Ble nektet å betale kontant, ansatt tilkalte vektere

Svar
Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Ble nektet å betale kontant, ansatt tilkalte vektere

Legg inn av Xpoolman »

Phillip, 10 år gammel, ble nektet å betale kontant da han sammen med sin far skulle kjøpe Airpods på Elkjøp Phonehouse på Oasen Storsenter i Haugesund på svarte fredag.
De ansatte tilkalte vektere og Phillip og hans far ble regelrett kastet ut av butikken.
Makan til tull, kontanter er da fortsatt tvungent betalingsmiddel i Norge, men Elkjøp Phonehouse unnskylder seg med at de har vært kontantløse siden 2019.
Dette går virkelig ikke an :!:

https://www.tv2.no/nyheter/14392199/

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Da burde av de ansatte være greie nok til å vippse til butikken (de fleste butikker har har vipps) så tar man kontantene selv

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Xpoolman skrev: tir nov 30, 2021 12:56 pm Phillip, 10 år gammel, ble nektet å betale kontant da han sammen med sin far skulle kjøpe Airpods på Elkjøp Phonehouse på Oasen Storsenter i Haugesund på svarte fredag.
De ansatte tilkalte vektere og Phillip og hans far ble regelrett kastet ut av butikken.
Makan til tull, kontanter er da fortsatt tvungent betalingsmiddel i Norge, men Elkjøp Phonehouse unnskylder seg med at de har vært kontantløse siden 2019.
Dette går virkelig ikke an :!:

https://www.tv2.no/nyheter/14392199/
Jeg synes synd på 10-åringen.
Ikke fordi han ble kastet ut, men fordi han har en slik far.
Greit nok at butikken har en ulovlig policy, men man må likevel klare å opptre med verdighet....

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Nattevakt skrev: tir nov 30, 2021 1:08 pm Da burde av de ansatte være greie nok til å vippse til butikken (de fleste butikker har har vipps) så tar man kontantene selv
Med den holdningen her; "Personen i kassa sier «sorry, vi tar ikke cash»" -så hadde nok vedkommende kun akseptert kokain o.lign. som fysisk betalingsmiddel (tar gjerne en gunner med ammo åsså..), men har for mye ca$h som skal hvitvaskes allerede, så d'ække aktuelt å ta imot mer...

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Rhabagatz skrev: tir nov 30, 2021 1:16 pm
Xpoolman skrev: tir nov 30, 2021 12:56 pm Phillip, 10 år gammel, ble nektet å betale kontant da han sammen med sin far skulle kjøpe Airpods på Elkjøp Phonehouse på Oasen Storsenter i Haugesund på svarte fredag.
De ansatte tilkalte vektere og Phillip og hans far ble regelrett kastet ut av butikken.
Makan til tull, kontanter er da fortsatt tvungent betalingsmiddel i Norge, men Elkjøp Phonehouse unnskylder seg med at de har vært kontantløse siden 2019.
Dette går virkelig ikke an :!:

https://www.tv2.no/nyheter/14392199/
Jeg synes synd på 10-åringen.
Ikke fordi han ble kastet ut, men fordi han har en slik far.
Greit nok at butikken har en ulovlig policy, men man må likevel klare å opptre med verdighet....
Nøyaktig hva gjorde faren som var kritikkverdig i følge deg?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Rhabagatz skrev: tir nov 30, 2021 1:16 pm
Xpoolman skrev: tir nov 30, 2021 12:56 pm Phillip, 10 år gammel, ble nektet å betale kontant da han sammen med sin far skulle kjøpe Airpods på Elkjøp Phonehouse på Oasen Storsenter i Haugesund på svarte fredag.
De ansatte tilkalte vektere og Phillip og hans far ble regelrett kastet ut av butikken.
Makan til tull, kontanter er da fortsatt tvungent betalingsmiddel i Norge, men Elkjøp Phonehouse unnskylder seg med at de har vært kontantløse siden 2019.
Dette går virkelig ikke an :!:

https://www.tv2.no/nyheter/14392199/
Jeg synes synd på 10-åringen.
Ikke fordi han ble kastet ut, men fordi han har en slik far.
Greit nok at butikken har en ulovlig policy, men man må likevel klare å opptre med verdighet....
Merkelig kommentar.

