Reiseplaner fremover..

Svar
Knaberaps

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av Knaberaps »

Kom nettopp hjem fra Heidelberg i Tyskland. Fikk ikke all verdens tid til å se hele byen, men det vi rakk ga mersmak.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Ohlaien skrev: tir jan 31, 2023 9:53 pm London om 12 dager. Lukter Rhodos i april. London igjen i mai. Lengre sydenferie et sted i juni, juli eller august.
Har dem vunnet i pengelotteriet?

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Rexwiller skrev: ons feb 01, 2023 9:16 pm
Ohlaien skrev: tir jan 31, 2023 9:53 pm London om 12 dager. Lukter Rhodos i april. London igjen i mai. Lengre sydenferie et sted i juni, juli eller august.
Har dem vunnet i pengelotteriet?
Heldig med kontakter i reisebransjen.

startelver

Legg inn av startelver »

Kan jo bare fly Ryan Air hver gang, så koster det ikke noe.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Blir cruise i Østersjøen i juni. Tur til England og RIAT i juli. Og tur til VM i friidrett i Budapest i august på meg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Litt ang reising og flyselskaper etter at Flyr gikk konkurs.

Finnes det egentlig flere samarbeidskonstellasjoner som gir muligheten for gjennomgående reiser fra Norge enn Star Alliance? Flybilletter og flyreiser er nå egentlig den største "utfordringen" for min del med tanke på reising ved at det enten blir dyrt og/eller tar veldig lang tid. Hadde f.eks Norwegian hatt et samarbeid med en større aktør i Nord-Europa, som BA, ville dette potensielt vært gull. Ser at Norwegian og Widerøe skal ha inngått et samarbeid, men foreløpig finner jeg ikke at dette har gitt mulighet for kjøp av gjennomgående billetter.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

KongOlav2 skrev: søn feb 05, 2023 2:27 pm Litt ang reising og flyselskaper etter at Flyr gikk konkurs.

Finnes det egentlig flere samarbeidskonstellasjoner som gir muligheten for gjennomgående reiser fra Norge enn Star Alliance? Flybilletter og flyreiser er nå egentlig den største "utfordringen" for min del med tanke på reising ved at det enten blir dyrt og/eller tar veldig lang tid. Hadde f.eks Norwegian hatt et samarbeid med en større aktør i Nord-Europa, som BA, ville dette potensielt vært gull. Ser at Norwegian og Widerøe skal ha inngått et samarbeid, men foreløpig finner jeg ikke at dette har gitt mulighet for kjøp av gjennomgående billetter.
Spørs vel hvor du reiser fra. Du har jo flying blue, one world.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Harduetforslag skrev: søn feb 05, 2023 2:31 pm Spørs vel hvor du reiser fra. Du har jo flying blue, one world.
Kr.sund eller Molde. Jeg brukte KLM en del da jeg bodde i Trondheim med direkterute til Amsterdam og fly videre derfra.

Skulle gjerne sett at Widerøe eller Norwegian, helst sistnevnte ble med i en av disse to konstellasjonene.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

KongOlav2 skrev: søn feb 05, 2023 2:34 pm
Harduetforslag skrev: søn feb 05, 2023 2:31 pm Spørs vel hvor du reiser fra. Du har jo flying blue, one world.
Kr.sund eller Molde. Jeg brukte KLM en del da jeg bodde i Trondheim med direkterute til Amsterdam og fly videre derfra.

Skulle gjerne sett at Widerøe eller Norwegian, helst sistnevnte ble med i en av disse to konstellasjonene.
Tja, sannsynligheten for at Norwegian eller Widerøe går konk i nærliggende fremtid er jo svært liten, så hvis du vil unngå SAS (hvor du kan få gjennomgående billett med Widerøe og Star Alliance), så blir det jo å fly Norwegian/Widerøe til nærmeste flyplass med flying Blue eller oneworld, dvs dele opp innenlands og utenlandsruten din. Men det hjelper jo svært lite opp mot forsinkelser som fører til at innenlandsruten kanselleres.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Harduetforslag skrev: søn feb 05, 2023 3:29 pm Tja, sannsynligheten for at Norwegian eller Widerøe går konk i nærliggende fremtid er jo svært liten, så hvis du vil unngå SAS (hvor du kan få gjennomgående billett med Widerøe og Star Alliance), så blir det jo å fly Norwegian/Widerøe til nærmeste flyplass med flying Blue eller oneworld, dvs dele opp innenlands og utenlandsruten din. Men det hjelper jo svært lite opp mot forsinkelser som fører til at innenlandsruten kanselleres.
Har absolutt ikke mål om å unngå SAS. Vil bare ha flest mulig alternativer.

