Postens homonisse

Svar
joplina

Re: Postens homonisse

Legg inn av joplina »

Kan ikke se at beliggenheten av den arabiske halvøy i Midtøsten og pigmentering for dets befolkning skulle medføre kraftigere pigmentering for den opprinnelige befolkning i de palestinske områder pga "arabiseringen"
Jordan f.eks hører til den arabiske halvøy og den arabiske halvøy sklir grensemessig over i den syriske ørknen.....så jeg tenker at folket i de palestinske områder allerede hadde sin pigmentering godt på plass .

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Neptun skrev: ons des 01, 2021 8:34 pm
missChance skrev: ons des 01, 2021 8:04 pm
Neptun skrev: ons des 01, 2021 8:01 pm

Det provoserer eller rettere sagt irriterer at alt også kjente og kjære personligheter skal seksualiseres (homofili) og afrikaniseres for å tilfredsstille woke-bevegelsen.
Kan ikke julenissen få være en eldre hvit mann, kan ikke James Bond fortsatt få være en en erkebritisk (hvit) mann?
Man ser ikke en eneste reklame som viser gruppebilder av norske personer lengre. Den ene partneren skal være afrikaner og barna mulatter. Norske barn er ikke ønsket i norske reklame lengre. Dette er en sykdom som sprer seg over hele Vesten. Vi ser det samme i filmbransjen også.

Jeg har overhodet ikke noe i mot homofile, men jeg har noe i mot denne enorme trangen til opptog og parader for å feire seg selv og sin egen seksualitet. Heterofile føler ikke denne trangen til å prakke sin seksualitet på omgivelsene hele tiden. Er bare så enormt lei maset og sexfikseringen deres.
Så hvis det er et heterofilt par i en reklame, prakker de ikke på noen seksualiteten sin, men hvis det er et homofilt par prakker de seksualiteten sin på noen bare ved å ... være?
Ja, slik er det.
En tradisjonell (heterofil) nisse seksualiseres ikke. Han kommer med slede og reinsdyr, leverer julegavene og drar videre. Så også med heterofile par, de promoterer ikke på noen måte.
"Jeg så mamma kysse nissen, jeg"..

"Santa baby, just slip a Sable under the tree for me
Been an awful good girl
Santa baby, so hurry down the chimney tonight"

For ikke å snakke om kalendere, undertøy og liknende som seksualiserer julen i langt større grad enn en reklame der to personer kysser.

Men du har selvsagt vært i harnisk over dette også?

Den dagen det er folk som diskriminerer, straffer eller dømmer deg for at du elsker en kvinne, eller er hvit, så blir jeg gjerne med deg i paraden for å feire tilhørighet til en gruppe, og vise at du ikke er alene.

fazz

Legg inn av fazz »

Jonasar skrev: tor des 02, 2021 8:02 am Var Jesus blond?
Jepp, født og oppvokst i USA.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

fazz skrev: tor des 02, 2021 11:08 am
Jonasar skrev: tor des 02, 2021 8:02 am Var Jesus blond?
Jepp, født og oppvokst i USA.
Gjorde om vann til Coca Cola var det vel også, samt mettet tusenvis av folk med kun én Big Mac (with cheezes and so on).

toolshed

Legg inn av toolshed »

DoktorS skrev: søn nov 28, 2021 10:24 am Seksulaisering av julenissen synes jeg ikke er pasende.
Jeg så mamma kysse nissen. En sang som aldri har eksistert.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kult at det er en ekte homofil nisse i reklamen. Altså at mannen som spiller nissen er homofil på ekte, ikke at han er nisse på ekte.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

toolshed skrev: tor des 02, 2021 1:36 pm
DoktorS skrev: søn nov 28, 2021 10:24 am Seksulaisering av julenissen synes jeg ikke er pasende.
Jeg så mamma kysse nissen. En sang som aldri har eksistert.
Det var ikke nissen, det var pappaen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Bone8 skrev: tor des 02, 2021 9:56 am
Neptun skrev: ons des 01, 2021 8:34 pm
missChance skrev: ons des 01, 2021 8:04 pm
"Santa baby, just slip a Sable under the tree for me
Been an awful good girl
Santa baby, so hurry down the chimney tonight"
For en grisesang, fysj og føyyh!!!!

