Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Svar
Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Re: Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Legg inn av B.E. »

Luxus Leverpostei med Plastisk Kirurgi på albumet 100% Bullshit fra 1996



Vel jeg kledde meg naken for et ukeblad
Det er slik kjente folk tjener penger i dag
jeg prøvde meg på playboy og vi-menn
men jeg hadde ingen bryster å vise frem.
Så nå vil jeg ta en kjønnsoperasjon
for da tjener jeg over en million
for hvert bilde som blir tatt, snart er kroppen min
en nasjonal skatt.

Ref.
For jeg vil tjene penger på kroppen min
med litt plastisk kirurgi så blir den fin.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag

Så nå reiser jeg rundt som ei luksus-hore,
selv om jeg egentlig heter Bjørn Tore
Jeg gir vel faen, for betalinga er bra,
og kundene får det dem vil ha.
Jeg kan by på skikkelige saker,
mye bedre enn både kuk og kaker.
Vasser du i penger, jeg har alt det du trenger
du slipper å onanere noe lenger.

Ref.
For jeg vil tjene penger på kroppen min
med litt plastisk kirurgi så blir den fin.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag.

For jeg vil tjene penger på kroppen min
med litt plastisk kirurgi så blir den fin.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag.

For jeg vil tjene penger på kroppen min
med litt plastisk kirurgi så blir den fin.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag.

Ja åssen får du en penis til å bli en vagina?
Ikke si det. Jeg har det på tungen. Vist ehh vist ehh hm nei.
Herregud du må jo fjerne ballan!
Hvis vi fjerner balla, fjerner balla, blir det en vagina da?
Ja hvis vi fjerner balla, fjerner balla, blir det en vagina da? (vi kapper kapper kapper kapper penisen av)
Ja hvis vi fjerner balla, fjerner balla, blir det en vagina da? (vi kapper penisen av)
Ja hvis vi fjerner balla, fjerner balla, blir det en vagina da? (vi kapper kapper kapper kapper penisen av)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Fra 10 tallet er det noen fine faktisk.

Passenger:
► Show Spoiler
Gotye:
► Show Spoiler

startelver

Legg inn av startelver »

Det er på tide med en Halloween-mix denne helgen og da passer det bra med å hente de fra 80-tallet, kanskje det beste 10-året for den slags musikk.


Vi starter med Michael Jacksons historiske album Thriller, det mest solgte i verden?

Denne ikoniske videoen er fra 1983


startelver

Legg inn av startelver »

Over til en annen klassiker Ghostbusters av Ray Parker JR , fra 1984.


startelver

Legg inn av startelver »

The Specials var store i 1981 med Ghost Town


startelver

Legg inn av startelver »

Vår egen nasjonalstolthet A-ha var jo veldig interessert i varulver på 80-tallet .

Cry Wolf 1986


startelver

Legg inn av startelver »

Alice Cooper med Poison, da snakker vi virkelig Halloween-musikk.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: søn okt 30, 2022 2:33 pm Det er på tide med en Halloween-mix denne helgen og da passer det bra med å hente de fra 80-tallet, kanskje det beste 10-året for den slags musikk.

Vi starter med Michael Jacksons historiske album Thriller, det mest solgte i verden?

Denne ikoniske videoen er fra 1983
► Show Spoiler
Liker opplegget du har gående, med Halloween/80-talls skrekkfilm inspirerte musikkvideoer/låter.

Tror jeg aldri har sett hele versjonen av Thriller videoen, men ligger sikkert ute et eller annet sted.
Var vel også Jackson som virkelig satte ei ny standard for moderne musikkvideoer, som da noe langt mer enn kun 3 minutters underholdning, men det å gjøre ei helaftens spillefilm inn i knappe 3-5 minutter.
Klart, hjalp vel på at både penger og talent var det rikelig av, ala Vincent Price, Rick Baker og John Landis stilte opp, men resultatet ble kanskje en av de mest ikoniske musikkvideoene noensinne.
Og selvsagt som du sier, fra et album som tvilsomt noen gang vil miste posisjonen som tidenes mestselgende utgivelse.

