Noe er råttent i Høyre

Svar
Ljot

Noe er råttent i Høyre

Legg inn av Ljot »

Det utløsende for denne tråden var noe jeg leste i coronatråden. Hvor høyrepolitikere i Oslo samt en Høyreordfører fra Øygarden (!) går i strupen på regjeringen og byrådet i Oslo. I og for seg en ærlig sak og noe som jeg rent instinktivt burde applaudert, mørkeblå som jeg er. Men så var det saken da; som får disse høyrepolitikerene til å ase seg opp til de store høyder, med forferdelighetsbeskrivelser som kunne skremt nattesøvnen fra Dante.
https://www.dagbladet.no/nyheter/refser ... t/74770383
Høyrepolitikerene mener det rødgrønne byrådet i Oslo stoler for mye på individets ansvar og individets rettigheter til selv å ta kloke og informerte valg om egen livsførsel. Hva gir dere meg? Denne bizarrovendingen i norsk politikk så jeg ikke komme.

Men kanskje burde jeg gjort det? Helt fra DLD-saken har Høyre vist at individets rettigheter og egenansvar er noe man forbeholder festtaler. Når det kommer til praktisk politikk fremstår partiet Høyre som minst like overvåkende, regulerende, kontrollerende og formanende overfor enkeltmennesket som sine rødgrønne og kristeliøse motparter. Og det har bare blitt gradvis verre.

For hver eneste gang Mor Erna og den vaktsomme snusboks-Høie har åpnet nebbene sitt gjennom corona-epidemien har skruen rundt individets bevegelsesfrihet blitt strammet mer og mer til. Det er et kontrollerende, formanende og formyndersk Høyre vi ser nå og jeg ser ingen vei ut av det så lenge de som nå sitter i den øverste ledelsen gis denne muligheten til å påvirke partiet ovenfra og ned.

Vi snakker altså om partiet hvor ledende politikere seriøst vurderte å gi oss vanlige mennesker båndtvang (portforbud). Hvor Høie omtrent mistet det helt når Fredrik Solvang, en av landets mest anerkjente mediepersonligheter våget seg til å komme med alternative perspektiver på klokt smittevern. Og hvor politikere nå roper etter mer kontroll over enkeltmennesket fra en AP-ledet regjering og et byråd i Oslo ledet av en ex- SV-er.

Les responsen fra Raymond Johansen og gråt, borgerlige velgere:
- Vi kan ikke hver eneste gang det er økt smitte, rope på staten. Hver enkelt har også et personlig ansvar for å gjøre noe, sa Johansen til statskanalen.

Fra et liberalt perspektiv er det ikke lengre håp for partiet Høyre. Det er to stortingsvalg siden jeg stemte på dem sist, det kan bli svært lenge til neste gang. Nå stikker jeg for å trene, for å blåse ut litt. Heldigvis har ikke Høyre all makt, da hadde vel treningssenteret vært stengt igjen.

ps/
Jeg er en helt vanlig fullvaksinert borger med hodet på rett plass. Dette er ikke noe antivax-konspisurr men en bekymringsmelding fra en liberal velger.
/ds

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Flott innlegg, men jeg er fristet til å si velkommen etter. Jeg har pratet om dette i flere år nå. Jeg vet jo at det ikke er helt nytt for deg heller, men det er positivt at enda flere begynner å se hva Høyre egentlig er.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

En risikabel og litt merkelig strategi av Høyre. Får inntrykk av at de fortsatt lever på sin rolle i mars 2020, da de opplevde en umiddelbar popularitet i en situasjon der få visste noe. Nå har det rent en del vann under brua, og vi har opplevd nedstengninger, mange ulike tiltak, vaksinasjon, gjenåpningsfest og nye trusler om nedstengning. Selv om de ikke har brukt det ordet (enda?), virker det som Høyre vil gi inntrykk av at de er de første til å gå inn for det. Hvor populært er det? Hvis ting mot formodning skulle gå til helvete med høye dødstall og et rasert helsevesen så vil vel Høyre bli husket som den som advarte først. Men et langt mer sannsynlig scenario er at man greier å håndtere smitten og fortsetter å normalisere hverdagen, selv med viruset i omløp.

