Reiseplaner fremover..

Svar
Someone

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: lør apr 01, 2023 3:34 pm Når reiser du, og hvor er hytta?
Beitostølen

Ellers er det per i dag ikke spesielt stor snøskredfare i fjellet. Stort sett ligger på på 2 av 5 når jeg sjekker status på nettet i dag. Unntaket er selvsagt oppi Troms og rundt der

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: søn apr 02, 2023 7:36 am
fargerik skrev: lør apr 01, 2023 3:34 pm Når reiser du, og hvor er hytta?
Beitostølen

Ellers er det per i dag ikke spesielt stor snøskredfare i fjellet. Stort sett ligger på på 2 av 5 når jeg sjekker status på nettet i dag. Unntaket er selvsagt oppi Troms og rundt der
Ja, det ser ut til at fjellet er greit bortsett fra oppi der.
Og det er jo supert for alle dere som er på tur!

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

USA ender vaksinekrav for innreise 11 mai.

Ambient

Legg inn av Ambient »

Winnowill skrev: søn apr 09, 2023 4:33 pm USA ender vaksinekrav for innreise 11 mai.
Dropper de helt?

Skulle ha vidt før jeg bestilte årets sommerferie.
Planen var jorda rundt men USA var uaktuelt da ikke alle er vaksinerte.

Forfun

Legg inn av Forfun »

fargerik skrev: lør apr 01, 2023 11:45 am Er det noen som skal ha fjellpåske her, a?
Jeg skal ikke, lenge siden jeg var på den planeten....men det høres skummelt ut med all skredfaren i år.
I verste fall kan kanskje skredmoren komme også, og da bør man passe seg og sjekke varsom.
Litt fascinert over bekymringen for skredfare. Det er helt frivillig å bevege seg i fjellet. Det er normalt ikke påsken som har størst skredfare, men mye folk i fjellet og mange som ønsker å advare. Utfordringen er helgeturister som må utnytte mulighetene og ikke kjenner skredfaren. Ser av og til rar oppførsel fra turister. De fleste som er mye på tur har ett bevist forhold til skred. Og ingen av de snakker om det, blir bare dårlig stemning. Godt ikke alt havner i avisene.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ingen skredfare i Berlin - dit jeg skal om en drøy uke, etter planen.... Men nå har jeg sjekket langtids værvarsel, og det ser ikke bra ut - altså, meldes det regn under hele oppholdet rett før jeg skal reise (mandag kveld) vurderer jeg nesten å bare droppe hele turen... det er jo idiotisk med tanke på flybillettene som går fløyten, men samtidig føler jeg at Berlin er besøkt så mange ganger før at jeg ikke MÅ dit hvis det ikke blir mulighet for ganske mange øl ute og sommerstemning...

... ikke noe jeg har gjort før, men med såpass stigende priser det er på alt mulig og at det neppe lengre er så mye å spare på "shopping" heller, så tenker jeg at det faktisk er en mulighet for at jeg gjør noe så rart.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Mja, men langtidssvarsel er da ingenting å forholde seg til - man kan jo knapt forholde seg til 1 dags varsel.
Da skjønner jeg deg heller mer med tanke på prisnivået.

Reiser selv til New York denne uken, og har ikke tenkt å bruke ett øre på shopping for en gangs skyld - det er ikke verdt det det koster nå i USA, det kan jeg like godt kjøpe hjemme.
Jeg skal derimot kose meg MASSE med god mat og god drikke :D

Forfun

Legg inn av Forfun »

Vurderer en langhelg borte i mai selv. Langtidsvarselet kommer snart, hvis det blir bra på hytta kan det være ett godt alternativ. Siste halvåret har jeg 4 uker på tur, pluss 4 uker i juli, dermed ikke helt det store behovet. Men noen dager med italiensk mat frister veldig.

VFK1899

Legg inn av VFK1899 »

Blir en tur til Dolomittene og Alta Via 1 i August, før turen går videre til Alpene og Grand Paradiso+Mont Blanc.

Så har man en uke ferie i Oktober man skulle fylt opp med sol, gode sykkelforhold, gjerne turmuligheter og god mat om kveldene. Tenker en leilighet på Tenerife, noen andre gode forslag?

SirJames

Legg inn av SirJames »

VFK1899 skrev: ons mai 17, 2023 8:40 pm Blir en tur til Dolomittene og Alta Via 1 i August, før turen går videre til Alpene og Grand Paradiso+Mont Blanc.

Så har man en uke ferie i Oktober man skulle fylt opp med sol, gode sykkelforhold, gjerne turmuligheter og god mat om kveldene. Tenker en leilighet på Tenerife, noen andre gode forslag?
Tja, etter min erfaring er været veldig stabilt på syd-vest kysten av Gran Canaria.