Var det derfor daglig leder ringte mannen samme kveld, og beklaget og la seg helt flat? Og ga sønnen attpåtil et gavekort.

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Rhabagatz skrev: tir nov 30, 2021 1:16 pm Greit nok at butikken har en ulovlig policy, men man må likevel klare å opptre med verdighet....
De stavet "servilitet" feil.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Kronologus skrev: tir nov 30, 2021 2:22 pm
Rhabagatz skrev: tir nov 30, 2021 1:16 pm Greit nok at butikken har en ulovlig policy, men man må likevel klare å opptre med verdighet....
De stavet "servilitet" feil.
Men du skjønte budskapet hans så ta sånn i rettskrivningstråden, det er ganske irriterende for oss som har dysleksi og få sånne påpekninger

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

De som kan juss krangler om det er ulovlig eller ei å nekte å ta i mot kontanter.

Jeg er ikke noen juridisk ekspert, men for meg virker loven glassklar. Man skal ta i mot kontanter. Det er vel uansett de som kan mer enn meg som skal få avgjøre dette.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

greyserpent skrev: tir nov 30, 2021 1:36 pm

Nøyaktig hva gjorde faren som var kritikkverdig i følge deg?
Åpenbart nok til at man tilkalte en vekter.

Om han var ufin, truende, nektet å forlate stedet, var høylytt eller hva, det vet jeg ikke, men det må åpenbart ha vært en oppførsel som var kraftig avvikende.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Nattevakt skrev: tir nov 30, 2021 2:27 pm
Kronologus skrev: tir nov 30, 2021 2:22 pm
Rhabagatz skrev: tir nov 30, 2021 1:16 pm Greit nok at butikken har en ulovlig policy, men man må likevel klare å opptre med verdighet....
De stavet "servilitet" feil.
Men du skjønte budskapet hans så ta sånn i rettskrivningstråden, det er ganske irriterende for oss som har dysleksi og få sånne påpekninger
Nå var det ment som en spøk - det var ikke feil stavet ord, men et annet ord med en annen betydning...

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

PapaSmurf skrev: tir nov 30, 2021 2:28 pm De som kan juss krangler om det er ulovlig eller ei å nekte å ta i mot kontanter.

Jeg er ikke noen juridisk ekspert, men for meg virker loven glassklar. Man skal ta i mot kontanter. Det er vel uansett de som kan mer enn meg som skal få avgjøre dette.
Jeg tror det er noe som de ansatte i butikken ikke selv kan bestemme. At butikken ikke tar imot kontanter, er noe ledelsen har bestemt, da må de ansatte forholde seg til det. De kundene som er uenige i det og vil betale kontant, må gå til ledelsen og klage. De ansatte i butikken kan ikke gjøre noe med saken.

Å klage på eller til de ansatte fordi butikken ikke tar imot kontanter, er som å skjelle ut konduktøren fordi toget er forsinket eller skjelle ut bussjåføren fordi det er trafikkkork.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Karatel skrev: tir nov 30, 2021 3:11 pm
PapaSmurf skrev: tir nov 30, 2021 2:28 pm De som kan juss krangler om det er ulovlig eller ei å nekte å ta i mot kontanter.

Jeg er ikke noen juridisk ekspert, men for meg virker loven glassklar. Man skal ta i mot kontanter. Det er vel uansett de som kan mer enn meg som skal få avgjøre dette.
Jeg tror det er noe som de ansatte i butikken ikke selv kan bestemme. At butikken ikke tar imot kontanter, er noe ledelsen har bestemt, da må de ansatte forholde seg til det. De kundene som er uenige i det og vil betale kontant, må gå til ledelsen og klage. De ansatte i butikken kan ikke gjøre noe med saken.

