Reiseplaner fremover..

Svar
KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av KingKongHalvor »

Rexwiller skrev: man aug 01, 2022 1:12 am Skal ikke reise noe sted med det første. Forsinka og innstilte fly, null service, dyrt, kø, forsvunnet bagasje, munnbind i visse land, forkjølelse og korona om hverandre. Faen ta fått nok.
Du må ikke tro på svartmalingen til mediene. Det er hundretusener som har reist på ferie i utlandet og hatt gode opplevelser, meg selv inkludert.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

KingKongHalvor skrev: man aug 01, 2022 8:21 am
Rexwiller skrev: man aug 01, 2022 1:12 am Skal ikke reise noe sted med det første. Forsinka og innstilte fly, null service, dyrt, kø, forsvunnet bagasje, munnbind i visse land, forkjølelse og korona om hverandre. Faen ta fått nok.
Du må ikke tro på svartmalingen til mediene. Det er hundretusener som har reist på ferie i utlandet og hatt gode opplevelser, meg selv inkludert.
Alt jeg nevner er selvopplevd etter en tur i Europa nå nettopp. Kan også ta med 40 graders varme. Neste sommer skal tilbringes i regn og kulde i nærområdet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Rexwiller skrev: man aug 01, 2022 10:42 am
Alt jeg nevner er selvopplevd etter en tur i Europa nå nettopp. Kan også ta med 40 graders varme. Neste sommer skal tilbringes i regn og kulde i nærområdet.
Gjør som meg; dra sørover (til Middelhavsområdet) senest i mai eller tidligst mot slutten av september. Høysommeren tilbringes hjemme i Norge eller i fjellene i Alpene.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

KongOlav2 skrev: man aug 01, 2022 10:43 am
Rexwiller skrev: man aug 01, 2022 10:42 am
Alt jeg nevner er selvopplevd etter en tur i Europa nå nettopp. Kan også ta med 40 graders varme. Neste sommer skal tilbringes i regn og kulde i nærområdet.
Gjør som meg; dra sørover (til Middelhavsområdet) senest i mai eller tidligst mot slutten av september. Høysommeren tilbringes hjemme i Norge eller i fjellene i Alpene.
Spørs om jeg har fri da, men ellers et godt tips.

Pernille

Legg inn av Pernille »

KongOlav2 skrev: man aug 01, 2022 10:43 am
Rexwiller skrev: man aug 01, 2022 10:42 am
Alt jeg nevner er selvopplevd etter en tur i Europa nå nettopp. Kan også ta med 40 graders varme. Neste sommer skal tilbringes i regn og kulde i nærområdet.
Gjør som meg; dra sørover (til Middelhavsområdet) senest i mai eller tidligst mot slutten av september. Høysommeren tilbringes hjemme i Norge eller i fjellene i Alpene.
Ja, godt tips. Å dra til Middelhavet midt på sommeren har blitt en stadig mer slitsom prøvelse. Her blir det fire uker i Frankrike fra midten av september. Først en uke hos svigers og deretter ned til rivieraen. Billigere overnatting, bedre temperatur og ikke på langt nær så mye folk (eller unger).

fargerik

Legg inn av fargerik »

Rexwiller skrev: man aug 01, 2022 10:42 am
KingKongHalvor skrev: man aug 01, 2022 8:21 am
Rexwiller skrev: man aug 01, 2022 1:12 am Skal ikke reise noe sted med det første. Forsinka og innstilte fly, null service, dyrt, kø, forsvunnet bagasje, munnbind i visse land, forkjølelse og korona om hverandre. Faen ta fått nok.
Du må ikke tro på svartmalingen til mediene. Det er hundretusener som har reist på ferie i utlandet og hatt gode opplevelser, meg selv inkludert.
Alt jeg nevner er selvopplevd etter en tur i Europa nå nettopp. Kan også ta med 40 graders varme. Neste sommer skal tilbringes i regn og kulde i nærområdet.
For meg personlig er ikke 40 grader spesielt stas. Slik varme er bare slitsomt.
For all del, de som aldri kan få det varmt nok gjør som de vil, men jeg trives ikke med det.
Det er 24 grader her i skogbrynet utenfor Fredrikstad, og det er rimelig passe.