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Bone8 skrev: tor des 02, 2021 9:56 am
Neptun skrev: ons des 01, 2021 8:34 pm
missChance skrev: ons des 01, 2021 8:04 pm

Så hvis det er et heterofilt par i en reklame, prakker de ikke på noen seksualiteten sin, men hvis det er et homofilt par prakker de seksualiteten sin på noen bare ved å ... være?
Ja, slik er det.
En tradisjonell (heterofil) nisse seksualiseres ikke. Han kommer med slede og reinsdyr, leverer julegavene og drar videre. Så også med heterofile par, de promoterer ikke på noen måte.


"Santa baby, just slip a Sable under the tree for me
Been an awful good girl
Santa baby, so hurry down the chimney tonight"

En veldig fin julesang! 😁

startelver

Legg inn av startelver »

Jonasar skrev: tor des 02, 2021 8:02 am
fazz skrev: søn nov 28, 2021 10:33 am Ærlig talt, den historisk korrekte personen Julenissen homo? Hva blir det neste? Skal dem begynne på påstå at Jesus ikke var blond med blå øyne? Makan!
Var Jesus blond?
Selvsagt ikke, han var Jøde og bodde i Israel. Er vel bare kirketegnere som fremstiller han som etnisk hvit .

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

startelver skrev: tor des 02, 2021 4:44 pm
Jonasar skrev: tor des 02, 2021 8:02 am
fazz skrev: søn nov 28, 2021 10:33 am
Selvsagt ikke, han var Jøde og bodde i Israel. Er vel bare kirketegnere som fremstiller han som etnisk hvit .
Tror ikke vi 1000 år etterpå skal bruke tid til å være kritisk til malere fra 500 - 1500 tallet som sikkert aldri hadde vært utenfor egen kommune og som var avhengig av å selge malerier for å overleve malte Jesus blond og blåøyd.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

startelver skrev: tor des 02, 2021 4:44 pm
Jonasar skrev: tor des 02, 2021 8:02 am
fazz skrev: søn nov 28, 2021 10:33 am Ærlig talt, den historisk korrekte personen Julenissen homo? Hva blir det neste? Skal dem begynne på påstå at Jesus ikke var blond med blå øyne? Makan!
Var Jesus blond?
Selvsagt ikke, han var Jøde og bodde i Israel. Er vel bare kirketegnere som fremstiller han som etnisk hvit .
Ikke helt riktig. Dersom Jesus virkelig har levd, var han sant nok jøde, men han bodde i den romerske provinsen Judea, ikke i Israel.

Det finnes ingen dokumentasjon på at det noensinne har eksistert et land som het Israel før sionistene opprettet den moderne staten Israel 14.mai 1948.

startelver

Legg inn av startelver »

Karatel skrev: tor des 02, 2021 4:53 pm
startelver skrev: tor des 02, 2021 4:44 pm
Jonasar skrev: tor des 02, 2021 8:02 am

Var Jesus blond?
Selvsagt ikke, han var Jøde og bodde i Israel. Er vel bare kirketegnere som fremstiller han som etnisk hvit .
Ikke helt riktig. Dersom Jesus virkelig har levd, var han sant nok jøde, men han bodde i den romerske provinsen Judea, ikke i Israel.

Det finnes ingen dokumentasjon på at det noensinne har eksistert et land som het Israel før sionistene opprettet den moderne staten Israel 14.mai 1948.
Det er riktig, men så vidt jeg vet ligger Betlehem fortsatt i Israel, så vi er ihvertfall innenfor landegrensene. Og der nede er det langt mellom blonde og blåøyde mennesker.

SirJames

Legg inn av SirJames »

DennisB skrev: tor des 02, 2021 7:50 am Synes for øvrig dette var relativt bra saker av Posten. Det varmer jo litt.