Får prøve å mekke i hop noen av mine egne "skrekkelige" musikkvideo/låter Halloween bidrag:


The Cure har såpass mye, at en kan nærmest gå seg vill, men om jeg skal inkludere kun en låt/video, så må det bli den stemningsfulle og småcreepy A Forest, der en ofte følte ville være utmerket i hop med klipp fra filmer som Evil Dead, Sleepy Hollow eller Blair Witch Project.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: søn okt 30, 2022 2:42 pm Alice Cooper med Poison, da snakker vi virkelig Halloween-musikk.
► Show Spoiler
Huff, du kom meg akkurat i forkjøpet, og ei utrolig kul låt/video, tror Cooper også hadde en låt til (husker ikke tittelen) til Fredag den 13e Del 8: Jason Takes Manhattan (1989), som i grunn var ei forglemmelig affære, minus musikk og stemning, men ikke blant de beste av oppfølgerne akkurat, og Jason er vel innom Manhattan, rettere sagt Time Square, i knappe 5 sekunder, der han skremmer noen punkere og sparker i stykker stereoanlegget deres, og ender opp i kloakken i stedet.

Nei, får prøve en annen Alice Cooper favoritt, da ei som er umulig å ikke tenke ville vært perfekt som theme låt i en av de mange Childs Play/Chucky filmene:

startelver

Legg inn av startelver »

A Forest var vel et slags gjennombrudd for The Cure , med en veldig ung Robert Smith i den videoen.

Fortsett sånn ;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: søn okt 30, 2022 2:53 pm A Forest var vel et slags gjennombrudd for The Cure , med en veldig ung Robert Smith i den videoen.

Fortsett sånn ;)
Ja, det var en ung utgave av Robert, minner jo nesten litt (fælt å si) om Ben Affleck i den videoen. Ikke rart han begynte å la lokkene bli litt lenger og rufsete, og hvis ikke det hadde skjedd, ville Johnny Depp og hans Edward Scissorhand blitt like kjent i ettertid?
Sist redigert av Frank.N.Steen den søn okt 30, 2022 3:01 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vel, her blir jeg visst værende fremover, hvert fall en stund:

Fikk nylig handla inn Ozzy skiva Bark at the Moon (1983), som faktisk ligger an til å være den av hans tre første soloskiver, jeg har fått mest glede av, og synes den innehar langt bedre og sterkere låter enn tittelkuttet, men siden vi er nå innom 80-talls Halloween skrekk type musikk, må en vel nesten kjøre ei ekstra runde med:

Elsker gitarlyden på denne låta og skiva, og var vel med på GTA Vice City spillet og soundtracket, og der man først ble virkelig interessert i 80-talls musikk, og spesielt heavy metal og hard rock.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Skrekkfilmer er kanskje ikke hva folk flest forbinder med A Flock of Seagulls, om en da ikke jobber innen yrker som frisør eller motedesigner, men nå var vel nettopp en av gutta i bandet (kan det ha vært Mike Score?) frisør, derav de fyldige hårmankene.

Men er nå først og fremst den tøffe og fengende musikken, spesielt fra debuten de burde huskes for, ikke hår og 80-talls moter.
Siste låt ut fra 1982 debuten, er umulig å høre igjen, uten at det går frysninger nedover ryggen, da grunnet tekst og et ganske så blekt bilde av ei fremtidsscenario som James Cameron kom til å gjøre stor suksess med, 2 år senere i The Terminator:

Man made machines make music for the man
Now machines make music while the man makes plans
A second generation a generation lost
While the man prepares for the holocaust

Man made machines to control the days
Now machines control while the man obeys
A second generation a generation lost
While machines prepare for the holocaust


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Ramones slår sjeldent feil, og vurderer å se igjen den originale 1989 filmen om ikke lenge, for var jo innom oppfølgeren tidligere i sommer, og slettes ikke fæl, men noe med førstefilmen og enkelte karakterer og stemning, som huskes spesielt godt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vel, får legge til et par kule skrekkfilm themes, noen instrumentale, andre ikke, men som en har alltid likt veldig godt, og følte at setter stemningen fra første sekund av, og nei, sjeldent nyere skrekkfilmer makter å komme opp med like stor mengder av minneverdig og kul musikk/soundtracks, som det 70 og 80-tallet virket å flomme over, men godt mulig komponister og musikere fikk langt mer frihet og kanskje også mer penger i å gjøre musikk for skrekkfilm utgivelser, enn det er i dag.

Tittelkuttet til Night of the Demons (1988) er klassisk sen 80-talls skrekkfilm cheese, men av den gode sorten.

Fright Night (1985) er også lagt til vurdering for nytt besøk, også en der kommer med ufattelig mye kul og melodiøs musikk og soundtrack av Brad Fiedel.

