Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Svar
startelver

Re: Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Legg inn av startelver »


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ah, Scritti Politti og Psyche & Cupid 85, det var ei skive jeg så frem til, men som man slet litt med å takle i starten.
Var muligens mer forberedt på mer "typisk" britisk sophisti-pop og fikk noe ganske så annerledes og langt mer oppløftende og dansevennlige i retur.
Ikke at dette var noe minus, men ja, tok noen runder før skiva satt seg, og når den gjorde så, hadde man ei ny favoritt i heimen.
Dessverre fikk jeg aldri oppfølgeren til å sitte, uansett hvor mye man prøvde, og ga til slutt opp. Men 85 skiva, den er jo fenomenal låtskriving, produksjon og melodier.

Virket også som et band/album, der nøt bedre suksess over i Statene, og hvor navn som Prince, Janet Jackson, Aretha Franklin, Chaka Khan og Miles Davis falt for soundet deres, og tror sistnevnte spilte inn ei coverversjon.
► Show Spoiler
Av favoritter fra Scritti Politti, er nok Hypnotize, The Word Girl og særlig Absolute blant de man fikk best utbytte av.
Sistnevnte, vanvittig catchy og av typen musikk jeg ville nesten vurdert meg ut på dansegulvet til. Det, samt at man hadde fått i seg nok drikke innabords, og dermed latt alt av sosiale antenner bli skrudd av for en stund. Men i en tid med mobilkameraer overalt, nei, får heller bli litt krampeaktig trekk, trygt i egen stue.

startelver

Legg inn av startelver »

Absolute ja, den har jeg sikkert ikke hørt på 30 år, hehe .

Nytt for meg at Miles Davies og de andre stjernene var opptatt av Scritty Politti.

startelver

Legg inn av startelver »

Denne var populær i sin tid , Adam and the Ants herjet i UK en periode på 80-tallet.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: søn nov 14, 2021 2:34 pm Denne var populær i sin tid , Adam and the Ants herjet i UK en periode på 80-tallet.
Husker jeg gjorde noen fæle blindkjøp av samtlige Adam Ant (og the Ants) CD på tidlig 00-tallet, og nei, ytterst få av dem som ga noe mersmak.
Et par fengende og kule singler/låter, men også mye ræl, der ja, virket på kanten til det smertefullt parodiske, men av typen der man skjærer tenner, og ikke gliser eller ler.

Virka som han gjorde et forsk innen filmverdenen også. Mulig et lite smådesperat forsøk, i å holde den falmende stjernestatusen fortsatt tilstede, og syntes han gjorde en god skurkerolle, i den artige post-apokalyptiske 80-talls filmen, World Gone Wild (1988).
Musikken deres gikk vel greit i hop med den britiske new romantic eraen, men de starta vel opp som mer punk/post punk fra tidligere av, men klart MTV og et par fengende hits, ga dem nok et solid løft for en tid.
Uansett, pirat-imaget, får meg alltid til å tenke på Seinfeld og hans lite overbegeistra uttrykk, over hvor lite hans ønsket å være en pirat, og virket som den pirat/middelalder klestrenden også ble forsøkt av andre band, der i blant tidlig Spandau Ballet, der huskes for en eller flere videoer, i noe som så ut som et fangehull i et gammelt gotisk slott.

startelver

Legg inn av startelver »

Frank.N.Steen skrev: man nov 15, 2021 1:53 pm
startelver skrev: søn nov 14, 2021 2:34 pm Denne var populær i sin tid , Adam and the Ants herjet i UK en periode på 80-tallet.
Husker jeg gjorde noen fæle blindkjøp av samtlige Adam Ant (og the Ants) CD på tidlig 00-tallet, og nei, ytterst få av dem som ga noe mersmak.
Et par fengende og kule singler/låter, men også mye ræl, der ja, virket på kanten til det smertefullt parodiske, men av typen der man skjærer tenner, og ikke gliser eller ler.

