Sprengt sykehuskapasitet og mulig kollaps grunnet korona ??

Svar
willard

Sprengt sykehuskapasitet og mulig kollaps grunnet korona ??

Legg inn av willard »

Påstandene om at kapasiteten ved norske sykehus sprengt og nær ved og å kollapse har jeg hørt siden oktober. Økende innleggelser på grunn av covid er utvilsomt en utfordring, men det at den er så sprengt som det hevdes har jeg vanskelig for å tro, og enda mindre at den er nær kollaps. Det er per i dag 262 personer innlagt av korona. Det av en befolkning på over 5 millioner og i et land som har et moderne helsevesen. Til sammenligning har Belgia (et land med en befolkningsstørrelse med Sverige) over 3500 innlagte. Finland har drøyt 320 innlagte, Danmark drøyt 430, Irland drøyt 560, Sveits drøyt 1300 og Nederland drøyt 2000. https://ourworldindata.org/covid-hospitalizations

OECD-tall fra 2017 viste at Norge har mest helsepersonell i verden. Ikke noe annet land har flere ansatte i helsevesenet per innbygger. En av fem arbeidstagere i Norge jobber som sykepleier, lege eller med annet helsefaglig arbeid.https://forskning.no/ny-helsepolitikk-s ... den/309958

Dette minner om et forsøk på krisemaksimering. Først og fremst fra helsesektoren og en del politikere som henger seg på
Sist redigert av willard den man des 06, 2021 10:36 am, redigert 1 gang totalt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

willard skrev: man des 06, 2021 10:23 am Påstandene om at kapasiteten ved norske sykehus sprengt og nær ved og å kollapse har jeg hørt siden oktober. Økende innleggelser på grunn av covid er utvilsomt en utfordring, men det at den er så sprengt som det hevdes har jeg vanskelig for å tro, og enda mindre at den er nær kollaps. Det er per i dag 262 personer innlagt av korona. Det av en befolkning på over 5 millioner og i et land som har et moderne helsevesen. Til sammenligning har Belgia (et land med en befolkningsstørrelse med Sverige) over 3500 innlagte. Finland har drøyt 320 innlagte, Danmark drøyt 430, Irland drøyt 560, Sveits drøyt 1300 og Nederland drøyt 2000. https://ourworldindata.org/covid-hospitalizations

OECD-tall fra 2017 viste at Norge har mest helsepersonell i verden. Ikke noe annet land har flere ansatte i helsevesenet per innbygger. En av fem arbeidstagere i Norge jobber som sykepleier, lege eller med annet helsefaglig arbeid.https://forskning.no/ny-helsepolitikk-s ... den/309958

Dette minner om et forsøk på krisemaksimering.
Jeg merket meg at FrP og Venstre (etter åtte år med makten og pandemi siden 2019) nå krever at Støre skal knipse i fingrene og gjøre det de selv har vært mot. "Få ut finger`n og opprett flere intensivplasser"

Pernille

Legg inn av Pernille »

Etter hva jeg har forstått skyldes mye av trykket i år etterslepet fra pasienter som ble satt på vent i fjor bl.a. fordi sykehusene måtte prioritere koronapasientene. Det hjelper sikkert ikke på køen at det nylig kom en ny virusvariant som man antar er enda mer smittsom.

willard

Legg inn av willard »

Pernille skrev: man des 06, 2021 11:51 am Etter hva jeg har forstått skyldes mye av trykket i år etterslepet fra pasienter som ble satt på vent i fjor bl.a. fordi sykehusene måtte prioritere koronapasientene. Det hjelper sikkert ikke på køen at det nylig kom en ny virusvariant som man antar er enda mer smittsom.
Uansett så er ikke 250-300 covid-innleggelser noen grunn til å krisemaksimere som mye som de gjør. Bulgaria sliter langt mer. De har over 6600 innlagte med covid og har en dårligere helsesektor enn oss. De har ikke så mange flere innbyggere enn Norge.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

willard skrev: man des 06, 2021 12:07 pm
Pernille skrev: man des 06, 2021 11:51 am Etter hva jeg har forstått skyldes mye av trykket i år etterslepet fra pasienter som ble satt på vent i fjor bl.a. fordi sykehusene måtte prioritere koronapasientene. Det hjelper sikkert ikke på køen at det nylig kom en ny virusvariant som man antar er enda mer smittsom.
Uansett så er ikke 250-300 covid-innleggelser noen grunn til å krisemaksimere som mye som de gjør. Bulgaria sliter langt mer. De har over 6600 innlagte med covid og har en dårligere helsesektor enn oss. De har ikke så mange flere innbyggere enn Norge.
Da kunne man snakket om krise..