Someone

Legg inn av Someone »

KongOlav2 skrev: søn feb 05, 2023 2:34 pm
Harduetforslag skrev: søn feb 05, 2023 2:31 pm Spørs vel hvor du reiser fra. Du har jo flying blue, one world.
Kr.sund eller Molde. Jeg brukte KLM en del da jeg bodde i Trondheim med direkterute til Amsterdam og fly videre derfra.

Skulle gjerne sett at Widerøe eller Norwegian, helst sistnevnte ble med i en av disse to konstellasjonene.
Widerøe samarbeider med både KLM og Air France

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Noen med erfaringer fra Israel? En ukes tur mars/april. Kunne gjerne tenkt meg noen turer med guide eller mulighet til å se litt historiske steder. Litt morro eller avslapping er også greit.

startelver

Legg inn av startelver »

Høres farlig ut.

Staten

Legg inn av Staten »

B.O.B. skrev: tir feb 07, 2023 4:38 pm Noen med erfaringer fra Israel? En ukes tur mars/april. Kunne gjerne tenkt meg noen turer med guide eller mulighet til å se litt historiske steder. Litt morro eller avslapping er også greit.
har vært i Israel et par ganger. Veldig interessant om man har et snev av interesse for historie, religion og internasjonal politikk. Jerusalem med romersk, jødisk, ottomansk og arabisk historie. Alle bibelstedene. Anbefaler også en tur til Vestbredden om det ikke er veldig urolig der. Bethlehem ligger der. For moro og avslapning kan Tel Aviv anbefales. Moderne og vestlig by, helt forskjellig fra Jerusalem. Mye uteliv, flott strand. Hvis været er viktig, så kan man reise ned til Eilat, men dette er et rent sydensted.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Staten skrev: ons feb 08, 2023 1:58 pm
B.O.B. skrev: tir feb 07, 2023 4:38 pm Noen med erfaringer fra Israel? En ukes tur mars/april. Kunne gjerne tenkt meg noen turer med guide eller mulighet til å se litt historiske steder. Litt morro eller avslapping er også greit.
har vært i Israel et par ganger. Veldig interessant om man har et snev av interesse for historie, religion og internasjonal politikk. Jerusalem med romersk, jødisk, ottomansk og arabisk historie. Alle bibelstedene. Anbefaler også en tur til Vestbredden om det ikke er veldig urolig der. Bethlehem ligger der. For moro og avslapning kan Tel Aviv anbefales. Moderne og vestlig by, helt forskjellig fra Jerusalem. Mye uteliv, flott strand. Hvis været er viktig, så kan man reise ned til Eilat, men dette er et rent sydensted.
Drar du bare på flybillett og noen dagers hotel, og derfra ordner dagsturer eller hvordan dro du? Kjøpe guidet sightseeingtur på hotellet? Ser jo at man kan ta tematurer, men det passer ikke med tidsplanen min. Litt redd for å sitte på buss med en gjeng pensjonister i en uke også.

Kan du gå rundt i byen og alle prater engelsk, og hvordan er samfunnet f.eks. i Tel Aviv? Like trygt som Oslo i gatene med unntak av raketter?

Staten

Legg inn av Staten »

B.O.B. skrev: ons feb 08, 2023 9:21 pm
Staten skrev: ons feb 08, 2023 1:58 pm
B.O.B. skrev: tir feb 07, 2023 4:38 pm Noen med erfaringer fra Israel? En ukes tur mars/april. Kunne gjerne tenkt meg noen turer med guide eller mulighet til å se litt historiske steder. Litt morro eller avslapping er også greit.
har vært i Israel et par ganger. Veldig interessant om man har et snev av interesse for historie, religion og internasjonal politikk. Jerusalem med romersk, jødisk, ottomansk og arabisk historie. Alle bibelstedene. Anbefaler også en tur til Vestbredden om det ikke er veldig urolig der. Bethlehem ligger der. For moro og avslapning kan Tel Aviv anbefales. Moderne og vestlig by, helt forskjellig fra Jerusalem. Mye uteliv, flott strand. Hvis været er viktig, så kan man reise ned til Eilat, men dette er et rent sydensted.
Drar du bare på flybillett og noen dagers hotel, og derfra ordner dagsturer eller hvordan dro du? Kjøpe guidet sightseeingtur på hotellet? Ser jo at man kan ta tematurer, men det passer ikke med tidsplanen min. Litt redd for å sitte på buss med en gjeng pensjonister i en uke også.