startelver

Legg inn av startelver »

Oktober i Marokko eller Tunisia kan også anbefales. Akkurat passe varmt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

startelver skrev: man aug 01, 2022 11:59 pm Oktober i Marokko eller Tunisia kan også anbefales. Akkurat passe varmt.
Marokko et et fantastisk reisemål. Vært der et par ganger. Kunne tenke meg retur. Sousse var mitt eneste besøk i Tunisia, og det var ganske fælt... Men - var sikkert uheldig.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: man aug 01, 2022 4:36 pm For meg personlig er ikke 40 grader spesielt stas. Slik varme er bare slitsomt.
For all del, de som aldri kan få det varmt nok gjør som de vil, men jeg trives ikke med det.
Det er 24 grader her i skogbrynet utenfor Fredrikstad, og det er rimelig passe.
Det er fordelen på Østlandet. "Normaltemperaturen" på sommeren er klart bedre enn på Nordmøre. Her er det 15 grader og veksler mellom lettskyet/sol, grått og regn når det er middelmådig sommervær. Og det har det vært nesten siden sankthans. Takke faen for at jeg fikk 11 sammenhengende dager med sol og fjellturer i Sveits i ferien. Det reddet virkelig humøret mitt for sommeren!

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Landa i Nepal I går kveld. Mitt 8 besøk her.
Er utrolig synd og se hvor mye de lokale sliter etter corona har holdt turister borte her i fra i nesten to år.

Jeg har allerde gått de flere av de større fjellturene her. Så får se hva som er mulig denne gangen pga mangel på turister så ser heller ikke alle fjelltur mulighetene her lengre

Someone

Legg inn av Someone »

Rexwiller skrev: tir jul 26, 2022 10:25 am
Someone skrev: tor jul 21, 2022 10:52 am Da ble en uke på Gran Canaria gjennomført, med SunClass/Ving

Utreise fra Oslo var alt for effektiv, når jeg brukte 3 minutter på å sende avgårde bagasjen og 10 minutter gjennom sikkerhetskontrollen så fikk vi egentlig alt for god tid til flyet skulle gå. På returen ble jo bagasjen sendt rett fra hotellet, så det var ute av verden der, og sikkerhetskontrollen på Las Palmas var det også 10 minutters ventetid. Og på Gardermoen tok det snaue 20 minutter før all bagasjen min var mottatt.

Så alt gikk som smurt uten tegn til kaos
Problemene oppstår når man har transfer via de store europeiske hubene, Frankfurt, Deathrow, CDG ol. Gardermoen fungerer bra.
Såvidt jeg leser fungerer det greit på CDG

Som forventet gikk det som smurt på OSL søndag morgen og den lengste køen var for å kjøpe med boller på Bit. I Nice fungerte det også greit, og både bagasjeutlevering og henting av leiebil gikk raskere enn hva jeg har ofte opplevd pre-korona

Pernille

Legg inn av Pernille »