Goblin og legendariske musikkbidrag til skrekkfilm, tja, mye å velge blant men denne er kanskje best egnet i disse dager.

Og det samme kan jo selvsagt sies om John Carpenter og Alan Howarth, der mulig hadde musikk til langt bedre filmer, men få som innehar et like guffent og minimalistisk synthscore som det Halloween III: Season of the Witch bød opp til, og der særlig tittelkuttet og det avsluttende, er noe av det beste duoen kom opp med på 80-tallet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Får slenge inn et par til, før en gir seg for i dag.

Rockwells 80-talls hit, hadde jeg ikke hørt før, men når en så gjorde det, mye senere, var det jo noe kjent over tekst/refrenget, og viste seg at DJ Bobo hadde lånt tungt, i sin egen 1993 hit Somebody Dance With Me, men uten Michael Jacksons bidrag.
Det med å føle seg overvåket eller ikke helt alene i en eget hjem, er vel ikke mindre i dag, enn på 80-tallet. Tenker ikke kun gjenferd og spøkelser, men at folk blir overvåket via mobiler og datamaskiner, der enkelte har til og med benyttet maskinenes kamera til å se hva eier holder på med, andre driver utpressing på den måten, og nei, mye creepy og tvilsomme folk har gjort god business på den måten, men folk er nok også ganske naive.

Enda ei dance hit fra 90-tallet, hvor en første senere ble klar over at det var jo noen som kom dem i forkjøpet, og ikke helt uten grunn.
Likevel, usikker på om Billy Idols musikkvideo hadde ei skrekkfilm aktig preg over seg, men Scooter gjorde nå hvert fall den mer i skrekk-gata med deres oppdaterte 1995 hit.

Enda ei film man virkelig må snart få med seg igjen, da via vampyrklassikeren The Lost Boys (1987), også den med masse kul musikk.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Sikkert flust av andre band og artister, da med skrekk-Halloween lignende tema, godt egna for kveldens anledning. Men akkurat nå føler jeg få gjør det bedre, enn Fastway:

startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »

En mere ukjent låt fra Duran Duran kanskje men passer temaet i dag.


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »

Off-topic . Har noen sett komedien Transylvania med Jeff Goldblum ? Tror det var hans gjennombrudd.

Her er tittellåta.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: man okt 31, 2022 11:15 pm Off-topic . Har noen sett komedien Transylvania med Jeff Goldblum ? Tror det var hans gjennombrudd.
Den har jeg faktisk liggende på norsk DVD utgave, men tror vel Goldblums virkelige gjennombrudd kanskje kom året etter, via The Fly remaken til Cronenberg, for Transylvania 6-5000 ble jo en kjempeflopp, og ikke spesielt populær blant kritikerne.
Selv er jeg svak for filmen, mye grunnet Geena Davis men også all den latterlige cheesy slapstick komedien og for ei rolleliste med fremtidige karakterskuespillere, Jeffrey Jones, Michael Richards, Carol Kane, Donald Gibb, Ed Begley Jr. og nei, kanskje ingen Young Frankenstein, men av 80-talls skrekk komedier så er det få man har sett like ofte, og ledd så mye av, som Transylvania 6-5000.

Og ja, theme låta er også ganske fengende.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Slenger inn to fete bidrag fra den latterlig underholdende b-filmen Hard Rock Zombies (1985), hvor ei gruppe med hard rockere blir stående fast i en småby, og der snart havner i bråk med både byens innbyggere samt en comebacket til Hitler og hans arme av nazi-zombier:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Frank.N.Steen skrev: tir nov 01, 2022 9:31 am Den har jeg faktisk liggende på norsk DVD utgave, men tror vel Goldblums virkelige gjennombrudd kanskje kom året etter, via The Fly remaken til Cronenberg, for Transylvania 6-5000 ble jo en kjempeflopp, og ikke spesielt populær blant kritikerne.
Hm, ble faktisk litt overraska over å se at den gikk jo i pluss, og litt til, men ofte vært nevnt i meget negativ omtale, tross av at veldig mange av skuespillerne ikke var langt unna å virkelig slå gjennom for fullt.

Er vel ansett som ei Mel Brook light forsøk av Rudy De Luca (som gjorde mye film i hop med Brooks), men ja, enten liker man den, eller så hater man den.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Episk historiefortelling fra Chris deBurgh lenge før han ble en fløtepussanger. 70-tallsklassiker.


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»