Høyre vil isåfall bli assosiert med krisemaksimering og en manglende evne til å komme seg videre fra Høie og tommestokken.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Hvorfor er du overrasket? Som du selv er inne på, DLD avslørte Høyre for godt. Målet helliger middelet, og enkeltmenneskets meninger/rettigheter er underordnet.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Høyre er vel det partiet i Norge med sterkest trekning mot diktatur fravær av rettigheter til enkeltindividet.
Teoretisk er Rødt ironisk nok på helt motsatt side av denne aksen. Slik jeg forstår/oppfatter det.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Ljot skrev: tir nov 30, 2021 6:58 pm Det utløsende for denne tråden var noe jeg leste i coronatråden. Hvor høyrepolitikere i Oslo samt en Høyreordfører fra Øygarden (!) går i strupen på regjeringen og byrådet i Oslo. I og for seg en ærlig sak og noe som jeg rent instinktivt burde applaudert, mørkeblå som jeg er. Men så var det saken da; som får disse høyrepolitikerene til å ase seg opp til de store høyder, med forferdelighetsbeskrivelser som kunne skremt nattesøvnen fra Dante.
https://www.dagbladet.no/nyheter/refser ... t/74770383
Høyrepolitikerene mener det rødgrønne byrådet i Oslo stoler for mye på individets ansvar og individets rettigheter til selv å ta kloke og informerte valg om egen livsførsel. Hva gir dere meg? Denne bizarrovendingen i norsk politikk så jeg ikke komme.

Men kanskje burde jeg gjort det? Helt fra DLD-saken har Høyre vist at individets rettigheter og egenansvar er noe man forbeholder festtaler. Når det kommer til praktisk politikk fremstår partiet Høyre som minst like overvåkende, regulerende, kontrollerende og formanende overfor enkeltmennesket som sine rødgrønne og kristeliøse motparter. Og det har bare blitt gradvis verre.

For hver eneste gang Mor Erna og den vaktsomme snusboks-Høie har åpnet nebbene sitt gjennom corona-epidemien har skruen rundt individets bevegelsesfrihet blitt strammet mer og mer til. Det er et kontrollerende, formanende og formyndersk Høyre vi ser nå og jeg ser ingen vei ut av det så lenge de som nå sitter i den øverste ledelsen gis denne muligheten til å påvirke partiet ovenfra og ned.

Vi snakker altså om partiet hvor ledende politikere seriøst vurderte å gi oss vanlige mennesker båndtvang (portforbud). Hvor Høie omtrent mistet det helt når Fredrik Solvang, en av landets mest anerkjente mediepersonligheter våget seg til å komme med alternative perspektiver på klokt smittevern. Og hvor politikere nå roper etter mer kontroll over enkeltmennesket fra en AP-ledet regjering og et byråd i Oslo ledet av en ex- SV-er.

Les responsen fra Raymond Johansen og gråt, borgerlige velgere:
- Vi kan ikke hver eneste gang det er økt smitte, rope på staten. Hver enkelt har også et personlig ansvar for å gjøre noe, sa Johansen til statskanalen.

Fra et liberalt perspektiv er det ikke lengre håp for partiet Høyre. Det er to stortingsvalg siden jeg stemte på dem sist, det kan bli svært lenge til neste gang. Nå stikker jeg for å trene, for å blåse ut litt. Heldigvis har ikke Høyre all makt, da hadde vel treningssenteret vært stengt igjen.

ps/
Jeg er en helt vanlig fullvaksinert borger med hodet på rett plass. Dette er ikke noe antivax-konspisurr men en bekymringsmelding fra en liberal velger.
/ds

Enig med andre, dette er jo ikke overraskende. Høyresiden har alltid vært en blanding av autoritære konservative og myndighetskritiske liberale. Stem venstre om du er liberal. De tar det alvorlig.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Har stemt Høgre i alle år, men skal innrømme at i år var det verkeleg lite om å gjere før eg hadde stemt på ein anna parti. Dessverre fortsetter mange i Høgre å hyle etter tiltak og fleire begrensinger i folk sine liv. Samstundes som partiet drar i 1 retning og det er kun å sjå smittetall og frykt retorikk.