Men man er ikke i nærheten av disse tallene her, har heller aldri vært det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hetfield skrev: man des 06, 2021 12:25 pm
willard skrev: man des 06, 2021 12:07 pm
Pernille skrev: man des 06, 2021 11:51 am Etter hva jeg har forstått skyldes mye av trykket i år etterslepet fra pasienter som ble satt på vent i fjor bl.a. fordi sykehusene måtte prioritere koronapasientene. Det hjelper sikkert ikke på køen at det nylig kom en ny virusvariant som man antar er enda mer smittsom.
Uansett så er ikke 250-300 covid-innleggelser noen grunn til å krisemaksimere som mye som de gjør. Bulgaria sliter langt mer. De har over 6600 innlagte med covid og har en dårligere helsesektor enn oss. De har ikke så mange flere innbyggere enn Norge.
Da kunne man snakket om krise..

Men man er ikke i nærheten av disse tallene her, har heller aldri vært det.
Årsaken til det?

- Vaksineringsgrad
- Tiltak

Champis

Legg inn av Champis »

Pernille skrev: man des 06, 2021 11:51 am Etter hva jeg har forstått skyldes mye av trykket i år etterslepet fra pasienter som ble satt på vent i fjor bl.a. fordi sykehusene måtte prioritere koronapasientene. Det hjelper sikkert ikke på køen at det nylig kom en ny virusvariant som man antar er enda mer smittsom.

Og dette er altså ikke noe man kan pålegge 5,5 millioner mennesker tiltak for.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: man des 06, 2021 12:28 pm
Hetfield skrev: man des 06, 2021 12:25 pm
willard skrev: man des 06, 2021 12:07 pm

Uansett så er ikke 250-300 covid-innleggelser noen grunn til å krisemaksimere som mye som de gjør. Bulgaria sliter langt mer. De har over 6600 innlagte med covid og har en dårligere helsesektor enn oss. De har ikke så mange flere innbyggere enn Norge.
Da kunne man snakket om krise..

Men man er ikke i nærheten av disse tallene her, har heller aldri vært det.
Årsaken til det?

- Vaksineringsgrad
- Tiltak

For de har ikke hatt noe særlig med tiltak i alle landene som har/har hatt enormt mange innlagte?

Queenie

Legg inn av Queenie »

willard skrev: man des 06, 2021 10:23 am Påstandene om at kapasiteten ved norske sykehus sprengt og nær ved og å kollapse har jeg hørt siden oktober. Økende innleggelser på grunn av covid er utvilsomt en utfordring, men det at den er så sprengt som det hevdes har jeg vanskelig for å tro, og enda mindre at den er nær kollaps. Det er per i dag 262 personer innlagt av korona. Det av en befolkning på over 5 millioner og i et land som har et moderne helsevesen. Til sammenligning har Belgia (et land med en befolkningsstørrelse med Sverige) over 3500 innlagte. Finland har drøyt 320 innlagte, Danmark drøyt 430, Irland drøyt 560, Sveits drøyt 1300 og Nederland drøyt 2000. https://ourworldindata.org/covid-hospitalizations

OECD-tall fra 2017 viste at Norge har mest helsepersonell i verden. Ikke noe annet land har flere ansatte i helsevesenet per innbygger. En av fem arbeidstagere i Norge jobber som sykepleier, lege eller med annet helsefaglig arbeid.https://forskning.no/ny-helsepolitikk-s ... den/309958

Dette minner om et forsøk på krisemaksimering. Først og fremst fra helsesektoren og en del politikere som henger seg på
Veldig godt innlegg.

Situasjonen er selvfølgelig mangefasettert, men dette er først og fremst et politisk problem, sekundært et strukturelt problem. Helsevesenet har blitt rasert de siste 20 årene, nå drives det etter kost-nytte-prinsippet og er fullstendig basert på overdrevent byråkrati som bisysselsetter. Det er ikke rart at man trenger en million flere sykepleiere enn andre land når de skal gjøre alt annet enn reelle sykepleieroppgaver. Leger må sitte med hodeløse registreringer og bruke mer tid på papirarbeid enn pasientkontakt. Vi har ikke intensivplasser for å dekke opp for de minste kriser, vi har snart gått to år med dette. Hvorfor ikke smelt opp Lillestrøm Varemesse eller noe lignende som ekstra intensivenhet? De er fullstendig handlingslammet og hører på dommedagsprofetier fra Nakstad, Nyborg og co.

