Bybane i Bergen

Svar
ulefos

Bybane i Bergen

Legg inn av ulefos »

jeg har fulgt dagens debatt fra Bergen om bybane, og det er to alternativer
1. over Bryggen, der dagens matpakkekjørere og tungtransport ikke lenger får kjøre over Bryggen for der skal trikken gå
2. i tunnel, som vil spare 2 minutters reisetid, som vil koste flere milliarder mer og som ikke har støtte i noen fagetater
Koalisjonen for tunnelalternativet består av de som vil ha bybane og de som ikke vil ha bybane, ja du leste rett, FRP vil ikke ha bybane, men vil likevel subsidert støtte tunnelalternativet, vel vitene om at det gir store muligheter for at denne banestrekningen aldri vil bli bygget
Det er forsåvidt et legtimt standpunkt å gå mot ytterligere bybaneutbygging i Bergen, men er det greit at Høyre som liksom skal være et ansvarlig parti, trosser alle faglige utredninger og går inn for tunnel? Kan det være slik at heller ikke Høyre ønsker bybane og derfor ønsker å trenere saken så lenge at denne bybanen ikke kommer, jeg vet ikke, men det er nå engang en mulighet.
Mange okker seg over at en bybane vil være skjemmende for Bryggen, men de har ikke brydd seg en døyt om trafikken som dundrer forbi 24 timer i døgnet
Jeg håper bakstreverne taper denne kampen, men det ser mørkt ut

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Byrådet i Bergen går av, etter at de stilte kabinettsspørsmål i bybanesaken, melder Bergens Tidende.

ulefos

Legg inn av ulefos »

det kan ikke være annet enn riktig at de går av og overlater problemene oppisjonen har skapt i denne saken til de samme partiene
jeg ønsker dem lykke til

spesielt ser jeg fram til å se resultatene av samarbeidet med Høyre og Rødt
Sist redigert av ulefos den ons nov 24, 2021 6:26 pm, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ulefos skrev: ons nov 24, 2021 6:20 pm det kan ikke være annet enn riktig at de går av og overlater problemene oppisjonen har skapt i denne saken til de samme partiene
jeg ønsker dem lykke til
Rødt får kose seg i posisjon med FrP, FNB og Høyre. Det blir sikkert bra. Neida, de kommer selvfølgelig til å felle det byrådet også. Rødt har vært helt patetiske i denne saken. De andre partiene ønsker ikke bybane til Åsane i det hele tatt. Det gjør Rødt, men de har latt seg manipulere til å stemme for et alternativ som ikke er realiserbart. Så sier de i media at de trolig hadde stemt motsatt hvis de ikke var for alt det politiske presset. Så de raserer hele bybanen til Åsane på ren og skjær trass.

ulefos

Legg inn av ulefos »

det var vel flertall i Bergens befolkning mot at en bybaneløsning skal erstatte veien over Bryggen med trikk
det forklarer nok populistene i Røds stemmegiving

ulefos

Legg inn av ulefos »

Solvgutt1 skrev: ons nov 24, 2021 6:24 pm Det gjør Rødt, men de har latt seg manipulere til å stemme for et alternativ som ikke er realiserbart. Så sier de i media at de trolig hadde stemt motsatt hvis de ikke var for alt det politiske presset. Så de raserer hele bybanen til Åsane på ren og skjær trass.
reven sørger også for å ha to utganger fra hiet, dette har FRP drevet med fra starten, og Rødt kopierer

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ulefos skrev: ons nov 24, 2021 6:30 pm
Solvgutt1 skrev: ons nov 24, 2021 6:24 pm Det gjør Rødt, men de har latt seg manipulere til å stemme for et alternativ som ikke er realiserbart. Så sier de i media at de trolig hadde stemt motsatt hvis de ikke var for alt det politiske presset. Så de raserer hele bybanen til Åsane på ren og skjær trass.
reven sørger også for å ha to utganger fra hiet, dette har FRP drevet med fra starten, og Rødt kopierer
Forskjellen er at FrP ikke vil ha Bybane til Åsane, og de ønsker å felle det sittende(nå avgåtte) byrådet. De får viljen sin på begge punkter. Rødt vil ha bybane til Åsane, og de ønsker ikke høyrebyråd. De får ikke viljen sin, og fremstår veldig dumme.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Spørs om Valhammer rent taktisk har så mye imot å la denne merkelige koalisjonen holde på litt fremover. Han kan ende med å styrke sine egne sjanser til å ta makten tilbake igjen i 2023.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Folk_flesk skrev: ons nov 24, 2021 6:51 pm Spørs om Valhammer rent taktisk har så mye imot å la denne merkelige koalisjonen holde på litt fremover. Han kan ende med å styrke sine egne sjanser til å ta makten tilbake igjen i 2023.
Det strategiske motivet her er nok å gi Rødt valget mellom Bybanenm over Bryggen eller høyrebyråd.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Solvgutt1 skrev: ons nov 24, 2021 6:49 pm
Forskjellen er at FrP ikke vil ha Bybane til Åsane, og de ønsker å felle det sittende(nå avgåtte) byrådet. De får viljen sin på begge punkter.
tror du FRP har sett for seg at de skal styre Bergen sammen med Rødt? jeg tror ikke det

