Elbil mot stupet?

Svar
FjodorDVD

Elbil mot stupet?

Legg inn av FjodorDVD »

Er løsningen på klimaproblemene så enkel at vi kan kjøre vekk i elbil? Eller er ikke kjernen jordens helsetilstand rovdrift og overforbruk av knappe ressurser der kronsymbolet må være en overvektig Ola-dunk kjørende i overdimensjonert elbil?
Denne artikkelen har noen grunnleggende facts jeg ikke har sett på trykk før. Årlig subsidie er 30 milliarder til elbilistene.
https://www.dn.no/innlegg/innlegg-elnet ... -1-1107074

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Personlig tror jeg ikke elbiler er framtiden. Men det holder liv i en drøm om fortsatt business as usual massebilisme.

Dersom elbilen har en fremtid, er det som utstyr for nødetatene og enkelte velstående.

Dersom det ikke kommer vesentlige teknologiske endringer, vil elbilen bli rammet av ressursknapphet. Dette antar jeg uten å ha regnet på det.

Elbiler er dessuten avhengig av råvarer fra mange steder i verden. Og vi går inn i en tid med økende politisk ustabilitet.

Elbiler blir heller ikke drevet av luft og kjærlighet, og jeg tror ikke vindkraft og solceller vil gi nok kraft til massebilisme for nær sagt alle.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Bantorangen skrev: tir nov 30, 2021 9:53 pm
Dersom det ikke kommer vesentlige teknologiske endringer, vil elbilen bli rammet av ressursknapphet. Dette antar jeg uten å ha regnet på det.
Det er det ganske mange andre som har regnet på, og de er ganske samstemte om at det ikke vil finnes nok batterier i verden til å elektrifisere på langt nær hele bilparken:

https://theconversation.com/there-arent ... ead-142545

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Må innrømme at jeg er litt kritisk til elbil med eksisterende teknologi. De forbruker ressurser som kanskje hadde vært nærmest evigvarende, hvis de bare hadde blitt brukt til forbrukerelektronikk.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Bantorangen skrev: fre des 10, 2021 9:10 pm Må innrømme at jeg er litt kritisk til elbil med eksisterende teknologi. De forbruker ressurser som kanskje hadde vært nærmest evigvarende, hvis de bare hadde blitt brukt til forbrukerelektronikk.
Nå er jo hele greia at det ikke er snakk om eksisterende teknologi. Mesteparten av verden er jo ikke på vei over før om flere tiår og da er teknologien en annen.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Det er intet, som kommer ut fra intet. Alt som bruker strøm kommer fra samme "kilde." Den samme som vi bruker til lys, oppvarming o.s.v. Helt utrolig, om noen skulle ha trodd noe annet.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

FjodorDVD skrev: tir nov 30, 2021 9:33 am Er løsningen på klimaproblemene så enkel at vi kan kjøre vekk i elbil? Eller er ikke kjernen jordens helsetilstand rovdrift og overforbruk av knappe ressurser der kronsymbolet må være en overvektig Ola-dunk kjørende i overdimensjonert elbil?
Denne artikkelen har noen grunnleggende facts jeg ikke har sett på trykk før. Årlig subsidie er 30 milliarder til elbilistene.
https://www.dn.no/innlegg/innlegg-elnet ... -1-1107074
Hater å være petimeter, men det er så mange som begynner å tro på det. Det er ingenting galt med jordens helsetilstand. Jorden klarer seg fint den. Vi får det mer ubehagelig. Det er en stor forskjell.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

LANISTA skrev: ons jun 22, 2022 8:59 pm
FjodorDVD skrev: tir nov 30, 2021 9:33 am Er løsningen på klimaproblemene så enkel at vi kan kjøre vekk i elbil? Eller er ikke kjernen jordens helsetilstand rovdrift og overforbruk av knappe ressurser der kronsymbolet må være en overvektig Ola-dunk kjørende i overdimensjonert elbil?
Denne artikkelen har noen grunnleggende facts jeg ikke har sett på trykk før. Årlig subsidie er 30 milliarder til elbilistene.
https://www.dn.no/innlegg/innlegg-elnet ... -1-1107074
Hater å være petimeter, men det er så mange som begynner å tro på det. Det er ingenting galt med jordens helsetilstand. Jorden klarer seg fint den. Vi får det mer ubehagelig. Det er en stor forskjell.
Enig.
Ja, det er kanskje å være pedant, men likevel så er det spesifikt de større og mer komplekse organismene som vil kunne slite med å tilpasse seg de eventuelle' globale forhold, og sånn har det alltid har vært.
De globale forholdene (klode, klima.. i seg selv) kunne ikke brydd seg mindre om organismer lever/dør eller overhodet har eksistert, kan eksistere.. 😑

