Reiseplaner fremover..

Svar
fargerik

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av fargerik »

toyfoll skrev: tir sep 13, 2022 6:26 am
fargerik skrev: fre sep 09, 2022 12:16 pm
startelver skrev: fre sep 02, 2022 5:59 pm

Hvis du er så heldig å ha en inntekt / pensjon uten å måtte bo i Norge vil du selvsagt spare masse penger på å bo der borte.

Jeg bodde i Thailand i mange år, men besøkte også Vietnam, er veldig glad i landet, spesielt Hanoi City helt i nord, det er ikke fullt så varmt som i sør. Fantastisk mat, fantastiske mennesker.
Det er så mye regn og monsun i år. Vietnam har hatt sitt, og det har også Thailand. Det er snart ikke mer plass til vannet, og med varslet høyvannsperiode de neste dagene kan man fort bli veldig våt på beina.
Det regner hyssing og kattunger, ulver og indianere i Bangkok nå om dagen. Har fått noen snutter tilsendt fra familien, som vurderer å begynne å bære inventaret opp i 2. etasje.
Vi var der når flommen kom i 2011, og det var helt psykedelisk.
Mye vann fra fulle elver og magasiner og dammer som renner over, og mer regn i vente sammen med pålandsvind og høyvann.......og fullmåne....syns jeg husker noe lignende, gitt!
Derfor føler jeg meg tryggere på å reise når regntiden er over.
Nå har jeg hvert i sør Vietnam i en uke, og jeg har hatt veldig lite regn så langt, det har hvert et par regn skurer men ikke noe spes ille. Har også hatt noen dager uten regn.

Så det kommer som altid ann på hvor man her, er helt land har sjeldent regn samtidig
Flott! Ja, det er nok forskjeller. Jeg har ikke spesielt mye oversikt over hvor lavtrykk og regn har kommet, men tror mye av monsunregnet har kommet inn litt lengre nord-ish, inn over Kina og videre mot nordlige deler av Thailand.
Det regnet som faller nord i Thailand, samles hovedsaklig opp i fire elver. Ping, Wang, Yom og Nan, og de renner ut i Chiao Prah- elva som ender opp i Bangkok.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Har endelig opparbeidet meg CT og et lass med bonuspoeng, planen var å fly business singapore airlines med familien til Perth for julefeiring, innser nå at Singapore airlines etter covid er blitt så kjipe at man ikke får booket business billetter via bonussystemet til medlemmer at Star Alliance. Massiv nedtur. Det er jo håpløst med andre ok ruter for star alliance -> Perth. Lufthansa har jo en del ruter, men business class på Lufthansa er jo en episk nedtur så det frister jo omtrent lik null.

Thai skal vel gjenoppta flightene Oslo - Bangkok, så der er det jo håp, men er stygt redd for at tilgangen på bonusseter virkelig strupes.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: tor sep 22, 2022 11:10 am Har endelig opparbeidet meg CT og et lass med bonuspoeng, planen var å fly business singapore airlines med familien til Perth for julefeiring, innser nå at Singapore airlines etter covid er blitt så kjipe at man ikke får booket business billetter via bonussystemet til medlemmer at Star Alliance. Massiv nedtur. Det er jo håpløst med andre ok ruter for star alliance -> Perth. Lufthansa har jo en del ruter, men business class på Lufthansa er jo en episk nedtur så det frister jo omtrent lik null.

Thai skal vel gjenoppta flightene Oslo - Bangkok, så der er det jo håp, men er stygt redd for at tilgangen på bonusseter virkelig strupes.
Tror ikke Thai er oppe med direkterute før jul. Jeg følger med på det, for vi vil reise direkte på nyåret.
Perth er et sted jeg har hatt på "Bucketlist" i mange år.
Gyselig langt dit, da!
Men jeg følger Ajahn Brahm, som holder til der......og bør finne veien dit før vi dør.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:23 am
Harduetforslag skrev: tor sep 22, 2022 11:10 am Har endelig opparbeidet meg CT og et lass med bonuspoeng, planen var å fly business singapore airlines med familien til Perth for julefeiring, innser nå at Singapore airlines etter covid er blitt så kjipe at man ikke får booket business billetter via bonussystemet til medlemmer at Star Alliance. Massiv nedtur. Det er jo håpløst med andre ok ruter for star alliance -> Perth. Lufthansa har jo en del ruter, men business class på Lufthansa er jo en episk nedtur så det frister jo omtrent lik null.