Kan du gå rundt i byen og alle prater engelsk, og hvordan er samfunnet f.eks. i Tel Aviv? Like trygt som Oslo i gatene med unntak av raketter?
Jeg reiste rundt på egenhånd, liker ikke arrangerte turer. Men finnes massevis av det der, du kan sikkert melde deg på på forhånd, eller ta det på hotellet dere nede. Israel har et veldig bra bussnett så funker bra å komme seg rundt. Innad på Vestbredden er det mer minibusser som kjører hit og dit, litt mer uformelt. Jeg leide en taxi en halv dag da jeg var på Vestbredden - var bl. a innom Hebron. Alltid bra å støtte lokal økonomi synes jeg. Ja, og leide også en lokal guide ved fødselskirken i Bethlehem. Du skal klare deg bra med engelsk i hele området. Tel Aviv er hipt og kult. Trygt bortsett fra terrortrusselen som alltid er i området. Rakettene blir vel omtrent alltid skutt ned før de når byen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hmm - litt av noen flypriser Norwegian skal ha i juni - ligger jo jevnt 7.000-8.000 kr om man skal f.eks. tur-retur Palermo.... Jeg betalte 8.500 for tur/retur Cape Town...

Jaja - prøver å lage et opplegg der jeg får med meg en lang langhelg i Napoli og så fly til Varna i Bulgaria for en siste uka, men sannelig ikke så lett å finne noe som passer helt perfekt. Sjekker både Roma, Pisa og Sicilia her, men foreløpig ikke noe ideelt...

.. det er jo alltid morsomt å planlegge, men ikke fullt så morsomt når prisene enten er ekstremt høye, eller alt er kronglete og fly som går om natten... En grei rute synes å være Austrian fra Napoli via Wien, men 45 minutters melllomlanding på et fly som starter i Napoli tør jeg ikke ta sjansen på...

startelver

Legg inn av startelver »

DoktorS skrev: søn feb 26, 2023 1:23 pm Hmm - litt av noen flypriser Norwegian skal ha i juni - ligger jo jevnt 7.000-8.000 kr om man skal f.eks. tur-retur Palermo.... Jeg betalte 8.500 for tur/retur Cape Town...

Jaja - prøver å lage et opplegg der jeg får med meg en lang langhelg i Napoli og så fly til Varna i Bulgaria for en siste uka, men sannelig ikke så lett å finne noe som passer helt perfekt. Sjekker både Roma, Pisa og Sicilia her, men foreløpig ikke noe ideelt...

.. det er jo alltid morsomt å planlegge, men ikke fullt så morsomt når prisene enten er ekstremt høye, eller alt er kronglete og fly som går om natten... En grei rute synes å være Austrian fra Napoli via Wien, men 45 minutters melllomlanding på et fly som starter i Napoli tør jeg ikke ta sjansen på...
Kan bli riktig så ille de prisene, vurdere å kjøre nedover til Italia, hvis det er mulig å få drivstoff litt rimeligere enn i dag.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: søn feb 26, 2023 1:23 pm Hmm - litt av noen flypriser Norwegian skal ha i juni - ligger jo jevnt 7.000-8.000 kr om man skal f.eks. tur-retur Palermo.... Jeg betalte 8.500 for tur/retur Cape Town...

Jaja - prøver å lage et opplegg der jeg får med meg en lang langhelg i Napoli og så fly til Varna i Bulgaria for en siste uka, men sannelig ikke så lett å finne noe som passer helt perfekt. Sjekker både Roma, Pisa og Sicilia her, men foreløpig ikke noe ideelt...

.. det er jo alltid morsomt å planlegge, men ikke fullt så morsomt når prisene enten er ekstremt høye, eller alt er kronglete og fly som går om natten... En grei rute synes å være Austrian fra Napoli via Wien, men 45 minutters melllomlanding på et fly som starter i Napoli tør jeg ikke ta sjansen på...
Jeg har lagt merke til at Norwegian er veldig dyre på enkelte ruter midt på sommeren. Spesielt på de som frekventeres bare 1-2 ganger i uka. Jeg har kikket på steder for å dra på våren eller forsommeren, men det er stort sett bare ganske typiske ferie- og "sydensteder" som Malaga, Nice og Alicante hvor det går an få greie priser. Type Bilbao og Verona er klart dyrere, eller ikke ruter. Samt Bergamo som jeg så på som et alternativ til Milano Malpensa ved en eventuell reise til Gardasjøen.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: søn feb 26, 2023 1:23 pm En grei rute synes å være Austrian fra Napoli via Wien, men 45 minutters melllomlanding på et fly som starter i Napoli tør jeg ikke ta sjansen på...
Kan være en måte å få seg en "gratis" kveld/natt Wien på :p