At helsevesenet kneler er ikke pga corona, status quo burde vært et barneskirenn for vår nasjon.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Det er ingen sykehus som er i rød beredskap. OUS er vel fortsatt i grønn. Så at helsevesenet er i ferd med å kollapse er lite trolig. Man må ta begrepsbruken som kommer i media med en klype salt. Nå ser jeg at de er utmattet i barnehagene i Oslo også. Utmattet overalt. Det pleier jo å meldes også i normalsituasjoner.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Champis skrev: man des 06, 2021 1:21 pm
Pernille skrev: man des 06, 2021 11:51 am Etter hva jeg har forstått skyldes mye av trykket i år etterslepet fra pasienter som ble satt på vent i fjor bl.a. fordi sykehusene måtte prioritere koronapasientene. Det hjelper sikkert ikke på køen at det nylig kom en ny virusvariant som man antar er enda mer smittsom.

Og dette er altså ikke noe man kan pålegge 5,5 millioner mennesker tiltak for.
De kan jo åpenbart det siden det allerede har blitt gjort, men tanken var nok at siden disse 5.5 millionene med mennesker både har rett og krav på en sykehusplass hvis de blir syke -- og mange ble ganske syke av dette viruset, så tenkte de nok at det var lurt at færrest mulig ble syke samtidig slik at det faktisk fantes nok plasser der og da til de som trengte en plass. Hvorvidt det var en god eller en dårlig vurdering er forøvrig ikke noe jeg skal uttale meg om.

willard

Legg inn av willard »

Solvgutt1 skrev: man des 06, 2021 1:33 pm Det er ingen sykehus som er i rød beredskap. OUS er vel fortsatt i grønn. Så at helsevesenet er i ferd med å kollapse er lite trolig. Man må ta begrepsbruken som kommer i media med en klype salt. Nå ser jeg at de er utmattet i barnehagene i Oslo også. Utmattet overalt. Det pleier jo å meldes også i normalsituasjoner.
Fra media, tja, men det kommer i mange tilfeller fra talspersoner fra helsevesenet selv.

TWU

Legg inn av TWU »

willard skrev: man des 06, 2021 2:05 pm
Solvgutt1 skrev: man des 06, 2021 1:33 pm Det er ingen sykehus som er i rød beredskap. OUS er vel fortsatt i grønn. Så at helsevesenet er i ferd med å kollapse er lite trolig. Man må ta begrepsbruken som kommer i media med en klype salt. Nå ser jeg at de er utmattet i barnehagene i Oslo også. Utmattet overalt. Det pleier jo å meldes også i normalsituasjoner.
Fra media, tja, men det kommer i mange tilfeller fra talspersoner fra helsevesenet selv.
Det gjorde det før 2020 også. Og de har sikkert rett i det, hvis man pålegges å ha normal drift med de samme begrensede ressurser man hadde før Covid, så er det sikkert for mye for dem.

Men hvorfor skal man på død og liv opprettholde normaltilstand midt i en smittebølge?

willard

Legg inn av willard »

Pernille skrev: man des 06, 2021 2:01 pm
Champis skrev: man des 06, 2021 1:21 pm
Pernille skrev: man des 06, 2021 11:51 am Etter hva jeg har forstått skyldes mye av trykket i år etterslepet fra pasienter som ble satt på vent i fjor bl.a. fordi sykehusene måtte prioritere koronapasientene. Det hjelper sikkert ikke på køen at det nylig kom en ny virusvariant som man antar er enda mer smittsom.