DoktorS skrev: tir aug 02, 2022 9:02 am
startelver skrev: man aug 01, 2022 11:59 pm Oktober i Marokko eller Tunisia kan også anbefales. Akkurat passe varmt.
Marokko et et fantastisk reisemål. Vært der et par ganger. Kunne tenke meg retur. Sousse var mitt eneste besøk i Tunisia, og det var ganske fælt... Men - var sikkert uheldig.
Det er riktignok en ganske god stund siden nå, men Sousse og Tunisia er absolutt det VERSTE stedet jeg noen gang har vært. For et komplett shithole, iallefall for to naive tenåringsjenter fra Europa.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Pernille skrev: tor aug 04, 2022 9:46 am
DoktorS skrev: tir aug 02, 2022 9:02 am
startelver skrev: man aug 01, 2022 11:59 pm Oktober i Marokko eller Tunisia kan også anbefales. Akkurat passe varmt.
Marokko et et fantastisk reisemål. Vært der et par ganger. Kunne tenke meg retur. Sousse var mitt eneste besøk i Tunisia, og det var ganske fælt... Men - var sikkert uheldig.
Det er riktignok en ganske god stund siden nå, men Sousse og Tunisia er absolutt det VERSTE stedet jeg noen gang har vært. For et komplett shithole, iallefall for to naive tenåringsjenter fra Europa.
Tror vel kanskje alle land i Nord-Afrika er lite egnet for naive tenåringsjenter fra Europa - eller alle under 25 som ikke er reisevante...

For egen del var det bare en gigantisk skuffelse, etter flere besøk i Marokko. Fikk høre at Tunisa var mye mer "liberalt", men i Sousse opplevde jeg det motsatte. Bar store hotellområder, svart asfalt og lite lokalt liv å se. Pågående unggutter. I Agadir opplevde jeg folkeliv og alle slags folk ute. I Sousse ble det hele understreket ved hjemreise - midt på natten - horder av charterturister som skulle hjem. Kaos. Flyplassen i Agadir, til sammenlignet, funker som en vanlig og rolig flyplass.. .

startelver

Legg inn av startelver »

Problemet med Sousse er alle de pågående selgerne på stranden og nær hotellområdene. Men det er veldig lenge siden jeg har vært der så mulig det har endret seg nå.

Sousse ble vel heller ikke noe mere populært etter terrorangrepet for en del år siden der flere britiske turister ble drept.

For meg er Marokko mere interessant.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Å feriere i araberland er så slitsomt at det ødelegger litt av gleden ved å ha nettopp ferie... det skal være gøy og kos, ikke slitsomt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Pernille skrev: tor aug 04, 2022 9:46 am
DoktorS skrev: tir aug 02, 2022 9:02 am
startelver skrev: man aug 01, 2022 11:59 pm Oktober i Marokko eller Tunisia kan også anbefales. Akkurat passe varmt.
Marokko et et fantastisk reisemål. Vært der et par ganger. Kunne tenke meg retur. Sousse var mitt eneste besøk i Tunisia, og det var ganske fælt... Men - var sikkert uheldig.
Det er riktignok en ganske god stund siden nå, men Sousse og Tunisia er absolutt det VERSTE stedet jeg noen gang har vært. For et komplett shithole, iallefall for to naive tenåringsjenter fra Europa.
🤣

Staten

Legg inn av Staten »

startelver skrev: tor aug 04, 2022 11:32 pm Problemet med Sousse er alle de pågående selgerne på stranden og nær hotellområdene. Men det er veldig lenge siden jeg har vært der så mulig det har endret seg nå.

Sousse ble vel heller ikke noe mere populært etter terrorangrepet for en del år siden der flere britiske turister ble drept.

For meg er Marokko mere interessant.
Jeg hadde samme opplevelse i Marokko som andre har har hatt i Tunisia. Ekstremt slitsomme folk, som spilte på offerrollen, og kalte meg rasist og muslimhater fordi jeg ikke ønsket å kjøpe det de solgte. Utrolig provoserende. Synd, for det er mye fint å se i landet.
Angående terrorangrep så taler det vel ikke i Marokkos favør at de norske/danske jentene ble brutalt henrettet for noen år siden. Selv om de fleste marokkanere selvsagt tar avstand fra dette.