Eg har alltid sett meg som ein klassisk høgremann. Opptatt av privat næringsliv, tillit til enkeltmenneskjer og forutsigbar politikk på dei fleiste området. I korona spørsmål er Høgre blitt ein blanding av KRF og Venstresiden. Mest mulig tiltak, kontroll og styring og minst mulig tillit til folk. Samstundes som alle skal få dette under seg. Direkte skremmende å høyre desse Høgre ordførarane. Dei vil altså pålegge heile landet munnbind fordi befolkninga i sine kommuner ikkje vil forholde seg til deira regel. Noko er alvorleg gale når AP folk framstår som fornuftlege og litt mindre drevet av panikk.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Er det problemer innad i Høyre?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Det verste synes jeg er den likegyldigheten og kalde skulderen Høyre og sentrumskameratene viste tusener av norske bedrifter som gikk konkurs under nedstengningen grunnet mange meningsløse tiltak, mens EU bedrifter som driver med sosial dumping fikk fritak fra karantene for å ikke lide overlast. Noe som førte til kontinuerlig påfyll av importsmitte.
Mens frisøren gikk konkurs, så var det full virksomhet i byggetomta ved siden av med i hovedsak EU-arbeidere.

Gamle familiebedrifter var det ikke så farlig med. Livsverk gikk tapt for alltid, det viktigste var å gjøre EU fornøyd.
Det rimer ikke helt med deres skryt av å være næringslivets og bedriftenes parti. Også de små og mellomstore. Skuffende.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Rexwiller skrev: tir nov 30, 2021 8:44 pm Er det problemer innad i Høyre?
"Ja, Kåre Willoch ville nok ha snudd seg i graven"

Centrist

Legg inn av Centrist »

Sett i lys av Høyres utvikling siden mars 2020, og spesielt de siste dagene + Rotevatns tweet, viser det både det positive og negative i St det er 4 år til neste stortingsvalg. Det var noen som ante den illiberale retningen Høyre har tatt for en stund siden, men de aller fleste virker som blir overrasket over de siste dagene.

Hadde det vært valg i morgen kunne kanskje Høyre hatt en nedgang. Men samtidig er det vanskelig å si hvor mange som stemmer på Høyre som verdsetter personlig frihet og liberalisme. Sett over ett virker ikke akkurat det som en kampsak for veldig mange i Norge dessverre. Således vil ikke en slik grusom utvikling Høyre har ha noen konsekvenser i 2025, for da er jo alt glemt.

De som verdsetter individets frie valg svært høyt har vel kanskje større aksjer i Venstre. Klarer ikke helt se andre parti på Stortinget per nå. De andre partiene bryr seg ikke, og den bransjen av FrP er en vits. Ingen stemmer vel på FrP for liberalisme heller?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Centrist skrev: tir nov 30, 2021 11:41 pm Sett i lys av Høyres utvikling siden mars 2020, og spesielt de siste dagene + Rotevatns tweet, viser det både det positive og negative i St det er 4 år til neste stortingsvalg. Det var noen som ante den illiberale retningen Høyre har tatt for en stund siden, men de aller fleste virker som blir overrasket over de siste dagene.

Hadde det vært valg i morgen kunne kanskje Høyre hatt en nedgang. Men samtidig er det vanskelig å si hvor mange som stemmer på Høyre som verdsetter personlig frihet og liberalisme. Sett over ett virker ikke akkurat det som en kampsak for veldig mange i Norge dessverre. Således vil ikke en slik grusom utvikling Høyre har ha noen konsekvenser i 2025, for da er jo alt glemt.

De som verdsetter individets frie valg svært høyt har vel kanskje større aksjer i Venstre. Klarer ikke helt se andre parti på Stortinget per nå. De andre partiene bryr seg ikke, og den bransjen av FrP er en vits. Ingen stemmer vel på FrP for liberalisme heller?
Eneste Venstre er liberale til nå til dags er fri innvandring (mer eller mindre) av migranter fra u-land som kommer for norsk velferd.

Venstre er ikke liberale, de er sosialliberalister. Sjekk hva det innebærer.
I praktisk politikk ligger de svært tett opp til SV (olje, kraftutbygging, veier, innvandring, miljøhysteri og grønne avgifter)
Så vel bekomme.

Ljot

Legg inn av Ljot »

