Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Svar
startelver

Re: Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Legg inn av startelver »


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

BioDex skrev: tir aug 03, 2021 4:27 pm Dette er en fin tråd ja. Her noen av mine favoritter fra det herlige 80-tallet:
Simple Minds ja, særlig perioden på tidlig 80-tallet, ga jo utslag i noen av de beste låtene og ikke minst albumene fra den tid, hvor særlig New Gold Dreams (1982) er en av ytterst få skiver jeg lett gir ei 10/10 på ratingskalaen. Vakker, elegant, drømmeaktig og så utrolig melodiøst, og nei, synd bandet etter hvert gikk bort i fra den suksessformelen, og hellet i stedet mer i samme retning som U2, da med brautende og pompøs stadion pop-rock, og hvor skivene ble stadig mer ujamne, selv om de jo aldri mistet helt grepet om det å lage et par meget gode singler/låter. Men ingen av de andre albumene deres har liksom maktet helt å treffe meg slik som det New Gold Dream gjorde, verken før eller etter:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

To magiske og flotte 80-talls klassikere, fra The Blue Nile:

Tinseltown in the Rain (1984)

The Downtown Lights (1989)

startelver

Legg inn av startelver »

Blue Nile hadde jeg faktisk glemt, flott å høre "ny musikk" man vet man har hørt før, men for veldig lenge siden ;)

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

1=* Ga meg selv litt hjelp i form av google, navnene var greie, men håper jeg fikk til årstall riktig
2=* Dette ble MYE lenger enn jeg så for meg, skulle bare skrible ned et par band for og vise favoritter over tid :)
3=* Sikkert glemt mange men jeg tilgir meg selv.

Uansett, her er lista,av de jeg husker og de som kom opp når jeg søkte :P
Fet skrift er the winner!


60:
Procol Harum - A Whiter shade of pale
David Bowie - Space Oddity
The Hollies - He Ain't Heavy, He's My Brother
Creedence Clearwater Revival - Fortunate Son
Roy Orbinson -Only the Lonely
Van Morrison - Brown Eyed girl
Roy Orbinson - In Dreams
70:
Frank Zappa - Joe's Garage
Pink Floyd - Comfortably numb
Gladys Knight and the Pips - Midnight train to Georgia
Lou Reed - Perfect day
Fleetwood Mac - Landslide
The Rolling Stones Beast of Burden
Mott the Hopple - All the young dudes
Simon and Garfunkel - The Boxer
Outlaws - Green Grass and high Tides
80:
George Michael -Careless Whisper
Dire Straits - Money for Nothing
David Bowie - Ashes to Ashes
Rolling Stones - Start me up
90:
Neil Young - Harvest Moon
Portishead - Glory Box
The Verve - The Drugs Don't Work
Sinead O'Connor - Nothing Compares 2 you
00:
Eminem - Stan
Matchbox Twenty - Bent
Madrugada - The kids are on high Street
Klovner i Kamp - Nattens Sønner
Paperboys feat. Madcon - Barcelona
Travis - Sing
10:
OnklP & De Fjerne Slektningene – Styggen på ryggen
Don Martin feat. Tommy Tee – Nilsen
Alan Walker - Faded
Sist redigert av Jonasar den tir aug 03, 2021 8:39 pm, redigert 1 gang totalt.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Her noen gitar pop(som jeg kaller det :D ) perler fra 80-tallet:






Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

faen med tanke på lista jeg kasta ut er jeg gjad for at jeg ikke har video på alle...

startelver

Legg inn av startelver »

Så du hadde Verve på lista, her en klassiker fra 90-tallet?


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: tir aug 03, 2021 7:36 pm Blue Nile hadde jeg faktisk glemt, flott å høre "ny musikk" man vet man har hørt før, men for veldig lenge siden ;)
Falt pladask for skiva A Walk Across the Rooftops (1984), da etter å ha kjøpt den på "impuls" i sommer 2018. Var vel et av disse navna, som lå i bakhodet, etter å sett dem bli bragt opp, i tråder/diskusjoner om andre fine og noe "glemte" britiske 80-talls band, ala Talk Talk, XTC, David Sylvian og Japan, Prefab Sprout, Thomas Dolby osv, eller bare det at veldig mange fans av nevnte artister, også var glad i The Blue Nile og vice versa.
For min del, er jeg bare glad til, for at man til slutt fant veien mot de skotske herrene, for selv om man kun har 2 album (debuten og Hats), så har begge gjort stort inntrykk, og burde nok se å lete opp mer av dem, selv om de visstnok ikke har vært for aktive på platefronten.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Et band jeg hadde en viss kjennskap til, men som ble holdt litt på avstand av ukjente årsaker, er jo Cocteau Twins. Husker jeg handla inn et par album på slutten av 00-tallet, men kom vel i grunn aldri skikkelig i gang. I fjor høst derimot, var tydeligvis tiden kommet, for at det ble full klaff, etter å ha hørt gjennom vakre Heaven or Las Vegas (1990), ei skive der fikk noe så sjeldent som en perfekt 10/10 rating, etter noen runder ekstra, men der man ante at en hadde noe stort i gjære, og nøkkelsporet, som hele tiden dro meg tilbake, var den ufattelig stemningsfulle og drømmeaktige:
Fifty-Fifty Clown