Altså noe bedre enn på Tenerife, som er mer utsatt for vind.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

VFK1899 skrev: ons mai 17, 2023 8:40 pm Blir en tur til Dolomittene og Alta Via 1 i August, før turen går videre til Alpene og Grand Paradiso+Mont Blanc.

Så har man en uke ferie i Oktober man skulle fylt opp med sol, gode sykkelforhold, gjerne turmuligheter og god mat om kveldene. Tenker en leilighet på Tenerife, noen andre gode forslag?
Nice! Jeg skal til Dolomittene i slutten av august og starten av september.

Aosta og Gran Paradiso står fortsatt på lista. Etter sommeren er det og Berner Oberland de "viktigste" områdene av Alpene hvor jeg fortsatt ikke har vært.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Ale skrev: tor mai 18, 2023 12:12 pm Blir en tur til Rhodos til høsten. Amsterdam våren 2024.
Rhodos vet jeg intet om. Amsterdam på våren derimot.....kona og jeg var der for å oppleve tulipanene og blomstringen og det der for noen år siden, og fant ut at mange andre hadde tenkt det samme.
Det var etter min mening flere folk der enn det var plass til, og dermed mye kø uansett hva vi skulle gjøre.

startelver

Legg inn av startelver »

Blir Marokko og Marrakech i juni måned, Norwegian har hatt billigsalg på flighter til Marrakech.

Så det blir spennende, første besøk i det landet. Har vært i Tunisia tidligere, så forventer noe av det samme.
Masse kaos, store markeder og må prute overalt.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

startelver skrev: tor mai 18, 2023 8:08 pm
Masse kaos, store markeder og må prute overalt.
Høres alt annet enn kjekt ut.

startelver

Legg inn av startelver »

Elsker kaos

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Ale skrev: tor mai 18, 2023 12:12 pm Blir en tur til Rhodos til høsten. Amsterdam våren 2024.
Rhodos er deilig👌🏼👍🏼

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

startelver skrev: tor mai 18, 2023 9:24 pmElsker kaos
Ja da så ;) Orker ikke pruting, det er bare dritkjedelig å måtte gjøre hver gang man skal kjøpe seg noe, det er så unødvendig og tar tid jeg ikke gidder å bruke.

startelver

Legg inn av startelver »

Winnowill skrev: tor mai 18, 2023 9:30 pm
startelver skrev: tor mai 18, 2023 9:24 pmElsker kaos
Ja da så ;) Orker ikke pruting, det er bare dritkjedelig å måtte gjøre hver gang man skal kjøpe seg noe, det er så unødvendig og tar tid jeg ikke gidder å bruke.
Blir jo bare noen timer når man er inne i sentrum og Medinaen, inne på pool-området er det mer normalt.

Someone

Legg inn av Someone »

KingKongHalvor skrev: tor mai 18, 2023 9:25 pm
Ale skrev: tor mai 18, 2023 12:12 pm Blir en tur til Rhodos til høsten. Amsterdam våren 2024.
Rhodos er deilig👌🏼👍🏼
Skal dit for første gang i sommer

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Someone skrev: tor mai 18, 2023 9:44 pm
KingKongHalvor skrev: tor mai 18, 2023 9:25 pm
Ale skrev: tor mai 18, 2023 12:12 pm Blir en tur til Rhodos til høsten. Amsterdam våren 2024.
Rhodos er deilig👌🏼👍🏼
Skal dit for første gang i sommer
Jeg var der flere ganger på 80-tallet, da var det veldig høy partyfaktor. Vært der 4 ganger de siste 6 årene, nå er det en veldig fin blanding. Veldig avhengig av når og hvor selvfølgelig. Jeg liker veldig godt Rhodos by, hvor skal dere?

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Var i Rhodos for et par uker siden. Rundt 20-25 grader, og behagelig at det blåste en del der nede. Rhodos by var veldig fint. Koselige gater, og sikkert en del mer behagelig enn når det er stappet med turister. Veldig fint å gå nede ved havnen. Var og spiste på et sted som heter Stavlos i Rhodos by. Kan anbefales, veldig god mat der.

Someone

Legg inn av Someone »

KingKongHalvor skrev: tor mai 18, 2023 9:52 pm Jeg var der flere ganger på 80-tallet, da var det veldig høy partyfaktor. Vært der 4 ganger de siste 6 årene, nå er det en veldig fin blanding. Veldig avhengig av når og hvor selvfølgelig. Jeg liker veldig godt Rhodos by, hvor skal dere?
Sunwing Kalitea eller hva nå det heter. En gjeng med småbarnsfamilier som skal samme sted for litt Lollo&Bernie og hele pakka der. Ligger ikke langt unna Rhodos by så blir vel en tur dit. Ellers skal jeg gjøre minst mulig den uken, så "ekspedisjonene" mine blir da stort sett noen løpeturer på morgenen. Litt likt opplegg vi hadde på Granka i fjor :p

Så blir det heller litt mer autentisk når jeg skal dra frem de franske glosene mine en uke i Tourrettes-sur-Loup senere på sommeren