SlimWhitman skrev: tir nov 30, 2021 7:05 pm Flott innlegg, men jeg er fristet til å si velkommen etter. Jeg har pratet om dette i flere år nå. Jeg vet jo at det ikke er helt nytt for deg heller, men det er positivt at enda flere begynner å se hva Høyre egentlig er.
Jeg er ikke overrasket. Dette er noe jeg har pirket i over lang tid nå, for de som måtte plages med å huske hva jeg av og til skrev på det døde forumet. Jeg tenkte bare dette var en betimelig anledning til å ta temaet opp på dette forumet. Ellers er jo det store problemet mangel på alternativer. Venstre har sine demoner og FrP er jo i det store og hele en svær sekk av underligheter med høyst varierende smak og konsistens.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Folk_flesk skrev: tir nov 30, 2021 8:01 pm En risikabel og litt merkelig strategi av Høyre. Får inntrykk av at de fortsatt lever på sin rolle i mars 2020, da de opplevde en umiddelbar popularitet i en situasjon der få visste noe. Nå har det rent en del vann under brua, og vi har opplevd nedstengninger, mange ulike tiltak, vaksinasjon, gjenåpningsfest og nye trusler om nedstengning. Selv om de ikke har brukt det ordet (enda?), virker det som Høyre vil gi inntrykk av at de er de første til å gå inn for det. Hvor populært er det? Hvis ting mot formodning skulle gå til helvete med høye dødstall og et rasert helsevesen så vil vel Høyre bli husket som den som advarte først. Men et langt mer sannsynlig scenario er at man greier å håndtere smitten og fortsetter å normalisere hverdagen, selv med viruset i omløp.

Høyre vil isåfall bli assosiert med krisemaksimering og en manglende evne til å komme seg videre fra Høie og tommestokken.
Ja, hvis vi tar corona spesifikt (selv om dette ikke er en corona-tråd) er det åpenbart at Kjerkhol og Støre så langt kommer bedre ut av situasjonen enn Solberg og Høie. Selv om de nok har noe lettere arbeidsforhold forsvarer ikke det Solberg og Høie sin gjennomgående autoritære ryggmargsrefleks det siste halvannet året.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Centrist skrev: tir nov 30, 2021 11:41 pm Sett i lys av Høyres utvikling siden mars 2020, og spesielt de siste dagene + Rotevatns tweet, viser det både det positive og negative i St det er 4 år til neste stortingsvalg. Det var noen som ante den illiberale retningen Høyre har tatt for en stund siden, men de aller fleste virker som blir overrasket over de siste dagene.

Hadde det vært valg i morgen kunne kanskje Høyre hatt en nedgang. Men samtidig er det vanskelig å si hvor mange som stemmer på Høyre som verdsetter personlig frihet og liberalisme. Sett over ett virker ikke akkurat det som en kampsak for veldig mange i Norge dessverre. Således vil ikke en slik grusom utvikling Høyre har ha noen konsekvenser i 2025, for da er jo alt glemt.

De som verdsetter individets frie valg svært høyt har vel kanskje større aksjer i Venstre. Klarer ikke helt se andre parti på Stortinget per nå. De andre partiene bryr seg ikke, og den bransjen av FrP er en vits. Ingen stemmer vel på FrP for liberalisme heller?
I forholdet mellom individ og stat er nok Venstre nærest å leve opp til de klassiske liberale verdiene. Men, som andre peker på, er det andre problemer med Venstre, blant annet når det gjelder hvordan å konstruere samfunnet rundt oss. På makronivå er Venstre sosialliberalister og liker å presse sine egendefinerte dyder ned over oss. Jeg er for eksempel glad i hydrokarboner, spesielt de vi har på norsk sokkel. Derfor er jeg ikke overbegeistret for deres vilje til å ri på klimatigeren, drukne oss i grønne avgifter og legge ned petroleumsnæringen så fort som råd er. Jeg synes også deres holdning til innvandring og global migrasjon virker noe ullen og mer preget av et ønske om å være Gode Mennesker™ enn en realistisk tilnærming til problematikken.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Ljot skrev: tir nov 30, 2021 6:58 pm Det utløsende for denne tråden var noe jeg leste i coronatråden. Hvor høyrepolitikere i Oslo samt en Høyreordfører fra Øygarden (!) går i strupen på regjeringen og byrådet i Oslo. I og for seg en ærlig sak og noe som jeg rent instinktivt burde applaudert, mørkeblå som jeg er. Men så var det saken da; som får disse høyrepolitikerene til å ase seg opp til de store høyder, med forferdelighetsbeskrivelser som kunne skremt nattesøvnen fra Dante.
https://www.dagbladet.no/nyheter/refser ... t/74770383
Høyrepolitikerene mener det rødgrønne byrådet i Oslo stoler for mye på individets ansvar og individets rettigheter til selv å ta kloke og informerte valg om egen livsførsel. Hva gir dere meg? Denne bizarrovendingen i norsk politikk så jeg ikke komme.