Virka som han gjorde et forsk innen filmverdenen også. Mulig et lite smådesperat forsøk, i å holde den falmende stjernestatusen fortsatt tilstede, og syntes han gjorde en god skurkerolle, i den artige post-apokalyptiske 80-talls filmen, World Gone Wild (1988).
Musikken deres gikk vel greit i hop med den britiske new romantic eraen, men de starta vel opp som mer punk/post punk fra tidligere av, men klart MTV og et par fengende hits, ga dem nok et solid løft for en tid.
Uansett, pirat-imaget, får meg alltid til å tenke på Seinfeld og hans lite overbegeistra uttrykk, over hvor lite hans ønsket å være en pirat, og virket som den pirat/middelalder klestrenden også ble forsøkt av andre band, der i blant tidlig Spandau Ballet, der huskes for en eller flere videoer, i noe som så ut som et fangehull i et gammelt gotisk slott.
Han var en sprø fyr denne Adam Ant.

Det ryktes forresten at Johnny Depp baserte rollefiguren sin i Pirates of the Caribean på Adam Ant og denne videoen.

startelver

Legg inn av startelver »

Nei får vel spille litt kjente toner igjen.


startelver

Legg inn av startelver »

Den perfekte poplåt mener noen


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: man nov 15, 2021 3:30 pm Han var en sprø fyr denne Adam Ant.

Det ryktes forresten at Johnny Depp baserte rollefiguren sin i Pirates of the Caribean på Adam Ant og denne videoen.
Var ikke klar over at Depp baserte figuren fra Pirates of the Caribbean filmene, etter Adam Ant. Det var nytt for meg. Trodde alltid Keith Richards var hovedinspirasjonen, men man lærer noe nytt hver dag. ;)

startelver

Legg inn av startelver »

Frank.N.Steen skrev: tir nov 16, 2021 10:38 am
startelver skrev: man nov 15, 2021 3:30 pm Han var en sprø fyr denne Adam Ant.

Det ryktes forresten at Johnny Depp baserte rollefiguren sin i Pirates of the Caribean på Adam Ant og denne videoen.
Var ikke klar over at Depp baserte figuren fra Pirates of the Caribbean filmene, etter Adam Ant. Det var nytt for meg. Trodde alltid Keith Richards var hovedinspirasjonen, men man lærer noe nytt hver dag. ;)
Det er bare rykter jeg leste på et filmforum , putt på samme sjørøverkostyme på Keith Richards så har du sikkert samme likhet.

startelver

Legg inn av startelver »

På tide med et lite 80-tallsrush igjen, blir aldri lei av denne musikken.

Her en del låter som du kanskje har glemt men som faktisk lå høyt oppe på hitlistene.

Sist redigert av startelver den man des 06, 2021 10:41 am, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »

Avslutter denne rekken med smash hits med Madness bare for å innse at dette tiåret er det ikke lett å bli klok på.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: man des 06, 2021 10:39 am På tide med et lite 80-tallsrush igjen, blir aldri lei av denne musikken.

Her en del låter som du kanskje har glemt men som faktisk lå høyt oppe på hitlistene.
Savner virkelig MTV80s eller VH1-Classic, men begge er borte vekk fra Get sine programtilbud av tv-kanaler, og sitter kun igjen med den dølle MTV00s.
Joda, Youtube har vel så og si alt, men er liksom noe med det å ikke vite på forhånd hva en får se og høre.

A Flock of Seagulls var jo langt mer enn kun I Ran (So Far Away), og tror Wishing nådde høyere opp, enn nevnte hit, i hjemlandet.

startelver

Legg inn av startelver »

Frank.N.Steen skrev: man des 06, 2021 1:36 pm
startelver skrev: man des 06, 2021 10:39 am På tide med et lite 80-tallsrush igjen, blir aldri lei av denne musikken.

Her en del låter som du kanskje har glemt men som faktisk lå høyt oppe på hitlistene.
Savner virkelig MTV80s eller VH1-Classic, men begge er borte vekk fra Get sine programtilbud av tv-kanaler, og sitter kun igjen med den dølle MTV00s.
Joda, Youtube har vel så og si alt, men er liksom noe med det å ikke vite på forhånd hva en får se og høre.

A Flock of Seagulls var jo langt mer enn kun I Ran (So Far Away), og tror Wishing nådde høyere opp, enn nevnte hit, i hjemlandet.
Ja den tiden er forbi , de som styrer disse kanalene blir bare yngre og yngre, så da fases den "beste" musikken ut.

Heldigvis har vi YT, og det finnes en del radiokanaler i England/USA som spiller 80-talls 24/7.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Flere 80-talls gobiter, ikke smash hits altså, men men;








Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»