Staten

Legg inn av Staten »

Queenie skrev: tor aug 04, 2022 11:35 pm Å feriere i araberland er så slitsomt at det ødelegger litt av gleden ved å ha nettopp ferie... det skal være gøy og kos, ikke slitsomt.
Har også hatt gode opplevelser i araberland, så blir feil å generalisere som dette. I Syria, Jordan og Israel/Vestbredden har jeg omtrent utelukkende hatt gode opplevelser med arabere.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Staten skrev: fre aug 05, 2022 10:07 am
Queenie skrev: tor aug 04, 2022 11:35 pm Å feriere i araberland er så slitsomt at det ødelegger litt av gleden ved å ha nettopp ferie... det skal være gøy og kos, ikke slitsomt.
Har også hatt gode opplevelser i araberland, så blir feil å generalisere som dette. I Syria, Jordan og Israel/Vestbredden har jeg omtrent utelukkende hatt gode opplevelser med arabere.
Du er kanskje ikke kvinne heller.

Pernille

Legg inn av Pernille »

startelver skrev: tor aug 04, 2022 11:32 pm Problemet med Sousse er alle de pågående selgerne på stranden og nær hotellområdene.
Det var mas, mas, mas, mas, mas, mas, mas fra morgen til kveld. Å gå på stranda kunne vi bare glemme, og når vi skulle ut å spise så måtte vi ha nøyaktig med vekslepenger eller så stakk kelneren bare av med vekslepengene. Vi skjønte jo ganske raskt at to single jenter ikke var så smart så derfor teamet vi opp med noen svenske gutter fra naborommet, men det endte opp med at de havnet i en skikkelig slosskamp med noen lokale gutter. Så det ble med at vi oppholdte oss på hotellet, hvor venninnen min også ble matforgiftet og skikkelig dårlig. Etter 8 dager eller noe så orket vi ikke mer og tok første og beste fly hjem.

Aldri mer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: lør aug 06, 2022 10:15 am
startelver skrev: tor aug 04, 2022 11:32 pm Problemet med Sousse er alle de pågående selgerne på stranden og nær hotellområdene.
Det var mas, mas, mas, mas, mas, mas, mas fra morgen til kveld. Å gå på stranda kunne vi bare glemme, og når vi skulle ut å spise så måtte vi ha nøyaktig med vekslepenger eller så stakk kelneren bare av med vekslepengene. Vi skjønte jo ganske raskt at to single jenter ikke var så smart så derfor teamet vi opp med noen svenske gutter fra naborommet, men det endte opp med at de havnet i en skikkelig slosskamp med noen lokale gutter. Så det ble med at vi oppholdte oss på hotellet, hvor venninnen min også ble matforgiftet og skikkelig dårlig. Etter 8 dager eller noe så orket vi ikke mer og tok første og beste fly hjem.

Aldri mer.
Uff. Høres ikke bra ut.
Nå i disse dager ligger forøvrig fremdeles Taiwan der, men hvor lenge det er til Kina går til full ødeleggelseskrig vet vi ikke.
De som analyserer slikt tror det vil gå to- tre år, og etter det er det ikke lengre noe Taiwan å besøke.
Derfor driver jeg og kikker på Taiwan-info i dag.
Noen som har vært der?

Forfun

Legg inn av Forfun »

Har vært i Taiwan, en uke. Likte meg veldig godt der. Folkene var mer positive og hyggeligere enn i Korea og Kina som jeg besøkte samtidig.

Taipei er en stor moderne by. Vel verd å besøke. Landsbygda i nord vest var øde og gammeldags. Mye fin natur, masse fjell og daler. Og fruktbart. Også tropisk klima, så veldig behagelig å reise der.

Anbefales. Håper jeg kan reise tilbake dit. Ett av få land jeg vil reise tilbake til i Asia.

startelver

Legg inn av startelver »

PÅ en måte er Taiwan "moderne KInesere" med en kapitalistisk tankegang.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mine reiseplaner for resten av året er ganske spikret - en uke i Samos sammen med gammel (i dobbelt betydning) kollega. Deretter whiskytur til Skottland, med et par andre som er glad i whisky. Ironisk nok pleier whiskyturene å inneholde mindre tung drikking enn andre turer...

