The Wheel of Time - For oss som ikke har lest bøkene

Svar
Chromeback

The Wheel of Time - For oss som ikke har lest bøkene

Legg inn av Chromeback »

Nå er årets virkelige storsatsning fra Amazon godt i gang med fire episoder ute, og jeg regner med at det er flere som følger med der ute, så tenkte at det kunne vært fint med en samletråd for serien.

Forhåpentligvis så blir dette en tråd som kan følge litt av sporene til GoT-trådene fra VGD, med mange gode og artige diskusjoner.

Presiser at dette er en tråd som er ment for alle som ikke har lest bøkene på forhånd, så hold tråden spoilerfri for prat rundt dette.

Etter en relativt rolig start så øker episode 4 tempoet drastisk, så nå blir det spennende å følge med serien videre!

Kjør debatt :D

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Nettopp sett ep.4. Mye magi må jeg si, kanskje litt for mye for min del.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Nå er jeg spent på utviklingen videre her. For en som ikke har peiling på storylinen videre her, så klarer jeg nesten ikke å vente på en ny episode komme ut.

Lenge siden jeg har sett så mye frem til en serie som kommer ut ukentlig. Fredagene blir litt ekstra spesielle nå.

Det er deilig det.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Som en som har lest bøkene, så er jeg foreløpig litt ambivalent til serien (har sett 5 episoder hittil).
Greit nok at det blir en del nødvendige avvik fra bøkene, men får virkelig ikke helt den samme feelingen av TV-serien. En del scener føles litt rushet, ting får ikke tilstrekkelig tid til å bygge seg opp, noe de greide mye bedre i GoT. Første episode rett og slett mislikte jeg, selv om det har blitt bedre etter hvert.
► Show Spoiler
På den positive siden så er jo det rent visuelle meget bra, og intro-melodien er fantastisk. Synes også de har funnet gode skuespillere til Rand, Mat og Egwene, og jeg liker Loial. Kommer uansett til å følge serien videre.

Titaanzink

Legg inn av Titaanzink »

mashadar skrev: søn des 12, 2021 10:27 pm Som en som har lest bøkene, så er jeg foreløpig litt ambivalent til serien (har sett 5 episoder hittil).
Greit nok at det blir en del nødvendige avvik fra bøkene, men får virkelig ikke helt den samme feelingen av TV-serien. En del scener føles litt rushet, ting får ikke tilstrekkelig tid til å bygge seg opp, noe de greide mye bedre i GoT. Første episode rett og slett mislikte jeg, selv om det har blitt bedre etter hvert.
...
På den positive siden så er jo det rent visuelle meget bra, og intro-melodien er fantastisk. Synes også de har funnet gode skuespillere til Rand, Mat og Egwene, og jeg liker Loial. Kommer uansett til å følge serien videre.
Jeg har mye av det samme inntrykket. Visstnok bare 8 episoder i sesong 1, noe som egentlig er alt for lite. De kunne trengt minst 10 episoder, så hadde ting kanskje fått litt mer ro til å utvikle seg skikkelig. Episode 6 var bedre enn 5, men ikke så bra som 4. Satser på at sesongen avslutter bra og at sesong 2 blir enda bedre. Da har kanskje karakterene satt seg litt bedre.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Titaanzink skrev: man des 13, 2021 4:45 am
Jeg har mye av det samme inntrykket. Visstnok bare 8 episoder i sesong 1, noe som egentlig er alt for lite. De kunne trengt minst 10 episoder, så hadde ting kanskje fått litt mer ro til å utvikle seg skikkelig. Episode 6 var bedre enn 5, men ikke så bra som 4. Satser på at sesongen avslutter bra og at sesong 2 blir enda bedre. Da har kanskje karakterene satt seg litt bedre.
Amazon var vist litt "gnien" på antall episoder og spilletid på episodene i første sesong. Håper de åpner litt mer opp for sesong 2 og 3.

Det er snart 25 år siden jeg leste Eye of the world sist, så jeg skal ikke heve jeg husker alt 100%, men jeg har ikke irritert med særlig over endringene som er gjort.

Endringene deler seg etter mitt skjønn inn i tre kategorier.