Thai skal vel gjenoppta flightene Oslo - Bangkok, så der er det jo håp, men er stygt redd for at tilgangen på bonusseter virkelig strupes.
Tror ikke Thai er oppe med direkterute før jul. Jeg følger med på det, for vi vil reise direkte på nyåret.
Perth er et sted jeg har hatt på "Bucketlist" i mange år.
Gyselig langt dit, da!
Men jeg følger Ajahn Brahm, som holder til der......og bør finne veien dit før vi dør.
Neste jul.
Det er vel snakk om at de starter igjen uti mars 23.

Verste strekningen er å komme seg over til Bangkok/Singapore, etter det så er det "plankekjøring"

Number4

Legg inn av Number4 »

fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:23 amPerth er et sted jeg har hatt på "Bucketlist" i mange år.
Gyselig langt dit, da!
ca. 17 timer med Qantas non stop fra London.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Number4 skrev: tor sep 22, 2022 11:36 am
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:23 amPerth er et sted jeg har hatt på "Bucketlist" i mange år.
Gyselig langt dit, da!
ca. 17 timer med Qantas non stop fra London.
Har brukt Qantas bare en gang, og gir dem terningkast tretten.
Tror ikke det ville være stusselig med Qantas 17 timer på Business Class :-)

startelver

Legg inn av startelver »

Number4 skrev: tor sep 22, 2022 11:36 am
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:23 amPerth er et sted jeg har hatt på "Bucketlist" i mange år.
Gyselig langt dit, da!
ca. 17 timer med Qantas non stop fra London.
Kombiner gjerne en tur til Thailand med en snarvisitt til Australia, er kortere unna enn man tror.

Fra Bangkok kan man reise med Air Asia for en billig penge til f.eks Perth. Spesielt hvis du bestiller god tid i forveien reiser du nesten "gratis", litt som Ryan Air, bare mye bedre service.

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: tor sep 22, 2022 12:40 pm
Number4 skrev: tor sep 22, 2022 11:36 am
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:23 amPerth er et sted jeg har hatt på "Bucketlist" i mange år.
Gyselig langt dit, da!
ca. 17 timer med Qantas non stop fra London.
Kombiner gjerne en tur til Thailand med en snarvisitt til Australia, er kortere unna enn man tror.

Fra Bangkok kan man reise med Air Asia for en billig penge til f.eks Perth. Spesielt hvis du bestiller god tid i forveien reiser du nesten "gratis", litt som Ryan Air, bare mye bedre service.
Snarvisitt til Australia......hmmmm. Det er store avstander, en bør nok ha en noenlunde plan for å reise dit.
Jeg vet nesten ikke helt hvor jeg skulle starte og hva som kunne være mulig å gjøre uten å bruke resten av livet.
Togfreak som jeg er kunne jeg godt oppleve en tidagers luksustogtur mellom Sidney og Perth.
Det er lov å drømme :-)

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

London om en måned. Rekker vel en tur til dit før jul, eventuell annen destinasjon.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ohlaien skrev: tor sep 22, 2022 4:04 pm London om en måned. Rekker vel en tur til dit før jul, eventuell annen destinasjon.
Skal Demses fly med Braathens S*A*F*E

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

SirJames skrev: tor sep 22, 2022 4:10 pm
Ohlaien skrev: tor sep 22, 2022 4:04 pm London om en måned. Rekker vel en tur til dit før jul, eventuell annen destinasjon.
Skal Demses fly med Braathens S*A*F*E
Korrekt, reiser aldri med annet.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Det blir New York i desember.

startelver

Legg inn av startelver »

Du storeste alpakka!

KLM har nå tilbud på USA-turer. Jeg sjekket Las Vegas i mai 2023 og du får fra Oslo tur / retur til 4259 ,- med light bagasje 12 kilo håndbagasje. Via Amsterdam og Minneapolis.

Her er beviset ;)


Bilde

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Å reise uten 23 kg baggasje er vel alltid stort sett billig. Men hvem som reiser uten en stor koffert til USA? Jeg kjenner ingen.

SirJames

Legg inn av SirJames »

20 timers reisetid og to flybytter? Da er jeg ødelagt før jeg kommer frem.

fargerik

Legg inn av fargerik »

SirJames skrev: tor sep 22, 2022 7:07 pm 20 timers reisetid og to flybytter? Da er jeg ødelagt før jeg kommer frem.
Samma her.
Men husk at vi er forskjellige, da.
Mange elsker å tilbringe masse tid på fly og flyplasser.

