Reiseplaner fremover..

Svar
KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av KingKongHalvor »

KongOlav2 skrev: tir mai 24, 2022 8:31 am
KingKongHalvor skrev: tor mai 05, 2022 11:20 pm Hei du!
Tenkte jeg skulle spørre deg om akkurat dette. Vi skal til Marbella i oktober, har planlagt en liten utflukt til Granada. Tenkte å reise dit dag 1, se bla Alhambra, overnatte og så gå en fjelltur dag 2, for så å returnere på kvelden. Høres det realistisk ut, eller altfor masete? Spør fordi det virker som om du er kjent der.
Da er jeg tilbake. Planen din kan gå helt fint. Alhambra kan man se i løpet av en halv dag. 3-4 timer er nok her om du ikke er særs interessert i å detaljstudere arkitekturen i strukturene. Merk at du må ha med deg ID (pass/førerkort) for å komme inn i Alahambra og at den mest interessante delen av komplekset (Nasrid Palaces) har kun begrenset inngang, dvs at du i følge billetten din må gå inn dit på et angitt tidspunkt. Derfor lurt å kjøpe billett på forhånd.

Ang turer, er det en rekke muligheter i området med ulik lengde, vanskelighetsgrad og tidsbruk. Jeg brukte denne siden til å finne turer:

https://treksierranevada.com/

Om dere har bil, blir det enklere. Siden jeg baserte meg på kollektiv, var det en god del av de turene som ble uaktuelle for min del. Eksempel på enkel og morsom tur var denne:

https://treksierranevada.com/cahorros.html

Feriens høydepunkt var imidlertid at jeg tok en avstikker til den lille byen Capileira på sørsiden av fjellene for å unnslippe den verste varmen i Granada. Var 35-36 grader der på de varmeste dagene. Capileira var en perle av en landsby. Der fikk jeg også tatt feriens klart fineste fjelltur, nemlig denne:

https://treksierranevada.com/acequias-del-poqueira.html
Hei! Takk for fint svar, skal studere dette nærmere. Håper du hadde en fin tur.👍🏼

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

KingKongHalvor skrev: tir mai 24, 2022 9:09 am Hei! Takk for fint svar, skal studere dette nærmere. Håper du hadde en fin tur.👍🏼
Ja, absolutt. Bortsett fra at det til tider var gyselig varmt (tror godt over 30 er klart mer enn normalt på denne årstiden, selv i Sør-Spania), så var det en veldig bra ut.

Ellers kan jeg også si at Granada generelt kan anbefales. Fin by med mange små plazaer hvor det er mulig å innta god mat og drikke.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Dette var et tema i nyhetene i TV i går :

https://www.nrk.no/norge/fryktar-reise- ... 1.15981227

Jeg håper alle her som skal på farta slipper trøbbel i de travleste sommermånedene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Satser på Norgesferie i sommer, det blir Jotunheimen og Rondane tipper jeg. Håper på Cubatur til høsten, samt en langhelg i Slovakia (som gikk fløyten i vinter). Coronapasset har vel blitt skrotet til den tid?

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargeblind skrev: lør mai 28, 2022 10:59 am Dette var et tema i nyhetene i TV i går :

https://www.nrk.no/norge/fryktar-reise- ... 1.15981227

Jeg håper alle her som skal på farta slipper trøbbel i de travleste sommermånedene.
Til å være så tidlig i sesongen er det veldig mye forsinkelser.
Her er ankomster på Heraklion flyplass nå i ettermiddag, nesten alt er forsinket:

Bilde

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Xpoolman skrev: lør mai 28, 2022 4:43 pm
fargeblind skrev: lør mai 28, 2022 10:59 am Dette var et tema i nyhetene i TV i går :

https://www.nrk.no/norge/fryktar-reise- ... 1.15981227

Jeg håper alle her som skal på farta slipper trøbbel i de travleste sommermånedene.
Til å være så tidlig i sesongen er det veldig mye forsinkelser.
Her er ankomster på Heraklion flyplass nå i ettermiddag, nesten alt er forsinket:

Bilde
Ja. Og onde tunger (gledesdrepere) har bøttevis med kaldt vann i blodet å by på for de som er klar for en lugn, trivelig og problemfri reise i sommertrafikken.
Som jeg har nevnt tidligere.....kanskje en tur til Thailand i januar/februar- ish. Dersom det ikke er verdenskrig innen den tid, da.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Malacay skrev: lør mai 28, 2022 7:01 pm Langhelg i Amsterdam neste uke. Tar gjerne i mot tips om gode spisesteder.
På vei derfra nå. Ingen gode tips til restauranter, alle som så fristende ut var bortbestilt. Så tipset er å bestille bord tidlig. Prøvde på 10 restauranter før jeg fikk bord i går. Ikke godt nok kjent her til å bestille i forkant selv. Glem alt av Michelin, mye penger blandt folk.

