Friidrett under sommer-OL 2020

Svar
Skraevadottir

Re: Friidrett under sommer-OL 2020

Legg inn av Skraevadottir »

Lasitskene 2.04!

Detvareingang

Legg inn av Detvareingang »

anbessa skrev: lør aug 07, 2021 2:32 pm
Dejan_Stankovic89 skrev: lør aug 07, 2021 2:13 pm
Selvfølgelig er klovnen en sånn en - en som opplever idrett gjennom et usselt telefonkamera. Wannabe-interessert.
Han er så blåst, han avslører seg så vannvittig og når han juber for ny WR🙄 Ett typisk tilfelle av ein person som har gått inn i politikken kun for å få oppmerksomhet rundt seg selv. Aldri likt fyren, hele kroppsspråket hans skriker etter at alle må se på han, å ha fokuset på han.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

startelver skrev: lør aug 07, 2021 2:53 pm Hadde Jakob satt verdensrekord kunne vi sammenlignet, den tiden til Warholm kan stå i 10 år. Årets idrettsutøver er nok ikke Jakob, men en god nummer 2-
Tiden til Warholm blir slått allerede neste år. Det er jeg ganske sikker på. Av enten Warholm selv eller Benjamin

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Der sprakk steinansiktet! Og McDermott, for en konkurranse!

Number4

Legg inn av Number4 »

JODDEMM skrev: lør aug 07, 2021 2:50 pm Jeg synes faktisk det er aldeles D E I L I G at vi her og nå sitter å sammenligner WaRholms utenomjordiske 45,94 på 400 hekk mot Jakob Ingebrigtsens Olympiske Rekord og GULL på 1500 meter :D :D :D :D

Så enormt Heldige vi er som får oppleve dette! Selv mener jeg Warholm havner øverst pga den sinnssvake tiden og enorme rekordforbedringen + at han bryter 46-tallet!
Men en aldeles strålende god nummer 2 av idrettsprestasjoner av nordmenn gjennom tidene: det har vi nyss opplevd 😀 Vebjørn Rodal er nå nummer 3!

Og så slå Cheriyuot for første gang: i et OL: er fortsatt grumsete i halsen etter de ville jubelbrølene jeg utstøtte for en time siden 😀
Jeg ville satt Sven Otto Birkeland som nummer 3.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Er det en russer jeg unner å vinne så er det Lasitskene.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Det tok Lasitskene gullet, hun som alltid utstråler glede.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Imponerende av Lasitskene å være i sin beste form igjen når det gjelder som mest.

Number4

Legg inn av Number4 »

Rart å se en 4 x 400 uten GB.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Hudsucker skrev: lør aug 07, 2021 3:02 pm Der sprakk steinansiktet! Og McDermott, for en konkurranse!
Skikkelig ketsjupflaskeeffekt på følelsene til Lasitskene der. Fantastisk med sølv til McDermott, og Mahutsjikh får tross alt en bronse i det som ut fra hennes standarder er en relativt mislykka konkurranse. Hun tok det pent, og hun kommer tilbake. Kanskje siste gangen Lasitskene har vunnet VM- eller OL-gull, for Mahutsjikh kommer bare til å bli helt enormt god.

storpeder

Legg inn av storpeder »

startelver skrev: lør aug 07, 2021 2:53 pm Hadde Jakob satt verdensrekord kunne vi sammenlignet, den tiden til Warholm kan stå i 10 år. Årets idrettsutøver er nok ikke Jakob, men en god nummer 2-
Verdensrekord på 1500-meter krever nok et visst planlagt løpsopplegg med flere harer å løp inne ved lista hele veien (ikke SÅ langt unna dette i dag, da), det er en grunn til at tidene i mesterskap som regel ligger langt, langt over det vi så i dag.

Er litt dumt å skulle rangere disse to prestasjonene, men det blir nok Warholm og Alnes som stikker av med alle relevante prisene på Idrettsgallaen, ja.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Jeg får frysninger av å tenke på hvor bekymret jeg har vært for at dette OL aldri skulle bli noe av :)

Nei for noen opplevelser vi har fått!

Første gang siden 1956 at vi tar 3 medaljer i friidrett- og vi har vel aldri greid 2 Gull så vidt jeg vet akkurat nå 😁

Og så må vi da tilbake til Athen 2004 for vårt siste OL med mer enn 3 Gull (sommer selvsagt)

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

Soccermannen skrev: lør aug 07, 2021 1:06 pm
pigg skrev: lør aug 07, 2021 11:59 am Jeg skjønner ikke hvorfor Jakob Ingebrigtsen ikke valgte å løpe 5000m istedenfor 1500m. Han er ikke rask nok til å ta Cheruiyot. Den tiden som vant på 5000 er jo 10 sek tregere enn det Jakob vant i Firenze i juni.

Tror Jakob skal få nok med å i det hele tatt ta medalje.
Henrik var på lokalradionen her tidliger i uka og forklarte dette. Jakob er en 1500meter løper og hvis han hadde løpt 5000m hadde han allerede før løpet innrømmet at han ikke er god nok til å vinne, og det ville vært en nedtur allereda før OL. Henrik mente og at Jakob nok hadde større sjanse for gull på 5000m, men han hadde som Jakob valgt det samme fordi de er 1500m løpere.
Og dette gullet betyr så mye mer enn ett gull på 5000meter hadde gjort. Ingebrigtsene vet som regel best :)

anbessa

Legg inn av anbessa »

All-Equal skrev: lør aug 07, 2021 2:56 pm Cheriuyot gir Jakob et armbånd etter målgang som en gave pga hans kvaliteter som idrettsmann og venn. Høy klasse. Respekt.
Cheriuyot virker som en tvers gjennom trivelig fyr som elsker løpingen enda mer enn medaljer.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Typisk norske utøvere å underpresterer i store mesterskap…
I motsetning til i alle andre land hvor alle presterer opp mot sitt beste.