Men jeg sitter allikevel med en følelse av at enkelte ting er det best å bevare, når det kommer til tradisjon. Å dra inkludering-strikken for homoseksuelle såpass opp mot en så sterk tradisjon som jula/julenissen er, blir et lite feilskjær for meg.

Kan man liksom ikke bare bevare det tradisjonelle som ligger i dette med julenissen og nissemor. Jeg har nissepynt og nisser i hjemmet av nissemor og nissefar. Hvorfor må nærmest alt omskrives, for å inkludere minoriteter?

Vi inkluderer f.eks. afrikanere, muslimer og homofili inn i vår hverdag i alle aspekter ellers. I noen henseende kan det være greit å bremse litt. Jula er for mitt vedkommende bygget på tradisjon, fra grunnsteinen av.

Men Posten får jo akkurat hva de er ute etter. Blest om saken, en reklame som blir diskutert opp og i mente, budskapet ut, og kanskje også fokus på egne produkter, som vel var meningen. Eller er det noen som tenker på Posten som distributør i det hele tatt her?
Spot on.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

startelver skrev: tor des 02, 2021 5:11 pm
Karatel skrev: tor des 02, 2021 4:53 pm
startelver skrev: tor des 02, 2021 4:44 pm

Selvsagt ikke, han var Jøde og bodde i Israel. Er vel bare kirketegnere som fremstiller han som etnisk hvit .
Ikke helt riktig. Dersom Jesus virkelig har levd, var han sant nok jøde, men han bodde i den romerske provinsen Judea, ikke i Israel.

Det finnes ingen dokumentasjon på at det noensinne har eksistert et land som het Israel før sionistene opprettet den moderne staten Israel 14.mai 1948.
Det er riktig, men så vidt jeg vet ligger Betlehem fortsatt i Israel, så vi er ihvertfall innenfor landegrensene. Og der nede er det langt mellom blonde og blåøyde mennesker.
Nei, Betlehem ligger _ikke_ i Israel. Betlehem ligger på den okkuperte Vestbredden og er en palestinsk by. Jesus bodde ellers ikke i Betlehem, han ble født i Betlehem, men vokste opp i Nasaret. Ifølge FNs delingsplan av 1947 skulle Nasaret tilfalle den arabiske staten, men det brydde ikke sionistene seg om. De erobret Nasaret og innlemmet byen i Israel.

Men på den tid den angivelige Jesus skal ha levd, eksisterte det ikke noe Israel.

At det er langt mellom blonde og blåøyde mennesker i Midtøsten, har du helt rett i. Det foregår visstnok en strid om hvilken hudfarge de gamle egypterne hadde. Det var jo protester i Egypt fordi hvite amerikanske skuespillere ble brukt i rollene som farao og hans hoff i en eller annen film.

startelver

Legg inn av startelver »

Karatel skrev: tor des 02, 2021 5:28 pm
startelver skrev: tor des 02, 2021 5:11 pm
Karatel skrev: tor des 02, 2021 4:53 pm

Ikke helt riktig. Dersom Jesus virkelig har levd, var han sant nok jøde, men han bodde i den romerske provinsen Judea, ikke i Israel.

Det finnes ingen dokumentasjon på at det noensinne har eksistert et land som het Israel før sionistene opprettet den moderne staten Israel 14.mai 1948.
Det er riktig, men så vidt jeg vet ligger Betlehem fortsatt i Israel, så vi er ihvertfall innenfor landegrensene. Og der nede er det langt mellom blonde og blåøyde mennesker.
Nei, Betlehem ligger _ikke_ i Israel. Betlehem ligger på den okkuperte Vestbredden og er en palestinsk by. Jesus bodde ellers ikke i Betlehem, han ble født i Betlehem, men vokste opp i Nasaret. Ifølge FNs delingsplan av 1947 skulle Nasaret tilfalle den arabiske staten, men det brydde ikke sionistene seg om. De erobret Nasaret og innlemmet byen i Israel.

Men på den tid den angivelige Jesus skal ha levd, eksisterte det ikke noe Israel.