Å klage på eller til de ansatte fordi butikken ikke tar imot kontanter, er som å skjelle ut konduktøren fordi toget er forsinket eller skjelle ut bussjåføren fordi det er trafikkkork.
Jeg er enig i at de stakkars ansatte ikke har skyld, men det kan ikke sammenlignes med trafikkork. Siden en trafikkork ikke kan skyldes busselskapet, men det å ikke ta i mot kontanter ikke er lovlig (i følge det jeg leser av loven).

Sentralbankloven § 3-5 (1) slår fast at Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel.

Finansavtaleloven fastslår i § 38 at en forbruker alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hmmm.....man går vel ikke til en filial som har erklært seg som kontantfri dersom man har kun kontanter???
Hva med å heller velge den andre filialen...som tar kontanter?
Jeg har det samme i den nærmeste nærbutikken. Den ene kassa tar kontanter, den andre kun kort.
Hadde følt meg litt dum dersom jeg gikk til kort-kassa og krevde å betale med kontanter...
Sist redigert av fargeblind den tir nov 30, 2021 3:29 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Rhabagatz skrev: tir nov 30, 2021 2:58 pm
greyserpent skrev: tir nov 30, 2021 1:36 pm

Nøyaktig hva gjorde faren som var kritikkverdig i følge deg?
Åpenbart nok til at man tilkalte en vekter.

Om han var ufin, truende, nektet å forlate stedet, var høylytt eller hva, det vet jeg ikke, men det må åpenbart ha vært en oppførsel som var kraftig avvikende.
Fordi det er ikke mulig at den ansatte i butikken var et rasshøl?

Du fikk med deg at butikksjefen kontaktet kundene og la seg paddeflat. Og at 10-åringen fikk et gavekort av butikken.
Sikkert fordi pappa oppførte seg idiot... Logikk fra helvete.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Rhabagatz skrev: tir nov 30, 2021 1:16 pm
Xpoolman skrev: tir nov 30, 2021 12:56 pm Phillip, 10 år gammel, ble nektet å betale kontant da han sammen med sin far skulle kjøpe Airpods på Elkjøp Phonehouse på Oasen Storsenter i Haugesund på svarte fredag.
De ansatte tilkalte vektere og Phillip og hans far ble regelrett kastet ut av butikken.
Makan til tull, kontanter er da fortsatt tvungent betalingsmiddel i Norge, men Elkjøp Phonehouse unnskylder seg med at de har vært kontantløse siden 2019.
Dette går virkelig ikke an :!:

https://www.tv2.no/nyheter/14392199/
Jeg synes synd på 10-åringen.
Ikke fordi han ble kastet ut, men fordi han har en slik far.
Greit nok at butikken har en ulovlig policy, men man må likevel klare å opptre med verdighet....
For en heldig gutt sier nå jeg. Han har tross alt en far som vet mer enn kassapersonen og som kan ett og annet om norsk lov. Dette lærte han nok mye av, at gutten selv synes det var flaut der og da har lite å si, det bygger karakter og gir lærdom for resten av livet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

PapaSmurf skrev: tir nov 30, 2021 3:25 pm
Karatel skrev: tir nov 30, 2021 3:11 pm
PapaSmurf skrev: tir nov 30, 2021 2:28 pm De som kan juss krangler om det er ulovlig eller ei å nekte å ta i mot kontanter.

Jeg er ikke noen juridisk ekspert, men for meg virker loven glassklar. Man skal ta i mot kontanter. Det er vel uansett de som kan mer enn meg som skal få avgjøre dette.
Jeg tror det er noe som de ansatte i butikken ikke selv kan bestemme. At butikken ikke tar imot kontanter, er noe ledelsen har bestemt, da må de ansatte forholde seg til det. De kundene som er uenige i det og vil betale kontant, må gå til ledelsen og klage. De ansatte i butikken kan ikke gjøre noe med saken.