SirJames

Legg inn av SirJames »

fargerik skrev: tor sep 22, 2022 8:19 pm
SirJames skrev: tor sep 22, 2022 7:07 pm 20 timers reisetid og to flybytter? Da er jeg ødelagt før jeg kommer frem.
Samma her.
Men husk at vi er forskjellige, da.
Mange elsker å tilbringe masse tid på fly og flyplasser.
Forsåvidt.

Jeg gikk jo selv og labbet i 6 timer på flyplassen i Dubai i natt. Det gikk fort unna, for der sydet det av liv og butikker.

Samt mye DIGG mat.

fargerik

Legg inn av fargerik »

SirJames skrev: tor sep 22, 2022 8:22 pm
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 8:19 pm
SirJames skrev: tor sep 22, 2022 7:07 pm 20 timers reisetid og to flybytter? Da er jeg ødelagt før jeg kommer frem.
Samma her.
Men husk at vi er forskjellige, da.
Mange elsker å tilbringe masse tid på fly og flyplasser.
Forsåvidt.

Jeg gikk jo selv og labbet i 6 timer på flyplassen i Dubai i natt. Det gikk fort unna, for der sydet det av liv og butikker.

Samt mye DIGG mat.
Jeg er ikke på reise for å spise mat på flyplass.
Fortest mulig fra A til B, det er tema.
Det er et onde å måtte spise mat på grunn av at det er en evighet å vente i timesvis i transit.

SirJames

Legg inn av SirJames »

fargerik skrev: tor sep 22, 2022 8:29 pm
SirJames skrev: tor sep 22, 2022 8:22 pm
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 8:19 pm
Samma her.
Men husk at vi er forskjellige, da.
Mange elsker å tilbringe masse tid på fly og flyplasser.
Forsåvidt.

Jeg gikk jo selv og labbet i 6 timer på flyplassen i Dubai i natt. Det gikk fort unna, for der sydet det av liv og butikker.

Samt mye DIGG mat.
Jeg er ikke på reise for å spise mat på flyplass.
Fortest mulig fra A til B, det er tema.
Det er et onde å måtte spise mat på grunn av at det er en evighet å vente i timesvis i transit.
Enig, men når man ikke har noe valg mtp ventetid, må jeg ha noe DIGG å spise for å fortrenge kjedsomheten.

fargerik

Legg inn av fargerik »

SirJames skrev: tor sep 22, 2022 8:33 pm
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 8:29 pm
SirJames skrev: tor sep 22, 2022 8:22 pm

Forsåvidt.

Jeg gikk jo selv og labbet i 6 timer på flyplassen i Dubai i natt. Det gikk fort unna, for der sydet det av liv og butikker.

Samt mye DIGG mat.
Jeg er ikke på reise for å spise mat på flyplass.
Fortest mulig fra A til B, det er tema.
Det er et onde å måtte spise mat på grunn av at det er en evighet å vente i timesvis i transit.
Enig, men når man ikke har noe valg mtp ventetid, må jeg ha noe DIGG å spise for å fortrenge kjedsomheten.
Siste gangen vi reiste til Thailand, det var før pandemi, reiste vi med Emirates og hadde transit der. Business Class!
OK, det var bugnende, masse mat, loungene var bra, alt gratis, likevel opplevde jeg det som kjedelig å vente i fire timer.
Hadde gjerne droppet servering av den dyre whisky i skinnsalongen i røykeloungen og få gratis Voss vann for å slippe mellomlanding.
Jeg har magamål, da. Klarer ikke å spise, spise, spise fordi det er kjedelig å vente.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Da åpner Japan for vanlig turisme fra 1 oktober, så da blir det forhåpentligvis tur til Tokyo i mai 2023 :D

MrPets

Legg inn av MrPets »

Planlegger å dra til et varmt feriested flere uker av januar - forslag? Så langt er Indonesia på topp
Sist redigert av MrPets den lør sep 24, 2022 8:51 am, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

Fringegirl skrev: tor sep 22, 2022 5:20 pm Å reise uten 23 kg baggasje er vel alltid stort sett billig. Men hvem som reiser uten en stor koffert til USA? Jeg kjenner ingen.
Nei det er ikke alltid billig. Jeg reiser stort sett alltid lett, og når KLM tilbyr 12 kilo bagasje på flyet holder det i massevis for meg for en 2 ukers ferie.