Skiva åpnet seg opp, mer og mer, slik de fleste av mine favorittalbum har en tendens til å gjøre, men så har man disse helt spesielle øyeblikkene, der musikken gir deg en følelse av å bare bli kasta ut i det, nærmest som en musikalsk ny forelskelse, med sommerfugler i magen og det hele.
Ikke mange skiver og band har gitt meg den slags godfølelser, og håper det vil komme mer fra den kanten, fremover.
I Wear Your Ring

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Litt mer britisk 80-talls godmusikk:

Prefab Sprout - Apetite (1985)

Scritti Politti - Absolute (1985)

XTC - Mayor of Simpleton (1989)

startelver

Legg inn av startelver »

Scritti Polliti ja , det er også lenge siden , enda en klassiker.



startelver

Legg inn av startelver »

1987


pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Jonasar skrev: tir aug 03, 2021 8:26 pm 1=* Ga meg selv litt hjelp i form av google, navnene var greie, men håper jeg fikk til årstall riktig
2=* Dette ble MYE lenger enn jeg så for meg, skulle bare skrible ned et par band for og vise favoritter over tid :)
3=* Sikkert glemt mange men jeg tilgir meg selv.

Uansett, her er lista,av de jeg husker og de som kom opp når jeg søkte :P
Fet skrift er the winner!


60:
Procol Harum - A Whiter shade of pale
David Bowie - Space Oddity
The Hollies - He Ain't Heavy, He's My Brother
Creedence Clearwater Revival - Fortunate Son
Roy Orbinson -Only the Lonely
Van Morrison - Brown Eyed girl
Roy Orbinson - In Dreams
70:
Frank Zappa - Joe's Garage
Pink Floyd - Comfortably numb
Gladys Knight and the Pips - Midnight train to Georgia
Lou Reed - Perfect day
Fleetwood Mac - Landslide
The Rolling Stones Beast of Burden
Mott the Hopple - All the young dudes
Simon and Garfunkel - The Boxer
Outlaws - Green Grass and high Tides
80:
George Michael -Careless Whisper
Dire Straits - Money for Nothing
David Bowie - Ashes to Ashes
Rolling Stones - Start me up
90:
Neil Young - Harvest Moon
Portishead - Glory Box
The Verve - The Drugs Don't Work
Sinead O'Connor - Nothing Compares 2 you
00:
Eminem - Stan
Matchbox Twenty - Bent
Madrugada - The kids are on high Street
Klovner i Kamp - Nattens Sønner
Paperboys feat. Madcon - Barcelona
Travis - Sing
10:
OnklP & De Fjerne Slektningene – Styggen på ryggen
Don Martin feat. Tommy Tee – Nilsen
Alan Walker - Faded
De du lister opp her fra 60-tallet og frem til 2000, er bare kremen av god gammel musikk :)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: ons aug 04, 2021 1:38 am Scritti Polliti ja , det er også lenge siden , enda en klassiker.
Herlig låt, og ikke minst albumåpner. Tror Cden jeg kjøpte i fjor vinter, Cupid & Psyche (1985), kom i hop med ei bonus låt, helt på tampen, der gikk under tittelen Flesh and Blood, med en kvinnelig vokalist, og virket å være en litt annerledes versjon av The Word Girl.
Fant også oppfølgeren, Provision (1988), der dessverre ikke ga meg det helt store, slik forgjengeren gjorde. Ble noe små tamt og anonymt over låtene, de ville aldri feste seg, på den måten man hadde håpet på, men vurderer å sjekke ut litt tidligere av utgivelsene deres, fremfor de senere.

Av mer gitardriven musikk, er jo The Feelies et band man falt for, da musikken og det at de selv stilte opp som high school reunion band, i Jonathan Demmes herlige road-trip film, Something Wild (1986), der blander i hop romantisk screwball komedie, med tja, mer uberegnelig og langt mørkere stunder, og handlet inn Crazy Rhythms (1980) og The Good Earth (1986), ikke lenge etterpå.
Et lurt valg.