samtidig har ikke FRP stemt mot bybane, de har stemt for bybane, forskjellen er bare sånn ca +3 milliarder, og igjorering av stort sett samtlige faglige råd, uten at respekt for kunnskap noengang har vært FRPs metode
Sist redigert av ulefos den ons nov 24, 2021 7:43 pm, redigert 1 gang totalt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Solvgutt1 skrev: ons nov 24, 2021 7:31 pm
Det strategiske motivet her er nok å gi Rødt valget mellom Bybanenm over Bryggen eller høyrebyråd.
hvis skulle være tilfelle ville mistillitsforslaget ha blitt framsatt langt tidligere

TWU

Legg inn av TWU »

Uavhengig av parti: Bergenspolitikerne er en gjeng med klovner. Hadde de brukt 1/3 av all den tiden de har brukt på krangling, til å faktisk gjennomføre ting, hadde både veinett og bybane vært fikst ferdig for lenge siden

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ulefos skrev: ons nov 24, 2021 7:40 pm
Solvgutt1 skrev: ons nov 24, 2021 6:49 pm
Forskjellen er at FrP ikke vil ha Bybane til Åsane, og de ønsker å felle det sittende(nå avgåtte) byrådet. De får viljen sin på begge punkter.
tror du FRP har sett for seg at de skal styre Bergen sammen med Rødt? jeg tror ikke det

samtidig har ikke FRP stemt mot bybane, de har stemt for bybane, forskjellen er bare sånn ca +3 milliarder, og igjorering av stort sett samtlige faglige råd, uten at respekt for kunnskap noengang har vært FRPs metode
Tviler på at FrP havner i noe byråd. Sannsynligvis blir det et rent Høyrebyråd, støttet av FrP, Rødt m.fl. Hvis ikke Rødt snur nå da.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

I praksis betyr vel dette at Bybanen ikke blir noe av?
Jeg ønsker Bergens folk lykke til videre.

ulefos

Legg inn av ulefos »

fargeblind skrev: ons nov 24, 2021 7:54 pm I praksis betyr vel dette at Bybanen ikke blir noe av?
Jeg ønsker Bergens folk lykke til videre.
det blir et realt sirkus, Valhammer er tydelig på vegne av det avgåtte byråd at de ikke vil ta ansvaret for bygging av tunell, følgelig må noen snu for å unngå at Høyre blir sittende i et byråd uten flertall i bystyret, og det er nok Rødt som må krype til korset

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Problemet er at tunelltilhengerne er at de ikke forholder seg til virkeligheten. De vil bygge tunellen der fagfolkene sier det ikke går an, så mener de at staten skal dekke merkostnadene så det ikke går utover bilistene. Selv om staten har sagt at det ikke er aktuelt. Alternativet deres er derfor verken teknisk eller økonomisk gjennomførbart.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Rødts leder i Bergen forsvarte seg på Dagsnytt18 med at ingen fagfolk har sagt at det vedtatte forslaget ikke kan gjennomføres, det hun ikke sa var at dette forslaget er det ingen fagfolk som har sett på, noen har fått en større andel av frekkhetens nådegave enn andre

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Interessant å følge denne saken på utsiden - som en som ikke bor i Bergen. Rødt fremstår som komplette idioter.

Small_boi

Legg inn av Small_boi »

HNilsen skrev: fre nov 26, 2021 12:05 am Interessant å følge denne saken på utsiden - som en som ikke bor i Bergen. Rødt fremstår som komplette idioter.
Sånn det blir når man har et parti som er helt uinteressert i å ta ansvar.
Nå har de vært med på å kaste et sentrum-venstre byråd til fordel for det som antagelig blir et Høyre-styrt, på grunn av en sak hvor Rødt er delt i midten. Og da er vi kun på følgene av vedtaket, uten å gå inn på hvor dårlig det er.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Jeg bor ikke i Bergen. Jeg har vært i Bergen flere ganger, og synes det er en fin by. Men uansett, når det skal bygges og invisteres mye penger så nært havoverflaten. Gjør de ansvarlige tilretteleggerne på seg et tidsskjema, sett i forhold til den uunngåelige klimaendringen, med stigende havnivå?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Ormen den lange skrev: fre nov 26, 2021 4:38 pm Jeg bor ikke i Bergen. Jeg har vært i Bergen flere ganger, og synes det er en fin by. Men uansett, når det skal bygges og invisteres mye penger så nært havoverflaten. Gjør de ansvarlige tilretteleggerne på seg et tidsskjema, sett i forhold til den uunngåelige klimaendringen, med stigende havnivå?
Når havet stiger, vil jo hele Verdensarven stå i vann. Den som er bekymret over havstigningen bør starte planlegging av å flytte Verdensarven....
Men spøk til alvor....du har jo et poeng. Jeg vet ikke hva prognosene er for havstigning i Bergen, heller ikke hvor mye landhevingen kompenserer for det, men de som har greie på det mener vel at stormflo vil forekomme hyppigere etterhvert som år og tiår går.
Men stormfloene varer jo som regel ganske kort, og deretter synker vannet igjen. Trikkeskinnene vil vel tåle å ligge under vann noen timer på det verste.
At hele Bryggen ligger under vann permanent tror jeg er noe bare våre barnebarns barn vil oppleve når de er pensjonister. I verste fall.