Å klage på eller til de ansatte fordi butikken ikke tar imot kontanter, er som å skjelle ut konduktøren fordi toget er forsinket eller skjelle ut bussjåføren fordi det er trafikkkork.
Jeg er enig i at de stakkars ansatte ikke har skyld, men det kan ikke sammenlignes med trafikkork. Siden en trafikkork ikke kan skyldes busselskapet, men det å ikke ta i mot kontanter ikke er lovlig (i følge det jeg leser av loven).

Sentralbankloven § 3-5 (1) slår fast at Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel.

Finansavtaleloven fastslår i § 38 at en forbruker alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.
Joda, men hvis butikken sluttet å ta imot kontant betaling i 2019, er det rimelig å tro at alle kassaapparater for kontanter er fjernet og at butikken bare har kortterminaler. Hvis det er slik, kan kontant betaling betaling bare skje ved at en ansatt stikker pengene i egen lomme og skriver ut kvittering på en papirlapp. Eventuelle vekslepenger må de ansatte ta fra egen lomme, hvis de ansatte ikke selv har kontanter, får ikke kunden vekslepenger tilbake.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Karatel skrev: tir nov 30, 2021 3:49 pm
PapaSmurf skrev: tir nov 30, 2021 3:25 pm
Karatel skrev: tir nov 30, 2021 3:11 pm

Jeg tror det er noe som de ansatte i butikken ikke selv kan bestemme. At butikken ikke tar imot kontanter, er noe ledelsen har bestemt, da må de ansatte forholde seg til det. De kundene som er uenige i det og vil betale kontant, må gå til ledelsen og klage. De ansatte i butikken kan ikke gjøre noe med saken.

Å klage på eller til de ansatte fordi butikken ikke tar imot kontanter, er som å skjelle ut konduktøren fordi toget er forsinket eller skjelle ut bussjåføren fordi det er trafikkkork.
Jeg er enig i at de stakkars ansatte ikke har skyld, men det kan ikke sammenlignes med trafikkork. Siden en trafikkork ikke kan skyldes busselskapet, men det å ikke ta i mot kontanter ikke er lovlig (i følge det jeg leser av loven).

Sentralbankloven § 3-5 (1) slår fast at Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel.

Finansavtaleloven fastslår i § 38 at en forbruker alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.
Joda, men hvis butikken sluttet å ta imot kontant betaling i 2019, er det rimelig å tro at alle kassaapparater for kontanter er fjernet og at butikken bare har kortterminaler. Hvis det er slik, kan kontant betaling betaling bare skje ved at en ansatt stikker pengene i egen lomme og skriver ut kvittering på en papirlapp. Eventuelle vekslepenger må de ansatte ta fra egen lomme, hvis de ansatte ikke selv har kontanter, får ikke kunden vekslepenger tilbake.
Da er dette et brudd på Kjøpeloven som gjort det klart at butikkene ta imot kontant betaling. Butikksjefen åpenbart var blitt klart over dette, og da er politianmeldelse legitimt om dette skulle skje. Det vil være til det beste for butikkjeden å slutte med bare kontantløs betaling fordi de risikert å bli lovanmeldt. Det er forresten veldig merkelig at myndighetene ikke tar affære i dette i to år. Det finnes pensjonister og fattige som må betale med kontanter.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Det er sunt for barn å bruke kontanter, de får et mer reelt forhold til penger. Det gjør man mye lettere med sedler enn kort. Selv sparer jeg mye mer om jeg bruker kontanter.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Ikke bra, men dessverre den retningen det går i.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

greyserpent skrev: tir nov 30, 2021 3:28 pm
Rhabagatz skrev: tir nov 30, 2021 2:58 pm
greyserpent skrev: tir nov 30, 2021 1:36 pm

Nøyaktig hva gjorde faren som var kritikkverdig i følge deg?
Åpenbart nok til at man tilkalte en vekter.

Om han var ufin, truende, nektet å forlate stedet, var høylytt eller hva, det vet jeg ikke, men det må åpenbart ha vært en oppførsel som var kraftig avvikende.
Fordi det er ikke mulig at den ansatte i butikken var et rasshøl?