Citano

Legg inn av Citano »

JODDEMM skrev: lør aug 07, 2021 3:13 pm Første gang siden 1956 at vi tar 3 medaljer i friidrett- og vi har vel aldri greid 2 Gull så vidt jeg vet akkurat nå 😁
Stemmer det ja. Første gangen noensinne vi tar 2 OL-gull i friidrett i et og samme OL og dette OL er også tidenes beste for Norges del i friidrett med (foreløpig) 2 gull og 1 sølv. Første løpegull i friidrett siden 1996 da Rodal tok gull på 800m og nå tar vi likegodt to løpegull i et og samme OL.
Viser jo bare at selv om vi er uten tvil en vintersportnasjon så kan vi hevde oss i friidrett også.

Ekstra stas med Henriksen sitt sølv i slegge. Første gangen noensinne vi tar OL medalje i slegge og første gangen vi kom til en OL sleggefinale siden 1960 da Sverre Strandli var med men han ble bare nummer 11 i finalen. Strandli var også i sleggefinalene i 1952 og 1956 og ble nummer 7 i 1952 og nummer 8 i 1956.
Tore Johnsen var med i det kontroversielle OL i 1984 men ble tredje sist i kvalikken og var langt unna de beste som gikk videre.
Henriksen var med i London OL 2012 men var 7 cm unna å klare kvalikken til finale.

Håper som Henriksen at slegge får mer oppmerksomhet blandt idretts-Norge og det norske folk i tiden fremover.

storpeder

Legg inn av storpeder »

oddvar_kjempebra skrev: lør aug 07, 2021 3:24 pm Typisk norske utøvere å underpresterer i store mesterskap…
I motsetning til i alle andre land hvor alle presterer opp mot sitt beste.
Det har utvilsomt vært meget god klaff på herresiden. Ikke helt det samme for damene, hvor de fleste har vært under pari, men foruten håndballjentene ikke så store forventninger, heller.

janesaj

Legg inn av janesaj »

oddvar_kjempebra skrev: lør aug 07, 2021 3:24 pm Typisk norske utøvere å underpresterer i store mesterskap…
Kan jo bli spennende å se hva de kan gjøre når de faktisk presterer...

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Godt å se at nedsnakking hjelper..
Jeg tipper aldri rett så dem jeg ønsker/håper skal vinne tipper jeg aldri som nr 1.
Jakob kan takke meg for hjelpen.

Finnes det et større talent enn den gutten når man ser på alderen?

PS! Nå kommer nok svenskene til å hyle om astma, leppebalsam og alt som er - igjen:)

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Og for noen gull og medaljer Norge har fått.
Alle medaljer er iht Citius, altius, fortius

Ikke noen hobbygull.
De norske gullene glimrer mest i forhold til våre nordiske venner.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Fremsynt skrev: lør aug 07, 2021 3:44 pm Og for noen gull og medaljer Norge har fått.
Alle medaljer er iht Citius, altius, fortius

Ikke noen hobbygull.
De norske gullene glimrer mest i forhold til våre nordiske venner.
Det finnes ingen hobbygull i olympiske leker.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Strålende innsats av 23 år gamle Josh Kerr i dag også. Skotten setter en enorm pers og er bare et par tideler bak Mo Farahs britiske rekord. Medaljen er Storbritannias første på 1500 m i OL siden Peter Elliotts sølv i 1988.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Med én øvelse igjen ser medaljestatistikken for friidrett slik ut:
LandGullSølvBronse
USA7127
Italia500
Polen423
Jamaica414
Kenya342
Nederland223
Kina221
Canada213
Uganda211
Norge210
Sverige210
Bahamas200
Tyskland120
Etiopia112
Portugal110
ROC110
Belgia100
Hellas100
India100
Marokko100
Puerto Rico100
Qatar100
Venezuela100
Storbritannia033
Colombia020
Den Dominikanske Republikk020
Australia012
Cuba012
Japan011
Tsjekkia011
Bahrain010
Frankrike010
Namibia010
Brasil002
New Zealand002
Botswana001
Burkina Faso001
Grenada001
Hviterussland001
Nigeria001
Spania001
Ukraina001
Østerrike001
Totalt 43 land har tatt medaljer.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Ett gull på Tyskland. Storbritannia og Frankrike uten gull. Polen og Italia er Europas nye stormakter. Norge og Sverige gjør det utrolig bra, på nivå med en nasjon som Kina.

Morsomt med så stor spredning på medaljene, mange mindre nasjoner som får med seg metall hjem.

BioDex

Legg inn av BioDex »


Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

BioDex skrev: lør aug 07, 2021 4:59 pm Herlig kommentering av svenskene: https://www.eurosport.no/friidrett/toky ... ideo.shtml
Veldig bra kommentering, takk for den linken. :D

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Aldri har jeg fått med så lite direkte fra et friidretts-OL, men mye i opptak...

Seierspallen av øvelsene er jo 400 m hekk menn og begge 1500-meterfinalene ,,, i min bok.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »


jakral

Legg inn av jakral »

Startskuddet til herrenes maraton smeller allerede ved midnatt norsk tid. Hva kan vi forvente av Sondre Nordstad Moen denne gangen? Han satte Europarekorden sin i Japan for noen år siden. Usikker på formen hans nå.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Zanick skrev: lør aug 07, 2021 5:44 pm Og her er kommentering av Post: https://www.vgtv.no/video/222985/nrk-po ... 6-kd07abf1
Friidrett er ikke helt det samme uten den nydelige stemmen til Jann Post!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»