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Flyprisene har til dels mangedoblet seg. Spørs om det ikke er slutt på at vanlige folk kan reise til "syden" en til to ganger i året. Kanskje ender man opp som på 80-tallet med camping-ferie i Sverige eller tog-ferie, skjønt tog er jo ofte grisedyrt det også.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Rexwiller skrev: man feb 27, 2023 9:56 am Flyprisene har til dels mangedoblet seg. Spørs om det ikke er slutt på at vanlige folk kan reise til "syden" en til to ganger i året. Kanskje ender man opp som på 80-tallet med camping-ferie i Sverige eller tog-ferie, skjønt tog er jo ofte grisedyrt det også.
Finns fortsatt masse tilbud.
Senest forrige uke var det flere tilbud til USA fra Oslo for under 3000 tur retur til New York, Florida og L.A. I starten av feb kosta det 2300 til Florida direkte fra Oslo
SAS hadde i helgen tilbud fra Gøteborg til New York for 3000kr tur retur.
Turkish Airlines hat nettopp hatt Oslo til Dubai for 2800kr

Ja prisene har gått opp en del, men det er for det meste avgifter fra Norge. Var en rask 4 dagers tur til Asia tidligere i månden og når jeg så på kviteringen for billeten med oppsumering av prisen så var rundy 50% avgifter til Norge. Hadde jeg flydd fra Finland eller Latvia så hadde prisen hvert en del tusen billigere.

Det er fortastt mulig å finne billetter til rundt 8000 tur retur til Bangkok til høsten hvis man er litt fleksibel.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Someone skrev: man feb 27, 2023 9:45 am
DoktorS skrev: søn feb 26, 2023 1:23 pm En grei rute synes å være Austrian fra Napoli via Wien, men 45 minutters melllomlanding på et fly som starter i Napoli tør jeg ikke ta sjansen på...
Kan være en måte å få seg en "gratis" kveld/natt Wien på :p
:-D Joda, men er egentlig mest bekymret om min nå 10 år gamle Rimowa ikke skulle komme med til Bulgarias sommerhovedstad, der den har vært minst 10 ganger før :-D

Someone

Legg inn av Someone »

toyfoll skrev: man feb 27, 2023 10:06 am
Ja prisene har gått opp en del, men det er for det meste avgifter fra Norge. Var en rask 4 dagers tur til Asia tidligere i månden og når jeg så på kviteringen for billeten med oppsumering av prisen så var rundy 50% avgifter til Norge. Hadde jeg flydd fra Finland eller Latvia så hadde prisen hvert en del tusen billigere.
Det stemmer ikke, det du skriver om avgifter fra Norge. Med mindre de fikk en flybillett tilnærmet "gratis"

Passasjeravgiften på interkontinentale flyvninger fra Norge er 320kr. Så tilkommer det 198kr i ymse flyplassavgifter, hvor det meste vel er til Avinor og ymse funksjoner på flyplassen. Så totalt 518kr. Så er det ikke helt bom å regne med noe av det samme hjem, med det kommer an på hvilket land du reiser fra

Hvis det er andre "avgifter" her så er det i så fall noe flyselskapene har funnet på, som f.eks drivstofftillegg etc

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tror ikke jeg klarer å holde meg - hadde egentlig tenkt å ta det med ro i mai, men jo mer jeg tenker på det jo mer idiotisk er det å sitte hjemme på 17. mai og dagen etter er jo også fridag. Sjekker litt rundt. Lenge siden London - men, for noen hotellpriser - det gidder jeg bare ikke. Hamburg kunne vært en mulighet, men en del år siden Berlin, jeg har ikke en gang testet den nye flyplassen - og når jeg tenker meg om. Det er jo aspargessesong. Det er jo i grunnen nesten god nok grunn i seg selv. Kjenner jeg meg selv rett, når jeg først er satt på tanken, så blir det å ofre 1 feriedag, reise tirsdag morgen og returnere torsdag kveld. Så slipper man 17. mai på balkongen.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