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Someone skrev: fre mai 19, 2023 7:08 am
KingKongHalvor skrev: tor mai 18, 2023 9:52 pm Jeg var der flere ganger på 80-tallet, da var det veldig høy partyfaktor. Vært der 4 ganger de siste 6 årene, nå er det en veldig fin blanding. Veldig avhengig av når og hvor selvfølgelig. Jeg liker veldig godt Rhodos by, hvor skal dere?
Sunwing Kalitea eller hva nå det heter. En gjeng med småbarnsfamilier som skal samme sted for litt Lollo&Bernie og hele pakka der. Ligger ikke langt unna Rhodos by så blir vel en tur dit. Ellers skal jeg gjøre minst mulig den uken, så "ekspedisjonene" mine blir da stort sett noen løpeturer på morgenen. Litt likt opplegg vi hadde på Granka i fjor :p

Så blir det heller litt mer autentisk når jeg skal dra frem de franske glosene mine en uke i Tourrettes-sur-Loup senere på sommeren
Ja, det er ferfekt når du reiser ned små barn. Anbefaler å dra til byen på kvelden, Gamlebyen og Mandrakihavnen er en opplevelse.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Gamlebyen har flott atmosfære, et must-see når man er på Rhodos.

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

Pernille skrev: tor mar 30, 2023 9:54 am Her i Belgia f.eks. kan man få de flotteste suiter for omtrent en "slikk og ingenting" i ferier hvis man vet hvor man skal lete.
Bor du i Belgia?

Planlegger en biltur i Benelux på sensommeren og deler av nord Frankrike. Kommer til å bruke litt tid i vest flandern. Vært et par steder ute ved kysten av flandern tidligere, men ikke kjørt hele kysten nedover fra nord i Holland som vi planlegger å gjøre. Pakker bilen her hjemme og reiser med Holland - Norway lines tur retur. Er vi heldige får vi med oss hjem et par tre kasser av verdens beste øl - Westfleteren 12. :D

Pernille

Legg inn av Pernille »

bennetcerf skrev: fre mai 26, 2023 12:43 pm
Pernille skrev: tor mar 30, 2023 9:54 am Her i Belgia f.eks. kan man få de flotteste suiter for omtrent en "slikk og ingenting" i ferier hvis man vet hvor man skal lete.
Bor du i Belgia?

Planlegger en biltur i Benelux på sensommeren og deler av nord Frankrike. Kommer til å bruke litt tid i vest flandern. Vært et par steder ute ved kysten av flandern tidligere, men ikke kjørt hele kysten nedover fra nord i Holland som vi planlegger å gjøre. Pakker bilen her hjemme og reiser med Holland - Norway lines tur retur. Er vi heldige får vi med oss hjem et par tre kasser av verdens beste øl - Westfleteren 12. :D
Jeg bor i Norge men pendler mye til Belgia i jobben.

Synes det høres ut som en fin tur. :) Min mann er fra Frankrike så vi besøker alltid svigers i Frankrike om sommeren og da tar vi som som regel bilen. Det er mange fine steder ved den flamske kysten som Knokke-Heist, De Panne, Ostend og Nieuwport, men hvis dere har tid så ta gjerne en svipptur innom Ghent og Brugge også. Vi var innom Belgia og Nederland på vei ned til Frankrike i fjor men i år har vi lyst på noen dager i Italia så da blir det nok en litt mer østlig rute gjennom Tyskland, Østerrike og kanskje Tsjekkia.

startelver

Legg inn av startelver »

Feil tråd

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Fortsetter denne varmen en stund til, så blir det nok slik at man får betalt for å ta en restplassbillett til Syden i slutten av august, vil jeg tro....

En må jo erkjenne at sol og varme er en viktig del av ferien, selv om det selvsagt ikke er slik at man ikke gidder å reise om det er fint hjemme. Kombinasjonen av at mange har noe strammere økonomi, man stadig hører om dyrtid og lav kronekurs, sammen med veldig fint vær her hjemme vil nok dempe reiselysten ganske mye.

Et annet moment er jo at det er steike varmt mange plasser i Syden. Får vi tendenser til 40 grader i sydeligere strøk over lengre tid, så er det nok også en faktor som demper lystene.

startelver

Legg inn av startelver »

Kommer hjem fra Spania fra opptil 30 grader for et par dager siden, og lander i omtrent samme temperatur.

Så det var bare å forlenge sydenferien da ;)

SirJames

Legg inn av SirJames »

startelver skrev: fre jun 16, 2023 3:18 pm Kommer hjem fra Spania fra opptil 30 grader for et par dager siden, og lander i omtrent samme temperatur.

Så det var bare å forlenge sydenferien da ;)
Nøyaktig det samme skjedde for meg.

Kom tilbake fra 4 ukers knallvær til enda mer knallvær 😎

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»