrev: ons nov 24, 2021 7:27 pm
Få bort bilene, da snakker vi. Om en ekstra tunnel må til for å få bort biltrafikken, burde det skje. Og i fakta, med tanke på den voksende trafikken mellom Bergen sentrum og Åsane, dette kan bli nødvendig mot 2030.
Må si at du er optimistisk om du tror det kommer ny biltunnel gjennom Bergen i løpet av de neste 10 årene.. Har brukt 50 år på å planlegge tunnel Åsane og nordover, og ringvei øst har vært i planleggingsfasen siden før Valhammer ble født.

Ja E39/E16 må ut av sentrum. Nei det kommer aldri til å skje.

TWU

Legg inn av TWU »

MyWay skrev: ons nov 24, 2021 11:26 pm Hvorfor ikke bare droppe "bybane" og heller satse på elektriske busser?

Er det noen som er hypp på å lage et CO2-regnskap for de to (buss vs. bybane) modellene? For det er vel egentlig bare dét det handler om?

Mange spørsmål. Svarene er åpenbare.
Tror ikke du finner et menneske i byrådet som EGENTLIG gir to flate øre for om Åsane-«bermen» får seg luksus som bybane, så lenge de har ordnet seg selv oppover Minde og Fana for lenge siden.

Dette er utelukkende politisk krangling for å krangle. Som alt mulig annet i Bergens-politikken.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

B.O.B. skrev: ons nov 24, 2021 1:57 pm Tunnel! Stopp all trafikk og gi ut gratis båtplasser til trebåter. Enig med han som snakket om historie og synet man har fra husene og ut på kanten. Den er historisk, og burde fortsette å være slik.
Nå er dagens utsikt fra husene en ganske annen enn den historiske utsikten fra husene. Det er fylt opp ganske mange meter mellom husene på Bryggen og Vågen. Så ønsker man den historiske Bryggen så fjerner man dagens vei og minst halvparten av arealet mellom dagens vei og husene. Da vil sammenhengen mellom Vågen og Bryggen ligne mer på hvordan det var under Hansatiden.

Slik sett er det egentlig hipp som happ hva man bruker det nå utfylte arealet til i forhold til historien.

Bryggen kom ellers på verdensarvlisten i 1979 samtidig som hovedveien inn til sentrum nordfra gikk på det samme området man i dag lurer på å ha bybane.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Ikke hipp som happ selv om bryggen nå er forlenget. Lag gangvei, krakker og noe en annet kreativ sjel kan finne på. Bergen er stygt nok fra før og trenger en hyggelig plass for uteliv de dagene det ikke regner som et helvete. Torgallmenningen er jo dritstygg og utrivelig så den oppfyller ikke det kriteriet. Det kan området langs bryggen gjøre.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

B.O.B. skrev: fre nov 26, 2021 6:53 am Ikke hipp som happ selv om bryggen nå er forlenget. Lag gangvei, krakker og noe en annet kreativ sjel kan finne på. Bergen er stygt nok fra før og trenger en hyggelig plass for uteliv de dagene det ikke regner som et helvete. Torgallmenningen er jo dritstygg og utrivelig så den oppfyller ikke det kriteriet. Det kan området langs bryggen gjøre.
Hipp som happ dersom man skal legge betydelig vekt på den historiske utsikten. Den er bare "historisk" i den forstand at den har vært der noen tiår.

Har jeg blitt lurt av alle som påstår at Bergen er en av landets vakreste byer?

Arealet man har laget foran Bryggen blir ikke borte selv om det går en bybane der. På virkelige festdager så kan man ha ordninger som gjør at både bybane og biltrafikk er borte fra plassen. Fra et risikosynspunkt vil jeg nok imidlertid henvise bergenserne til Torgallmenningen. faren er overhengende for mange fulle bergensere som havner ut i Vågen og noen av dem kommer ikke levende fra det. Er det mange folk der så ser du ikke noe av Torgallmenningen uansett i havet av folk.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Jeg var bare 19 år da jeg første gang så en ørn.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»