Og dette er altså ikke noe man kan pålegge 5,5 millioner mennesker tiltak for.
De kan jo åpenbart det siden det allerede har blitt gjort, men tanken var nok at siden disse 5.5 millionene med mennesker både har rett og krav på en sykehusplass hvis de blir syke -- og mange ble ganske syke av dette viruset, så tenkte de nok at det var lurt at færrest mulig ble syke samtidig slik at det faktisk fantes nok plasser der og da til de som trengte en plass. Hvorvidt det var en god eller en dårlig vurdering er forøvrig ikke noe jeg skal uttale meg om.
Det er ikke vært så mange som har blitt alvorlig syke av covid i Norge og det er heller ikke mange som har dødd av det. De som har dødd av (eller med) covid har for det meste hatt en såpass høy alder og skrøpelig helse at de ellers ville dødd av noe annet. I Norge dør det årlig rundt 40 000 mennesker og det var faktisk en liten nedgang i 2020, i forhold til 2019. https://www.ssb.no/befolkning/artikler- ... het-i-2020

Champis

Legg inn av Champis »

Pernille skrev: man des 06, 2021 2:01 pm
Champis skrev: man des 06, 2021 1:21 pm
Pernille skrev: man des 06, 2021 11:51 am Etter hva jeg har forstått skyldes mye av trykket i år etterslepet fra pasienter som ble satt på vent i fjor bl.a. fordi sykehusene måtte prioritere koronapasientene. Det hjelper sikkert ikke på køen at det nylig kom en ny virusvariant som man antar er enda mer smittsom.

Og dette er altså ikke noe man kan pålegge 5,5 millioner mennesker tiltak for.
De kan jo åpenbart det siden det allerede har blitt gjort, men tanken var nok at siden disse 5.5 millionene med mennesker både har rett og krav på en sykehusplass hvis de blir syke -- og mange ble ganske syke av dette viruset, så tenkte de nok at det var lurt at færrest mulig ble syke samtidig slik at det faktisk fantes nok plasser der og da til de som trengte en plass. Hvorvidt det var en god eller en dårlig vurdering er forøvrig ikke noe jeg skal uttale meg om.

I starten av pandemien, så var nok det en god tanke. Men det er absolutt null sjanse for at folk som virkelig trenger behandling på sykehus i Norge, ikke skulle få det nå.
Sist redigert av Champis den man des 06, 2021 2:57 pm, redigert 1 gang totalt.

Pernille

Legg inn av Pernille »

willard skrev: man des 06, 2021 2:40 pm Det er ikke vært så mange som har blitt alvorlig syke av covid i Norge og det er heller ikke mange som har dødd av det. De som har dødd av (eller med) covid har for det meste hatt en såpass høy alder og skrøpelig helse at de ellers ville dødd av noe annet. I Norge dør det årlig rundt 40 000 mennesker og det var faktisk en liten nedgang i 2020, i forhold til 2019. https://www.ssb.no/befolkning/artikler- ... het-i-2020
Det kan jo ha litt å gjøre med at vi stengte ned landet og dermed også hadde nok sykehusplasser å tilby dem som ble syke og fikk behov for medisinsk hjelp. Også de gamle, som jo har samme rett på helsehjelp som alle andre her i landet.

Champis

Legg inn av Champis »

Pernille skrev: man des 06, 2021 2:57 pm
willard skrev: man des 06, 2021 2:40 pm Det er ikke vært så mange som har blitt alvorlig syke av covid i Norge og det er heller ikke mange som har dødd av det. De som har dødd av (eller med) covid har for det meste hatt en såpass høy alder og skrøpelig helse at de ellers ville dødd av noe annet. I Norge dør det årlig rundt 40 000 mennesker og det var faktisk en liten nedgang i 2020, i forhold til 2019. https://www.ssb.no/befolkning/artikler- ... het-i-2020
Det kan jo ha litt å gjøre med at vi stengte ned landet og dermed også hadde nok sykehusplasser å tilby dem som ble syke og fikk behov for medisinsk hjelp. Også de gamle, som jo har samme rett på helsehjelp som alle andre her i landet.

Har det vært noen fare på noe tidspunkt i pandemien at folk som trenger kritisk helsehjelp ikke har fått det?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Champis skrev: man des 06, 2021 3:00 pm
Pernille skrev: man des 06, 2021 2:57 pm
willard skrev: man des 06, 2021 2:40 pm Det er ikke vært så mange som har blitt alvorlig syke av covid i Norge og det er heller ikke mange som har dødd av det. De som har dødd av (eller med) covid har for det meste hatt en såpass høy alder og skrøpelig helse at de ellers ville dødd av noe annet. I Norge dør det årlig rundt 40 000 mennesker og det var faktisk en liten nedgang i 2020, i forhold til 2019. https://www.ssb.no/befolkning/artikler- ... het-i-2020
Det kan jo ha litt å gjøre med at vi stengte ned landet og dermed også hadde nok sykehusplasser å tilby dem som ble syke og fikk behov for medisinsk hjelp. Også de gamle, som jo har samme rett på helsehjelp som alle andre her i landet.