DoktorS skrev: man mar 06, 2023 12:45 pm Tror ikke jeg klarer å holde meg - hadde egentlig tenkt å ta det med ro i mai, men jo mer jeg tenker på det jo mer idiotisk er det å sitte hjemme på 17. mai og dagen etter er jo også fridag. Sjekker litt rundt. Lenge siden London - men, for noen hotellpriser - det gidder jeg bare ikke. Hamburg kunne vært en mulighet, men en del år siden Berlin, jeg har ikke en gang testet den nye flyplassen - og når jeg tenker meg om. Det er jo aspargessesong. Det er jo i grunnen nesten god nok grunn i seg selv. Kjenner jeg meg selv rett, når jeg først er satt på tanken, så blir det å ofre 1 feriedag, reise tirsdag morgen og returnere torsdag kveld. Så slipper man 17. mai på balkongen.
Hotellprisene er blitt like ille som flyprisene. Det la jeg merke til selv når jeg skulle bestille til Amsterdam, jeg pleier å bo ganske godt der, men i år var prisene minst 3-4.000 kr høyere på de samme hotellene jeg har bodd før på i flere år nå.
Det er nok dette man bare må forvente mer av fremover.
Dessverre.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Winnowill skrev: man mar 06, 2023 8:31 pm Hotellprisene er blitt like ille som flyprisene. Det la jeg merke til selv når jeg skulle bestille til Amsterdam, jeg pleier å bo ganske godt der, men i år var prisene minst 3-4000 høyere enn de har vært i flere år.
Det er nok dette man bare må forvente mer av fremover.
Dessverre.
Kommer vel an på hvor man skal. Sitter og søker vilt og bredt i reiser for tiden. I store og veldig populære turistbyer er det dyrt. Likeså på de mest populære turiststedene av andre typer. F.eks Zermatt for alpeturer eller de mest attraktive byene i Provence for kultur og historie. I andre og litt mindre kjente steder er det mye billigere.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Kikket på turer til Amsterdam, Budapest, Gdansk, Krakow m.m. første helgen i juni.

Sliter enormt med å finne turer under 10K for 2 netter på kurant hotell, og flytider som ikke korter ned oppholdet til 1 dag. Fullstendig galskap.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

KongOlav2 skrev: man mar 06, 2023 8:34 pm
Winnowill skrev: man mar 06, 2023 8:31 pm Hotellprisene er blitt like ille som flyprisene. Det la jeg merke til selv når jeg skulle bestille til Amsterdam, jeg pleier å bo ganske godt der, men i år var prisene minst 3-4000 høyere enn de har vært i flere år.
Det er nok dette man bare må forvente mer av fremover.
Dessverre.
Kommer vel an på hvor man skal. Sitter og søker vilt og bredt i reiser for tiden. I store og veldig populære turistbyer er det dyrt. Likeså på de mest populære turiststedene av andre typer. F.eks Zermatt for alpeturer eller de mest attraktive byene i Provence for kultur og historie. I andre og litt mindre kjente steder er det mye billigere.
Ja, det er nok tilfellet mindre og kjente steder, det er gjerne det man må satse mer på. Akkurat i mitt tilfelle er Amsterdam en årlig greie pga en festival, og der kan jeg rett og slett ikke bo for langt vekk fra det aktuelle festivalstedet så da begrenser hotellutvalget seg til det.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

KongOlav2 skrev: man mar 06, 2023 8:34 pm
Winnowill skrev: man mar 06, 2023 8:31 pm Hotellprisene er blitt like ille som flyprisene. Det la jeg merke til selv når jeg skulle bestille til Amsterdam, jeg pleier å bo ganske godt der, men i år var prisene minst 3-4000 høyere enn de har vært i flere år.
Det er nok dette man bare må forvente mer av fremover.
Dessverre.
Kommer vel an på hvor man skal. Sitter og søker vilt og bredt i reiser for tiden. I store og veldig populære turistbyer er det dyrt. Likeså på de mest populære turiststedene av andre typer. F.eks Zermatt for alpeturer eller de mest attraktive byene i Provence for kultur og historie. I andre og litt mindre kjente steder er det mye billigere.
Det er jo litt forskjell på storbyene også, og jeg synes ikke hotell er så voldsomt dyrt i Berlin, Wien og Madrid, f.eks. Paris har blitt dyrere, men ser at den fortsatt ligger under Oslo i hotellpris.

London er helt latterlig. Trolig kun slått av Edinburgh av store europeiske byer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»