Du kan prøve å finne noe i samme prisklasse, denne prisen er eksepsjonelt god akkurat nå.

Hvis du vil ha 25 kilo bagasje koster det uansett bare noen hundrelapper ekstra.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

startelver skrev: lør sep 24, 2022 8:46 am
Fringegirl skrev: tor sep 22, 2022 5:20 pm Å reise uten 23 kg baggasje er vel alltid stort sett billig. Men hvem som reiser uten en stor koffert til USA? Jeg kjenner ingen.
Nei det er ikke alltid billig. Jeg reiser stort sett alltid lett, og når KLM tilbyr 12 kilo bagasje på flyet holder det i massevis for meg for en 2 ukers ferie.

Du kan prøve å finne noe i samme prisklasse, denne prisen er eksepsjonelt god akkurat nå.

Hvis du vil ha 25 kilo bagasje koster det uansett bare noen hundrelapper ekstra.
Må være greit å klare seg med 12 kilo bagasje, hvis jeg reiser til USA så er shopping en del av turen og da må må det ihvertfall bli med en 23 kilos koffert ned bort og kanskje en til med på hjemveien 🫣☺️

Number4

Legg inn av Number4 »

fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:47 am
Number4 skrev: tor sep 22, 2022 11:36 am
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:23 amPerth er et sted jeg har hatt på "Bucketlist" i mange år.
Gyselig langt dit, da!
ca. 17 timer med Qantas non stop fra London.
Har brukt Qantas bare en gang, og gir dem terningkast tretten.
Tror ikke det ville være stusselig med Qantas 17 timer på Business Class :-)
Langt fra stusselig vil jeg tro :)
Qantas, et av de bedre selskap som eksisterer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Number4 skrev: lør sep 24, 2022 11:56 am
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:47 am
Number4 skrev: tor sep 22, 2022 11:36 am

ca. 17 timer med Qantas non stop fra London.
Har brukt Qantas bare en gang, og gir dem terningkast tretten.
Tror ikke det ville være stusselig med Qantas 17 timer på Business Class :-)
Langt fra stusselig vil jeg tro :)
Qantas, et av de bedre selskap som eksisterer.
Ja. Jeg ser i avisa her at det blr presentert en kåring i går, og at Qantas har klatret litt opp siden i fjor.
https://flysmart24.no/2022/09/24/verden ... er-listen/
Det er noen år siden vi brukte dem, men jeg trenger altså tre terninger for å få nok øyne.

Number4

Legg inn av Number4 »

fargerik skrev: lør sep 24, 2022 1:44 pm
Number4 skrev: lør sep 24, 2022 11:56 am
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:47 am
Har brukt Qantas bare en gang, og gir dem terningkast tretten.
Tror ikke det ville være stusselig med Qantas 17 timer på Business Class :-)
Langt fra stusselig vil jeg tro :)
Qantas, et av de bedre selskap som eksisterer.
Ja. Jeg ser i avisa her at det blr presentert en kåring i går, og at Qantas har klatret litt opp siden i fjor.
https://flysmart24.no/2022/09/24/verden ... er-listen/
Det er noen år siden vi brukte dem, men jeg trenger altså tre terninger for å få nok øyne.
Hyggelig å se Swiss tilbake i toppen. Gode gamle Swissair ble kåret til det beste flyselskap i sin tid. Dagens Swiss holder fast ved gamle tradisjoner om at også de bak "forhenget" skal få drikke og spise av ordentlig glass og bestikk.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Har nettop booket meg en 16 dagers tur til Trinidad & Tobago, fra 10 oktober, veldig billige billetter med British Airways for tiden.
Regner med at jeg også kommer til å besøke et annet land i området.

Beardman

Legg inn av Beardman »

toyfoll skrev: lør sep 24, 2022 9:17 pm Har nettop booket meg en 16 dagers tur til Trinidad & Tobago, fra 10 oktober, veldig billige billetter med British Airways for tiden.
Regner med at jeg også kommer til å besøke et annet land i området.
Hvor mye kostet det?

Beardman

Legg inn av Beardman »

toyfoll skrev: man aug 15, 2022 7:14 pm Har planer om 2 utenlands turer til år. Mest sannsynlig til Jordan og gruppe tur til Tsjad
Hvor finner man gruppeturer til Tsjad?
Og hvor trygt er det?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»