Schipool funket greit i dag, 45 minutter fra hotellet til jeg var gjennom sikkerhetskontrollen. Ulempen er 3 meningsløse timer før flyet går. Sto i kø 35 minutter for å få kaffe, så tiden går. Men kaos på flyplassen tar bort gleden fra reising. Neste tur blir med bil, men da blir jeg nok frustrert over kø på veien.

Vær obs på at reising i Europa tar helt av. Denne helgen var det omtrent umulig å finne hoteller, og ekstremt mye folk ute. Gjelder Nederland, Belgia og nord Frankrike. Tyskland var mer normalt, men besøkte ikke akkurat en reisested.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Trasige med disse høye prisene og lange køene. Selv har var jeg tidlig ute og har ikke merket noe til de høye hotellprisene, prisene i Varna var om lag som i fjor, og det enkle sentrale hotellet jeg skal ha i Malaga var også ganske rimelig. Men ser det har steget en del siden jeg bestilte i mars.

Nå er det bare å krysse fingre for at alt går vel på turen, som starter i morgen. Oslo-Wien, overnatting Wien, Wien-Varna, 9 overnattinger Varna, Varna-Sofia, 2 overnattinger Sofia, og Sofia-Malaga, med 8 overnattinger Malaga...

Det mest negative post-covid som har rammet meg er at det ønskede whiskydestilleriet vi skulle besøke i midten av september har solgt ut alle sine turer med tilhørende smaking!! Det begynner også å fylles opp hos flere, så vi "berget" turen, sånn sett, men her er det nok mange som blir skuffet. Klarte også å booke overnatting tidlig nok.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Queenie skrev: lør mai 28, 2022 11:01 am Satser på Norgesferie i sommer, det blir Jotunheimen og Rondane tipper jeg. Håper på Cubatur til høsten, samt en langhelg i Slovakia (som gikk fløyten i vinter). Coronapasset har vel blitt skrotet til den tid?
Ingen av oss viste noe vax-pass i EU nylig. Køene på flyplassen var lange nok uten

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: tir mai 31, 2022 6:56 pm Trasige med disse høye prisene og lange køene. Selv har var jeg tidlig ute og har ikke merket noe til de høye hotellprisene, prisene i Varna var om lag som i fjor, og det enkle sentrale hotellet jeg skal ha i Malaga var også ganske rimelig. Men ser det har steget en del siden jeg bestilte i mars.

Nå er det bare å krysse fingre for at alt går vel på turen, som starter i morgen. Oslo-Wien, overnatting Wien, Wien-Varna, 9 overnattinger Varna, Varna-Sofia, 2 overnattinger Sofia, og Sofia-Malaga, med 8 overnattinger Malaga...

Det mest negative post-covid som har rammet meg er at det ønskede whiskydestilleriet vi skulle besøke i midten av september har solgt ut alle sine turer med tilhørende smaking!! Det begynner også å fylles opp hos flere, så vi "berget" turen, sånn sett, men her er det nok mange som blir skuffet. Klarte også å booke overnatting tidlig nok.
Hva gjør man på i Malaga i 8 dager? Jeg var der i 2 og det var egentlig tilstrekkelig for meg.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

KongOlav2 skrev: ons jun 01, 2022 11:50 am
Hva gjør man på i Malaga i 8 dager? Jeg var der i 2 og det var egentlig tilstrekkelig for meg.
Leier bil og kjører til Gibraltar, Marbella, Fuengirola og innover til Monda for eksempel :-)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Montro om flyplasskrøll vil være medias store føljetong gjennom sommeren?
Det er jo krigstyper annenhver dag!

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/x8 ... r-i-europa

https://www.tv2.no/nyheter/14834226/

Staten

Legg inn av Staten »

Jeg synes Malaga er en fin by. Relativt stor, fin gamleby, bra strand, bra mat og drikke.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargeblind skrev: ons jun 01, 2022 3:11 pm Montro om flyplasskrøll vil være medias store føljetong gjennom sommeren?
Det er jo krigstyper annenhver dag!

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/x8 ... r-i-europa

https://www.tv2.no/nyheter/14834226/
Jeg var i München i helgen, Tysklands nest største flyplass med over 50 mill passasjerer før covid. Ingen problemer der. Men sånt er seff ikke så spennende å skrive om for mediene.

Staten

Legg inn av Staten »

Xpoolman skrev: ons jun 01, 2022 12:42 pm
KongOlav2 skrev: ons jun 01, 2022 11:50 am
Hva gjør man på i Malaga i 8 dager? Jeg var der i 2 og det var egentlig tilstrekkelig for meg.
Leier bil og kjører til Gibraltar, Marbella, Fuengirola og innover til Monda for eksempel :-)
Mens de stedene der ikke er særlig spennende. Ronda er fin nok da, hvis det var den du mente :D

Staten

Legg inn av Staten »

KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 9:04 pm
fargeblind skrev: ons jun 01, 2022 3:11 pm Montro om flyplasskrøll vil være medias store føljetong gjennom sommeren?
Det er jo krigstyper annenhver dag!