Men kanskje burde jeg gjort det? Helt fra DLD-saken har Høyre vist at individets rettigheter og egenansvar er noe man forbeholder festtaler. Når det kommer til praktisk politikk fremstår partiet Høyre som minst like overvåkende, regulerende, kontrollerende og formanende overfor enkeltmennesket som sine rødgrønne og kristeliøse motparter. Og det har bare blitt gradvis verre.

For hver eneste gang Mor Erna og den vaktsomme snusboks-Høie har åpnet nebbene sitt gjennom corona-epidemien har skruen rundt individets bevegelsesfrihet blitt strammet mer og mer til. Det er et kontrollerende, formanende og formyndersk Høyre vi ser nå og jeg ser ingen vei ut av det så lenge de som nå sitter i den øverste ledelsen gis denne muligheten til å påvirke partiet ovenfra og ned.

Vi snakker altså om partiet hvor ledende politikere seriøst vurderte å gi oss vanlige mennesker båndtvang (portforbud). Hvor Høie omtrent mistet det helt når Fredrik Solvang, en av landets mest anerkjente mediepersonligheter våget seg til å komme med alternative perspektiver på klokt smittevern. Og hvor politikere nå roper etter mer kontroll over enkeltmennesket fra en AP-ledet regjering og et byråd i Oslo ledet av en ex- SV-er.

Les responsen fra Raymond Johansen og gråt, borgerlige velgere:
- Vi kan ikke hver eneste gang det er økt smitte, rope på staten. Hver enkelt har også et personlig ansvar for å gjøre noe, sa Johansen til statskanalen.

Fra et liberalt perspektiv er det ikke lengre håp for partiet Høyre. Det er to stortingsvalg siden jeg stemte på dem sist, det kan bli svært lenge til neste gang. Nå stikker jeg for å trene, for å blåse ut litt. Heldigvis har ikke Høyre all makt, da hadde vel treningssenteret vært stengt igjen.

ps/
Jeg er en helt vanlig fullvaksinert borger med hodet på rett plass. Dette er ikke noe antivax-konspisurr men en bekymringsmelding fra en liberal velger.
/ds
Det er jo Høyre som ønske å gripe mest inn i folks privatliv. Minner om abortloven som Erna var den første til å stramme inn på gudene vet hvor mange år.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Ljot skrev: ons des 01, 2021 8:17 am I forholdet mellom individ og stat er nok Venstre nærest å leve opp til de klassiske liberale verdiene. Men, som andre peker på, er det andre problemer med Venstre, blant annet når det gjelder hvordan å konstruere samfunnet rundt oss. På makronivå er Venstre sosialliberalister og liker å presse sine egendefinerte dyder ned over oss. Jeg er for eksempel glad i hydrokarboner, spesielt de vi har på norsk sokkel. Derfor er jeg ikke overbegeistret for deres vilje til å ri på klimatigeren, drukne oss i grønne avgifter og legge ned petroleumsnæringen så fort som råd er. Jeg synes også deres holdning til innvandring og global migrasjon virker noe ullen og mer preget av et ønske om å være Gode Mennesker™ enn en realistisk tilnærming til problematikken.
Dette er nok litt avhengig av hva man verdsetter mest med liberalisme. Er det personlig frihet eller økonomisk frihet? I mitt innlegg henviser jeg nettopp til det du sier er forholdet mellom individ og stat. De sakene du tar opp er også veldig relevant når det kommer til å diskutere Venstre, de er jo eksempelvis veldig glad i å forfekte seg selv som det miljøvennlige partiet på høyresiden. Alt i alt er det vel med Venstre som alle de andre partiene: Noe bra og noe dårlig. Spørsmålet er hva som er viktigst for den enkelte velger.

De som stemmer på Høyre for å styrke individets stilling mot en stadig sterkere stat fremstår ihvertfall for meg som absurd. Gjennom 8 år har de bidratt til en hemmeliggjøring av ulike aspekter og illiberaliseringen av samfunnet, hvor det hele kuliminerte under pandemien og portforbud. De støttet dog rusreformen, det skal de jo ha.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Høyre har vel aldri hatt noen voldsom liberal profil i Norge. Ja de var for oppmykning av en del rare monopol og ekstremt firkantede ordninger vi hadde igjen fra etterkrigstiden men dette var omtrent mer for justering til resten av Europa og regne. Liberale velgere i Norge har i perioder hatt Venstre og i andre perioder måttet greie seg uten alternativer avhengig av hvilken profil Venstre har hatt.

