Postens homonisse

Svar
Investor

Postens homonisse

Legg inn av Investor »

Nå blir Julenissen fremstilt som homofil også, i Postens nye reklame. Den så jeg ikke komme.
Provoserende eller genialt reklamestunt?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Investor skrev: søn nov 28, 2021 10:05 am Nå blir Julenissen fremstilt som homofil også, i Postens nye reklame. Den så jeg ikke komme.
Provoserende eller genialt reklamestunt?
Kona ble provosert. Jeg trekker mer på skuldrene, og blir ikke provosert. Noen jubler sikkert.
Blir det mye debatt og fokus på det, kan det kanskje være genialt. Grenser må stadig strekkes for at reklamen skal bli lagt merke til....

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det har jo alltid vært noe som har skurret med nissen. En gammel mann, drar rundt og gir bort gaver og ønsker at barna skal sitte på fanget..? Skjuler sin virkelige identitet osv.

Sånn sett er jeg jo lettet at det var voksne menn som var hans "greie" :D :D :D

Spøk til side: Dette vil skape masse oppmerksomhet til posten, både innenlands og muligens også utenlands. Skal nok mye til at folk blir provosert her hjemme, bortsett fra i en del konservative miljø.

Queenie

Legg inn av Queenie »

PK er jo det som er in.

Investor

Legg inn av Investor »

Det nye blir nå: Ho, ho, homo 😊

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Seksulaisering av julenissen synes jeg ikke er pasende.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

DoktorS skrev: søn nov 28, 2021 10:24 am Seksulaisering av julenissen synes jeg ikke er pasende.
Santa Baby.....hurry down the Chimney........sukk......

Investor

Legg inn av Investor »

DoktorS skrev: søn nov 28, 2021 10:24 am Seksulaisering av julenissen synes jeg ikke er pasende.
Der er jeg helt enig. Er på linje med seksualisering av Pippi osv.
Synes man kunne brukt andre virkemidler i reklamen, men i disse dager er det om å gjøre å provosere mest mulig for å få oppmerksomhet.
Og da er det å trekke homofili inn i temaet et "lurt" triks.

fazz

Legg inn av fazz »

Ærlig talt, den historisk korrekte personen Julenissen homo? Hva blir det neste? Skal dem begynne på påstå at Jesus ikke var blond med blå øyne? Makan!

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Å framstille Nissen som homofil er støtende. Nissen skal jo være trivelig og jovial. Reklame bransjen er på ville veier. Samme også med å snike inn så mange med farge inn i reklamene.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Kongemannen skrev: søn nov 28, 2021 12:15 pm Å framstille Nissen som homofil er støtende. Nissen skal jo være trivelig og jovial.
Homofile kan ikke være trivelig og joviale?

Brukeravatar
Trakksjekk
Innlegg: 274
Sted: Somewhere in Time

Legg inn av Trakksjekk »

Kongemannen skrev: søn nov 28, 2021 12:15 pm Å framstille Nissen som homofil er støtende. Nissen skal jo være trivelig og jovial. Reklame bransjen er på ville veier. Samme også med å snike inn så mange med farge inn i reklamene.
Så en homofil mann kan altså ikke være trivelig og jovial?

Og, er det ikke flere mennesker med farge enn uten på denne kloden?

Få huet ut av ræva.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Synes posten har gjort en god jobb med å røske litt opp i mytene rundt julen de siste årene. Noen som husker denne:



Gull :)

Everenga

Legg inn av Everenga »

Kongemannen skrev: søn nov 28, 2021 12:15 pm Å framstille Nissen som homofil er støtende. Nissen skal jo være trivelig og jovial. Reklame bransjen er på ville veier. Samme også med å snike inn så mange med farge inn i reklamene.
Hei Vidkun

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Hva med nissemor? Lever nissen et dobbelt liv og er det greit at posten outer han slik? Så mange spørsmål!

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Den egentlige julenissen stammer fra Tyrkia ca 200-300 e.kr. Så lenge han ikke snakker tradisjonelt tyrkisk stammespråk er det umulig å ta dette seriøst. Da kan han likegodt være homo for min del.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Folk_flesk skrev: søn nov 28, 2021 12:43 pm Den egentlige julenissen stammer fra Tyrkia ca 200-300 e.kr. Så lenge han ikke snakker tradisjonelt tyrkisk stammespråk er det umulig å ta dette seriøst.
Det ville iallfall blitt helt feil, tyrkiske invasjonene av det som nå er Tyrkia begynte mange århundrer senere. Nikolaus, hvem han nå enn var, snakket nok gresk

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Klodrik skrev: søn nov 28, 2021 1:04 pm
Folk_flesk skrev: søn nov 28, 2021 12:43 pm Den egentlige julenissen stammer fra Tyrkia ca 200-300 e.kr. Så lenge han ikke snakker tradisjonelt tyrkisk stammespråk er det umulig å ta dette seriøst.
Det ville iallfall blitt helt feil, tyrkiske invasjonene av det som nå er Tyrkia begynte mange århundrer senere. Nikolaus, hvem han nå enn var, snakket nok gresk
Det er riktig at det ikke fantes tyrkere i Lilleasia på den tid den angivelig Nikolaus skal ha levd. Men den moderne julenissen i rød drakt, som bor på Nordpolen og kjører en slede som blir trukket av rein, kommer fra USA. Den norske nissen er fjøsnissen som hadde lite og ingenting felles med julenissen.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Kongemannen skrev: søn nov 28, 2021 12:15 pm Å framstille Nissen som homofil er støtende. Nissen skal jo være trivelig og jovial. Reklame bransjen er på ville veier. Samme også med å snike inn så mange med farge inn i reklamene.
Kan du bli mer stereotypisk enn du faktisk allerede er?