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/x8 ... r-i-europa

https://www.tv2.no/nyheter/14834226/
Jeg var i München i helgen, Tysklands nest største flyplass med over 50 mill passasjerer før covid. Ingen problemer der. Men sånt er seff ikke så spennende å skrive om for mediene.
Ja, jeg reiste t/r Osl-Brussel i helga, ingen problemer der heller.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Barcelona i en uke før turen går direkte til Balkan for noen ukers opphold i gode, gamle Jugoslavia.

Direkteflyet vårt neste uke ble plutselig til mellomlanding og 3.5 timer på Orly, og jeg kjenner det blir litt mensen dersom det er fullstendig kaos der nede. Satser på at det skal gå fint mtp at det er transit, men var jo ragnarock der idag pga problemer med datasystemene. Og det hjelper lite at man slipper 2 mil kø i sikkerhetskontrollen dersom flyet kanselleres fordi alle andre passasjerer er stuck.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 9:04 pm
Jeg var i München i helgen,
#metoo

Så deg imidlertid ikke.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: ons jun 01, 2022 10:47 pm
KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 9:04 pm
Jeg var i München i helgen,
#metoo

Så deg imidlertid ikke.
Artig! Vi dro torsdag og hjem søndag. Fin by, men gleder meg mer til Berlin i juli.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 10:51 pm
SirJames skrev: ons jun 01, 2022 10:47 pm
KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 9:04 pm
Jeg var i München i helgen,
#metoo

Så deg imidlertid ikke.
Artig! Vi dro torsdag og hjem søndag. Fin by, men gleder meg mer til Berlin i juli.
Jau, vi spaserte mye den dagen vi var der, og handlet litt i sentrum hvor det var yrende folkeliv. Men hovedmålet var besøk på BMW World og BMW Museum. Har ikke vært i Berlin siden jeg var liten, og husker nada fra den tiden.

startelver

Legg inn av startelver »

Blir en tur med danskebåten denne uken, bare en dagstur til Aalborg, fergen til Hirtshals og så 2 timer tog til Aalborg . Fordel med sen avgang tilbake så du får utnyttet 12 timer i Danmark.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

startelver skrev: man jun 06, 2022 1:06 pm Blir en tur med danskebåten denne uken, bare en dagstur til Aalborg, fergen til Hirtshals og så 2 timer tog til Aalborg . Fordel med sen avgang tilbake så du får utnyttet 12 timer i Danmark.
Går den fergen fra Larvik?

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargeblind skrev: man jun 06, 2022 4:19 pm
startelver skrev: man jun 06, 2022 1:06 pm Blir en tur med danskebåten denne uken, bare en dagstur til Aalborg, fergen til Hirtshals og så 2 timer tog til Aalborg . Fordel med sen avgang tilbake så du får utnyttet 12 timer i Danmark.
Går den fergen fra Larvik?
Det går ferge både fra Larvik, Langesund (Fjordline) og Kristiansand til Hirtshals.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Tok selv fergen fra Hirtshals til Larvik forrige lørdag. Kveldsbåten kl 22.15. Med buffeten ble det en behagelig affære.

startelver

Legg inn av startelver »

Kr.sand Hirtshals tar ca 3 timer. Deretter 2 timer med tog til Aalborg for oss som ikke tar med bilen. Gir nok tid i Danmark.

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: ons mai 18, 2022 7:24 pm Og rett etter turen til Legoland var gjennomført med barna, ble en ny tur til Danmark bestilt. Denne gangen København, men kun med kona, om 1,5 måned
Bodø ble gjennomført i pinsen, null stress på OSL tross mye trafikk

Ellers ble det booket barnefri for en helg i oktober, så da kan vi starte planlegge en tur da

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

startelver skrev: man jun 06, 2022 11:12 pm Kr.sand Hirtshals tar ca 3 timer. Deretter 2 timer med tog til Aalborg for oss som ikke tar med bilen. Gir nok tid i Danmark.
Litt lang vei til ferga for min del. Det er 288 km fra Fredrikstad til Kristiansand ;-)
Hadde gjerne tatt en slik svipptur dersom det var litt enklere.
Svoger er med i en guttegjeng av pensjonister i syttiårene, og de tok buss til Strømstad, ferge t/r Sandefjord og buss hjem forrige uke.
Buffet den ene veien og Taxfree og reservert bord i baren på hjemturen.
Kort vei fra Fr. stad til Strømstad.
Det er sikkert ti år siden kona og jeg gjorde det samme.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Må si det rister mindre og mindre å reise noe som helst sted i sommer. Spesielt med fly utenlands.

startelver

Legg inn av startelver »

Weekendtur til storbyer kan fortsatt fås til godt under 2000 kr t/r.

Så blir nok minst en tur til London i sommer

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

startelver skrev: tir jun 07, 2022 3:16 pm Weekendtur til storbyer kan fortsatt fås til godt under 2000 kr t/r.

Så blir nok minst en tur til London i sommer
Slik som det er nå risikerer du å bruke hele helga på flyplassen. Eller at flyet blir kansellert. Eller begge deler. London og Amsterdam verst. Skal blant annet til Tyskland, så håper på at tysk jernorganisering fikser biffen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»