Forces At Work (1980)

Let's Go (1986)

BioDex

Legg inn av BioDex »

Her noen deilige AOR perler:






Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

BioDex skrev: ons aug 04, 2021 2:53 pm Her noen deilige AOR perler:
Er det mulig å legge inn tomler opp her inne? Ikke verdens undergang om det ikke er mulig, men uansett, tommel opp for låtene/innlegget ditt.
Er svak for de to øverste banda, særlig REO Speedwagon, og hadde et meget hyggelig besøk med skiva Hi-Infidelity (1980) i fjor vinter, og føler de huskes og kanskje så, ikke alltid positivt (av kritikerne) for deres ballader, men disse gutta kunne jo virkelig trå til når de ønsket, og hvor særlig:
Don't Let Him Go

ble en øyeblikkelig favoritt i mine ører.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: tir aug 03, 2021 7:04 pm I denne tråden er alt tillatt ;)

F.eks en sommerhit fra 1995 som egentlig var en hit 20 år tidligere.
Alt? :o ;)
Shaggy ja, en munnrapp fyr, som huskes (i mine ører) best for monsterhiten Bombastick og Oh Carolina på midten av 90-tallet, og selvfølgelig hvor førstnevnte ble vel også godt benyttet i Levis Straus sine jeans reklamer, som var i vinden på den tiden, og der også one hit wonderet Babylon Zoo og Spaceman nøt godene av tv-reklame, og herjet vel som verst i vinter 1996.

Shaggy slo vel tilbake, en del år senere i 2001, med flere vår og sommerlige hits, men så ble vel hans tropiske reggae-dance hall stil, dominert av Sean Paul de neste årene.

Av 90-talls sommerhits, så huskes jo DJ Bobo og hans Everybody, som ble spilt hyppig under lengre bilturer i baksetet, med hjemmesnekra mixtapes, fra ulike samlere ala Mr. Music Hits, Absolute Music Hits, Eurodance Hits, Mega Dance Hits osv. Disse i hop med kald iskrem, og siste Turtles bladet, gjorde de glovarme og svette bilturene, noe kortere.

DennisB

Legg inn av DennisB »



En diamant av ei låt. Dire Straits fra 80-tallet.

Og Kate Bush, tidlig 80-tall...


DennisB

Legg inn av DennisB »

Jeg var på Pink Floyds konsert på Valle Hovin i 94. En opplevelse for livet.


startelver

Legg inn av startelver »

DennisB skrev: ons aug 04, 2021 7:18 pm Jeg var på Pink Floyds konsert på Valle Hovin i 94. En opplevelse for livet.
Da har vi vært på samme konsert, bodde i Oslo i 94.

DennisB

Legg inn av DennisB »

startelver skrev: ons aug 04, 2021 7:23 pm
DennisB skrev: ons aug 04, 2021 7:18 pm Jeg var på Pink Floyds konsert på Valle Hovin i 94. En opplevelse for livet.
Da har vi vært på samme konsert, bodde i Oslo i 94.
Og for en konsert det var. Jeg bodde i Son den gangen.
Noen som har en tidsmaskin? Musikk var best på 80- og 90-tallet.
Skal jeg velge blant de to, blir det 80-tallet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

DennisB skrev: ons aug 04, 2021 7:12 pm Og Kate Bush, tidlig 80-tall...
Ikke ment å være pirkete, men Hounds of Love er vel mer midten av åttitallet, uten at det har så mye å si. Uansett, ei utrolig flott og talentfull dame og så vanvittig mye god musikk hun har lagd. Sistnevnte album, må jeg få hørt igjen i hop med The Dreaming (1982), der for meg er utsøkte høst-album.
Blir nok også et gjenhør med tidvis vakre Aerial (2005), der bød på noen av hennes beste låter:
Aerial og Somewhere in Between


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mekka i stand ei oversikt/liste over favoritt 90-talls one hit wonders låter, for en tid tilbake. Skal selvsagt ikke slenge ut hele her, ville vel "drept" tråden fullstendig, men i sommer 1998 var nok dette blant de mest spilte og viste musikkvideoene/låtene her til lands, umulig å unngå, og søte Meja fikk vel aldri noen lignende hits i etterkant, selv om hun bidro på den fine Private Emotions i hop med latino-stjerna Ricky Martin i vinter 2000.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Et hyggelig gjenhør med et av de mange "The" retro rockebanda fra tidlig 00-tallet, der jeg ville tippe at savna/fraværet av litt "skikkelig" rock, og nu-metalen og hip-hopens dominans, gjorde at mange søkte tilbake til eldre dager, og hvor punk, garage, post punk new wave osv herjet listene.
Dette medførte til at ukentlig, var det aviser og magasiner, som hypa opp det neste store i musikkbransjen, alltids et nytt Nirvana eller Joy Division, men tja, å forsøke å leve opp til de navna, var jo aldri en realitet. Men for en tid, var det nok moro å mimre til band ala The Strokes, The Hives, The Vines, The White Stripes og hvor dagens valg av sommerhit fra 2003, gikk i retning The Thrills, som slapp ei absolutt godkjent skive samme året, men forsvant vel litt bort, når de et par år senere, forsøkte å følge opp suksessen fra debuten:

Uansett, deilig brusende og boblende, feel-good låt, som ble hyppig spilt i sommer nevnte året, og nei, fin musikk:

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg er glad i Reggae-musikk også, er egentlig glad i det meste. Men blir alltid i godt humør av Reggae.
Klassikeren er selvsagt Bob Marley No Woman No Cry.


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


star70

Legg inn av star70 »

Kraftwerk 1978


BioDex

Legg inn av BioDex »

På tide med noen 90-tallsfavoritter:








Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»