At det er langt mellom blonde og blåøyde mennesker i Midtøsten, har du helt rett i. Det foregår visstnok en strid om hvilken hudfarge de gamle egypterne hadde. Det var jo protester i Egypt fordi hvite amerikanske skuespillere ble brukt i rollene som farao og hans hoff i en eller annen film.
Vestbredden er jo okkupert område da, var en gang Israel.

Glem navnet Israel, det viktigste er at Jesus vandret i disse områdene. Og er slettes ikke sikker på han hadde langt hår engang. Men hadde garantert skjegg.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Karatel skrev: tor des 02, 2021 5:28 pm At det er langt mellom blonde og blåøyde mennesker i Midtøsten, har du helt rett i.
Nå tror ikke jeg heller at jøden Jesus var blond og blåøyd, men det har skjedd temmelig store folkevandringer (og suppleringer om ikke utskiftninger) i dette området over to tusen år. Så, kan fort være tilfellet at "Judea-nere" ikke så ut slik vi kanskje vil forestille oss, om vi bare tar dagens befolkning som utgangspunkt. Og, når det gjelder dagens Israel er jo en stor del av befolkningen kommet til i det siste århundret; f.eks. ashkenazi og etiopiske jøder gjør slike sammenligninger på tvers av kanskje hundre generasjoner enda mer utydelige.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Klodrik skrev: tor des 02, 2021 5:51 pm
Karatel skrev: tor des 02, 2021 5:28 pm At det er langt mellom blonde og blåøyde mennesker i Midtøsten, har du helt rett i.
Nå tror ikke jeg heller at jøden Jesus var blond og blåøyd, men det har skjedd temmelig store folkevandringer (og suppleringer om ikke utskiftninger) i dette området over to tusen år. Så, kan fort være tilfellet at "Judea-nere" ikke så ut slik vi kanskje vil forestille oss, om vi bare tar dagens befolkning som utgangspunkt. Og, når det gjelder dagens Israel er jo en stor del av befolkningen kommet til i det siste århundret; f.eks. ashkenazi og etiopiske jøder gjør slike sammenligninger på tvers av kanskje hundre generasjoner enda mer utydelige.
Nå har jo pro-islam skoleverket en god del av skylden for at de fleste går rundt og tror at mennesker i Midt-Østen og Nord-Afrika opprinnelig var arabere.
De gamle egyptere, irakere, syrere, israelitter osv. var slett ikke arabere. De ble hærtatt av arabere fra 600 tallet og fremover (arabere: krigerfolk fra dagens Saudi-Arabia).
Dem som ikke ble utryddet ble arabisert og islamisert. Selv den dag i dag foregår det ødeleggelser av kunstskatter fra før-islamsk tid i de opprinnelige ikke-muslimske landene.

12dd

Legg inn av 12dd »

startelver skrev: søn nov 28, 2021 1:34 pm En fin metode for å lære opp barn til å bli homoer.

"Hvis nissen er homo kan jeg også være det" sier Per 5 år til mamma.
Ja, du tror det kommer til å skje? Kan du i det hele tatt forestille deg et scenario hvor det er tilfellet?
Jeg håper for din del at du trolla for det er det mest imbesille jeg har lest i hele dag og jeg har scrolla gjennom hele koronatråden.....

startelver

Legg inn av startelver »

12dd skrev: tor des 02, 2021 10:36 pm
startelver skrev: søn nov 28, 2021 1:34 pm En fin metode for å lære opp barn til å bli homoer.

"Hvis nissen er homo kan jeg også være det" sier Per 5 år til mamma.
Ja, du tror det kommer til å skje? Kan du i det hele tatt forestille deg et scenario hvor det er tilfellet?
Jeg håper for din del at du trolla for det er det mest imbesille jeg har lest i hele dag og jeg har scrolla gjennom hele koronatråden.....
Det var selvsagt ironisk ment. Jeg er glad i Monthy Python humor.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Sarkasme, for svingende! Sarkasme.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Malacay skrev: tor des 02, 2021 11:51 pm
Neptun skrev: ons des 01, 2021 8:45 pm [
Likeledes har jeg aldri sett opptog og bisarre utkledninger av heterofile for å feire sin egen seksualitet. Ikke "står de frem" med sin legning heller eller tvinger andre til å stå frem som homofile gjør.
Du har altså aldri hørt om karnevalet i Brasil eller love parade i Berlin ?
Ikke det siste nei.
Men det er for alle, ikke sant?