Dørum var en mann som sto for individets frihet, Sponheim langt derifra og valgte jo også i Krf og SP to partnere som lå så langt unna liberalismen man kan komme. Skei Grande hadde egentlig ikke noen særlig profil ene eller andre veien så lenge hun kunne karre seg inn i en regjering mens Melby nå virker å ta dem langt nærmere et selvstendig liberalt ståsted.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

greyserpent skrev: tir nov 30, 2021 8:21 pm Høyre er vel det partiet i Norge med sterkest trekning mot diktatur fravær av rettigheter til enkeltindividet.
Teoretisk er Rødt ironisk nok på helt motsatt side av denne aksen. Slik jeg forstår/oppfatter det.
Merket meg at Erna som statsminister jobbet målrettet for å lovfeste mindre innsyn omkring regjeringens daglige virke. Hun foreslo jo også å ta makten fra stortinget da koronaen kom til landet, noe Jonas først mente var en god ide. De andre partiene fikk snakket Jonas til fornuft.
Høyre burde ha byttet partileder ved siste landsmøte, til beste for seg selv og andre.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

GiPazzini_85 skrev: tir nov 30, 2021 11:27 pm
Rexwiller skrev: tir nov 30, 2021 8:44 pm Er det problemer innad i Høyre?
"Ja, Kåre Willoch ville nok ha snudd seg i graven"
Har Kåre Willoch daua?

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

hauge23 skrev: ons des 01, 2021 3:34 pm
GiPazzini_85 skrev: tir nov 30, 2021 11:27 pm
Rexwiller skrev: tir nov 30, 2021 8:44 pm Er det problemer innad i Høyre?
"Ja, Kåre Willoch ville nok ha snudd seg i graven"
Har Kåre Willoch daua?
Det er sitat fra (den legendariske) sangen "Problemer innad i Høyre" med Black Debbath👌
► Show Spoiler

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Forskjell mellom Ap og Høyre er at førstnevnt ikke vil nøle med å iverksette kontroversielle og krenkende inngrep, men det er akkurat der forskjellen lå, for Ap gjøre det med ettertrykkelig speiding og reorientering der man vente, observere, begrunne - og så gå inn uten den minste nøling og uten dikkdakk. Noen kaller dette treghet og tafatthet. Solberg var aktuelt mer heldig enn dyktig, og Høyre har en lei tendens for å gå for langt på uklar grunnlag. Dette vitner om aktsomhet og ledelsesstil, og Ap hadde tross alt - skandaler, Jagland og så mye annet - og Støres Vedumrotet med budsjettet - vært tradisjonelt opptatt å være mer strengt og gjennomtenkt. Selv om Stoltenberg og Brevik-skandalesaken gjort meget skade på denne rykten. Ap går skritt for skritt med besluttsomhet mens Høyre springer uten å se seg for.

Og, for å være ærlig, Høyre sto for mye bra, de var konservativorientert og generelt mer opptatt av liberaldemokratiske tankesett til fordel for arbeidsgivere, velstående og rike - de hadde tross alt lenge arbeidet for å trekke landet nedover liberaliseringens vei i 1970-2000, men det var så lenge de ikke hadde for mye makt, da fremstilles disse å være for retroaktiv i sammenligning med andre og for sosialkonservativt - de hadde aktuelt tenkt å gi bort oljen da Ap underlagt den statlig autoritet, hvilken var en av de klokeste handlingene i Norges historie. Det er ikke lenge siden Solberg ødela batteriproduksjonsdrømmen da hun tillatt en for høy toll på batterier til Storbritannia. Høyre er mer viktig som los fremfor som kaptein i Norges statsledelse. Neste-nedleggelsen av Forsvaret som fulgt til amerikanske baser i Norge, var Høyres påfunn da man vil være USAs flinkeste boy. Høyre har ikke gode meritter når de kunne gjøre sitt uutfordret.