1. Mindre endringer som det bare er flisespikkeri å henge seg opp i.
► Show Spoiler
2. Endringer som gjøres for å tydeliggjøre karakterer og plot og sette de på "riktig spor" tidligere enn i bøkene. Jeg har null problem med dette da det i stor grad enten er hentet fra senere bøker eller er karaktertro på annen måte. Jeg vet hvor karakterene skal og ser hvorfor de gjør det de gjør.
► Show Spoiler
3. Endringer som er "helt nye", men bidrar til at man får presentert ting visuelt som man har hundrevis av sider på å utdype og forklare i bøkene. For et visuelt medium er hovedregelen "show don't tell"
► Show Spoiler
Så har jeg en slags fjerde kategori med småting som jeg enda ikke har skjønt helt hvorfor endringen er kommet eller hvor de vil med den
► Show Spoiler
► Show Spoiler
Uansett alltid kult at fantasyserier får nytt publikum. Ser frem til å se nye fans komme med sine spekulasjoner på "samme måte" som vi som har lest bøkene gjorde for 10-20 år siden :)

Hadde vært artig å hørt fra dere nye rundt det store mysteriet tv-serien har lagt opp til; Hvem er Dragon Reborn?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Rainmaker skrev: man des 13, 2021 9:01 am

Hadde vært artig å hørt fra dere nye rundt det store mysteriet tv-serien har lagt opp til; Hvem er Dragon Reborn?
Veldig fin post her, du får en symbolsk tommel her!

Selv synes jeg at dette spørsmålet er interessant, fordi jeg føler at det kan være hvem som helst av dem, selv om Rand og Perrin føles ut som outsidere per nå. Perrin er vel kanskje den jeg er mest nysgjerrig på pdd, samme med Matt.

Ellers så er det som alltid interessant å se forskjellen på oppfattelsen til de som har lest bøkene og ikke. Flere av punktene som blir nevnt gjennom hele tråden legger man jo ikke så mye merke til.

Feks så gir det veldig mening at Moiraine og Siuan møtes i skjul for min del, i hvert fall sånn som de presenterer det i serien.

Ellers så er jeg enig i at Amazon fort kunne tjent mye på å ikke rushe alt.

Hvordan er det egentlig waygates åpnes i bøkene, og hvordan står det i mot loren? For min del så ble serieløsningen med på å forsterke hvor farlig oppdraget de begir seg ut på faktisk er, så interessant å hørt hva forskjellen er her.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Chromeback skrev: man des 13, 2021 10:01 am
Feks så gir det veldig mening at Moiraine og Siuan møtes i skjul for min del, i hvert fall sånn som de presenterer det i serien.
Jeg er enig i at det gir mening at de møtes i det skjulte. Både fra bokens synspunkt og tv-seriens. Men måten de møtes på er dramatisk endret, og jeg lurer på hva det betyr for ganske sentrale plotpunkt senere. Jeg vil ikke si mer enn det, med fare for å spoile ting.
Chromeback skrev: man des 13, 2021 10:01 am Ellers så er jeg enig i at Amazon fort kunne tjent mye på å ikke rushe alt.
Ja de burde gått for 10-12 episoder tenker jeg, men det er bra at de rusher det litt. Hvis ikke hadde vi måtte leve med at karakterer er direkte uinteressante i flere sesonger. Og i tillegg skjønner jeg logistikken rundt enkelte endringer som berører når man introduserer karakterer.
Chromeback skrev: man des 13, 2021 10:01 am Hvordan er det egentlig waygates åpnes i bøkene, og hvordan står det i mot loren? For min del så ble serieløsningen med på å forsterke hvor farlig oppdraget de begir seg ut på faktisk er, så interessant å hørt hva forskjellen er her.
Spoilertager for de som ikke vil vite
► Show Spoiler

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Chromeback skrev: man des 13, 2021 10:01 am
Selv synes jeg at dette spørsmålet er interessant, fordi jeg føler at det kan være hvem som helst av dem, selv om Rand og Perrin føles ut som outsidere per nå. Perrin er vel kanskje den jeg er mest nysgjerrig på pdd, samme med Matt.
Perrin og Mat er mine favorittkarakterer fra bøkene, sammen med Nynaeve. Og følger de bøkene godt nok får vi introdusert ganske mange interessante karakterer etterhvert. Bøkene har over 2000 navngitte karakterer og ca 200 POV-karakterer.

Egwene blir ikke interessant som karakter før rundt bok 5 eller noe slikt. Samme problemet har Perrin og Mat, de kommer ikke skikkelig i gang som karakterer før rundt bok 3. Rand også sliter med å vokse som karakter før bok 2. I bok en er han ganske "sytete" rundt forholdet til Egwene, og det blir litt irriterende i lengden. Så jeg skjønner veldig godt at de gjør endringer rundt hvor "rask" karakterutviklingen er. Serien hadde ikke overlevd med pappfigurer i flere sesonger.