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

TrondLFC skrev: ons des 01, 2021 6:40 am Hadde faktisk tippet at det ville bli fokus på en farget nisse før legningen, kunne ikke satt penger på den gitt.
Den fargete nissen kommer, etter at hen har tatt veien ned gjennom pipa, og ut av peisen. Ho Ho. :lol:

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

startelver skrev: tor des 02, 2021 4:44 pm
Jonasar skrev: tor des 02, 2021 8:02 am
fazz skrev: søn nov 28, 2021 10:33 am Ærlig talt, den historisk korrekte personen Julenissen homo? Hva blir det neste? Skal dem begynne på påstå at Jesus ikke var blond med blå øyne? Makan!
Var Jesus blond?
Selvsagt ikke, han var Jøde og bodde i Israel. Er vel bare kirketegnere som fremstiller han som etnisk hvit .
Og de evangelisk kristne i USA. (pluss omtrent samtlige kristne i den vestlige verden som er eldre enn 40-50)

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Jonasar skrev: tor des 02, 2021 8:02 am
fazz skrev: søn nov 28, 2021 10:33 am Ærlig talt, den historisk korrekte personen Julenissen homo? Hva blir det neste? Skal dem begynne på påstå at Jesus ikke var blond med blå øyne? Makan!
Var Jesus blond?

Angående julenissen versus Jesus, så er vel mottoet stort sett det samme; "La ALLE barna komme til meg!". (Hvorfor(?) -er det ufint å spørre en katolikk eller en fjøsnisse om).
Ellers så var jo Jesus Kristus den enbårne sønnen til en Allmektig Skaper (merk- uendelig stor 'A' og 'S').
Så,, Jesus Kristus (dvs. han fra Nasaret, Galilea, himmelen osv..) kunne sikkert hatt rødt hår og fregner, eller vært aboriginer, eskimo.. -for den del.
Så det så.

startelver

Legg inn av startelver »

Nå har Netflix fått sin egen julehomofilm også, i alle farger. Her gjelder det å melke jernet, mens det er varmt.

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/k6e6lB/ ... row13_pos1


Bilde

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Zpiff skrev: fre des 03, 2021 11:44 am
Jonasar skrev: tor des 02, 2021 8:02 am
fazz skrev: søn nov 28, 2021 10:33 am Ærlig talt, den historisk korrekte personen Julenissen homo? Hva blir det neste? Skal dem begynne på påstå at Jesus ikke var blond med blå øyne? Makan!
Var Jesus blond?

Angående julenissen versus Jesus, så er vel mottoet stort sett det samme; "La ALLE barna komme til meg!". (Hvorfor(?) -er det ufint å spørre en katolikk eller en fjøsnisse om).
Ellers så var jo Jesus Kristus den enbårne sønnen til en Allmektig Skaper (merk- uendelig stor 'A' og 'S').
Så,, Jesus Kristus (dvs. han fra Nasaret, Galilea, himmelen osv..) kunne sikkert hatt rødt hår og fregner, eller vært aboriginer, eskimo.. -for den del.
Så det så.
En noe merkverdig tråd, som går fra en Homo-post-nisse, til Jesus sitt menneskelige utseende. Her er fra noe jeg har lest: "Jesus sto opp fra de døde, for opp til himmelen, og sitter nå ved sin fars høyre side. Jesus er gjennom sin Hellige Ånd sammens med alle troende på jord - samtidig". Himmelen er alt som er utenfor jorden. Hvorfor sitter Jesus ved Gud`s høyre side? Hvorfor ikke på venstre side? Jeg vet, at sladder kan bli til både sannhet og tro. Da kan vel fortellinger og gjenfortellinger bli til det samme? Men uansett, så er jeg for det gode og det rettferdige.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Malacay skrev: fre des 03, 2021 10:03 am
Neptun skrev: fre des 03, 2021 12:11 am
Malacay skrev: tor des 02, 2021 11:51 pm