Har det vært noen fare på noe tidspunkt i pandemien at folk som trenger kritisk helsehjelp ikke har fått det?
Jeg var på intensiven i mai, den var folketom da. Men ikke spesielt stor nei

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det er ikke Covid som sprenger kapasiteten på norske sykehus. I vertfall ikke for øyeblikket.

De akutte problemene skyldes et stort sykefravær, kombinert med høyt antall pasienter med luftveisinfeksjoner (RS, pneumonier og noen tilfeller av Covid). Dette kombinert med at de ansatte har stått i dette i snart to år og søker seg bort fører til problemer.

Dette har avslørt de grunnleggende problemene vi har i norske sykehus, nemlig en for høy beleggsprosent kombinert med lav bemanning. En planlegger for et belegg på 85 %, men det er ikke uvanlig med belegg på over 90 % i en normalsituasjon. Da tåler en svært lite ekstra før det skjærer seg.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

newsflash skrev: man des 06, 2021 4:40 pm Det er ikke Covid som sprenger kapasiteten på norske sykehus. I vertfall ikke for øyeblikket.

De akutte problemene skyldes et stort sykefravær, kombinert med høyt antall pasienter med luftveisinfeksjoner (RS, pneumonier og noen tilfeller av Covid). Dette kombinert med at de ansatte har stått i dette i snart to år og søker seg bort fører til problemer.

Dette har avslørt de grunnleggende problemene vi har i norske sykehus, nemlig en for høy beleggsprosent kombinert med lav bemanning. En planlegger for et belegg på 85 %, men det er ikke uvanlig med belegg på over 90 % i en normalsituasjon. Da tåler en svært lite ekstra før det skjærer seg.
Det stemmer ikke lenger. Postet en graf for noen dager siden hvor de andre luftveissykdommer er på kraftig retur. RSvirus er nesten borte.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Fernandovonarb skrev: man des 06, 2021 4:42 pm Det stemmer ikke lenger. Postet en graf for noen dager siden hvor de andre luftveissykdommer er på kraftig retur. RSvirus er nesten borte.
Fremdeles mye RS her jeg jobber, men ikke så mye på barn. Faktisk overraskende mange eldre som blir lagt inn med dette.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

newsflash skrev: man des 06, 2021 4:46 pm
Fernandovonarb skrev: man des 06, 2021 4:42 pm Det stemmer ikke lenger. Postet en graf for noen dager siden hvor de andre luftveissykdommer er på kraftig retur. RSvirus er nesten borte.
Fremdeles mye RS her jeg jobber, men ikke så mye på barn. Faktisk overraskende mange eldre som blir lagt inn med dette.
Ok. Hvor er det? Var en fra FHI som postet nedgangen for noen dager siden. Husker ikke hvem.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Champis skrev: man des 06, 2021 3:00 pm
Pernille skrev: man des 06, 2021 2:57 pm
willard skrev: man des 06, 2021 2:40 pm Det er ikke vært så mange som har blitt alvorlig syke av covid i Norge og det er heller ikke mange som har dødd av det. De som har dødd av (eller med) covid har for det meste hatt en såpass høy alder og skrøpelig helse at de ellers ville dødd av noe annet. I Norge dør det årlig rundt 40 000 mennesker og det var faktisk en liten nedgang i 2020, i forhold til 2019. https://www.ssb.no/befolkning/artikler- ... het-i-2020
Det kan jo ha litt å gjøre med at vi stengte ned landet og dermed også hadde nok sykehusplasser å tilby dem som ble syke og fikk behov for medisinsk hjelp. Også de gamle, som jo har samme rett på helsehjelp som alle andre her i landet.

Har det vært noen fare på noe tidspunkt i pandemien at folk som trenger kritisk helsehjelp ikke har fått det?
Ikke her i Norge såvidt jeg vet, men igjen, vi stengte også ned landet og fikk nok dermed mer kontroll på spredningen enn en del andre land. I Italia gikk det ganske hardt for seg i en periode inntil de også fikk mer kontroll på viruset. Spesielt i Lombardia-regionen som lenge nektet å stenge ned ("Milano non si ferma!").