ulefos

Legg inn av ulefos »

HNilsen skrev: fre nov 26, 2021 12:05 am Interessant å følge denne saken på utsiden - som en som ikke bor i Bergen. Rødt fremstår som komplette idioter.
tja, hvis Rødt er idioter så er vel også Høyre og FRP befolket med idioter, de stemte som kjent det samme

Small_boi

Legg inn av Small_boi »

Jaja, da var det plutselig flertall for Bryggen-traseen. To fra SP og en fra Rødt har snudd, med visse forbehold. For en suppe haha!
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/L5m1 ... il-en-loe

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ulefos skrev: fre nov 26, 2021 6:24 pm
HNilsen skrev: fre nov 26, 2021 12:05 am Interessant å følge denne saken på utsiden - som en som ikke bor i Bergen. Rødt fremstår som komplette idioter.
tja, hvis Rødt er idioter så er vel også Høyre og FRP befolket med idioter, de stemte som kjent det samme
Men ønsker de det samme?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Malacay skrev: søn nov 28, 2021 12:09 pm Bergenserne er mer stolte av Brann enn politikerne sine for tiden. Det sier sitt.
Her treffer du spikeren på hodet, som vanlig. Dette har blitt påpekt flere ganger den siste uken. Byrådet får Brann til å se kompetente ut.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Da gjenoppstår vel Valhammer som en Magdalena Andersson.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Jeg er nokså sikker på at denne utviklingen - og byrådets rett ut barnslige opptreden i saken - garanterer for at det blir omkamp om traseen. Et vedtak tvunget frem på denne måten vil aldri kunne oppnå legitimitet.

MyWay

Legg inn av MyWay »

Bilde

Tungesvik (SP) har altså tolket dette som en trussel mot hans eget liv, og har politianmeldt det lille diktet til Fred Ove Reksten (trubaduren, ja).

Det er helt vanvittig for et sirkus dette er.

https://www.ba.no/skal-ikke-fa-fred-for ... -8-1761181

Klovneshow i Sirkus Bergen.

MyWay

Legg inn av MyWay »

fargeblind skrev: fre nov 26, 2021 5:41 pm
Ormen den lange skrev: fre nov 26, 2021 4:38 pm Jeg bor ikke i Bergen. Jeg har vært i Bergen flere ganger, og synes det er en fin by. Men uansett, når det skal bygges og invisteres mye penger så nært havoverflaten. Gjør de ansvarlige tilretteleggerne på seg et tidsskjema, sett i forhold til den uunngåelige klimaendringen, med stigende havnivå?
Når havet stiger, vil jo hele Verdensarven stå i vann. Den som er bekymret over havstigningen bør starte planlegging av å flytte Verdensarven....
Men spøk til alvor....du har jo et poeng. Jeg vet ikke hva prognosene er for havstigning i Bergen, heller ikke hvor mye landhevingen kompenserer for det, men de som har greie på det mener vel at stormflo vil forekomme hyppigere etterhvert som år og tiår går.
Men stormfloene varer jo som regel ganske kort, og deretter synker vannet igjen. Trikkeskinnene vil vel tåle å ligge under vann noen timer på det verste.
At hele Bryggen ligger under vann permanent tror jeg er noe bare våre barnebarns barn vil oppleve når de er pensjonister. I verste fall.
Ja, men man har vel planlagt at det skal bygges flomsikring langs traseen når man først er i gang? Jeg tror at de pent nødt til å fjerne de dårlige massene som ligger der i dag, helt inn mot der bilveien slutter, og så spunter man lags hele traseen og lager en forhøyet kjørebane for Bybanen.

Spunt, kjørebane for BB og ny kai.

Blir bra dét.

Bilde

Sånn, ferdig prosjektert.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

slankebrusmannen skrev: tor des 02, 2021 10:24 pm Jeg er nokså sikker på at denne utviklingen - og byrådets rett ut barnslige opptreden i saken - garanterer for at det blir omkamp om traseen. Et vedtak tvunget frem på denne måten vil aldri kunne oppnå legitimitet.
Hva er barnslig med byrådets opptreden?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»