-Men selvsagt, det høres jo mer tappert og uselvisk ut, det å gi uttrykk for å forsøke å redde en klode.., fremfor å gi uttrykk for å redde seg selv 😛

Men tja, det er selvsagt(?) dette man mener med "vi må redde kloden, vi må være grønne, vi må ha et grønt skifte, jordens helsetilstand er skrantende.. osv.osv..".
Og man fortsetter å bruke slike uttrykk/begrep, selv om det "isolert sett" bare gir et ytterst barnslig (nærmest useriøst) inntrykk.

Og skulle man driste seg til å kritisere slik bruk av svada-begrep.., så vil man nærmest automatisk havne i kategorien miljø/klima-kriminell..

-Men sånn går nu dagan.. 🙄

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

LANISTA skrev: ons jun 22, 2022 8:59 pm
FjodorDVD skrev: tir nov 30, 2021 9:33 am Er løsningen på klimaproblemene så enkel at vi kan kjøre vekk i elbil? Eller er ikke kjernen jordens helsetilstand rovdrift og overforbruk av knappe ressurser der kronsymbolet må være en overvektig Ola-dunk kjørende i overdimensjonert elbil?
Denne artikkelen har noen grunnleggende facts jeg ikke har sett på trykk før. Årlig subsidie er 30 milliarder til elbilistene.
https://www.dn.no/innlegg/innlegg-elnet ... -1-1107074
Hater å være petimeter, men det er så mange som begynner å tro på det. Det er ingenting galt med jordens helsetilstand. Jorden klarer seg fint den. Vi får det mer ubehagelig. Det er en stor forskjell.
Tenker du på mennesker? Det mest tilpasnings dyktige større skapningen på jorden som har bosatt seg i alt fra fryste poler til glovarme Sahara.. nei.. noen grader hit og dit har ingenting for oss å si.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Zpiff skrev: tor jun 23, 2022 9:25 am
LANISTA skrev: ons jun 22, 2022 8:59 pm
FjodorDVD skrev: tir nov 30, 2021 9:33 am Er løsningen på klimaproblemene så enkel at vi kan kjøre vekk i elbil? Eller er ikke kjernen jordens helsetilstand rovdrift og overforbruk av knappe ressurser der kronsymbolet må være en overvektig Ola-dunk kjørende i overdimensjonert elbil?
Denne artikkelen har noen grunnleggende facts jeg ikke har sett på trykk før. Årlig subsidie er 30 milliarder til elbilistene.
https://www.dn.no/innlegg/innlegg-elnet ... -1-1107074
Hater å være petimeter, men det er så mange som begynner å tro på det. Det er ingenting galt med jordens helsetilstand. Jorden klarer seg fint den. Vi får det mer ubehagelig. Det er en stor forskjell.
Enig.
Ja, det er kanskje å være pedant, men likevel så er det spesifikt de større og mer komplekse organismene som vil kunne slite med å tilpasse seg de eventuelle' globale forhold, og sånn har det alltid har vært.
De globale forholdene (klode, klima.. i seg selv) kunne ikke brydd seg mindre om organismer lever/dør eller overhodet har eksistert, kan eksistere.. 😑

-Men selvsagt, det høres jo mer tappert og uselvisk ut, det å gi uttrykk for å forsøke å redde en klode.., fremfor å gi uttrykk for å redde seg selv 😛

Men tja, det er selvsagt(?) dette man mener med "vi må redde kloden, vi må være grønne, vi må ha et grønt skifte, jordens helsetilstand er skrantende.. osv.osv..".
Og man fortsetter å bruke slike uttrykk/begrep, selv om det "isolert sett" bare gir et ytterst barnslig (nærmest useriøst) inntrykk.

Og skulle man driste seg til å kritisere slik bruk av svada-begrep.., så vil man nærmest automatisk havne i kategorien miljø/klima-kriminell..

-Men sånn går nu dagan.. 🙄
For ikke å snakke om; hvor egoistisk det er å bringe flere barn til denne farlige verden..

Hallo? Har noen av de som sier det, begrep om historie? Vi har aldri hatt det bedre som menneskehet noensinne!
Og vi trenger flere barn og det raskt.
Hvis ikke dør vi ut innen noen hundre år og de siste til å skru av menneskehetens lys, er 100-åringer i våt bleie da ingen unge kan ta vare på dem.

Kunnskap. Kunnskap er noe herk. De kompliserer enkle slagord.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»