Mysteriet rund Dragon Reborn eksisterer i grunn ikke i bøkene. Det blir sagt omtrent i klartekst rimelig tidlig. Men jeg skjønner hvorfor de gjør det til et mysterium for tv-serien. Det gir seerne noe å spekulere i. Noe den første boken er rimelig svak på. Den er en ganske rett frem fantasybok, uten de helt store intrigene og mysteriene.

Jeg blir imidlertid "forbannet" om de endrer på identiteten. :?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Damn, fortsatt ikke helt solgt på alle skuespillerne enda, men nå begynner serien virkelig å få fotfeste.

Fantastisk episode. Nå begynner det virkelig å føles ut som adventure fantasy.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Chromeback skrev: fre des 17, 2021 5:54 pm Damn, fortsatt ikke helt solgt på alle skuespillerne enda, men nå begynner serien virkelig å få fotfeste.

Fantastisk episode. Nå begynner det virkelig å føles ut som adventure fantasy.
Jepp :)

En av de bedre episodene dette. Mye worldbuilding som droppes, karakterbygging.
► Show Spoiler
Spent på hva de gjør med Mats plot etter at skuespilleren ikke fortsatte. Ja jeg vet de recasted, men... slutten på 6 episode er en konsekvens av det og spent på hvordan de plukker opp igjen tråden

Fikk nesten tårer i øynene av den cold opening de hadde på denne episoden. Så fornøyd var jeg med den.

Og dette er hva en aiel kan gjøre mens de føder....
► Show Spoiler
Fortsatt ikke helt solgt på The Ways, men vi får se...

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Etter å ha sett episode 7 for andre gang tot jeg nesten jeg på si at dette er den beste episoden så langt. Jeg begynner å se ganske klart hvorfor en del av endringere er gjort, og hvorfor karakterutviklingen er fremskyndet såpass som det er.

Også skal jeg ikke legge skjul på at jeg koser meg over at et av ankepunktene fra puristene, om at Tams "fever dream" var kuttet, ble gjort til skamme. :) Og må le av de som har sittet i en måned å sagt at de kom til å gjøre Dragon Reborn til en kvinne pga "feminisme" og "woke".

Jeg har selv noe mindre småplukk jeg ikke er fornøyd med mtp serien, men det er som sagt småplukk. Det har imidlertid ikke fått noen konsekvenser for helheten enda, og det er ikke sikkert det får noen konsekvenser heller.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Enig i at den siste episoden var den beste hittil. Likte dog ikke helt fremstillingen av The Blight, men det blir detaljer.

Ellers begynner jeg virkelig å lure på hvor de har tenkt å gå med Mat i serien.
► Show Spoiler

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Største problemet med serien sålangt for meg er antall episoder, skulle nok vært minimum 10 for å gi serien litt tid til å puste og bli kjent med karakterene, det meste føles litt rushet.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

mashadar skrev: man des 20, 2021 3:26 pm
Ellers begynner jeg virkelig å lure på hvor de har tenkt å gå med Mat i serien.
► Show Spoiler
► Show Spoiler

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Will.i.Nickersen skrev: man des 20, 2021 3:32 pm Største problemet med serien sålangt for meg er antall episoder, skulle nok vært minimum 10 for å gi serien litt tid til å puste og bli kjent med karakterene, det meste føles litt rushet.
Enig i at det burde vært flere episoder. De som lager serien ønsket flere episoder, samt at første episoden skulle være 2 timer, men Amazon sa nei.

Håper det at serien er en suksess gjør at pengene flyter og mulighetene for flere episoder neste sesong.

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Blir nok tidligst sesong 3, de har visst spillt inn sesong 2 i 6 måneder allerede.
Amazon skryter av at det har vært den beste starten på en amazon serie i 2021, samt topp 5 totalt.
Så får vi se om de øker budsjettet.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

De øker budsjettet ja.

https://www.ign.com/articles/wheel-of-t ... ows-amazon

Ellers så er det interessant å se hvor stor splittelse det er mellom bokleserne og de som ikke har lest bøkene etter seriefinalen.
Personlig er jeg veldig glad for at jeg er i den sistnevnte gruppa her, for jeg synes virkelig at showet har lagt ett godt grunnlag for videre sesonger, samtidig som de med seriefinalen også tok ett solid steg til å være sin egen greie i fantasy-sjangeren. Det er verken GoT eller LoTR man ser på skjermen.