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Fernandovonarb skrev: man des 06, 2021 4:49 pm
Ok. Hvor er det? Var en fra FHI som postet nedgangen for noen dager siden. Husker ikke hvem.
Trøndelag

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

newsflash skrev: man des 06, 2021 4:49 pm
Fernandovonarb skrev: man des 06, 2021 4:49 pm
Ok. Hvor er det? Var en fra FHI som postet nedgangen for noen dager siden. Husker ikke hvem.
Trøndelag
Spørs om ikke vi her henger litt etter søringene på dette her :D

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Fernandovonarb skrev: man des 06, 2021 4:51 pm
Spørs om ikke vi her henger litt etter søringene på dette her :D
Det skal du nok ikke se bort i fra.

Poenget var uansett at sykehusene ligger svært nær makskapasiteten allerede ved "normal" drift. Dermed tåler en svært lite før det hele bryter sammen. Covid eller ikke covid.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

newsflash skrev: man des 06, 2021 4:52 pm
Fernandovonarb skrev: man des 06, 2021 4:51 pm
Spørs om ikke vi her henger litt etter søringene på dette her :D
Det skal du nok ikke se bort i fra.

Poenget var uansett at sykehusene ligger svært nær makskapasiteten allerede ved "normal" drift. Dermed tåler en svært lite før det hele bryter sammen. Covid eller ikke covid.
Dette vet du garantert bedre enn meg, men prøv å forklare det til enkelte elementer i koronatråden eller i denne. De som sitter på utsiden og synser med at det ikke er problematisk.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Teststasjonene har i hvert fall sprengt kapasitet. Den på Rommen hadde i dag kø ut fra Rommen, opp til Grorud og rundt Gudim og tilbake til rundkjøringen på Rommen hvor køen starter. Hvor mange biler er det - 500? Blir det innleggelser på samme nivå så blir det fullt i gangene hvor folk må dø.

TWU

Legg inn av TWU »

Fernandovonarb skrev: man des 06, 2021 4:58 pm
Dette vet du garantert bedre enn meg, men prøv å forklare det til enkelte elementer i koronatråden eller i denne. De som sitter på utsiden og synser med at det ikke er problematisk.
Tror du finner flere som finner det veldig problematisk at myndighetene skal lempe ansvaret over på oss gjennom tiltak. Problemet er at hvis det fungerer nå, så fungerer det neste bølge. Og neste influensasesong. Og neste gang det kommer et noro-virus. Og så videre. Sykefraværet i helsevesenet går opp en vinter, og man får ikke gjennomført planlagte operasjoner? Enkelt, sett noen begrensninger.

Veldig respekt for de som jobber i helsevesenet og er utslitt, men uten å gå rett i konspi-land så er det faktisk en skummel utvikling at man skal kunne gå utover de lovpålagte retningslinjene for å lage tiltak, fordi man opplever at det kan bli nødvendig (blant annet fordi man kan få for mye adm arbeid).

Et sted må foten settes ned. Om dette er det stedet? Tjah, tallene er milevis unna det man opprinnelig satt som grensenivå, og det er enda ikke kommet (faktiske) bekymringsverdige rapporter om alvorlighetsgraden på denne nye varianten… Jeg vil mene man absolutt kan stille veldig kritiske spørsmål til eventuelle hardere tiltak nå.

Champis

Legg inn av Champis »

Pernille skrev: man des 06, 2021 4:49 pm
Champis skrev: man des 06, 2021 3:00 pm
Pernille skrev: man des 06, 2021 2:57 pm

Det kan jo ha litt å gjøre med at vi stengte ned landet og dermed også hadde nok sykehusplasser å tilby dem som ble syke og fikk behov for medisinsk hjelp. Også de gamle, som jo har samme rett på helsehjelp som alle andre her i landet.

Har det vært noen fare på noe tidspunkt i pandemien at folk som trenger kritisk helsehjelp ikke har fått det?
Ikke her i Norge såvidt jeg vet, men igjen, vi stengte også ned landet og fikk nok dermed mer kontroll på spredningen enn en del andre land. I Italia gikk det ganske hardt for seg i en periode inntil de også fikk mer kontroll på viruset. Spesielt i Lombardia-regionen som lenge nektet å stenge ned ("Milano non si ferma!").

At det går hardt for seg må vi regne med i en pandemi. Vi kan ikke bøte på det med å begrense livene til millioner av mennesker. I Sverige kjørte de jo en litt annen strategi og fikk mer press på sykehusene. Var det sånn at folk døde i sykehuskø der fordi de ikke fikk livreddende hjelp? Hvor langt unna er vi i Norge det Sverige var på sitt verste?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»