Ja, jaggu gitt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Karatel skrev: søn nov 28, 2021 1:13 pm
Klodrik skrev: søn nov 28, 2021 1:04 pm
Folk_flesk skrev: søn nov 28, 2021 12:43 pm Den egentlige julenissen stammer fra Tyrkia ca 200-300 e.kr. Så lenge han ikke snakker tradisjonelt tyrkisk stammespråk er det umulig å ta dette seriøst.
Det ville iallfall blitt helt feil, tyrkiske invasjonene av det som nå er Tyrkia begynte mange århundrer senere. Nikolaus, hvem han nå enn var, snakket nok gresk
Det er riktig at det ikke fantes tyrkere i Lilleasia på den tid den angivelig Nikolaus skal ha levd. Men den moderne julenissen i rød drakt, som bor på Nordpolen og kjører en slede som blir trukket av rein, kommer fra USA.
Ikke rart han etterhvert ble redusert til en glorete cola-reklame-nisse da. Hvor var forresten protestene da det skjedde?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Folk_flesk skrev: søn nov 28, 2021 1:16 pm
Karatel skrev: søn nov 28, 2021 1:13 pm
Klodrik skrev: søn nov 28, 2021 1:04 pm Det ville iallfall blitt helt feil, tyrkiske invasjonene av det som nå er Tyrkia begynte mange århundrer senere. Nikolaus, hvem han nå enn var, snakket nok gresk
Det er riktig at det ikke fantes tyrkere i Lilleasia på den tid den angivelig Nikolaus skal ha levd. Men den moderne julenissen i rød drakt, som bor på Nordpolen og kjører en slede som blir trukket av rein, kommer fra USA.
Ikke rart han etterhvert ble redusert til en glorete cola-reklame-nisse da. Hvor var forresten protestene da det skjedde?
Jeg tror det var Coca Cola -reklamen som virkelig satte fart i den moderne forestillingen om julenissen, det var jo på den tid moderne massemedier nådde ut til alle.

startelver

Legg inn av startelver »

En fin metode for å lære opp barn til å bli homoer.

"Hvis nissen er homo kan jeg også være det" sier Per 5 år til mamma.

Brukeravatar
Trakksjekk
Innlegg: 274
Sted: Somewhere in Time

Legg inn av Trakksjekk »

startelver skrev: søn nov 28, 2021 1:34 pm En fin metode for å lære opp barn til å bli homoer.

"Hvis nissen er homo kan jeg også være det" sier Per 5 år til mamma.
Og det er helt rett det.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Det blir noe krampaktige over det hele, man må på død og liv inkludere alt og alle liksom. Det er nesten ikke en serie som blir laget idag som ikke inneholder en mann, kvinne, transperson, afrikaner, asiater, en homofil/eller en lesbisk og nå venter man bare på det tredje kjønnet så er er man komplett.

Det er greit med mangfold for å vise samfunnet slik det er, og at alle kan kjenne seg igjen. Men det må føles naturlig og at det passer inn i scenarioet. Enn så lenge føles det tvunget frem.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Fringegirl skrev: søn nov 28, 2021 1:48 pm Det blir noe krampaktige over det hele, man må på død og liv inkludere alt og alle liksom. Det er nesten ikke en serie som blir laget idag som ikke inneholder en mann, kvinne, transperson, afrikaner, asiater, en homofil/eller en lesbisk og nå venter man bare på det tredje kjønnet så er er man komplett.

Det er greit med mangfold for å vise samfunnet slik det er, og at alle kan kjenne seg igjen. Men det må føles naturlig og at det passer inn i scenarioet. Enn så lenge føles det tvunget frem.
Denne gangen er det nå en helt konkret grunn som markeres, nemlig at det i 2022 er 50 år siden homofili ble avkriminalisert. Så det passer definitivt inn i scenarioet.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

For øvrig - og jeg beklager at jeg må si dette: Nissen er altså ikke ekte!

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

missChance skrev: søn nov 28, 2021 1:52 pm
Fringegirl skrev: søn nov 28, 2021 1:48 pm Det blir noe krampaktige over det hele, man må på død og liv inkludere alt og alle liksom. Det er nesten ikke en serie som blir laget idag som ikke inneholder en mann, kvinne, transperson, afrikaner, asiater, en homofil/eller en lesbisk og nå venter man bare på det tredje kjønnet så er er man komplett.

Det er greit med mangfold for å vise samfunnet slik det er, og at alle kan kjenne seg igjen. Men det må føles naturlig og at det passer inn i scenarioet. Enn så lenge føles det tvunget frem.
Denne gangen er det nå en helt konkret grunn som markeres, nemlig at det i 2022 er 50 år siden homofili ble avkriminalisert. Så det passer definitivt inn i scenarioet.
Ok, det har jeg ikke fått med meg.

SirJames

Legg inn av SirJames »

missChance skrev: søn nov 28, 2021 1:54 pm For øvrig - og jeg beklager at jeg må si dette: Nissen er altså ikke ekte!
😲😲😢😢


Gullkornet midt oppe i dette kom imidlertid i kommentarfeltet til nevnte reklame på YT :lol: :lol:

"Wait wait wait wait.
You mean Santa's not delivering presents this year so he can chill with this dude.."




Link til reklamen:

startelver

Legg inn av startelver »

Nissen er oppdiktet akkurat som h.... nei vent litt....

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

Vakker reklame! Nydelig. Full av kjærlighet og ømhet. Tipp topp tommel opp!
Her har Posten truffet spikeren på hodet, spesielt da siden det er 50 år siden det ble lov å elske den man elsker.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»