Du fikk med deg at butikksjefen kontaktet kundene og la seg paddeflat. Og at 10-åringen fikk et gavekort av butikken.
Sikkert fordi pappa oppførte seg idiot... Logikk fra helvete.
Vel. At butikken i ettertid forsøker å komme best mulig ut av dette, er greit. Det betyr ikke at det var feil å tilkalle en vekter.
Det er selvfølgelig mulig at de ansatt er aspeløv som pleier å tilkalle vektere når kunder har innvendinger. Men jeg tenker at han mest sannsynlig ble bedt om å forlate butikken, men nektet.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Ale skrev: tir nov 30, 2021 3:58 pm Bruk kort. Enkelt og greit.
Det er veldig enkelt å både sette inn og ta ut kontanter i Post I Butikk. Her er det åpent fra 0700 til 2300.
Dum Pappa.
Men dersom det resulterer i at den kontatntfrie butikken begynner å håndtere penger, har vel verden tatt et skritt tilbake til slik det skal være.
Sist redigert av fargeblind den tir nov 30, 2021 4:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

– Når betalingsmottakeren utøver sin forretningsvirksomhet på flere steder, kan det være at ikke alle stedene er å anse som forretningssted. Og dermed som «hos betalingsmottakeren» i finansavtalelovens forstand. Dermed er det ikke slik at det må gis adgang til kontant betaling på et hvert sted hvor betalingsmottakerens forretningsvirksomhet utøves, forklarte kommunikasjonsrådgiver Andreas Skjøld-Lorange i Justisdepartementet i artikkelen.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Varulv2468 skrev: tir nov 30, 2021 3:57 pm
Karatel skrev: tir nov 30, 2021 3:49 pm
PapaSmurf skrev: tir nov 30, 2021 3:25 pm

Jeg er enig i at de stakkars ansatte ikke har skyld, men det kan ikke sammenlignes med trafikkork. Siden en trafikkork ikke kan skyldes busselskapet, men det å ikke ta i mot kontanter ikke er lovlig (i følge det jeg leser av loven).

Sentralbankloven § 3-5 (1) slår fast at Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel.

Finansavtaleloven fastslår i § 38 at en forbruker alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.
Joda, men hvis butikken sluttet å ta imot kontant betaling i 2019, er det rimelig å tro at alle kassaapparater for kontanter er fjernet og at butikken bare har kortterminaler. Hvis det er slik, kan kontant betaling betaling bare skje ved at en ansatt stikker pengene i egen lomme og skriver ut kvittering på en papirlapp. Eventuelle vekslepenger må de ansatte ta fra egen lomme, hvis de ansatte ikke selv har kontanter, får ikke kunden vekslepenger tilbake.
Da er dette et brudd på Kjøpeloven som gjort det klart at butikkene ta imot kontant betaling. Butikksjefen åpenbart var blitt klart over dette, og da er politianmeldelse legitimt om dette skulle skje. Det vil være til det beste for butikkjeden å slutte med bare kontantløs betaling fordi de risikert å bli lovanmeldt. Det er forresten veldig merkelig at myndighetene ikke tar affære i dette i to år. Det finnes pensjonister og fattige som må betale med kontanter.
Det er meget mulig, endog sannsynlig, at du har rett i dette, men nytter likevel ikke for kunden å klage på eller til de ansatte, de kan ingenting gjøre.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

fargeblind skrev: tir nov 30, 2021 4:02 pm
Ale skrev: tir nov 30, 2021 3:58 pm Bruk kort. Enkelt og greit.
Det er veldig enkelt å både sette inn og ta ut kontanter i Post I Butikk. Her er det åpent fra 0700 til 2300.
Dum Pappa.
Men dersom det resulterer i at den kontatntfrie butikken begynner å håndtere penger, har vel verden tatt et skritt tilbake til slik det skal være.
Har 10-åringen kort?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Ale skrev: tir nov 30, 2021 4:03 pm
fargeblind skrev: tir nov 30, 2021 4:02 pm
Ale skrev: tir nov 30, 2021 3:58 pm Bruk kort. Enkelt og greit.
Det er veldig enkelt å både sette inn og ta ut kontanter i Post I Butikk. Her er det åpent fra 0700 til 2300.
Dum Pappa.
Enig. Her i Fredrikstad bruker vi KORT. Uskreven regel.
Jeg har alltid noen lapper i lommeboka.
Uskreven (personlig) regel.
Men det er likevel teit å velge å gå til en butikk som har vært kontantfri i to år når man skal betale cash.
Sist redigert av fargeblind den tir nov 30, 2021 4:06 pm, redigert 1 gang totalt.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Den egentlige grunnen:

- Om man legger 9000 kroner i kontanter på bordet så registrerer hjernen smerte når du gir de fra deg for å få et produkt.
- Om man drar kortet til samme sum så registreres ikke denne smerten.

= Folk handler mer og butikkene tjener mer.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ka9nen skrev: tir nov 30, 2021 4:05 pm Den egentlige grunnen:

- Om man legger 9000 kroner i kontanter på bordet så registrerer hjernen smerte når du gir de fra deg for å få et produkt.
- Om man drar kortet til samme sum så registreres ikke denne smerten.

= Folk handler mer og butikkene tjener mer.
Jepp.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Karatel skrev: tir nov 30, 2021 4:03 pm
Varulv2468 skrev: tir nov 30, 2021 3:57 pm
Karatel skrev: tir nov 30, 2021 3:49 pm

Joda, men hvis butikken sluttet å ta imot kontant betaling i 2019, er det rimelig å tro at alle kassaapparater for kontanter er fjernet og at butikken bare har kortterminaler. Hvis det er slik, kan kontant betaling betaling bare skje ved at en ansatt stikker pengene i egen lomme og skriver ut kvittering på en papirlapp. Eventuelle vekslepenger må de ansatte ta fra egen lomme, hvis de ansatte ikke selv har kontanter, får ikke kunden vekslepenger tilbake.
Da er dette et brudd på Kjøpeloven som gjort det klart at butikkene ta imot kontant betaling. Butikksjefen åpenbart var blitt klart over dette, og da er politianmeldelse legitimt om dette skulle skje. Det vil være til det beste for butikkjeden å slutte med bare kontantløs betaling fordi de risikert å bli lovanmeldt. Det er forresten veldig merkelig at myndighetene ikke tar affære i dette i to år. Det finnes pensjonister og fattige som må betale med kontanter.
Det er meget mulig, endog sannsynlig, at du har rett i dette, men nytter likevel ikke for kunden å klage på eller til de ansatte, de kan ingenting gjøre.
Jeg vet det er riktig, men det har vært sett at vi ikke har strenge kontrollmekanismer som kan påse at lovens bestemmelser følges inntil en politianmeldelse foreligger, og saken omkring butikkjeden ser ut til å skyldes et smutthull skapt av Finansavtaleloven § 38 tredje ledd som er veldig forbausende ekstremt vag, da man annullert alt utenom "betalingsmottaker" om denne har flere forretningssted. Ifølge lovene er kontanter tvungent betalingsmetode inntil videre, men en lovparagraf som av en eller andre grunn var for vag, har gitt et smutthull som bare domstolene kan avgjøre. Og dette har derfor ikke blitt utfordret mange ganger, fordi 100 % kontantfri betaling uten alternativer var praktisk talt ukjent fram til 2019 og pandemien.

https://www.regjeringen.no/no/dokumente ... /id451515/

Og i denne situasjonen er det "førstemann til mølla"-prinsippet, hvis kjøperen ikke får varen, vil andre ta den.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Queenie skrev: tir nov 30, 2021 3:59 pm Det er sunt for barn å bruke kontanter, de får et mer reelt forhold til penger. Det gjør man mye lettere med sedler enn kort. Selv sparer jeg mye mer om jeg bruker kontanter.
Glemmer ikke en samtale med sønnen min da han var 6-7 år. Han ville ha en diger Legoeske. Jeg sa at det har jeg ikke penger til.

Da kom det kjapt: Kan du ikke bruke kort?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»