Du har altså aldri hørt om karnevalet i Brasil eller love parade i Berlin ?
Ikke det siste nei.
Men det er for alle, ikke sant?
Ja, på samme måte som Oslo Pride er for alle.
Tøv.
Slikt er lett å si, hvilken heterofil har noen interesse av å feire homofiles sexfiksering?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

joplina skrev: tor des 02, 2021 8:28 am Javel..?
Så mennesker i Midtøsten og Nord-Afrika - på den tiden - hadde ikke pigmentering som sto i samsvar til områdets solrikedom...men det hadde araberne..
Da blir jo spørsmålet hvor araberne kom fra - på den tiden ? :D
Du må huske på at mennesker hadde bygget sivilisasjoner og spredd seg frem og tilbake i flere tusen år allerede. Særlig i disse områdene, hvor dette startet. Pigmentering rekker ikke å justere seg like fort som mennekser sprer seg og erobrer. Så har det alltid vært økt grad av blanding av etnisiteter, en prosess som stadig akselererer.

Så det er mulig du har rett, men det er ikke så enkelt at de som bor i et område er tilpasset klimaet.

Kan også legge til at midtøsten var sterkt preget av Makedonia og Hellas i flere århundrer før år null.
Neptun skrev: fre des 03, 2021 6:35 pm hvilken heterofil har noen interesse av å feire homofiles sexfiksering?
Vi som tenker oss om, skjønner at legning er ikke den eneste måten seksualitet blir undertrykket på. Dette skjer i flere religiøse miljøer, ikke bare basert på legning, men mye annet også. Mange steder er det også basert på etnisitet. Seksuell frihet er ikke en homoting, det er noe alle bør ønske seg, og det er det aspektet av pride som er for alle.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Tjaaah skrev: fre des 03, 2021 6:43 pm
joplina skrev: tor des 02, 2021 8:28 am Javel..?
Så mennesker i Midtøsten og Nord-Afrika - på den tiden - hadde ikke pigmentering som sto i samsvar til områdets solrikedom...men det hadde araberne..
Da blir jo spørsmålet hvor araberne kom fra - på den tiden ? :D
Du må huske på at mennesker hadde bygget sivilisasjoner og spredd seg frem og tilbake i flere tusen år allerede. Særlig i disse områdene, hvor dette startet. Pigmentering rekker ikke å justere seg like fort som mennekser sprer seg og erobrer. Så har det alltid vært økt grad av blanding av etnisiteter, en prosess som stadig akselererer.

Så det er mulig du har rett, men det er ikke så enkelt at de som bor i et område er tilpasset klimaet.

Kan også legge til at midtøsten var sterkt preget av Makedonia og Hellas i flere århundrer før år null.
Neptun skrev: fre des 03, 2021 6:35 pm hvilken heterofil har noen interesse av å feire homofiles sexfiksering?
Vi som tenker oss om, skjønner at legning er ikke den eneste måten seksualitet blir undertrykket på. Dette skjer i flere religiøse miljøer, ikke bare basert på legning, men mye annet også. Mange steder er det også basert på etnisitet. Seksuell frihet er ikke en homoting, det er noe alle bør ønske seg, og det er det aspektet av pride som er for alle.
Det sagt så er det med stor forbauselse man registrerer norske homofile - som har det friest i verden - ikke har én eneste innvending mot muslimske, afrikanske og kommunistiske lands behandling av homofile.
I muslimske land så er det dødsstraff for homofili, i flere land henges de offentlig fra heisekraner på grunn av sin legning. Men musestille og hyllest til multikultur fra norske og vestlige homofile. Akkurat samme med norske kvinnesakskvinner, de forventer bare likestilling (som selvsagt er en selvfølge) fra norske menn. De lave forventningers rasisme.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»