Men så er jo snart kalendrene for 2023 til slags, dog pleier bokhandlerne å ta inn disse A4-platekalendrene, som jeg her helt avhengig av, på daglig basis - for å få et visuelt utrykk for hvordan ukene ser ut, ganske seint - gjerne i september.

Allerede nå kan man dog se at det kan være fristende å ta fri fra 16. mai om ettermiddagen og returnere mandag 29. mai, som er 2. pinsedag. Altså 6 av jobbens feriedager blir til til 13 sammenhengende feriedager...

Akk. Den som hadde vært pensjonist. Nuvel. Likevel ser det vel ut til, slik jeg ser det nå, at det blir litt for tett på det som allerede er delvis planlagt hovedferie. Det blir selvsagt en tur til Varna, men da ønsker jeg en drøy uke i starten av juli i år, i stedet for starten av juni. Det var litt for dårlig vær der i år og dessuten var det litt vel stille, med ganske lite som skjedde på f.eks. konsertfronten. Det blir også til at jeg da avslutter ferien i Varna. Så får vi se hva det blir i ca 1,5 uke før Varna - ettersom jeg har besøkt de fleste av nabolandene, og Russland/Ukraina fortsatt er utelukket, trolig, blir er det nok Italia og Spania som er de heteste kandidatene, selv om også Frankrike kan vurderes...

startelver

Legg inn av startelver »

Det er flott med dere som har råd og kan reise mange ganger i året. Selv håper jeg på en weekendtur til London neste uke. Er visst spådd 30 grader.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

startelver skrev: søn aug 07, 2022 12:12 pm Det er flott med dere som har råd og kan reise mange ganger i året. Selv håper jeg på en weekendtur til London neste uke. Er visst spådd 30 grader.
Ha tenkt på det samme. Folk må tjene noe vanvittig med penger, eller har en arv å bruke. Jeg får meg et par turer i året, på rimelige reiser.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Med en vanlig lønn handler jo de en del om prioriteringer.. Det hjelper å ikke ha utgifert til bil, barn, stort hus, hytte eller andre dyre vaner. Dessuten handler det litt om på velge å reise nå i stedet for å spare for å få råd til å reise når man blir pensjonist, etc. Selv velger jeg også stort sett ganske rimelige reisemå i alle fall på lengre turer, samt alltid rimelige hoteller, hvord det er innenfor ok standard.

Staten

Legg inn av Staten »

startelver skrev: søn aug 07, 2022 12:12 pm Det er flott med dere som har råd og kan reise mange ganger i året. Selv håper jeg på en weekendtur til London neste uke. Er visst spådd 30 grader.
Hvis du fremdeles håper på en tur neste uke, betyr det at du booker veldig seint - noe som normalt sett koster mer enn å booke tidlig. I tillegg så reiser du til en av verdens dyreste byer.

Dette handler mye om prioriteringer, selv om selvsagt noen har masse penger og andre lite. Selv som "fattig" student klarte jeg å reise endel, men brukte da lite på uteliv og annen "luksus" i Norge.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

startelver skrev: søn aug 07, 2022 12:12 pm Det er flott med dere som har råd og kan reise mange ganger i året. Selv håper jeg på en weekendtur til London neste uke. Er visst spådd 30 grader.
Reiser du på budsjett er London et elendig valg.

Jeg elsker London, så dette er ikke til forkleinelse for byen, men det er så mange steder man kan dra til som har bra kulturliv og lavere priser.

Husker jeg dro på weekendtur til Bremen med et eller annet lavprisselskap for lommerusk for en 5-6 år siden. Bodde fint, spiste fantastisk og byen var flott. Bra uteliv også. Den ene nattklubben hadde et kok jeg kun har opplevd i andre verdensdeler.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

startelver skrev: søn aug 07, 2022 12:12 pm Det er flott med dere som har råd og kan reise mange ganger i året. Selv håper jeg på en weekendtur til London neste uke. Er visst spådd 30 grader.
Ikke minst at folk har mye fri, eller svært fleksible jobber.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»