Jeg har stemt Høyre, men strategisk stemt på Ap når landets kurs skulle stakkes ut, kun en gang gikk det galt, under det forrige stortingsvalget da folk flest blir for grisk og tenker på lommebøkene (som nå hyler i angst) - da hadde jeg innsett at Solberg hadde gått for langt, hun reformert Norge i feil retning i en voksende etteraping av det republikanske partiet i USA. Skattekuttpolitikken var noe av det meste idiotiske i Norges historie på meget lenge, sammen med en voksende tendens mot statsdekonstruksjon og usosiale som statlig budsjettkutt - i Norge som har en av verdens meste utviklede statsapparater i likhet med resten av Nord-Europa. Solberg var blitt en nyliberalistisk korsfarer, og Gro gjorde en stor tabbe da hun egenhendig fostret fram den nye generasjonen av Ap-ledere med den idealistiske Jagland som har blitt en flause, den globalistiske Stoltenberg som er blitt dypt kontroversielt for historikere, og den frankofile Støre som i det minst kan se grumset tidsnok. De omfavnet nyliberalismen for sterk, blant annet under "knekk Frp-koden"-sirkuset. De så ikke tidsnok i kontrast til LO at EU mer og mer var blitt fremmedartet, til og med NHO har blitt noe betenkt tross disses EU-vennlighet.

Høyre er råttent, de har blitt for sterkt amerikanskinspirert, altfor mye fra USA har blitt adoptert rett inn i høyrepolitikken. De usosiale kuttene og "besparingspolitikken" som i virkeligheten var snakk om sulteforing av distrikt-Norge og neglisjering av blandingsøkonomiens barn, de talløse småbedriftene som sliter i dagens nyliberalistiske virkeligheten der EU ikke lenge er fordelaktig. Jeg stemmer ikke på et parti som har beveget seg for langt fra hva Kåre Willoch hadde argumentert for, de er blitt radikalliberalt. Solberg er blitt den meste uærlige statsministeren i Norges historie siden 1905.

Venstre er langt mindre tiltalt, de er rett og sett for liberalistisk med hang på globalisme og nyliberalisme, de hadde noe av ansvaret for Solbergs "reformene" og evnet ikke å lære av tilbakeskritt. Det er hvorfor ikke så mange stemt på Venstre.

Dessverre må det sies at alle moderate partier i Norge har et stort verdiproblem, de har blitt forgiftet av nyliberalismen som er så gjennomgripende, at det setter preg på folks holdninger og verdier med alvorlige konsekvenser. Irak nesten falt i 2014 fordi det var korrupt, Afghanistan kollapset for det var korrupt, og i USA er de rike som gir penger til politikerne, snart viktigere enn politikerne. Det er "in" med grådighet, griskhet, egoisme, selvgodhet og overlegenhetsholdninger i Vesten, og Norge er aktuelt mildt angrepet! Systemet er blitt syk ifølge en anerkjent idehistoriker som tok for seg Europa.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

hauge23 skrev: ons des 01, 2021 3:34 pm
GiPazzini_85 skrev: tir nov 30, 2021 11:27 pm
Rexwiller skrev: tir nov 30, 2021 8:44 pm Er det problemer innad i Høyre?
"Ja, Kåre Willoch ville nok ha snudd seg i graven"
Har Kåre Willoch daua?
Ta referansen, da. Herregud.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Centrist skrev: ons des 01, 2021 2:41 pm
Ljot skrev: ons des 01, 2021 8:17 am I forholdet mellom individ og stat er nok Venstre nærest å leve opp til de klassiske liberale verdiene. Men, som andre peker på, er det andre problemer med Venstre, blant annet når det gjelder hvordan å konstruere samfunnet rundt oss. På makronivå er Venstre sosialliberalister og liker å presse sine egendefinerte dyder ned over oss. Jeg er for eksempel glad i hydrokarboner, spesielt de vi har på norsk sokkel. Derfor er jeg ikke overbegeistret for deres vilje til å ri på klimatigeren, drukne oss i grønne avgifter og legge ned petroleumsnæringen så fort som råd er. Jeg synes også deres holdning til innvandring og global migrasjon virker noe ullen og mer preget av et ønske om å være Gode Mennesker™ enn en realistisk tilnærming til problematikken.
Dette er nok litt avhengig av hva man verdsetter mest med liberalisme. Er det personlig frihet eller økonomisk frihet? I mitt innlegg henviser jeg nettopp til det du sier er forholdet mellom individ og stat. De sakene du tar opp er også veldig relevant når det kommer til å diskutere Venstre, de er jo eksempelvis veldig glad i å forfekte seg selv som det miljøvennlige partiet på høyresiden. Alt i alt er det vel med Venstre som alle de andre partiene: Noe bra og noe dårlig. Spørsmålet er hva som er viktigst for den enkelte velger.