Synes noe av manuset var litt krampeaktig i finalen, men utenom det har jeg ikke så mye å trekke ned for. Forventet kanskje å se litt mer av krigen, men samtidig så fikk man inntrykket av at mennene faktisk var så sjanseløse at det ikke var noe å bruke tid på (for å formulere det veldig keitete). Ellers så føler jeg at man ser serieskaperne også har utviklet seg med serien. Der kameraføring osv var litt klønete i starten av sesongen, så har det blitt mer solid gjennom de åtte episodene. Det eneste jeg kanskje misliker, for å finne noe negativt, er mengden med plot armor det er for de fem. Og jeg er ikke sånn veldig fan av castingen av Fares Fares som The Man, men på den andre siden så følte jeg at dette var episoden som fikk meg til å bli mer imponert over Josha Stradowski som Rand, som jeg har slitt litt med i starten av sesongen.

Utenom det så har jeg storkost meg gjennom sesong 1.

Nei, jeg gleder meg veldig til sesong to og videre karakterutvikling i dette universet. Godt å høre at innspillingen allerede er godt i gang.

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Prøvde å gi det en sjanse, åpen for forandringer fra bøker til film/tv, men dette. Nei, dette gidder jeg ikke.
Og den slagscenen må vel være den kjipeste noensinne, gikk de tom for penger i nest siste episode?

Dette er ikke mulig å reparere for min del.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Chromeback skrev: fre des 24, 2021 11:03 am De øker budsjettet ja.

https://www.ign.com/articles/wheel-of-t ... ows-amazon

Ellers så er det interessant å se hvor stor splittelse det er mellom bokleserne og de som ikke har lest bøkene etter seriefinalen.
Personlig er jeg veldig glad for at jeg er i den sistnevnte gruppa her, for jeg synes virkelig at showet har lagt ett godt grunnlag for videre sesonger, samtidig som de med seriefinalen også tok ett solid steg til å være sin egen greie i fantasy-sjangeren. Det er verken GoT eller LoTR man ser på skjermen.

Synes noe av manuset var litt krampeaktig i finalen, men utenom det har jeg ikke så mye å trekke ned for. Forventet kanskje å se litt mer av krigen, men samtidig så fikk man inntrykket av at mennene faktisk var så sjanseløse at det ikke var noe å bruke tid på (for å formulere det veldig keitete). Ellers så føler jeg at man ser serieskaperne også har utviklet seg med serien. Der kameraføring osv var litt klønete i starten av sesongen, så har det blitt mer solid gjennom de åtte episodene. Det eneste jeg kanskje misliker, for å finne noe negativt, er mengden med plot armor det er for de fem. Og jeg er ikke sånn veldig fan av castingen av Fares Fares som The Man, men på den andre siden så følte jeg at dette var episoden som fikk meg til å bli mer imponert over Josha Stradowski som Rand, som jeg har slitt litt med i starten av sesongen.

Utenom det så har jeg storkost meg gjennom sesong 1.

Nei, jeg gleder meg veldig til sesong to og videre karakterutvikling i dette universet. Godt å høre at innspillingen allerede er godt i gang.
Da har jeg endelig fått sett sesongens siste episode, eller en juleferie uten streaming.

Dette er virkelig sesongens svakeste episode. På flere områder.

Jeg vet noe av det kan unnskyldes med produksjonsproblemer etter de kom tilbake fra COVID-pause, slik som kjip CGI, merkelige sets og manglende Mat. Men denne episoden har for mye "meh", "det var ikke bra" og "hva faen tenker dere med".

Det negative:
- Skuespillet har falt dramatisk i kvalitet i denne episoden
- Bruker altfor mye tid på scener som ikke trenger være der, eller ikke har noen skikkelig impact når de har gjort som de har gjort
- Lar enkelte karakterer gå i "glemmeboken" mens andre havner i "men vi må jo ha dem til å gjøre noe"-kategorien
- Merkelig klipping frem og tilbake i scener
- De bryter med reglene de har etablert i serien, og spesielt med hva bøkene har etablert
- Noe større endringer som for meg ramler i kategorien "hva faen driver dere med nå ?" (Jeg kan gå i detaljer her med spoilertags dersom noen ønsker det)

Jevnt over likte jeg seriens episode 1-7, og hadde ikke noe imot endringene de gjorde frem til da, ettersom jeg forventet endringer. Så lenge de endringene er trofaste til kildematerialets "ånd" og narrativ kan det i mange tilfeller heller være positivt enn negativt.

Førl episode 8 hadde WoT en 8/10 fra meg. Etter episode 8 er det en 6/10....
Etter episode 7 kunne jeg nesten ikke vente på Sesong 2, mens nå er det mer "den kommer når den kommer"

Jeg håper virkelig de tar en Witcher, og hører på fansen og fixer en del til sesong 2.

Det er bare en måte å beskrive episode 8 for meg. Skuffende!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»