De som stemmer på Høyre for å styrke individets stilling mot en stadig sterkere stat fremstår ihvertfall for meg som absurd. Gjennom 8 år har de bidratt til en hemmeliggjøring av ulike aspekter og illiberaliseringen av samfunnet, hvor det hele kuliminerte under pandemien og portforbud. De støttet dog rusreformen, det skal de jo ha.
Jeg er der hvor jeg vil ha stor grad av frihet for individet sammen med en relativt liten stat som konsentrerer seg om sine kjerneoppgaver. Venstre er litt mer slik at de innrømmer individet en stor grad av frihet forutsatt at individet har kjøpt og akseptert deres syn på de store strukturene i samfunnet. Liberalisme på mikronivå, sterk styring av folket på makronivå er noe som til en viss grad kjennetegner Venstre og sosialliberalismen. Når det er sagt er det ingen tvil om at Venstre på saksnivå kan ha en viktig, kanskje avgjørende innflytelse på hvor gale det til slutt ender opp med å bli. Ref Rotevatn sin tweet fra de siste dagene nevnt av noen andre her i tråden.

Forstå meg rett her, det er ikke nattvekterstat jeg ønsker. Bare et samfunn hvor vi som individer får være litt mere i fred. Og hvor man faktisk gjør noen grep for å hindre at staten flømmer over alle bredder og tar over alt i oss, ved oss og rundt oss. Høyre har gjennom åtte år nå feilet kontinuerlig på begge disse punkter.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1982

Legg inn av Garindan »

greyserpent skrev: tir nov 30, 2021 8:21 pm Høyre er vel det partiet i Norge med sterkest trekning mot diktatur fravær av rettigheter til enkeltindividet.
Teoretisk er Rødt ironisk nok på helt motsatt side av denne aksen. Slik jeg forstår/oppfatter det.
Og teoretisk sett så hører anarkister til på ytre høyre (liberalister), men allikevel blir de definert som ytre venstre.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Garindan skrev: tor des 02, 2021 6:17 am
greyserpent skrev: tir nov 30, 2021 8:21 pm Høyre er vel det partiet i Norge med sterkest trekning mot diktatur fravær av rettigheter til enkeltindividet.
Teoretisk er Rødt ironisk nok på helt motsatt side av denne aksen. Slik jeg forstår/oppfatter det.
Og teoretisk sett så hører anarkister til på ytre høyre (liberalister).
Noe som ikke stemmer, da kapitalismen er ansett som en like stor fiende som staten innenfor anarkismen.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Ljot skrev: tir nov 30, 2021 6:58 pm

Les responsen fra Raymond Johansen og gråt, borgerlige velgere:
- Vi kan ikke hver eneste gang det er økt smitte, rope på staten. Hver enkelt har også et personlig ansvar for å gjøre noe, sa Johansen til statskanalen.
/ds
hvorfor ikke la det være en anledning til å revurdere egne fordommer?

Ljot

Legg inn av Ljot »

Garindan skrev: tor des 02, 2021 6:17 am
greyserpent skrev: tir nov 30, 2021 8:21 pm Høyre er vel det partiet i Norge med sterkest trekning mot diktatur fravær av rettigheter til enkeltindividet.
Teoretisk er Rødt ironisk nok på helt motsatt side av denne aksen. Slik jeg forstår/oppfatter det.
Og teoretisk sett så hører anarkister til på ytre høyre (liberalister), men allikevel blir de definert som ytre venstre.
Nei, det er for å si det mildt lang avstand mellom anarkister og liberalister. Anarkisme er fravær av lov og stat. Liberalisme forutsetter en sterk statsstruktur som beskytter individet mot overgrep. Men dens størrelse er vesentlig mindre enn det vi kjenner fra dagens norske velferdsstat. Anarkisme hører nok heller ikke hjemme ytterst på venstreaksen selv om man kan ane anarkistiske trekk i beskrivelsen av sosialismens endepunkt, kommunismen.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Støre har stort sett støttet wienerbrødspiseren fra Bergen under pandemien. Erna gjengjelder virkelig ikke. Hun kritiserer på inn- og utpust.
Jeg tror ikke hun kunne blitt mer ufordragelig om hun gikk inn for det.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

greyserpent skrev: lør des 04, 2021 12:49 pm Støre har stort sett støttet wienerbrødspiseren fra Bergen under pandemien. Erna gjengjelder virkelig ikke. Hun kritiserer på inn- og utpust.
Jeg tror ikke hun kunne blitt mer ufordragelig om hun gikk inn for det.
Godt observert!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»